Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ny iski paniikinpoikanen. Olisko tampereen lähistöllä kellään 3 kpl pyörivää 1/4 90 mutkaa yksikin auttais pahimpaan hätään. Ja jos löytyy niin 4kpl 16mm putki liitintä. Noi putkiliittimet ei ole niin akuutteja. Mutta tuo kulma olis. Voisin vaikka huomenna käydä lunastamassa. Notta arvatkaas unohtuko tilauksesta

Tälläisiä löytyis pakista:
Ek 90
Ek 16mm

Herwoodissa. Laita yv jos kinostaa.
 
Asus Maximus VII sai monoblokin päällensä.


IMG_20210206_123734.jpg
IMG_20210206_124758.jpg
 
Itsellä kans ollut monobloki harkinnassa VIII Dark Heron kaveriksi. Kertakäyttösiä ne tosiaan on. Normi blokilla tullut mentyä, varsinkin kun tuo VRM on niin overkill ettei lämpee edes paljon yli 50°C sellasenaan.
 
25.1. tilasin blokin backplatella ja nopeemmalla aliexpress premium toimituksella, tuossa aamuyöllä näytti lähteneen suomea kohti.

Jaahas, tulikin äsken ihan kotiovelle tuotuna paketti. Viimeisin merkintä seurannassa oli siitä, että paketti on lähtenyt Kiinasta :D Ja oli muuten ensimmäinen kerta, kun seitsemän vuoden aikana tässä asuessani lähetti kulkee kaksi kerrosta rappusia edestakaisin ja tuo kirjaimellisesti kotiovelle asti :D Itse kun olin lähinnä odotellut postilappua. Nyt vielä kun tulee puuttuvat putket ja muu tilpehööri niin pääsee iskemään setin kasaan taas.
 
Miten jengi täällä hoitanut tuulettimien ohjauksen veden lämmön mukaan? Olen tässä miettinyt, että hankkisi x570 emon, jossa on paikka lämpöanturille esim. x570 aorus pro. Tolla sais emon kautta veden lämmön mukaan ohjattua jotenkin. Vai onko toi emon kautta ohjaaminen aivan hirveä ajatus?
 
Itselläni on Aquacomputerin Quadro säätimessä tuulettimet kiinni ja G1/4 lämpötila anturi, hyvin voi säätää ja tuo softa on ihan täydellinen vs emolevy rävellykset.
 
Miten jengi täällä hoitanut tuulettimien ohjauksen veden lämmön mukaan? Olen tässä miettinyt, että hankkisi x570 emon, jossa on paikka lämpöanturille esim. x570 aorus pro. Tolla sais emon kautta veden lämmön mukaan ohjattua jotenkin. Vai onko toi emon kautta ohjaaminen aivan hirveä ajatus?
Ite oon ohjannu BIOSin kautta, ja ihan hyvin pelittää. Tuohan on periaatteessa aika simppeli, valitsemaasi lämpötilaan (riippuu kokoonpanosta mutta johonkin 30-40 asteen välille ja mielummin tonne alapäähän jos vaan radipinta-alariittää) asti tuulettimet sellaisella kierrosluvulla ettei melua, ja sit siitä mukavaan maksimilämpötilaan (40-45 varmaan) lineaarinen käyrä tuulettimien maksimiin, jolloin saa pysäytettyä lämpötilannousun.
Yksinkertaiset säädöt onnistuu ihan hyvin noin. Joutuuhan tuossa jonkin verran antamaan periksi hienosäädöstä jos on muitakin tuulettimia ohjattavana kun vaan radit (ainakin Asuksella CPU-tuuletinliitännässä olevia tuulettimia voi ohjata vain CPU-lämpöjen mukaan), mutta ihan hyvin tulee toimeen.
 
Viimeksi muokattu:
Isoin tossa Aquacomputer raudassa ja softassa on se, että saa sit virtausmittaria ja enemmän sensoreita laitettua järjestelmään esim tulevaisuudessa. Myös dataa saa kerättyä paljon ja voi vaikka laskea jäähydystehoa watteina jos haluaa. Aquasuitella voi tehdä hyvinkin monimutkaisia logiikkaohjauksia. Myös tuulettimia saa laitettua paljon, esim Quadroon 100W edestä kiinni. Ja RGB vielä sitten saman laitteen ja softan kautta.

Toki jos pelkkä veden lämmön mukaan ohjausta haluaa, niin nykyemojen lämpöanturi ajaa asiansa.
 
Moran 9 tuuletinta virrallisilla haaroituspiuhoilla kahdessa emon tuuletinliitännassä ja hyvin pelaa.

Asus itelläkin ja chassis 1 ja 2 on ainoat johon tota t-sensorin lukemaa voi jostain syystä soveltaa.

Ymmärrän kyllä miksi tota aquacomputeria hehkutetaan, mutta ilmankin kyllä pärjää. Ite en vaan oikein lisäarvoa näe useammalle lämpölukemalle tai virtausmittarille.
 
Moran 9 tuuletinta virrallisilla haaroituspiuhoilla kahdessa emon tuuletinliitännassä ja hyvin pelaa.

Asus itelläkin ja chassis 1 ja 2 on ainoat johon tota t-sensorin lukemaa voi jostain syystä soveltaa.

Ymmärrän kyllä miksi tota aquacomputeria hehkutetaan, mutta ilmankin kyllä pärjää. Ite en vaan oikein lisäarvoa näe useammalle lämpölukemalle tai virtausmittarille.
Samoilla linjoilla. Tosin omassa käytössä Corsairin Commander, jonka kautta ohjataan kolmea kotelotuuletinta (muistikampojen lämpöjen mukaan ja neljää MoRan tuuletinta (veden lämpöjen mukaan). Itsellä siis monoblock prossulle ja emolle, sekä fullcover näyttikselle. Pumpun ohjaus emon kautta (Asus). Virtausmittarille en ole ikinä kokenut mitään tarvetta, ja näillä tavoin aivan tarpeeksi kattavat säädöt omaan käyttöön.

Edit: Commanderia en olisi ikinä hankkinut, jos en olisi ottanut rgb Magleveja käyttöön. Tuolla kun onnistuu rgb ohjaus.
 
Ite satuin jo omistamaan corsairin ml rgb tuulettimia useita ja commander pron joten oli luonteva näillä jatkaa. Hyvin saa tuulettimet säätymään nesteen lämmön mukaan, kun liittää lämpöanturin commanderiin.
 
Miten jengi täällä hoitanut tuulettimien ohjauksen veden lämmön mukaan? Olen tässä miettinyt, että hankkisi x570 emon, jossa on paikka lämpöanturille esim. x570 aorus pro. Tolla sais emon kautta veden lämmön mukaan ohjattua jotenkin. Vai onko toi emon kautta ohjaaminen aivan hirveä ajatus?
Helpoin tapa on laittaa lämpöanturi emon liittimeen (Asuksella T_Sensor tai W_IN/OUT), minkä jälkeen asettaa BIOSin kautta tuulettimet ohjautumaan kyseisen anturin mukaan ja säätää ohjauskäyrä mieleisekseen.
 
Miten jengi täällä hoitanut tuulettimien ohjauksen veden lämmön mukaan? Olen tässä miettinyt, että hankkisi x570 emon, jossa on paikka lämpöanturille esim. x570 aorus pro. Tolla sais emon kautta veden lämmön mukaan ohjattua jotenkin. Vai onko toi emon kautta ohjaaminen aivan hirveä ajatus?
Mulla on emon (Asus Strix B550-F) liittimeen kytketty G1/4 lämpöanturi näyttiksen ulostulossa ja se ohjaa emon chasis-fan liittimiin kytkettyjä radi-tuulettimia.

Käytännössä vaan pieni kerrosten nosto 500->800 välillä kun veden lämpö nousee 30->40 ja sitten portaalla 1200rpm tjsp jos menee tuosta yli (ajatuksena, että jos jostain syystä toisen radin tuulettimet hajoavat tjsp, niin toimiva setti nostaa kierroksia). Käytännössä anturi näyttäisi näyttävän pari astetta yli todellisista lämmöistä kun välittömästi buutin jälkeenkin lukema on useita asteita huonelämpöä korkeampi.

Monimutkaisempaan säätöön ostaisin aquacomputerin, mutta tuollainen perussäätö onnistuu emollakin, vaikka fan-curven säätö asuksen ai-suitella ei ihan paras mahdollinen olekaan.
 
Ärsyttävästi Commander Prohon liitettyä lämpötila-anturia ei saa näkyviin MSI Afterburnerissa. Emoon liitetyn anturin saa, mutta iCUE ei löydä sitä, niin ei pysty sen perusteella ohjaamaan tuulettimia :D
 
Täältä ääni Argus Monitorille jos tarvittavat liitännät löytyvät emolta (Itsellä C6H). Tuossa olisi myös mahdollisuus lämpötila-antureihin ja tuulettimien PWM -säätöön mikrokontrollerin (Arduino tms.) kautta jos haluaa enemmän värkätä...
 
Itse ajattelen että jos vaan biosista saa asian hoidettua niin aina se ensisijaisesti. Kaikki ylimääränen softa köntsä on itselle myrkkyä. Koskaan tiiä mikä softa jättää käynnistymättä, bios käynnistyy aina. Itse kans hoitanut niin että Asuksen biosista tuulettimet säätymään water_in sensorin mukaan ja sitten käyrät sille.
 
Itse ajattelen että jos vaan biosista saa asian hoidettua niin aina se ensisijaisesti. Kaikki ylimääränen softa köntsä on itselle myrkkyä. Koskaan tiiä mikä softa jättää käynnistymättä, bios käynnistyy aina. Itse kans hoitanut niin että Asuksen biosista tuulettimet säätymään water_in sensorin mukaan ja sitten käyrät sille.
Aquacomputerin vehkeet vissiin lähtökohtasesti kaikki sisältää sen verran muistia sisäänrakennettuna et ne softalla tehdyt säädöt tallentuu sinne, eli sen softan voi vaikka poistaa koneelta kokonaan kun on asetukset saanu jiiriin.

Bios kyllä riittää tohon räpeltämiseen kuhan yhelle lämpötilasensorille löytyy emolta paikka. Ite ostin kuitenkin Quadron omaan settiin ihan vaan sen takia et on tarkemmin säädettävissä noi tuulettimet.
 
Aquacomputerin vehkeet vissiin lähtökohtasesti kaikki sisältää sen verran muistia sisäänrakennettuna et ne softalla tehdyt säädöt tallentuu sinne, eli sen softan voi vaikka poistaa koneelta kokonaan kun on asetukset saanu jiiriin.

Bios kyllä riittää tohon räpeltämiseen kuhan yhelle lämpötilasensorille löytyy emolta paikka. Ite ostin kuitenkin Quadron omaan settiin ihan vaan sen takia et on tarkemmin säädettävissä noi tuulettimet.
Juurikin noin. Mulla on nyt tässä 2 vesikokoonpanoa joissa toisessa vedenlämpöanturit Asus Maximus XII Formulassa emolla ja puhaltimien säädöt BIOS:sta, ja AMD kokoonpanossa Quadro. Kyllä tuo Asuksen BIOS-säätö on karkeahko ja Quadrolla saa enempi resoluutiota säätöön tuossa 30-40°C välillä ja puhaltimet rampittaa huomaamattomasti lämpötila-asteiden osien mukaan kierroksille kun vesi lämpiää. Toimivan ja hiljaisen vesijäähyn BIOS kauttakin kyllä saa kun vaan on radia tarpeeksi.
 
Aquacomputerin vehkeet vissiin lähtökohtasesti kaikki sisältää sen verran muistia sisäänrakennettuna et ne softalla tehdyt säädöt tallentuu sinne, eli sen softan voi vaikka poistaa koneelta kokonaan kun on asetukset saanu jiiriin.

Bios kyllä riittää tohon räpeltämiseen kuhan yhelle lämpötilasensorille löytyy emolta paikka. Ite ostin kuitenkin Quadron omaan settiin ihan vaan sen takia et on tarkemmin säädettävissä noi tuulettimet.

Jep, toimii ilman softaa. Tosin jos laittaa säädön inputiksi jonkun softan kautta toimivan säädön, esim vrm tai prossu, niin silloin tarvii softan päälle. Fyysisten senoreiden kaa sen voi jättää oman onnensa nojaan ja voi myös asettaa ns "fallback" säädöt, eli millä nopeudella pyörii, jos jostain syystä esim sensori menee pimeeks.
 
Kohta olis looppi väliaikaisesti nipussa joku täytyis kans viritellä ohjaamaan puhaltimia veden lämpöjen mukaan kun emo on niin perus asuksen x570 prime ettei omaa lämpösensorille liitäntää.

Koeponnistus menossa
 

Liitteet

  • 16128984681854316937721539550774.jpg
    16128984681854316937721539550774.jpg
    3,1 MB · Luettu: 113
Mitä tulee aquacomputeriin niin onhan tuo itselläkin oleva aquaero ihan eri luokkaa säädöissä, kuin minkään valmistajan BIOS viritys.
Ohjaa mulla myös vesipumppuja.
En vieläkään ymmärrä minkä takia pumput piti ihan ihmeellistä kovaa sivuääntä, kun ne olivat hetken emon omassa vesipumpulle tarkoitetussa headerissa.

Ainoa mitä itse kaipasin harvoin, mutta silloin tällöin olisi klikkaus jostakin ja kaikki menisi täysille.
Vähän niinkuin sellainen penkitysmoodi.
 
Ruvennu pohtimaan ajatuksen tasolla et jos heittäis radit kopasta helvettiin ja vaihtais moraan. Pari kysymystä kuitenkin aiheeseen liittyen ennenkun rupeen yhtään sen enempää suunnittelemaan.

Aika perinteinen setti sinällänsä tiedossa, kopasta letkut pikaliittimillä moraan, ja letkujen kyljessä sit menis tuulettimienkin piuha samalla. Tuulettimiks tulis 9kpl ML120 kun niitä löytyy jo tarpeeks entuudestaan, ja kysymys oikeastaan kuulukin vaan et miten toi tuuletinhomma ois fiksuinta toteuttaa.



Saako noilla mitään toimivaa aikaseks? Tarkotuksena olis siis ketjuttaa moralta pari tollasta phobyan 4-pin PWM-jatkoa tosta Splittystä. Splittystä piuha menis suoraan Quadroon. Saako toi splitty tarpeeks virtaa et se kykenee pyörittämään niitä yhdeksää tuuletinta tolla setillä, vai onko nää suunnitelmat menossa jo lähtökohtasesti vituiks?
 
Ruvennu pohtimaan ajatuksen tasolla et jos heittäis radit kopasta helvettiin ja vaihtais moraan. Pari kysymystä kuitenkin aiheeseen liittyen ennenkun rupeen yhtään sen enempää suunnittelemaan.

Aika perinteinen setti sinällänsä tiedossa, kopasta letkut pikaliittimillä moraan, ja letkujen kyljessä sit menis tuulettimienkin piuha samalla. Tuulettimiks tulis 9kpl ML120 kun niitä löytyy jo tarpeeks entuudestaan, ja kysymys oikeastaan kuulukin vaan et miten toi tuuletinhomma ois fiksuinta toteuttaa.



Saako noilla mitään toimivaa aikaseks? Tarkotuksena olis siis ketjuttaa moralta pari tollasta phobyan 4-pin PWM-jatkoa tosta Splittystä. Splittystä piuha menis suoraan Quadroon. Saako toi splitty tarpeeks virtaa et se kykenee pyörittämään niitä yhdeksää tuuletinta tolla setillä, vai onko nää suunnitelmat menossa jo lähtökohtasesti vituiks?

Splitty ottaa virtansa vain yhdestä rpm johdosta. Itellä oli phobyan ulkosessa radissa 8x180mm phobyan tuuletinta ja ne splittyssä ja se kyllä pelitti. Nyt vedän neljällä vaan ja ääni väheni eikä lämmöt nousseet.
 
Ruvennu pohtimaan ajatuksen tasolla et jos heittäis radit kopasta helvettiin ja vaihtais moraan. Pari kysymystä kuitenkin aiheeseen liittyen ennenkun rupeen yhtään sen enempää suunnittelemaan.

Aika perinteinen setti sinällänsä tiedossa, kopasta letkut pikaliittimillä moraan, ja letkujen kyljessä sit menis tuulettimienkin piuha samalla. Tuulettimiks tulis 9kpl ML120 kun niitä löytyy jo tarpeeks entuudestaan, ja kysymys oikeastaan kuulukin vaan et miten toi tuuletinhomma ois fiksuinta toteuttaa.



Saako noilla mitään toimivaa aikaseks? Tarkotuksena olis siis ketjuttaa moralta pari tollasta phobyan 4-pin PWM-jatkoa tosta Splittystä. Splittystä piuha menis suoraan Quadroon. Saako toi splitty tarpeeks virtaa et se kykenee pyörittämään niitä yhdeksää tuuletinta tolla setillä, vai onko nää suunnitelmat menossa jo lähtökohtasesti vituiks?


Quadro ilmottaa neljälle ML120 flektille täydellä höngällä 8,4W tehoa kun puhaltaa Alphacoolin Novan läpi. Eli kyllä pitäs yheksän yhdestä kanavasta saada tehon puolesta (25W max). Mullaki nyt siirrytty ulkoseen radiin ja multa uupuu vielä 5 noita ML flektejä, jotka on matkalla, samoin splitty9. Voin raportoida kun saan että miten toimii Quadron kaa.
 
Löytyykö muuten peruskaupoista g1/4 suljinventtiiliä/tyhjennysventtiiliä, tyyliin motonet?
Hydrauliikkaliikkeistä löytyy vaikka mitä nippeliä käypäsellä kierteellä mutta sama juttu kuin alumiini- ja kuparikennojen kanssa, pinnoittamaton epäjalompi syöpyy ja paskoo nesteet. Ruostumattomat vois toimiakin?
Edit: esim SSKMT - Palloventtiili, HST - Salhydro Oy
 
Viimeksi muokattu:
Sillä että pikaliitin pitäis löytyä kotoa ja kone menee varmaan tänään kasauksee eikä jaksais odotella jimssiltä.
 
Quadro ilmottaa neljälle ML120 flektille täydellä höngällä 8,4W tehoa kun puhaltaa Alphacoolin Novan läpi. Eli kyllä pitäs yheksän yhdestä kanavasta saada tehon puolesta (25W max). Mullaki nyt siirrytty ulkoseen radiin ja multa uupuu vielä 5 noita ML flektejä, jotka on matkalla, samoin splitty9. Voin raportoida kun saan että miten toimii Quadron kaa.
Jes, tää ois kova jos raportoisit perään et miten käy. Speksien valoissahan pitäis onnistua, jää vaan mietityttämään et miten se virta sit kulkee useemman pidemmän jatkokaapelin läpi sitten, joku perverssi suunnitelma olis ranettaa se mora sit sähköpöydän kansilevyn alapuolelle roikkumaan et vois sit korkeutta säätää miten lystää ilman et tarttee huolehtia siitä et onko riittävän pitkät letkut, eikä sit tartteis lattialla tai missään muuallakaan sitä radia katella, vaan se olis ainakin jokseenkin pöydän alla piilossa.


Jotain tällästä härpätintä kattelin et jos porais sit kiinni kannen alle. Kannattais varmaan tässä vaiheessa jo lopettaa suunnittelu ennenku on taas 300€ laitettu haisemaan tähänkin touhuun, oishan sit ainakin vedet vimosen päälle viileet et ei sen puoleen, koppaakin vois sit vaihdella pienempään tästä O11 Dynamic XL:stä jajajaja..... :dead:
 
Joo, pitää vähä mitata, mikä toi kaapelin vastusarvo on. Splittyn mukana tuleva olis 70cm enkä usko että 12V jännite tippuu yli 0,1V. Toki myös ne PWM ohjausjännitteen häiriöt voi nouta tossa esiin, mutta raportoin kun saan tuulettimet haltuun.
 
Joo, pitää vähä mitata, mikä toi kaapelin vastusarvo on. Splittyn mukana tuleva olis 70cm enkä usko että 12V jännite tippuu yli 0,1V. Toki myös ne PWM ohjausjännitteen häiriöt voi nouta tossa esiin, mutta raportoin kun saan tuulettimet haltuun.
Kuinka pitkä veto sitä 4-pin PWM kaapelia sulla tulee siihen Splittyn ja Quadron väliin? Ite en oo vielä sen kummosempia mittauksia tehny, mutta jos perstuntumalta lähtee heittämään niin sanosin et se on joko toi splittyn kaapeli + yks phobyan 90cm, tai sit 2x 90cm letkuja.
 
Kuinka pitkä veto sitä 4-pin PWM kaapelia sulla tulee siihen Splittyn ja Quadron väliin? Ite en oo vielä sen kummosempia mittauksia tehny, mutta jos perstuntumalta lähtee heittämään niin sanosin et se on joko toi splittyn kaapeli + yks phobyan 90cm, tai sit 2x 90cm letkuja.

Omaan vettoon riittää varmaan toi 70cm, mutta on myös nurkissa toi phobyan 90cm ja pari 30cm jatkoa, ni voin tehdä kattavat testit
 
Tossa nesteitä vaihtaessa huomasin, että näyttisblokin kanavassa on yhessä kohtaa sellanen todella pieni kohta jossa on jotain punertavaa paskaa, näyttäs vähän ruosteelta? Aiheuttaako jotain toimenpiteitä ja jos aiheuttaa niin millä tota vois koittaa putsata? Lähtiskö jollain tökötillä mitä vois ajaa vaikka akkuveden kanssa pari kertaa? Ei yhtään nappais aukoa blokkia :sad: laitan kuvan kunhan töistä pääsen.
 
Tossa nesteitä vaihtaessa huomasin, että näyttisblokin kanavassa on yhessä kohtaa sellanen todella pieni kohta jossa on jotain punertavaa paskaa, näyttäs vähän ruosteelta? Aiheuttaako jotain toimenpiteitä ja jos aiheuttaa niin millä tota vois koittaa putsata? Lähtiskö jollain tökötillä mitä vois ajaa vaikka akkuveden kanssa pari kertaa? Ei yhtään nappais aukoa blokkia :sad: laitan kuvan kunhan töistä pääsen.
Blokki auki ja hammasharja + -tahna putsaukseen. :)
 
Blokki auki ja hammasharja + -tahna putsaukseen. :)
Näin vähän pelkäsinkin. Sen verran uusi vesileikeissä, ettei oo aikasemmin tullu blokkeja auottua. Saa nähdä miten paljon joutuu purkamaan, että pääsee käsiksi. 5700XT Liquid Devil, EK:n blokki.
 
Jos jollain on tupllaista aquacomputerin quatroa tai vastaavaa joutilaana niin voisin olla kiinnostunu kun eihän niitäkään taas ole missäännhyllyssä ajatulsena saada puhaltimet toimimaan nesteen lämpöjen mukaan
 
Onko kukaan muu kuin minä kiinnostunut säätämään tuulettimien/pumpun nopeuksia suurimman tarvittavan mukaan CPU, GPU ja nesteenlämpö välillä?
Eli jos näyttis haluaa parempaa jäähdytystä ja säätää "tuuletin"nopeuksiaan, niin se nostaisi pumpun nopeutta.
Ja vastaava prosessorille.
Kolmas säätökriteeri ois nesteiden lämpö, joka ohjais jäähdyttimien tuulettimia sekä pumppua.

Noin saisi nopeudet ohjattua emolevyn biossista ja MSI afterburnerilla haluamakseen, eikä olisi tarvetta bloatwarelle afterburnerin lisäksi, mutta se on ylikellotusten takia käytössä muutenkin.
Nuo olis tietysti säädettåvissä oman mielen mukaan mikä ohjaa mitä ja kuinka paljon.

Teen tollasen joka tapauksessa itelle, mutta kysellään nyt jos on kiinnostusta, niin teetän muutamia ylimääräsiä.
  • SATA-power 14cm johdolla
  • 4 PWM tuuletinulostuloa (vain PWM säätö, ei DC säätöä)
  • 2 PWM sisääntuloa / 4 RPM ulostuloa (4 liitintä). Näille 30-60cm välijohdot. 3kpl normaaliliittimellä, 1kpl näytönohjaimen liittimellä.
  • Neste/ilmanlämpötila-sisääntulo (ohjelmallisesti kalibroitavissa, sensori esim. Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 12,50€)
  • 70x45x30mm musta tai valkoinen boksi. Liittimet voi olla valkosia boksin aukoissa, mutta koitan löytää mustat mahdollisuuksien mukaan.
Parannusehdotuksiakin otetaan vastaan.
Periaatteessa valmis, mutta joku puol vuotta viel varmaan menee viimeistelyyn, joten älä pidätä hengitystäsi.
Säätöohjelma tulee näiltä näkymin olemaan luokkaa neuvostoliitto, mutta voin julkasta säätökomennot, jolla voit tehdä vaikka oman ohjelman.

Oisko 40€ ok hinta?
 
Näin vähän pelkäsinkin. Sen verran uusi vesileikeissä, ettei oo aikasemmin tullu blokkeja auottua. Saa nähdä miten paljon joutuu purkamaan, että pääsee käsiksi. 5700XT Liquid Devil, EK:n blokki.
Juuri puhdistin oman 5700XT Liquid Devilin ja vaihdoin samalla tahnat kun takuutarra oli tippunut GPUn ruuveista jo aiemmin.
Tuota vesiblokkia ei saa auki jos ei ota niitä kahta mustaa, metallista koristetarraa ensin pois, kun suurin osa vesiblokin ruuveista on tarrojen alla. Kovin ei ole ajateltu käyttäjää tuon blokin huollettavuudessa noilla tarroilla.
Kannattaa tutkia hiukan sitä korttia ensin ennen kuin alkaa hutkimaan.
Ne tarrat kannattaa irrottaa eka, sen jälkeen backplate ja sen 5 ruuvia, sekä backplaten alta 2 ruuvia. Gpun 4 ruuvia ei tarvi irrottaa. Niiden tarrojen alta kun ottaa isot kuusiokoloruuvit auki niin lähtee blokki auki. Ledin virtapiuhaa kannattaa vielä varoa kun blokin aukaisee.

Kokoaminen sitten käänteisessä järjestyksessä ja ne tiivistekumit ja jetplate huolella oikein ja sen jälkeen kuusiokoloruuvit tiukkaan ettei jetplate pääse liikkumaan. EK:lta saa uusia tarroja tilattua sitten blokkiin jos haluaa blokin entiselleen. Good luck:)
 
En kyllä oikein ymmärrä tuota hinkua säädellä pumpun nopeutta, mielestäni melko tarpeetonta jos ei ihan extreme kellotteluun haluta mennä.
Kun piiri on ilmattu niin asettaa sopivan vauhdin pumpulle että vesi virtaa hyvin mutta melu ei häiritse ja se on sitten siinä.
Veden lämpötila piirissä ei kovin paljon vaihtele jos mitoitukset on kunnossa niin tuo lisävirtauksen tuoma hyöty on lähes olematon.
Puhaltimillahan sitä jäähdytystä säädetään ja vesipiiri on vain sen energian siirtämistä radiin.
 
Onko kukaan muu kuin minä kiinnostunut säätämään tuulettimien/pumpun nopeuksia suurimman tarvittavan mukaan CPU, GPU ja nesteenlämpö välillä?
Eli jos näyttis haluaa parempaa jäähdytystä ja säätää "tuuletin"nopeuksiaan, niin se nostaisi pumpun nopeutta.
Ja vastaava prosessorille.
Kolmas säätökriteeri ois nesteiden lämpö, joka ohjais jäähdyttimien tuulettimia sekä pumppua.

Noin saisi nopeudet ohjattua emolevyn biossista ja MSI afterburnerilla haluamakseen, eikä olisi tarvetta bloatwarelle afterburnerin lisäksi, mutta se on ylikellotusten takia käytössä muutenkin.
Nuo olis tietysti säädettåvissä oman mielen mukaan mikä ohjaa mitä ja kuinka paljon.

Teen tollasen joka tapauksessa itelle, mutta kysellään nyt jos on kiinnostusta, niin teetän muutamia ylimääräsiä.
  • SATA-power 14cm johdolla
  • 4 PWM tuuletinulostuloa (vain PWM säätö, ei DC säätöä)
  • 2 PWM sisääntuloa / 4 RPM ulostuloa (4 liitintä). Näille 30-60cm välijohdot. 3kpl normaaliliittimellä, 1kpl näytönohjaimen liittimellä.
  • Neste/ilmanlämpötila-sisääntulo (ohjelmallisesti kalibroitavissa, sensori esim. Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 12,50€)
  • 70x45x30mm musta tai valkoinen boksi. Liittimet voi olla valkosia boksin aukoissa, mutta koitan löytää mustat mahdollisuuksien mukaan.
Parannusehdotuksiakin otetaan vastaan.
Periaatteessa valmis, mutta joku puol vuotta viel varmaan menee viimeistelyyn, joten älä pidätä hengitystäsi.
Säätöohjelma tulee näiltä näkymin olemaan luokkaa neuvostoliitto, mutta voin julkasta säätökomennot, jolla voit tehdä vaikka oman ohjelman.

Oisko 40€ ok hinta?
Tuskin kovin moni.
Nestejäähdytyksessä jäähdytetään kierrossa olevaa nestettä radien ja tuulettimien avulla. Vaikka kuinka pistäisit tuulettimet täysille silloin kun näyttis on kuumana, jäähdytyteho ei etukäteen parane. Lämpö siirtyy nesteeseen komponentista tietyn ajan kuluessa.
Pumpun nopeuden säädöstä taas ei ole juurikaan hyötyä. Kunhan virtaus on riittävä niin se riittää. Teoriassa sillä voisi saada asteen kaksi pois lämpötiloista, mutta useasti vika on alun perin liian hitaassa nesteen kiertonopeudesta. Liian nopea kiertonopeus saattaa taas aiheuttaa turbulenssia tai ehkä jopa sen että lämpö ei ehdi siirtyä radiin.
Kaikista järkevin tapa siis ohjata tuulettimia on ohjata niitä veden lämmön mukaan. Pumpun kierrosten säätö taas on hieman turhaa.
 
Onko kukaan muu kuin minä kiinnostunut säätämään tuulettimien/pumpun nopeuksia suurimman tarvittavan mukaan CPU, GPU ja nesteenlämpö välillä?
Eli jos näyttis haluaa parempaa jäähdytystä ja säätää "tuuletin"nopeuksiaan, niin se nostaisi pumpun nopeutta.
Ja vastaava prosessorille.
Kolmas säätökriteeri ois nesteiden lämpö, joka ohjais jäähdyttimien tuulettimia sekä pumppua.

Noin saisi nopeudet ohjattua emolevyn biossista ja MSI afterburnerilla haluamakseen, eikä olisi tarvetta bloatwarelle afterburnerin lisäksi, mutta se on ylikellotusten takia käytössä muutenkin.
Nuo olis tietysti säädettåvissä oman mielen mukaan mikä ohjaa mitä ja kuinka paljon.

Teen tollasen joka tapauksessa itelle, mutta kysellään nyt jos on kiinnostusta, niin teetän muutamia ylimääräsiä.
  • SATA-power 14cm johdolla
  • 4 PWM tuuletinulostuloa (vain PWM säätö, ei DC säätöä)
  • 2 PWM sisääntuloa / 4 RPM ulostuloa (4 liitintä). Näille 30-60cm välijohdot. 3kpl normaaliliittimellä, 1kpl näytönohjaimen liittimellä.
  • Neste/ilmanlämpötila-sisääntulo (ohjelmallisesti kalibroitavissa, sensori esim. Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 12,50€)
  • 70x45x30mm musta tai valkoinen boksi. Liittimet voi olla valkosia boksin aukoissa, mutta koitan löytää mustat mahdollisuuksien mukaan.
Parannusehdotuksiakin otetaan vastaan.
Periaatteessa valmis, mutta joku puol vuotta viel varmaan menee viimeistelyyn, joten älä pidätä hengitystäsi.
Säätöohjelma tulee näiltä näkymin olemaan luokkaa neuvostoliitto, mutta voin julkasta säätökomennot, jolla voit tehdä vaikka oman ohjelman.

Oisko 40€ ok hinta?
En kyllä oikeen tässä nää pointtia. Veden lämpötilalla tuulettimia säätäessä saa ihan toivottavan tuloksen jo, ja se onnistuu ihan emoltakin suoraan kunhan on se lämpösensorin paikka siinä. Lisäks se näyttiksen lähettämä PWM-signaali on vesiblokilla ihan mitä sattuu, nvidian korteilla hyvä jos ne blokilla lähettää yhtään mitään kun lämpötilat on tarpeeks alhaset. Ja pumppua nyt aika turha muutenkaan sahailla, säätää sen siihen pisteeseen et maksimikierrokset ilman et se kuuluu.
 
Kertokaapa vesijäähdytyksestä yksi asia kokemattomalle. Vesijäähdytyspiiri kulkee useimmiten vesisäiliön yläpuolella. Miten on mahdollista, että kun vesisäiliön korkin avaa niin vesi ei valu säiliön korkin kautta pois?
Olisi pientä kiinnostusta rakennella 2x 3090 vesijäähdytys-kone syväoppimisen koulutukseen.
Itse pistin juuri kolmannen radin kattoon ja en kyllä enää uskalla korkin avata säiliössä koneen ollessa sammutettuna mutta itsellä on säiliö sellaisessa paikassa ettei sen alla ole kun 2kpl kennoja ja tuulettmet niin kovin pahaa vahinkoa ei pääse syttymään.
 
Onko kukaan muu kuin minä kiinnostunut säätämään tuulettimien/pumpun nopeuksia suurimman tarvittavan mukaan CPU, GPU ja nesteenlämpö välillä?
Eli jos näyttis haluaa parempaa jäähdytystä ja säätää "tuuletin"nopeuksiaan, niin se nostaisi pumpun nopeutta.
Ja vastaava prosessorille.
Kolmas säätökriteeri ois nesteiden lämpö, joka ohjais jäähdyttimien tuulettimia sekä pumppua.

Noin saisi nopeudet ohjattua emolevyn biossista ja MSI afterburnerilla haluamakseen, eikä olisi tarvetta bloatwarelle afterburnerin lisäksi, mutta se on ylikellotusten takia käytössä muutenkin.
Nuo olis tietysti säädettåvissä oman mielen mukaan mikä ohjaa mitä ja kuinka paljon.

Teen tollasen joka tapauksessa itelle, mutta kysellään nyt jos on kiinnostusta, niin teetän muutamia ylimääräsiä.
  • SATA-power 14cm johdolla
  • 4 PWM tuuletinulostuloa (vain PWM säätö, ei DC säätöä)
  • 2 PWM sisääntuloa / 4 RPM ulostuloa (4 liitintä). Näille 30-60cm välijohdot. 3kpl normaaliliittimellä, 1kpl näytönohjaimen liittimellä.
  • Neste/ilmanlämpötila-sisääntulo (ohjelmallisesti kalibroitavissa, sensori esim. Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 12,50€)
  • 70x45x30mm musta tai valkoinen boksi. Liittimet voi olla valkosia boksin aukoissa, mutta koitan löytää mustat mahdollisuuksien mukaan.
Parannusehdotuksiakin otetaan vastaan.
Periaatteessa valmis, mutta joku puol vuotta viel varmaan menee viimeistelyyn, joten älä pidätä hengitystäsi.
Säätöohjelma tulee näiltä näkymin olemaan luokkaa neuvostoliitto, mutta voin julkasta säätökomennot, jolla voit tehdä vaikka oman ohjelman.

Oisko 40€ ok hinta?

Samaa mieltä muiden kanssa, että ei ole vaivan arvoista. Nesteen lämpöihin pumpun nopeus ei käytännössä vaikuta. Nesteen lämpöihin vaikuttaa pääasiassa tuulettimet. Blokkien jäähytyskykyyn virtaamalla on vaikutusta, mutta se on hyvin vähäinen. Jos nyt on joku DDC tai D5 pumppu, niin niiden virtaama riittää 20-50% teholla käytännössä mihin tahansa yleisesti rakennettuun loppiin (ei esim ulkoinen radi jossain 5m korkeuserolla muusta loopista). Itse en huomaa merkittävää eroa blokkien kanssa oli virtaama sitten 100l/h tai 150l/h (40-85% D5 PWM). Ehkä prossublokissa saan yhden asteen pois.

Olen testimielessä myös tehnyt säädöt aquasuiteen niin, että jos näyttis tai prossu ylittävät tietyn lämpötilan niin pumppu ottaa lisäkierroksia. En huomannut lämpötiloissa mitattavaa muutosta.

Muutoin kyllä mielenkiintoinen projekti tehdä oma tuuletinohjain.
 
Viimeksi muokattu:
Itse pistin juuri kolmannen radin kattoon ja en kyllä enää uskalla korkin avata säiliössä koneen ollessa sammutettuna mutta itsellä on säiliö sellaisessa paikassa ettei sen alla ole kun 2kpl kennoja ja tuulettmet niin kovin pahaa vahinkoa ei pääse syttymään.

Voit ihan huoletta avata korkin säiliöstä, jos et saman aikaisesti avaa toista paikkaa (esim yläradista) mistä pääsee looppiin tulemaan ilmaa.
Nimim. 2 radia katossa.

Tätä voit demonstroida aloittamalla loopin tyhjennyksen ilman, että avaat mitä toista paikkaa mistä ilma pääsee sisään. Ei tule kovin paljoa vettä ulos... :-)
 
Teen tuuletinohjaimen alusta asti täysin ilman omaa vesijäähyn testailua, olitte kaikki vastanneet oikeassa. :asif: Se lämpöoppikin oli tosiaan päässyt unohtumaan. Ja lisäksi 500€ sais emon missä on lämpöanturin paikka mikä hoitais puolet tosta tehtävästä ja pitäis vaihtaa aina kun päivittää, miksen heti älynnyt.
Joka tapauksessa teetän tollasen tai pari itelle ja nautin käytännössä äänettömästä pumpusta nopealla reagointiajalla ja vedenlämmön mukaan toimivista kotelotuulettimista. Epäsymmetristen kuormien kanssa ei ollut mahdollista ilman tota ohjainta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 434
Viestejä
4 512 104
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom