Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Taisit olla väärässä ja oikeassa tuossa.

Nimittäin juu siinä on enempi/tiheämmin lamellaja mutta ne lamellit on huomattavasti ohuempaa kuparia (laadukkaampi) joten ilman virtausvastus ei kasvanut yhtään vaikka siinä on tiheämmässä lamelleja koska ilmatila lamellejen välissä ei pienentynyt.

Tuo tuplarivi lamelleja on osittain juuri ohuemman kuparin vuoksi (jos olisi yksi rivi se olisi niin veltto että lamellit taipuisivat herkästi).

Eli se HWlabs radi on ihan konkreetisesti laadukkaampi ja parempi.
Ai katos, siinä on aina "kaksi rivistöä" päällekäin samassa tilassa kun muilla yksi? No sittenhän tuo on tosiaan erilainen toteutus kuin muilla.

upload_2019-5-2_8-9-8.png


Tuo kuva kertoo suoraan ettei yksikään noista ole tarkoitettu hiljaisiin kokoonpanoihin. Noise level vähintään medium+
Itse arvostan paljon enemmän äänettömyyttä, joten "parempi laatu" on tässä tilanteessa huonompi tuote. ;)
 
Kun tuli väärä tuote Kiinasta ja laittoivat jo oikean tulemaan, kysynkö saanko pitää väärän osan ja tehdä mitä haluan. Vaiko olen vain hiljaa ja teen mitä haluan. Ja onko vinkkejä PETG putkilla loopin rakentamiseen. Kiitos
 
Jos eivät pyytäneet takaisin niin sitten pidät osan. Siltikään vaikka vaatisivat eivät voi oikein tehdä mitään. Kerran itselle kävi niin että vaativat jotain 10€ osaa takaisin. Sanoin että postit on sitten noin 40€ että heti kun sen laittavat niin palautan tuotteen.
Eivät halunneet enää sen jälkeen takaisin.
 
Tästä on varmaan eniten hyötyä ihmiselle joka on valkkaamassa jäähdytintä omaan koneeseensa ja omiin tarpeisiinsa mahdollisuuksien mukaan.
Ainoa huono tuossa on että on hieman vanhentunut lista jo. Hyvin käyttökelpoinen kuitenkin.

Tuolla on kyllä tosi hyvää ja kattavaa testiä, kiitos että jaoit. :tup:

Edit: Ja avasi silmiä :oops:
Tuo testi oli tosiaan aika hyvin rakennettu ja otettu huomioon oikeastaan kaikki mahdolliset muuttujat. Ei noita kannata silti 100% totuuksina ottaa, koska esim flow rate oli asetettu standardiksi 1gpm. Oikeissa loopeissa harvoin ollaan juuri tuossa arvossa. Hyvin voi silti vertailla tuotteita ja todeta että kyllä niissä oikeasti on eroa. :)
 
Pakko kyllä hommata uuteen koneeseen noita lämpö- ja virtausmittareita. Niin pääsee itsekkin tylsinä päivinä tekemään vertailua.
Eikös uusissa emolevyissä ole paikat kaikille noille ettei tarvitse ostaa mitään erillisiä?
Saako niissä tallennettua myös sitä dataa?
Kyllä useissa lankuissa on lämpötila anturin paikat ja itsellä tällänen virtausmittari jonka saa usbllä kiinni.
Aquacomputer Virtausanturi "high flow USB", G1/4 - 63,90€
 
Aivan, onkohan noissa miten isoja eroja tarkkuudessa tai virtauksen kuristamisessa?
Edit: Tuolla lukee 'Veden virtausanturi Aquaero säätimiin!' Toimiiko ilman sitä?

Alphacool Virtausmittari, G1/4 sisäkierre, 3-pin rpm-johto - 21,90€
Tuo olisi edullisempi ja yksinkertaisemman oloinen, tiedä sitten onko se parempi vaiko huonompi.

Itellä on tuo halvempi malli ja ihan hyvin toimi alkuun. Näytti hwinfossa virtauksen, mutta nyt on kadonnut. Samoin biosissa näkee ettei tuota härveliä sieltä enään löydy eikä uudelleen kytkennän jälkeen ilmestynyt takaisin. En jaksanut sen tarkemmin ihmetellä vielä. Samoin pumpun käydessä kovilla kierroksilla tuo ”ratas” pitää vittumaista rahinaa jonka saa kyllä pumppua säätämällä kokonaan pois.
 
Aivan, onkohan noissa miten isoja eroja tarkkuudessa tai virtauksen kuristamisessa?
Edit: Tuolla lukee 'Veden virtausanturi Aquaero säätimiin!' Toimiiko ilman sitä?

Alphacool Virtausmittari, G1/4 sisäkierre, 3-pin rpm-johto - 21,90€
Tuo olisi edullisempi ja yksinkertaisemman oloinen, tiedä sitten onko se parempi vaiko huonompi.

Tuo tulee tuuletin paikkaan kiinni mutta joudut kierroksista laskea jollain kaavalla virtauksen. Tämä usb malli tulee sisäiseen usb2 paikkaan tai saa myös aquaeroon kiinni ja näyttää suoraa l/h aquasuitelle tai esim. Aida64 ja hwinfo64kin tais osata lukea tuota.

Edit. Itse käytän g19 näppiksen näyttöä aida64 tehtyä info ruutuna johon saa kaikki kriittiset tiedot..
20181231_130533.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuo tulee tuuletin paikkaan kiinni mutta joudut kierroksista laskea jollain kaavalla virtauksen. Tämä usb malli tulee sisäiseen usb2 paikkaan tai saa myös aquaeroon kiinni ja näyttää suoraa l/h aquasuitelle tai esim. Aida64 ja hwinfo64kin tais osata lukea tuota.

Edit. Itse käytän g19 näppiksen näyttöä aida64 tehtyä info ruutuna johon saa kaikki kriittiset tiedot..
20181231_130533.jpg

Kyllähän tuon halvemman pulikan voi lyödä ihan emon virtauspinniin, jos sellainen emosta löytyy.
 
Eli varmaan fiksuinta lähtä emon omilla ja jos ei wörki niin hommaa tuollaisen erillisen.



Juu eli tuolla pärjää jos kestää :joy:
Edit: Mikä emo sinulla muuten on?

Maximus xi formula. En tosiaan ole kuin kerran ottanut piuhan irti ja laittanut takaisin, mutta en kyllä keksi miksi se ei enään toimi. Pyörii kyllä ja ulkoisesti näyttää ihan samalta kuin ennenkin. Täytyy tsekata vielä etten piuhaa ole repinyt vahingossa tai jotain vastaavaa.

Pari kuukautta se toimi mallikkaasti kunnes katosi.
 
"Asus Maximus XI Formula" sanoo speksit. En oo bongannu tota t-sensoria ku asuksen emoista, onko muillakin merkeillä semmosta tarjolla suoraan emolla?
 
"Asus Maximus XI Formula" sanoo speksit. En oo bongannu tota t-sensoria ku asuksen emoista, onko muillakin merkeillä semmosta tarjolla suoraan emolla?

T-Sensor on lämpötila. Flow sensorit löytyy ainakin tuosta formulasta, mutta emossa itsessään on mahdollisuus nestejäähdytykselle joten sen vuoksi voi myös tuo seuranta olla. En tiedä onko muissa XI emoissa.
 
En osaa kännykällä katsoa tuota speksi ikkunaa
Vaakaan kun kääntää niin näkee nuo ainakin androidiluurilla :) edit: ja näköjään ompullakin.

Aiemmin tässä oli puhetta että "useissa lankuissa on lämpötila anturin paikat", mut en ole löytänyt kuin asuksen lankuista. Mun tiedon mukaan siis ei ole muilla merkeillä. En toki ole katellu ku B450 ja X470 emoja.
 
Jos eivät pyytäneet takaisin niin sitten pidät osan. Siltikään vaikka vaatisivat eivät voi oikein tehdä mitään. Kerran itselle kävi niin että vaativat jotain 10€ osaa takaisin. Sanoin että postit on sitten noin 40€ että heti kun sen laittavat niin palautan tuotteen.
Eivät halunneet enää sen jälkeen takaisin.
Eli voin vaikka myyä pois kun ei tarvetta ole
 
Saako tällä jotain mitä uusilla emolevyillä ei?
Aquacomputer Aquaero 5 LT, USB Fan Controller - 69,00€
Otan tähän vielä kantaa.

Jos Aquaeron ostaa kannattaa suoraan panostaa vähän enemmän ja ostaa Aquaero 6 LT version. Vaihtoehtoisesti ostaa yhden tai useamman Quadro kontrollereita, mikä ylempänä linkattiin. 5 versiossa on vain muutama tuuletinpaikka.
Itse ostin vuosi sitten Aquaero 6 LT:n juuri siksi että ihan kaikista emolevyistä ei vielä löydy kaikkia liitäntöjä. Asuksen ROG sarjalaisilla alkaa jo useimmissa olemaan paikka t-sensorille mutta niissäkään ei kaikissa ole virtausmittarille paikkaa ja ainoat paikat, joiden avulla voi ohjata tuuletinten nopeuksia veden lämpöjen mukaan, ovat kotelotuuletinpaikat, joita on mallin mukaan joskus rajoitetusti. Esim. nykyisessä Maximus XI Genessä on CPU ja CPU_OPT paikkojen lisäksi vain yksi kotelotuuletinliitäntä joten siihen ei saa kirveelläkään kiinni samaan aikaan virtausmittaria ja muita lisähärpäkkeitä jos haluaa.

Tommonen ohjain antaa myöhemmin vapauden valita emolevyn muiden ominaisuuksien perusteella kun voi hoitaa pumppujen, tuuletinten, lämpötilojen ja virtausten mittailun ja säätämisen ohjaimella. Lisäksi Aquasuite (jonka lisenssi tulee ainakin Aquaerojen kanssa) on kattava ja tallentaa profiilin ohjaimen muistiin, jolloin sitä ei tarvitse erikseen säätää jos kokoonpano muuttuu ja joutuu esimerkiksi asentamaan Windowsin uudestaan.
 
Otan tähän vielä kantaa.

Jos Aquaeron ostaa kannattaa suoraan panostaa vähän enemmän ja ostaa Aquaero 6 LT version. Vaihtoehtoisesti ostaa yhden tai useamman Quadro kontrollereita, mikä ylempänä linkattiin. 5 versiossa on vain muutama tuuletinpaikka.
Itse ostin vuosi sitten Aquaero 6 LT:n juuri siksi että ihan kaikista emolevyistä ei vielä löydy kaikkia liitäntöjä. Asuksen ROG sarjalaisilla alkaa jo useimmissa olemaan paikka t-sensorille mutta niissäkään ei kaikissa ole virtausmittarille paikkaa ja ainoat paikat, joiden avulla voi ohjata tuuletinten nopeuksia veden lämpöjen mukaan, ovat kotelotuuletinpaikat, joita on mallin mukaan joskus rajoitetusti. Esim. nykyisessä Maximus XI Genessä on CPU ja CPU_OPT paikkojen lisäksi vain yksi kotelotuuletinliitäntä joten siihen ei saa kirveelläkään kiinni samaan aikaan virtausmittaria ja muita lisähärpäkkeitä jos haluaa.

Tommonen ohjain antaa myöhemmin vapauden valita emolevyn muiden ominaisuuksien perusteella kun voi hoitaa pumppujen, tuuletinten, lämpötilojen ja virtausten mittailun ja säätämisen ohjaimella. Lisäksi Aquasuite (jonka lisenssi tulee ainakin Aquaerojen kanssa) on kattava ja tallentaa profiilin ohjaimen muistiin, jolloin sitä ei tarvitse erikseen säätää jos kokoonpano muuttuu ja joutuu esimerkiksi asentamaan Windowsin uudestaan.

Joo tuo se suurin pointti kai että saa sinne muistiin profiiliin. Ainakin rampagessa kaikki liitännät liiankin kattavat mutta tuon aisuiten kanssa pelaaminen sitten välistä turhauttavaa...
 
Ainakin mITX emojen kanssa jos lähtee custom looppeihin niin on lähes pakko käyttää jotain ohjainta. Yllättävän paljon liitäntöjä kuitenkin menee. Itselläni on Corsair Commander Pro:ssa kiinni eturadin tuulettimet, kattoradin tuulettimet, poistotuuletin ja pumppu. Lisäksi vielä yksi lämpöanturi nesteen lämpötilalle.
 
Mieli polttelis rakennella ensimmäistä kertaa custom looppi ja perusasiat onkin suurinpiirtein kunnossa (eli mitä osia looppiin tarvii). Toiveena olisi mahdollisimman hiljainen, mutta toisaalta myös semmoinen jäähdytysteho joka riittäisi perus kellottamiseen (8700k @ 5ghz max ja 2080 ti samaan looppiin). Muutamia kysymysmerkkejä myös on:
-Tarkoituksena rakentaa laadukkaista osista looppi, koska kalliita osia on myös koneessa joten ei mitään halvinta kiinan looppia välttämättä. Mutta miltä merkiltä osat ja mistä? EK sivuilta kattelin jo alustavasti, mutta aika paljon ristiriitaista juttua tuntuu Googlella tulevan tämä valmistajan osista.
-Jäähdyttää tarvisi 8700k ja 2080 ti, sekä saisi olla myös varaa kellottaa löysät pois näistä. Riittääkö yksi 360mm radi vai esim 360 + 280? Kotelona toimii Lian Li PC-011 Dynamic, joten rajoituksia on ainakin radejen paksuudessa riippuen sijoittelusta
-pumppu+reservoir combo varmaan järkevin, mutta kuinka isolla nestesäiliöllä?
-Pehmeistä letkuista luultavasti rakennellaan, mutta noilla putkien paksuuksilla ei juuri taida eroja tulla?

Kiitos!
 
Mieli polttelis rakennella ensimmäistä kertaa custom looppi ja perusasiat onkin suurinpiirtein kunnossa (eli mitä osia looppiin tarvii). Toiveena olisi mahdollisimman hiljainen, mutta toisaalta myös semmoinen jäähdytysteho joka riittäisi perus kellottamiseen (8700k @ 5ghz max ja 2080 ti samaan looppiin). Muutamia kysymysmerkkejä myös on:
-Tarkoituksena rakentaa laadukkaista osista looppi, koska kalliita osia on myös koneessa joten ei mitään halvinta kiinan looppia välttämättä. Mutta miltä merkiltä osat ja mistä? EK sivuilta kattelin jo alustavasti, mutta aika paljon ristiriitaista juttua tuntuu Googlella tulevan tämä valmistajan osista.
-Jäähdyttää tarvisi 8700k ja 2080 ti, sekä saisi olla myös varaa kellottaa löysät pois näistä. Riittääkö yksi 360mm radi vai esim 360 + 280? Kotelona toimii Lian Li PC-011 Dynamic, joten rajoituksia on ainakin radejen paksuudessa riippuen sijoittelusta
-pumppu+reservoir combo varmaan järkevin, mutta kuinka isolla nestesäiliöllä?
-Pehmeistä letkuista luultavasti rakennellaan, mutta noilla putkien paksuuksilla ei juuri taida eroja tulla?

Kiitos!
EK on laadukas merkki, jota myydään paljon joten maanantaikappaleita toki saattaa joskus sattua kohdalle. Kiinalaisista osista Barrow on toisinaan jopa laadukkaampi kuin EK tai muut omien kokemuksieni perusteella.

Tuohon koteloon mahtuu helposti kaksi 360 radia. Mitä enemmän radipinta-alaa, niin sitä pienemmillä kierroksilla tarvitsee tuulettimia käyttää --> hiljaisempi.

Nestesäiliön koolla ei ole merkitystä, ei toki liian pientä tai liian pitkää kannata hankkia. Sellainen minkä nyt järkevästi koteloon saa. Saatat joutua ostamaan erikseen kannakkeet esim. tuuletinpaikkaan kiinnitettäväksi.

Letkujen paksuudella ei ole merkitystä, teoreettinen hyöty toki on isommalla sisähalkaisijalla. Paksummat letkut eivät myöskään mene lyttyyn niin helposti kuin pienemmät.
 
Ainoa huono tuossa on että on hieman vanhentunut lista jo. Hyvin käyttökelpoinen kuitenkin.


Tuo testi oli tosiaan aika hyvin rakennettu ja otettu huomioon oikeastaan kaikki mahdolliset muuttujat. Ei noita kannata silti 100% totuuksina ottaa, koska esim flow rate oli asetettu standardiksi 1gpm. Oikeissa loopeissa harvoin ollaan juuri tuossa arvossa. Hyvin voi silti vertailla tuotteita ja todeta että kyllä niissä oikeasti on eroa. :)
Mutta tuo näyttää aikahyvin sen että HWlabsin radin on enempi optimoituja tietyille käyttötavoille/tilanteille joten malli pitää valita tarkkaan ettei päätyy parempaa lopputulokseen kuin kilpailijan geneerisemmällä mallilla päätyisi vähemmällä säätämisellä.

HWlabseissa pitää valinta tehdä sekä virtausnopeuden että halutun tuulettimen nopeuden perusteella jos painotta vain toista voi päätyä väärään valintaan.

Esim. HWlabsilta löytyy sellaisia radeja joika pärjää pienellä tuulettimennopaudelal ja ovat pienivastus joten low floreate ja siten hiljainen pumpu onnistuu myös.



---------------------------
Lisäys:

Nyt tarvis halvan ratkaisu perus looppiin

Mulla on alle euron plugi lämpöantureita mutta tarvii lisäksi halvan härpättimen joka osaa lukea sen anturin ja laitaa tuloksen näkymään koneelle niin että sitä voi käytää pumpun kierrosnopeuden automaagisesssa säädössä.

Halvin mutta kömpelö keino joka itse keksin on halpa Arduino joka suoraan lukee lämpöanturia ja sen perusteella suoraan sääätää pumpua (pulma Arduinon PWM on karkea), etu on se että homma sivuuttaa kokonana koneen joten onko Win10 pystyssä vai ei ei merkkaa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Mieli polttelis rakennella ensimmäistä kertaa custom looppi ja perusasiat onkin suurinpiirtein kunnossa (eli mitä osia looppiin tarvii). Toiveena olisi mahdollisimman hiljainen, mutta toisaalta myös semmoinen jäähdytysteho joka riittäisi perus kellottamiseen (8700k @ 5ghz max ja 2080 ti samaan looppiin). Muutamia kysymysmerkkejä myös on:
-Tarkoituksena rakentaa laadukkaista osista looppi, koska kalliita osia on myös koneessa joten ei mitään halvinta kiinan looppia välttämättä. Mutta miltä merkiltä osat ja mistä? EK sivuilta kattelin jo alustavasti, mutta aika paljon ristiriitaista juttua tuntuu Googlella tulevan tämä valmistajan osista.
-Jäähdyttää tarvisi 8700k ja 2080 ti, sekä saisi olla myös varaa kellottaa löysät pois näistä. Riittääkö yksi 360mm radi vai esim 360 + 280? Kotelona toimii Lian Li PC-011 Dynamic, joten rajoituksia on ainakin radejen paksuudessa riippuen sijoittelusta
-pumppu+reservoir combo varmaan järkevin, mutta kuinka isolla nestesäiliöllä?
-Pehmeistä letkuista luultavasti rakennellaan, mutta noilla putkien paksuuksilla ei juuri taida eroja tulla?

Kiitos!
Mulla on juurikin sama kotelo, prossu ja näyttis kuin sulla. 2kpl 360 ek p-sarjan radeja kotelossa kiinni, hyvin mahtuu niiden puolesta kyllä. Ota huomioon että tarvit pci-e riserin jos meinaat saada sivupaneelin kiinni 2080ti:n blokin kanssa, tulee noin sentin sivupaneelin yli jos näyttis on suoraan emolevyssä kiinni. Näin ainakin bykskin blokin kanssa, mutta en usko että EK:n blokki olisi paljoa pienempi. Lisäksi tulee EK:n D5 pumppu-/säiliökombon kanssa pienimuotoisia sijoitus ongelmia tuon kortin ja blokin kanssa, mahtuu kyllä, mutta pitää joko jättää pumppu kiinnittämättä tai tehdä pari reikää kotelon pohjaan lisää. Tulee pumppu niin lähelle tuota etuikkunaa ettei ole enää kiinnitysreikiä tarpeeksi edessä.
Jos alkaisin tekemään tällä hetkellä kyseistä kokoonpanoa niin ostaisin jonkun toisen kotelon mihin mahtuis 2x360radia ja tuo 2080ti blokkeineen huoletta ilman pci-e riseria. Toki voi tehdä niin kuin mulla on tällä hetkellä ja laittaa sivuikkunan vain ylälaidasta kiinni ja antaa pölyn vallata kotelo. :shy:

Näyttiksen lämmöt olleet max 53 astetta pelaillessa, prossulla mennään max noin 80 asteeseen. Kierto: pumppu-> gpu-> cpu-> radit->
 
Mulla on juurikin sama kotelo, prossu ja näyttis kuin sulla. 2kpl 360 ek p-sarjan radeja kotelossa kiinni, hyvin mahtuu niiden puolesta kyllä. Ota huomioon että tarvit pci-e riserin jos meinaat saada sivupaneelin kiinni 2080ti:n blokin kanssa, tulee noin sentin sivupaneelin yli jos näyttis on suoraan emolevyssä kiinni. Näin ainakin bykskin blokin kanssa, mutta en usko että EK:n blokki olisi paljoa pienempi. Lisäksi tulee EK:n D5 pumppu-/säiliökombon kanssa pienimuotoisia sijoitus ongelmia tuon kortin ja blokin kanssa, mahtuu kyllä, mutta pitää joko jättää pumppu kiinnittämättä tai tehdä pari reikää kotelon pohjaan lisää. Tulee pumppu niin lähelle tuota etuikkunaa ettei ole enää kiinnitysreikiä tarpeeksi edessä.
Jos alkaisin tekemään tällä hetkellä kyseistä kokoonpanoa niin ostaisin jonkun toisen kotelon mihin mahtuis 2x360radia ja tuo 2080ti blokkeineen huoletta ilman pci-e riseria. Toki voi tehdä niin kuin mulla on tällä hetkellä ja laittaa sivuikkunan vain ylälaidasta kiinni ja antaa pölyn vallata kotelo. :shy:

Näyttiksen lämmöt olleet max 53 astetta pelaillessa, prossulla mennään max noin 80 asteeseen. Kierto: pumppu-> gpu-> cpu-> radit->
Tarkoitus ois laittaa varmaan GPU vertikaalina tuolla CoolerMasterin telineellä kun semmonen tuolta löytyy. Tiedä sitten mahtuisko siten paremmin tuonne. Onko sulla missä paikoissa nuo blokit? Oiskohan noita pumppuja erilaisia, vai tuleekohan ne kaikki samalla tavalla kiinni?

Koteloa nyt ei ainakaan tule vaihdettu kun vasta saanu tämän alle ja tykkään tästä. :cigar2:

Edit: Kiitos myös muille vastauksista!
 
Mulla on juurikin sama kotelo, prossu ja näyttis kuin sulla. 2kpl 360 ek p-sarjan radeja kotelossa kiinni, hyvin mahtuu niiden puolesta kyllä. Ota huomioon että tarvit pci-e riserin jos meinaat saada sivupaneelin kiinni 2080ti:n blokin kanssa, tulee noin sentin sivupaneelin yli jos näyttis on suoraan emolevyssä kiinni. Näin ainakin bykskin blokin kanssa, mutta en usko että EK:n blokki olisi paljoa pienempi. Lisäksi tulee EK:n D5 pumppu-/säiliökombon kanssa pienimuotoisia sijoitus ongelmia tuon kortin ja blokin kanssa, mahtuu kyllä, mutta pitää joko jättää pumppu kiinnittämättä tai tehdä pari reikää kotelon pohjaan lisää. Tulee pumppu niin lähelle tuota etuikkunaa ettei ole enää kiinnitysreikiä tarpeeksi edessä.
Jos alkaisin tekemään tällä hetkellä kyseistä kokoonpanoa niin ostaisin jonkun toisen kotelon mihin mahtuis 2x360radia ja tuo 2080ti blokkeineen huoletta ilman pci-e riseria. Toki voi tehdä niin kuin mulla on tällä hetkellä ja laittaa sivuikkunan vain ylälaidasta kiinni ja antaa pölyn vallata kotelo. :shy:

Näyttiksen lämmöt olleet max 53 astetta pelaillessa, prossulla mennään max noin 80 asteeseen. Kierto: pumppu-> gpu-> cpu-> radit->
Ek:n RTX 2080ti Vector blokki näyttäisi olevan 127.6mm korkea (Jimm’s) ja Lian li:n sivuilla lukee kortin maksimikorkeuden olevan 159mm? Noiden lukujen perusteella ainakin EK:n blokki, joka on tehty refu korteille, pitäisi mahtua helposti?
 
Tarkoitus ois laittaa varmaan GPU vertikaalina tuolla CoolerMasterin telineellä kun semmonen tuolta löytyy. Tiedä sitten mahtuisko siten paremmin tuonne. Onko sulla missä paikoissa nuo blokit? Oiskohan noita pumppuja erilaisia, vai tuleekohan ne kaikki samalla tavalla kiinni?

Koteloa nyt ei ainakaan tule vaihdettu kun vasta saanu tämän alle ja tykkään tästä. :cigar2:

Edit: Kiitos myös muille vastauksista!

Mulla on lian-li PC-o11air koppa mikä siis käytännössä sama kun ei etupaneelissa ole mitään kiinni. 9700k ja 1080ti molemmat miedosti kellotettuja ja pelikäytössä lämmöt cpu jotai 50c tietämillä ja gpu maks 45c, vedenlämmöt max 39.5c. Radeina nyt ek 360 xe ja 240 pe molemmat push/pull, kierrokset noctuan tuulareissa on jossai 1200rpm max pelatessa joka on omasta mielestä turhan äänekäs. Minkälaisia vedenlämpöjä muut on saanu 2x360 radeilla ja millä kierroksilla? Vertailukohtia olis kiva kuulla...

Niin ja tosiaan huoneen lämpö vaihtelee auringon mukaan 24-27c ja gpu on vertikaalisti asennettuna ja 240 radi on katossa ja 360 sivulla.
 
Viimeksi muokattu:
...
---------------------------
Lisäys:

Nyt tarvis halvan ratkaisu perus looppiin

Mulla on alle euron plugi lämpöantureita mutta tarvii lisäksi halvan härpättimen joka osaa lukea sen anturin ja laitaa tuloksen näkymään koneelle niin että sitä voi käytää pumpun kierrosnopeuden automaagisesssa säädössä.

Halvin mutta kömpelö keino joka itse keksin on halpa Arduino joka suoraan lukee lämpöanturia ja sen perusteella suoraan sääätää pumpua (pulma Arduinon PWM on karkea), etu on se että homma sivuuttaa kokonana koneen joten onko Win10 pystyssä vai ei ei merkkaa mitään.
Onko tuohon vastausta vai pitääkö alkaa juottamaan emolta kotelolämpöanturi irti?
 
...

Näyttiksen lämmöt olleet max 53 astetta pelaillessa, prossulla mennään max noin 80 asteeseen. Kierto: pumppu-> gpu-> cpu-> radit->
Onko sulla Bykskin CPU bloki kun osa niistä malleista on aika kranttuja asennettavia se selittäisi helposti tuon ylisuuren lämmön.
 
Ek:n RTX 2080ti Vector blokki näyttäisi olevan 127.6mm korkea (Jimm’s) ja Lian li:n sivuilla lukee kortin maksimikorkeuden olevan 159mm? Noiden lukujen perusteella ainakin EK:n blokki, joka on tehty refu korteille, pitäisi mahtua helposti?

Evgan hydrocopper + rtx2080ti ei mahdu ainakaan vaakatasossa tuohon koteloon. Jää noin puoli senttiä ulos.
 
Täältä näkee mitä Dynamiciin mahtuu ja mitä ei: O11 Dynamic/Air GPU Guidance list – LIAN LI
Näyttistä jos on päivittämässä niin kannattaa kattoa tarkkaan se kortin leveys, ellei halua pistää korttia pystyyn. Referenssikortit menee kyllä heittämällä.

Suosittelen ainakin 2kpl 360mm radeja tuohon koppaan, kerta tilaa on. Omassa kopassa tällä hetkellä 3kpl 360mm radeja hiljaisuuden maksimoimiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla jää näytönohjaimen korkeimmasta laidasta noin 2cm tilaa sivupaneeliin, Bykskin blokissa tuo "korkein" osa missä liittimet on, tulee 3cm kortin yli. Kortin ja blokin kokonaiskorkeus on hitusen vajaa 16cm, jos pci-e liitintä ei lasketa mukaan. Ja tulee tosiaan noin 1cm liian korkealle, eikä sivupaneeli mene enää kiinni kunnolla. Liekö tuo 159mm emolevyn pinnasta ilmoitettu arvo.
360 radit mulla on katossa ja tuossa sivupaikassa, katossa pullina 3kpl 12cm vardareita ja sivuradissa 2x12cm MagLeviä ja yks 12cm noctua. Pohjassa puhaltaa vielä kaks 12cm noctuaa sisälle. Suunnitelmissä olis vielä lisätä yks poistopuhallin, mutta jää nähtäväksi..
E:typo
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuohon vastausta vai pitääkö alkaa juottamaan emolta kotelolämpöanturi irti?
Ei taida olla, jos ei emossa ole temp_sensor porttia.

Joskus yritin usb antureita, mutta ei niihin mitään tukea winkkarilla saa. Aquaero, jos laskee omalle työlleen mitään arvoa. Toki jos tykkää väkertää niin sitten. :)
 
Mulla jää näytönohjaimen korkeimmasta laidasta noin 2cm tilaa sivupaneeliin, Bykskin blokissa tuo "korkein" osa missä liittimet on, tulee 3cm kortin yli. Kortin ja blokin kokonaiskorkeus on hitusen vajaa 16cm, jos pci-e liitintä ei lasketa mukaan. Ja tulee tosiaan noin 1cm liian korkealle, eikä sivupaneeli mene enää kiinni kunnolla. Liekö tuo 159mm emolevyn pinnasta ilmoitettu arvo.
360 radit mulla on katossa ja tuossa sivupaikassa, katossa pullina 3kpl 12cm vardareita ja sivuradissa 2x12cm MagLeviä ja yks 12cm noctua. Pohjassa puhaltaa vielä kaks 12cm noctuaa sisälle. Suunnitelmissä olis vielä lisätä yks poisto puhallin, mutta jää nähtäväksi..
Jees. Eli oliko sulla nyt tuo pumppu kiinni kotelon lattiassa? Oliko siinä mahdollisuutta kiinnittää se pumppu siihen sivuseinään tuulettimen paikalle niinkuin aika monessa buildissä näyttäs olevan?
 
Jees. Eli oliko sulla nyt tuo pumppu kiinni kotelon lattiassa? Oliko siinä mahdollisuutta kiinnittää se pumppu siihen sivuseinään tuulettimen paikalle niinkuin aika monessa buildissä näyttäs olevan?
Mulla on pumppu kiinni telineessä joka tuli pumpun mukana, teline ei ole kiinni tällä hetkellä, se lepää kotelon lattialla.
Oli jonkun aikaa pelkkä prossu loopissa, jolloin oli pumppu telineineen kiinni tuossa sivuradin paikalla (silloin ei ollut kuin 1kpl 360 radi katossa). Tosin näyttiksenä toimi silloin vielä 1070ti, joka on huomattavasti pienempi kortti kuin tuo 2080ti. Muistelisin että yritin pitää pumpun tuossa sivuradin kohdalla, mutta tuo näyttis oli liian pitkä tuolle minun pumppu-säiliö-combolle. Kun 2080ti oli vielä ilmajäähyllä taisin joutua laittamaan 2080ti:n aluksi alimpaan pcie-paikkaan (x8) että pumppu sai olla sivulla, eikä vielä siinä vaiheessa tarvinnut alkaa muokkaamaan looppia. Tällöin siis pumppu mahtui sivuradin paikalle, kun oli tavallaan kattoradin ja näytönohjaimen välissä.
E: Pumppuna EK:n p360 kitin mukana tullut EK-XRES 140 Revo D5 PWM (incl. pump)
 
Onko sulla Bykskin CPU bloki kun osa niistä malleista on aika kranttuja asennettavia se selittäisi helposti tuon ylisuuren lämmön.

CPU-blokki on EK-Supremacy EVO. Tuo ~80 astetta on prossun maksimilämpöpiikki, keskiarvo varmaan jossain 70asteen hujakoilla. Prossun lämmöt nousi 10astetta GPU:n looppiin lisäyksen myötä. Ajattelin ite että johtuu tuosta kierrosta kun cpu tulee heti gpu:n jälkeen. Samalla kumminkin lisäsin toisen 360radinkin. Molemmat radit on tosiaan tällä hetkellä vain pullina, auttaiskohan jos laittais push-pullina molemmat radit?

E: cpun voltit on 1.28v
EE: laitetaanhan vielä että idlenä (työpöytäkäytössä) gpu 25c ja cpu 31c
 
CPU-blokki on EK-Supremacy EVO. Tuo ~80 astetta on prossun maksimilämpöpiikki, keskiarvo varmaan jossain 70asteen hujakoilla. Prossun lämmöt nousi 10astetta GPU:n looppiin lisäyksen myötä. Ajattelin ite että johtuu tuosta kierrosta kun cpu tulee heti gpu:n jälkeen. Samalla kumminkin lisäsin toisen 360radinkin. Molemmat radit on tosiaan tällä hetkellä vain pullina, auttaiskohan jos laittais push-pullina molemmat radit?

E: cpun voltit on 1.28v
EE: laitetaanhan vielä että idlenä (työpöytäkäytössä) gpu 25c ja cpu 31c

Riippuu radien paksuudesta, mutta pelkkä push voi myös auttaa jos on kohtuu slim radit.
 
Molemmat radit on EK-CoolStream PE 360, eli 38mm paksuja, joista nuo kennot kattaa ehkä puolet, eli jäähdytysrimojen paksuus arviolta noin 20mm.
 
CPU-blokki on EK-Supremacy EVO. Tuo ~80 astetta on prossun maksimilämpöpiikki, keskiarvo varmaan jossain 70asteen hujakoilla. Prossun lämmöt nousi 10astetta GPU:n looppiin lisäyksen myötä. Ajattelin ite että johtuu tuosta kierrosta kun cpu tulee heti gpu:n jälkeen. Samalla kumminkin lisäsin toisen 360radinkin. Molemmat radit on tosiaan tällä hetkellä vain pullina, auttaiskohan jos laittais push-pullina molemmat radit?

E: cpun voltit on 1.28v
EE: laitetaanhan vielä että idlenä (työpöytäkäytössä) gpu 25c ja cpu 31c
Kiertäähän sulla vesi oikeinpäin sen GPU blokin läpi .... olen vieläkin sitämieltä että tuon prossun ei pitäisi käydä noin kuumana niin että jossain on vikaa mikä pitää löytää ja korjata.
 
Kyllähän se, pumpun OUT-liittimestä blokin IN-liittimeen.
E: heiluttelin vielä vähän koteloa ja jokunen ilmakupla tuli vielä. Päivittelen tässä että oisko ne vaikuttaneet lämpöihin.
 
Viimeksi muokattu:
Matuuko siis EK:n 360PE tuohon Pc-o11 Dynamicin sivupaikkaan sinne toiselle puolelle/sivukammioon? Ja jos mahtuu, niin mahtuuko miten päin tahansa?
 
Matuuko siis EK:n 360PE tuohon Pc-o11 Dynamicin sivupaikkaan sinne toiselle puolelle/sivukammioon? Ja jos mahtuu, niin mahtuuko miten päin tahansa?

Ite tungin ek 360pe sinne liittimet ylhäällä, mutta jouduin poraamaan uudet reijät koteloon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom