Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Vuotojen ehkäisemiseksi oon ite looppia kasatessa ihan suulla tehny paineen letkun päästä joka liitoksen jälkeen. Jos joku liitos vuotaa, niin sen huomaa kun paine karkaa ja suhinasta voi paikallistaakin. Toki vielä vesienkin kanssa tarkistus mutta tuolla tavalla ainakin idioottivirheensä löytää jos ei oo bakteeri- tai kemikaalikammoa :D
 
EK D5 PWM-pumput pyörii 60% teholla virrat kytkettynä, ilman PWM-signaalia. Ilmaukseen kannattaisi olla kaikki tehot käytössä, auttaa kummasti.
Onkohan sama kaikissa? Mulla ainakin menee täysille kierroksille kun nappasee ton 4pin kaapelin irti, EK-XRES D5 PWM Revo käytössä
 
Eiköhän tuo ole kaikkien Laingin D5 PWM-mallien ominaisuus.
PWM duty cycle: ~ 20-100%
- Default behavior: Runs at 100% duty cycle when no PWM feedback signal is present

Suoraan EK:n sivuilta kyseisen pumpun spekseistä, eli kyllä se pyörii 100% ilman tuota kaapelia.
 
Nyt on uusi virtapiuha hommattu ja jatketaan harjoituksia. Tosiaan ite meen duunii kohta ja aamulla himaan nii samakos se siinä pyöriä. Muija saa sammuttaa, jos näkee paperin kastuvan :D
 
PWM duty cycle: ~ 20-100%
- Default behavior: Runs at 100% duty cycle when no PWM feedback signal is present

Suoraan EK:n sivuilta kyseisen pumpun spekseistä, eli kyllä se pyörii 100% ilman tuota kaapelia.

Aikaisemmin tuo on ollut 60%, siitä olen satavarma. Tuota on muutettu jossain vaiheessa. Esim. näissä arvosteluissa löytyy tuo 60% cycle ilman PWM-kaapelia.

Review of the EK-XTOP Revo D5 + EK D5 PWM G2 pump

EK-XTOP Revo D5 Featuring the EK-D5 PWM G2 Pump
 
PWM duty cycle: ~ 20-100%
- Default behavior: Runs at 100% duty cycle when no PWM feedback signal is present

Suoraan EK:n sivuilta kyseisen pumpun spekseistä, eli kyllä se pyörii 100% ilman tuota kaapelia.

Tuo voi olla uudempien versioiden ominaisuus.
Itselläni on tämä pumppu ja en huomannut ainakaan mitään tuohon viittaavaa EK:n sivuilta.
 
Tuohan on muutos parempaan, ei tarvi enää säätää emon kanssa että saa loopin ilmattua.

Tuo 60% cycle ilman PWMmää oli kyllä kirkkaasti mielessä, sen kanssa kun jouduin taistelemaan. Lopulta piti kasata kone että sai kunnon ilmauksen tehtyä.

100% itellä ainakin menee, eli n.4800rpm. testasin juuri asian.

Eli sinulla on uudempi pumppu, G2 moottorilla.
 
Sellanen siitä nyt tuli. Ei näy vuotoja vielä :btooth:

Nytkö sit ravistelemaan koppaa, jotta saadaan ilma liikkeelle?

Nestepinta myös laskee säiliössä. Tämä vissiin siitä, kun ilma poistuu. Täytyy lisäillä aina välillä.

E81D215C-D5FB-41FF-BD69-70B2362ECDB0.jpeg
 
Sellanen siitä nyt tuli. Ei näy vuotoja vielä :btooth:

Nytkö sit ravistelemaan koppaa, jotta saadaan ilma liikkeelle?

Nestepinta myös laskee säiliössä. Tämä vissiin siitä, kun ilma poistuu. Täytyy lisäillä aina välillä.

E81D215C-D5FB-41FF-BD69-70B2362ECDB0.jpeg

Jep, koppaa vaan kallisteleemaan että ilmat lähtee liikkumaan. :tup:
 
Tässä on pikkunen ajatus ja mielenkiinto noussu tuon kovan putken kanssa touhuamiseen, niin kysästäämpä nyt tällänen että mikä ero on akryyliputkella ja PETG-putkella ? Esim. onko mitään eroa taivuttelussa yms. ominaisuuksissa?

Ja sitten ihan mielenkiinnosta että miten porukka täällä tavuttelee putkea? Eli ihan vapaalla kädellä silmämääräset vai käytättekö jotain 90/45 asteen muotteja/ohjureita?
 
Tässä on pikkunen ajatus ja mielenkiinto noussu tuon kovan putken kanssa touhuamiseen, niin kysästäämpä nyt tällänen että mikä ero on akryyliputkella ja PETG-putkella ? Esim. onko mitään eroa taivuttelussa yms. ominaisuuksissa?

Ja sitten ihan mielenkiinnosta että miten porukka täällä tavuttelee putkea? Eli ihan vapaalla kädellä silmämääräset vai käytättekö jotain 90/45 asteen muotteja/ohjureita?
Petg taipuu huomattavasti helpommin vähemmällä lämmityksellä, akryyliputki on kirkkaampaa kuin petg. Petgissäkin on eroja, itse suosin EK/barrowin putkea, nuo ovat todella helposti taipuvia. Tarvitsee silikoni-insertin putken sisään taivutuksen ajaksi ettei putki lörpsähdä ja tulee siisti taivutus. Vapaalla kädellä on tullut taivuteltua, hitaasti lämmittäen ja putkea samalla pyörittäen.
Pitäisi kyllä hankkia tuollaiset ”muotit”. :)
 
Tässä on pikkunen ajatus ja mielenkiinto noussu tuon kovan putken kanssa touhuamiseen, niin kysästäämpä nyt tällänen että mikä ero on akryyliputkella ja PETG-putkella ? Esim. onko mitään eroa taivuttelussa yms. ominaisuuksissa?

Ja sitten ihan mielenkiinnosta että miten porukka täällä tavuttelee putkea? Eli ihan vapaalla kädellä silmämääräset vai käytättekö jotain 90/45 asteen muotteja/ohjureita?
Petg on lisäksi helpompi leikata, ei murru. Pystyy leikkaamaan ihan putki"saksilla". Itse tosin en ole akryyliä työstänyt. Silmämääräisesti tulee itsekin taivutettua. :)
 
Putken taivutteluun tarvittavat työkalut:
- kuumailmapuhallin, jonka saa pöydälle puhaltamaan ylöspäin
- sopivan kokoinen silikoni-insertti
- putkileikkuri
- putkenkalvain/purseenpoistaja
- hiekkapaperia
(- taivutusmuotit)
@Lixgou
 
Kiitoksia vastauksista.
Luinkin tuossa että petg olisi tosiaan helpompi käsitellä ja suositellaan aloittelijoille. :)

Työkalut on jo suurin piirten tiedossa mitä tarvitaan. @Härkönen :sen tekemä lista varmisti asian noilta osin (ja myös hyvän ostoslistan saa tästä :D).

Ei kait tässä muu auta kuin alkaa putket ja työkalut hommaamaan ja tarttua härkää sarvista. Tekemällähän tuonkin oppii.
Liittimissä nyt ei pitäsi kai olla mitään ihmeellistä kuhan vain mätsää putken ulkohalkaisiaan.
 
Kiitoksia vastauksista.
Luinkin tuossa että petg olisi tosiaan helpompi käsitellä ja suositellaan aloittelijoille. :)

Työkalut on jo suurin piirten tiedossa mitä tarvitaan. @Härkönen :sen tekemä lista varmisti asian noilta osin (ja myös hyvän ostoslistan saa tästä :D).

Ei kait tässä muu auta kuin alkaa putket ja työkalut hommaamaan ja tarttua härkää sarvista. Tekemällähän tuonkin oppii.
Liittimissä nyt ei pitäsi kai olla mitään ihmeellistä kuhan vain mätsää putken ulkohalkaisiaan.

Jos ekaa kertaa taivuttelemassa, niin suosittelen ottamaan putkea ihan reippaasti. Siinä menee harjoitellessa pari tankoa tuosta vaan, alkaa harmittaa jos vetää materiaalin tiukille ja pitäis vielä monta putkea taitella.
 
Jos ekaa kertaa taivuttelemassa, niin suosittelen ottamaan putkea ihan reippaasti. Siinä menee harjoitellessa pari tankoa tuosta vaan, alkaa harmittaa jos vetää materiaalin tiukille ja pitäis vielä monta putkea taitella.

Joo tottahan toki. Mutta lähinnä tässä on nyt vain itsellä tavoitteena päästä kokeilemaan tuo homma että tuleeko siitä nyt edes mitään vai unohdetaanko koko homma ja jatketaan softi putkella. :D
 
Joo tottahan toki. Mutta lähinnä tässä on nyt vain itsellä tavoitteena päästä kokeilemaan tuo homma että tuleeko siitä nyt edes mitään vai unohdetaanko koko homma ja jatketaan softi putkella. :D
Puhallin medium lämmölle ja pyörittelet putkea n. 15-20cm etäisyydeltä puhaltimesta, se alkaa taipumaan sitten itsestään.
Hyvä siitä tulee :tup:
 
Kuinka paljon suosittelette aloittelijan ostaa tuota EK:n kovaa putkea ettei säheltäessä lopu kesken? Riittääkö 5 pakettia (2 putkea per pkt) cpu+gpu+2 radia looppiin?
 
Siinä se olis kasaantumassa (vain prossulle). Define R6 kotelona.

cool.jpg


Ekaa luuppia siis kasaamassa. Aika kivasti sai nuo kamat aseteltua. Huomenna saan korkkaustyökalun lainaa, eli sitten vasta prossua kiinni.

Eikös tätä tässävaiheessa kannattais vaikka ajaa ja kattoa että kaikki liitokset jne on kunnossa (tuo prossujäähy on irrallaan joten ei kiinni emossa, mutta luuppi on ns. suljettu nyt)?
- PWM liitin irti emolta
- Molexi kiinni poweriin
- Nestettä kannuun ja pyöräyttelee tavaraa kiertoon (lähteekö pumppu päälle kun laitan powerin päälle?)
- Lisää nestettä ja taas pyöräyttää kunnes alkaa olla täys (samalla kallistelee koteloa)

Alphacoolin mukana tuli joku jumpperiliitin joka menee vissiin tohon emolle? Ohjeissa ei sanottu mitään. Tarvitsenko tätä?

Oliko niin että tässä vaiheessa tuo puhdistus kannattaa tehdä vaikka käyttämällä ihan akkuvettä? Sitten tyhjentää luuppi ja laittaa nuo alphacoolin omat litkut sisään?

Niin ja lämpotila-anturien paikat on varmaan ihan OK (out on radin sisääntulossa, in on pumpun lähdössä prossulle)?

Muita havaintoja/vinkkejä ennen kun lähden testaileen? :)
 
Jos puhdistuksella tarkoitat tehdasuusien osien huuhtelua niin se olisi pitänyt tehdä jo ennen kasaamista, etenkin tuon jäähdyttimen ensihuuhtelu saattaa tönäistä liikkeelle isojakin metallikikkareita jotka sitten kulkeutuvat pumppuun ja repivät ja raatelevat sen rikki tai sitten vaan tukkivat prossublokin.

Jos et tehnyt tuota huuhtelua niin pura nuo rojut irti kotelosta, irroita paluuletku jäähdyttimeltä säiliölle ja laita se menemään viemäriin ja laita hanasta tulemaan vettä säiliöön ja anna pumpun pöhistä pari minuuttia.
 
Siinä se olis kasaantumassa (vain prossulle). Define R6 kotelona.

cool.jpg


Ekaa luuppia siis kasaamassa. Aika kivasti sai nuo kamat aseteltua. Huomenna saan korkkaustyökalun lainaa, eli sitten vasta prossua kiinni.

Eikös tätä tässävaiheessa kannattais vaikka ajaa ja kattoa että kaikki liitokset jne on kunnossa (tuo prossujäähy on irrallaan joten ei kiinni emossa, mutta luuppi on ns. suljettu nyt)?
- PWM liitin irti emolta
- Molexi kiinni poweriin
- Nestettä kannuun ja pyöräyttelee tavaraa kiertoon (lähteekö pumppu päälle kun laitan powerin päälle?)
- Lisää nestettä ja taas pyöräyttää kunnes alkaa olla täys (samalla kallistelee koteloa)

Alphacoolin mukana tuli joku jumpperiliitin joka menee vissiin tohon emolle? Ohjeissa ei sanottu mitään. Tarvitsenko tätä?

Oliko niin että tässä vaiheessa tuo puhdistus kannattaa tehdä vaikka käyttämällä ihan akkuvettä? Sitten tyhjentää luuppi ja laittaa nuo alphacoolin omat litkut sisään?

Niin ja lämpotila-anturien paikat on varmaan ihan OK (out on radin sisääntulossa, in on pumpun lähdössä prossulle)?

Muita havaintoja/vinkkejä ennen kun lähden testaileen? :)
Kuten jultsu tuossa sanoi, niin osien huuhtelu kannattaa tehdä ennen loopin kasaamista. Näyttäisi myös ettei tuossa ole minkäänlaista drain valvea nesteille, eli nesteen pois saaminen voi olla aika työlastä kun sen kerran olet täyttänyt. Huuhtelisin siis vaikka lavuaarissa ennen kasaamista ja sitten suoraan lopulliset nesteet kun looppi kasattu.

Se jumpperi laitetaan powerin 24-pin (emolle menevä) johdon päähän, poweri käynnistyy heti kun sieltä powerista nappaat virtakatkaisimen päälle - katso että virtalähteen katkaisin on off-asennossa ennen sen jumpperin ja virtakaapelin liittämistä. Pumppu starttaa myös samalla, jos se on powerissa kiinni. Sitten vain nestettä säiliöön, sieltä katkaisimesta hetkeksi virrat päälle, virta pois kun säiliö alkaa tyhjentyä, lisää nestettä ja tämän toistoa kunnes looppi täynnä.

Vuototestiä tehdessä irroita KAIKKI muut powerin johdot. Näyttis ja prossu etenkin irti, pidät vain pumpun molexilla ja sen jumpperin siinä 24-pin johdossa. Muuten menee virtaa myös kaikilla muille osille: jos sattuu vuoto niin todennäköisesti paskot ne osat jotka saavat virtaa ja vettä päällensä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset näistä. Eipä tuo iso homma ole irroittaa tuo radi ja huuhdella se erikseen ensin, sitten voisin tuon puhdistuskierrätyksen vielä tehdä siihen peesiin ennen lopullisia nesteitä.

Poistoletku, mitenköhän sen nyt tuohon sais järkevästi kikkailtua (sellasia osia ei taida löytyä). Yks vaihtis on tietty imasta jollain pullolla/letkulla tuolta säiliöstä mutta ei silläkään taida kaikki tulla pihalle.

Hyvä kun kysyin, ettei tullu kikkailtua niin että jotain vois mennä käytössä rikki. :tup:
 
Itse olen vesillä menny noin 10 vuotta ja koskaan ei ole ollut poistoletkua loopille :D
Mutta nyt kun tuohon kovaan putkeen sekaantuu niin tämä pitää kyllä sitten suunnitealla ja toteuttaa.
 
Jos kovilla putkilla tekee monimutkaista putkea niin 1kpl 90 mutkia voipi säästää ison vaivan :lol:
 
Pitääkö tohon cpu fan pinniin laittaa jotain piuhaa kiinni vaikka mennäänkin nesteillä? Ajattelin vaan, kun nyt ekaa kertaa käynnistin ja antoi varoituksen cpu fan error. Vai ymmärtääkö myöhemmin käynnistyksissä, että on vesijäähdytys :confused:

41434325-2B19-417B-B6ED-6EC601D78E01.jpeg
 
Tuon varoituksen saa varmaan biosista pois kun laittaa tuon cpu-lähdön säädön "disable" tjsp.
 
Pitääkö tohon cpu fan pinniin laittaa jotain piuhaa kiinni vaikka mennäänkin nesteillä? Ajattelin vaan, kun nyt ekaa kertaa käynnistin ja antoi varoituksen cpu fan error. Vai ymmärtääkö myöhemmin käynnistyksissä, että on vesijäähdytys :confused:

41434325-2B19-417B-B6ED-6EC601D78E01.jpeg

Joko laittaa siihen tuulari kiinni tai sitten se voi käydä bios:sta laittamassa että "ignore" niin ei enää herjaa.
 
Pitääkö tohon cpu fan pinniin laittaa jotain piuhaa kiinni vaikka mennäänkin nesteillä? Ajattelin vaan, kun nyt ekaa kertaa käynnistin ja antoi varoituksen cpu fan error. Vai ymmärtääkö myöhemmin käynnistyksissä, että on vesijäähdytys :confused:

41434325-2B19-417B-B6ED-6EC601D78E01.jpeg
Ainoa syy miksi tykkäisin pitää sen pumpun juuri CPU fanissa on tuo virheilmoitus. Eli se ettei pumpun sammuminen jäisi huomiotta. (osaan kyllä ignorettaa sen)
 
Miulla pumpun käynnistymiseen menee sen verta pitkä hetki että saan herjan vaikka olisikin pumppu kiinni CPU fanissa
 
Miulla pumpun käynnistymiseen menee sen verta pitkä hetki että saan herjan vaikka olisikin pumppu kiinni CPU fanissa
Sitten vaan biossista cpu_fan ignorelle niin ei tuu herjausta :tup:
Joissain emoissa ton error herjauksen saa kytkettyä pois, ettei tarvii koko liitäntää ignorettaa.
 
Ainoa syy miksi tykkäisin pitää sen pumpun juuri CPU fanissa on tuo virheilmoitus. Eli se ettei pumpun sammuminen jäisi huomiotta. (osaan kyllä ignorettaa sen)

Pystyy ainakin M10H:n uefista laittamaan myös cha_fan x liittimille varoituksen jos asetettu minimikierrosluku alitetaan.
 
20190118_173534.jpg
Pieni varoituksen sana muille EK Cryofuel solid -nesteen käyttäjille. Tämä avaamaton pullo on seissyt n. kuukauden pystyasennossa, ja tuommoinen möhnäkerros sakkautunut pohjalle. Täytyy varmaan tyhjentää koko kierto ja laittaa kirkas neste tilalle. Vähän kyllä pettynyt tähän litkuun :( liekö muillakin solid/pastel-nesteillä tämä ongelma, mielestäni tämä kyllä sakkautui huomattavan nopeaan.

Edit. Edellisessä loopissa oli vuoden käytössä EK Cryofuel acid green (kirkas), eikä mitään tämmöstä ongelmaa. Odotus oli vastaavanlainen tämän uuden nesteen suhteenkin, mutta nope.
 
Viimeksi muokattu:
20190118_173534.jpg
Pieni varoituksen sana muille EK Cryofuel solid -nesteen käyttäjille. Tämä avaamaton pullo on seissyt n. kuukauden pystyasennossa, ja tuommoinen möhnäkerros sakkautunut pohjalle. Täytyy varmaan tyhjentää koko kierto ja laittaa kirkas neste tilalle. Vähän kyllä pettynyt tähän litkuun :( liekö muillakin solid/pastel-nesteillä tämä ongelma, mielestäni tämä kyllä sakkautui huomattavan nopeaan.

Edit. Edellisessä loopissa oli vuoden käytössä EK Cryofuel acid green (kirkas), eikä mitään tämmöstä ongelmaa. Odotus oli vastaavanlainen tämän uuden nesteen suhteenkin, mutta nope.

Ite just eilen laitoin niin en huomannut vastaavaa. Seissy myös jonkun aikaa odottelemassa. Ravistitko niinkun ohjeessa sanottiin?
 
Ite just eilen laitoin niin en huomannut vastaavaa. Seissy myös jonkun aikaa odottelemassa. Ravistitko niinkun ohjeessa sanottiin?
Pullon kyljessä ravistusta ei kyllä mainittu, nyt kun katsoin niin EK:n nettisivulla lukee, että se sakka on ilmeisesti UV-ainetta? Tuota sai kyllä aika huolella ravistella ennen kuin edes pieni osa sakasta liukeni nesteeseen.
 
Pullon kyljessä ravistusta ei kyllä mainittu, nyt kun katsoin niin EK:n nettisivulla lukee, että se sakka on ilmeisesti UV-ainetta? Tuota sai kyllä aika huolella ravistella ennen kuin edes pieni osa sakasta liukeni nesteeseen.

Kattelin sitä nestettä siellä säiliössä niin jotai kimalletta siellä pyörii. Olisko just jotain uv-ainetta? Tosin huomasin myös, että tonne poisto letkuun on sitä valunut ja on sen seinämällä kerääntyneenä.
 
EK Ekoolant evo:n jälkeen itse vaihdoin ihan vain puhtaaseen akkuveteen. On muuten mukavan kirkasta ja ilmakuplatkin näyttää katoavan paljon paremmin. Ajan kanssa näkee sumeneeko veden kanssa letkut vai pysyykö nekin kirkkaina.
 
Nyt olis seuraava versio.

20190118_225900.jpg


- Radi huuhdeltu (uusi)
- Tehty täyttöletku säiliön kanteen (saa pois sitten myöhemmin)
- Poistoletku kans paikoillaan sulkijalla (pysyvä, sopii roikkumaan kotelon sisälle)
- Poweripiuhat irti ja emopowerissa se mukana tullut liitin

Vielä viimeisiä vinkkejä ennen kuin laitan akkuvedet hetkeks kiertoon (vuotojen tarkistamiseksi)? :D
 
Kattelin sitä nestettä siellä säiliössä niin jotai kimalletta siellä pyörii. Olisko just jotain uv-ainetta? Tosin huomasin myös, että tonne poisto letkuun on sitä valunut ja on sen seinämällä kerääntyneenä.
Lähdin purkamaan looppia, ja huomasin cpu-blokin inletin kierteissä vähän tätä töhnää. Muualla ei tullut vastaan.
 
Nyt olis seuraava versio.

20190118_225900.jpg


- Radi huuhdeltu (uusi)
- Tehty täyttöletku säiliön kanteen (saa pois sitten myöhemmin)
- Poistoletku kans paikoillaan sulkijalla (pysyvä, sopii roikkumaan kotelon sisälle)
- Poweripiuhat irti ja emopowerissa se mukana tullut liitin

Vielä viimeisiä vinkkejä ennen kuin laitan akkuvedet hetkeks kiertoon (vuotojen tarkistamiseksi)? :D
Hyvältä näyttää. Saatko tulpattua säiliön kanteen tehdyn täyttöportin, kun nesteet on sisällä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 328
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom