Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Miten paksut 360mm jäähdyttimet menee O11 Dynamic koteloon kattoon ja sivulle yhtä aikaa?
 
Ei.



Ei tosiaan mahdu sivuradi liittimet ylhäällä ilman modauksia, ainakaan jos kattoradin liittimet on etuosassa.

Ite en tehny muita modauksia, kun uudet reijät ruuveille. Se johtojen suojapelti siellä pohjassa varmaan vähän taipui alaspäin. Katto radi on tosiaan liittimet kotelon takaosaan päin.

Edit. Ja se musta johtojen pidike mikä onkaan piti ruuvata irti sieltä takapuolelta.
 
Aunperin ajattelin pinota (sandwich) 2*240 radia, mutta taustatutkimuksen jälkeen, sillä tavalla saatu jäähdytysteho on niin paljon huonompi, kuin erillään olevien 240 jäähyjen, joten se idea meni puihin. siitä sitten ajattelin josko yksi 360 riittäisi (tuulettimet push+pull) ja kellotusta tuskin tarvitsen vielä, mutta 9700k siksi jos haluankin alkaa kellottelemaan joskus!
Sitten olisi myös Phobya Xtreme QUAD 480/560, joka olisi suht kompakti. Periaatteessa 2kpl 280mm kennoja yhdessä ja voi käyttää 4x 120mm ja/tai 4x 140mm tuulettimia...

lanipelinä olisi mukavempi sellainen "pieni" jäähy (nostokahvalla ;D;D). Kyllä ymmärrän jos joku hajoaa toteutustapaani, mutta olen muutenkin luova ja omalaatuinen ;P
... Tai jos luovaksi haluat ryhtyä niin tässä idea jota en itse ole saanut aikaseksi kun ei ole ollut oikeaa tarvetta konetta kantaa laneille tms.,mutta haluaisin nähdä toteutettavan:
2 haluamaasi, esim. 240 radia saranoilla yhteen liitettynä jolloin kulkisi mukana "sandwichinä", mutta saisi sitten avattua 90-180 asteen kulmaan käyttöä varten ;) Tuossa tietty tuulettimet joutuisi melkeen olemaan radien ulkopuolilla, niin jonkinlaiset fan grillit ehkä hyvä lisätä.
 
Täältä näkee mitä Dynamiciin mahtuu ja mitä ei: O11 Dynamic/Air GPU Guidance list – LIAN LI
Näyttistä jos on päivittämässä niin kannattaa kattoa tarkkaan se kortin leveys, ellei halua pistää korttia pystyyn. Referenssikortit menee kyllä heittämällä.

Suosittelen ainakin 2kpl 360mm radeja tuohon koppaan, kerta tilaa on. Omassa kopassa tällä hetkellä 3kpl 360mm radeja hiljaisuuden maksimoimiseksi.

Onko sulla mitkä radit, millä setupilla ja vedenlämmöillä
 
Sitten olisi myös Phobya Xtreme QUAD 480/560, joka olisi suht kompakti. Periaatteessa 2kpl 280mm kennoja yhdessä ja voi käyttää 4x 120mm ja/tai 4x 140mm tuulettimia...


... Tai jos luovaksi haluat ryhtyä niin tässä idea jota en itse ole saanut aikaseksi kun ei ole ollut oikeaa tarvetta konetta kantaa laneille tms.,mutta haluaisin nähdä toteutettavan:
2 haluamaasi, esim. 240 radia saranoilla yhteen liitettynä jolloin kulkisi mukana "sandwichinä", mutta saisi sitten avattua 90-180 asteen kulmaan käyttöä varten ;) Tuossa tietty tuulettimet joutuisi melkeen olemaan radien ulkopuolilla, niin jonkinlaiset fan grillit ehkä hyvä lisätä.
juu, ei huono idea :D pitääpä mietiskellä ummet ja lammet. toki yksi tapa olisi 1*480 radi pystyyn :D noh, saas nähdä
 
Onko sulla mitkä radit, millä setupilla ja vedenlämmöillä
Sivussa ohut Alphacoolin ST30 360 (30mm), katossa EKWB:n joku vanhempi paksuhko radi (olisikohan XT 360, ~45mm?), pohjassa XSPC EX (~35mm?). Kaikki tässä vuosien varrella halvalla käytettynä hommattu ja läpikotaisin putsattu. :tup:

PC:n specsit näkyy profiilissa, tällä hetkellä siis ylikellotettu R5 2600 EK:n MX-blokilla ja GTX 1070 myös EK:n blokilla loopissa kiinni. Firestrikea kun pyörittelin tuossa noin vartin niin nesteen lämmöt nousi sinne 33-34 asteen tienoille ja tuulettimet ~600rpm, eli lähestulkoon äänettömät (ML120:t). Useiden tuntien pelisessioissa olen kyllä nähnyt nesteen lämpöjen nousevan sinne päälle 36 asteen, tuulettimien pyöriessä silloin hieman päälle 700rpm. Pölyt kun vielä jaksaisi filttereistä putsata niin ehkä lämmöt tippuisi hiukan. :D

Tälle setupille hieman overkill, lähitulevaisuudessa on tarkoitus päivittää näyttikseksi RTX 2080 (tai jokin vastaava) ja kenties joku Zen 2 CPU.

Tässäpä pari 7kk sitten pikaiseen räpsättyä kuvaa:
http://imgur.com/0pxFgIb
http://imgur.com/XZv089C
 
Viimeksi muokattu:
Sivussa ohut Alphacoolin ST30 360 (30mm), katossa EKWB:n joku vanhempi paksuhko radi (olisikohan XT 360, ~45mm?), pohjassa XSPC EX (~35mm?). Kaikki tässä vuosien varrella halvalla käytettynä hommattu ja läpikotaisin putsattu. :tup:

PC:n specsit näkyy profiilissa, tällä hetkellä siis ylikellotettu R5 2600 EK:n MX-blokilla ja GTX 1070 myös EK:n blokilla loopissa kiinni. Firestrikea kun pyörittelin tuossa noin vartin niin nesteen lämmöt nousi sinne 33-34 asteen tienoille ja tuulettimet ~600rpm, eli lähestulkoon äänettömät (ML120:t). Useiden tuntien pelisessioissa olen kyllä nähnyt nesteen lämpöjen nousevan sinne päälle 36 asteen, tuulettimien pyöriessä silloin hieman päälle 700rpm. Pölyt kun vielä jaksaisi filttereistä putsata niin ehkä lämmöt tippuisi hiukan. :D

Tälle setupille hieman overkill, lähitulevaisuudessa on tarkoitus päivittää näyttikseksi RTX 2080 (tai jokin vastaava) ja kenties joku Zen 2 CPU.

Tässäpä pari 7kk sitten pikaiseen räpsättyä kuvaa:
http://imgur.com/0pxFgIb
http://imgur.com/XZv089C

Olikos sulla kaikki radit hönkimässä ulos? Ite ku sais kans veden pysyy noissa lämmöissä...
 
Olikos sulla kaikki radit hönkimässä ulos? Ite ku sais kans veden pysyy noissa lämmöissä...
Sun komponentit tuottaa lämpöä 100 - 150W enemmän. Se siirtyy suoraan looppiin joten ei ole kovinkaan ihme jos nesteen lämmöt korkeammat. Alemmas saa jonkin verran nostamalla tuuletinten nopeuksia ja enemmän lisäämällä radipinta-alaa eli joko useampi radi tai jos koteloon ei mahdu niin sitten paksumpaa raidia. Joissain tapauksissa myös kotelon rakenne ja mahdolliset etu- tai kattopaneelit ja pölyfiltterit aiheuttavat että ilma ei pääse liikkumaan tarpeeksi hyvin.
 
Olikos sulla kaikki radit hönkimässä ulos? Ite ku sais kans veden pysyy noissa lämmöissä...
Tosiaan kuten @akselic sanoi, niin omat osat vie vähemmän virtaa ja looppi on siten jo paljon viileämpi.

Tällä hetkellä tuulettimet puhaltaa katosta ja pohjasta sisään, ja sivusta ulos. Tarkoitus olisi tuonne taakse vielä porata reiät yhdelle tai kahdelle 80mm tuulettimelle auttamaan lämpimän ilman poistossa (kuten kopan Air-versiossa).

Noi Dynamicin pölyfiltterit on muuten aivan tajuttoman huonot ilmanvirtaukselle. Itseni on elukoiden takia pakko pitää sisäänotoissa pölyn ja karvan takia, mutta tuolla sivuradilla ei sitä ole enää esteenä.

Tuohon Airiinhan saa paljon paremmin tuulettimia, pistä vaikka 2kpl 360mm radeja exhaustina ja ainakin 3kpl tuulettimia intakena antamaan niille viileää ilmaa.
 
Tosiaan kuten @akselic sanoi, niin omat osat vie vähemmän virtaa ja looppi on siten jo paljon viileämpi.

Tällä hetkellä tuulettimet puhaltaa katosta ja pohjasta sisään, ja sivusta ulos. Tarkoitus olisi tuonne taakse vielä porata reiät yhdelle tai kahdelle 80mm tuulettimelle auttamaan lämpimän ilman poistossa (kuten kopan Air-versiossa).

Noi Dynamicin pölyfiltterit on muuten aivan tajuttoman huonot ilmanvirtaukselle. Itseni on elukoiden takia pakko pitää sisäänotoissa pölyn ja karvan takia, mutta tuolla sivuradilla ei sitä ole enää esteenä.

Tuohon Airiinhan saa paljon paremmin tuulettimia, pistä vaikka 2kpl 360mm radeja exhaustina ja ainakin 3kpl tuulettimia intakena antamaan niille viileää ilmaa.
Juu siis toki tiedän et radipinta ala vaikuttaa ja tuulettimien nopeudet. Nyt on 2 radia kiinni ihan vain kokeilumielessä ja odottamassa muutamaa osaa. Aiemmin vaan oli 2x360 radit katossa ja pohjassa sekä 240 sivulla + 3 tuuletinta edessä ja lämmöt oli melkein samat :) samoin pölyfiltterit oli pois käytöstä... Ikuista kikkailua pikkuviilailujen kanssa
 
Mulla on toki eri koppa cooler master mastercase h500p mutta voin kertoo eri varitaatioita kokelleena mitkä, esim tähän kävi ja jouduin modaamaan koppaa kuitenkin.
Esim sisään puhallus ei ainakaan käynyt kun ssd sun muut lämmöt nous ja aika karseat oli gpu ja cpu lämmötkin pelaamisen jälkeen, sillon ei viel ollu vesilämpö mittareita mut varmaan olivat reippaasti yli 40.
Itellä käytössä nyt edessä ek rad se 360 ja se on tos edessä toki aika vaatimattomalla puhalluksella tällä hetkellä vain yksi on 120 push ja noi kopan omat on pullina. Nii ja koska rgb.
Ylä puolella on nyt push/pull ek rad pe 360 ja ylä puoli vardar f3-120 tuulettimet ja alapuoli vardar evo 120er rgb 0dp.
Tuolta ketjusta löytyy aikasemmin laittamat kuvat mitä modasin kotelosta.
ja kun kävis selväksi että ei voi puhaltaa kotelon sisään kun ei ole kun vain yksi tuuletin ulos ni senkin
tilalle pistin kotelon ulkoa puhaltaa yhden vardarin sisään päin ja vanhasta powerista otin siihen sormisuojan. Noi kotelon onnettomat pölysuojat lähti mäkeen ja ei muuten saa takas. Oli liimattu siihen pelti ritilään.

Argus monitorin otin mukaan säätämään noita tuulettimia ni voi säätää vesipumpusta lähtiin kaikki mitä mul nyt on. Ei pysty biosi samaan mitä tällä.
Mulle nyt on melkeen ihan sama mitä lämmöt on idaltessa kunhan on hiljaista.
argu.png

Pelisessioiden jälkeen lievän sellasen
arg.png
 
Pieniä kikkoja lämpöjen laskemiseen:
- radit puhaltamaan sisään, eli kylmää ilmaa radeille
- varmista ettei lämmin ilma pääse kiertämään rei'istä takaisin radille
- pelisession ajaksi irroitettavat pölysuojat
- kaikki mitä yllä mainittu :)
 
Mulla on toki eri koppa cooler master mastercase h500p mutta voin kertoo eri varitaatioita kokelleena mitkä, esim tähän kävi ja jouduin modaamaan koppaa kuitenkin.
Esim sisään puhallus ei ainakaan käynyt kun ssd sun muut lämmöt nous ja aika karseat oli gpu ja cpu lämmötkin pelaamisen jälkeen, sillon ei viel ollu vesilämpö mittareita mut varmaan olivat reippaasti yli 40.
Itellä käytössä nyt edessä ek rad se 360 ja se on tos edessä toki aika vaatimattomalla puhalluksella tällä hetkellä vain yksi on 120 push ja noi kopan omat on pullina. Nii ja koska rgb.
Ylä puolella on nyt push/pull ek rad pe 360 ja ylä puoli vardar f3-120 tuulettimet ja alapuoli vardar evo 120er rgb 0dp.
Tuolta ketjusta löytyy aikasemmin laittamat kuvat mitä modasin kotelosta.
ja kun kävis selväksi että ei voi puhaltaa kotelon sisään kun ei ole kun vain yksi tuuletin ulos ni senkin
tilalle pistin kotelon ulkoa puhaltaa yhden vardarin sisään päin ja vanhasta powerista otin siihen sormisuojan. Noi kotelon onnettomat pölysuojat lähti mäkeen ja ei muuten saa takas. Oli liimattu siihen pelti ritilään.

Argus monitorin otin mukaan säätämään noita tuulettimia ni voi säätää vesipumpusta lähtiin kaikki mitä mul nyt on. Ei pysty biosi samaan mitä tällä.
Mulle nyt on melkeen ihan sama mitä lämmöt on idaltessa kunhan on hiljaista.
argu.png

Pelisessioiden jälkeen lievän sellasen
arg.png

Mitäs etua verrattuna asuksen softaan tuolla arguksella muutakun että maksullinen? Tukeekohan miten hyvin uusia lankkuja?
 
Mitäs etua verrattuna asuksen softaan tuolla arguksella muutakun että maksullinen? Tukeekohan miten hyvin uusia lankkuja?

Tukee toki. Nii ja tuotetuki on ainakin. Nytkin muutamasta bugista selvittely menossa kun tuularit jää huutaa 35 asteen mukaan lepotilasta palatessa. VRM lämpöjä ei näy Herossa nyt.
Mulla on esim kotelon yläradin push tuulettimet säädetty siten ettei ne lähde päälle kuin vasta veden ulos tulo on 33 astetta.
argg.png

Tuossa onkin aikalailla minimissään noi tuuletin rpm.
arggg.png
 
Viimeksi muokattu:
Mulla taasen käytössä corsairin commander pro ja icue mikä tekee about saman asian mut taitaa vähän kökömpi olla käyttää eikä järin monipuoliset säädöt noille näytöille.
icue dash.jpg
 
Omat pyörii alle 600rpm ja isommat alle 500rpm. Eihän tuolla nopeudella toki ilmakaan liiku.

Lähinnä siinä oli se juju miksi hain mahdollisimman alhaiset kierrokset et pysys idlatessa lämmöt mahdollisimman tasaisena ja sai säädettyä tuulettimet sellaiselle
profiilille ettei tule tuulettimiin turhaa kierrosten sahaamista edes takas, esim noi ylä radin push tuulaarit kerran kun on mahdollisuus tohon rpm 0. Kyllä sen huomaa kun noi lähtee päälle. Silti kuitenkin tapahtuu jäähdytystä in ja out ero 2 astetta.
 
Lähinnä siinä oli se juju miksi hain mahdollisimman alhaiset kierrokset et pysys idlatessa lämmöt mahdollisimman tasaisena ja sai säädettyä tuulettimet sellaiselle
profiilille ettei tule tuulettimiin turhaa kierrosten sahaamista edes takas, esim noi ylä radin push tuulaarit kerran kun on mahdollisuus tohon rpm 0. Kyllä sen huomaa kun noi lähtee päälle. Silti kuitenkin tapahtuu jäähdytystä in ja out ero 2 astetta.
Pointti oli että melkein 800rpm ei ole kovin alhainen. Itse pyrin siihen ettei rasituksessakaan menisi juuri yli 900. Idlessä niin alas kuin tuulettimen voi säätää. :)
 
Tukee toki. Nii ja tuotetuki on ainakin. Nytkin muutamasta bugista selvittely menossa kun tuularit jää huutaa 35 asteen mukaan lepotilasta palatessa. VRM lämpöjä ei näy Herossa nyt.
Mulla on esim kotelon yläradin push tuulettimet säädetty siten ettei ne lähde päälle kuin vasta veden ulos tulo on 33 astetta.
argg.png

Tuossa onkin aikalailla minimissään noi tuuletin rpm.
arggg.png

Eli käytännössä ei mitään etua aisuiteen verrattuna...
 
Antaa se mm. Cpu-pinnejä ohjata vaikka t-sensorin mukaan, uefi/aisuite vain prossun lämmön mukaan.
 
Antaa se mm. Cpu-pinnejä ohjata vaikka t-sensorin mukaan, uefi/aisuite vain prossun lämmön mukaan.

Cpu pinnit onkin ainoo ja muutenkaan ainakaan itsellä väliä kun ajan pumppuja noilla niin ei tarvi paljoa säätyä....
 
Nii ja arguksella saa säädettyä esim 10sec average lämmön mukaan, jolloin piikit ei sahaa tuulettimia. Tolla säädöllä esim erillisen lämpöanturin käyttö veden lämmölle alkaa olla pelkän säädön takia aika "turha". Toki helpompi säätään veden mukaan ni ei tarvi hakea nii kauan oikeeta asetusarvoa...
 
Aisuite on kyllä todella "vakaa" ja "luotettava" ...nope. säädin biosista, mutta nyt tuo argus hoitaa homman paljon paremmin.

Tällästä vastausta odotin saavani. Eli jos tuo on vakaampi kun ai suite niin testiin menee muuten tuo nyt ei tunnu tuovan mitään lisä arvoa...
 
Ainakaan tuo Argus ei samaa mulla tehnyt ku testailin, eli ruutu mustaksi randomilla (yleensä idlessä) kuten ai-suitea käyttäessä. Ainoa millä tokesi oli päävirrat pois virtalähteeltä.

Luulis aika monella tuovan lisäarvoa pelkästään jo se, että voi säätää kaikki muutkin tuuletinpaikat kuin cha_fan paikat kuten haluaa eikä cpu lämpöjen mukaan. Vesijäähyä käyttäessä muut lämmöt on täysin toisarvoisia pl. vesi, ellei nyt ole jotain vikaa niissä selkeästi.
 
Tällästä vastausta odotin saavani. Eli jos tuo on vakaampi kun ai suite niin testiin menee muuten tuo nyt ei tunnu tuovan mitään lisä arvoa...
Eiks nääkin nyt oo "kukin tyylillään" asioita.. Ite en tykkää AI Suitesta koska joskus aikanaan toisella kokoonpanolla pelkkä se ohjelma toi epävakautta ja saatto esim käynnistyä itekseen uudelleen minkä huomas näppärästi siitä että se löi sitten tuulettimet boottiin asti 100% nopeuksille. Lisäks sen poistaminen vaati erillisen ohjelman koska se luo 3 erillistä prosessia, jotka ei lähteny normaalilla uninstallilla.

Kerran on jääny paska maku niin ei tee mieli kokeilla uudestaan vaikka sekin on varmaan kehittyny muutaman viime vuoden aikana.

Toiselle tulee paljon lisäarvoa siitä että saa emolevyn vähistä tuuletinpaikoista myös prossuliitännästä ohjattua muutenkin kun prossun lämpöjen mukaan. Omassa XI Genessä esim. on tasan 1 kotelotuuletinpaikka joten noi on aika nopeesti hyödynnetty jos on vesijäähdytystä ja vähänkään useampia tuulettimia. Itse taas pidän arvokkaimpana noiden säätöjen monipuolisuutta, vakautta ja myös aiemmin mainittua jatkuvuutta jos kokoonpano vaihtuu joten siksi tää erillinen Aquaero. Kukin taplaa tyylillään.
 
Eiks nääkin nyt oo "kukin tyylillään" asioita.. Ite en tykkää AI Suitesta koska joskus aikanaan toisella kokoonpanolla pelkkä se ohjelma toi epävakautta ja saatto esim käynnistyä itekseen uudelleen minkä huomas näppärästi siitä että se löi sitten tuulettimet boottiin asti 100% nopeuksille. Lisäks sen poistaminen vaati erillisen ohjelman koska se luo 3 erillistä prosessia, jotka ei lähteny normaalilla uninstallilla.
Sama juttu. Tuo aisuite on kyllä surkein softa mitä on. Koske ylikellotuksiin ja koko paska nurin. Sammuta se, ei sammu. Uninstall... nope.

Itse ratksisin ongelmat aisuiten kanssa niin että se on asennettuna (aikaisemmin tuularitestejä varten), mutta uudelleennimeän sen softan (asuksen) kansion. Pitää tietysti tappaa ne prosessit aina ennen uudelleennimeämistä, mutta pysyypä ainakin sammuksissa. Nyt ei enää mitään tarvetta ko softalle.
 
Päädyinkin lopulta pitämään nykyisen Fractal Design R5 kotelon, koska en halua luopua Bluray asemasta...

Jäähdyttimiksi tulee kattoon EK Coolstrem Rad 280SE (28mm) ja eteen EK Coolstream Rad 280CE (45mm)

Tällä hetkellä kotelossa on 2xFractal Design Dynamic GP-14 tuulettimia Fractal Design 140 x 140 x 25mm Dynamic GP-14, valkoinen - 16,90€
ja
2xFractal Design Venturi HF-14 tuulettimia Fractal Design 140 x 140 x 25mm Venturi HF-14, musta - 23,90€

Toimiiko nuo nykyiset tuulettimet noiden jäähdyttimien kanssa, vai tarvitsenko uudet tuulettimet?
Kannattaako nuo laittaa niin että kaikki tuulettimet puhaltaa jäähdyttimien läpi koteloon päin?
 
Nuo ei kyllä kalliita ole... Eteen ehkä mahtuisi push/pull. Toimiiko se jos käytän nuo kotelon omat tuulettimet, vaikka noiden ARCTIC tuulettimien kanssa, vai pitäisikö molemmilla puolilla jäähdytintä olla samanlaiset tuulettimet?

Kylkeen en tuuletinta saa kun on ikkunallinen kotelo. (tosin meinasin laittaa karkaistua lasia olevan sivulevyn tuon ikkunallisen tilalle niin saa vesijäähdytyksen kunnolla näkyviin...)
 
Eteenhän on siis tulossa juurikin tuo paksumpi CE 280 ja siihen on mahdollista tehdä se push / pull, kattoon ei mene kuin max 55mm paksu yhdistelmä niin tuo SE 280+tuuletin on maksimi...

Kotelotuulettimia ei taida saada noiden radien kanssa mahtumaan enää...
 
Ylös ei mahdu tuuletinta kun on ODD kelkka paikallaan. Bluray-asemasta en halua luopua...
Taakse ei mahdu tuuletinta jos on ylhälllä jäähdytin.
Alas ei mahdu tuulettimia jos on edessä jäähdytin, koska virtalähde (Corsair RM850) on sen verran pitkä että blokkaa toisen niistä tuuletin paikoista.
 
Tuli tungettua 120 monsta copper nzxt h200i koteloon, mutta se aiheutti taas sen että gtx 1070 lämpeni 70 asteiseksi, tässä muuten mitään ongelmaa olisi mutta prossun ja näyttiksen välissä, monstan alla asustaa Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB joka sitten alkoi speccyn mukaan hohtamaan pelatessa punaisena 2.4h pelaamisen aikana lämmöt nousi 40->60 astetta pelin alkaessa jumimaan ja kaatuilemaan mitä ei aikaisemmin ollut käynyt aio-coolerin kanssa (masterliquid maker 92).

Hätäratkaisuna siirsin monstan kotelon ulkopuolelle, jolloin kotelosta tuli takapainoinen, millaisella tempulla saisi sekä monstan koteloon sisälle, että tuon ssdn pysymään viileänä?

Markkinoilla ei juuri näe m.2 ssd blokkeja, eikä sellainen edes mahtuisi tuohon alle
 
Tuli tungettua 120 monsta copper nzxt h200i koteloon, mutta se aiheutti taas sen että gtx 1070 lämpeni 70 asteiseksi, tässä muuten mitään ongelmaa olisi mutta prossun ja näyttiksen välissä, monstan alla asustaa Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB joka sitten alkoi speccyn mukaan hohtamaan pelatessa punaisena 2.4h pelaamisen aikana lämmöt nousi 40->60 astetta pelin alkaessa jumimaan ja kaatuilemaan mitä ei aikaisemmin ollut käynyt aio-coolerin kanssa (masterliquid maker 92).

Hätäratkaisuna siirsin monstan kotelon ulkopuolelle, jolloin kotelosta tuli takapainoinen, millaisella tempulla saisi sekä monstan koteloon sisälle, että tuon ssdn pysymään viileänä?

Markkinoilla ei juuri näe m.2 ssd blokkeja, eikä sellainen edes mahtuisi tuohon alle

Joku pieni tuuletin puhkumaan m.2selle...
 
Tuli tungettua 120 monsta copper nzxt h200i koteloon, mutta se aiheutti taas sen että gtx 1070 lämpeni 70 asteiseksi, tässä muuten mitään ongelmaa olisi mutta prossun ja näyttiksen välissä, monstan alla asustaa Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB joka sitten alkoi speccyn mukaan hohtamaan pelatessa punaisena 2.4h pelaamisen aikana lämmöt nousi 40->60 astetta pelin alkaessa jumimaan ja kaatuilemaan mitä ei aikaisemmin ollut käynyt aio-coolerin kanssa (masterliquid maker 92).

Hätäratkaisuna siirsin monstan kotelon ulkopuolelle, jolloin kotelosta tuli takapainoinen, millaisella tempulla saisi sekä monstan koteloon sisälle, että tuon ssdn pysymään viileänä?

Markkinoilla ei juuri näe m.2 ssd blokkeja, eikä sellainen edes mahtuisi tuohon alle
120 Monsta kyllä ihan järjetön radi! missä tahansa kotelossa...

H200:seen mahtuu juuri jotkut slimmit 240 + 120 radit
 
Saattaa mennä vähän offtopiciksi, mutta veikkaisin että täällä on aika monella Asuksen emoissa rgb-headereissa ledejä kiinni. Meinaa lähteä nimittäin järki.

Gpu:n blokin ledit vetäisi yhtäkkiä sateenkaareksi, vaikka sen piti olla staattinen lila. Seuraavaksi Aura softa lopetti toimintansa täysin. Ei enää tunnistanut mitään laitetta, itsellä siis emon ledit & gpu blokin rgbw nauha. Poistin ohjelman ja nyt olen asentanut JOKAISEN mahdollisen version minkä olen löytänyt ja jokaisella onnistuu tulemaan uudenlainen errori. Joko ohjelma ei käynnisty lainkaan, joko se sanoo "no compatible devices were found" tai sitten se löytää vain emon ledit. Blokin rgbw-nauhaa, joka on emon rgbw-liittimessä kiinni, en saa näkymään softassa enää mitenkään. Mennyt jo aivan absurdin paljon aikaa tämän selvittämiseen. Onko kohtalotovereita?
 
Miten pahasti haittaa jäähdytystehoa jos laittaa tuulettimet puhaltamaan jäähdyttimien läpi ilmaa kotelosta ulos?

Jos ihan puhtaasti ulkonäkösyistä laittaisin tälläiset Coolermaster MasterFan Pro Air Pressure RGB-tuulettimet: Cooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure RGB -laitetuuletin, 3 kpl + RGB LED -ohjain - 84,90€
Staattinen paine noilla : 1,59 mmH2O
Kattoon tulee tosiaan EK SE280 28mm jäähdytin ja eteen EK CE280 45mm jäähdytin.

Kotelo on Fractal Design R5 ja noiden jäähdyttimien kanssa ei enää kotelotuulettimia mahdu. Ilma tulisi sitään kotelon takaa ja alareunasta.

Kannattaako tuo unohtaa suosiolla ja laittaa esim. Arctic P14 PWM PST (staattinen paine 2,4 mmH2O) tuulettimet puhaltamaan ilmaa jäähdyttimien läpi koteloon sisälle? Vai onko tuolla käytännössä suurta vaikutusta toimivuuteen, jos nyt ei ihan maksimaalista kellotustulosta olla hakemassa?


Näytönohjaimelle (Radeon VII) ja prossulle (i5-6600k) tulee EK:n plexi/nikkeli RGB blokki ja pumpuksi EK:n Revo D5 RGB, noille tarvitsen RGB ohjaimen, kun ei emolevystä löydy RGB tukea (Asus Maximus Ranger VIII). Tuossa Coolermasterin tuuletin setissä tulisi RGB ohjain mukana johon saisin liitettyä myös nuo EK:n osat...

Tuota Coolermasterin ohjainta saa toki myös erikseen, mutta kohtuu suolaiseen hintaan 42€. Onko muita 4-pin RGB ohjaimia vielä saatavilla? En itse ainakaan onnistunut löytämään...




Pahoittelen tyhmiä kysymyksiä, ensikertalaisena kun ei mistään mitään tiedä :D
 
Miten pahasti haittaa jäähdytystehoa jos laittaa tuulettimet puhaltamaan jäähdyttimien läpi ilmaa kotelosta ulos?

Jos ihan puhtaasti ulkonäkösyistä laittaisin tälläiset Coolermaster MasterFan Pro Air Pressure RGB-tuulettimet: Cooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure RGB -laitetuuletin, 3 kpl + RGB LED -ohjain - 84,90€
Staattinen paine noilla : 1,59 mmH2O
Kattoon tulee tosiaan EK SE280 28mm jäähdytin ja eteen EK CE280 45mm jäähdytin.

Kotelo on Fractal Design R5 ja noiden jäähdyttimien kanssa ei enää kotelotuulettimia mahdu. Ilma tulisi sitään kotelon takaa ja alareunasta.

Kannattaako tuo unohtaa suosiolla ja laittaa esim. Arctic P14 PWM PST (staattinen paine 2,4 mmH2O) tuulettimet puhaltamaan ilmaa jäähdyttimien läpi koteloon sisälle? Vai onko tuolla käytännössä suurta vaikutusta toimivuuteen, jos nyt ei ihan maksimaalista kellotustulosta olla hakemassa?


Näytönohjaimelle (Radeon VII) ja prossulle (i5-6600k) tulee EK:n plexi/nikkeli RGB blokki ja pumpuksi EK:n Revo D5 RGB, noille tarvitsen RGB ohjaimen, kun ei emolevystä löydy RGB tukea (Asus Maximus Ranger VIII). Tuossa Coolermasterin tuuletin setissä tulisi RGB ohjain mukana johon saisin liitettyä myös nuo EK:n osat...

Tuota Coolermasterin ohjainta saa toki myös erikseen, mutta kohtuu suolaiseen hintaan 42€. Onko muita 4-pin RGB ohjaimia vielä saatavilla? En itse ainakaan onnistunut löytämään...




Pahoittelen tyhmiä kysymyksiä, ensikertalaisena kun ei mistään mitään tiedä :D
Oletko kokeillut mahtuuko taakse jotain slim-tuuletinta? Itselläni oli aiemmin EK:n SE360 ja PE240 radien läpi puhallus koteloon ilman takatuuletinta ja sekin toimi yllättävän hyvin, lämmöt olivat hyvät ja ylipaineella ilmakin poistuu kotelosta.
 
120 Monsta kyllä ihan järjetön radi! missä tahansa kotelossa...

H200:seen mahtuu juuri jotkut slimmit 240 + 120 radit

Itsellä kyseisessä kotelossa edessä 280 xt45, joka on aikalailla maksimi mikä tuohon sopii. Hoitaa 4770k+gtx1070 kevyillä kelloilla. Olisi tuossa yksi 120mm phobyan 60mm radi, mutta en ole vielä ruvennut änkäämään. Eikö joku tuollainen auttaisi?
 
Itsellä kyseisessä kotelossa edessä 280 xt45, joka on aikalailla maksimi mikä tuohon sopii. Hoitaa 4770k+gtx1070 kevyillä kelloilla. Olisi tuossa yksi 120mm phobyan 60mm radi, mutta en ole vielä ruvennut änkäämään. Eikö joku tuollainen auttaisi?
en tiedä auttaisiko tuollainen lisäpalikka kun emossa itsessään on joku m.2 ssd jäähdytys siili, se on tuo ROG silmä tuossa näyttiksen ja alemman letkuliittimen välissä
 
en tiedä auttaisiko tuollainen lisäpalikka kun emossa itsessään on joku m.2 ssd jäähdytys siili, se on tuo ROG silmä tuossa näyttiksen ja alemman letkuliittimen välissä

Mitäs jos kääntäisit tuon radin puhaltimet työntämään ilmaa sisäänpäin? Tuo vesisäiliö tod.näk. blokkaa aika hyvin tuon edestä tulevan ilmavirran.

....Pitäis välillä miettiä mitä kirjottelee. Taitaa aika nihkeästi tuo monsta sopia mihinkään kohtaan kotelon sisälle.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs jos kääntäisit tuon radin puhaltimet työntämään ilmaa sisäänpäin? Tuo vesisäiliö tod.näk. blokkaa aika hyvin tuon edestä tulevan ilmavirran.
vain tuon monstan puhallin työntää ilmaa ulospäin kaikki muut, kattotuuletin mukaan luettuna työntävät ilmaa sisään
 
Miten pahasti haittaa jäähdytystehoa jos laittaa tuulettimet puhaltamaan jäähdyttimien läpi ilmaa kotelosta ulos?

Jos ihan puhtaasti ulkonäkösyistä laittaisin tälläiset Coolermaster MasterFan Pro Air Pressure RGB-tuulettimet: Cooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure RGB -laitetuuletin, 3 kpl + RGB LED -ohjain - 84,90€
Staattinen paine noilla : 1,59 mmH2O
Kattoon tulee tosiaan EK SE280 28mm jäähdytin ja eteen EK CE280 45mm jäähdytin.

Kotelo on Fractal Design R5 ...
Level1Thecks on testaillu paljoin tuota eturadi puhaltaa ulos systeemiä silloin kun tarkoitus on kasata hilainen työasema (Threaripper+2xGPU) ja päätyi siihen että yleensä aina saavutta hiljaisemman ja viileämmän kokoonpanon kun etutuulettimen puhaltaa ulos sen radin läpi.

Otahuomioon että Level1techks käyttää Noctuan tulettimia ja hiljainen tarkoitta niillä = äänetön siksi niillä on kaksi 360 radia siinä kotelossa (katossa ja etupanelissa katto kummatkin puhaltaa sisään ulos).
 
Viimeksi muokattu:
Saattaa mennä vähän offtopiciksi, mutta veikkaisin että täällä on aika monella Asuksen emoissa rgb-headereissa ledejä kiinni. Meinaa lähteä nimittäin järki.

Gpu:n blokin ledit vetäisi yhtäkkiä sateenkaareksi, vaikka sen piti olla staattinen lila. Seuraavaksi Aura softa lopetti toimintansa täysin. Ei enää tunnistanut mitään laitetta, itsellä siis emon ledit & gpu blokin rgbw nauha. Poistin ohjelman ja nyt olen asentanut JOKAISEN mahdollisen version minkä olen löytänyt ja jokaisella onnistuu tulemaan uudenlainen errori. Joko ohjelma ei käynnisty lainkaan, joko se sanoo "no compatible devices were found" tai sitten se löytää vain emon ledit. Blokin rgbw-nauhaa, joka on emon rgbw-liittimessä kiinni, en saa näkymään softassa enää mitenkään. Mennyt jo aivan absurdin paljon aikaa tämän selvittämiseen. Onko kohtalotovereita?

Itellä tuli ongelmia tuon viimeisimmän biosin ja päivitysten myötä esim nyt on jäi palamaan punaisena lepotilasta palatessa. Toisinaan ei syty ollenkaan. Eiköhän toi ole joku softa ongelma. Ennen päivitystä toimi normaalisti.
 
Saattaa mennä vähän offtopiciksi, mutta veikkaisin että täällä on aika monella Asuksen emoissa rgb-headereissa ledejä kiinni. Meinaa lähteä nimittäin järki.

Gpu:n blokin ledit vetäisi yhtäkkiä sateenkaareksi, vaikka sen piti olla staattinen lila. Seuraavaksi Aura softa lopetti toimintansa täysin. Ei enää tunnistanut mitään laitetta, itsellä siis emon ledit & gpu blokin rgbw nauha. Poistin ohjelman ja nyt olen asentanut JOKAISEN mahdollisen version minkä olen löytänyt ja jokaisella onnistuu tulemaan uudenlainen errori. Joko ohjelma ei käynnisty lainkaan, joko se sanoo "no compatible devices were found" tai sitten se löytää vain emon ledit. Blokin rgbw-nauhaa, joka on emon rgbw-liittimessä kiinni, en saa näkymään softassa enää mitenkään. Mennyt jo aivan absurdin paljon aikaa tämän selvittämiseen. Onko kohtalotovereita?

Tänä aamuna huomasin että muistit jäin sateenkari tilaan ja muut olivat punaiset ja kun yritin käynnisttää Auraa niin meni vähän aikaa niin tuli että lopetti toimimasta. Sain toimimaan kun tapoin LightingServicen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom