Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Aquatuningilla -50% alennukset valituista tuotteista koodilla "weekend". MO-RA3 360 Pro irtoaa 155€, halvempi LT malli pääsi jo loppumaan.

EDIT: 360 Core irtoaisi 80€, mitenkähän vaikeaa tuohon olisi 3D-tulostaa jalat ja kiinnikkeet tuulettimille... VMP, ilmeisesti Watercool ei suostu antamaan radin mittoja/piirustuksia/3D-mallia minkä perusteella tuohon core-malliin voisi helposti mallintaa kotikutoiset kiinnikkeet tuulettimille.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkea sitä näiden vesihärveleiden kanssa voikin tapahtua.

Custom-luuppi käytössä. Mo-ra3 420, EK:n CPU-blokki, Alphacoolin D5 pumppusäiliökombo, ZMT-letkut, Alphacoolin 16/10 liittimet. Tällä erää GPU ei ole kierrossa, mutta muuten sama pumppu ja jäähy on pyörinyt vuosikausia tässä ja edellisessä koneessa. Muutaman viime kuukauden ajan olen ihmetellyt että säiliön veden pinta on hyvin hiljalleen laskenut. Ei niin paljoa että olisi jättänyt mitään näkyvää lammikkoa minnekään, mutta kumminkin.

Jos nyt luupilla katsoo niin kotelon pohjalle on ilmestynyt tahra, joka voisi olla kuivunutta jäähdytysnestettä. No okei, otetaas pumpun letkuliittimet syyniin, voihan se olla että tuo yksi liitin on vähän löysällä. Vaihdoin o-renkaan liittimeen varmuuden vuoksi ja katkaisin letkun pään siisiisti uusiksi, kun ei tuossa kohdassa oikein mikään muukaan kohta voi vuotaa. Kone päälle ja parin viikon jälkeen vuoto on vain lisääntynyt. Ja pumppukombon liitännät eivät vuoda, siitä olen nyt aivan varma. No jo on merkillistä.

Uusintatutkimuksella huomaan että säiliön ja kannan kierteen juurella näyttäisi että ihan kuin se olisi märkä. Ja olihan se. Ja kun oikein tarkasti katson niin säiliön kierteen kohdalta löytyi halkeama. Ahaa! Eikun kaksi halkeamaa. Ei helvetti, monta halkeamaa!

Oletteko koskaan kuullut että nuo lasiset (luulen että se on lasia) säiliöt voisi haljeta vanhetessaan? Aivan, en minäkään.

Nyt sitten odotellaan uutta säiliötä.
 
Kaikkea sitä näiden vesihärveleiden kanssa voikin tapahtua.

Custom-luuppi käytössä. Mo-ra3 420, EK:n CPU-blokki, Alphacoolin D5 pumppusäiliökombo, ZMT-letkut, Alphacoolin 16/10 liittimet. Tällä erää GPU ei ole kierrossa, mutta muuten sama pumppu ja jäähy on pyörinyt vuosikausia tässä ja edellisessä koneessa. Muutaman viime kuukauden ajan olen ihmetellyt että säiliön veden pinta on hyvin hiljalleen laskenut. Ei niin paljoa että olisi jättänyt mitään näkyvää lammikkoa minnekään, mutta kumminkin.

Jos nyt luupilla katsoo niin kotelon pohjalle on ilmestynyt tahra, joka voisi olla kuivunutta jäähdytysnestettä. No okei, otetaas pumpun letkuliittimet syyniin, voihan se olla että tuo yksi liitin on vähän löysällä. Vaihdoin o-renkaan liittimeen varmuuden vuoksi ja katkaisin letkun pään siisiisti uusiksi, kun ei tuossa kohdassa oikein mikään muukaan kohta voi vuotaa. Kone päälle ja parin viikon jälkeen vuoto on vain lisääntynyt. Ja pumppukombon liitännät eivät vuoda, siitä olen nyt aivan varma. No jo on merkillistä.

Uusintatutkimuksella huomaan että säiliön ja kannan kierteen juurella näyttäisi että ihan kuin se olisi märkä. Ja olihan se. Ja kun oikein tarkasti katson niin säiliön kierteen kohdalta löytyi halkeama. Ahaa! Eikun kaksi halkeamaa. Ei helvetti, monta halkeamaa!

Oletteko koskaan kuullut että nuo lasiset (luulen että se on lasia) säiliöt voisi haljeta vanhetessaan? Aivan, en minäkään.

Nyt sitten odotellaan uutta säiliötä.

Kuulostaa tutulta. Mikä komposäiliö, onko varmasti lasia? Mulla käytössä Eisbecher D5 ollut jo useamman vuoden D5 next pumpun kaverina.
Pari kantta halkeili kun oli käytössä lasinen valoputki keskireiän kohdalla. Heitin putken mäkeen ja nyt on kestänyt lohkeamatta. Säiliö ja kansi kylläkin plexiä.

AC.jpg
 
Yleensä nuo pumppusäiliöiden "lieriö" on akryyliä eli samaa materiaalia kuin esim. läpinäkyvät blokit. Kyllähän ne voivat haljeta...
 
Kuulostaa tutulta. Mikä komposäiliö, onko varmasti lasia? Mulla käytössä Eisbecher D5 ollut jo useamman vuoden D5 next pumpun kaverina.
Pari kantta halkeili kun oli käytössä lasinen valoputki keskireiän kohdalla. Heitin putken mäkeen ja nyt on kestänyt lohkeamatta. Säiliö ja kansi kylläkin plexiä.

AC.jpg
Hirmu vaikea löytää just samanlaista tuotetta, mutta tämä lienee lähimpänä, jollaisen tilasin nyt hajonneen tilalle:
Tosin vanhassa kansi on erilainen ja säiliö on 200mm. Ja nyt kun mainitset, niin en ole varma että onko vanhassa säiliö lasia vai akryyliä.
 
Onko alkuvesi sama asia kuin tislattu vesi. Voinko käyttää akkuvettä loopin huuhteluun siinä missä tislattuakin vettä?
 
Olen itsekin sukittanut letkut =).

Kommentteja sukittamisen haasteista: sukan pituus on hankala saada sopivaksi. Helposti irvistää sukkaa lukitusosan väärältä puolelta, tai sitten sukka venyy kiristäessä liikaa ja hankaloittaa kiristystä / estää sen joutuessaan kierteiden väliin (hankala nähdä mitä kiristäessä tapahtuu...). Kiristäminen voi olla huomattavasti raskaampaa, tai oikeastaan jengoille saaminen - kunhan kiristin on jengoilla, suurin osa työstä on tehty, mutta kiristys vaatii edelleen enemmän voimaa. Ahtaissa paikoissa tästä tulee oma extralisähaasteensa.

Helpointa oli tehdä siten, että ensin leikkaa sukan jotakuinkin sopivaksi (ei liian lyhyeksi), laittaa sukan ensin lukitusosien läpi ja sen jälkeen letkun koko höskän läpi, sillä lukitusosan ujuttaminen "hapsuttavan" sukan pään yli siten, ettei se rispaannu, on hankalaa. Toinen vaihtoehto liu'utella letkua siten että sukka on kokonaan pois letkun päältä vuorotellen molemmista päistä, jolloin lukitusosan saa halpoiten sukan päälle. Sukan trimmaus vasta tässä vaiheessa sopivaksi, ja voi vaatia testailua ja oman aikansa. Jos trimmaa liikaa -> sukka pois ja ko. letkunpätkän sukitus alusta (jos haluaa esteettisesti hyvän lopputuloksen).

Trimmatessa kannattaa esim. laittaa ylimääräinen karaliitin / QDC-liitin tms. letkuun väliaikaisesti, jotta muovinpaloja ei joudu vahingossa letkun sisäpuolelle (ja lopulta looppiin).

Sanoisin että haasteista huolimatta käyttäisin itse ehdottomasti sukitusta + kirkkaita nesteitä värilitkujen sijaan. Kirkkaiden nesteiden käyttöikä on moninkertainen verrattuna värillisiin, eikä tarvitse murehtia mahdollisesti itseensä väriä imeviä kirkkaista letkuista, akryyliosista (reservuaarin nesteen pinnan kohdalle ja muualle) ja ylipäätänsä kulahtaneen näköiseksi muuttuvasta loopista - (huom: en ole käyttänyt itse koskaan värillisiä tai kirkkaita letkuja, mutta olen käsittänyt että tuollaisia ongelmia voi värillisten litkujen ja kirkkaiden letkujen kanssa tulla).

Sukkia olen löytänyt vain moddiy:stä, josta joutuu siis tilaamaan rapakon takaa, onneksi kohtuullisilla toimituskuiluilla. Saako muualta sopivia esim. 16mm OD letkun päälle sopivia sukkia?
 
Viimeksi muokattu:
MDPC-X big on tuossa itsellä.

Itse trimmasin sukan poissa letkun päältä ja sulatin päät kevyesti. Sit sukka letkulle ja jumppailee tiukalle. EK Torque kauluksen sai watercoolin 16mm letkun ja sukan päälle varovasti painelemalla. Kiristys liittimellä just noin kuin Viilee sanoi.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää kai sitä tänään viimeinkin pistää pakettiin O11D Mini buildi.

Sivuun 280mm XT45 ja pohjaan 360mm ST30. 5800X3D blokkina EK Supremacy Evo ja 7900XTX referenssi blokkina Alphacoolia. Pumppuna Alphacool Eisbecher Aurora D5 Apex-pumpulla.
Kaikki osat hankittu alennusmyynneistä (mukaan lukien GPU-blokki ja pumppu) niin loopilla ei ole niin paljoa hintaa kuin luulisi.
 
Kaikki osat hankittu alennusmyynneistä (mukaan lukien GPU-blokki ja pumppu) niin loopilla ei ole niin paljoa hintaa kuin luulisi.
Mistäs VPP755 Apexia on saanut alella ja vieläkö on voimassa? Kiinnostaisi kokeilla, mutta on se vähän tyyris ostaa ihan vaan huvikseen.
 
Mistäs VPP755 Apexia on saanut alella ja vieläkö on voimassa? Kiinnostaisi kokeilla, mutta on se vähän tyyris ostaa ihan vaan huvikseen.
Aquatuningilla oli helmikuussa -20% ale KAIKISTA Alphacoolin tuotteista, koodi kävi myös silloin ennakkotilattavaan 7900XTX blokkiin. Samalla oli B-stockiin pamahtanut 32€/kpl 360mm ST30 radeja, niihin ei saanut alennusta mutta niitä tarttui samaan tilaukseen matkaan 4 kappaletta.


Mitä nyt laskin niin loopilla on hintaa noin 365€.
 
Uuden koneen looppiin tuli tilattua tällainen säiliö eli barrowch näytöllinen säiliö. Tuohon samalla tulee sitten info screeni muuten aika maltilliseen looppiin. Pääkomponentit on nyt kasassa ja pitäisi suunnitella kierto tarkemmin sekä tilailla loput hilppeet.
 

Liitteet

  • IMG_4223.jpeg
    IMG_4223.jpeg
    349 KB · Luettu: 78
  • IMG_4224.jpeg
    IMG_4224.jpeg
    374,5 KB · Luettu: 78
Kiitettävän tehokas ja hiljainen tämä VPP Apex pumppu, helmikuun alennuksen kanssa sillä ei ollut hintaa kuin 115€. Maksimi kierroksilla tuntuu olevan paljon hiljaisempi kuin EK D5 mikä löytyy veljen koneesta.

Tuli myös todettua että O11 Minin paneelit on aika surkeat ilman kierron kannalta. Kattopaneelin kun irrotti niin veden lämpötila putosi 3 astetta ja takapaneelin irrottaminen pudotti sitä vielä 2 astetta lisää. Kattoon saa helposti 3D-tulostettua uuden mesh-paneelin mutta takapaneeli on vähän kinkkisempi homma "korjata" kokonsa vuoksi.
 
Uuden koneen looppiin tuli tilattua tällainen säiliö eli barrowch näytöllinen säiliö. Tuohon samalla tulee sitten info screeni muuten aika maltilliseen looppiin. Pääkomponentit on nyt kasassa ja pitäisi suunnitella kierto tarkemmin sekä tilailla loput hilppeet.
Linkkiä tai mallinimeä?
 
Kiitettävän tehokas ja hiljainen tämä VPP Apex pumppu, helmikuun alennuksen kanssa sillä ei ollut hintaa kuin 115€. Maksimi kierroksilla tuntuu olevan paljon hiljaisempi kuin EK D5 mikä löytyy veljen koneesta.

Tuli myös todettua että O11 Minin paneelit on aika surkeat ilman kierron kannalta. Kattopaneelin kun irrotti niin veden lämpötila putosi 3 astetta ja takapaneelin irrottaminen pudotti sitä vielä 2 astetta lisää. Kattoon saa helposti 3D-tulostettua uuden mesh-paneelin mutta takapaneeli on vähän kinkkisempi homma "korjata" kokonsa vuoksi.
Nyt on O11 Minin kattopaneeli "korjattu".
IMG_20230426_142856.jpg

Näytönohjain ja prosessori oli tarkoitus pistää rinnankytkennällä mutta letku kinkkasi pohjaradin ja näytönohjaimen välillä. Liitin-extenderillä tai vaihtamalla tuulettimet pohjalle saisi tuon korjattua mutta piti nyt ensin saada blokin kontaktit yms testattua.
 
Kolmen kuukauden odottelun jälkeen O11 Evon mesh etupaneeli tuli postissa jimmyltä. Kasasin myyntiin Lancool 216 koteloon louhinnan jäljiltä olevista romppeista custom loopin niin alkuperäisille poropietari koon 160mm tuulettimille piti keksiä muuta tekemistä. Ja ai että, 3D printatulla adapterilla evon etupaneeliin.:drool:
20230426_214735.jpg
DSC_0194.JPGDSC_0195.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tässä tässä distrossa oleva pumppu riittävä yksinään PC kotelossa jos meinaa laittaa Mo-Ra3 360:n seinän toiselle puolelle toiseen huoneeseen, 10/16mm letkua ja kovaa kupariputkea läpiviennissä tulee n. 4m suuntaansa eli n 8m. kierto, nousua korkeintaan 0,5m.. Loopissa CPU ja GPU. Vai pitäisikö apuna olla toinen pumppu Mo-Ra3:ssa kiinni? Saisin virrat vieressä serveristä siihen kyllä.
 
Onkohan tässä tässä distrossa oleva pumppu riittävä yksinään PC kotelossa jos meinaa laittaa Mo-Ra3 360:n seinän toiselle puolelle toiseen huoneeseen, 10/16mm letkua ja kovaa kupariputkea läpiviennissä tulee n. 4m suuntaansa eli n 8m. kierto, nousua korkeintaan 0,5m.. Loopissa CPU ja GPU. Vai pitäisikö apuna olla toinen pumppu Mo-Ra3:ssa kiinni? Saisin virrat vieressä serveristä siihen kyllä.
Ei mitään ongelmaa ja voit ajaa sitä puolilla tehoilla. Eihän tuolla letkun pituudella ole mitään merkitystä jos korkeusero on normaalin midi-kotelon luokkaa.
 
Ei nousulla muutenkaan ole väliä kuin täyttäessä.

50% teho D5:ssä GPU+CPU+distro+mora -loopissa on vähä blokeista kiinni. D5 riittää varmasti, mutta voi olla että vähän enemmän tarvii kierroksia.
 
En lähtisi sekoittamaan nesteitä. Lopputulos on todennäköisesti huono.
 
Mulla on nyt puolcustom loopissa jotain CKC Cape Kelvin Catcher nesteenä (Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45 2x140mm - Komplettset), en kuitenkaan löytänyt samaa mistään suomikaupasta hyllystä. Joudunko tyhjentämään koko loopin uuden radin lisäyksessä, vai voinko lisätä sekaan jotain toista nestettä? Esim. EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear -jäähdytysneste, 1000ml, kirkas - 11,90€
En nyt ainakaan sotkisi toisen valmistajan litkuja keskenään. Laita akkuvettä vanhan litkun jatkeeksi.
 
Ok, akkuvettä siis. Eiköhän tässä pääse taas raottamaan lompakkoa, kun hiljainen jäähdytysteho loppuu kesken :lol: Milläs palikoilla saan lisää tuulettimia emoon, kaikki 7 liitintä käytössä tällä hetkellä (5 tuuletinta, 2 pumppua). Ja vaikka AIOn ajattelinkin korvata toisella radilla customiin, ei se 1 vapautunut liitin ihan tarpeeksi ole.
 
Milläs palikoilla saan lisää tuulettimia emoon, kaikki 7 liitintä käytössä tällä hetkellä
Tuuletinjakajalla. Yhdestä emon tuuletinpaikasta yhteensä 10 paikkaa. Tarvitsee sata virran kaveriksi. Jos ei mitään erikoisia tuulettimia ole niin periaatteessa aivan sama mikä jakaja siellä on. Itsellä tämä käytössä

 
Todennäköisesti ei tarvitsisi edes lisävirrallista jakajaa. Emon PWM -headerien maksimivirta on yleensä 1A (ks. manuaali). Esim. Noctua Nf-a12x25 maksimivirta on 0,14 A. Noita voi siis laittaa kuusi yhteen 1A headeriin ihan vain splitattuna ja jää vielä varnuusvaraa yli yhden tuulettimen verran.
 
Todennäköisesti ei tarvitsisi edes lisävirrallista jakajaa. Emon PWM -headerien maksimivirta on yleensä 1A (ks. manuaali). Esim. Noctua Nf-a12x25 maksimivirta on 0,14 A. Noita voi siis laittaa kuusi yhteen 1A headeriin ihan vain splitattuna ja jää vielä varnuusvaraa yli yhden tuulettimen verran.
Tuossa on sekin etu, että niiden tuuletinryhmien käyrien säätäminen omina ryhminään onnistuu, tosin kuin esim tuossa Arcticin hubissa.
 
Saa nähdä miten paljon lähtee lapasesta, pitää vähän laskeskella hintoja mitä mikäkin maksaa :D Mitkäs on sitte suositeltuja tuulettimia yleisesti radeille (joo, riippuu paksuudesta ja kennon tiheydestä), katsoin että Phanteksin T30 olisi pärjännyt aika kivasti, mutta hintaa se 30e, eikä saatavilla 140mm. Eli mitä tuulettimia raati suosittaa omassa tapauksessani alphacoolin radeille, nyt on yksi 280mm XT45 radi Eiswind Pure Edition 140:llä pushina, ja mahdollisesti laitan taakse 140mm UT60:n push tai push/pull konfiguraatiossa - tuulettimia ei vielä ole. Kattoon saattaapi vaihtua 360mm prossun AIO:n tilalle Alphacoolin UT30 420mm, jos päästään hinnasta sopuun - siinä tulisi Corsairin huonohkoja tuulettimia messissä, mutta kai ne toistaiseksi ajaa asiansa. Sitten olisi myös cpu samassa custom loopissa näyttiksen kanssa.

Katsoin kanssa tuota Aquacomputeria, siihen saisi kanssa veden lämpötilasensorin, emolla kun ei paikkoja ole... :think:

Eli: mitkä 140mm hyrrät on hyviä hinta-laatusuhteeltaan radeille?
 
Eli: mitkä 140mm hyrrät on hyviä hinta-laatusuhteeltaan radeille?
Arcticin P14 PWM PST. Näillä aika huokea hinta ja työntää kiitettävästi radien läpi ilmaa. 5 kpl paketti 37€ tai yksittäin 8.20€


edit. jos emolevyllä T-sensor paikka niin siihen saa esim tämän sensorin kiinni
 
Viimeksi muokattu:
Jep, arctic (P12/14) on ylivoimainen hinta/suorituskyky -propelli. Yksi parhaista ylipäätään.

P12:n iso haitta on resonanssi 1000rpm paikkeilla. Se on korjattu uudemmassa Max -versiossa.
 
Katsoin kanssa tuota Aquacomputeria, siihen saisi kanssa veden lämpötilasensorin, emolla kun ei paikkoja ole... :think:

Siinä tapauksessa Quadro on enemmän kuin suositeltava. Octo on kiva, mutta yleensä Quadro riittää. Veden lämpötilan mittaus on enemmän tai vähemmän pakollista.
 
Vaihtoehtona on myös Corsairin Commander + Fan Control, johon itse päädyin saatavuuden takia (hinta oli myös hieman halvempi).
Commanderin ja Quadron hinnat tällä hetkellä samoissa ja saatavuutta on, joten Quatron varmasti tässä hetkessä ostaisin.
 
Vaikka tosta:

Quadro, ja erityisesti aquasuite, on oleellisesti parempi kuin commander.
 
Siinä tapauksessa Quadro on enemmän kuin suositeltava. Octo on kiva, mutta yleensä Quadro riittää. Veden lämpötilan mittaus on enemmän tai vähemmän pakollista.
No ei todellakaan ole veden lämpötilan mittaus pakollista. Harvemmin se vesi lämpimämpää on kuin se 50 asteessa oleva GPU. Jos emolta sensori löytyy niin kannattaa se 7€ laittaa sensorin. Muuten yksi ja sama ellei täysin alimitoita looppia. Toisaalta itse tuppaa hankkimaan koko loopin 300€:lla. Jos looppiin laittaa toista tonnia niin eipä tuo budjetissa paljoa paina.
 
Viimeksi muokattu:
No ei todellakaan ole veden lämpötilan mittaus pakollista. Harvemmin se vesi lämpimämpää on kuin se 50 asteessa oleva GPU. Jos emolta sensori löytyy niin kannattaa se 7€ laittaa sensorin. Muuten yksi ja sama ellei täysin alimitoita looppia. Toisaalta itse tuppaa hankkimaan koko loopin 300€:lla. Jos looppiin laittaa toista tonnia niin eipä tuo budjetissa paljoa paina.
Veden lämpötila on se jota jäähdytetään radeilla ja tuulettimilla joten se on kaikista paras tapa ohjata vesijäähdytystä. Ei se pakollista tosiaan ole mutta kaikista järkevin tapa.
 
Veden lämpötila on se jota jäähdytetään radeilla ja tuulettimilla joten se on kaikista paras tapa ohjata vesijäähdytystä. Ei se pakollista tosiaan ole mutta kaikista järkevin tapa.
No olipa nollapostaus. Eikähän kaikki tiedä miten "vesi"jäähdytys toimii ja lopulta sitten päädyit kuitenkin samaan asiaan mistä itse sanoin.
 
Quadron ja Octon mukana tulee ilmanlämpöanturi. Sen kun laittaa kennon poistoilmaa mittaamaan, niin saa käytännössä saman toiminnallisuuden kuin veden lämpöä mittaamalla. Ei toki samaa lämpötilaa, mutta samalla tavalla ympäristöön reagoivan.

Ideana veden tai ilman mukaan säätäessä on järjestää ilmanvaihto lämpökuorman mukaan. Ei yksittäisen komponentin kuumimman posteen mukaan. Tuulettimet eivät sahaa kierroksia tai ainakaan ei tarvitse itse miettiä hystereesiä kun vesi hoitaa sen.
 
Quadron ja Octon mukana tulee ilmanlämpöanturi. Sen kun laittaa kennon poistoilmaa mittaamaan, niin saa käytännössä saman toiminnallisuuden kuin veden lämpöä mittaamalla. Ei toki samaa lämpötilaa, mutta samalla tavalla ympäristöön reagoivan.
Tarkemmin veden lämpöön reagoivan mittauksen saa, kun teippaa sen anturin radiaattorin päätytankin kylkeen.
 
Loopin järjestyksestä, ajattelin siirtää myös prossun customiin, mikähän mahtaa olla järkevin järjestys loopille? Prossu 5950x, näyttis 6900xtxh. Kotelona 750D. Koteloon tulee 140mm UT60, 420mm ST30 ja nykyinen 280mm XT45. Eli onko järkevämpää lämmittää vesi ensin näyttiksellä ja prossulla, ja sitten ajaa kaikkien radien läpi, vai jollain tasolla "vuorotellen"? Pari sensoria laitoin kanssa tilaukseen, niin esim. ekassa esimerkissä lämpötilan voi mitata ennen ja jälkeen radien.
 
Lähinnä omalla logiikalla jos esim. prossulle tulee lämpimämpää vettä näytönohjaimen jälkeen, lämpötilaero blokin kanssa on pienempi, jolloin lämpö siirtyy veteen vähän heikommin, jolloin prossu käy kuumempana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom