Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ite tohon Suprimiin laitoin eka Jimmsiltä tilaukseen alphacoolin blokin, mutta toimitus arviota ei tahtonut tulla. Laitoin sitten aquatuningilta josta piti lähteä 8-10.1, mutta viivästyy maaliskuun loppuun vähintään o_O no se peruutukseen ja toivotaan, että jimmsin arvio 25.1 pitää kutinsa.


Agualta sain tänään vastaukseksi, että piti tulla, mutta ei sitten tulekkaan. Ja toimitusajoista heillä ei ole hajuakaan. Tuohon samaan Jimssiin toivon vielä että tulisi, mutta en usko että hekään saavat. Tähän O11 XL ei tuo EK:n blokki mahdu. Jää 1.2mm kiinni, että menisi lasi paikoilleen, mutta ilmeisesti sen 2mm paksun ruuvienpeittolevyn voi heivata irti, jolloin mahtuisi, joten se on varasuunnitelmana.
 
Minulla on 2kpl EK 360mm SE. Ihan toimivia ne on, tosin parempiakin on saatavilla.

Se vaikuttaa myös paljon siihen mikä on hyvä jäähdytin, että miten kovilla kierroksilla on tarkoitus tuulettimia pitää.


Hiljaista kokoonpanoa hakemassa. Löytyy 6kpl Lian Lin Unifan SL120 ja 6kpl Corsairin ML120.

Useammastakin paikasta lukenut että EK SE ei ole kovin ihmeellinen, mutta missään ei tarkenneta, että onko kyseessä se normi malli vai split fin malli.
 
Agualta sain tänään vastaukseksi, että piti tulla, mutta ei sitten tulekkaan. Ja toimitusajoista heillä ei ole hajuakaan. Tuohon samaan Jimssiin toivon vielä että tulisi, mutta en usko että hekään saavat. Tähän O11 XL ei tuo EK:n blokki mahdu. Jää 1.2mm kiinni, että menisi lasi paikoilleen, mutta ilmeisesti sen 2mm paksun ruuvienpeittolevyn voi heivata irti, jolloin mahtuisi, joten se on varasuunnitelmana.

Joo katoin just, että ek blokitkin on out of stock. Tai on siellä sitä mustaa tilattavissa ennakkoon ja siinä arvioidut toimitukset 27.1.
 
Taitaa olla jo yli 20 vuotta nestejäähdytystä takana, mutta kuitenkin aika aloittelijan kysymys:
Ensimmäistä kertaa kierrossa säiliö! Tähän asti mennyt aina t-haaralla. Kysymys kuuluukin, onko jotain seikkoja jonka perusteella säiliö pitäisi olla täynnä vai sama pitää puolillaan? Pelkkä visuaalinen juttu pitää säiliö täynnä?
 
Taitaa olla jo yli 20 vuotta nestejäähdytystä takana, mutta kuitenkin aika aloittelijan kysymys:
Ensimmäistä kertaa kierrossa säiliö! Tähän asti mennyt aina t-haaralla. Kysymys kuuluukin, onko jotain seikkoja jonka perusteella säiliö pitäisi olla täynnä vai sama pitää puolillaan? Pelkkä visuaalinen juttu pitää säiliö täynnä?
Ei ole suurempaa merkitystä. Toki mitä täydempi on niin sitä hitaammin neste lämpeää => Jos lämmöt nousee hetkellisesti niin välttämättä ei tarvitse nostaa tuulettimen kierroksia. Ja toki sekin puoli, että letkukierrossa tuo neste tuppaa haihtumaan hiljalleen, joten on sitten "pelivaraa" sen nesteen kanssa. Mutta muuten aioka kosmeettinen seikka.
 
Taitaa olla jo yli 20 vuotta nestejäähdytystä takana, mutta kuitenkin aika aloittelijan kysymys:
Ensimmäistä kertaa kierrossa säiliö! Tähän asti mennyt aina t-haaralla. Kysymys kuuluukin, onko jotain seikkoja jonka perusteella säiliö pitäisi olla täynnä vai sama pitää puolillaan? Pelkkä visuaalinen juttu pitää säiliö täynnä?
Itellä ainakin säiliön tulo on kannessa, ja tulopilli lyhkänen, niin alkaa lorisemaan jos ei täynnä ole.

Sehän säiliössä on hyvä puoli pelkkään haaraan nähden, että näkee paljonko sitä haihtuu kierrosta, ja ilmatasku pysyy siellä, eikä lähde kiertämään.
 
Itellä ainakin säiliön tulo on kannessa, ja tulopilli lyhkänen, niin alkaa lorisemaan jos ei täynnä ole.

Sehän säiliössä on hyvä puoli pelkkään haaraan nähden, että näkee paljonko sitä haihtuu kierrosta, ja ilmatasku pysyy siellä, eikä lähde kiertämään.
Samoin tulo kannessa. Ostin liian pitkän tulopillin, josta sai sahattua sopivan mittaisen, riittävän lähelle pohjaa.
Ensimmäisen kuukauden säiliö oli vain noin 20% täynnä ja pumpun täysillä kierroksillä kuului joskus nesteääniä. Jostain syystä tällä uudella kierrolla pumppu pitää täysillä vähemmän häiritsevää ääntä kuin edellisellä kierrolla käytetyllä 70% teholla.
Äsken täytin tankin ~60% täyteen ja nesteäänet vaikuttaisi kadonneen. Siitä vaan mietin, että pitäisikö täyttää kokonaan, mutta ehkä siis ei ole syytä.

Kyllähän se täyttö tankilla oli helppoa t-haaraan verrattuna ja pääsee eroon noista kerran kuussa nestemäärän tarkistuksista, joita lyhyen t-haaran kanssa oli syytä tehdä.
 
Kai tämän voi tännekin laittaa.. Hieman järeempi customloop tulossa.
Autotalliin pieni äänieristetty manbox tulossa, johon tulee lattialämmitys/viilennys. Looppiin tulee tosiaan kone suoraan kiinni ja lisäksi boxin ulkopuolelle radi jonka tuulettimet pyörii jos veden lämmöt meenaa nousta liian korkeeksi.

Koko boxi tulee lämpimään (15c) talliin, joten hirmusta lämmitystä ei tarvi pitämään boxi sopivan lämpimänä.
Tuota laattaa on tarkoitus kesällä käyttää myös boxin jäähdytykseen, hyödyntäen kylmää öljymonttua. Vielä on vaikea sanoa riittääkö tuon montun "viileys" kesällä jäähdyttämään koneen ja laatan/boxin mukavaan lämpötilaan.

kokoa tuolla boxilla ei tosiaan paljoa ole, sisämitat on 180x140cm, mutta mahtunee ihan ok pelaamaan. Tallissa olis kyllä varaa tehdä isompikin tila, mutta tarvii moneen muuhunkin tilaa.

IMG_20210116_190302.jpg
 
Kai tämän voi tännekin laittaa.. Hieman järeempi customloop tulossa.
Autotalliin pieni äänieristetty manbox tulossa, johon tulee lattialämmitys/viilennys. Looppiin tulee tosiaan kone suoraan kiinni ja lisäksi boxin ulkopuolelle radi jonka tuulettimet pyörii jos veden lämmöt meenaa nousta liian korkeeksi.

Koko boxi tulee lämpimään (15c) talliin, joten hirmusta lämmitystä ei tarvi pitämään boxi sopivan lämpimänä.
Tuota laattaa on tarkoitus kesällä käyttää myös boxin jäähdytykseen, hyödyntäen kylmää öljymonttua. Vielä on vaikea sanoa riittääkö tuon montun "viileys" kesällä jäähdyttämään koneen ja laatan/boxin mukavaan lämpötilaan.

kokoa tuolla boxilla ei tosiaan paljoa ole, sisämitat on 180x140cm, mutta mahtunee ihan ok pelaamaan. Tallissa olis kyllä varaa tehdä isompikin tila, mutta tarvii moneen muuhunkin tilaa.

IMG_20210116_190302.jpg
Meneekö neste siis samassa kierrossa vai jonkunlainen lämmönvaihdin välissä?
 
Aquasuite ongelma.Multa hävisi kokonaan aquaero välilehti.Nyt en pääse säätämään tuulettimia ollenkaan vaan ne pyörii koko ajan täysillä.Laite on aquaero 5 lt usb.Saako välilehden jotenkin lisättyä takaisin?
 
Samassa kierrossa, mitäpä tuohon väliin mitään lämmönvaihdinta laittamaan.
Juu, mietin vain, että mitenkä tuollaisen tyhjentäminen ja huolto tapahtuu ja miten paljon kaikkea karstaa noin pitkästä vesikierrosta lähtee nesteen mukaan, mutta voi olla että toimii hyvinkin. :interested:
 

Kokeile ottaa koneesta virrat täysin pois vähäks aikaa?
Mulla meni eilen aqueerosta häly päälle, kun näyttistä vaihtaessa oli mennyt veden lämpötilasensorin johto poikki, loppui huutaminen vasta kun powerin takaa painoi kytkintä :rofl:
 
Kokeile ottaa koneesta virrat täysin pois vähäks aikaa?
Mulla meni eilen aqueerosta häly päälle, kun näyttistä vaihtaessa oli mennyt veden lämpötilasensorin johto poikki, loppui huutaminen vasta kun powerin takaa painoi kytkintä :rofl:
Täytyy testata.
 
Juu, mietin vain, että mitenkä tuollaisen tyhjentäminen ja huolto tapahtuu ja miten paljon kaikkea karstaa noin pitkästä vesikierrosta lähtee nesteen mukaan, mutta voi olla että toimii hyvinkin. :interested:
Miten sieltä mitään karstaa irtois mukaan, uutta pex putkea tulee lattiaan ja ihan normaali alphacoolin radi vaan yhteen väliin.
 
Samassa kierrossa, mitäpä tuohon väliin mitään lämmönvaihdinta laittamaan.

Vedät tuonne laattaan toisen PEXin ja päihin pikaliittimet, kesällä jäähtyy kone samalla kun laattaa jäähdytetään. Olisko ideaa?

Edit: Tarkemmin lukaistuna idea on jo keksitty.
 
Vedät tuonne laattaan toisen PEXin ja päihin pikaliittimet, kesällä jäähtyy kone samalla kun laattaa jäähdytetään. Olisko ideaa?

Edit: Tarkemmin lukaistuna idea on jo keksitty.

Silleenhän se on oletuksena tulossakin jo ;D

Talviaikaan tuskin vaan tarvii tuulettimien puhista montussa. Kesällä varmaan huutaa kokoajan, jos tavote on vaikka pitää vesi 22c lämpimänä.
 
Silleenhän se on oletuksena tulossakin jo ;D

Talviaikaan tuskin vaan tarvii tuulettimien puhista montussa. Kesällä varmaan huutaa kokoajan, jos tavote on vaikka pitää vesi 22c lämpimänä.

Oma kone on liian sivussa että saisin puoliviileään kellariin putken vedettyä, joutuisi vetämään pintavetona pari metriä. Mutta yhdessä vaiheessa se oli suunnitelmana, Mo-Ra vaan kellariin, siellä on +15-17C kesät talvet.
 
Miten sieltä mitään karstaa irtois mukaan, uutta pex putkea tulee lattiaan ja ihan normaali alphacoolin radi vaan yhteen väliin.
Muoviputkista irtoaa hiljalleen kaikenlaista kiertoon, oli PEXiä tai ei. Kuten sanoin, voi olla että tuo toimii hyvinkin ja pitkän aikaa, mutta miten tuo sitten käyttäytyy esim. blokkien mikrokanavissa niin on jännä nähdä.
Edit: luin alkuun myös, että kierto on koko autotallin lattian :whistling:
 
Noniin - kuukauden pakertamisen jälkeen eka custom-loop 15 vuoteen kasassa ja toiminnassa. Lämpöjen koeponnistaminen + kellotukset on vielä tekemättä. Mutulla tuntuisi, että vesikiertoon lisätty alphacoolin lämpösensori näyttää muutaman asteen liian korkeita lukemia. Onko normaalia ja voiko tuota kalibroida jotenkin?

EK:n velocity 5900X:llä ja Vector referenssi-3080:lla + tuo FLT 120 D5 säiliö/pumppu kombo.

Radeina lattiassa hwlabsin GTS 280 Xflow + etupaneelissa GTX 420. Jälkimmäisen oli tarkoitus tulla push-pullina, mutta etu alakulmasta tuli mahdoton toteuttaa kun etuseinän kenno olisi blokannut lattiaradin liitännän.

No, toivottavasti näinkin riittää tehot. Tuulettimina Arcticin P14 PWM:t.

To-do listalla ek-blokkiwn rgb-valojen ohjaus. Miten noi drgb-settejä edes ohjeistetaan? Asuksen emossa on yksi liitin noille, mutta äkkiseltään en keksinyt miten tuota saa säädettyä? Hiiren mukana tullut icue mahdollistaa kyllä emon virransyötön vieressä olevan rgb-ledistön säädön, mutta muuta ei näy, vaikka kokeeksi yhden blokin tuohon emon d-rgb:hen tökkäsin. Joku default-valo tuossa näyttiksen kyljessä nyt loistaa.

F2320EE8-F981-46E0-B0BB-55E5349A120F.jpeg4E60BE72-CC8A-4B65-9AC8-66E8716F167F.jpeg
 
Noniin - kuukauden pakertamisen jälkeen eka custom-loop 15 vuoteen kasassa ja toiminnassa. Lämpöjen koeponnistaminen + kellotukset on vielä tekemättä. Mutulla tuntuisi, että vesikiertoon lisätty alphacoolin lämpösensori näyttää muutaman asteen liian korkeita lukemia. Onko normaalia ja voiko tuota kalibroida jotenkin?

EK:n velocity 5900X:llä ja Vector referenssi-3080:lla + tuo FLT 120 D5 säiliö/pumppu kombo.

Radeina lattiassa hwlabsin GTS 280 Xflow + etupaneelissa GTX 420. Jälkimmäisen oli tarkoitus tulla push-pullina, mutta etu alakulmasta tuli mahdoton toteuttaa kun etuseinän kenno olisi blokannut lattiaradin liitännän.

No, toivottavasti näinkin riittää tehot. Tuulettimina Arcticin P14 PWM:t.

To-do listalla ek-blokkiwn rgb-valojen ohjaus. Miten noi drgb-settejä edes ohjeistetaan? Asuksen emossa on yksi liitin noille, mutta äkkiseltään en keksinyt miten tuota saa säädettyä? Hiiren mukana tullut icue mahdollistaa kyllä emon virransyötön vieressä olevan rgb-ledistön säädön, mutta muuta ei näy, vaikka kokeeksi yhden blokin tuohon emon d-rgb:hen tökkäsin. Joku default-valo tuossa näyttiksen kyljessä nyt loistaa.

F2320EE8-F981-46E0-B0BB-55E5349A120F.jpeg4E60BE72-CC8A-4B65-9AC8-66E8716F167F.jpeg

On noissa lämpötilasensoreissa heittoa ja heiton näkee helpoiten, kun laittaa kuumemittarin säiliöön, mutta sulla ei taida sellaista olla joten joku fiksumpi voi kertoa.
 
On noissa lämpötilasensoreissa heittoa ja heiton näkee helpoiten, kun laittaa kuumemittarin säiliöön, mutta sulla ei taida sellaista olla joten joku fiksumpi voi kertoa.
On mulla tuossa tuo pieni säiliö takatuulettimen päällä, mutta täytin sen vähän ”yli”, enkä voi avata tuota ylintä karaa kuumemittarin työntämiseksi. Sen lisäki vedenlämpömittari on cpu:n ja gpu:n jälkeen kierron kuumimmassa paikassa, joten sen kuuluisikin näyttää asteen kymmenyksiä enemmän kuin säiliön veden lämpö.
 
On mulla tuossa tuo pieni säiliö takatuulettimen päällä, mutta täytin sen vähän ”yli”, enkä voi avata tuota ylintä karaa kuumemittarin työntämiseksi. Sen lisäki vedenlämpömittari on cpu:n ja gpu:n jälkeen kierron kuumimmassa paikassa, joten sen kuuluisikin näyttää asteen kymmenyksiä enemmän kuin säiliön veden lämpö.
Aikanaan oma phobyan anturi näytti n. 7 astetta yläkanttiin. Vertaamalla toiseen anturiin/kuumemittariin saat tosissaan verrattua miten paljon tuo anturi valehtelee.
Ihan mielenkiinnosta, miksi tuo pumppu on sijoitettuna tuohon nykyiseen paikkaan? Näyttää hieman ahtaalta raolta, kun edessäkin olisi ollut kohtuu paljon tilaa + olisi vähemmän vuotavia osia tuossa kalliiden komponenttien päällä. :smile:
 
Lämpöhän kannattaisi mitata jäähdyttimen ulostulosta ja sen mukaan ohjata puhaltimia. Eli jos radin jälkeen vesi vielä "lämmintä" niin lisää rpm puhaltimiin. Itellä ainakin Asuksen emoissa tuntuu että tuo säätöresuluutio vedelle on liian pieni ja tarpeetonta aluetta paljon. Eli kun asteikko on 0-100C niin siitä on puhaltimien ohjaus tapahtuu välillä 25-40C, saisi käppyrän pisteitä pystyä säätämään 0,1° tarkkuudella eikä tasan asteen välein. Lieneekö missä erillisissä tuuletinkontrollerien softissa paremmat säätömahdollisuudet?
 
Lämpöhän kannattaisi mitata jäähdyttimen ulostulosta ja sen mukaan ohjata puhaltimia. Eli jos radin jälkeen vesi vielä "lämmintä" niin lisää rpm puhaltimiin. Itellä ainakin Asuksen emoissa tuntuu että tuo säätöresuluutio vedelle on liian pieni ja tarpeetonta aluetta paljon. Eli kun asteikko on 0-100C niin siitä on puhaltimien ohjaus tapahtuu välillä 25-40C, saisi käppyrän pisteitä pystyä säätämään 0,1° tarkkuudella eikä tasan asteen välein. Lieneekö missä erillisissä tuuletinkontrollerien softissa paremmat säätömahdollisuudet?
Kunhan neste kiertää rivakasti kierrossa niin tuo mittausero loopin eri vaiheissa on hyvin pientä. Puhutaan oikeasti alle asteen eroista. Toki jos nestettä kierrätetään hitaasti niin erot tulevat näkyviin, mutta tuo näkyy suoraan komponentin lämmöissä. Joten paras on pitää pumpulla kierroksia sen verta, että nesteen lämpötilaerot pysyvät pieninä.
Der8auerin video hieman aihetta sivuten
Noihin kontrollisoftiin en osaa sanoa mitään, mutta ite laitoin vaan hieman korkeamman profiilin tuulettimille ja jos nesteen lämpötila nousi lähemmäs 40 niin sitten kierroksia reilusti lisää. Koskaan tosin nesteen lämpö ei mennyt yli 36.
 
Aikanaan oma phobyan anturi näytti n. 7 astetta yläkanttiin. Vertaamalla toiseen anturiin/kuumemittariin saat tosissaan verrattua miten paljon tuo anturi valehtelee.
Ihan mielenkiinnosta, miksi tuo pumppu on sijoitettuna tuohon nykyiseen paikkaan? Näyttää hieman ahtaalta raolta, kun edessäkin olisi ollut kohtuu paljon tilaa + olisi vähemmän vuotavia osia tuossa kalliiden komponenttien päällä. :smile:
Säiliö on tuossa, koska nuo vakiona mukana tulevat kiinnitysraudat eivät osu 140mm tuulettimien kanssa, joten en saa sitä helposti kiinni eturadin tuulettimiin ja ne eivät oikein myöskään osu noihin kiinnitysreikiin mitä tuossa emon ja etuseinän välissä on.

Alkujaan kun suunnittelin kiertoa, niin en ihan arvannut, että kuinka paljon 25mm tuuletin + kiinnitysraudat + säiliö tulee tuolta takaseinäntä ulos. Toisaalta 90 asteen kulmalla ulostulo on juuri cpu:n input-puolen kohdalla, joten ei tuo kovin hankala ollut askarrella kasaan.

Letku on Tygonin 13/10:iä. Aika mukavaa kamaa itseasiassa.
 
Säiliö on tuossa, koska nuo vakiona mukana tulevat kiinnitysraudat eivät osu 140mm tuulettimien kanssa, joten en saa sitä helposti kiinni eturadin tuulettimiin ja ne eivät oikein myöskään osu noihin kiinnitysreikiin mitä tuossa emon ja etuseinän välissä on.

Alkujaan kun suunnittelin kiertoa, niin en ihan arvannut, että kuinka paljon 25mm tuuletin + kiinnitysraudat + säiliö tulee tuolta takaseinäntä ulos. Toisaalta 90 asteen kulmalla ulostulo on juuri cpu:n input-puolen kohdalla, joten ei tuo kovin hankala ollut askarrella kasaan.

Letku on Tygonin 13/10:iä. Aika mukavaa kamaa itseasiassa.
Tilaisin ehkä itse jossain kohtaa tuohon kiinnikkeet joko eturadille tai sitten porakoneella reikää tuonne takapeltiin ja sinne juntaa kiinni. :tup:
Tuosta tygonin kirkkaasta versiosta on kuulunut melko huonoa kokemusta, mutta tummasta ei tietoa. Toivottavasti ei sotkisi kiertoa. :btooth:
 
Onko toi Tygonin 13/10 Norprene suurinpiirtein samaa kamaa kun EK:n ZMT? Itellä 13/10 liittimet, mutta toi ZMT kiinnostaa siinä mielessä et mulle on ihan yks hailee näkeekö letkuista läpi vai ei, ja sen pitäis vissiin olla pikkasen huoltovapaampaa? Jos toi Tygonin Norprene on about samaa kamaa niin seuraavan huollon yhteydessä vois vaihdella siihen, niin ei tartte liittimiä uusia jos haluais ZMT laitella :think:
 
Rakensin vuosi takaperin ensimmäisen customloopin testimielessä.
Hommahan lähti lapasesta totaalisesti, custom case vaneerista.
Kovalevyille omat räkit joissa foami kiskot. Ei värinöitä tai ylimääräisiä ääniä
Seuraavana rakenteilla lopullinen looppi jota ei tulla vaihtamaan useaan vuoteen.

Nykyinen jäähdytys kahdella hwlabsin 420mm radilla ja lämmöt ei rasituksessa paljoakaan nouse yli 40c
6kpl 140mm tuulettimilla ilma koteloon sisälle.
Aquatuning vehkeillä hoituu säädöt.

Seuraavan kotelon radiaattori tila
Leveys 76cm
Korkeus 70cm
Syvyys 40cm

Kysynkin seuraavaa, mennäänkö siitä mistä aita on matalin ja hommataan 2x mora jäähdyttään vehjettä.
Core mallia vois saada nopeen mittailun perusteella 4kpl
Ylimääräistä tilaa jää muille romppeille enemmän kuin riittävästi.

vaiko jotain älytöntä ja 480mm radeja 9-12kpl

Morat kutkuttelee helppoutensa vuoksi. Tassut vaan kiinni radeihin ja koteloon sisälle.
Koska tilaa on melkein rajattomasti niin laittaisitko prossun ja näyttiksen eri loopille?
Miinuksena tässä on että tarvitaan 2 pumppua, pumppu on äänekkäin komponentti loopissa.

Heittäkää jotain mietteitä suunnitelmista tai kokemuksia omista "överi" seteistä!
 
Aquasuite ongelma.Multa hävisi kokonaan aquaero välilehti.Nyt en pääse säätämään tuulettimia ollenkaan vaan ne pyörii koko ajan täysillä.Laite on aquaero 5 lt usb.Saako välilehden jotenkin lisättyä takaisin?
Joko ratkesi? Ei Aquaero ole alunperinkään voinut näkyä Aquasuitessa ilman mitään yhteyttä emoon: joko sisäinen tai ulkoinen USB. Asetuksista näyttää saavan uuden Overview-sivun luotua, mutta en tiedä saako myös varsinaisen Aquaero-välilehden (en uskalla poistaa omaani näkyvistä)
 
Laitetaas oma viimesin "rävellys". Mietin jo pitkää että laittaisi kovilla putkilla, mutta omaa silmää mielyttää nuo mustat ZMT letkut.
Tuli vahingossa tilattua väärän väriset 45 asteen kulmat. Pitää vaihtaa nuo jossain vaiheessa ja pikaliitin ihan helpottaakseen tyhjennystä kun ei ole tyhjäämistä varten tehty oikein mitään muuta.

Katossa ek ohut 420mm ja edessä alphacoolin 280mm kennot. Nesteen lämmöt tasaantuu kuormalla 32c pintaan 22c huoneen lämmössä. Tuulettimet pyörii 800-900rpm pintaan.
Jäähdytettävänä r7 3700 pro ja rtx 2080 ti. Kotelo Meshify 2.

IMG_20210118_103203.jpg
 
Laitetaas oma viimesin "rävellys". Mietin jo pitkää että laittaisi kovilla putkilla, mutta omaa silmää mielyttää nuo mustat ZMT letkut.

Katossa ek ohut 420mm ja edessä alphacoolin 280mm kennot. Nesteen lämmöt tasaantuu kuormalla 32c pintaan 22c huoneen lämmössä. Tuulettimet pyörii 800-900rpm pintaan.
Jäähdytettävänä r7 3700 pro ja rtx 2080 ti. Kotelo Meshify 2.

IMG_20210118_103203.jpg
Tätä kuvaa kun katsoo niin iski epäilyksen peikko, että mahtuukohan 360 x 60mm radi eteen ja 360mm x 27mm kattoon :btooth:
 
Tätä kuvaa kun katsoo niin iski epäilyksen peikko, että mahtuukohan 360 x 60mm radi eteen ja 360mm x 27mm kattoon :btooth:

Itellä oli 360 x 60mm tossa kotelossa edessä ja katossa x-flow 240mm. Ei kyllä olisi mahtunut enään 360mm kattoon. Tosin x-flow vähän isompi kuin normi 240mm, mutta väittäisin silti ettei mahdu.
 
Tätä kuvaa kun katsoo niin iski epäilyksen peikko, että mahtuukohan 360 x 60mm radi eteen ja 360mm x 27mm kattoon :btooth:
Minulla oli aikasemmin tuossa mlc-phoenix 360mm katossa (taitaa olla ek PE kenno) ja edessä joku ohut kiinan 360mm radi. Tuo mlc phoenix on pitempi kun normi kenno, pumppu ja reservoiri integroituna kennon päähän.
 

Liitteet

  • IMG_20210112_111243.jpg
    IMG_20210112_111243.jpg
    2,7 MB · Luettu: 55
Itellä oli 360 x 60mm tossa kotelossa edessä ja katossa x-flow 240mm. Ei kyllä olisi mahtunut enään 360mm kattoon. Tosin x-flow vähän isompi kuin normi 240mm, mutta väittäisin silti ettei mahdu.
Minulla oli aikasemmin tuossa mlc-phoenix 360mm katossa (taitaa olla ek PE kenno) ja edessä joku ohut kiinan 360mm radi. Tuo mlc phoenix on pitempi kun normi kenno, pumppu ja reservoiri integroituna kennon päähän.
Mittiloin specsien perusteella, että pitäisi juuri ja juuri mennä nuo omat EK:n XE360 ja SE360 mennä siten, että radi on aivan etuseinässä kiinni ja letkuliitännät alaspäin eturadilla. Tiukkaa tosin tekee, mutta pitää kokeilla jahka saan kopan. Tuo Xflow on kyllä selvästi pidempi kun tuollainen "perusmallinen" radi. Kattoon pitäisi kuitenkin mennä 420mm radi ihan hyvin, joten 60mm tuossa pitäisi 360mm radin kanssa olla tilaa + asennusvaraakin muutama milli. :rofl2:
 
Laitetaas oma viimesin "rävellys". Mietin jo pitkää että laittaisi kovilla putkilla, mutta omaa silmää mielyttää nuo mustat ZMT letkut.
Tuli vahingossa tilattua väärän väriset 45 asteen kulmat. Pitää vaihtaa nuo jossain vaiheessa ja pikaliitin ihan helpottaakseen tyhjennystä kun ei ole tyhjäämistä varten tehty oikein mitään muuta.

Katossa ek ohut 420mm ja edessä alphacoolin 280mm kennot. Nesteen lämmöt tasaantuu kuormalla 32c pintaan 22c huoneen lämmössä. Tuulettimet pyörii 800-900rpm pintaan.
Jäähdytettävänä r7 3700 pro ja rtx 2080 ti. Kotelo Meshify 2.

Kattoradi poistona? Itsellä tällä hetkellä S2:ssa edestä ja katosta 360 radit sisään ja yksi 120 takana poistossa. Mietin kattoradin tuulettimien kääntämistä seuraavan huollon / näyttiksen vaihdon yhteydessä, nykyisellään nesteen lämmöt 35C+ ~1000 RPM:llä.
 
Pelailin tuossa aamulla RDR2 Fractal R6:n kylki auki ja nesteen lämmöt olivat useita asteita viileämmät kuin normaalisti koppa suljettuna. Tällä hetkellä mulla on kaksi 360mm radia intakena edessä ja katossa, pohjassa yksi 140mm tuuletin puhaltamassa sisään ja takana yksi 140mm puhaltamassa ulos. Auttaisikohan lämpöihin jos myös pohjan 140mm puhaltaisi ilmaa kotelosta ulos?
 
Pelailin tuossa aamulla RDR2 Fractal R6:n kylki auki ja nesteen lämmöt olivat useita asteita viileämmät kuin normaalisti koppa suljettuna. Tällä hetkellä mulla on kaksi 360mm radia intakena edessä ja katossa, pohjassa yksi 140mm tuuletin puhaltamassa sisään ja takana yksi 140mm puhaltamassa ulos. Auttaisikohan lämpöihin jos myös pohjan 140mm puhaltaisi ilmaa kotelosta ulos?
Itse laittaisin kaikki paikat sisään ja pelkästään takatuuletin ulos jos sellainen on.
Kyllä se ilma ulos pääsee ja paine tasaantuu kaiken maailman reikien kautta
 
Pelailin tuossa aamulla RDR2 Fractal R6:n kylki auki ja nesteen lämmöt olivat useita asteita viileämmät kuin normaalisti koppa suljettuna. Tällä hetkellä mulla on kaksi 360mm radia intakena edessä ja katossa, pohjassa yksi 140mm tuuletin puhaltamassa sisään ja takana yksi 140mm puhaltamassa ulos. Auttaisikohan lämpöihin jos myös pohjan 140mm puhaltaisi ilmaa kotelosta ulos?
Imo. ennemmin pohjasta sisään viileää ilmaa ja katto ja tuo takapuoli ulos. Lämpö nousee ylöspäin luonnostaankin, joten pohjasta aina himpun viileämpää huoneilmaa saat. :smile:
Edit: luin väärin. Katsoin että edessä 2kpl radeja ja katossa pelkkä tuuletin. :beye:
 
Melkein kuutisen kuukautta hujahti, että sai roippeet kasaan. "Pientä" vaihtuvuutta oli näytönohjaimissa saatavuusongelmien ja oman myynti-innokkuuden vuoksi kun vaihtui loppukesästä lähtien 1080Ti - 5700XT - RTX2080. Nyt viimeinkin nappasi 6800XT suoraan AMD:lta :rolleyes: Prossun osalta kävi helpommin ja 5900X tuli saatua heti ensimmäisestä erästä. Eilen sitten päätin lyödä vesille vaikka backplatea ei vielä ole korttiin tullut. MORA3 360 jäähdyttämässä. On kyllä mukava miten paljon tuostakin tuota jäähdytystehoa löytyy. Pelikäytössä kerkesin hieman testailla ja kun huoneen lämpötila noin 20c niin nesteet sai nousemaan noin 25c tienoille muutamassa tunnissa. EK: blokit tuli laitettua pitkin hampain kun prossulle piti saada portit rinnakkain, ja kaikki muut tuntui tarjoavan päällekkäin olevia. Aquan Quadro ohjaamassa radin tuulettimia ja se on kyllä aivan loistava vekotin. Radissa 9 x Arctic P12 @ 700-800rpm.

Näytönohjaimelle saatu eilen maksimilämmöt 41c ja hotspotti 51c @ 2500mhz - 1050mV. Pitänee pistää kovempaan rääkkiin ja alkaa syöttämään virtaa kunnolla kortille. Ryzenikin alko boostailemaan mukavasti kun vähän viileni aiemmasta. Huomasin myös että näytönohjaimen coilwhine väheni todella paljon, vaikka toista odotin sen osalta. Saa nähdä miten sitten kun backplate saapuu ja laitetaan kiinni.

Mustat tuulettimet loppu kesken mutta eipä nuo tuolta pöydän alta näy :)

IMG_20210117_021058__01.jpg IMG_20210116_161839.jpg
 
Kattoradi poistona? Itsellä tällä hetkellä S2:ssa edestä ja katosta 360 radit sisään ja yksi 120 takana poistossa. Mietin kattoradin tuulettimien kääntämistä seuraavan huollon / näyttiksen vaihdon yhteydessä, nykyisellään nesteen lämmöt 35C+ ~1000 RPM:llä.
Katto radi poistona. Testailin aikasemmin myös että kaikki sisään, mutta ei vaikutusta lämpöihin oikeastaan. Kopan sisällä vaan kuumempi. Testasin nyt myös sivu paneeli auki tota settiä eikä sekään tuntunu vaikuttavan, eli aika hyvin on balanssissa kaikki.
 
Moneen kertaan täällä asiaa käsitelty, mutta omasta mielestä en näe järkeä lämmittää radilla toista radia..
 
Moneen kertaan täällä asiaa käsitelty, mutta omasta mielestä en näe järkeä lämmittää radilla toista radia..
Tästä on kyllä rähisty vuosikaudet. Tein kuitenkin itse ihan saman huomion kuin ihime, eli ohuen radin läpi työnnättäessä se ilma ei kerkeä lämmetä niin paljoa, ettäkö se poistaisi tuon toisen radin hyödyn kokonaan. Jos koppaan työntää viileää ilmaa vielä lisänä (huom! perus 120mm kotelotuuletin vetää ilmaa koppaan varmaan sen 2-3x tehokkaammin kuin tiheän radiaattorin läpi vedettynä), joten se kotelon sisälämpötila voi olla hyvinkin lähellä samaa kuin mitä kaksi radia ulos ja ilmaa sisälle. Toki tuo ei ole se optimein ratkaisu ja siinä joitakin asteita häviää. Ainakin Define C:ssä kahdella radilla molemmat käännettynä sisäänpäin, oli lopputulos se, että muistien lämmöt kasvoi korkeammaksi eikä neste jäähtynyt juurikaan sen tehokkaammin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 384
Viestejä
4 510 900
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom