Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ovat sen verran lähellä toisiaan, että Dremelillä tai viilalla AM2:n kiinnikkeitä ja takalevyä saa tarvittaessa laajennettua tarpeeksi. EK:lta saa Supremacyyn halvalla uudet kiinnikkeet, joten ei maksa vaivaa. Monella muulla on pakko viritellä itse.
 
Tuli hommattua käytetty 2080ti jossa bykskin blokki kiinni, otin blokin irti että vaihdan tahnat ennenku isken kiinni koneeseen.
Huomasin siinä et lämpötyynyt on hikoillut jonkin verran, oletan että ovat blokin mukana tulleet tyynyt.
Ei kuulemma ole kortin toimintaan vaikuttanut, mutta aattelin putsaa varovasti ja vaihtaa uudet tyynyt vaikka tuo hikoilu ei kai ole vaarallista?
3E5581F4-49C6-47DB-8DE7-8AC603949357.jpeg
 
Tuli hommattua käytetty 2080ti jossa bykskin blokki kiinni, otin blokin irti että vaihdan tahnat ennenku isken kiinni koneeseen.
Huomasin siinä et lämpötyynyt on hikoillut jonkin verran, oletan että ovat blokin mukana tulleet tyynyt.
Ei kuulemma ole kortin toimintaan vaikuttanut, mutta aattelin putsaa varovasti ja vaihtaa uudet tyynyt vaikka tuo hikoilu ei kai ole vaarallista?
3E5581F4-49C6-47DB-8DE7-8AC603949357.jpeg

Aika reippaasti on hikoilua, mutta tuskin haittaa menoa. Jos olisi oma kortti, pyyhkisin alkoholilla ja saattaisin hieman huuhdella piirilevyäkin sillä. Heti perään kuivaus hiustenkuivaajalla ja kovaa ajoa.
 
Tuli hommattua käytetty 2080ti jossa bykskin blokki kiinni, otin blokin irti että vaihdan tahnat ennenku isken kiinni koneeseen.
Huomasin siinä et lämpötyynyt on hikoillut jonkin verran, oletan että ovat blokin mukana tulleet tyynyt.
Ei kuulemma ole kortin toimintaan vaikuttanut, mutta aattelin putsaa varovasti ja vaihtaa uudet tyynyt vaikka tuo hikoilu ei kai ole vaarallista?
3E5581F4-49C6-47DB-8DE7-8AC603949357.jpeg
Tuo "hikoilu" ei ole ollenkaan haitallista. Lämpötyynyistä lähtee melkein aina tuollaista jäämää, mutta ei siitä haittaakaan ole putsata ne pois.
 
Hmm, no ehkä sitten annan tyynyjen olla ja putsailen vain :hmm::D

Edit: Aika tahmaisen tuntuisia nää tyynyt, ehkä vaihan sittenkin niin saan mielen rauhan kun on blokki kiinni ja koneessa :x3::geek:
 
Viimeksi muokattu:
Jumaleissöni on kyllä "tight fit" tuo EK ZMT 10/16 + Bykskin 10/16 liittimet, saippua vedellä varmaan voi vähän voidella, että menisi littimen huppu kierteille helpommin? Vai mitä liukkaria olette käyttäneet :D?.
 
Jumaleissöni on kyllä "tight fit" tuo EK ZMT 10/16 + Bykskin 10/16 liittimet, saippua vedellä varmaan voi vähän voidella, että menisi littimen huppu kierteille helpommin? Vai mitä liukkaria olette käyttäneet :D?.
Putken päätä voi uittaa lämpimässä vedessäkin. Ehkä se pehmenee hiukan ja sujahtaa paremmin paikoilleen
 
Jumaleissöni on kyllä "tight fit" tuo EK ZMT 10/16 + Bykskin 10/16 liittimet, saippua vedellä varmaan voi vähän voidella, että menisi littimen huppu kierteille helpommin? Vai mitä liukkaria olette käyttäneet :D?.
Ite ZMT:n kanssa lämmitin akkuvettä ja liuotin siinä, sen jälkeen meni hyvin
 
Putken päätä voi uittaa lämpimässä vedessäkin. Ehkä se pehmenee hiukan ja sujahtaa paremmin paikoilleen
Letku menee siis itse liittimeen kyllä, mutta kun rupea kiristämään sitä kierre osaa, niin se on todella tiukka kun hankaa letkuun. Muistan kyllä joskus ihan EK liittimien kanssa, tuo oli todella tiukka vetää ihan loppuun asti.
 
Kannattaa ainakin kostuttaa letkun pää jotta ei töki nii paljon vastaan. Jos oikein tiukka on, niin varovasti saippuavedellä voitelee, kunhan pitää huolen ettei saippuaa joudu loopin sisälle.
 
Ja jotku kumi tms pintaiset hanskat, niin saa pitoa paremmin kiristämiseen :thumbsup:
 
Miulla ainakin kone sen verta arvokas etten siihen omia viriyksiä uskalla laittaa. Ja eipä minulla olisi mitään tuonkaltaista osaamistakaan. Ainut mitä voisi harkita jos valmista ei olisi saatavilla niin jokin mikrokontrolleri tekemään vähän samaa kuin aquaero tekee nyt
Juu ei mullakaan ole varaa kalliimman koneen osia tuhota. Tällä hetkellä vieläkin halvempi laitos työn alla ja käytössä ilman mitään suojauksia. Osoittautui alustavasti vähän moninmutkaisemmaksi toteuttaa tämä suht yksinkertainen viritys, kun koneen bootatessa tuulettimet on täysillä + muuta haastetta. Taidan ehkä tässä tyytyä vain pumpun sähkövirran kulun varmistukseen/sen katkettua koneen sammumiseen. Vanha pumppu ja vanha kone. Uudempaan sitten jotain CPU lämpöihin nopeasti reagoivaa.

Eipä toi CPU tuulettimesta ohjaus releelle idea ole mikään vaarallinen koneelle. En tiedä miten aquaero katkaisee virrat, mutta ilmeisesti myös 24pin liittimen vihreä signaalijohto poikki?

Jos osaisi edes vähän koodata, niin helpointa ja halvinta olisi laittaa usb kautta lukkiutuva avaava rele. Eli ilmeisesti just kuten aquaero yms toimii.
 
hei olen tekemessä ekaa vesijäähdyä minulla on Fractal Design Define R6 kotelo nyt mietin kuinka paksu radi menee kattoo netissä luki 35mm onkohan mitta tuulettimienkaa vaiko ilman?
 
hei olen tekemessä ekaa vesijäähdyä minulla on Fractal Design Define R6 kotelo nyt mietin kuinka paksu radi menee kattoo netissä luki 35mm onkohan mitta tuulettimienkaa vaiko ilman?

Tuo 35mm on emolevyllä olevien komponenttien maksimikorkeus kun katossa on jäähdytin, eli esimerkiksi tuota korkeammat muistikammat eivät mahdu yhtä aikaa jäähdyttimen kanssa.

1610193407551.png


Tulkitsin tuota niin, että jos käytössä on "Open layout", niin vaikka katossa olisi jäähdytin (joka käyttää 120mm tuulettimia) mahtuu korkeammatkin muistikammat. Ainakin omassa Define R5:ssä menee näin, joku R6:n omistava ja paremmin tunteva voi varmistaa. :cigar:
 
Viimeksi muokattu:
Omassa R6:ssa 30mm kattoradi ja 25mm tuulettimet siinä kiinni. Menisi paksumpikin radi helposti.
 
Juu ei mullakaan ole varaa kalliimman koneen osia tuhota. Tällä hetkellä vieläkin halvempi laitos työn alla ja käytössä ilman mitään suojauksia. Osoittautui alustavasti vähän moninmutkaisemmaksi toteuttaa tämä suht yksinkertainen viritys, kun koneen bootatessa tuulettimet on täysillä + muuta haastetta. Taidan ehkä tässä tyytyä vain pumpun sähkövirran kulun varmistukseen/sen katkettua koneen sammumiseen. Vanha pumppu ja vanha kone. Uudempaan sitten jotain CPU lämpöihin nopeasti reagoivaa.

Eipä toi CPU tuulettimesta ohjaus releelle idea ole mikään vaarallinen koneelle. En tiedä miten aquaero katkaisee virrat, mutta ilmeisesti myös 24pin liittimen vihreä signaalijohto poikki?

Jos osaisi edes vähän koodata, niin helpointa ja halvinta olisi laittaa usb kautta lukkiutuva avaava rele. Eli ilmeisesti just kuten aquaero yms toimii.
Aquacomputer myy tällaista virtapiuhan väliin tulevaa johtoa joka yhdistetään Octo-kontrolleriin, joka on vähän vastaava kuin Aquaero, mutta halvempi ja vain PWM-ohjauksella

Octo löytyy ihan Jimmsiltä ja tuon em. kaapelin saa pyytämällä myös tilattua/lisättyä valikoimiin.

Itsellä löytyy Aquaero 5LT jolla tuon saisi varmaan myös onnistumaan ja jonka myymistä oon pohtinut, mutta en ole vielä päässyt päätökseen käyttäisinkö tuota vai hommaisko toisen Quadron (4-kanavainen vastaava kuin Octo).
 
Pistetään nyt vähän tännekin oman kommelluksen loppuhuipennus (ainakin toistaiseksi koska kaikkihan tietää miten nämä menee...):
Ncase M1 V3.0 palvellut loistavasti 3 vuotta ilmalla mutta parin videon inspiroimana hinku vesileikkeihin kasvoi. Nyt tuloksena 5950x 3080 FE 12,7 litraisessa kotelossa 2x240 (30mm ja 20mm paksuudet) radeilla ja voin sanoa että pysyy kyllä hiljaisena :tup:. Kivaa ollut räpeltää.
Vinkkeinä voin antaa tuosta barrow cpu pump blockista että kannattaa oikeasti laittaa tolleen ns. kallelleen miten mulla, pysyy paljon paremmin pumppu vesisyötöllä vs. ylöspäin. Pahoittelut vähistä kuvista mutta en viitsi liikaa spämmiä + huono ottamaan muutenkin kuvia
IWUzi8u.jpg
HlnwpkR.jpg
mPGlFd0.jpg
Heitin tuonne M-ITX:n puolelle tästä nyt tämmösen nopean viestin, mutta täälläkin voi varmaan herätä keskustelua jos kiinnostusta :)
Tosiaan aquacomputer quadro ohjaa tuulettimia alphacool qdc:t prossun ja gpun kohtiin niin ne jotenkuten helpommin joustuvat ulos loopista, esimerkillä vaihdoin viallisen 5950x toiseen kesti n. 30 minuuttia enkä edes liioittele, kaiken kaikkiaan todella tyytyväinen tällä hetkellä :tup:.
 
Aquacomputer myy tällaista virtapiuhan väliin tulevaa johtoa joka yhdistetään Octo-kontrolleriin, joka on vähän vastaava kuin Aquaero, mutta halvempi ja vain PWM-ohjauksella

Octo löytyy ihan Jimmsiltä ja tuon em. kaapelin saa pyytämällä myös tilattua/lisättyä valikoimiin.

Itsellä löytyy Aquaero 5LT jolla tuon saisi varmaan myös onnistumaan ja jonka myymistä oon pohtinut, mutta en ole vielä päässyt päätökseen käyttäisinkö tuota vai hommaisko toisen Quadron (4-kanavainen vastaava kuin Octo).
Mihin väliin mahtaa tulla? Liittimet ja värit ei oikeen anna selkoa. Et varmaan tarkoittanut AC virtapiuhaa, joka on ainoa konkreettinen "virtapiuha"?

Lisäksi pieni päivitys mun ongelmista: Eipä siinä vanhassa koneessa ollutkaan mitään ongelmia tuulettimien kanssa. Antoi vaan väärää lukemaa biosissa CPU faniin liitetystä äänettömästä tuulettimesta. Eli aika simppeliksi menee lukkiutuvalla releellä, ohituskytkimellä + palautusnapilla ja parilla diodilla, sekä merkkiledillä. 5-10e hintaan. Voin laittaa kuvaa kun valmistuu ja jos toimii.
 
Mihin väliin mahtaa tulla? Liittimet ja värit ei oikeen anna selkoa. Et varmaan tarkoittanut AC virtapiuhaa, joka on ainoa konkreettinen "virtapiuha"?
Joo ois voinu olla selkeempi. Tarkoitin siis virtanapin piuhaa ja tuo ymmärtääkseni tekee saman kuin virtanapin pohjassa pitäminen.
Aquacomputer sanoi:
The cable is looped between the mainboard and the housing power button, the power button remains fully functional.
 
Joo ois voinu olla selkeempi. Tarkoitin siis virtanapin piuhaa ja tuo ymmärtääkseni tekee saman kuin virtanapin pohjassa pitäminen.
Tällaiseen funktioon ei tarvitsisi laittaa kuin yhden lukkiutumattoman releen ja sujadiodin siihen. 1-2e koko suojajärjestelmä! :D

Ainoa miinus joissakin koneissa olisi hitaus. Nimittäin pomppaa lämmöt aika nopeasti kellotetussa prossussa vs. napin pohjassa pitely ja odottelu.

Erittäin hyvä idea kuitenkin! Monelle voisi olla halpaa ja suurta hyötyä!
 
Lämmöillä menee "ikuisuus" noustessa vaikka pumppu ei olisikaan päällä jos kone on idlessä. Toisaalta kun prossu throttlaa n. 95-105°C:ssä, niin lämmöt eivät nouse sitä suuremmaksi. Jos kuitenkin nousisi, niin viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistetut prosessorit ja näytönohjaimet osaavat itse sammuttaa koneen polttamatta itseään. Käytännössä jos jonkun varajärjestelmän tekisin, niin katsoisin lämpötilojen mukaan ajettavan Windowsin shutdown-komennon, jolloin ei olisi vaaraa levyjen tiedostojärjestelmien tai levyjen vioittumisesta.
 
Ihan huvikseni otin pumpun virtakaapelin irti ja olen tässä nyt pitänyt Teams-palaveria ja nettisurffausta samaan aikaan. Lämmöt ovat nousseet viidessä minuutissa prossulla max 81°C ja näyttiksellä 54°C. Konvektio hoitaa lämmön siirtämistä tarpeeksi ja kennossa pyörivät tuulettimet auttavat. Jos pumppu ja tuulettimet olisivat kummatkin pois pelistä, niin kone varmaan sammuisi. Kennon lämötila laski normaalista 30°C:stä 25°C.
 
Testaan loopin vuotamista dr dropilla. Paine laskee 0.02 bar noin viidessä minuutissa. Kun laitan tyhjennyshanan kiinni (droppi on tätä kauttaa kiinni kierrossa) niin paine putoaa nollaan minuutissa. Voidaanko siis olettaa että tuo pieni vuoto on tyhjennyshanan ja dropin välillä tai että itse droppi vuotaa?
 
Testaan loopin vuotamista dr dropilla. Paine laskee 0.02 bar noin viidessä minuutissa. Kun laitan tyhjennyshanan kiinni (droppi on tätä kauttaa kiinni kierrossa) niin paine putoaa nollaan minuutissa. Voidaanko siis olettaa että tuo pieni vuoto on tyhjennyshanan ja dropin välillä tai että itse droppi vuotaa?
Itselleni vastaten: About joo, keksin edellisen kirjoittamisen jälkeen että voin laittaa hanan kiinni odottelun ajaksi. Tällä menetelmällä paine laskee tunnissa parin viivanlevyden verran + vähän lisää kun paine siinä dropin ja hanan välillä on nolla. Eli voitaneen päätellä ettei vuoda ja voi laittaa nesteet sisään turvallisin mielin
 
Testaan loopin vuotamista dr dropilla. Paine laskee 0.02 bar noin viidessä minuutissa. Kun laitan tyhjennyshanan kiinni (droppi on tätä kauttaa kiinni kierrossa) niin paine putoaa nollaan minuutissa. Voidaanko siis olettaa että tuo pieni vuoto on tyhjennyshanan ja dropin välillä tai että itse droppi vuotaa?
Siis jos suljet hanan jossa mittari on kiinni, niin silloinhan mittaat vain mittari ja sen liittimen vuotoa, et koko looppia..? Vai menikö mulla jotain ohi? :D
 
Siis jos suljet hanan jossa mittari on kiinni, niin silloinhan mittaat vain mittari ja sen liittimen vuotoa, et koko looppia..? Vai menikö mulla jotain ohi? :D
Joo näin on. Unohdin varmaan mainita että tunnin kuluttua loopin painestamisesta avasin hanan ja katsoin mitä mittari näyttää
Edit: pitäsi vissin lukea mita joku lainasi. Eli siis nyt tiedän että linja hanan ja dropin välissä vuotaa, mutta looppi ei
 
Joo näin on. Unohdin varmaan mainita että tunnin kuluttua loopin painestamisesta avasin hanan ja katsoin mitä mittari näyttää
Edit: pitäsi vissin lukea mita joku lainasi. Eli siis nyt tiedän että linja hanan ja dropin välissä vuotaa, mutta looppi ei
Joo, näinkin tuon kun olin viestin lähettänyt. Jostain syystä ei kännykällä ilmoita uusista viesteistä joita kirjottaessa on tullut. :rolleyes:
 
Lämmöillä menee "ikuisuus" noustessa vaikka pumppu ei olisikaan päällä jos kone on idlessä. Toisaalta kun prossu throttlaa n. 95-105°C:ssä, niin lämmöt eivät nouse sitä suuremmaksi. Jos kuitenkin nousisi, niin viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistetut prosessorit ja näytönohjaimet osaavat itse sammuttaa koneen polttamatta itseään. Käytännössä jos jonkun varajärjestelmän tekisin, niin katsoisin lämpötilojen mukaan ajettavan Windowsin shutdown-komennon, jolloin ei olisi vaaraa levyjen tiedostojärjestelmien tai levyjen vioittumisesta.
Edit: FX-8350 prossulla siis max lämmön kesto on ilmoitettu 62C.
Edit2: Tämä kone nyt ainakin menee turvallisesti MSI afterburnerin ohjelmien/pelien nopealla pakko-sululla ja windowsin sammutuksella. GPU ainakin throttlaa jos homma ei toimi tarpeeksi nopeasti. Lisäksi jos joku lämpöjä ihmettelee 5ghz testissä, niin kyseessä on kiinan alumiini looppi, josta vain pumppu on muuta. 2x rinnakkaiset 280 + 1x sarjassa 240 radit jäähdyttää veden yllättävän hyvin, mutta blokeissa jotain hämärää. Pysäyttävät nopeasti nousevat lämmöt seinään ja siinä pitävät tiukasti, mutta liian korkealle päästävät. R9 GPU: 63C ja lämmettyä 65C. CPU AIDA:lla 50c @ 4.84Ghz, 1.4V. Parempi, kuin ilma, mutta pitää varmaan pinnat vielä hioa kun ton joskus jaksaa purkaa.

1. Jep, modernit CPU:t throttlaa ja X299 i9 koneessa sen saa throttlaamaan 90 asteessa, kun taitaa kestää yli 110, eli siinä tapauksessa olisi helppoa säätää MSI afterburnerista kone "Shutdown /p" Tai "Shutdown -p" komennolla.

2. Nyt koitan väsäillä FX-8350 Sabertooth rev.2 koneeseen jotain instanttia virrat poikki ratkaisua softalla ennen releeseen siirtymistä. Kyseinen prossu ei tietääkseni throttlaa, vaikka biosissa onkin joku 130-151 (F?) throttlaamiseen viittaava säädettävä asteikko. Ei kuitenkaan tunnu toimivan. Käynyt prossu yli 150F, tuon ollessa 130. Kerran vahingossa rohkeasti 5ghz asetukset laitettua CPU kävi aidan mukaan reilusti yli 70C ja taisi olla jopa 79C. Onneksi toimii edelleen täydellisesti. Tietysti kyseisessä prossussa on pahasti väärin skaalautuva lämpötila "arvio". Eli jossain 30 asteessa tarkka, mutta sitten ampuu yli tai alle. Esim ilmalla joskus ollut 10C huoneilmaa viileämpi CPU.

3. Levyn tiedostojärjestelmästä ihan hyvä pointti, mutta joskus kelloteltua juuri tätä samaa laitosta, on kone kaatuillut satoja kertoja. Ilman BSOD:iakin jarruttamassa. Eipä siinä 5V mene poikki levylle, mutta edelleen sama SSD käytössä ja siinä ei ole omaa RAM:ia. Mikäli se vaikuttaa. Vaikuttaa ainakin windowsin hard drive asetus "Enable write caching on the device", jonka alla varoitetaan juuri samaa, jota sinä varoitat. Eli ei pitäisi olla ongelmaa jos toi on pois päältä.

4. Jos ei olisi vuosien takuu edessä virtalähteessä, niin paras ja luonnollisesti välillä tapahtuva AC:n katkaisu olisi mun valinta. Eikä virtapiuhaa viitsi estetiikan takia haaroittaa.

Tässä vaiheessa tuntuu, että ei ole olemassa softalla välitöntä power-off ratkaisua. Tutkin vielä lisää, mutta voiko joku kenties varmistaa tämän?
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, looppi alkaisi olla täyttöä vaille valmis. Viimeinen painetestaus menossa ja ainakin edellinen vaikutti tiiviiltä, joten en odota ongelmia.


Täyttäisittekö hitaasti liruttelemalla tuosta täydennysletkusta vai avaanko tuon säiliön karan ja täyttelen suoraan säiliöön ja sitten kun on täyttä, niin täydennysletku paikalleen?
86CC3C20-2619-4A04-836B-F751EC474CEC.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, looppi alkaisi olla täyttöä vaille valmis. Viimeinen painetestaus menossa ja ainakin edellinen vaikutti tiiviiltä, joten en odota ongelmia.


Täyttäisittekö hitaasti liruttelemalla tuosta täydennysletkusta vai avaanko tuon säiliön karan ja täyttelen suoraan säiliöön ja sitten kun on täyttä, niin täydennysletku paikalleen?
86CC3C20-2619-4A04-836B-F751EC474CEC.jpeg
Täyttäisin letkun kautta, sitä vartenhan se on :). Säiliö täyttyy kuitenkin useaan kertaan kun käyttelet pumppua sitten pikaisesti päällä puskemaan vettä muuallekin looppiin.
 
Mitäs porukka mieltä tuosta EKn backplate jäähdytysratkaisusta?
Ihan mielenkiintoinen viritys. Mitä olen seurannut, niin vesikierrolla (RTX 3090) takana on jotkut saaneet 5c corelta pois. Muistien kellottuvuuteen ei ole vaikuttanut, kun ilmeisesti eivät ole lämpörajotteiset.

1610629784451.png
 
Viimeksi muokattu:
Onkos muuten kaikissa malleissa heatpipet backplatessa? Yllätyin kun purin 3090 ventuksen kun siellä oli semmoiset jakamassa muistien lämpöä. Corsairin backplatessa ei semmoisia ollut mutta vaikuttaa toimivan ihan ok.
 
Ihan mielenkiintoinen viritys. Mitä olen seurannut, niin vesikierrolla (RTX 3090) takana on jotkut saaneet 5c corelta pois. Muistien kellottuvuuteen ei ole vaikuttanut, kun ilmeisesti eivät ole lämpörajotteiset.
Kunnollisia testejä odotellessa. Mutta visuaalisesti ainakin hyvä muutos itsestä, ei tarvitse edes miettiä vertikaalia enään
 
Pakko kyllä avautua tännekin EK:sta hieman.
Ennakkotilattu blokki 7.12. ja toimitusaika annettu 6.1., ennen vuodenvaihdetta toimitusajankohdaksi muuttui 9.2., aspasta tarkennusta kysyttäessä "end of January".
Nyt pahoitteluiden kera arvioivat 5.-9.2. mahdolliseksi toimitukseksi. Siis 9 viikkoa tilauksen ja maksamisen jälkeen.

V**** kuin pientä oravaa
 
Kaipaisin nyt apua kokeneemmilta konkareilta.
Muuten on ensimmäistä looppia varten kaikki kasassa. 5950X:lle EK:n Velocity, MSI:n 3090 Suprim X:lle blokki tulossa. ZMT letkut ja fittingejä on enemmän kuin tartten. EK:n distro DDC pumpulla jne..

Nyt olisi aika tilata radit. 2x 360radia 30-35mm ja 40-45mm olisi hakusessa.

Nyt on päällimmäisenä on ollut mielessä Alphacoolin Nexokset ja EK:n PE ja SE sarja (sekä vanha, että uusi)

Lähinnä suurin kysymys on tuossa, että kuinka paljon todellisuudessa tuolla että onko perus radi 12-16FPI vs EK:n 19-22 FPI split fin kuinka huomattava ero jäähdytystehossa tai siinä että millaisilla kierroksilla joutuu tuulettimia ajamaan?

Suosituksia myös radeista otetaan vastaan, jos olen hyvien mallien kanssa ihan hakoteillä
 
Kaipaisin nyt apua kokeneemmilta konkareilta.
Muuten on ensimmäistä looppia varten kaikki kasassa. 5950X:lle EK:n Velocity, MSI:n 3090 Suprim X:lle blokki tulossa. ZMT letkut ja fittingejä on enemmän kuin tartten. EK:n distro DDC pumpulla jne..

Nyt olisi aika tilata radit. 2x 360radia 30-35mm ja 40-45mm olisi hakusessa.

Nyt on päällimmäisenä on ollut mielessä Alphacoolin Nexokset ja EK:n PE ja SE sarja (sekä vanha, että uusi)

Lähinnä suurin kysymys on tuossa, että kuinka paljon todellisuudessa tuolla että onko perus radi 12-16FPI vs EK:n 19-22 FPI split fin kuinka huomattava ero jäähdytystehossa tai siinä että millaisilla kierroksilla joutuu tuulettimia ajamaan?

Suosituksia myös radeista otetaan vastaan, jos olen hyvien mallien kanssa ihan hakoteillä
En nyt oikeen muihin kysymyksiin osaa täyttä faktaa antaa, mutta älä osta EK:n SE -radeja. Ne ovat jopa slimmeiksi huonoja vertailuissa. PE on ihan ookoo ja itelläkin on niitä kaksi kappaletta odottelemassa.
 
Kaipaisin nyt apua kokeneemmilta konkareilta.
Muuten on ensimmäistä looppia varten kaikki kasassa. 5950X:lle EK:n Velocity, MSI:n 3090 Suprim X:lle blokki tulossa. ZMT letkut ja fittingejä on enemmän kuin tartten. EK:n distro DDC pumpulla jne..

Nyt olisi aika tilata radit. 2x 360radia 30-35mm ja 40-45mm olisi hakusessa.

Nyt on päällimmäisenä on ollut mielessä Alphacoolin Nexokset ja EK:n PE ja SE sarja (sekä vanha, että uusi)

Lähinnä suurin kysymys on tuossa, että kuinka paljon todellisuudessa tuolla että onko perus radi 12-16FPI vs EK:n 19-22 FPI split fin kuinka huomattava ero jäähdytystehossa tai siinä että millaisilla kierroksilla joutuu tuulettimia ajamaan?

Suosituksia myös radeista otetaan vastaan, jos olen hyvien mallien kanssa ihan hakoteillä

Riippuu paljon itse kotelosta mitä sinne mahtuu?
Eteen mahd iso 360mm tai 420mm, jälkimmäisellä 40-45mm paksulla pärjännee jo aika pitkälle, jos vaan mahtuu koppaan.
 
Riippuu paljon itse kotelosta mitä sinne mahtuu?
Eteen mahd iso 360mm tai 420mm, jälkimmäisellä 40-45mm paksulla pärjännee jo aika pitkälle, jos vaan mahtuu koppaan.

Kotelona Lian Lin O11 XL joten fiksusti mahtuu max 40mm ja max 50mm radit.
 
En nyt oikeen muihin kysymyksiin osaa täyttä faktaa antaa, mutta älä osta EK:n SE -radeja. Ne ovat jopa slimmeiksi huonoja vertailuissa. PE on ihan ookoo ja itelläkin on niitä kaksi kappaletta odottelemassa.
Mulla SE odottamassa yläradiksi :D
 
Minulla on 2kpl EK 360mm SE. Ihan toimivia ne on, tosin parempiakin on saatavilla.

Se vaikuttaa myös paljon siihen mikä on hyvä jäähdytin, että miten kovilla kierroksilla on tarkoitus tuulettimia pitää.
 
Pakko kyllä avautua tännekin EK:sta hieman.
Ennakkotilattu blokki 7.12. ja toimitusaika annettu 6.1., ennen vuodenvaihdetta toimitusajankohdaksi muuttui 9.2., aspasta tarkennusta kysyttäessä "end of January".
Nyt pahoitteluiden kera arvioivat 5.-9.2. mahdolliseksi toimitukseksi. Siis 9 viikkoa tilauksen ja maksamisen jälkeen.

V**** kuin pientä oravaa

Ite tohon Suprimiin laitoin eka Jimmsiltä tilaukseen alphacoolin blokin, mutta toimitus arviota ei tahtonut tulla. Laitoin sitten aquatuningilta josta piti lähteä 8-10.1, mutta viivästyy maaliskuun loppuun vähintään o_O no se peruutukseen ja toivotaan, että jimmsin arvio 25.1 pitää kutinsa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 935
Viestejä
4 483 461
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom