Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onkohan am2 ja am4 sama prossu blockki kiinnitys ?
Tuli hommattua käytetty 2080ti jossa bykskin blokki kiinni, otin blokin irti että vaihdan tahnat ennenku isken kiinni koneeseen.
Huomasin siinä et lämpötyynyt on hikoillut jonkin verran, oletan että ovat blokin mukana tulleet tyynyt.
Ei kuulemma ole kortin toimintaan vaikuttanut, mutta aattelin putsaa varovasti ja vaihtaa uudet tyynyt vaikka tuo hikoilu ei kai ole vaarallista?
Tuo "hikoilu" ei ole ollenkaan haitallista. Lämpötyynyistä lähtee melkein aina tuollaista jäämää, mutta ei siitä haittaakaan ole putsata ne pois.Tuli hommattua käytetty 2080ti jossa bykskin blokki kiinni, otin blokin irti että vaihdan tahnat ennenku isken kiinni koneeseen.
Huomasin siinä et lämpötyynyt on hikoillut jonkin verran, oletan että ovat blokin mukana tulleet tyynyt.
Ei kuulemma ole kortin toimintaan vaikuttanut, mutta aattelin putsaa varovasti ja vaihtaa uudet tyynyt vaikka tuo hikoilu ei kai ole vaarallista?
Putken päätä voi uittaa lämpimässä vedessäkin. Ehkä se pehmenee hiukan ja sujahtaa paremmin paikoilleenJumaleissöni on kyllä "tight fit" tuo EK ZMT 10/16 + Bykskin 10/16 liittimet, saippua vedellä varmaan voi vähän voidella, että menisi littimen huppu kierteille helpommin? Vai mitä liukkaria olette käyttäneet ?.
Ite ZMT:n kanssa lämmitin akkuvettä ja liuotin siinä, sen jälkeen meni hyvinJumaleissöni on kyllä "tight fit" tuo EK ZMT 10/16 + Bykskin 10/16 liittimet, saippua vedellä varmaan voi vähän voidella, että menisi littimen huppu kierteille helpommin? Vai mitä liukkaria olette käyttäneet ?.
Letku menee siis itse liittimeen kyllä, mutta kun rupea kiristämään sitä kierre osaa, niin se on todella tiukka kun hankaa letkuun. Muistan kyllä joskus ihan EK liittimien kanssa, tuo oli todella tiukka vetää ihan loppuun asti.Putken päätä voi uittaa lämpimässä vedessäkin. Ehkä se pehmenee hiukan ja sujahtaa paremmin paikoilleen
Juu, meinas lähtee nahat sormista kun kiristeli .Ja jotku kumi tms pintaiset hanskat, niin saa pitoa paremmin kiristämiseen
Juu ei mullakaan ole varaa kalliimman koneen osia tuhota. Tällä hetkellä vieläkin halvempi laitos työn alla ja käytössä ilman mitään suojauksia. Osoittautui alustavasti vähän moninmutkaisemmaksi toteuttaa tämä suht yksinkertainen viritys, kun koneen bootatessa tuulettimet on täysillä + muuta haastetta. Taidan ehkä tässä tyytyä vain pumpun sähkövirran kulun varmistukseen/sen katkettua koneen sammumiseen. Vanha pumppu ja vanha kone. Uudempaan sitten jotain CPU lämpöihin nopeasti reagoivaa.Miulla ainakin kone sen verta arvokas etten siihen omia viriyksiä uskalla laittaa. Ja eipä minulla olisi mitään tuonkaltaista osaamistakaan. Ainut mitä voisi harkita jos valmista ei olisi saatavilla niin jokin mikrokontrolleri tekemään vähän samaa kuin aquaero tekee nyt
hei olen tekemessä ekaa vesijäähdyä minulla on Fractal Design Define R6 kotelo nyt mietin kuinka paksu radi menee kattoo netissä luki 35mm onkohan mitta tuulettimienkaa vaiko ilman?
Aquacomputer myy tällaista virtapiuhan väliin tulevaa johtoa joka yhdistetään Octo-kontrolleriin, joka on vähän vastaava kuin Aquaero, mutta halvempi ja vain PWM-ohjauksellaJuu ei mullakaan ole varaa kalliimman koneen osia tuhota. Tällä hetkellä vieläkin halvempi laitos työn alla ja käytössä ilman mitään suojauksia. Osoittautui alustavasti vähän moninmutkaisemmaksi toteuttaa tämä suht yksinkertainen viritys, kun koneen bootatessa tuulettimet on täysillä + muuta haastetta. Taidan ehkä tässä tyytyä vain pumpun sähkövirran kulun varmistukseen/sen katkettua koneen sammumiseen. Vanha pumppu ja vanha kone. Uudempaan sitten jotain CPU lämpöihin nopeasti reagoivaa.
Eipä toi CPU tuulettimesta ohjaus releelle idea ole mikään vaarallinen koneelle. En tiedä miten aquaero katkaisee virrat, mutta ilmeisesti myös 24pin liittimen vihreä signaalijohto poikki?
Jos osaisi edes vähän koodata, niin helpointa ja halvinta olisi laittaa usb kautta lukkiutuva avaava rele. Eli ilmeisesti just kuten aquaero yms toimii.
Heitin tuonne M-ITX:n puolelle tästä nyt tämmösen nopean viestin, mutta täälläkin voi varmaan herätä keskustelua jos kiinnostustaPistetään nyt vähän tännekin oman kommelluksen loppuhuipennus (ainakin toistaiseksi koska kaikkihan tietää miten nämä menee...):
Ncase M1 V3.0 palvellut loistavasti 3 vuotta ilmalla mutta parin videon inspiroimana hinku vesileikkeihin kasvoi. Nyt tuloksena 5950x 3080 FE 12,7 litraisessa kotelossa 2x240 (30mm ja 20mm paksuudet) radeilla ja voin sanoa että pysyy kyllä hiljaisena . Kivaa ollut räpeltää.
Vinkkeinä voin antaa tuosta barrow cpu pump blockista että kannattaa oikeasti laittaa tolleen ns. kallelleen miten mulla, pysyy paljon paremmin pumppu vesisyötöllä vs. ylöspäin. Pahoittelut vähistä kuvista mutta en viitsi liikaa spämmiä + huono ottamaan muutenkin kuvia
Mihin väliin mahtaa tulla? Liittimet ja värit ei oikeen anna selkoa. Et varmaan tarkoittanut AC virtapiuhaa, joka on ainoa konkreettinen "virtapiuha"?Aquacomputer myy tällaista virtapiuhan väliin tulevaa johtoa joka yhdistetään Octo-kontrolleriin, joka on vähän vastaava kuin Aquaero, mutta halvempi ja vain PWM-ohjauksella
Octo löytyy ihan Jimmsiltä ja tuon em. kaapelin saa pyytämällä myös tilattua/lisättyä valikoimiin.Verbindungskabel Alarmausgang Miniaturstecker zu Mainboard-Powertaster - Aqua Computer
Verbindungskabel Alarmausgang Miniaturstecker zu Mainboard-Powertaster: Dieses Kabel kann verwendet werden, um den Alarmausgang einer Gerätes der VISION Familie mit dem Powertaster-Eingang des Computer-Mainboards zu verbinden. Dadurch wird eine Notabschaltung des Computers im Alarmfall...shop.aquacomputer.de
Aqua Computer OCTO -tuuletinkontrolleri PWM-tuulettimille, musta - 89,90€
Tekniset tiedot : Mitat ilman kytkettyjä kaapeleita : n. 76 x 48 x 17 mm Toimitusjännite : 5V, 12V Maksimi tehon uloslähtö tuulettimille : 2www.jimms.fi
Itsellä löytyy Aquaero 5LT jolla tuon saisi varmaan myös onnistumaan ja jonka myymistä oon pohtinut, mutta en ole vielä päässyt päätökseen käyttäisinkö tuota vai hommaisko toisen Quadron (4-kanavainen vastaava kuin Octo).
Joo ois voinu olla selkeempi. Tarkoitin siis virtanapin piuhaa ja tuo ymmärtääkseni tekee saman kuin virtanapin pohjassa pitäminen.Mihin väliin mahtaa tulla? Liittimet ja värit ei oikeen anna selkoa. Et varmaan tarkoittanut AC virtapiuhaa, joka on ainoa konkreettinen "virtapiuha"?
Aquacomputer sanoi:The cable is looped between the mainboard and the housing power button, the power button remains fully functional.
Tällaiseen funktioon ei tarvitsisi laittaa kuin yhden lukkiutumattoman releen ja sujadiodin siihen. 1-2e koko suojajärjestelmä!Joo ois voinu olla selkeempi. Tarkoitin siis virtanapin piuhaa ja tuo ymmärtääkseni tekee saman kuin virtanapin pohjassa pitäminen.
Itselleni vastaten: About joo, keksin edellisen kirjoittamisen jälkeen että voin laittaa hanan kiinni odottelun ajaksi. Tällä menetelmällä paine laskee tunnissa parin viivanlevyden verran + vähän lisää kun paine siinä dropin ja hanan välillä on nolla. Eli voitaneen päätellä ettei vuoda ja voi laittaa nesteet sisään turvallisin mielinTestaan loopin vuotamista dr dropilla. Paine laskee 0.02 bar noin viidessä minuutissa. Kun laitan tyhjennyshanan kiinni (droppi on tätä kauttaa kiinni kierrossa) niin paine putoaa nollaan minuutissa. Voidaanko siis olettaa että tuo pieni vuoto on tyhjennyshanan ja dropin välillä tai että itse droppi vuotaa?
Siis jos suljet hanan jossa mittari on kiinni, niin silloinhan mittaat vain mittari ja sen liittimen vuotoa, et koko looppia..? Vai menikö mulla jotain ohi?Testaan loopin vuotamista dr dropilla. Paine laskee 0.02 bar noin viidessä minuutissa. Kun laitan tyhjennyshanan kiinni (droppi on tätä kauttaa kiinni kierrossa) niin paine putoaa nollaan minuutissa. Voidaanko siis olettaa että tuo pieni vuoto on tyhjennyshanan ja dropin välillä tai että itse droppi vuotaa?
Joo näin on.Siis jos suljet hanan jossa mittari on kiinni, niin silloinhan mittaat vain mittari ja sen liittimen vuotoa, et koko looppia..? Vai menikö mulla jotain ohi?
Joo, näinkin tuon kun olin viestin lähettänyt. Jostain syystä ei kännykällä ilmoita uusista viesteistä joita kirjottaessa on tullut.Joo näin on.Unohdin varmaan mainita että tunnin kuluttua loopin painestamisesta avasin hanan ja katsoin mitä mittari näyttää
Edit: pitäsi vissin lukea mita joku lainasi. Eli siis nyt tiedän että linja hanan ja dropin välissä vuotaa, mutta looppi ei
Edit: FX-8350 prossulla siis max lämmön kesto on ilmoitettu 62C.Lämmöillä menee "ikuisuus" noustessa vaikka pumppu ei olisikaan päällä jos kone on idlessä. Toisaalta kun prossu throttlaa n. 95-105°C:ssä, niin lämmöt eivät nouse sitä suuremmaksi. Jos kuitenkin nousisi, niin viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistetut prosessorit ja näytönohjaimet osaavat itse sammuttaa koneen polttamatta itseään. Käytännössä jos jonkun varajärjestelmän tekisin, niin katsoisin lämpötilojen mukaan ajettavan Windowsin shutdown-komennon, jolloin ei olisi vaaraa levyjen tiedostojärjestelmien tai levyjen vioittumisesta.
Täyttäisin letkun kautta, sitä vartenhan se on . Säiliö täyttyy kuitenkin useaan kertaan kun käyttelet pumppua sitten pikaisesti päällä puskemaan vettä muuallekin looppiin.Noniin, looppi alkaisi olla täyttöä vaille valmis. Viimeinen painetestaus menossa ja ainakin edellinen vaikutti tiiviiltä, joten en odota ongelmia.
Täyttäisittekö hitaasti liruttelemalla tuosta täydennysletkusta vai avaanko tuon säiliön karan ja täyttelen suoraan säiliöön ja sitten kun on täyttä, niin täydennysletku paikalleen?
Ihan mielenkiintoinen viritys. Mitä olen seurannut, niin vesikierrolla (RTX 3090) takana on jotkut saaneet 5c corelta pois. Muistien kellottuvuuteen ei ole vaikuttanut, kun ilmeisesti eivät ole lämpörajotteiset.Mitäs porukka mieltä tuosta EKn backplate jäähdytysratkaisusta?
Kunnollisia testejä odotellessa. Mutta visuaalisesti ainakin hyvä muutos itsestä, ei tarvitse edes miettiä vertikaalia enäänIhan mielenkiintoinen viritys. Mitä olen seurannut, niin vesikierrolla (RTX 3090) takana on jotkut saaneet 5c corelta pois. Muistien kellottuvuuteen ei ole vaikuttanut, kun ilmeisesti eivät ole lämpörajotteiset.
Tosin ei tuossa ole paljon testattavaa. Vähän tiputtaa lämpöjä joilla ei ole käytännön merkitystäKunnollisia testejä odotellessa. Mutta visuaalisesti ainakin hyvä muutos itsestä, ei tarvitse edes miettiä vertikaalia enään
En nyt oikeen muihin kysymyksiin osaa täyttä faktaa antaa, mutta älä osta EK:n SE -radeja. Ne ovat jopa slimmeiksi huonoja vertailuissa. PE on ihan ookoo ja itelläkin on niitä kaksi kappaletta odottelemassa.Kaipaisin nyt apua kokeneemmilta konkareilta.
Muuten on ensimmäistä looppia varten kaikki kasassa. 5950X:lle EK:n Velocity, MSI:n 3090 Suprim X:lle blokki tulossa. ZMT letkut ja fittingejä on enemmän kuin tartten. EK:n distro DDC pumpulla jne..
Nyt olisi aika tilata radit. 2x 360radia 30-35mm ja 40-45mm olisi hakusessa.
Nyt on päällimmäisenä on ollut mielessä Alphacoolin Nexokset ja EK:n PE ja SE sarja (sekä vanha, että uusi)
Lähinnä suurin kysymys on tuossa, että kuinka paljon todellisuudessa tuolla että onko perus radi 12-16FPI vs EK:n 19-22 FPI split fin kuinka huomattava ero jäähdytystehossa tai siinä että millaisilla kierroksilla joutuu tuulettimia ajamaan?
Suosituksia myös radeista otetaan vastaan, jos olen hyvien mallien kanssa ihan hakoteillä
Kaipaisin nyt apua kokeneemmilta konkareilta.
Muuten on ensimmäistä looppia varten kaikki kasassa. 5950X:lle EK:n Velocity, MSI:n 3090 Suprim X:lle blokki tulossa. ZMT letkut ja fittingejä on enemmän kuin tartten. EK:n distro DDC pumpulla jne..
Nyt olisi aika tilata radit. 2x 360radia 30-35mm ja 40-45mm olisi hakusessa.
Nyt on päällimmäisenä on ollut mielessä Alphacoolin Nexokset ja EK:n PE ja SE sarja (sekä vanha, että uusi)
Lähinnä suurin kysymys on tuossa, että kuinka paljon todellisuudessa tuolla että onko perus radi 12-16FPI vs EK:n 19-22 FPI split fin kuinka huomattava ero jäähdytystehossa tai siinä että millaisilla kierroksilla joutuu tuulettimia ajamaan?
Suosituksia myös radeista otetaan vastaan, jos olen hyvien mallien kanssa ihan hakoteillä
Riippuu paljon itse kotelosta mitä sinne mahtuu?
Eteen mahd iso 360mm tai 420mm, jälkimmäisellä 40-45mm paksulla pärjännee jo aika pitkälle, jos vaan mahtuu koppaan.
Mulla SE odottamassa yläradiksiEn nyt oikeen muihin kysymyksiin osaa täyttä faktaa antaa, mutta älä osta EK:n SE -radeja. Ne ovat jopa slimmeiksi huonoja vertailuissa. PE on ihan ookoo ja itelläkin on niitä kaksi kappaletta odottelemassa.
Mulla SE odottamassa yläradiksi
Pakko kyllä avautua tännekin EK:sta hieman.
Ennakkotilattu blokki 7.12. ja toimitusaika annettu 6.1., ennen vuodenvaihdetta toimitusajankohdaksi muuttui 9.2., aspasta tarkennusta kysyttäessä "end of January".
Nyt pahoitteluiden kera arvioivat 5.-9.2. mahdolliseksi toimitukseksi. Siis 9 viikkoa tilauksen ja maksamisen jälkeen.
V**** kuin pientä oravaa