Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8
Loistaa työtä tämän threadin kanssa!

Nyt kun on tilaisuus kysyä asioita, niin kysynhän minä:
  • Mites tommoisen custom kokoonpanon ilmaus suoritetaan, tarviiko jotain poppakonsteja ja mitkä asiat pitää ottaa huomioon?
  • Mites noiden valmisnesteiden väriaineet, ainakin ennen vanhaan niillä oli taipumus tukkia tiukemmat raot noista blockeista?
  • Mikä on ton nesteen vaihtoväli vai mennäänkö sillä seuraavaan komponenttipäivitykseen asti?
  • Onko letkuliittimien kartioissa käytetty jotain tiivisteainetta vai kiinni kuivana?
  • Onko vesisäiliön koolla jotain merkitystä?
  • Olen ymmärtänyt, että halpakomponenntien (Kiina) käyttö ei olisi suositeltavaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
159
Loistaa työtä tämän threadin kanssa!

Nyt kun on tilaisuus kysyä asioita, niin kysynhän minä:
  • Mites tommoisen custom kokoonpanon ilmaus suoritetaan, tarviiko jotain poppakonsteja ja mitkä asiat pitää ottaa huomioon?
  • Mites noiden valmisnesteiden väriaineet, ainakin ennen vanhaan niillä oli taipumus tukkia tiukemmat raot noista blockeista?
  • Mikä on ton nesteen vaihtoväli vai mennäänkö sillä seuraavaan komponenttipäivitykseen asti?
  • Onko letkuliittimien kartioissa käytetty jotain tiivisteainetta vai kiinni kuivana?
  • Onko vesisäiliön koolla jotain merkitystä?
  • Olen ymmärtänyt, että halpakomponenntien (Kiina) käyttö ei olisi suositeltavaa?
#1 Harvemmin joutunut tekemään muuta kuin hiukan kääntelemään koteloa niin ilma lähtee virtauksen mukana eteen päin aina säiliölle asti.
#2 Väriaineista ja niiden tukkimisesta en tiedä, mutta tiedän niiden värjäävän loopin eri osat. Ei ole kiva puhdistella jälkeenpäin.
#3 Oma kierto meni reilu 1,5 vuotta ilman nesteen vaihtoa. Tuo alkaa olemaan varmaan aika maksimi, jollei saa kasattua looppia antibakteerisessa tilassa :D Vaikka kuinka yrität puhdistaa looppia niin jossain vaiheessa sinne alkaa kertymään pieniä vihreitä miehiä.
#4 Compression Fittings ei vaadi mitään liukkareita asennukseen.
#5 Vesisäiliön koolla ei ole merkitystä
#6 En nyt sanoisi noinkaan. Itse asensin tällaisen EVGA:n 1070 FTW korttiin ja hyvin on toiminut. Itse kiinnitys ja kiinnitysruuvit eivät olleet aivan viimeisintä huutoa, mutta kyllä sen kiinni sai. Jos ei kiinnitysruuvien laatu miellytä, niin voihan sitä aina hommata itse parempilaatuiset ruuvit ja kiinnittää niillä. Itse blokin toimivuuteen se ei vaikuta.

Tässä vielä jonkunlaista jäähdytysdataa mitä tuli ajettua silloin, kun tuon kiinan ihmeen asensin.

Heaven Valley ajoa niin kauan, kunnes veden lämpötila oli vakiintunut. Tvesi on tietenkin C eikä s :p



Olennaisin rauta siis...

i5 3570K @ 4,4GHz 1,3V (blokkina XSPC Raystorm)
1070 FTW @ 2101MHz (blokkina tämä & fettblokki mitän en löytänyt)

Kotelon (joka on Fractal Define XL) pohjassa XT45 360 ja 3x Noctuan NF-P12 ja edessä XT45 280, joissa 2x NF-P14s redux-1200 PWM. Kotelon takana on poistona NF-P14s redux-1200 PWM.

Kiinaliittimistä. Tilasin samalla seuraavanlaisia liittimiä Aliexpressistä.

Compression fitting
90 asteen kulma

http://www.overclock.net/t/1493830/barrow-fittings

 
Viimeksi muokattu:

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
@Mr Nano, oletko ollut tyytyväinen Noctuoihin? Jos tulkitsen oikein, niin NF-P12 ja NF-P14S on mainioita valintoja ainakin korkeilla RPM lukemilla? Mitenkäs alhaisilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
159
@Mr Nano, oletko ollut tyytyväinen Noctuoihin? Jos tulkitsen oikein, niin NF-P12 ja NF-P14S on mainioita valintoja ainakin korkeilla RPM lukemilla? Mitenkäs alhaisilla?
Tuohon on vaikea vastata mitään järkevää. Hyvin nuo tuntuu pitävän pienilläkin kierroksilla koneen viileänä. Tuolla 50% puhalluksella kuuluu vaimea humina, mutta se nyt kuuluu joka tapauksessa, koska radiaattori on suurehko vastus. Itse olen tyytyväinen eikä mitään ylimääräisiä tikityksiä ole kuulunut.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Tattis! Kyllä on ikävä vesijäähyjä kun katselee noita @Mr Nanon lämpötiloja :) Kyllä tästä vielä omakin projekti alkaa realisoitumaan.
@Jahve3 Mitäs mieltä jos kerätään myös FAQ-tyyppistä listaa tuohon ekaan postaukseen, @vaiski75-käyttäjältä ja tulikin tuossa jo yllä hyviä kyssäreitä.
 

Jahve3

Staff
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 256
Tattis! Kyllä on ikävä vesijäähyjä kun katselee noita @Mr Nanon lämpötiloja :) Kyllä tästä vielä omakin projekti alkaa realisoitumaan.
@Jahve3 Mitäs mieltä jos kerätään myös FAQ-tyyppistä listaa tuohon ekaan postaukseen, @vaiski75-käyttäjältä ja tulikin tuossa jo yllä hyviä kyssäreitä.
Juu, kerätään vaan. Laittelen nuo tuonne alotuspostaukseen. @vaiski75 lisätty myös tekijöihin, kun kysymykset menivät FAQ-osioon. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
159
Juu, kerätään vaan. Laittelen nuo tuonne alotuspostaukseen. @vaiski75 lisätty myös tekijöihin, kun kysymykset menivät FAQ-osioon. :)
Muokkaa tuo FAQ osion kiinakomponenttikysymys niin, että vastaus on quote minun postauksesta + lisää Barrowin liittimistä, että ovat rebrändättyjä Bitspower liittimiä. Omasta mielestä laadultaan todella hyvän tuntuisia.

Tattis! Kyllä on ikävä vesijäähyjä kun katselee noita @Mr Nanon lämpötiloja :) Kyllä tästä vielä omakin projekti alkaa realisoitumaan.
Mitä nyt olen seurannut veden lämpötilaa Rustia pelaillessa niin se pyörii siinä 34 tuntumassa. Tuulettimet pyörii tuolloin ~50%. Sehän riippuu ihan siitä millaiseen veden DT pyrkii. Jos sallii hiukan suuremman DT:n niin kyllä noiden tuulettimien kierroksia voi laskea. Voin tässä joku päivä testailla millainen ero veden lämpötilassa on kierrosnopeuksilla 35% - 50%. 35% on käytännössä äänetön ja 50% lievä humina, mutta tuokin on niin käyttäjäriippuvainen, että mitä pitää lievänä :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
159
Paljonko on tuulettimien rpm noilla prosenteilla?
Enpä tajunnut tuota mainita... :shifty:

Käsittääkseni se menee % maksimista. Eli, kun maksimi on 1300RPM (120mm tuulettimilla) niin ne pyörii ~650RPM. Voin tarkastella vielä speedfanista mitä ne näyttää.
 

rapukala

Official Ässrock advocate R♿T #46
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
567
Tuli shoppailtua Ebaysta vesiromuja testimielessä:







Hankintalistalla on vielä joku jäähdytin suomesta kun Ebayn tarjonta oli lähes samassa hintaluokassa kuin laadukkaammat tuotteet suomessa.

Testipenkki ei tosin ole sopivin kun kyseessä on Pena K + Asus DCU2 7950 jolloin prosessori ei niinkään aiheuta kummoista lämpöenergiaa. Pitänee etsiä jotain vanhempaa ja virtasyöppöä testilaitteistoa :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Paljonko kustansi? työstöjälki vaikuttais olevan vähän.. noh, karkea :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Tuli shoppailtua Ebaysta vesiromuja testimielessä:

random vesiblokkeja
Aijai. Olisipa itsellänikin rohkeutta ruuvailla koneeseen outoja blokkeja. Näyttää tuo emo aina ottavan itseensä noista - taipumista, nitinää ja natinaa. Näyttävät kuitenkin olevan kuparia.

Ja joskus oli jopa debattia noista blokkien karheuksista - saattaa olla hyväksi tai sitten ei. Lämpötahnalla loput.
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 272
Hyvältä näyttää nuo kiinankamppeetkin. Pitääpi harkita tommosta GPU blokkia kanssa. Riittääköhän VRM:ille vaan heatsinkit?

Onko kellään suosittaa mitään kiinanihme pumppua joka olisi hiljainen? Pitäis olla aika pieni kokonenkin.
 

rapukala

Official Ässrock advocate R♿T #46
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
567
Paljonko kustansi? työstöjälki vaikuttais olevan vähän.. noh, karkea :D
Se unohtukin eli : ~10€ per blokki ja pumppu oli 15€. Kuulema kannattaa pumppujen speksit jakaa kahdella jotta päästään realistisiin tuloksiin. :p

Koneistus jälki blokeissa on tosiaan joksenkin karkeaa. Jos mielenkiinto riittää niin saatan hioa nuo/ viedä koneistettavaksi.

E:


Tuollaisilla ruuveilla tulee kiinni ja prossublokkia testatessa vaikutti ihan asialliselta ottaen huomioon että vesiblokkia ei tarvitse välttämättä yhtä lujaa kiinnittää toisin kuin jäätävänkokoisten ilmajäähyjen kohdalla jotka vetää painonsa vuoksi emolveyn mutkalle ilman järeää kiinnitystä.
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 272
Se unohtukin eli : ~10€ per blokki ja pumppu oli 15€. Kuulema kannattaa pumppujen speksit jakaa kahdella jotta päästään realistisiin tuloksiin. :p

Koneistus jälki blokeissa on tosiaan joksenkin karkeaa. Jos mielenkiinto riittää niin saatan hioa nuo/ viedä koneistettavaksi.

E:


Tuollaisilla ruuveilla tulee kiinni ja prossublokkia testatessa vaikutti ihan asialliselta ottaen huomioon että vesiblokkia ei tarvitse välttämättä yhtä lujaa kiinnittää toisin kuin jäätävänkokoisten ilmajäähyjen kohdalla jotka vetää painonsa vuoksi emolveyn mutkalle ilman järeää kiinnitystä.
Kokeilitko jo pumppua millasta ääntä pitää?
 

rapukala

Official Ässrock advocate R♿T #46
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
567
Kokeilitko jo pumppua millasta ääntä pitää?
Pumppu on omaan korvaan erittäin hiljanen ja en kyennyt kuulemaan sitä lainkaan 2-3 metrin päähän korva pumppua kohti koko setupin ollessa alla olevan kuvan mukaisesti pöydällä.

Pääkoneen 800rpm @ 12V noctuat ovat äänekkäämpiä kuin tuo pumppu.



^Jos jollain jäi epäselväksi että minkä luokan ghettomeiningistä kyse. Tuommoinen tasanen GPU blockihan ei sitten sovi suoraan AMD:n 7950 kun coren ympärillä on tuo suojus. Jouduin sitten vakaalla ( :rolleyes: ) kädellä työstämään sopivasti ylimääräistä tavaraa pois jotta sai sopimaan. Tällaisiahan nuo coolerit noissa tuppaa olemaan:



E: Pitää vissiin se radi tilata jossain vaiheessa niin pääsee tuosta ämpäristä eroon... :D
 

rapukala

Official Ässrock advocate R♿T #46
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
567
Hyvältä näyttää! Kiitos infosta pumpun suhteen :)

Auttaisko semmonen ohut kuparilevy ton blokin kanssa?
Joo saahan noita shimmejä mutta enpä jaksanut odotella niin muokkasin nykyistä ja tilasin samanlaisen blokin lisää mikäli vaihtaa toisen kortin tilalle joskus.
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Tässä kun pikkuhiljaa alkaa AIO:n päivät olla lueltut ja tulee ghetto AIO custom looppi, niin näkeekö raati jotain väärää / parantamista tässä listassa?

Tuote

Alphacool 5,25" asemapaikkasäiliö, kirkas plexi, musta maski
Toimitusaika-arvio: 1-4 työpäivää


N/A 6mm karaliitin, G1/4, O-rengastiiviste, hopea
Toimitusaika-arvio: Ei vahvistettu


EK-Waterblocks EK-Ekoolant EVO UV Blue, UV-sininen jäähdytysneste
Toimitusaika-arvio: 1-4 työpäivää


GELID solutions Manuaalinen tuuletinsäädin, 5V-12V
Toimitusaika-arvio: Ei vahvistettu


Phobya Y-haaroitin 3Pin Molex muunnos 6x 3Pin Molex 60cm - musta
Toimitusaika-arvio: 1-4 työpäivää



Tygon 10/7mm Tygon R3603 letku, kirkas
Toimitusaika-arvio: 10-20 työpäivää



N/A Letkunkiristin 8 - 12mm
Toimitusaika-arvio: 10-20 työpäivää


Montako metriä letkua 3x 120mm radeihin + 2 blokkipumppua + 1 nestesäiliö, ilmeisesti 1l valmista jäähdytysnestettä riittää?
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 103
Kotelosta riippuu paljonko letkua menee. Itse olen pärjännyt hyvin kahdella metrillä. Kotelona Arc Midi.
Siis tuleeko sulle 3 kappaletta 120mm radia? Meneehän sitä letkua sitten aika paljon. Eihän se kallista ole niin ostaa varalta vaikka kolme metriä niin riittää vähän harjoitteluunkin. Kulmat kannattaa myös miettiä valmiiksi jos tarvitsee.
Litran nestettä pitäisi riittää. Eipä tuokaan kallista ole jos ostaa yhden ylimääräisen putelin.
Ei taida letku olla sopiva 6mm karaliittimille? Sisähalkaisija on 6.4mm. Minulla on 5.9 mm sisähalkaisijan EK:n ZMT letkua ja on just hyvä. Nippareilla kiristettynä pitää hyvin.
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Katsoo nyt, sillä mittailin tuossa, niin 6mm karaliittimessä nousee noin 7.5mm korkeiksi nuo reunat, että eiköhän tuo 6.4mm toimi ihan hyvin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
156
Itseäkin on poltellut pitkään laittaa FuryX:n vakiocooleri ja prossun AIO eläkkeelle ja custom looppia tilalle. EK:lta tulla tupsahti jo blokit prossulle ja näyttikselle mutta jäähdyttimiä olen pähkäillyt pitkään pääsemättä "mukavaan" lopputulokseen. Koppana on Define S ja olen miettinyt että riittääkö noille kattoon ohut 420radi vai vaatiiko jäähdytys tukevampaa ratkaisua? Kämpän lämmöt kiipeää kesäisin lähemmäs kolmeakymmentä, joten senkin puolesta jäähdytyskapasiteettia olisi kiva olla reippaasti. Oletteko tyytyneet blokkien mukana tulleisiin lämpötyynyihin, vai onko noita parempiakin saatavilla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
33
Ohut 420 riittää varmasti.
Jos puhut näyttiksen blockin mukana tulleista tyynyistä niin joo, niitä ainakin itse olen käyttänyt. Tällä hetkellä r9 nano käytössä eikä pienintäkään ongelmaa minkään VRM lämpöjen kanssa, ja koteloni on niin tiukka pakkaus ettei suurtakaan ilmavirtaa osu näytönohjaimen kohdalle.

e. Ja tosiaan itse jäähdytän 4690K:n ja r9 nanon 30mm paksulla 240 jäähdyttimellä "kohtalaisella" melulla. (arvioitu tdp kovassa käytössä jotain 150-200w)
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Nyt olis itellä pikkuhiljaa tarkoitus tilailla vesivermeitä. Muuten oon jo enimmäkseen kattonu (EKWB:ltä) kamppeet valmiiksi mutta 280 radia ei ole niillä saatavana eikä näytä olevan jälleenmyyjillä. Onko kellään suositella muiden valmistajien 40-45mm paksuista 280 radia? Alphacoolilla on kai ihan ok mutta netistä on vähän ollu hankala löytää vertailua miten se pärjää vaikka tota EKWB:n 45mm 280 radia vastaan.

Onko väki tilannu suoraan tuolta EKWB:n kaupasta ja jos on niin tuleeko postin vai DHL kautta? Ei jaksais sitä v**un ärsyttävää "ensimmäinen käynti, ovea ei avattu" rumbaa kun tulee oltua päivät töissä... Tuolta sais kuitenkin oman setin mikä näyttäis olevan siinä 500 euron pintaan reilusti halvemmalla kuin jos Jimmsiltä tilaisi samat osat.

Motonetistä ajattelin ostaa akkuvettä (värilliset letkut niin en laita värillisiä nesteitä) mutta pitääkö siihen lisätä jotain biocide juttua vai kelpaako akkuvesi sellaisenaan? En laita mitään silver coilia kun niiden tehoista tuntuu olevan enemmän mutua kuin faktaa ja netti on siitäkin aiheesta juupas-eipäs väittelyä pullollaan.

Mulla kun tulee sekä prossu että näyttis looppiin mihin tulee 2 radia niin voinko toisen radin pwm tuulettimet lyödä haaroittimen kanssa cpu_fan liittimeen ettei tietokone rupea kiukuttelemaan prossutuulettimen puutteesta vai pitääkö siinä olla vain yksi tuuletin kiinni?

Edit: korjailin kieliasua vähän, en osaa kirjoittaa osa 4
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Nyt olis itellä pikkuhiljaa tarkoitus tilailla vesivermeitä. Muuten oon jo enimmäkseen kattonu (EKWB:ltä) kamppeet valmiiksi mutta 280 radia ei ole niillä saatavana eikä näytä olevan jälleenmyyjillä. Onko kellään suositella muiden valmistajien 40-45mm paksuista 280 radia? Alphacoolilla on kai ihan ok mutta netistä on vähän ollu hankala löytää vertailua miten se pärjää vaikka tota EKWB:n 45mm 280 radia vastaan.

Onko väki tilannu suoraan tuolta EKWB:n kaupasta ja jos on niin tuleeko postin vai DHL kautta? Ei jaksais sitä v**un ärsyttävää "ensimmäinen käynti, ovea ei avattu" rumbaa kun tulee oltua päivät töissä... Tuolta sais kuitenkin oman setin mikä näyttäis olevan siinä 500 euron pintaan reilusti halvemmalla kuin jos Jimmsiltä tilaisi samat osat.

Motonetistä ajattelin ostaa akkuvettä (värilliset letkut niin en laita värillisiä nesteitä) mutta pitääkö siihen lisätä jotain biocide juttua vai kelpaako akkuvesi sellaisenaan? En laita mitään silver coilia kun niiden tehoista tuntuu olevan enemmän mutua kuin faktaa ja netti on siitäkin aiheesta juupas-eipäs väittelyä pullollaan.

Mulla kun tulee sekä prossu että näyttis looppiin mihin tulee 2 radia niin voinko toisen radin pwm tuulettimet lyödä haaroittimen kanssa cpu_fan liittimeen ettei tietokone rupea kiukuttelemaan prossutuulettimen puutteesta vai pitääkö siinä olla vain yksi tuuletin kiinni?

Edit: korjailin kieliasua vähän, en osaa kirjoittaa osa 4
Dhllällä ainakin tänne tullut ja kannattaa suoraa sieltä tilata. alphacoolin radit ollut ainakin omassa käytössä hyviä. veteen ei ole pakko lisätä mutään jos kuparia kierrossa. kupari tappaa jo itsessään bakteereja esim. paremmin kuin hopea. itse tullut käytettyä ekn nesteitä ja sitäkin saa kirkkaana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
33
^Tosiaan EK:n nestettä saa kirkkaana ja siinähän on bakteerintappajat ja korroosionminimoijat jo valmiina. Hinta 8 rahaa litralta.
Tuolle radille väittävät "Expected date of availability: 11 November 2016" eli vaikka haluaisitkin nimenomaan EK:lta kaikki vehkeet niin tuskimpa kauaa joudut odottamaan.
Jos olet malttamaton niin muun muassa aquatuning.fi myy alphacoolin vastaavaa. En koe että noissa on ulkonäöllisten seikkojen lisäksi mitään eroa.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Tuolle radille väittävät "Expected date of availability: 11 November 2016" eli vaikka haluaisitkin nimenomaan EK:lta kaikki vehkeet niin tuskimpa kauaa joudut odottamaan.
Mä oon noita EK:n osia kyttäilly syksyn mittaan ja toi aina vaan siirtyy toi "expected" päivä. Viimeks se tais olla jotain lokakuun 25. päivä ja nyt se on sit ens viikolla. En luota että sais vielä 11. tätä kuuta ja siks rupesin miettimään muita saman koon radeja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
33
Aivan joo, nyt kun sanoit niin muistelen itsellänikin joskus olleen jotain samantapasta kun oon kyttäilly jotakin tiettyä palikkaa...
Alphacoolin radit on hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
98
Alphacoolin st30 ainakin pärjää alle 1200rpm alueella paremmin kuin mikään EK:n 120mm radeista (linkki). Tuskin tulee suurtakaan tappiota jos ostat Alphacoolin radin tuon EK:n sijaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Täälläkin pientä päivitystä. kupari putket vaihtui letkuun ja prossu ja näyttis sai alphacoolin pikaliittimet samalla tuli hommattua supremacy x99 evo blokki.


Jos jollain tarpeita ilmenee niin löytyis ek supremacy blokki johon evo plexi upgrade kansi ja 10kpl ek-hdc 12mm kovaputkiliittimiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
http://www.swiftech.com/MCR-X20-Drive-Rev3.aspx#tab3

Onkos kellään kokemuksia tästä? Pumppu vaikuttaisi varsin laadukkaalta ja toimivalta ja pitäisi käsittääkseni olla salonkikelpoinen D5 kanssa. Tarkoituksena olisi käyttää tuota osana custonmlooppia ja sääsyä erilliseltä pumpulta. Reservoiri tulee erikseen. 360 versio tuosta Swiftechistä+420 radi, CPU+GPU tulisi looppiin noin muuten.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Heh kauanko meni tota väsätessä? Melkein vois sanoo että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :p Oma custom loop suunnitelma pehmeillä letkuilla oli noin 3 minuutissa valmis ja jotain tätä luokkaa

kokoonpano.png


Tilasin eilen kaikki vermeet joten veikkaan että tohon jää vähän sovellettavaakin :D Osasin kuitenkin etukäteen varautua loopin tyhjennykseen tyhjennysportin ja t-liittimen avulla. Katotaan sit parin viikon päästä kun pääsee askartelemaan.
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Heh kauanko meni tota väsätessä? Melkein vois sanoo että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :p Oma custom loop suunnitelma pehmeillä letkuilla oli noin 3 minuutissa valmis ja jotain tätä luokkaa



Tilasin eilen kaikki vermeet joten veikkaan että tohon jää vähän sovellettavaakin :D Osasin kuitenkin etukäteen varautua loopin tyhjennykseen tyhjennysportin ja t-liittimen avulla. Katotaan sit parin viikon päästä kun pääsee askartelemaan.
Kaipa tossa pari tuntia vierähti trumpin äänestystä seuratessa :) Halusin varmistaa, että voinko tunkaista tuon tytärlevyllä varustetun asuksen emolevyn tuonne halutessani ja vastaus on, että kyllä. Käytän pehmeitä putkia itsekin, mutta sketchup ei tunne käsitettä "pehmeä" :D


Tässä näin kyselin EKWB:ltä soveltuuko heidän nesteensä Alumiini / kupari miksille, niin ei sovi.

Joten vaihtoehtoni on nämä:
UV valo herkkä:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...-blue/n-a-at-protect-kirkas-uv-sininen-1000ml

Luotettavampi ja pitkäikäisempi ilman UV-valo herkkyyttä
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/58452/4260157580091/coollaboratory-liquid-coolant-pro-blue

Mitäs raati ehdottaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
33
Heetkinen. Alumiini-kupari mixit ei nestettä haittaa vaan niitä sun komponentteja. Ei semmosta nestettä ookkaan joka estäis noiden oksidien leviämisen, vaikka olis kuinka korroosionestoo.
Allekirjoittanut raati ehdottaa ettet käytä sekaisin alumiinikomponentteja ja kuparikomponentteja.

@akselic suunnitelma omasta koneestani oli about samaa luokkaa :D
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Heetkinen. Alumiini-kupari mixit ei nestettä haittaa vaan niitä sun komponentteja. Ei semmosta nestettä ookkaan joka estäis noiden oksidien leviämisen, vaikka olis kuinka korroosionestoo.
Allekirjoittanut raati ehdottaa ettet käytä sekaisin alumiinikomponentteja ja kuparikomponentteja.

@akselic suunnitelma omasta koneestani oli about samaa luokkaa :D
Kuitenkin AIO valmistajat selviää tuosta ihan hyvin, logiikassasi on aukko, esimerkiksi autoissa on alumiinia ja kuparia sekasin ja ei ole ongelmia. Kyseessä on vain se, että nesteessä on kemikaaleja, jotka vähentää korroosiota muokkaamalla sähkönjohtuvuutta. Veikkaan, että perus murokemikalisti ei siihen pysty vastaamaan täsmällisesti, mitenkä alumiini ja kupari saadaan pelaamaan yhteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Kuitenkin AIO valmistajat selviää tuosta ihan hyvin, logiikassasi on aukko, esimerkiksi autoissa on alumiinia ja kuparia sekasin ja ei ole ongelmia. Kyseessä on vain se, että nesteessä on kemikaaleja, jotka vähentää korroosiota muokkaamalla sähkönjohtuvuutta. Veikkaan, että perus murokemikalisti ei siihen pysty vastaamaan täsmällisesti, mitenkä alumiini ja kupari saadaan pelaamaan yhteen.
Joo eiköhän nuo oikeat litkut hidasta vuosiin tuota hapettumista mutta en itse alkaisi miksailemaan jos ei pakko ole ja mikäs pakko niitä nyt on miksailla kun kupari blokkia, radia ja putkea saa kaupasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
EK:n SE sarjakaan ei ole ulkomitoiltaan kuin 26mm +-0,5mm. Jonkun 12mm slimmin kans alle 40mm kokonaisuus.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Nyt kun omat vermeet on tilattu niin seuraavat pari kysymystä:

Tiedän että radit pitää huuhdella mutta mitenkä gpu ja cpu blokit? Pitääkö ne huuhdella etukäteen erikseen? Lisäksi kannattaako looppi pyöräyttää akkuvedellä ja tyhjätä ennen "lopullista täyttöä" vai riittääkö että radien huuhtelun jälkeen lätkäisee akkuvedet kiertoon ja testailee ettei ole vuotoja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Nyt kun omat vermeet on tilattu niin seuraavat pari kysymystä:

Tiedän että radit pitää huuhdella mutta mitenkä gpu ja cpu blokit? Pitääkö ne huuhdella etukäteen erikseen? Lisäksi kannattaako looppi pyöräyttää akkuvedellä ja tyhjätä ennen "lopullista täyttöä" vai riittääkö että radien huuhtelun jälkeen lätkäisee akkuvedet kiertoon ja testailee ettei ole vuotoja?
Kymmenen vuoden vesijäähdytyskokemuksella:

- Ikinä en ole huuhdellut looppia mitenkään ennen käyttöönottoa - heti lopulliset liemet sisään ja menoksi
- Jos porinaa ja lutinaa kuuluu niin kannattaa pyöritellä radia ja jos mahdollista vaihdella pumpun nopeutta - kuplat poistuu
- nesteelläkään ei ole niin väliä: olen pyörittänyt loopissa alkoholia, glygolia, kraanavettä, akkuvettä ja nykyään EK:n sotkua akkuveden kanssa

Ps. alkoholi tosin haurasti letkut, mutta ihan loppuun asti ne kestivät. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
545
Nyt kun omat vermeet on tilattu niin seuraavat pari kysymystä:

Tiedän että radit pitää huuhdella mutta mitenkä gpu ja cpu blokit? Pitääkö ne huuhdella etukäteen erikseen? Lisäksi kannattaako looppi pyöräyttää akkuvedellä ja tyhjätä ennen "lopullista täyttöä" vai riittääkö että radien huuhtelun jälkeen lätkäisee akkuvedet kiertoon ja testailee ettei ole vuotoja?
Itse laskin radista läpi keitettyä vettä ja hanasta niin kuumaa kuin tulee. Öljyistä litkua tuli vähän ulos. Blokkeja en huuhdellut millään.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Kymmenen vuoden vesijäähdytyskokemuksella:

- Ikinä en ole huuhdellut looppia mitenkään ennen käyttöönottoa - heti lopulliset liemet sisään ja menoksi
- Jos porinaa ja lutinaa kuuluu niin kannattaa pyöritellä radia ja jos mahdollista vaihdella pumpun nopeutta - kuplat poistuu
- nesteelläkään ei ole niin väliä: olen pyörittänyt loopissa alkoholia, glygolia, kraanavettä, akkuvettä ja nykyään EK:n sotkua akkuveden kanssa

Ps. alkoholi tosin haurasti letkut, mutta ihan loppuun asti ne kestivät. :)
Vähän yllättävää mutta kai se kokemus puhuu. Radit taidan joka tapauksessa huuhdella koska ei siitä haittaakaan ole. Toinen tulevista radeista on Alphacoolin ja netissä on aika paljon juttua että niistä on usein huuhdellessa tullu mitälie työstökamaa ulos. Ei kai se haittaa saada nekin vähät pois niin eipä mene kierron mukana prossun tai näyttiksen blokkeihin :)

Itse laskin radista läpi keitettyä vettä ja hanasta niin kuumaa kuin tulee. Öljyistä litkua tuli vähän ulos. Blokkeja en huuhdellut millään.
Kiitoksia, näin taidan itsekin toimia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
...Ei kai se haittaa saada nekin vähät pois niin eipä mene kierron mukana prossun tai näyttiksen blokkeihin :)

Kiitoksia, näin taidan itsekin toimia.
Lähinnä tuolla huuhtelulla saattaa säästää pumppua. Riippuen mallista sen pumpun voitelun hoitaa se vesiloopissa kulkeva neste.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 431
Viestejä
4 199 204
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom