Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Hydrauliikkapikaliittimillä sekä jokaisesta autovaraosaliikkeestä (Biltema, Motonet) saatavilla messinkiliittimillä tuollaisen tekee itsekin näppärästi. Toki noita "vesijäähdytys"käyttöön tarkoitettuja liittimiäkin voi ostaa.

Jos ihan välttämättä haluaa käyttää pienintä ja ahtainta mahdollista liitintä:
Kotelon ulkopuolelle 1/4" naaraskierteellä varustettu pikaliitin - iso aluslevy (prikka) - 1/4" uros-uros nippa (keskikohta tulee kotelon läpi) - iso aluslevy (prikka) - 1/4" naaras-naaras muhvi - itse haluamasi vapaavalintainen tietokoneen vesijäähdytykseen tarkoitettu g1/4" liitin.
suosittelen kuitenkin valitsemaan pikaliittimet vähintään 1/2" kierteellä jotta nesteen kulku ei ahdistu noissa pikaliittimissä tarpeettomasti (koska kierteen koko korreloi suoraan myös liittimen kokoon ja vesikanavien kokoon sekä muotoon.) Itse käytän 3/4" pikaliittimiä omassa systeemissäni jossa 2x ulkoista radia ja molemmat 5m letkuilla.
Letkussa suosittelen myös 13/19mm EPDM teollisuusletkua / puutarhaletkua, joustavaa kestävää sekä ei värjää / tahraa nestettä irtoavilla kemikaaleilla.
edit. viestissä #7860 on yksi esimerkkikuva.

Saahan noilla hydrauliikkaliittimillä toki tehtyä, tosin jälki on minusta jotain muuta mitä itse etsin. Vertaa Shiftin takakanteen:

IMG_20191208_123839[1].jpg

Nuo EKn läpiviennit tulee kotelon sisäpuolelle sen 9-10mm, ei juuri aiheuta ahtautta. Ja jos Ghostiin suunnittelee läpivientejä, voi käydä kuten Ncase M1n kanssa. Sai todella tarkkaan miettiä mihin sen reiän poraa, tilaa ei juuri ole. Ncasessa päätin poistaa takana olevan versiokilven ja käyttää sitä reikää läpivientiin. Hintaerokaan en näe, EKn liittimet maksaa sen 10€, hydrauliikkaliittimet varmasti kustantaa enemmän. Pikaliittimet voi viedä vaikka puoli metriä kotelosta radin suuntaan, ei vaikuta irroitteluun tai liikuteltavuuteen.

Eipä nuo läpiviennit ahdista kiertoa, sitä kun ei tarvi Moran kanssa ajaa lujaa.
 
Onko kuvassa siis irroitettavat tippalukolliset liittimet?

Kierron nopeus auttaa kyllä lämpötiloihin, oli jäähdytin simppeli 1x120 tai sitten tuollainen massiivinen möhkylä (tämä itsekin kokeiltua ja verrattua, tuloksia löytyy tästä ketjusta myös) ja jos loopissa on normaalien komponenttien lisäksi vielä 10 metriä jotain 8/6mm letkua ja tuollaiset ahdistavat 1/4" pikaliittimet niin osa suoritus(jäähdytys)kyvystä jää käyttämättä.
 
Tämmöset tuli ite hommattua aquatuningin alesta jokusen aikaa sitten, 2 kpl toimitettuna 36€, ei taida enää olla saatavilla. 3/8" sisäkierteellä ja laippakiinnityksellä, mukana tuli myös 3/8" - 1/4" munnosnipat. Alphacool 17372.

upload_2019-12-8_13-6-37.png
 
Onko kuvassa siis irroitettavat tippalukolliset liittimet?

Kierron nopeus auttaa kyllä lämpötiloihin, oli jäähdytin simppeli 1x120 tai sitten tuollainen massiivinen möhkylä (tämä itsekin kokeiltua ja verrattua, tuloksia löytyy tästä ketjusta myös) ja jos loopissa on normaalien komponenttien lisäksi vielä 10 metriä jotain 8/6mm letkua ja tuollaiset ahdistavat 1/4" pikaliittimet niin osa suoritus(jäähdytys)kyvystä jää käyttämättä.

Ei, nuo on ihan perus läpiviennit koteloon. Saa nätin näköisen asennuksen työpöydälle ilman kotelon takaa sojottavia pikaliittimiä. Pikaliittimet on n. 0,5m kotelosta.

Auttaahan se kierron nopeus, tässakin ketjussa siitä on joku kerta mainittu. Rajansa kumminkin kaikella, loputtomiin lisäämällä nopeutta ei vaikutusta ole. :D Letkun pituudesta ei ole mainintaa, itsellä on 1,3+1,3m (EK ZMT 10/16) kotelon ja Moran välissä, pumppuna D5. Eikä ole ongelmia ollut lämmöissä tai kierron riittävyydessä. Tuo Mora kun siirtää niin suuren määrän lämpöä pois nesteestä ettei kierron nopeutta tarvitse tai edes kannata kasvattaa. Rajansa sillä mölylläkin on, pumpun ja tuulettimien. Haen takaa nyt sitä ettei kannata turhaan ylimitoittaa tuota, pumpuksi D5 niin jaksaa vängätä sitä nestettä kyllä. Ja jos ulkoisen radin siirtää kauaksi koneesta, +5m, mitä väliä enää metelillä on?
 
Viimeksi muokattu:
Kierron nopeus auttaa kyllä lämpötiloihin

Tiettyyn pisteeseen asti. 1260 radilla, G1/4 liitoksilla, 10/13 letkulla ja muutamalla kulmaliittimellä, ei lämpötila juurikaan muutu kun vedenlämpö menee maksimissaan 28 asteeseen vaikka D5 pumpun vaihtaa 2700 kierroksesta vaikka 4500. Puhutaan niin pienestä lämpötilamuutoksesta, että saman muutoksen tekee nostamalla radin tuulettimien kierrosnopeutta hieman, joiden muutokset ovat pienelläkin nostolla todella jyrkkiä lämpötiloihin koska tuuletinpinta-ala on niin iso.

Itselläkin vedenlämmöt pysyvät max Delta T 7 astetta (mitattuna gpu blokilta), idlenä 3-4 astetta, vaikka tuulettimien pyörintänopeus on vain 600rpm. Ei siinä kauheasti pumppua kannata vaivata enää ja vedenkierron nopeutta miettiä.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos jollain täällä itx buildi jossa ulkoinen radi? Kiinnostaisi lähinnä miten onnistunut letkujen ulostuonti siististi kotelosta.

Joku louge ghost custom loop yhdellä radilla + mora kiinnostaisi projektina.

PCI Slot Pass-Through Bracket Tämmöisellä onnistuu helposti.

d4f3aca507bc68c4920d5a77900be827.png


Ei ole tosin ITX koppaan väkerretty niin kannattaa sommitella vähän etukäteen että miten sisäpuolelle mahtuu. Pcie slotteja ei taida olla tosin ihan liian montaa mistä valkata:lol:
 
Hydrauliikkapikaliittimillä sekä jokaisesta autovaraosaliikkeestä (Biltema, Motonet) saatavilla messinkiliittimillä tuollaisen tekee itsekin näppärästi. Toki noita "vesijäähdytys"käyttöön tarkoitettuja liittimiäkin voi ostaa.

Jos ihan välttämättä haluaa käyttää pienintä ja ahtainta mahdollista liitintä:

Kotelon ulkopuolelle 1/4" naaraskierteellä varustettu pikaliitin - iso aluslevy (prikka) - 1/4" uros-uros nippa (keskikohta tulee kotelon läpi) - iso aluslevy (prikka) - 1/4" naaras-naaras muhvi - itse haluamasi vapaavalintainen tietokoneen vesijäähdytykseen tarkoitettu g1/4" liitin.


suosittelen kuitenkin valitsemaan pikaliittimet vähintään 1/2" kierteellä jotta nesteen kulku ei ahdistu noissa pikaliittimissä tarpeettomasti (koska kierteen koko korreloi suoraan myös liittimen kokoon ja vesikanavien kokoon sekä muotoon.) Itse käytän 3/4" pikaliittimiä omassa systeemissäni jossa 2x ulkoista radia ja molemmat 5m letkuilla.

Letkussa suosittelen myös 13/19mm EPDM teollisuusletkua / puutarhaletkua, joustavaa kestävää sekä ei värjää / tahraa nestettä irtoavilla kemikaaleilla.


edit. viestissä #7860 on yksi esimerkkikuva.

Tarkennan hieman, että kilkkeiden, liittimien ja putkien osalta homma selvä. Nyt kiinnnostaa vain miten muut ovat toteuttaneet putkien ulostulot siten, että näyttävät mahdollisimman siisteiltä ja puolisokaan ei ala nikoittelemaan vaikka kone olohuoneen nurkassa on. Ghostissa esim. ei ihan hirveänä tilaa ole mihin tehdä reikiä ulostuloille.
 
Tarkennan hieman, että kilkkeiden, liittimien ja putkien osalta homma selvä. Nyt kiinnnostaa vain miten muut ovat toteuttaneet putkien ulostulot siten, että näyttävät mahdollisimman siisteiltä ja puolisokaan ei ala nikoittelemaan vaikka kone olohuoneen nurkassa on. Ghostissa esim. ei ihan hirveänä tilaa ole mihin tehdä reikiä ulostuloille.

Kun suunnittelin Ghostin ostoa tein muutaman mallikuvan mistä ne läpiviennit saisi tuotua, tässä yksi vaihtoehto:

7e17fe7f-f3ab-40c8-9695-8111a041e5ee.PNG

Nuo kellertävät aukot takaosan vasemmassa reunassa, EKn läpivienneille 20mm reiät. Tuossa kohtaa on 0,2mm syvä upotus, jossa ilmeisesti on kotelon tiedot kertova tarra. Läpiviennin ulos jäävä osa tosin on 25mm, sitä muistaakseni suunnittelin pienentäväni sorvissa. Nuokin reikien kohdat saatta vaihdella emosta johtuen, jos siinä on jotain rompetta. Kannattaa suunnitella tarkkaan jos Ghostiin päädyt.
 
Asiaa enemmin selvitelleenä suunnitelmat muuttui taas eli evolv shift x on kuopattu :D

Onko jollain kokemusta corsair crystal x280 koppaan vesijäähyn kasaamisesta? Teoriassahan siihen saisi 3 x 240mm radeja kiinni mutta mitenköhän mahtaa todellisuus olla.

luovuttaako ja siirtyä suosiolla atx-kokoon vai olisiko tuossa mitään järkeä? :D
Älä missään nimessä luovuta, vaan toteuta tarvittaessa ulkoisella isommalla radilla!


Joulusta tulikin mieleen, liekö Aquatuningilla taas jotain viime joulun tapaista kampanjaa jossa kaikki alennuksessa olevat tuotteet oli vielä -50%? Voisi parit Phobyan 1080 ulkoiset radit vielä ostaa noiden nykyistenkin kaveriksi... :D

Näkyy olevan edelleen tuo 1080 alessa, 50 euroa tuosta ei olisi enää paha hinta

Xtreme NOVA 1080 Radiator - Full Copper
Edit: ja tietysti mahdollisimman pieni kotelo sen kaveriksi, kun ei tarvitse yhtään radia mahtua sisään

Olikos jollain täällä itx buildi jossa ulkoinen radi? Kiinnostaisi lähinnä miten onnistunut letkujen ulostuonti siististi kotelosta.

Joku louge ghost custom loop yhdellä radilla + mora kiinnostaisi projektina.
Tuossa jonkun toteutuksesta kuvia: Ghost S1 - External radiator build
Ja näköjään ylläkin tuli toteuttamiskelpoinen idea!
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa jonkun toteutuksesta kuvia: Ghost S1 - External radiator build
Ja näköjään ylläkin tuli toteuttamiskelpoinen idea!

Nätti buildi, tosin taas muutama omaan silmään osuva ihmetys. Miksi pitää tuo säiliö/pumppu-yhdistelmä saada tuonne kotelon sisään? Ahdas kotelo ja muutenkin tilalle tarvetta, lisäksi pumppu möykkää nyt tuossa pöydällä. Ymmärtäisin jos olisi
lasikylkinen tai avoin kotelo, ulkonäöllisesti olisi hieno. Nyt se on kumminkin vain kuvia varten esillä.

Toinen ihmetys on nuo pikaliittimet, taas. Miksi kiinni koteloon kun ne voi olla edempänä tai jopa siellä radissa asti? Ei vaikuta kotelon siirtelyyn, tosin jos letkut on mallia 10m niin sitten hankala niitä kääriä. :D
 
Nätti buildi, tosin taas muutama omaan silmään osuva ihmetys. Miksi pitää tuo säiliö/pumppu-yhdistelmä saada tuonne kotelon sisään? Ahdas kotelo ja muutenkin tilalle tarvetta, lisäksi pumppu möykkää nyt tuossa pöydällä. Ymmärtäisin jos olisi
lasikylkinen tai avoin kotelo, ulkonäöllisesti olisi hieno. Nyt se on kumminkin vain kuvia varten esillä.

Toinen ihmetys on nuo pikaliittimet, taas. Miksi kiinni koteloon kun ne voi olla edempänä tai jopa siellä radissa asti? Ei vaikuta kotelon siirtelyyn, tosin jos letkut on mallia 10m niin sitten hankala niitä kääriä. :D

Varman tuo pumppu on ihan järkevä pitää kotelossa niin saa äänitason hieman alas mutta säiliö voisi kyllä olla ulkona ja niitäkin saa nykyään aika näyttäviä malleja.
 
Varman tuo pumppu on ihan järkevä pitää kotelossa niin saa äänitason hieman alas mutta säiliö voisi kyllä olla ulkona ja niitäkin saa nykyään aika näyttäviä malleja.

Itse taas miellän sen toiste päin, säiliö koteloon ja pumppu ulkoiseen radiin kiinni. Tuolla tavalla oli omassa NCase M1 buildissa, radi oli pöydän alla ja sieltä se pumpun meteli ei kuulunut. Varmasti olisi ollut kuultavissa jos olisi pöydällä kotelossa majaillut. Nykyisessä pumppu+säiliö Morassa kiinni.

edit: Säiliötä kotelossa tukee myös ilmaus, kotelossa oleva säiliö on yleensä ylempänä mitä ulkoinen radi.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä pumppu pitää työpöytäkäytössä se suurimman metelin tietysti ehkä saisi se hieman laskettu jos jonkinlaisen vaimennuvirityksen tekisi.
 
Katotaan miten jos vaikka sais yhden 100 lisää tai sitten jos ei saa niin ainakin lämmöt tippuu :) vieläkin ootan quadroa saapuvaksi että saisi ton mölyn hiljenemään :wtf:
@shakal katoppa tätä huom näyttää vidiä mutta kulkee melkeen käsi kädessä vcore. mulla on tulossa sellanen hieman erillainen testi tuonne myöhemmin kunhan saan valmiiks.
testi.png
 
Kävipäs hassusti viime yönä kun sain ideaks pienessä humalassa lisätä tuohon vesikiertoon sellasen ropellin joka pyörii veden virtauksen mukaan. Tyhjensin järjestelmän (noin 4.5L), lisäsin ropellin ja täytin kaksi 200mm korkeaa säiliötä täyteen jotka on pumppujen päällä. Jätin säiliöiden korkit auki että voin lisätä nestettä sitä mukaa kun menevät kiertoon, löin koneen tulille niin toinen pumppu ei ilmeisesti herännytkään yhtä nopeasti kuin toinen jonka seurauksena toinen säiliö purkautu kuin vesisuihku komponenttien päälle. Meni aamuyö siinä kuivaillessa ja nyt toimii taas vesikierto sekä kone hyvin. Outoa että olen tehnyt vastaavan täytön korkit auki jo 5-6 kertaan eikä oo koskaan pumput työntäny säiliöstä ulos noita nesteitä, täytyy tästä lähtien pitää säiliön korkki aina kiinni kun käynnistää koneen.
 
Kävipäs hassusti viime yönä kun sain ideaks pienessä humalassa lisätä tuohon vesikiertoon sellasen ropellin joka pyörii veden virtauksen mukaan. Tyhjensin järjestelmän (noin 4.5L), lisäsin ropellin ja täytin kaksi 200mm korkeaa säiliötä täyteen jotka on pumppujen päällä. Jätin säiliöiden korkit auki että voin lisätä nestettä sitä mukaa kun menevät kiertoon, löin koneen tulille niin toinen pumppu ei ilmeisesti herännytkään yhtä nopeasti kuin toinen jonka seurauksena toinen säiliö purkautu kuin vesisuihku komponenttien päälle. Meni aamuyö siinä kuivaillessa ja nyt toimii taas vesikierto sekä kone hyvin. Outoa että olen tehnyt vastaavan täytön korkit auki jo 5-6 kertaan eikä oo koskaan pumput työntäny säiliöstä ulos noita nesteitä, täytyy tästä lähtien pitää säiliön korkki aina kiinni kun käynnistää koneen.

Humalassa sitä sattuu ja tapahtuu:beye::D
 
@Luumi
No niin menipähän aikaa mutta viimeinkin sain tuon oman testin valmiiksi. Paljon jäi dataa ottamatta mutta korjataan se seuraavalla kerralla :).

Elikkäs tein poikkeavasti testit nyt pienemmällä jännitteellä ja custom vesijäähyllä. Sanotaas nyt näin että kaikki meni siihen asti hyvin kunnes tuli aika laittaa naked prossun
päälle frame ja sen päälle ek velocity. Ei vain toimi omilla kiinnikkeillä eli jäi hiukan liian ylös. No eipä muutakun tarvikeita lisää kuten esim (lakua) m3 pultteja 30mm pitkiä ja maalarin teippiä ja näiden avulla blokki kiinni framen mukana tulleilla väliholkeilla ja avot :). Omat kiinnikeet noin 1mm liian korkeat ja tai ei sekään niinkään mut tohon kiinnike rautaan ahistavat kiinni.

No nii mitä tulee tohon korkkauseen toi quicksilver on hyvä mikäli saat mukaan sen vahan millä kiillottaa pinta. ongelmaksi tuli sekin :( no mutta onneksi otin töistä myöhemmin auton maalipinnan erittäin hienoa hionta vahaa ja kuittasin homman sillä. Mitä tulee muuten pinnan puhdistukseen tähän mennessä parasta on ollut puhdistaa pinta jarrucleanerillä ei tarvinnut tämän jälkeen hieroo nestemetallia tarttumaan :) senkuin vain levitti. Huom tätä ennen käsittelin sillä vahalla sit putsi.

Nyt tuloksiin

kaavio 1,25 vcore.png


Tuossakin hyvin havaittavissa lämpöjen putoominen verraten korkkaamaton noin 9 astetta.

5ghz 1,375.png


Mites onkaan tässä eli tässä on jo ero korkattu ihs välissä neste metalli ja suora. Näin ison eron saa kovemmilla jännitteillä jonka perusteella voi sano on todellakin suuri hyöty
onko sulla ihs päällä vai ei. Harmi vain kun ei ole sitä orkkis testiä tässä mukana mutta varmasti sais lisätä sen 5 astetta tuohon lisää ihs testiin.
Monia muitakin testejä mitä ajellut tässä ni en ole vielä saanut prossua trohtlaamaan. linx testi ainakin sai kyykkäämään eli 100 astetta aikaisemmin nyt tais olla max 95.

cinebech 15 vaatimus tippu 5,3ghz 1,390 tuonne 1,365 eli tässäkin suhteessa hyötyä.

5,2ghz 1,375.png

Hei tässäpä ois mun testiä miten vaikuttaa noi prossun korkaukset. Kun tässä vedellä ajellaan niin vaikutus kuitenkin suuri :D
 
Black Fridayn huumassa tuli päiviteltyä kone Ryzen 3900X settiin (näyttiksenä RTX 2800) ja samalla sitten hommasin kamat ensimmäiseen custom loopiin. Kaikki osat on EK:ta sis. 2x 360mm PE radit, CPU+GPU blockit, black nickel fittingsit ja kovat akryyliputket pinkillä liemillä. Kotelona on O11D XL johon EK/Lian Lin distroblock pumpuksi + säiliöksi. Valitettavasti distroblockin arvioitu toimitusaika on tammikuun alkupuolelle, joten vielä ei pääse kasailemaan...

Ainut mikä tässä vähän mietityttää on tuulettimien konfiguraatio, josta tässäkin threadissa on ollut paljon keskustelua. Distroblock vie kotelosta sivupaikan, joten radit tulee kattoon ja pohjaan. Tuulettimina on 7x Corsair LL120, lisäksi buildin on tarkoitus näyttää "nätiltä" eli kaikki mahdollinen on varustettu RGB ledeillä :facepalm:

Alla muutamia vaihtoehtoja, suluissa tuulettimien määrä:
1. Kummastakin radista puhalletaan läpi ulos (6x) ja vain takaseinän tuulettimesta (1x) imetään sisään
2. Alhaalta radista imetään sisään (3x), katon radista ja takaa puhalletaan ulos (4x)
3. Kummastakin radista imetään sisään (6x) ja takaa puhalletaan ulos (1x)

Ulkonäön puolesta menisin ensimmäisellä tapauksella. Toisessa tapauksessa taas ilmankierto on varmastikin parempi muuten mutta katon radi saa pohjan radin lämmittämää ilmaa. Kolmannessa epäilyttää jääkö ilma pyörimään kuinka koppaan kun vain yksi tuuletin puhaltaa ulos. Mitä mieltä on tekkiläiset?
 
Kolmonen on paras. Radit saa viileää ilmaa ja kyllä se löytää tien ulos. Ykkösessä imet pölyä sisään kaikista rakosista mitä kotelosta löytyy. Kakkosen huonot puolet keksitkin jo itse.
 
Sama kuin yllä. Kolmonen paras. Radit saa mahdollisimman viileää ilmaa ja poistoon niin iso kuin mahdollista, jotta sen lämpöisen ilman saa pois.
Toki emolle jää komponentteja mitkä tarvii jäähtyä, mutta niille monesti riittää vain reilu ilmanvaihto.
 
Laitan kuvan tännekin vaikka laitoin myös MITX ketjuun. Kotelona Fractal Design Nano S.
Eli säiliön vaihto pienempään ja letkujen järjestely uudelleen. Täyttö ja tyhjennys on aika savotta. Nyt sain täytettyä kun leikkasin kattoritilään isomman aukon ja sieltä pillin säiliöön :) Ilmaus ei ole oikeastaan ollut ongelma. Letku säiliöstä pumpulle saisi olla hitusen pidempi, nyt on todella rajoilla sopivuus. Letku radilta blokille on kanssa vähän lutussa, ilmeisesti neste kuitenkin kiertää kun prossun lämpö pysyy hyvin kurissa. Näyttis vaihtui GTX 1070 Zotac Mini 21 cm pitkästä Radeon 5700 XT Red Dragon 24 cm pitkään. Yllättävän iso ero :D Näyttis vähän huutaa blokkia, aika rajoilla voisi toki olla 240 + 280 radit kun tulisi +200 wattia kuormaa lisää. Kuumana käy.
nbSJDyT.jpg
 
Laitan kuvan tännekin vaikka laitoin myös MITX ketjuun. Kotelona Fractal Design Nano S.
Eli säiliön vaihto pienempään ja letkujen järjestely uudelleen. Täyttö ja tyhjennys on aika savotta. Nyt sain täytettyä kun leikkasin kattoritilään isomman aukon ja sieltä pillin säiliöön :) Ilmaus ei ole oikeastaan ollut ongelma. Letku säiliöstä pumpulle saisi olla hitusen pidempi, nyt on todella rajoilla sopivuus. Letku radilta blokille on kanssa vähän lutussa, ilmeisesti neste kuitenkin kiertää kun prossun lämpö pysyy hyvin kurissa. Näyttis vaihtui GTX 1070 Zotac Mini 21 cm pitkästä Radeon 5700 XT Red Dragon 24 cm pitkään. Yllättävän iso ero :D Näyttis vähän huutaa blokkia, aika rajoilla voisi toki olla 240 + 280 radit kun tulisi +200 wattia kuormaa lisää. Kuumana käy.
nbSJDyT.jpg
Kyllä tuon radimäärän pitäisi riittää prossulle ja näyttikselle (puhallusta toki vaatii) ja osa näyttiksen lämmöstä kaiketi kuitenkin lämmittää radien läpi menevää ilmaa (mikäli radin läpi poistetaan kotelosta ilmaa).
 
Kyllä tuon radimäärän pitäisi riittää prossulle ja näyttikselle ja osa näyttiksen lämmöstä kaiketi kuitenkin lämmittää radien läpi menevää ilmaa (mikäli radin läpi poistetaan kotelosta ilmaa).
Radit saavat raitista ilmaa joka puhalletaan koteloon. Takana kuvassakin näkyvä poistopuhallin.
 
Mulla on 1080 strixi ja 3770k @ 4.7ghz ja sama määrä kennoja.
EK slimmit 240 ja 280 koossa.
Idle vedenlämmöt kipuaa tuonne 31-32c ja pelatessa 45c hujakoille muistaakseni.
Mutta aina kun vähänkin helpottuu kuorman suhteen niin nopeasti vedenlämpökin alkaa pudota.
Pumppuna EK D5 pwm.

Toki mulla on gpu ja cpu lisäksi muistit, vrm ja piirisarja tuomassa lämpökuormaa.
 
Uutta koteloa olen harkinnut kun tuli hommattua i9-9900k. Nykyiseen Fractal Design R5 koteloon kun ei mahdu kuin 2x280mm radit. Kierrossa on nyt i5-6600k ja Radeon VII. Nykyisellään riittää ihan ok, mutta 9900k taitaa lisätä lämpökuormaa kellotettuna melkein 200W.

Onko ehdotuksia koteloista joihin saisi reilusti enemmän jäähdyttimiä?
Corsair Obsidian 1000D koteloon menisi 4x480mm tai 2x480 + 2x360, mutta tuo kotelo on niin jäätävän iso että ei oikein mahdu pöydän alle. Onko muita koteloita mihin menisi vaikka 4x360mm radit?
 
Uutta koteloa olen harkinnut kun tuli hommattua i9-9900k. Nykyiseen Fractal Design R5 koteloon kun ei mahdu kuin 2x280mm radit. Kierrossa on nyt i5-6600k ja Radeon VII. Nykyisellään riittää ihan ok, mutta 9900k taitaa lisätä lämpökuormaa kellotettuna melkein 200W.

Onko ehdotuksia koteloista joihin saisi reilusti enemmän jäähdyttimiä?
Corsair Obsidian 1000D koteloon menisi 4x480mm tai 2x480 + 2x360, mutta tuo kotelo on niin jäätävän iso että ei oikein mahdu pöydän alle. Onko muita koteloita mihin menisi vaikka 4x360mm radit?
Mites jos sopiva kotelo yhdellä kennolla ja ulkoiseksi kennoksi mora?
Valinnanvara kasvaa ja moran voi laittaa vaikka pikaliittimillä kiinni jotka pitää vedet siellä missä kuuluu.
Itseä himottaisi mora leikki, mutta pakko kiristellä vyötä vielä, kun ei vuottakaan kulunu tuosta nykyisestä :D
 
Core X71 menee 2 x 360 ja 1 x 480 radit.
Toki pitää hiukan leikata peltiä.
 
Onko MO-RA3 radeja ollut koskaan alennuksessa esim Watercool.de nettisivulla, joka on myös Moran valmistajan nettisivu? Seuraavaan koneeseen tulee vesikierto ja aion ostaa Moran ulkoiseksi jäähyksi. Kannattaako alennuksia odottaa?
 
Onko MO-RA3 radeja ollut koskaan alennuksessa esim Watercool.de nettisivulla, joka on myös Moran valmistajan nettisivu? Seuraavaan koneeseen tulee vesikierto ja aion ostaa Moran ulkoiseksi jäähyksi. Kannattaako alennuksia odottaa?

En ainakaan itse jäisi odottamaan.
 
Uutta koteloa olen harkinnut kun tuli hommattua i9-9900k. Nykyiseen Fractal Design R5 koteloon kun ei mahdu kuin 2x280mm radit. Kierrossa on nyt i5-6600k ja Radeon VII. Nykyisellään riittää ihan ok, mutta 9900k taitaa lisätä lämpökuormaa kellotettuna melkein 200W.

Onko ehdotuksia koteloista joihin saisi reilusti enemmän jäähdyttimiä?
Corsair Obsidian 1000D koteloon menisi 4x480mm tai 2x480 + 2x360, mutta tuo kotelo on niin jäätävän iso että ei oikein mahdu pöydän alle. Onko muita koteloita mihin menisi vaikka 4x360mm radit?

Oma koppa: Thermaltake Suppressor F51 Tempered Glass Edition, ikkunallinen E-ATX-miditornikotelo, musta - 129,00€ ei kovin kaunis, materiaalien laatuvaikutelma vähän heppoinen mutta syö
paljon isoja radeja, 420mm mahtuu sekä kattoon ja etulevyyn (ei välttämättä molempiin saman aikaisesti) myös virtalähde peitteen puuttuminen hieman ihmetyttää mutta toisaalta onpahan ainakin tilaa joka suuntaan.

Toi on vähän semmonen köyhän miehen fractal desing (katso Define R6), tosin tilaa enemmän.

Oma setuppi: i7 8700k 5.0 ghz 1,365v, RTX 2080 vakioasetuksilla, 1x Alphacool st30 360 3x Arctic p12 pwm pst, hardware labs black ice nemesis 420 gts 3x Corsair LL140, Arcticit olen asettanut pyörimään max 1300rpm, Corsairit max 900rpm.
Täydessä rasituksessa vedenlämpö ei nouse yli 28c kun huoneenlämpö noin 21c, prossun max lämpö noin 66-68c, näyttiksen noin 44-45c.

Noilla kierrosnopeuksilla mukavan hiljainen eikä kovemmilla kierroksilla ole vaikutusta vedenlämpöön.
 
Uutta koteloa olen harkinnut kun tuli hommattua i9-9900k. Nykyiseen Fractal Design R5 koteloon kun ei mahdu kuin 2x280mm radit. Kierrossa on nyt i5-6600k ja Radeon VII. Nykyisellään riittää ihan ok, mutta 9900k taitaa lisätä lämpökuormaa kellotettuna melkein 200W.

Onko ehdotuksia koteloista joihin saisi reilusti enemmän jäähdyttimiä?
Corsair Obsidian 1000D koteloon menisi 4x480mm tai 2x480 + 2x360, mutta tuo kotelo on niin jäätävän iso että ei oikein mahdu pöydän alle. Onko muita koteloita mihin menisi vaikka 4x360mm radit?
Phanteks Enthoo primoon mahtuu radeja myös ihan hyvin, mutta on kooltaan kyllä aikamoinen mötkäle myös. Speksien mukaan tuohon mahtuu 2x480 + 2x 240 + 1x 120 radit. Itelläni on tällä hetkellä 9900k + 2080 ti tuossa kotelossa ja jäähdytykseen 1 x 360x60mm (pushpull) + 1x 360x30mm (pushpull) + 1 x 240. Veden lämmöt pelatessa (tuulettimet n. 800rpm) 34 astetta. Kotelo on myös myynnissä, jos kiinnostaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tarkoitus ensimmäistä kovaputki projektia aloitella. Mikä olisi hyvä leikkuri millä leikata PETG-putkea (EK-HD Tube 12/16mm)? Mielellään K-Raudan valikoimista kun se on tuossa vieressä.

Kuumailmapuhallin pitäisi myös ostaa; onko hyötyä ostaa sellainen missä pystyy lämpötilaa säätämään (mikä on hyvä lämpö taivuttamiseen?) vai onko aivan sama pelata lämmitysajalla?

Soveltuuko akkuvesi noille putkille yhtälailla kuin pehmille putkille? Ajattelin sekoittaa akkuvettä EK-CryoFuel Navy Blue tiivisteen kanssa.
 
Pitää nyt ihan ajatella ääneen, kun jäi mietityttämään eilisillan säädöt D5 pumpun kanssa.

Aikani kuluksi testailin että millähän kierrosluvulla tuosta saisi äänettömän (kun sen pitäisi ilmeisesti sellainen olla), ja päädyin PWM säädön arvoon 10% joka oli mielestäni aika alhainen... En nyt muista tarkkaan mikä kierrosluku tuossa on kyseessä, mutta päälle 2000rpm kuitenkin.

Tyhmyys iski sitten siinä kohtaa kun ajattelin että mites tuo toimii sit virtauksen suhteen. Eli onko virtaus (l/h) suoraan suhteessa pumpun kierroslukuun? Ja onko tässä nyt vaan kyse siitä että looppi on niin lyhyt, ettei siinä tule niin paljoa vastusta, jolloin pienikin teho riittää suurempaan virtaukseen? Olin siinä ymmärryksessä että enemmän kyse loopissa olevista komponenteista kuin loopin pituudesta...
 
Pitää nyt ihan ajatella ääneen, kun jäi mietityttämään eilisillan säädöt D5 pumpun kanssa.

Aikani kuluksi testailin että millähän kierrosluvulla tuosta saisi äänettömän (kun sen pitäisi ilmeisesti sellainen olla), ja päädyin PWM säädön arvoon 10% joka oli mielestäni aika alhainen... En nyt muista tarkkaan mikä kierrosluku tuossa on kyseessä, mutta päälle 2000rpm kuitenkin.

Tyhmyys iski sitten siinä kohtaa kun ajattelin että mites tuo toimii sit virtauksen suhteen. Eli onko virtaus (l/h) suoraan suhteessa pumpun kierroslukuun? Ja onko tässä nyt vaan kyse siitä että looppi on niin lyhyt, ettei siinä tule niin paljoa vastusta, jolloin pienikin teho riittää suurempaan virtaukseen? Olin siinä ymmärryksessä että enemmän kyse loopissa olevista komponenteista kuin loopin pituudesta...
Ei ole suoraan verrannollinen/lineaarinen. Virtausmittarilla näkee miten se käyrä kulkee. Ja olet ymmärtänyt oikein. Eniten se vaikuttaa miten paljon sinulla on vastustavia komponentteja (kulmia, blokkeja jne) loopissasi. Aika pieneltä tuo 10% kuulostaa, mutta jos rasituksessa lämmöt pysyy hyvin kurissa ja vesi liikkuu niin antaa mennä vaan :)
 
Olisi tarkoitus ensimmäistä kovaputki projektia aloitella. Mikä olisi hyvä leikkuri millä leikata PETG-putkea (EK-HD Tube 12/16mm)? Mielellään K-Raudan valikoimista kun se on tuossa vieressä.

Kuumailmapuhallin pitäisi myös ostaa; onko hyötyä ostaa sellainen missä pystyy lämpötilaa säätämään (mikä on hyvä lämpö taivuttamiseen?) vai onko aivan sama pelata lämmitysajalla?

Soveltuuko akkuvesi noille putkille yhtälailla kuin pehmille putkille? Ajattelin sekoittaa akkuvettä EK-CryoFuel Navy Blue tiivisteen kanssa.

Jos K-raudasta lähtisin hakemaan niin tämä lienee paras. Itsellä käytössä tämän tyylinen, ja on ihan hyvä, mutta vähän työläs pyöritellä noita poikki ja jättää aika paljon viimeisteltävää... Viimeistelystä puheen ollen kannattaa varautua hiekkapaperin tms. kanssa että saa leikkuupinnat siistittyä.

Ja kyllähän tuo lämpötilan säätömahdollisuus varmaan helpottaa, mutta PETG on kyllä helppoa taivuttaa. Itsellä oli käytössä vaan kaasupoltin ja silläkin meni ihan asiallisesti, mutta kuten sanottua niin helpottaa varmasti ja antaa enemmän työstöaikaa kun voi huoletta lämmittää putken ilman että tarvii pelätä että se ylikuumenee.
 
Ei ole suoraan verrannollinen/lineaarinen. Virtausmittarilla näkee miten se käyrä kulkee. Ja olet ymmärtänyt oikein. Eniten se vaikuttaa miten paljon sinulla on vastustavia komponentteja (kulmia, blokkeja jne) loopissasi. Aika pieneltä tuo 10% kuulostaa, mutta jos rasituksessa lämmöt pysyy hyvin kurissa ja vesi liikkuu niin antaa mennä vaan :)

Okei, kiitoksia. Se jäikin tosiaan vielä sanomatta että lopulliset testit sit tosiaan rasituksen kanssa ja lämpöjä seuraten.
 
Black Fridayna tuli tilattua Jimmsiltä uutta rautaa (i7 9700K bundle) niin looppi piti rakennella uudelleen. Harmi etten saanut pumppua alaradiin kiinni, kun tuo GPU block sen verran pitkä, niin en saanut kuin 2 tuuletinta kylkeen.
Letkut vedin ajatuksella "mahdollisimman yksinkertainen". Pitää keväämmällä vaihtaa tuo 280 radi 360:seen niin saa vähän nätimmäksi ja omaan korvaan nuo Noctuan 140mm ärsyttävän kuuloisia korkeilla kierroksilla.

IMG_20191219_104855.jpg IMG_20191208_165630.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 413
Viestejä
4 488 232
Jäsenet
74 236
Uusin jäsen
Bandito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom