Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Itse käytän XLR-liittimiä tuulettimille. Vaikka kuvassa näkyy vain kolmepinninen versio niin noita saa myös nelipinnisinä mikäli haluaa kierroslukutiedonkin ehdottomasti (tai sitten vaan kytkee maan kulkemaan liittimen kuoressa.)

image_view.php
 
Mulla on takapaneelissa tällänen. Pwm ja rpm on emon cpu_fan liittimestä ja + ja - tulee suoraan powerin sata virtojen paikasta.
Itse käytän XLR-liittimiä tuulettimille. Vaikka kuvassa näkyy vain kolmepinninen versio niin noita saa myös nelipinnisinä mikäli haluaa kierroslukutiedonkin ehdottomasti (tai sitten vaan kytkee maan kulkemaan liittimen kuoressa.)

image_view.php

Menee liikaa sähkötöihin :confused: osaan tökätä pwm liittimen emolevyyn tai commander prohon ja siinä se :lol: tarvii tarkempia ohjeita tai sitten täytyy varmaan ostaa jotain pwm jakokaapelia ja jatkokaapelia ja tökätä emolevyyn :lol:
 
Rapatessa roiskuu, ei ehkä custom looppiin kuuluva aihe, mutta kirjoitan varoituksen sanana.

Aloin vaihtamaan prossun (6700K) nestemetallia ja siinä samalla blokin tahnaa. En ole liimannut heat spreaderiä paikalleen ja pääsi heilahtamaan asennusvaiheessa. Ilmeisesti nestemetallia roiskahti emolevylle (Asus Z270-I) ja kun käynnistin koneen ei tapahtunut mitään. Blokki irti ja sormi prossun päälle, virrat päälle ja ei tunnu lämpöä. :darra:

Joko prossun PCB vääntynyt metallia vaihtaessa tai tuo toinen vaihtoehto, metallia emolevyllä. Asuksen Z390-I ja 9700K lähtee tilaukseen, puolivahingossa saan päivitettyä vanhat osat.
 
Tässä pyörittelen ostoskorissa vesijäähdytys-kamppeita millä voisi oman ekan custom loopin aloitella. Eniten tässä mietityttää, että onko riittävästi ns. pienimpiä juttuja huomioitu eli onhan oikea määrä liittimiä, tulppia (tuleeko nämä jäähdyttimien mukana?) yms.

EK-Waterblocks EK-Supremacy EVO Full Nickel CPU-blokki LGA115x/2011(-3), AM4
EK-Waterblocks EK-XRES 140 Revo D5 PWM, nestesäiliö + pumppu, musta/pleksi
Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 480 -jäähdytin x 2
EK-Waterblocks EK-ACF 16/12mm -ruuviliitin, suora, G1/4, musta x 11
EK-Waterblocks EK-AF Ball Valve (10mm) suljinventtiili, suora, G1/4, musta nikkeli
EK-Waterblocks 16,1/11,1mm ZMT letku, mattamusta, 3 metriä
EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear -jäähdytysneste, 1000ml, kirkas x 3
EK-Waterblocks EK-ATX 24-pin siltausplugi
N/A G1/4 kierretulppa, lämpöanturi, hopea
EK-Waterblocks Y-haara, 3x G1/4 sisäkierre, musta
EK-Waterblocks EK-CSQ G1/4 kierretulppa, musta


Corsair Obsidian Series 1000D, ikkunallinen supertornikotelo, musta

Tässä vaiheessa olisi tarkoitus jäähdytellä tätä antiikkista 4790K ihan harrastuksen vuoksi ja näytönohjaimeksi tilaan todennäköisesti MSI 2080 Sea Hawk EK X. Emo+prossu tulee vaihtumaan, kunhan katsotaan ensin AMD Zen 2 -julkistukset kesällä.

Osat on tarkoitus tilata Jimmsiltä (tiedän, Kiinasta saisi varmaan halvemmalla) tässä kuussa, joten nyt olisi tarkoitus vaan hyväksyttää tämä buildi tekkiläisillä. :) Tuuletinautistina minulla onkin jo ennestään hyvä nippu hyviä 120mm puhaltimia, jota voi tässä alkuvaiheessa käytellä.

En ota nyt kantaa osien määriin, mutta koita suunnitella myös se tyhjennys mahdollisimman pitkälle.
Tarviiko/helpottaako 90 asteiset mutkat? Ne sitten pyörivät jotka helpoittavat monia asioita.
Myös tarviiko jatko palikoita? EK venttiilissä on esim vain naaras liitännät.
Myös löytyy kiertyviä jatko-osia.
Myös loopin täyttö on hyvä koittaa hahmottaa hieman.

Jos edes kuvittelet joskus vaihtavasi koviin putkiin niin kaikki liittimet mihin letku/putki tulee menee vaihtoon.
Letkujen liittimet ei käy koville putkille.

Sulla on paljon mustia osia niin miksi lämpöanturi on hopea?
Phobyalta löytyy jimmsin listalta ainakin musta lämpöanturi.
Laskitko myös oikein letkuliittimet?
Kennot, blocki ja pumppu ottaa 8kpl. Sitten toki riippuen miten Y haara ja venttiili tulisi.
Entä olisiko hyvä lisätä kierre tulppia esim tuota venttiiliä varten?
Itselleni laitoin varmuudeksi tulpan ja kun tyhjentää niin tulpan tilalle letkukara liitin. Saa pidettyä simmpelimpänä käytössä.
Ja onko Y-haara hyvä vai olisiko T-haara parempi?

Tuossa nyt jotain omia ajatuksia jos vaikka auttaisi.
 
Rapatessa roiskuu, ei ehkä custom looppiin kuuluva aihe, mutta kirjoitan varoituksen sanana.

Aloin vaihtamaan prossun (6700K) nestemetallia ja siinä samalla blokin tahnaa. En ole liimannut heat spreaderiä paikalleen ja pääsi heilahtamaan asennusvaiheessa. Ilmeisesti nestemetallia roiskahti emolevylle (Asus Z270-I) ja kun käynnistin koneen ei tapahtunut mitään. Blokki irti ja sormi prossun päälle, virrat päälle ja ei tunnu lämpöä. :darra:

Joko prossun PCB vääntynyt metallia vaihtaessa tai tuo toinen vaihtoehto, metallia emolevyllä. Asuksen Z390-I ja 9700K lähtee tilaukseen, puolivahingossa saan päivitettyä vanhat osat.
Eikös se vähän niin ole, että jo erittäin pienikin määrä nestemetallia oikeassa paikassa emolevyllä riittää tappamaan emolevyn. Luulen että näin sinulla kävi jos vielä tiedostat sitä roiskuneen. Noh, ainakin sait hyvän tekosyyn hankkia uutta rautaa! :)
 
Olen tätä omaa vesiprojektia suunnitellut vähän eteenpäin ja mielestäni hienoin tulee kun käyttää pelkkiä 90 asteen kulmia ja tekee suorilla putki vedoilla. Meinasin tehdä lasiputkesta tämän oman kierron. Aloin miettimään, että paljonkos nyt tarvitsen tätä putkea? Riittäisiköhän 2m + ryssimis varat? Tarkoitus siis toteuttaa Fractalin r6 tai s2 koteloon.
 
Eikös se vähän niin ole, että jo erittäin pienikin määrä nestemetallia oikeassa paikassa emolevyllä riittää tappamaan emolevyn. Luulen että näin sinulla kävi jos vielä tiedostat sitä roiskuneen. Noh, ainakin sait hyvän tekosyyn hankkia uutta rautaa! :)

Joko oikosulkee komponentteja tai alumiinin kanssa tekemisiin joutuessaa hajoittaa sen rakenteen. Tuokin menee vakuutukseen, saa edes osan mokan hinnasta takaisin. Uudet osat lähti tilaukseen juuri.

Olen tätä omaa vesiprojektia suunnitellut vähän eteenpäin ja mielestäni hienoin tulee kun käyttää pelkkiä 90 asteen kulmia ja tekee suorilla putki vedoilla. Meinasin tehdä lasiputkesta tämän oman kierron. Aloin miettimään, että paljonkos nyt tarvitsen tätä putkea? Riittäisiköhän 2m + ryssimis varat? Tarkoitus siis toteuttaa Fractalin r6 tai s2 koteloon.

Et ainakaan helpolla ole aloittamassa jos lasista meinaat tehdä, plussaa siitä! 2 metriä taitaa olla aloittelijalle se perus määrä, itse ottaisin ihan varulta 3 metriä. Riippuen tietenkin kotelon suuruudesta ja vetojen pituudesta. Saat olla aika tarkkana katkaisun kanssa, o-renkaat ei tykkää terävistä kulmista, enkä tiedä riittääkö pelkkä hiomapaperilla pyyhkäisi lasin kanssa. Jos tekisin itse, niin hommaisin pienen polttimen millä sulattaisin putkien päät sileiksi.
 
Et ainakaan helpolla ole aloittamassa jos lasista meinaat tehdä, plussaa siitä! 2 metriä taitaa olla aloittelijalle se perus määrä, itse ottaisin ihan varulta 3 metriä. Riippuen tietenkin kotelon suuruudesta ja vetojen pituudesta. Saat olla aika tarkkana katkaisun kanssa, o-renkaat ei tykkää terävistä kulmista, enkä tiedä riittääkö pelkkä hiomapaperilla pyyhkäisi lasin kanssa. Jos tekisin itse, niin hommaisin pienen polttimen millä sulattaisin putkien päät sileiksi.

Tätä lasin katkaisua jo tutkiskelinkin youtubesta. Viila ja porakone näytti aika toimivalta ratkaisulta. Päädyin lasiin lähinnä uteliaisuuden takia. Ainut materiaali josta ei ole vielä joutunut mitään linjastoa tekemään.
 
Osaako joku suorilta sanoa paljonko nestettä tuo mo-ra3 420 vetää?

Kattelin hintaa paketille mitä pitää tilata ja aletaan lähestymään 500e hintalappua :beye: no toiseta näyttöä en mihinkään tarvitse ja uutta näppäimistöäkään en oikeasti tarvitse :D kyllä sen rahan aina löytää, jos haluu puuhastella.
 
Tätä lasin katkaisua jo tutkiskelinkin youtubesta. Viila ja porakone näytti aika toimivalta ratkaisulta. Päädyin lasiin lähinnä uteliaisuuden takia. Ainut materiaali josta ei ole vielä joutunut mitään linjastoa tekemään.

Eipä tuo lasin taivutus näytä mitään salatiedettä olevan:



Kaasulieden vaatii, eipä tarvi edes inserttiä. Borosilikaattilasia näyttäisi ainakin Mayhemsin putket olevan. Jos lähellä sattuu olemaan lasipaja niin sieltäkin voisi kysellä taivutusta, ei varmasti maksa paljoa jos tekevät muutamaan pätkään 90 asteen kulmat.
 
Onkohan merkitystä tai oikeastaan hyötyä/haittaa ottaa isompaa letkua tuolle Mo-ra ”lenkille”? Tällä hetkellä looppi on 13/10 letkulla. Radi tulee lähelle konetta ja vedot pyrin pitämään mahdollisimman lyhyinä.

Liittimiä kuitenkin löytyy tuolle koolle jo valmiiksi joten siinä säästäisi muutaman euron. Letkuakin taitaa löytyä.
 
Onkohan merkitystä tai oikeastaan hyötyä/haittaa ottaa isompaa letkua tuolle Mo-ra ”lenkille”? Tällä hetkellä looppi on 13/10 letkulla. Radi tulee lähelle konetta ja vedot pyrin pitämään mahdollisimman lyhyinä.

Liittimiä kuitenkin löytyy tuolle koolle jo valmiiksi joten siinä säästäisi muutaman euron. Letkuakin taitaa löytyä.

Ei niin mitään väliä. Tuo kimeä-ääninen kanadalainen teki videonkin tästä aiheesta. Blokit, pikaliittimet ja tiukat kulmat on enempi niitä mitkä vaikuttaa virtaukseen.
 
EK-Waterblocks EK-ACF 16/12mm -ruuviliitin, suora, G1/4, musta x 11

.......


EK-Waterblocks 16,1/11,1mm ZMT letku, mattamusta, 3 metriä
Käykö kyseinen letku varmasti noihin liittimiin? :hmm: 0,9mm heitto vaikuttaa aika paljolta. 16/12 liittimet muutenkin melko harvinaisia. Itse valitsisin 16/10 (=15,9/9,5) liittimet ja letkut.

E: tai peräti 19/13 koon, koska iso kotelo ;)
 
Eipä tuo lasin taivutus näytä mitään salatiedettä olevan:

Kaasulieden vaatii, eipä tarvi edes inserttiä. Borosilikaattilasia näyttäisi ainakin Mayhemsin putket olevan. Jos lähellä sattuu olemaan lasipaja niin sieltäkin voisi kysellä taivutusta, ei varmasti maksa paljoa jos tekevät muutamaan pätkään 90 asteen kulmat.

Katsoin myös tuon pätkän. Lasin saa näköjään aika tiukkaan kulmaan taivutettua. Tuo voisi onnistua myös jollain pienemmällä käsipolttimella jonka saisi lukittua päälle. Täytyy kokeilla miten taittuu jos jää putkea.
 
Millä ootte leikannut noita lasi putkia?
Itse vasta suunnittelen omaa vesijäähyä joten en ole vielä leikannut. Meinasin ainakin kokeilla tuollaisella dremelin timanttilaikalla. Youtubessa jaytwocents käytti kahta erilaista lasileikkuria.
 
Itse vasta suunnittelen omaa vesijäähyä joten en ole vielä leikannut. Meinasin ainakin kokeilla tuollaisella dremelin timanttilaikalla. Youtubessa jaytwocents käytti kahta erilaista lasileikkuria.

Makeethan noista kyllä saisi. Oma käsitys että normi lasileikkuri menisi ja päät pitää kaiketi vielä hioa. Äiti mummolla olisi kyllä tollanen lasihiomakone kun lasikäsitöitä tehnyt.:vihellys:
 
En ota nyt kantaa osien määriin, mutta koita suunnitella myös se tyhjennys mahdollisimman pitkälle.
Tarviiko/helpottaako 90 asteiset mutkat? Ne sitten pyörivät jotka helpoittavat monia asioita.
Myös tarviiko jatko palikoita? EK venttiilissä on esim vain naaras liitännät.
Myös löytyy kiertyviä jatko-osia.
Myös loopin täyttö on hyvä koittaa hahmottaa hieman.

Laskitko myös oikein letkuliittimet?
Kennot, blocki ja pumppu ottaa 8kpl. Sitten toki riippuen miten Y haara ja venttiili tulisi.
Entä olisiko hyvä lisätä kierre tulppia esim tuota venttiiliä varten?
Itselleni laitoin varmuudeksi tulpan ja kun tyhjentää niin tulpan tilalle letkukara liitin. Saa pidettyä simmpelimpänä käytössä.
Ja onko Y-haara hyvä vai olisiko T-haara parempi?

Tuossa nyt jotain omia ajatuksia jos vaikka auttaisi.

Kiitoksia ajatuksista. Tajusin tässä, että kotelon mukana tuleekin jo liuskalämpöanturi (sen voinee teipata täälläkin olleen vinkin mukaan vaikka letkuliittimeen), joten en tarvitse lisää antureita. Pitää noita 90 asteen liittimiäkin vähän katsella, kun vaikea nyt hahmottaa ilman osia että mitä kaikkea tarvitsee.

2kpl kennoja (4kpl liittimiä), blockit (cpu+gpu 4kpl liittimiä), pumppu (2kpl liittimiä) ja sitten olin laskeskellut yhden liittimen tyhjennykseen. Tosin sekin menee nyt uusiksi, kun annoit tuon vinkin T-haarasta.

Eli tuo tyhjennyshän kannattaa hoitaa siten, että pumpulta letku T-splitteriin (EK-AF T-Splitter 3F G1/4, tähän menee 2 kpl liittimiä). Luuppi normaalisti etenee suoraan tuosta muihin komponentteihin ja sitten tuohon kolmanteen reikään (EK-AF Extender Rotary M-F G1/4), jotta saa sen muunnettua sopivaksi johon saa sitten kiinni EK-AF FillPort G1/4. Meniköhän oikein? :)


Käykö kyseinen letku varmasti noihin liittimiin? :hmm: 0,9mm heitto vaikuttaa aika paljolta. 16/12 liittimet muutenkin melko harvinaisia. Itse valitsisin 16/10 (=15,9/9,5) liittimet ja letkut.

E: tai peräti 19/13 koon, koska iso kotelo ;)

Tässä oikea letku, ZMTä näköjään parissa eri koossa:

EK-Waterblocks 15,9/9,5mm ZMT letku, mattamusta - 5,20€

Hyvä huomio! Tässä sen näkee miten tärkeää on katsoa oikeat koot. :) Harmi, että tuosta ZMT:stä löytyy vähän negatiivista juttua letkun venymisen suhteen eli uudelleen käytössä tuosta olisi hyvä leikata pätkä pois, koska tuon letkun materiaali joustaa ajan kanssa. Taidan ehkä sittenkin päätyä EK Duracleariin (oikeassa koossa!) :)
 
Tyhjäyshana/venttiili/haaroitus mielellään alimpaan kohtaan niin ei tarvitse taistella painovoimaa vastaan tai väännellä koteloa moneen kertaan ylösalaisin.
 
Kiitoksia ajatuksista. Tajusin tässä, että kotelon mukana tuleekin jo liuskalämpöanturi (sen voinee teipata täälläkin olleen vinkin mukaan vaikka letkuliittimeen), joten en tarvitse lisää antureita. Pitää noita 90 asteen liittimiäkin vähän katsella, kun vaikea nyt hahmottaa ilman osia että mitä kaikkea tarvitsee.

2kpl kennoja (4kpl liittimiä), blockit (cpu+gpu 4kpl liittimiä), pumppu (2kpl liittimiä) ja sitten olin laskeskellut yhden liittimen tyhjennykseen. Tosin sekin menee nyt uusiksi, kun annoit tuon vinkin T-haarasta.

Eli tuo tyhjennyshän kannattaa hoitaa siten, että pumpulta letku T-splitteriin (EK-AF T-Splitter 3F G1/4, tähän menee 2 kpl liittimiä). Luuppi normaalisti etenee suoraan tuosta muihin komponentteihin ja sitten tuohon kolmanteen reikään (EK-AF Extender Rotary M-F G1/4), jotta saa sen muunnettua sopivaksi johon saa sitten kiinni EK-AF FillPort G1/4. Meniköhän oikein? :)






Hyvä huomio! Tässä sen näkee miten tärkeää on katsoa oikeat koot. :) Harmi, että tuosta ZMT:stä löytyy vähän negatiivista juttua letkun venymisen suhteen eli uudelleen käytössä tuosta olisi hyvä leikata pätkä pois, koska tuon letkun materiaali joustaa ajan kanssa. Taidan ehkä sittenkin päätyä EK Duracleariin (oikeassa koossa!) :)

Tuosta kun nopeasti laskee niin se 11kpl ei riitä mitä merkkasit alkuun (ja huomasitkin että tyhjennys osuus ottaa lisää) :)
Tuossa liitteessä näkyy jotenkin oma viritelmä tyhjennyksestä.
Pumppu, lyhyt jatkoliitin, T-haara, ylös putki looppiin, alas kiertyvä jatkoliitin, kuulaventtiili tulpalla.
Kiertyvän jatkon ansiosta saa käännettyä kahvan piiloon.
Tyhjennyksessä saa sitten letkukaran ja letkun kiinni.
Harmillisesti tuo ei ole ihan alin kohta loopissa. Tai tuo pää on alimpana, mutta itse pumpun lähtö on hieman ylempänä kuin loopin alin kohta. Pumppu nousi luultua korkeammalle kannakkeensa takia, mutta näillä mennään.
drain.jpg
 
No nyt se alphacoolin vp755 romu sitten irtisanoi itsensä. Aloitti sirinällä parin viikon käytön jälkeen ja nyt reilun viikon sirinää kuunneltuani lopetti pyörimisen.

Prkl.
 
No nyt se alphacoolin vp755 romu sitten irtisanoi itsensä. Aloitti sirinällä parin viikon käytön jälkeen ja nyt reilun viikon sirinää kuunneltuani lopetti pyörimisen.

Prkl.


Kansa huutaa ruumiinavausta. Onko impelleri ja keraaminen kuula neitseellisiä?
 
Eli tuo tyhjennyshän kannattaa hoitaa siten, että pumpulta letku T-splitteriin (EK-AF T-Splitter 3F G1/4, tähän menee 2 kpl liittimiä). Luuppi normaalisti etenee suoraan tuosta muihin komponentteihin ja sitten tuohon kolmanteen reikään (EK-AF Extender Rotary M-F G1/4), jotta saa sen muunnettua sopivaksi johon saa sitten kiinni EK-AF FillPort G1/4. Meniköhän oikein? :)


Ei ihan.

Tyhjennyksessä käytetään sulkuventtiiliä/"hanaa", kuten EK-AF Ball Valve. Jos splitterissä kolme naaras G1/4-porttia niin siihen tarvitaan M-M Extender, koska hanoissakin on yleisesti 2xF. Esim. perus "mini" jatko EK-AF Extender (6mm) tai tuollainen kääntyvä EK-AF Extender Rotary M-M G1/4.

Toi mainitsemasi fill port on tarkoitettu asennettavaksi esim. kotelon kattoon ja on käytännössä vain F-F pass-through + tulppa ja siitä voi ohjata letkun esim. säiliöön... Periaatteessa silläkin voi siis tyhjentää kierron, mutta en itse lähtisi edes tyhjää 1000D:tä jumppaamaan katolleen :D

P. S. Gobin linkkaama letku nimenomaan 16/10-liittimiin (ei 16/12 tai 16/11), kunhan tuplavarmistan...
Harmi, että tuosta ZMT:stä löytyy vähän negatiivista juttua letkun venymisen suhteen eli uudelleen käytössä tuosta olisi hyvä leikata pätkä pois, koska tuon letkun materiaali joustaa ajan kanssa. Taidan ehkä sittenkin päätyä EK Duracleariin (oikeassa koossa!) :)
Menisin itse ZMT:llä silti, koska venyminen on pienempi paha kuin kiertoon irtoava plasticizer ja/tai haalistuminen/värjäytyminen (Duraclear ja muut kirkkaat letkut)
 
No nyt se alphacoolin vp755 romu sitten irtisanoi itsensä. Aloitti sirinällä parin viikon käytön jälkeen ja nyt reilun viikon sirinää kuunneltuani lopetti pyörimisen.

Prkl.

Millasilla kierroksilla oot ajellut tota pumppua? Mulla löytyy tuo sama kapistus ja pitää ääntä vasta 2600rpm jälkeen. Alkuun oli hiljainen täysillä kierroksillakin, mutta pari viikkoa siinä meni ja alkoi pitää ääntä yli tuon 2600rpm. Toimii kylläkin edelleen ja on tulossa myyntiin kunhan kerkeän laittaa ilmoitusta.

edit. vuoden ollut käytössä
 
Ostin EKWB RGB 360 kitin. Mikä on pumpun pwm liittimen tarkoitus jossa vain kaksi johtoa? Ja mihinkä se kannattaa kytkeä?
 
Millasilla kierroksilla oot ajellut tota pumppua? Mulla löytyy tuo sama kapistus ja pitää ääntä vasta 2600rpm jälkeen. Alkuun oli hiljainen täysillä kierroksillakin, mutta pari viikkoa siinä meni ja alkoi pitää ääntä yli tuon 2600rpm. Toimii kylläkin edelleen ja on tulossa myyntiin kunhan kerkeän laittaa ilmoitusta.

edit. vuoden ollut käytössä
Mulla on tommonen pyörinyt kaksi vuotta omassa koneessa. Jos pään työntää oikein lähelle niin kuulee hiljaista surinaa, mutta käytännössä äänetön.

Tuo on aina pyörinyt sillä "kolmosnopeudella", sitä feikki-PWM ohjausta en ole käyttänyt koskaan. Joko mulla on käynyt tuuri ja olen saanut yhden harvoista toimivista yksilöistä, tai sitten noi ei vaan kestä kierrosten vaihtelua...:wtf:

Vanha VPP655 on kuitenkin tallessa varmuuden vuoksi...
 
Menisin itse ZMT:llä silti, koska venyminen on pienempi paha kuin kiertoon irtoava plasticizer ja/tai haalistuminen/värjäytyminen (Duraclear ja muut kirkkaat letkut)

Hommasin ZMT-letkut uuteen looppiin ja on hyvää tavaraa. EPDM-kumi kestää paremmin aikaa, nesteitä ja ei se nyt niin rumaa ole. Venymistä en ole huomannut, letkua kiertää kotelossa ja pari metrin pätkää menee ulkoiselle radille. Jos ei kaipaa krumeluuria ja tuo musta käy, niin suosittelen hankkimaan.
 
Mo-Ran kylkeen ei ilman asennusrautaa saa pumppua tai säiliötä kiinni ja EKn D5 pumpun pulttien väli ei suoraan sovi taas asennusrautaan. Pala 2mm alumiinia ja vähän työstöä, tuo tulee siihen asennusrautaan kiinni. Laitoin samaan rautaan myös Aquaeron, pitää vielä pyöristellä kulmia ja ehkä maali pintaan.

IMG_20190319_175424.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan kellään kokemusta minkälaisia lämpöjä saa aikseks tuulettimettomalla vesiloopilla? (radissa ei tuulettimia)
 
Tuosta kun nopeasti laskee niin se 11kpl ei riitä mitä merkkasit alkuun (ja huomasitkin että tyhjennys osuus ottaa lisää) :)
Tuossa liitteessä näkyy jotenkin oma viritelmä tyhjennyksestä.
Pumppu, lyhyt jatkoliitin, T-haara, ylös putki looppiin, alas kiertyvä jatkoliitin, kuulaventtiili tulpalla.
Kiertyvän jatkon ansiosta saa käännettyä kahvan piiloon.
Tyhjennyksessä saa sitten letkukaran ja letkun kiinni.
Harmillisesti tuo ei ole ihan alin kohta loopissa. Tai tuo pää on alimpana, mutta itse pumpun lähtö on hieman ylempänä kuin loopin alin kohta. Pumppu nousi luultua korkeammalle kannakkeensa takia, mutta näillä mennään.
drain.jpg

Ei ihan.

Tyhjennyksessä käytetään sulkuventtiiliä/"hanaa", kuten EK-AF Ball Valve. Jos splitterissä kolme naaras G1/4-porttia niin siihen tarvitaan M-M Extender, koska hanoissakin on yleisesti 2xF. Esim. perus "mini" jatko EK-AF Extender (6mm) tai tuollainen kääntyvä EK-AF Extender Rotary M-M G1/4.

Toi mainitsemasi fill port on tarkoitettu asennettavaksi esim. kotelon kattoon ja on käytännössä vain F-F pass-through + tulppa ja siitä voi ohjata letkun esim. säiliöön... Periaatteessa silläkin voi siis tyhjentää kierron, mutta en itse lähtisi edes tyhjää 1000D:tä jumppaamaan katolleen :D

P. S. Gobin linkkaama letku nimenomaan 16/10-liittimiin (ei 16/12 tai 16/11), kunhan tuplavarmistan...

Menisin itse ZMT:llä silti, koska venyminen on pienempi paha kuin kiertoon irtoava plasticizer ja/tai haalistuminen/värjäytyminen (Duraclear ja muut kirkkaat letkut)

Kiitoksia molemmille seikkaperäisistä selityksistä (kuvat + ihan tuotekoodeista)! :) Tosiaan nyt kun tuota EK:n webshoppia selailin niin siellä on tosiaan M-F ja M-M erikseen, kuten toki pitääkin olla.

Itse olen ehkä vähän outo, mutta jotenkin tykkään tuosta ZMT:n ulkonäöstä enemmän kuin perusläpinäkyvästä. Taisi olla täälläkin tekkifoorumilla jollain tuota käytössä omassa luupissaan. Tietenkin, jos tuo alkaa harmittamaan niin ainahan tuon pystyy vaihtamaan pois. :) Mutta nyt tiedän tilata oikean kokoista letkua + siihen käypäistä liitintä! Pitänee vielä lisäillä tilaukseen ihan varmuuden vuoksi muutama 90-asteen kulmaa ekstroiksi. Todennäköisesti jotain tulee unohtumaan joka tapauksessa, mutta laitellaanpa tästä tilausta sisään ja katsotaan, että missä kohtaa menee sormi suuhun. :D
 
Onkohan kellään kokemusta minkälaisia lämpöjä saa aikseks tuulettimettomalla vesiloopilla? (radissa ei tuulettimia)

Hitto kun en vieläkään ole saanut aikaiseksi vääntää käppyröitä noista omista testailuista, mutta nopeasti referoiden noin 400W lämpökuormalla ja kolmella ulkoisella pystyasennossa seisovalla 9x120/140mm radiaattorilla nesteen lämmöt jää nipin napin alle 40 asteen. Muistista väittäisin että jos yhden radin kääntää kyljelleen eli ilma pääsee nousemaan luonnollisesti ritilöden läpi niin lämmöt laskee huomattavasti.
 
Kansa huutaa ruumiinavausta. Onko impelleri ja keraaminen kuula neitseellisiä?

Ei viitsii leikellä, kun on tosiaan melkein uusi takuunalainen pumppu :D täytyy lauantaina ajaa Jimmsille ja katsoa, josko vaihtaisivat sen takuuseen ilman suurempia mutinoita.

Millasilla kierroksilla oot ajellut tota pumppua? Mulla löytyy tuo sama kapistus ja pitää ääntä vasta 2600rpm jälkeen. Alkuun oli hiljainen täysillä kierroksillakin, mutta pari viikkoa siinä meni ja alkoi pitää ääntä yli tuon 2600rpm. Toimii kylläkin edelleen ja on tulossa myyntiin kunhan kerkeän laittaa ilmoitusta.

edit. vuoden ollut käytössä

Olen käyttänyt tuota ”pwm” ohjausta ja kierrokset on ollut about niin, että idlessä noin 2200rpm pyörimisnopeudella ja kun cpu lämpö nousee yli 48c, pyörimisnopeus on jossain 3000rpm pintaan.

Nämä tuli täysin ulkomuistista, joten voi olla ettei nopeudet ole sinne päinkään :D

Suosittelisitteko ajamaan kyseistä pumppua ilman tuota fake pwm ohjausta tasaisilla kierroksilla?
 
Suosittelisitteko ajamaan kyseistä pumppua ilman tuota fake pwm ohjausta tasaisilla kierroksilla?
Ei ton pumpun kanssa ole mitään merkitystä onko feikki pwm eli ns. "+5V" ohjaus vai oikea koska se ottaa siitä pwm piuhasta pelkän nopeussignaalin ja virrat tulee joka tapauksessa molex/sata piuhan kautta suoraan powerilta. Sen kun ajat niillä kierroksilla millä vesi liikkuu loopissa.
 
Hitto kun en vieläkään ole saanut aikaiseksi vääntää käppyröitä noista omista testailuista, mutta nopeasti referoiden noin 400W lämpökuormalla ja kolmella ulkoisella pystyasennossa seisovalla 9x120/140mm radiaattorilla nesteen lämmöt jää nipin napin alle 40 asteen. Muistista väittäisin että jos yhden radin kääntää kyljelleen eli ilma pääsee nousemaan luonnollisesti ritilöden läpi niin lämmöt laskee huomattavasti.

Jotain osviittaa tuostakin saa. Ite vähä mietin että kuinkas kovaa vois ajaa jos ois käytettävissä vaan 240 radi :confused:
 
Noniin, jos vielä saisi arvon raadilta viimeisen vahvistuksen, että tässä nyt on letkut ja liittimet oikean kokoiset plus että kaikkea on riittävästi? :)

EK-Supremacy EVO Full Nickel CPU-blokki LGA115x/2011(-3), AM4
EK-XRES 140 Revo D5 PWM, nestesäiliö + pumppu, musta/pleksi
NexXxoS XT45 Full Copper 480 -jäähdytin x 2
EK-CryoFuel Clear -jäähdytysneste, 1000ml, kirkas x 3 kpl
EK-ATX 24-pin siltausplugi
15,9/9,5mm ZMT letku, 3metriä, mattamusta
16/10mm ruuviliitin, suora, G1/4, HF, musta x 12 kpl
EK-AF Ball Valve (10mm) suljinventtiili, suora, G1/4
T-haaroitin, 3x G1/4 sisäkierre, musta
EK-AF Extender Rotary M-M G1/4 jatkoliitin, G1/4 ulkokierre - G1/4 ulkokierre, kiertyvä, musta
G1/4-sisäkierre, 90°-kulma, G1/4, adapteri, musta x 4kpl (varalle)
EK-Waterblocks 1000ml Täyttöpullo
 
Ja nuo Cape Corat ovat sitten tehty alumiinistä. Ei kuparin kanssa samaan kiertoon ellei tarkoitus ole ajaa raa'alla glykolilla.
 
Aquatuning.fi : -50% jo alennetuista tuotteista alennuskoodilla CleanOut50.

Voimassa 24. 3. asti.
 
Ja näillä näkymin toimitus sitten joskus juhannuksen jälkeen :vihellys:
sittenhän ihan hyvin ennättää zen2 buildiin ;)
Itse nappasin Phobya G-Changer Xtreme NOVA 1080 radiator 60mm, Alphacool Eisfach - Single Laing D5 incl. Alphacool Eispumpe VPP755 ja Alphacool NexXxos XT45 Industry HPC Series 240mm radiator (kun r9 290 siirtyy kakkosbuildiin, riittänee vain näyttikselle), sekä nestemetallia muutaman tuubin.
Nyt vain uusia ryyseneitä odotellessa.:D
 
Eikö täällä joku vasta tovi sitten kironnut, että mennyt ihan tajuttoman kauan tilauksessa tuolta aquatuningilta? Vai muistanko väärin?
 
Eikö täällä joku vasta tovi sitten kironnut, että mennyt ihan tajuttoman kauan tilauksessa tuolta aquatuningilta? Vai muistanko väärin?

Riippunee myös mitä sieltä tilaa, mut neljä kertaa tuolta tilannut ja joka kerta tullut paketti koti-ovelle viikossa tai alle :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 413
Viestejä
4 488 232
Jäsenet
74 236
Uusin jäsen
Bandito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom