Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Käytännössä ei koska radi alumiinia tuossa ellet hommaa kaikkia alumiinisena jossa ei ole mitään järkeä... tarviit blokit radit letkut pumpun säiliön ja liittimet.....

Tästä nyt vaikka hyvä lähteä liikkeelle ja lisää romua tarpeen mukaan...
EK-Waterblocks EK-KIT S360 -vesijäähdytyspaketti prosessorille - 270,90€
kiitti vinkistä onko tuossa tr4 kanta vai pitääkö mounting kitti hommata tohon erikseen toi vaikkutas ainakin hyvältä ekaks custom loopiksi
 
kiitti vinkistä onko tuossa tr4 kanta vai pitääkö mounting kitti hommata tohon erikseen toi vaikkutas ainakin hyvältä ekaks custom loopiksi

Laitoin malliksi mitä nyt suunnilleen prossu looppi sisältää tossa ei tosin ollut tr4 blokkia...järkevämpi tosiaan ostaa osina kun kummiskin tarvitset 90 ja 45 kulmaa thaaran ja hanan tyhjäystä varten lämpöanturia yms. Ehkä @AkTechGears voisit kysellä oisko jotain settiä hyllyssä ja tietty myyntipalstalla paljon radia yms. myynnissä....näyttistä ja toista radia kanssa kiertoon ja älä ylläty jos ostoskorin saldo alkaa olla lähempänä 1k€ kuin 500€...:cigar:
 
Laitoin malliksi mitä nyt suunnilleen prossu looppi sisältää tossa ei tosin ollut tr4 blokkia...järkevämpi tosiaan ostaa osina kun kummiskin tarvitset 90 ja 45 kulmaa thaaran ja hanan tyhjäystä varten lämpöanturia yms. Ehkä @AkTechGears voisit kysellä oisko jotain settiä hyllyssä ja tietty myyntipalstalla paljon radia yms. myynnissä....näyttistä ja toista radia kanssa kiertoon ja älä ylläty jos ostoskorin saldo alkaa olla lähempänä 1k€ kuin 500€...:cigar:
joo kiitos :D joo tää on kallista hommaa nyt laskeskelin et koneeseen uponnu jo yli 2000 euroo
 
Piti oikein tarkistaa alin tilaushistoriasta, mutta itse makselin kamoista dollareissa:
pumppu 41.76
cpu blokki 23.37
gpu blokki 82.32
total = $ 184,32 eli tämän hetkisellä kurssilla 162.961 euroa.

EDIT: eli siis niin pointti oli lähinnä se, että saat ek:n gpu blokin, tai kierroksen alista.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta bitspowerin gpu blokeista meinaan tässä taitaa olla ainoa MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIOLLE sopiva blokki BP-VG2080TIMGX
Ymmärtäkseni ovat ihan ok blokkeja ainoa ero EK blokkeihin on hieman ahdistavampi virtaus läpi mutta ei kuitenkaan niin paljon että vaatisi mitään erikoista.
Ovat myös nikkelöidyt mutta kansi on läpinäkyvää akryyliä ainostaan.
Arvosteluita en löytänyt nopealla vilkaisulla vain prossu blokki.
 
Laitoin malliksi mitä nyt suunnilleen prossu looppi sisältää tossa ei tosin ollut tr4 blokkia...järkevämpi tosiaan ostaa osina kun kummiskin tarvitset 90 ja 45 kulmaa thaaran ja hanan tyhjäystä varten lämpöanturia yms. Ehkä @AkTechGears voisit kysellä oisko jotain settiä hyllyssä ja tietty myyntipalstalla paljon radia yms. myynnissä....näyttistä ja toista radia kanssa kiertoon ja älä ylläty jos ostoskorin saldo alkaa olla lähempänä 1k€ kuin 500€...:cigar:

Löytyy kyllä 2 kpl TR4 cpu blokkia jostain laatikosta.:). En jaksanut laittaa nämä vielä myyntiin. Testasin vaan yhden kappalen redriperissa ja laitoin takaisin laatikkoon. Redriperissa on tällä hetkellä monoblokki asennettuna.
 
Ymmärtäkseni ovat ihan ok blokkeja ainoa ero EK blokkeihin on hieman ahdistavampi virtaus läpi mutta ei kuitenkaan niin paljon että vaatisi mitään erikoista.
Ovat myös nikkelöidyt mutta kansi on läpinäkyvää akryyliä ainostaan.
Arvosteluita en löytänyt nopealla vilkaisulla vain prossu blokki.
Ek blokin ottaisin mutta ilmeisesti niillä ei ole gaming x triolle blokkia
 
Täytyykö noihin loopin "ylimääräisiin" reikiin ostaa erikseen tulpat vai tuleeko esim. säiliön mukana tulppia tai gpu-blockin?
 
Toinen kysymys nesteisiin liityen? Jos vetää perus kirkkaalla nesteellä niin mikä siihen on hyvä ja kannattaako ostaa jotai "puhdistus" ainetta tai levänesto settiä? Ja sama kysymys, jos päätän tilata jimmsiltä jotai värillistä niin mikä on se paras joka ei värjää ja tarviiko niihin jotai lisäillä?
 
Täytyykö noihin loopin "ylimääräisiin" reikiin ostaa erikseen tulpat vai tuleeko esim. säiliön mukana tulppia tai gpu-blockin?

Gpu blocki mukana yleensä tulee kuten vaikka 4 porttisen radin. Luulis että tuote selosteessa lukee. Mutta suosittelen ostamaan vaikka pari ihan varalle. Eivät paljoa maksa ebay:ssä/alissa
 
Toinen kysymys nesteisiin liityen? Jos vetää perus kirkkaalla nesteellä niin mikä siihen on hyvä ja kannattaako ostaa jotai "puhdistus" ainetta tai levänesto settiä? Ja sama kysymys, jos päätän tilata jimmsiltä jotai värillistä niin mikä on se paras joka ei värjää ja tarviiko niihin jotai lisäillä?
Jos haluat kirkasta nestettä niin ainakin EK:lta löytyy sellaista, jossa on myös nuo estoaineet mukana. Toinen vaihtoehto on pistää perus akkuvettä ja sitten jotakin estoainetta siihen sekaan, ettei mikrobeja ala sikiämään.
 
Varmaan tollasta värillistä läpinäkymätöntä mitä eklta on vai tuppaako ne värjäämään looppia? Onks noi ek:n kirkkaat letkut sellasii, että ei samene.
 
Varmaan tollasta värillistä läpinäkymätöntä mitä eklta on vai tuppaako ne värjäämään looppia? Onks noi ek:n kirkkaat letkut sellasii, että ei samene.
Ei oo parin vuoden aikana ainakaan Blood red värjännyt yhtään, EK:n litku siis. Barrowin 16mm PETG-putket käytössä.
 
Onkos kukaan lykännyt suoraan radiaattoriin lämpösensoria? Kun EKWB 60mm paksussa on 4 letkuliitinpaikkaa, jos laittaisi yhteen niistä missä ei ole letku barrowin lyhyen plugin.. Eikös tuosta periaatteessa saa hyvää lämpötilalukemaa?

Toinen kysymys.

Asuksen emossani on tosi hölmösti toinen m.2 paikka tököttämässä emon alaosasta pystyssä:
index.php


Tämä estää suunnitelmani laittaa 3 intake tuuletinta pohjaan lian li pc-011 dynamicciin. Onko tähän olemassa jotain y-kulma adapteria tai fiksua ratkaisua? PCI-E paikkaan en varmaan voine laittaa kun joutuu käyttämään riseria näyttiksen saamiseksi pystyyn että mahtuu koteloon..
 
Onkos kukaan lykännyt suoraan radiaattoriin lämpösensoria? Kun EKWB 60mm paksussa on 4 letkuliitinpaikkaa, jos laittaisi yhteen niistä missä ei ole letku barrowin lyhyen plugin.. Eikös tuosta periaatteessa saa hyvää lämpötilalukemaa?
Siitä saa ihan yhtä hyvän lukeman kuin mistä tahansa muualtakin. Itse asiassa mulla on suunnitelmissa laittaa liuska-anturi radin kylkeen, todella lähelle saa lukeman silläkin. Kuparihan lämpenee aika äkkiä. Ei ole järkevää mutta projektimielessä :tup:
 
Onks noi ek:n kirkkaat letkut sellasii, että ei samene.
Itsellä nyt EK duraclearia ja pysynyt pari kk suht kirkkaana, alphacoolin letkut taas meni ihan sameaksi parissa viikossa. Eli eroja kyllä on letkujen välillä, mutta varmasti kaikki kirkkaat letkut sumenee ennemmin tai myöhemmin ainakin jonkunverran. Taitaa olla hardline looppi ainut vaihtoehto jos haluaa kirkkaat vedot niin ettei ne samene ollenkaan.
 
Itsellä nyt EK duraclearia ja pysynyt pari kk suht kirkkaana, alphacoolin letkut taas meni ihan sameaksi parissa viikossa. Eli eroja kyllä on letkujen välillä, mutta varmasti kaikki kirkkaat letkut sumenee ennemmin tai myöhemmin ainakin jonkunverran. Taitaa olla hardline looppi ainut vaihtoehto jos haluaa kirkkaat vedot niin ettei ne samene ollenkaan.
Kyllä tuo aika pieni ero on mitä duraclearissa 1,5v kerkesi tulla. Eihän se edes uutena ole niin kirkasta kuin putki.
Siitä saa ihan yhtä hyvän lukeman kuin mistä tahansa muualtakin. Itse asiassa mulla on suunnitelmissa laittaa liuska-anturi radin kylkeen, todella lähelle saa lukeman silläkin. Kuparihan lämpenee aika äkkiä. Ei ole järkevää mutta projektimielessä :tup:
Näin on. Katsoo vain että tuo tulppa ei blokkaa nestevirtaa mahdottomasti. Itselläni säiliö oli paras paikka anturille.
 
Alphacoolin syyläreissä ainakin on reikiä niin paljon, että melkein sääli olla laittamatta anturia johkin rööriin. Periaatteessa tommonen tulppamallinen, ei tappi siis, menis vaikka GPU blokkiin, jos vaihtoehdot vähissä.
 
Itse laitoin kokeeksi Ebayn kautta Bykskin GTX1080Ti:n blokin tilaukseen.

Bykski N-GV1080TIG1-X GPU Water Cooling Block for Giga GTX1080Ti Gaming OC 11G | eBay

Tarkoitus olisi kasata setti alustavasti nykyiseen Fractal Meshifyn koppaan. Melko ahdasta vaan tahtoo tulla. Säiliö pumppu kombo täytyy varmaan saada jonnekkin pohjalle. :vihellys: Prossulle bloki tulee todennäköisesti samalta valmistajalta taikka Barrowilta.

Ryzen 2700X & GTX1080Ti'.jpg
Pumppu ja säiliö ulos kotelosta, tai ilman säiliötä kasaan.
 
Ei oo parin vuoden aikana ainakaan Blood red värjännyt yhtään, EK:n litku siis. Barrowin 16mm PETG-putket käytössä.

Sama täällä...ei värjää putkena kupari ja letkuna primochill lrt ollut pari vuotta ja ei tuokaan ole häiritsevästä haalistunut mutta sen verran että eron uuteen huomaa...voin pistellä kuvaa kun olisi tarkotus joku vloppu vähän lisäillä herkkuja looppiin ja vaihtaa letkut ja nesteet ekn solidiin....
 
Eikö ole ihan ok pitää samassa loopissa ek cpu blokkia ja radia ja bykskin gpu blokkia
Ei ole mitään merkitystä minkä valmistajan ja minkä lajin blokkeja on. Kunhan pumpussa riittää tehoa pyörittää vettä/nestettä koko loopin ympäri ja kunhan blokeissa on oikeinpäin asennetut liittimet eli sisääntuloletkut/-putket sisääntuloaukoissa ja lähdöt lähtöaukoissa. Millään muulla ei ole merkitystä.
 
Riittääkö 10W pumppu 280+360+cpu+gpu combolle vai suosiolla 17W?

Ja mitkä tuularit 120mm luokassa jos ei halua ML tuulareita? Radeille siis 45mm paksuille.
 
Ei ole mitään merkitystä minkä valmistajan ja minkä lajin blokkeja on. Kunhan pumpussa riittää tehoa pyörittää vettä/nestettä koko loopin ympäri ja kunhan blokeissa on oikeinpäin asennetut liittimet eli sisääntuloletkut/-putket sisääntuloaukoissa ja lähdöt lähtöaukoissa. Millään muulla ei ole merkitystä.

Sen verran kuitenkin lisäten, että alumiinia ja kuparia ei samaan kiertoon kannata sotkea.
 
Laitoin Jimmyn väelle viestiä jos saisi Primochillin Vue litkua ja muuta Primoa hyllyihin. Aspa lupasi laittaa tuotepäällikölle viestiä. Omaan looppiin menee todellakin tuota jos saadaan Jimmylle.

Primo laittoi myös minulle: "We are working on a new version of Vue that will drastically reduce shipping cost. More news to come soon." :think:
Eikös ton Vuen kanssakin ollu jotain paskoja kokemuksia sakkaantumisen tms kanssa? @JuSiZ @AkTechGears ketänäitänytoli :confused:
 
Eikös ton Vuen kanssakin ollu jotain paskoja kokemuksia sakkaantumisen tms kanssa? @JuSiZ @AkTechGears ketänäitänytoli :confused:
Joo, 2kk käytön jälkeen efektit hävisivät ja mikrokanaviin ja kulmaliittimiin kertynyt sakkeumia jne. Lämmöt nousi tuosta syystä "redripperissa" +10°. Valmistaja on kyllä varoittanut yli 8h käyttöriskistä. Itse käytin vaan esittelyä varten. Löytyy vielä useita Vue nesteistä. Tilasin alphacoolista eiswasser (pastel) nesteet ja aion vielä tilata ek:n solid:t.
 
Joo, 2kk käytön jälkeen efektit hävisivät ja mikrokanaviin ja kulmaliittimiin kertynyt sakkeumia jne. Lämmöt nousi tuosta syystä "redripperissa" +10°. Valmistaja on kyllä varoittanut yli 8h käyttöriskistä. Itse käytin vaan esittelyä varten. Löytyy vielä useita Vue nesteistä. Tilasin alphacoolista eiswasser (pastel) nesteet ja aion vielä tilata ek:n solid:t.

Eikös alphacoolin pastelissakin ollut valmistajalta että vain show käyttöön? Itsellä odottaa ekn solid nesteen vaihtoa että katsotaan mitä tuo tekee...itsellä ei ole kokemusta kuin mayhemin pastellista pidemmästä 1-2v käytöstä ja ainakin tuossa hieman väri tummeni ja tuli hieman sellasta valkosta sakkaa osien pinnoille.
 
Onko muka näin? Jayhan käytti sitä 6kk ja mitään ei tullut. On kyllä tosin redditissä useita joilla on tullut. Mitähän sitten käyttäisi jos ei halua että menee röörit tukkoon mutta väriä pitäisi saada? :confused2:
Taisi jäädä välistä tämä Jayn video? Aika hirveäksi meni tuossa systeemissä.
 
Eikös alphacoolin pastelissakin ollut valmistajalta että vain show käyttöön? Itsellä odottaa ekn solid nesteen vaihtoa että katsotaan mitä tuo tekee...itsellä ei ole kokemusta kuin mayhemin pastellista pidemmästä 1-2v käytöstä ja ainakin tuossa hieman väri tummeni ja tuli hieman sellasta valkosta sakkaa osien pinnoille.
Joo, alphacool varoittaa myös jostain syystä, ettei voi käyttää kuin viikon verran.

Technical Notes:
  • For use as show coolant for up to one week
 
Heipä.
vähän apuja/mielipiteitä kaipailisin. tässä vuoden mittaan koneeksi räpellelly itelle setupin mihin kuuluu bitfenixin aurora koppa, i5 8600k ja näyttiksenä asuksen 1080ti strix, jäähynä toimi aiemmin corsairin h110i jonka päädyin lopulta vaihtelemaan ihan räpeltelyn ilosta custom looppiin joka lopultansa muotoutu malliin:

alphacoolin eisblock xpx prossulle
raijintekin samos as1080ti full cover
ek:n ek-xres 140 revo d5 pumppu/säiliö kompo
ja radeina alphacoolin 280 st30 katossa ja alphacoolin 280 xt45 keulassa
tuulettimina pyörii nyt xt45 push/pull setupilla corsairin ml140 (4kpl) ja st30 corsairin LL140 rgb ja takaropelina corsairin LL120 rgb
vedenlämpötila anturina toimii jimmssin mallia valmistaja tuntematon joka asennettuna xt45 toiseen sisäänmeno reikään
lisukkeena ropelit ja pumppu pyörii tällä hetkellä corsair commanderin kautta lähinnä säätelyn helppouden ja anturien takia

setuppi pyörii malliin pumppu->gpu->st30->cpu->xt45->pumppu, alkuunsa eturadi otti ilmaa koteloon ja takaradi+120ll puhalti pois ilmaa mutta tässä mallissa veden lämpötila nousi helposti 44-45c rasituksessa (heaven+prime95 blend samoin ku bf 5) ja cpu n.75c
ja gpu n.59c. ropeleilla sai toki vähän lämpöjä alas mutta ml140 pitää vähän liikaa ääntä omaan makuun 1500rpm ja kone kuulosti siltä kuin lentokone valmistautuis nousuun :( tässä vaiheessa ensimmäinen reaktio oli varmistaa pumpun oikea toiminta ja se tuntui toimivan ihan oikein ja epäilys oli muutenkin huonossa ilmankierrossa (eturadi lämmitti ilman kattoradille).
seuraavana viritelmänä oli kääntää molemmat radit hönkimään ilmaa kotelosta ulos ja pelkkä takana oleva LL120mm puhaltamaan ilmaa sisään. tuloksena veden lämpötila laski ja nyt pelatessa bf5 veden lämpötila pyörii 37-39c, gpu 49c ja cpu max 67c, tällä setillä tuulettimet pyöri n.500-800 rpm välillä mikä omaan korvaan on jo siedettävä. ongelmana onkin sitten kun etulevyn löi koteloon takas kiinni, niin johan lämpötilat pomppas takas eli joutu uusiks ruuvaamaan tuulettimia jonnekkin 1200-1300rpm että vedenlämpötila pysyi max 42c tietämillä eli etulevy blokkaa ilman ulosmenoa todella tehokkaasti.
Seuraavaksi oliskin sitten kiva kuulla mielipiteitä että kannattaako lähteä modauslinjalle ja modata etulevyä vaiko kokeilla kääntää radit hönkimään sisään ja takaropeli ulos (mahdollisesti poweri lisänä ulospäin hönkiväksi), lisänä kotelon pohjaan vois saada sorvaamalla 1 tai 2 paikkaa tuulettimille, mitä tyhmästi kotelosta ei valmiina löydy. pointtina kuitenkin että sais noita lämpöjä alemmas=melua pienemmäks. Lisähuomiona prossu tällä hetkellä 4.6 GHz avx 0 asetuksilla (tarkoitus nostaa takas 4.8 GHz jahka loopin asetukset kunnossa) ja myös näyttiksessä pieni kellotus eli lisäävät vähän lämpökuormaa.

alle vielä lisukkeeksi kuva kesken testien/asennusten.
20181119_032504.jpg
 
Heipä.
vähän apuja/mielipiteitä kaipailisin. tässä vuoden mittaan koneeksi räpellelly itelle setupin mihin kuuluu bitfenixin aurora koppa, i5 8600k ja näyttiksenä asuksen 1080ti strix, jäähynä toimi aiemmin corsairin h110i jonka päädyin lopulta vaihtelemaan ihan räpeltelyn ilosta custom looppiin joka lopultansa muotoutu malliin:

alphacoolin eisblock xpx prossulle
raijintekin samos as1080ti full cover
ek:n ek-xres 140 revo d5 pumppu/säiliö kompo
ja radeina alphacoolin 280 st30 katossa ja alphacoolin 280 xt45 keulassa
tuulettimina pyörii nyt xt45 push/pull setupilla corsairin ml140 (4kpl) ja st30 corsairin LL140 rgb ja takaropelina corsairin LL120 rgb
vedenlämpötila anturina toimii jimmssin mallia valmistaja tuntematon joka asennettuna xt45 toiseen sisäänmeno reikään
lisukkeena ropelit ja pumppu pyörii tällä hetkellä corsair commanderin kautta lähinnä säätelyn helppouden ja anturien takia

setuppi pyörii malliin pumppu->gpu->st30->cpu->xt45->pumppu, alkuunsa eturadi otti ilmaa koteloon ja takaradi+120ll puhalti pois ilmaa mutta tässä mallissa veden lämpötila nousi helposti 44-45c rasituksessa (heaven+prime95 blend samoin ku bf 5) ja cpu n.75c
ja gpu n.59c. ropeleilla sai toki vähän lämpöjä alas mutta ml140 pitää vähän liikaa ääntä omaan makuun 1500rpm ja kone kuulosti siltä kuin lentokone valmistautuis nousuun :( tässä vaiheessa ensimmäinen reaktio oli varmistaa pumpun oikea toiminta ja se tuntui toimivan ihan oikein ja epäilys oli muutenkin huonossa ilmankierrossa (eturadi lämmitti ilman kattoradille).
seuraavana viritelmänä oli kääntää molemmat radit hönkimään ilmaa kotelosta ulos ja pelkkä takana oleva LL120mm puhaltamaan ilmaa sisään. tuloksena veden lämpötila laski ja nyt pelatessa bf5 veden lämpötila pyörii 37-39c, gpu 49c ja cpu max 67c, tällä setillä tuulettimet pyöri n.500-800 rpm välillä mikä omaan korvaan on jo siedettävä. ongelmana onkin sitten kun etulevyn löi koteloon takas kiinni, niin johan lämpötilat pomppas takas eli joutu uusiks ruuvaamaan tuulettimia jonnekkin 1200-1300rpm että vedenlämpötila pysyi max 42c tietämillä eli etulevy blokkaa ilman ulosmenoa todella tehokkaasti.
Seuraavaksi oliskin sitten kiva kuulla mielipiteitä että kannattaako lähteä modauslinjalle ja modata etulevyä vaiko kokeilla kääntää radit hönkimään sisään ja takaropeli ulos (mahdollisesti poweri lisänä ulospäin hönkiväksi), lisänä kotelon pohjaan vois saada sorvaamalla 1 tai 2 paikkaa tuulettimille, mitä tyhmästi kotelosta ei valmiina löydy. pointtina kuitenkin että sais noita lämpöjä alemmas=melua pienemmäks. Lisähuomiona prossu tällä hetkellä 4.6 GHz avx 0 asetuksilla (tarkoitus nostaa takas 4.8 GHz jahka loopin asetukset kunnossa) ja myös näyttiksessä pieni kellotus eli lisäävät vähän lämpökuormaa.

alle vielä lisukkeeksi kuva kesken testien/asennusten.
20181119_032504.jpg

Jos laittaisit eturadin ottamaan ilmaa sisään ja muut puhaltamaan ulos?
 
Laittaisin tuosta radit puhaltamaan sisään, takatuuletin poistamaan ja modaisin sitä etulevyä paremmin ilmaa virtaavaksi :)
 
Laittaisin tuosta radit puhaltamaan sisään, takatuuletin poistamaan ja modaisin sitä etulevyä paremmin ilmaa virtaavaksi :)

ei tullut tuossa mainittua aiemmin että etulevyhän ei älyttömästi haittaa sisäänpäin, siinä on vaa ulospäin hönkiessä pienet lipareet mitkä tuntus saavan ilman jäävän pyörimään ropelien ja levyn väliin
 
ei tullut tuossa mainittua aiemmin että etulevyhän ei älyttömästi haittaa sisäänpäin, siinä on vaa ulospäin hönkiessä pienet lipareet mitkä tuntus saavan ilman jäävän pyörimään ropelien ja levyn väliin
Radit sisään, poweri ja takaropelli poistamaan. Tai sit jos pohjaan saat ropellia laitettua puhaltamaan sisään ni sit radit puhaltamaan ulos ja takaa+pohjasta sisään, joku modaus etupaneeliin ettei jää kiertämään, kannattaa myös kokeilla teipata radien ympäriltä ettei pääse kuuma ilma takaisin koteloon. Takaropellille joutuu antaa vähä lisää hönkää jos radit puhaltaa sisään.
 
Kotelon valinta tuntuu olevan monella semmonen homma mitä ei oo tullu mietittyä, vaikka muuten on vesilelut viimesen päälle. Tämä tuli mieleen kun tuota @Reanix :in postausta lueskelin, samanlaisia kysymyksiä tulee tähän viestiketjuun usein.

En nyt vastaa sulle suoraan, vaan otan vähän yleisemmin kantaa.

Kun aloitatte suunnittelemaan customluuppia, niin alottakaa kotelosta. Kotelo on ensimmäinen vesijäähdytyskomponentti, koska se on se runko mihin ne varsinaiset vesijäähyrojut kiinnitetään. Jos on paska runko, niin on ongelmia sitten sen jäähyn kanssa.

Tässä muutama hyvä pointti mitä pohtia koteloa valitessa:

  • Radien on parasta puhaltaa kotelosta ulos, sillä radien lämmittämän ilman dumppaaminen kotelon sisälle on huono ajatus. Se nostaa kaikkien kotelon sisällä olevien komponenttien lämpöjä, ja esim. muistit saattaa mennä epävakaaksi jos lämmöt niillä nousee liikaa ja muistit on kireillä asetuksilla (samsung b-die esim. ei tykkää kauheasti yli 50'C lämpötiloista, omat kammat kaatuu 4266CL17 asetuksilla 52'C jälkeen)
  • Ilmankierto radien kanssa. Usein on hyvä ajatus pitää kotelon sisällä 'ylipainetta', eli koteloon ajetaan enemmän ilmaa kuin sieltä poistetaan. Näin koteloon ei kerry liiemmin pölyä, olettaen että sisään puhaltavissa tuuletinpaikoissa on pölysuodatin. Kotelon muissa rei'issä ja rakosissa kun ilma ylipaineisena liikkuu kotelosta poispäin. Eli jos asennat vaikka kuusi tuuletinta puhaltamaan ulos radien kuumaa ilmaa, niin mieti montako tuuletinta ja millä kierrosalueella tarttet ottamaan ilmaa sisään.
  • Radipinta-ala eli kuinka monta radia koteloon voi asentaa, joka on suoraan verrannollinen siihen kuinka monta lämpenevää komponenttia tarvitsee jäähdyttää. Hyvänä nyrkkisääntönä vanha kunnon '240mm per teho-CPU ja GPU'. Mulla on loopissa 2x 360-radit, ja taitaa olla aika rajoilla kun loopissa on mukana myös emolevyn VRM tehokkaan CPU:n ja GPU:n lisäksi.
  • Asennus, putket/letkut, kaapelointi, täyttöportit yms. Todella moni kotelo joka "tukee" radeja katossa ei itseasiassa tue radeja katossa, koska kattoradit blokkaa emolevyn ylälaidan täysin ja estää esim. muistien asentamisen. Monesti koteloon voi saada myös vaikkapa kaksi 360-radia kiinni esim. kattoon ja keulaan, mutta niille ei jää tarpeeksi tilaa että saisi letkut kunnolla vedettyä. Eli vesijäähdytyskotelossa on hyvä olla työtilaa, tai asettelu sellainen että "kaikki vaan toimii".
 
Paitsi, että lootaan puhaltaminen on paras tapa jäähdyttää ja se ilma mitä kennon jälkeen koteloon rasituksesaa menee on minulla vain muutaman asteen lämpimämpää.. (toki olemattomilla kierroksilla enemmän) ja muisteille parasta on aktiivinen jäähdytys tarvittaessa, joka siis on alle 50mm etäisyys ropelista. Samoin vrm, pätee niin gpu kuin mb/cpu. Kuten myös lisäkortteihin.

Väittäisin, että näissä keisseissä kyse on muna/kana ongelmasta. Ekana on luonnollisempaa lähteä haaveilemaan koneesta, sitten tehokkaasta koneesta ja sitten hiljaisesta sellaisesta. Näin ollen lootaa/komponentteja ei ole valittu vesijäähyä silmälläpitäen.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 368
Viestejä
4 420 139
Jäsenet
73 368
Uusin jäsen
MarkkuKangas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom