Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Tottahan se on että todella hintaalla virtauksella vesi kerkeää lämmetä hieman vaikka GPU plokissa.
Itellä järjestys Pumppu, RADI, GPU, CPU, RADI, eli täydellä GPU kuormalla CPU saisi pienellä virtauksella lämpimämpää vettä ja lämmöt olisi hieman korkeammat, kuin suurella virtauksella. Se onko asia mitattavissa/merkitystä on eriasia.
Kunnes joku menee tukkoon ja delta ennen radeja vs. radien jälkeen nousee yli 10 asteeseen. Siitä tietää että jotain on pielessä. :)

Sai jimmsikin romppeet postiin... ehtii siis viikonlopuksi. Koko loopin putsaus ja letkujen vaihto siis tiedossa.
 
Itselle saapui juuri aquatuningin nova. Kohta pääsee mallailemaan ja katsomaan josko alottaisin koteloprojektin.
 
Mulle olis pitäny tulla jimmsiltä vaikka mitä tänään mut vissii niillä pakkaamossa ruuhkaa? Eikä myöskään toista tilausta saatu edes lähetettyä.
 
Tottahan se on että todella hintaalla virtauksella vesi kerkeää lämmetä hieman vaikka GPU plokissa.
Itellä järjestys Pumppu, RADI, GPU, CPU, RADI, eli täydellä GPU kuormalla CPU saisi pienellä virtauksella lämpimämpää vettä ja lämmöt olisi hieman korkeammat, kuin suurella virtauksella. Se onko asia mitattavissa/merkitystä on eriasia.
Ehtiihän se vesi myös vastaavasti jäähtyä siellä syylärissä kauemmin.
 
Kyllä, mutta tärkeämpää on siirtää lämpö pois pistemäisestä kohteesta X, sillä lämmöllä on kyllä tarpeeksi aikaa siirtyä taas toiseen aineeseen/kappaleeseen loppukierron aikana
 
Paljonkohan tuulettimet tarvitsevat tilaa seinän ja tuulettimen väliin hyvään ilmanottoon? Tulee suht ahdasta kun tunkee radin kotelon takaosaan.
 
Huomenna pitäis olla päivällä paketti ulko-ovella kans Aquatunigilta, Nova 1080 ja 8kpl 180mm tuularia ja muuta... Pääsee työpäivän jälkeen jatkaan viraabeli hommilla duunissa. Pleksit tuli jo radin kokoon leikattuna, niihin vielä 180mm tuularin reijät sahata ja jimssiltä letkut ja muut lisäheebelit ulkosen radin väkertämiseen. Ai niin ja jalusta tarvii tehdä ja hitsata kasaan radille kans vielä.

Saa melkein tehdä kaikki uusiks kun tulee muutoksia nykyseen tuulettimien ohjaukseen. Ompahan tekemistä viikonlopuks :D
 
Paljonkohan tuulettimet tarvitsevat tilaa seinän ja tuulettimen väliin hyvään ilmanottoon? Tulee suht ahdasta kun tunkee radin kotelon takaosaan.
Jos umpiseinää vasten niin mieluummin useampi sentti. Yllättävän herkästi alkaa ilmanotto ahdistaa. Esim Define R5 etuovi vaikuttaa itsellä useamman asteen veden lämpöihin. 360/60 radi push pullina edestä sisään. Pelaillessa voi aina avata oven ja kesällä rasituksessa otan vielä pölysuotimen nojalleen "auki" (irtoaa melkein yhtä kätevästi kuin se ovi aukeaa).
 
Täällä alkaa olemaan kotelon tukevoitusprojekti lopuillaan. Kohta saa päästää taas nesteet sisään, vielä kun noihin XLR-naarasliittimiin juottelee kiinni PWM-pulssikarvan ja powerilta suoran +12v linjan, noista lähtee sitten syöttö molempien radien tuuletinpankeille.


IMG_8009.JPG IMG_8010.JPG IMG_8011.JPG
 
Täällä alkaa olemaan kotelon tukevoitusprojekti lopuillaan. Kohta saa päästää taas nesteet sisään, vielä kun noihin XLR-naarasliittimiin juottelee kiinni PWM-pulssikarvan ja powerilta suoran +12v linjan, noista lähtee sitten syöttö molempien radien tuuletinpankeille.


IMG_8009.JPG IMG_8010.JPG IMG_8011.JPG
Tässä on jollain hyvällä tavalla tiettyä kodinhoitohuonetunnelmaa :D
 
Täällä alkaa olemaan kotelon tukevoitusprojekti lopuillaan. Kohta saa päästää taas nesteet sisään, vielä kun noihin XLR-naarasliittimiin juottelee kiinni PWM-pulssikarvan ja powerilta suoran +12v linjan, noista lähtee sitten syöttö molempien radien tuuletinpankeille.


IMG_8009.JPG IMG_8010.JPG IMG_8011.JPG

Mitä nuo tippalukollliset liittimet on? Vähän samaan tyyliin olen harkinnut mutta on kyllä aika suolasen hintaisia. Joskus oli tein parilla kalustesululla mutta se ei ihan tipaton ollut.
 
Tässä on jollain hyvällä tavalla tiettyä kodinhoitohuonetunnelmaa :D

LVI-alalla tässä on työskennelty viimeiset 9 kuukautta joten kyllä sieltä ideoita ja vaikutteita on imetty, mutta on mulla entuudestaankin ollut noita messinkiliittimiä järjestelmässä ja ei ne vielä tuohon lopu tässä projektissa, postailen lisää kuvia jahka saan koko paskan nippuun tässä joskus viikonlopun aikana..


Mitä nuo tippalukollliset liittimet on? Vähän samaan tyyliin olen harkinnut mutta on kyllä aika suolasen hintaisia. Joskus oli tein parilla kalustesululla mutta se ei ihan tipaton ollut.

Kyseessä on DNP Flat Face hydrauliikkapikaliitin, ja kokoluokka on DN12.5 3/4". Valitettavasti nuo omani ovat vain sinkittyä terästä koska haponkestävät / rosterista valmistetut liittimet maksaisivat vielä kolmin-nelikertaisesti noihin nähden. Nämä halpissinkityt mallitkin oli suomesta ostettuna 50 euroa parilta eli noihin neljään liitinpariin on jo mennyt yhteensä vajaa 200 euroa.
Myöskin mitä noita vuoden käytössä olleita liittimiä tutkailin sisältä niin aivan pikkuisen näkyi ruskeaa pistettä sisuksissa mutta vihreässä nesteessä ei erotu mitään jämiä eikä CPU blokissakaan ollut mitään tuhnua kun sen tuossa äskettäin käytin auki.
 
Tännekkin tuli aquatuning paketti, vähä 45 liittimiä, 150mm balancer ja 360 60 phobyan radi.
Täytyy tossa tulevan loman jälkeen alkaa katteleen tolle radille sopivaa koteloa että saa rojetkia eteenpäin :)
 
LVI-alalla tässä on työskennelty viimeiset 9 kuukautta joten kyllä sieltä ideoita ja vaikutteita on imetty, mutta on mulla entuudestaankin ollut noita messinkiliittimiä järjestelmässä ja ei ne vielä tuohon lopu tässä projektissa, postailen lisää kuvia jahka saan koko paskan nippuun tässä joskus viikonlopun aikana..




Kyseessä on DNP Flat Face hydrauliikkapikaliitin, ja kokoluokka on DN12.5 3/4". Valitettavasti nuo omani ovat vain sinkittyä terästä koska haponkestävät / rosterista valmistetut liittimet maksaisivat vielä kolmin-nelikertaisesti noihin nähden. Nämä halpissinkityt mallitkin oli suomesta ostettuna 50 euroa parilta eli noihin neljään liitinpariin on jo mennyt yhteensä vajaa 200 euroa.
Myöskin mitä noita vuoden käytössä olleita liittimiä tutkailin sisältä niin aivan pikkuisen näkyi ruskeaa pistettä sisuksissa mutta vihreässä nesteessä ei erotu mitään jämiä eikä CPU blokissakaan ollut mitään tuhnua kun sen tuossa äskettäin käytin auki.

Löytyy alphakulliltakin nykyään 3/4" ja 1/4" adapterit tulee mukana...

Alphacool Eiszapfen HF pikaliitinsarja, G3/8 sisäkierre, G1/4, syvä musta - 26,90€
 
Mielummin ottaisin isommalla sisämitalla (yhdistettynä) kuin noin 8mm, varsinkin jos meinaa viljellä enemmänkin noita. Itse meinaa aikoisin laittaa joka päähän pikaliittimet. Tosin on tässä vielä aikaa suunnitella, eihän sitä ole tehty kuin vasta 5v :)
 
Mielummin ottaisin isommalla sisämitalla (yhdistettynä) kuin noin 8mm, varsinkin jos meinaa viljellä enemmänkin noita. Itse meinaa aikoisin laittaa joka päähän pikaliittimet. Tosin on tässä vielä aikaa suunnitella, eihän sitä ole tehty kuin vasta 5v :)

Mullakin 5 paria noita alphacoolin pikaliittimiä ja hyvin jaksaa vielä pumput....
 
Nopeella laskulla minulle menisi 9-10kpl :)
Juu mulla on sillee että saa kriittiset osat pois cpu blokin gpu blokin ja pumput. Katto jossa 2x360radit irtoaa kanssa kun ottaa toisen cpu ja toisen gpu liittimen irti. Ainoastaan yksi 360 radi jää lootaan ns. jumiin joka vaatii sitten enempi ruuvaamista jos haluaa irti saada.
 
Onko tietoa voiko tollasen barrowin tulppa lämpötila-anturin tökätä commander pron lämpötila töpseliin :lol: eli niihin 2 pinnisiin ja ymmärtääköhän ne toisiaan? Mikä töpseli emossa on se mihin se kannattaa tökätä?
 
Onko tietoa voiko tollasen barrowin tulppa lämpötila-anturin tökätä commander pron lämpötila töpseliin :lol: eli niihin 2 pinnisiin ja ymmärtääköhän ne toisiaan? Mikä töpseli emossa on se mihin se kannattaa tökätä?

Kyllä voi laittaa:). Itselläni on kans
 
Tuossa ylempänä arvuuttelin että eiköhän nuo kaikki lämpöanturit ole samanlaisia näissä pc-puolen vehkeissä, kyseessä kaiketi NTC-vastus, joten ei sen kytkeminen ainakaan voi mitään rikkoa, korkeintaan vaan näyttää hassuja lämpötiloja jos jostain syystä vastusarvot ovatkin erilaisia.
 
Onko tietoa voiko tollasen barrowin tulppa lämpötila-anturin tökätä commander pron lämpötila töpseliin :lol: eli niihin 2 pinnisiin ja ymmärtääköhän ne toisiaan? Mikä töpseli emossa on se mihin se kannattaa tökätä?
Kyllä voi, toimii. Kokeiltu on.
 
Aikamoista väkertämistä oli tuon radin jalustan tekeminen tänään. Tukeva siitä tuli ja kohtalaisen siisti kun en oo hetkeen hitsaillu :D. Eiköhän se pysy pystyssä, huomenna sen näkee.
 
Tuossa ylempänä arvuuttelin että eiköhän nuo kaikki lämpöanturit ole samanlaisia näissä pc-puolen vehkeissä, kyseessä kaiketi NTC-vastus, joten ei sen kytkeminen ainakaan voi mitään rikkoa, korkeintaan vaan näyttää hassuja lämpötiloja jos jostain syystä vastusarvot ovatkin erilaisia.

10K NTC-vastusta nämä ruukaa käyttämään.
 
Nyt on looppi purettu, radit pesty etikassa ja blockit käytetty auki. Vegan hotspot lämmöt taisi johtua löystyneestä blokista. Ruuvit oli todella löysällä, eli löystyneet sitten asennuksen. Kannattaa joskus tarkistaa että ne pysyy kireällä (helppo ja nopea homma).

Huomenna sitten uudet letkut ja puhtaat akkuvedet. Saas nähdä alkaako looppi taas toimia normaalisti. Vegan blokki taisi olla aika tukossa, vaikkei kuvassa juuri mitään ihmeellistä näkynyt.
 
Hmm, miten olette toteuttaneet nuo tuulettimet? Pumppua en saa katsomaan veden lämpöä, koska asus ei anna? Nyt CPU_fan otettu pois, koska sitäkään ei saa laitettua katsomaan veden lämpöjä ja kaikki tuulettimet Chassisien takana.

Miten olette säätäneet itse tuulettimet?
 
Hmm, miten olette toteuttaneet nuo tuulettimet? Pumppua en saa katsomaan veden lämpöä, koska asus ei anna? Nyt CPU_fan otettu pois, koska sitäkään ei saa laitettua katsomaan veden lämpöjä ja kaikki tuulettimet Chassisien takana.

Miten olette säätäneet itse tuulettimet?
Pumput cpu faneista loivalla kurvilla ettei paljo seilaa tai lukita johonkin sopivaan kohtaan. Radit chasis faneis vedenlämmönmukaan ja kotelo tuularit emon vrm mukaan säätymään.
2 radia mulla sammuu kun neste alle 30 ja yksi radi kun neste alle 29 eli idlessä menee lähes passiviisena tai yksi radi saattaa välillä pyörähtää...
 
Sitten tälläinen aloittelija kysymys: Onko putkien tarkoitus irrota kovaputkiliittimistä vetämällä? Ei mitenkään itekseen irtoa, mutta ei nyt erityisesti voimaakaan vaadi irrotakseen. Kokeilin useita eri liittimiä ja kaikissa sama. :confused:
Tähän ei ilmeisesti ollut kukaan vastannut?

Ei ole tarkoitus ainakaan kevyesti irrota. Laitoitko ylimääräiset o-renkaat (1kpl/liitin) liittimeen ruuvattavan "kauluksen" alle ennen sen kiristystä paikoilleen? Kauluksen alle tuleva o-rengas toimitetaan yleensä liittimen pussissa/pakkauksessa. Liittimen sisäpinnalla tulisi olla valmiiksi 1-2 o-rengasta. Näin ainakin Barrow kanssa, en tiedä noista sun Formulamodeista.
Omasta mielestäni OD14-16mm putki on paljon parempi kuin 12/13mm putki. Sen takia, ettei tarvitse laittaa pumppua kovemmalla pyörimään.
Eikö OD12 ja -14 putkilla ole yleensä sama ID10??
 
Tähän ei ilmeisesti ollut kukaan vastannut?

Ei ole tarkoitus ainakaan kevyesti irrota. Laitoitko ylimääräiset o-renkaat (1kpl/liitin) liittimeen ruuvattavan "kauluksen" alle ennen sen kiristystä paikoilleen? Kauluksen alle tuleva o-rengas toimitetaan yleensä liittimen pussissa/pakkauksessa. Liittimen sisäpinnalla tulisi olla valmiiksi 1-2 o-rengasta. Näin ainakin Barrow kanssa, en tiedä noista sun Formulamodeista.

Kyllä ne jämähti paikalleen kun vaan kiristi tarpeeksi. Oli uskon puutetta.
 
Mites nuo letkunkiristimet? Riittääkö sormi voimin pyörittäminen radiin, pumppuun, näytönohjaimeen, cpu? Ja sitten taas tämä letkun kauluspuoli. Riittääkö senkin pyörittäminen sormin kiinni?
 
Tähän ei ilmeisesti ollut kukaan vastannut?

Ei ole tarkoitus ainakaan kevyesti irrota. Laitoitko ylimääräiset o-renkaat (1kpl/liitin) liittimeen ruuvattavan "kauluksen" alle ennen sen kiristystä paikoilleen? Kauluksen alle tuleva o-rengas toimitetaan yleensä liittimen pussissa/pakkauksessa. Liittimen sisäpinnalla tulisi olla valmiiksi 1-2 o-rengasta. Näin ainakin Barrow kanssa, en tiedä noista sun Formulamodeista.

Yleensä 2kpl O-rengasta liittimien pusseissa. 1 menee putken kaulukseen ja jäljellä oleva vara o-renkaaksi.
 
Mites nuo letkunkiristimet? Riittääkö sormi voimin pyörittäminen radiin, pumppuun, näytönohjaimeen, cpu? Ja sitten taas tämä letkun kauluspuoli. Riittääkö senkin pyörittäminen sormin kiinni?

Jos puhutaan barrowin liittimistä, niin kyllä kiristäminen riittää sormi-voimin.
 
Mites nuo letkunkiristimet? Riittääkö sormi voimin pyörittäminen radiin, pumppuun, näytönohjaimeen, cpu? Ja sitten taas tämä letkun kauluspuoli. Riittääkö senkin pyörittäminen sormin kiinni?
Kaikissa vesijäähdytysosissa riittää sormikireys, ei hampaat irvessä vaan napakka kiristys. :)
 
Kokoonpanon päivittyessä tuli tarve full cover blockille. Laitoinpa sitten Aliexpressiltä tilaukseen Barrowin tuotoksen. Kaipa tämä kortin jäähdyttää siinä missä muutkin blokit...

BARROW-Water-Block-use-for-MSI-RTX2070-GAMING-Z-8G-GAMING-X-8G-ARMOR-8G-Support.jpg
 
Kokoonpanon päivittyessä tuli tarve full cover blockille. Laitoinpa sitten Aliexpressiltä tilaukseen Barrowin tuotoksen. Kaipa tämä kortin jäähdyttää siinä missä muutkin blokit...

BARROW-Water-Block-use-for-MSI-RTX2070-GAMING-Z-8G-GAMING-X-8G-ARMOR-8G-Support.jpg
Jäähdyttää se, mikäli oikealle kortille sen ostit ;)
 
Juu, oikea on :D

Onko nämä olleet kuinka mittatarkkoja vai onko asennuksessa odotettavissa paria muuttujaa?

Eipä ainakaan itsellä ollut mitään muuttujia asennuksessa. Ostin tästä foorumilta AkTechGearsilta Bykskin blokin (MSI GTX 1080TI Gaming X) ja on kyllä laadullisesti just eikä melkein. Ohjeethan noissa on varmaan se suurin puute mutta enpä itse ainakaan sen kummemmin asiaa jaksanut ihmetellä. Lämpötyynyt muisteille ja virransyötölle ja meni oikein nätisti orkkis backplaten kanssa kiinni. Nyt kortti juoksee 2000mhz core @ 1,000v ja lämmöt pelistä riippuen 38-44c.
 
Tarkoitin sitä, että miksi pumppua tarvitsee laittaa pyörimään kovemmin OD12-13 putkella, jos ID on sama kuin OD14-16 putkilla? :confused:
Tarkoitin tuolla alunperin siitä,että ei kaikilla putkilla on sama ID. Esim; (ID12xOD16mm vs ID10xOD16mm ). Eli, ID12mm:ssa neste kulkee eri tavalla kuin ID10mm.

Taas aiheeseen:

Mitä pienempi putki sitä vaikeampi on pakottaa nestettä läpi. Kun vesi virtaa pienemmän putken seinien kautta vastus aiheuttaa painehäviötä. Tätä kutsutaan yleisesti "friction loss/kitkakadetta -> (en tiedä onko oikea terminologia?). Kuinka paljon kitkaa katoaa? Tämä riippuu virtausnopeudesta ja putken koosta. Sekä suuremmat virtaukset että pienempien putkien koot aiheuttavat suurempaa kitkakadetta. Tämä on ainoa syy, että pienempi putki olisi todennäköisesti huonompi kuin isompi putki. Kuinka paljon eroa on riippuu todellisesta virtausnopeudesta ja putken koosta.


Tämän yritin äsken myös selittää @Pesari:lle f2f :).
 
Kitkahäviö, laskennoissa yleensä tekiä "f" (kitkatekijä), joka on jokaiselle putkikoolle ja materiaalille ominainen. Painehäviö kasvaa myös virtausnopeuden myötä toisessa potenssissa, eli virtausnopeuden tuplaaminen nelinkertaistaa painehäviön. Isommalla putkikoolla tarvitaan vähemmän virtausnopeutta saman tilavuusvirran saavuttamiseksi. Ja tilavuusvirta (massavirta) on taas se olennainen tekijä jäähdytys/lämmitystehossa.
 
Hieman innostus heräsi uuteen kokoonpanoon, jos alkaisi "leikkimään" vesien kanssa..
Olisiko EK-Waterblocks EK-KIT P360 hyvä aloitteluun? Olin lukevinani, että ton sarjan cpu blokki on akryylia ja ei ehkäpä kestä? Olisiko parempi heti laittaa tohon sarjaan toinen esim. EK-Velocity nickel+acetal blokki?
 
Hieman innostus heräsi uuteen kokoonpanoon, jos alkaisi "leikkimään" vesien kanssa..
Olisiko EK-Waterblocks EK-KIT P360 hyvä aloitteluun? Olin lukevinani, että ton sarjan cpu blokki on akryylia ja ei ehkäpä kestä? Olisiko parempi heti laittaa tohon sarjaan toinen esim. EK-Velocity nickel+acetal blokki?

Kannattaa alottaa suoraan tilaamalla vaan erilliset osat..

Alphacoolin X-flow radit on tosi hyviä, Joku EK D5 pumppucombo, soppeli plokki, letkut ja liittimet.

Jos haluaa halvemmalla niin Bykski water cooling system löytyy kans varteenotettavaa kamaa.
 
Vegan blokki taisi olla se oman loopin tukkoisin kohta. Tyhjentäessä vesi ei valunut ollenkaan tuon blokin läpi. Oli aika vaikea tyhjentää:
20190113_215459.jpg
20190113_215428.jpg

Putsauksen jälkeen:
20190113_215444.jpg

Cpu blokki:
20190113_215518.jpg

Oli kyllä aikamoinen homma purkaa ja putsata ihan koko looppi. Tulipahan samalla pyyhittyä pölyt kaikkialta ja järjestettyä johdot uusiksi. Nyt on kirkkaat letkut ja puhtaat vedet ilman lisäaineita. Jatkoa ajatellen asensin vihdoin tyhjennysletkunkin.

20190113_215709.jpg
 
Kannattaa alottaa suoraan tilaamalla vaan erilliset osat..

Alphacoolin X-flow radit on tosi hyviä, Joku EK D5 pumppucombo, soppeli plokki, letkut ja liittimet.

Jos haluaa halvemmalla niin Bykski water cooling system löytyy kans varteenotettavaa kamaa.


Ok. Lian Li PC-O11 Dynamic olis koteloksi ja manuaali sanoo 120x360 radin mitoiksi max
Kattoon olin ajatellut näin alkuun yhden. Neuvoja kaivataan mikä sinne sopisi ja olis toimiva?
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 532
Viestejä
4 424 301
Jäsenet
73 377
Uusin jäsen
Kopander

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom