Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Mites tällainen piuha


jotta saa PSUn molexista virtaa pumpulle täyttövaiheessa, tuossa vain 5, 7 ja 14V vaihtoehtoina, käsittääkseni pumppu ottaa maks 12V joten riittääkö 7V?

EDIT onko nuo päät oikein vai pitääkö olla uros liitännällä?

Tuo 24pin löytyikin jo


Edit kiitos tuo EK selvästi halvempi! =)
Tuo jumperi tekee sen että yhdistää PS_ON# ja COM pinnit, jolloin poweri käynnistyy, eli sen voi tehdä ihan klemmarilla yms yhdistämllä 16 ja 17 pinnit (jossain kuvataan toisin päin, eli 4 ja 5 pinnit)
1675068435414.png
 
Noniin vihdoin on eka custom loop kasassa. Oottelin yli 2kk prossublokkia Optimukselta ja lopulta meni hermot nii tilasin EK:lta blokin ja sitäki sai odotella pari viikkoa lisää.
Tavoite oli saada mahtumaan Lian Li Evoon 3 x 360 radit, eteen tuulettimet, näyttis vertikaalisesti ja muisteille blokki ja kyllähän tuo onnistu lopulta.
Kokeilin kolmea eri näyttis telinettä että mahtuis pohjalle radi ja muistien blokki paikalleen. Radinki joutu vaihtamaan ohuempaan että lopulta mahtu.
14mm akryyliputket jotka hiottu 500 ja 1000 hiomatyynyillä. Samalla hioin kaikki muutki akryyli/pleksi pinnat.
Putket loppu kesken niin piti tilata lisää ja nyt on sekasin EK:n ja Barrowin putkea :D
Taisin kussa loopin täyttämisen, koska tuntuu olevan todella paljon ilmaa kierrossa ja on näyttiksessäki on iso ilmatasku.
Koittanut käännellä koteloa ja ajaa pumppua täysillä ja on ehkä vähän ilma vähentynyt. Ajanu looppia välillä filling port auki mutta ei ole tainnut auttaa mitään.
Kaikki radit puhaltaa ulos ja edestä tuulettimet puhaltaa sisään.

Pumppu on aika hazardi virityksellä kiinni, mutta näyttää pysyvän ainaki toistaseki :D kaks palasta pahvia päällekkäin ja kakspuolisella teipillä kiinni.
Tossa kuvassa kone pois päältä niin sen takia on säiliö täynnä. Jääny näköjään teipin pala kiinni tuohon, pitääpä poistaa myöhemmin.

Takaa.jpg


1.jpg


2.jpg


Tässä näkyy tuo näyttiksen ilmatasku:

3.jpg


Flow indicator:

4.jpg


Askartelin sensor panelin 7 tuuman näyttöön. Eihän se hienoin ole ja ei oikeen aja täysin asiaakaan, koska jotku AIDA64:n lukemat näyttää ihan päin helvettiä :D
Joskus ku jaksaa taas innostua niin tehdä hienompi ja selvittää voisko tuota tehdä HWiNFOON.

5.jpg


EDIT. Muokkailin sensor panelia vähän paremman näköseksi. Nyt näyttää oikeita lukujaki sensorit ku latas... siis ostin uusimman version AIDA64:stä.

Sensor panel v.1.0.png


Ei ole emon takana clear CMOS nappulaa ja emon pinneihin ei pääse käsiksi nin virittelin oman nappulan :D
Normaalisti tämä ois helppo laittaa reset nappulaan mutta tässä kotelossa on kaikki etupaneelin liitimet yhdessä liittimessä niin ei onnistu.
Muistien kans ku alkaa leikkimään niin on kyllä aivan ehdoton.

IMG-0364.jpg


Prossua päivitellä myöhemmin 7800X3D:hen ja näyttis 7900 XTX. Tai no en tiedä onko tarvetta ku pelaan ainoastaan CS:GO ja OW 2 niin riittää tämä setup aivan hyvin.
Custom kaapelit pitää pyöräyttää ku jaksaa alkaa tekemään. Prossulle on jo tehtynä.

Vesijäähykamat:
Aquacomputer kryographics NEXT RTX 3080 Strix
EK-Quantum Velocity2 D-RGB - AM5 Nickel + Plexi
Bitspower 4-DIMMS RAM Water Cooling Module
EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM D-RGB (vaihdoin 150ml säiliön että mahtuu powerin alle)
2 x Hardware Labs Black Ice Nemesis GTS 360 (sivu ja katto)
XSPC TX360 (pohja)
Liittimet EK:ltä ja yks 90 asteen liitin Corsairilta. 4 plugia Barrowilta.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin vihdoin on eka custom loop kasassa. Oottelin yli 2kk prossublokkia Optimukselta ja lopulta meni hermot nii tilasin EK:lta blokin ja sitäki sai odotella pari viikkoa lisää.
Tavoite oli saada mahtumaan Lian Li Evoon 3 x 360 radit, eteen tuulettimet, näyttis vertikaalisesti ja muisteille blokki ja kyllähän tuo onnistu lopulta.
Kokeilin kolmea eri näyttis telinettä että mahtuis pohjalle radi ja muistien blokki paikalleen. Radinki joutu vaihtamaan ohuempaan että lopulta mahtu.
14mm akryyliputket jotka hiottu 500 ja 1000 hiomatyynyillä. Samalla hioin kaikki muutki akryyli/pleksi pinnat.
Putket loppu kesken niin piti tilata lisää ja nyt on sekasin EK:n ja Barrowin putkea :D
Taisin kussa loopin täyttämisen, koska tuntuu olevan todella paljon ilmaa kierrossa ja on näyttiksessäki on iso ilmatasku.
Koittanut käännellä koteloa ja ajaa pumppua täysillä ja on ehkä vähän ilma vähentynyt. Ajanu looppia välillä filling port auki mutta ei ole tainnut auttaa mitään.
Kaikki radit puhaltaa ulos ja edestä tuulettimet puhaltaa sisään.

Pumppu on aika hazardi virityksellä kiinni, mutta näyttää pysyvän ainaki toistaseki :D kaks palasta pahvia päällekkäin ja kakspuolisella teipillä kiinni.
Tossa kuvassa kone pois päältä niin sen takia on säiliö täynnä. Jääny näköjään teipin pala kiinni tuohon, pitääpä poistaa myöhemmin.

Takaa.jpg


1.jpg


2.jpg


Tässä näkyy tuo näyttiksen ilmatasku:

3.jpg


Flow indicator:

4.jpg


Askartelin sensor panelin 7 tuuman näyttöön. Eihän se hienoin ole ja ei oikeen aja täysin asiaakaan, koska jotku AIDA64:n lukemat näyttää ihan päin helvettiä :D
Joskus ku jaksaa taas innostua niin tehdä hienompi ja selvittää voisko tuota tehdä HWiNFOON.

5.jpg


Ei ole emon takana clear CMOS nappulaa ja emon pinneihin ei pääse käsiksi nin virittelin oman nappulan :D
Normaalisti tämä ois helppo laittaa reset nappulaan mutta tässä kotelossa on kaikki etupaneelin liitimet yhdessä liittimessä niin ei onnistu.
Muistien kans ku alkaa leikkimään niin on kyllä aivan ehdoton.

IMG-0364.jpg


Prossua päivitellä myöhemmin 7800X3D:hen ja näyttis 7900 XTX. Tai no en tiedä onko tarvetta ku pelaan ainoastaan CS:GO ja OW 2 niin riittää tämä setup aivan hyvin.
Custom kaapelit pitää pyöräyttää ku jaksaa alkaa tekemään. Prossulle on jo tehtynä.

Vesijäähykamat:
Aquacomputer kryographics NEXT RTX 3080 Strix
EK-Quantum Velocity2 D-RGB - AM5 Nickel + Plexi
Bitspower 4-DIMMS RAM Water Cooling Module
EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM D-RGB (vaihdoin 150ml säiliön että mahtuu powerin alle)
2 x Hardware Labs Black Ice Nemesis GTS 360 (sivu ja katto)
XSPC TX360 (pohja)
Liittimet EK:ltä ja yks 90 asteen liitin Corsairilta. 4 plugia Barrowilta.
Nyt on kyllä hieno setti. Jospa tästä sais itsekin inspiraatiota lisätä kolmas 360 radi pohjalle ja siirtää pumppu juurikin tuonne taakse. Ollut jo pitkään suunnittelu asteella :D
 
Noniin vihdoin on eka custom loop kasassa. Oottelin yli 2kk prossublokkia Optimukselta ja lopulta meni hermot nii tilasin EK:lta blokin ja sitäki sai odotella pari viikkoa lisää.
Tavoite oli saada mahtumaan Lian Li Evoon 3 x 360 radit, eteen tuulettimet, näyttis vertikaalisesti ja muisteille blokki ja kyllähän tuo onnistu lopulta.
Kokeilin kolmea eri näyttis telinettä että mahtuis pohjalle radi ja muistien blokki paikalleen. Radinki joutu vaihtamaan ohuempaan että lopulta mahtu.
14mm akryyliputket jotka hiottu 500 ja 1000 hiomatyynyillä. Samalla hioin kaikki muutki akryyli/pleksi pinnat.
Putket loppu kesken niin piti tilata lisää ja nyt on sekasin EK:n ja Barrowin putkea :D
Taisin kussa loopin täyttämisen, koska tuntuu olevan todella paljon ilmaa kierrossa ja on näyttiksessäki on iso ilmatasku.
Koittanut käännellä koteloa ja ajaa pumppua täysillä ja on ehkä vähän ilma vähentynyt. Ajanu looppia välillä filling port auki mutta ei ole tainnut auttaa mitään.
Kaikki radit puhaltaa ulos ja edestä tuulettimet puhaltaa sisään.

Pumppu on aika hazardi virityksellä kiinni, mutta näyttää pysyvän ainaki toistaseki :D kaks palasta pahvia päällekkäin ja kakspuolisella teipillä kiinni.
Tossa kuvassa kone pois päältä niin sen takia on säiliö täynnä. Jääny näköjään teipin pala kiinni tuohon, pitääpä poistaa myöhemmin.

Takaa.jpg


1.jpg


2.jpg


Tässä näkyy tuo näyttiksen ilmatasku:

3.jpg


Flow indicator:

4.jpg


Askartelin sensor panelin 7 tuuman näyttöön. Eihän se hienoin ole ja ei oikeen aja täysin asiaakaan, koska jotku AIDA64:n lukemat näyttää ihan päin helvettiä :D
Joskus ku jaksaa taas innostua niin tehdä hienompi ja selvittää voisko tuota tehdä HWiNFOON.

5.jpg


Ei ole emon takana clear CMOS nappulaa ja emon pinneihin ei pääse käsiksi nin virittelin oman nappulan :D
Normaalisti tämä ois helppo laittaa reset nappulaan mutta tässä kotelossa on kaikki etupaneelin liitimet yhdessä liittimessä niin ei onnistu.
Muistien kans ku alkaa leikkimään niin on kyllä aivan ehdoton.

IMG-0364.jpg


Prossua päivitellä myöhemmin 7800X3D:hen ja näyttis 7900 XTX. Tai no en tiedä onko tarvetta ku pelaan ainoastaan CS:GO ja OW 2 niin riittää tämä setup aivan hyvin.
Custom kaapelit pitää pyöräyttää ku jaksaa alkaa tekemään. Prossulle on jo tehtynä.

Vesijäähykamat:
Aquacomputer kryographics NEXT RTX 3080 Strix
EK-Quantum Velocity2 D-RGB - AM5 Nickel + Plexi
Bitspower 4-DIMMS RAM Water Cooling Module
EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM D-RGB (vaihdoin 150ml säiliön että mahtuu powerin alle)
2 x Hardware Labs Black Ice Nemesis GTS 360 (sivu ja katto)
XSPC TX360 (pohja)
Liittimet EK:ltä ja yks 90 asteen liitin Corsairilta. 4 plugia Barrowilta.
Tommonen näyttö ois kyl magee. Pitäs itekkin hommata jossain vaihees :D ja muutenkin customloop hieno.
 
Kertokaa tyhmälle miten saan tästä ST30 radista nuo vakio letkukiinnikkeet irti ilman väkivaltaa? Käsin ei lähde, ei viitsisi hirveästi näyttää työkaluja ettei mene kiertee tms pilalle
 

Liitteet

  • 20230201_151319.jpg
    20230201_151319.jpg
    246,8 KB · Luettu: 112
Kertokaa tyhmälle miten saan tästä ST30 radista nuo vakio letkukiinnikkeet irti ilman väkivaltaa? Käsin ei lähde, ei viitsisi hirveästi näyttää työkaluja ettei mene kiertee tms pilalle
Putkipihdit joissa on kumiklapit ja nappaa tuosta karan kärjestä kiinni (ei kierteestä). Noin on onglemitta lähteneet kaikki jälkiä jättämättä. Voit laittaa esim pyörän sisärenkaan parin kerroin tuohon pihtien hampaiden ja liittimen väliin niin sekin toimii.
Edit: noissa liittimissä ei taida olla liittimen sisäosassa samanlaista kuusiokolon paikkaa, kuten EK:n liittimissä? Siitä nuo EK:n liittimet ovat hyviä, että saa sitten omalla kuusiokolollaan auki sisäpuolelta.
 
Putkipihdit joissa on kumiklapit ja nappaa tuosta karan kärjestä kiinni (ei kierteestä). Noin on onglemitta lähteneet kaikki jälkiä jättämättä. Voit laittaa esim pyörän sisärenkaan parin kerroin tuohon pihtien hampaiden ja liittimen väliin niin sekin toimii.
Edit: noissa liittimissä ei taida olla liittimen sisäosassa samanlaista kuusiokolon paikkaa, kuten EK:n liittimissä? Siitä nuo EK:n liittimet ovat hyviä, että saa sitten omalla kuusiokolollaan auki sisäpuolelta.

En löytänyt putkareitani joten sovelsin, leikkasin vähän paksummasta teipistä noin 5mm leveän siivun ja vedin sen muutamaan kertaan karan ympärille ja sitten normipihdeillä vääntö auki.

Käsittämättömän surkea suunnittelu noissa, Alphacoolin normiliittimet pyörii nätisti ihan sormivoimilla ja löytyy sopiva pinta joista vääntää.
 
Edit: noissa liittimissä ei taida olla liittimen sisäosassa samanlaista kuusiokolon paikkaa, kuten EK:n liittimissä? Siitä nuo EK:n liittimet ovat hyviä, että saa sitten omalla kuusiokolollaan auki sisäpuolelta.
Minä luulin että kuusiokolot kanavassa on ihan normivarustus kaikissa liittimissä! Hyvä tietää että näin ei ole.

Miten Alphacool on varmistanut että liittimet ei jää kiinni?
 
Siellä olisi jäähdytysroinaa taas halvalla. Yleisen -20% alennuksen lisäksi vielä B-stock ST30 360mm radit 31€/kpl ynnä muuta kivaa.

Itsellä paloi päälle 500€ kun sai niin halvalla. :vihellys:
 
Ei varmaan ole mitään estettä laittaa tuota MoRa settil lappeeltaan makaamaan?

Pumppu/säiliö kombolle vaan ei taida olla telinettä siihen asentoon tarjolla.
 
Minulla taas kiinnostaisi MO-RA lisätä kiertoon. Askarruttaa vain että riittääkö yksi D5 pumppu hommaan. On siis parit radit ja distro plate jossa tämä pumppu kiinni. Tarkoitus mo-ra laittaa pöydän alle ja kone sijaitsee yläpuolella. Voisin kuvitella että tarttee sen yhen pumpun kaveriksi?
 
Minulla taas kiinnostaisi MO-RA lisätä kiertoon. Askarruttaa vain että riittääkö yksi D5 pumppu hommaan. On siis parit radit ja distro plate jossa tämä pumppu kiinni. Tarkoitus mo-ra laittaa pöydän alle ja kone sijaitsee yläpuolella. Voisin kuvitella että tarttee sen yhen pumpun kaveriksi?

Itellä on aika samanlainen setti kuin mitä kuvailit kahdella pumpulla, mutta yhdelläkin pärjää. Toki kaksi on aina parempi jos toinen jostain syystä lakkaa toimimasta ja voi pitää pienemmillä kierroksilla.
 
Itellä on aika samanlainen setti kuin mitä kuvailit kahdella pumpulla, mutta yhdelläkin pärjää. Toki kaksi on aina parempi jos toinen jostain syystä lakkaa toimimasta ja voi pitää pienemmillä kierroksilla.
En vieläkään ymmärrä tätä pumppu nopeus touhua. Lähes aina sanotaan että täysille, miksi?
En tiedä onko D5 pumppujen välillä eroja äänessä mutta ainakin omassa on älytön ääni täysillä. Erittäin korkea taajuuksinen ulina, aquacomputer oma D5.
2x420 radilla pumpun kierrosluku minimi ja maksimi ero on noin 1.5c rasituksessa. 3Dmark esim
Tuulettimet pyörii vakiona 400rpm
Tällä hetkellä D5 on säädetty niin alas että juuri pyörii
Minkälaisia eroja saatte minimi kierrokset vs maksimi?
 
En vieläkään ymmärrä tätä pumppu nopeus touhua. Lähes aina sanotaan että täysille, miksi?

En oo kyllä muistaakseni kenenkää täällä ainakaan kehottaneen pitämään pumppua 100% nopeudella. Kunhan siellä nyt ylipäänsä neste liikkuu sopivaa tahtia eikä pumpun ääni häiritse. Turhaa sitä sen enempää miettiä. Erot veden lämpötilassa kuitenkin melko pieniä niin kuin sanoit. Enemmän taitaa tuulettimien kierrosnopeudet vaikuttaa kuin pumpun.
 
En vieläkään ymmärrä tätä pumppu nopeus touhua. Lähes aina sanotaan että täysille, miksi?
En tiedä onko D5 pumppujen välillä eroja äänessä mutta ainakin omassa on älytön ääni täysillä. Erittäin korkea taajuuksinen ulina, aquacomputer oma D5.
2x420 radilla pumpun kierrosluku minimi ja maksimi ero on noin 1.5c rasituksessa. 3Dmark esim
Tuulettimet pyörii vakiona 400rpm
Tällä hetkellä D5 on säädetty niin alas että juuri pyörii
Minkälaisia eroja saatte minimi kierrokset vs maksimi?

Jotkut pitää pumppua täysillä, minä en. Juurikin samoista syistä, 10% eli 2280rpm liikkuu täällä vesi riittävän hyvin ja ei pumppua kuule :)
 
IMG_20230209_142431.jpg

IMG_20230209_142503.jpg
IMG_20230209_142617.jpg


IMG_20230209_184807.png


Sieltä tuli Barrow blokki Gigabyte Gaming OC 4090:lle
Backplate oli niin vitun ruma (ja lähettivät mustan valkoisen sijasta) että hinkkasin tommosen vähän harjatun näköisen siitä.

Manuaalia ei tarvi katella kun se on luokkaa Bob Ross maalaus tutorial mutta eiköhän asennus onnistu ilmankin.

138e maksoi kaiken kaikkiaan ja toistaiseksi vaikuttaa ihan asialliselta.
 
Ensimmäinen tyhjennys.
850 ml järjestelmä täynnä.
450 ml tuli pihalle pienillä kallisteluilla yhteensä.

Eli tämä oli se pelko rakentaessa että mites huoltopuoli toimii, mutta näemmä iha ok. suurin osa alaradissa. Paperia vähä alle ja putkia irti ja EK:n tulppia perään heti jos tarve vaatii. Ottaa kyllä vähä kaalii, kun tämäkin projekti vaan sen takia että saan siirrettyä m.2 levyä toiseen paikkaan :(

Onko sulla m.2 vesillä vai miksi pitää nesteet ottaa tuon takia pois?
 
Onko sulla m.2 vesillä vai miksi pitää nesteet ottaa tuon takia pois?

Taitaa m.2:t olla noiden emolevyn suojien alla ja tarvii siirtää osia edestä pois. Kovat putket näyttää olevan, niin ei taida saada vaan taivutettua pois edestä. :hmm:
 
En vieläkään ymmärrä tätä pumppu nopeus touhua. Lähes aina sanotaan että täysille, miksi?
En tiedä onko D5 pumppujen välillä eroja äänessä mutta ainakin omassa on älytön ääni täysillä. Erittäin korkea taajuuksinen ulina, aquacomputer oma D5.
2x420 radilla pumpun kierrosluku minimi ja maksimi ero on noin 1.5c rasituksessa. 3Dmark esim
Tuulettimet pyörii vakiona 400rpm
Tällä hetkellä D5 on säädetty niin alas että juuri pyörii
Minkälaisia eroja saatte minimi kierrokset vs maksimi?
itellä ainakin tollaset ulinat ja värinät johtuivat ihan siitä miten pumppu oli kiinnitetty koteloon. Esim ihan normaalisti kiinnitettynä tuossa 60% paikkeilla pitää sellaista murinaa joka resonoi koteloon ja pistää korvaan. siitä kun nostaa esim 70% niin murina loppuu ja mitä korkeammalle mennään niin pumppu tietysti alkaa pitämään korkeampaa moottorin vinkunaa, mutta silti mukavan hiljainen. Kannattaa kokeilla laittaa jotain vaimentavaa o rengasta tai muuta kiinnityskohtiin ettei olisi metalli metallia vasten.

Kierroksista itse ajelen cpu + gpu blokin ja yhen 240mm radin kanssa 2000 rpm kokoajan ja jos nostaa 4000 rpm niin gpu lämmöt laskeen noin 1 asteen ja radin ulos menevän portin sensori mittaa 1 asteella lisää tuollaisella 300W kuormalla. Luulis että isommalla kuormalla voisi huomata isomman eron kun testailee pumpun nopeutta.
 
itellä ainakin tollaset ulinat ja värinät johtuivat ihan siitä miten pumppu oli kiinnitetty koteloon. Esim ihan normaalisti kiinnitettynä tuossa 60% paikkeilla pitää sellaista murinaa joka resonoi koteloon ja pistää korvaan. siitä kun nostaa esim 70% niin murina loppuu ja mitä korkeammalle mennään niin pumppu tietysti alkaa pitämään korkeampaa moottorin vinkunaa, mutta silti mukavan hiljainen. Kannattaa kokeilla laittaa jotain vaimentavaa o rengasta tai muuta kiinnityskohtiin ettei olisi metalli metallia vasten.

Kierroksista itse ajelen cpu + gpu blokin ja yhen 240mm radin kanssa 2000 rpm kokoajan ja jos nostaa 4000 rpm niin gpu lämmöt laskeen noin 1 asteen ja radin ulos menevän portin sensori mittaa 1 asteella lisää tuollaisella 300W kuormalla. Luulis että isommalla kuormalla voisi huomata isomman eron kun testailee pumpun nopeutta.

Riittää kun virtaus on min 0.5GPM tai 114L/h kaikki muu pumppun vinguttaminen on turhaa. Itse suosin tuplapumppuja ihan siitä syystä ettei järeämmilläkään loopeilla pumppuja tarvitse huudattaa täysillä.
 
7793C859-7F0D-486A-AAAF-BE5E769C30CF.jpeg

Tein itse ja säästin :lol:

Ongelmia vielä, yksi P14 tuuletin kiihdyttelee vaikka samassa ketjussa kuin kaikki muutkin. Lisäksi kiinalainen pumppu alkoi rapisemaan. Pitää vaihtaa joku kunnollinen tilalle jossain vaiheessa. Nyt meteli on hirveä.
 
Noniin vihdoin on eka custom loop kasassa. Oottelin yli 2kk prossublokkia Optimukselta ja lopulta meni hermot nii tilasin EK:lta blokin ja sitäki sai odotella pari viikkoa lisää.
Tavoite oli saada mahtumaan Lian Li Evoon 3 x 360 radit, eteen tuulettimet, näyttis vertikaalisesti ja muisteille blokki ja kyllähän tuo onnistu lopulta.
Kokeilin kolmea eri näyttis telinettä että mahtuis pohjalle radi ja muistien blokki paikalleen. Radinki joutu vaihtamaan ohuempaan että lopulta mahtu.
14mm akryyliputket jotka hiottu 500 ja 1000 hiomatyynyillä. Samalla hioin kaikki muutki akryyli/pleksi pinnat.
Putket loppu kesken niin piti tilata lisää ja nyt on sekasin EK:n ja Barrowin putkea :D
Taisin kussa loopin täyttämisen, koska tuntuu olevan todella paljon ilmaa kierrossa ja on näyttiksessäki on iso ilmatasku.
Koittanut käännellä koteloa ja ajaa pumppua täysillä ja on ehkä vähän ilma vähentynyt. Ajanu looppia välillä filling port auki mutta ei ole tainnut auttaa mitään.
Kaikki radit puhaltaa ulos ja edestä tuulettimet puhaltaa sisään.

Pumppu on aika hazardi virityksellä kiinni, mutta näyttää pysyvän ainaki toistaseki :D kaks palasta pahvia päällekkäin ja kakspuolisella teipillä kiinni.
Tossa kuvassa kone pois päältä niin sen takia on säiliö täynnä. Jääny näköjään teipin pala kiinni tuohon, pitääpä poistaa myöhemmin.

Takaa.jpg


1.jpg


2.jpg


Tässä näkyy tuo näyttiksen ilmatasku:

3.jpg


Flow indicator:

4.jpg


Askartelin sensor panelin 7 tuuman näyttöön. Eihän se hienoin ole ja ei oikeen aja täysin asiaakaan, koska jotku AIDA64:n lukemat näyttää ihan päin helvettiä :D
Joskus ku jaksaa taas innostua niin tehdä hienompi ja selvittää voisko tuota tehdä HWiNFOON.

5.jpg


EDIT. Muokkailin sensor panelia vähän paremman näköseksi. Nyt näyttää oikeita lukujaki sensorit ku latas... siis ostin uusimman version AIDA64:stä.

Sensor panel v.1.0.png


Ei ole emon takana clear CMOS nappulaa ja emon pinneihin ei pääse käsiksi nin virittelin oman nappulan :D
Normaalisti tämä ois helppo laittaa reset nappulaan mutta tässä kotelossa on kaikki etupaneelin liitimet yhdessä liittimessä niin ei onnistu.
Muistien kans ku alkaa leikkimään niin on kyllä aivan ehdoton.

IMG-0364.jpg


Prossua päivitellä myöhemmin 7800X3D:hen ja näyttis 7900 XTX. Tai no en tiedä onko tarvetta ku pelaan ainoastaan CS:GO ja OW 2 niin riittää tämä setup aivan hyvin.
Custom kaapelit pitää pyöräyttää ku jaksaa alkaa tekemään. Prossulle on jo tehtynä.

Vesijäähykamat:
Aquacomputer kryographics NEXT RTX 3080 Strix
EK-Quantum Velocity2 D-RGB - AM5 Nickel + Plexi
Bitspower 4-DIMMS RAM Water Cooling Module
EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM D-RGB (vaihdoin 150ml säiliön että mahtuu powerin alle)
2 x Hardware Labs Black Ice Nemesis GTS 360 (sivu ja katto)
XSPC TX360 (pohja)
Liittimet EK:ltä ja yks 90 asteen liitin Corsairilta. 4 plugia Barrowilta.

On kyllä nätisti laitettu takaosa. Itse laitoin pehmeillä letkuilla takaosan. Näkyviin tuli vain kolme putkea, kaikki muu takana.

Ohessa oman setupin kuva rakennusvaiheesta.... Tosin XL malli kotelosta.

20220731_174946.jpg


20220731_174951.jpg


20220801_171646.jpg
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä nätisti laitettu takaosa. Itse laitoin pehmeillä letkuilla takaosan. Näkyviin tuli vain kolme putkea, kaikki muu takana.

Ohessa oman setupin kuva rakennusvaiheesta.... Tosin XL malli kotelosta.

20220731_174946.jpg


20220731_174951.jpg


20220801_171646.jpg
Hyvännäkönen setup :thumbsup: nippusiteitä repullinen nii kyllä se siitä taittuu :D
 
EK jälleen loistaa laadullaan. :D


Näissä käy monesti niin, että suunnittelijakumppanin protoja ei tuotannossa toteuteta yksi yhteen. Veikkaan että Asus on leikannut kustannuksia ja laittanut nikkelöidyn alumiiniblokin kuparisen sijaan. En voisi millään uskoa että EK olisi tuollaisen töppäyksen tehnyt tarkoituksella. EK:lla on kuitenkin tuolle emolle valmistettu kuparinen vrmbridge valikoimissaan.
 
Tästä on ollut jo aiemmin juttua, mm täällä: r/watercooling - EK Email Admitting ASUS motherboard blocks have aluminum inside

Nythän siis on kyse ASUS:n emolevystä jossa on EK:n jäähdytysratkaisu. En ole löytänyt luotettavaa lähdettä, josta selvästi kävisi selväksi, kumman "syy" tämä on - onko EK toiminut tässä alihankkijana vai toimittanut ASUS:lle pelkän designing, ja ASUS säästänyt kustannuksissa. Monessa paikassa syytetään nimenomaan ASUS:ia.

EK on ollut omissa tuotekuvauksissaan varsin tarkka että alumiinia ja kuparia ei saa sekoittaa (heiltä löytyy molempia eri tuotemerkkilinjoista). Nikkelipäällystetty alumiini kuulostaa helvetin typerältä idealta, varsinkin jos olettaa blokin olevan sen jälkeen kuparin kanssa yhteensopiva, eikä EK tee sitä missään muissa myynnissä olevissa tuotteissa (korjatkaa jos olen väärässä). Joku kuitenkin "kämmäsi" ja säästi väärästä paikkaa, kertomatta toiselle osapuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Näissä käy monesti niin, että suunnittelijakumppanin protoja ei tuotannossa toteuteta yksi yhteen. Veikkaan että Asus on leikannut kustannuksia ja laittanut nikkelöidyn alumiiniblokin kuparisen sijaan. En voisi millään uskoa että EK olisi tuollaisen töppäyksen tehnyt tarkoituksella. EK:lla on kuitenkin tuolle emolle valmistettu kuparinen vrmbridge valikoimissaan.

Voi olla näinkin toki ja Asuksen GTX780 Poseidonissa oli aikoinaan muistaakseni anodisoitu alumiini siellä vesikanavassa...mutta EK:lla on aika huono maine myös korroosiojuttujen kanssa. Itsellä on niin monta ongelmaa/pientä narinan aihetta ollut EK:n kamojen kanssa että sinänsä tuo ei nyt ihmetyttäisi vaikka olisi heidänkin mokansa. On niillä toinenkin mielenkiintoinen kumppanuusratkaisu Asus Z690 Maximus Extreme Glacial emolevyssä, kun sitä blokkia ei voi käytännössä purkaa, ja jos purkaa niin Asus sanoo että takuu lähtee. :D


Olisi kyllä jännä kuulla virallinen selitys tähän sekoiluun.
 
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia EK:n kanssa.

Ne ongelmat, mitä olen netissä nähnyt, EK:lla liittyy lähinnä viimeistelyyn ja siinä suhteessa huonoon QC:hen. Toisinaan tullut tehtaalta rikkinäisiä osia (liikaa kiristettyjä ruuvveja, tai ainakin näin käyttäjät väittävät). Lisäksi on ollut ongelmia toimitusaajoissa (toisinaan nettikaupassa myydään kamoja joiden saldo on 0:aa tai negatiivista) ja toisaalta takuukäytäntöjen / huoltojen / kommunikoinnin ja yleisen hitauden kanssa. Mutta näiden(kin) yhteydessä on hyvä muistaa, että ihmiset usein postailevat vain jos on ongelmia, eivät silloin jos niitä ei ole. Lähteenä ak:lla lähinnä r/ekweb.

Korroosion kanssa en ole nähnyt ongelmia, ja toisaalta valmistajana ne on hyvin helppoa ja yksinkertaista välttää (käytetään materiaaleja joiden kanssa ei muodostu sähkökemiallista paria). EK:lla tämä asia on ollut kunnossa, tai jos ei olisi, korroosio-ongelmaa olisi kokonaisissa tuotelinjoissa. Oikeastaan ainoa asia mikä suunnitteluvirhettä lukuunottamatta voisi aiheuttaa korroosio-ongelmia, on vääränlainen jäähdytysneste. Liekkö näiden kanssa ollut siis EK:lla laatuongelmia, vai mistä lie kyse? Olisiko jotain linkkiä noiden väitteiden tueksi?

Korroosioasioissa voi olla myös käyttäjän virheestä kyse.
 
Tulipa duunailtua toista kertaa custom looppi, tällä kertaa kaverille. Tarkotuksena oli budjettikonetta duunailla tuorehkoilla osilla, kuitenkin siten, että kaikissa osissa takuuta. Eli pääosin käytettyinä ostettu.

Nesteet, liittimet & putket löytyivät omasta takaa.

• MSI MEG X570 Ace AM4 ATX emolevy
• Corsair RM850x 80 PLUS Gold 850W
• AMD Ryzen 7 5800X, AM4, 3.8 GHz, 8-Core
• Asus EKWB GeForce RTX 3070 8GB näytönohjain (vaihdettu Alphacool Eisblock Aurora Acryl GPX-N RTX 3070 Founders Edition mit Backplate)
• Kingston 1TB NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD-levy, M.2 2280, 3500/2100 MB/s
• Corsair Vengeance RGB RT 32 GB (4 x 8 GB) DDR4 3.600MHz C18 Muistit
• Corsair 5000D Airflow Mid-Tower-ATX Musta kotelo
• Corsair Hydro X Series XC5 RGB PRO CPU Water Block musta
• 2 kpl Corsair Hydro X Series XR5 Radiator 360 mm
• Corsair iCUE COMMANDER CORE XT
• 9kpl Corsair LL120 RGB LED PWM Tuuletinta + 2 kpl Lighting Node PRO + 2 kpl RGB Valaisuhub
• Corsair iCUE Lighting Node PRO RGB -valaisuyksikkö, sis. 2 LED-nauhaa, musta
• Alphacool Eisbecher D5 250 Mm säiliö + pumppu
• EK-CryoFuel Navy Blue Premix
• Corsair Hydro X Series XT Hardline 12mm Tubing, 12mm PMMA-putkisarja, 3kpl, 1m, kirkas
+ liittimiä kymmenkunta

IMG20230216135448.jpg
IMG20230217085744.jpg


Ekassa kuvassa vas ylänurkka ja oikee alanurkka unohtu napata paperitupot veks kuvasta, jos ihmettelette mitä siel on :lol: :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli kokeiltua laittaa yksi poisto tuuletin kotelon takaosaan.
tuulettimet.jpg

Tuulettimia ohjataan veden lämpötilan mukaan.
34c-38c välillä tuulettimet pyörii 1250rpm ja 38c-40c 1450rpm.
Cyperpunkkissa pidetty kuva samassa kohtaa noin puolisen tuntia kulutus ollessa 380w.
Ilman takatuuletinta:
Veden lämpötila 38.1c, kotelon sisälämpötila 41.1c, tuulettimet 1450rpm, GPU + CPU kulutus 380w.

Takatuulettimen kanssa:
Veden lämpötila 37.5c, kotelon sisälämpötila 39.9c, tuulettimet 1250rpm. GPU + CPU kulutus 380w.

Kierrosssa
-5800x3d
-6900xt
- 360mm ja 2kpl 240mm radia

20230207_173241.jpg
 
Tuli kokeiltua laittaa yksi poisto tuuletin kotelon takaosaan.
tuulettimet.jpg

Tuulettimia ohjataan veden lämpötilan mukaan.
34c-38c välillä tuulettimet pyörii 1250rpm ja 38c-40c 1450rpm.
Cyperpunkkissa pidetty kuva samassa kohtaa noin puolisen tuntia kulutus ollessa 380w.
Ilman takatuuletinta:
Veden lämpötila 38.1c, kotelon sisälämpötila 41.1c, tuulettimet 1450rpm, GPU + CPU kulutus 380w.

Takatuulettimen kanssa:
Veden lämpötila 37.5c, kotelon sisälämpötila 39.9c, tuulettimet 1250rpm. GPU + CPU kulutus 380w.

Kierrosssa
-5800x3d
-6900xt
- 360mm ja 2kpl 240mm radia

20230207_173241.jpg
Taidat aika paljon lämmittää yläradia etu- ja alaradien poistoilmalla? Eipä siinä mitään jos homma toimii niin kuin nyt lämpötilojen perusteella näyttää olevan :tup:
 
Löytyykö jostain jotain näppärää "näin rakennat 5" LCD näytön kotelon sisään jolla saat haluamasi lämmöt näkyviin" -ohjetta?

Tai osaako joku vääntää rautalangasta mitä osia siihen tarvitsee? Ilmeisesti löytyy USB ja HDMI versioita, jälkimmäinen toimii kuin toisena näyttönä mutta syö yhden hdmi portin näyttiksestä? Ja taas USB versiolla on vähemmän valinnanvaraa mitä kaikkea tietoa saa ruudulle yms kustomoinnit?

muoks miten saa veden lämpötilan näyttöön, mikä sensori sen näyttää? Pitääkö olla joku pinni emolla joka osaa lukea?
 
Viimeksi muokattu:
Taidat aika paljon lämmittää yläradia etu- ja alaradien poistoilmalla? Eipä siinä mitään jos homma toimii niin kuin nyt lämpötilojen perusteella näyttää olevan :tup:
Joo niinhän se tekee, pysyy näköjään viileämpänä tällä setupilla. Nyt hogwarttia pelannut reilun tunnin ja max nesteen lämmöt 36.3c kun aikasemmin piikkasi vähän yli 38c. Pitäisi vaan eturadin tuulettimet kääntää etupuolelle kunhan jaksaisi loopin tyhjentää.
 
Löytyykö jostain jotain näppärää "näin rakennat 5" LCD näytön kotelon sisään jolla saat haluamasi lämmöt näkyviin" -ohjetta?

Tai osaako joku vääntää rautalangasta mitä osia siihen tarvitsee? Ilmeisesti löytyy USB ja HDMI versioita, jälkimmäinen toimii kuin toisena näyttönä mutta syö yhden hdmi portin näyttiksestä? Ja taas USB versiolla on vähemmän valinnanvaraa mitä kaikkea tietoa saa ruudulle yms kustomoinnit?

muoks miten saa veden lämpötilan näyttöön, mikä sensori sen näyttää? Pitääkö olla joku pinni emolla joka osaa lukea?

Itsellä tämä näyttö tulee usbilla koneeseen kiinni ja aida64 softalla saa tehdä itse mieleset näkymät.
 
Itsellä tämä näyttö tulee usbilla koneeseen kiinni ja aida64 softalla saa tehdä itse mieleset näkymät.

Onko tuo se ns. virallinen AIDA64 vai joku kiinalainen kopiosofta? Lukenut netistä näistä tarinoita miten hamutaan admin tunnareita jne.

Mutta jos ostan minkä tahansa usb-screenin niin siihen saa Aidalla (maksullinen?) tehtyä screenit?
 
Tässähän melkein kaivattaisiin takaiskuventtiiliä. Parissa viikossa kertyy sen verran painetta kiertoon että letkut paisuu. Nestepinta pumpulta laskee ja alkaa pitämään ääntä.
 
Tässähän melkein kaivattaisiin takaiskuventtiiliä. Parissa viikossa kertyy sen verran painetta kiertoon että letkut paisuu. Nestepinta pumpulta laskee ja alkaa pitämään ääntä.
Ettei vaan olisi materiaalien lämpölaajeneminen ja pieni säiliö. Painetta näissä systeemeissä ei ole nimeksikään.
 
Tai sitten kyseessä on vaan kaiken ilman siirtyminen mikrokuplista, ja ilmataskuista säiliöön. Jos siellä olisi painetta, niin korkin avaaminen olisi melko jännittävä kokemus.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 102
Viestejä
4 419 342
Jäsenet
73 289
Uusin jäsen
viistopää

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom