Nyt olisi pelattu läpi - tai siis siihen vaiheeseen, että voi juoksennella ympäriinsä pelkästään sivutehtävien parissa.
Missasin ekalla läpipeluulla ihan tyysti tuon shield -skillin. Yleensä nuo tappelut meni kuin vettä vaan ja sai hymyn huulille, mutta muutamina kertoina healthit tipahti nollille alta sekunnin ja kuolema korjas sadon, niin jälkikäteen hieman harmittaa kun en kerännyt aiemmin tuota shieldiä. Oisin kyllä tykännyt jos noi telekinetiikka -taidot olisi kaikki tulleet saataville pääjuonen edetessä. Mutta nyt ainakin tietää, että sitä karttaa kannattaa koluta. Skilleistä meleetä tuli käytettyä todella harvoin.
Aseista paras oli mielestäni tuo perusase (grip). Projektiilit tarpeeksi nopeita taltuttamaan lentovihut etäältä. Muut aseet jäi itselläni käyttämättä kun vaikuttivat aika tehottomilta, haulikko olisi ollut kiva, mutta peli tontui rohkaisevan enemmänkin pysyttelemään kauempana vihulauman iholta.
Mulle peli oli viihdyttävä pläjäys: Ääninäyttely priimaa, ja Ahti tuntu alkuun ihan hauskalta (vaikkakin pidemmän päälle se alko tuntumaan hieman ärsyttävältä broken-englishin kanssa), mutta, ainakin peli toi nyt mukanaan jotain meidän kotosuomesta: koivumetsistä, saunasta ja järvistä alkaen. Tykkäsin kovasti myös hahmoanimoinnista ja graafisesta ulkoasusta. Peli rullas täällä päässä ruutua ihan sulavasti ja tappelut oli semmosta kivaa rytmikästä mätkettä. Juoni, tarina ja kerronta oli vahvaa. Enemmän control on ollut mieleen kuin QB.
Jos negaa tarvitsee sanoa niin kyllä tuo alkoi toistamaan itseään aika rankaksi arena-tyylisillä mätöillä noissa suljetuissa tiloissa. Ja pidemmän päälle vihollisvariaatio alkoi tuntumaan suht suppealta. Ja vaikka kenttäsuunnittelu oli pääsääntösesti mukiinmenevää, se tosin väliin tuntui aika putkijuoksulta, ja paikoin hyvin sekavalta labyrintiltä. Karttaan olisin halunnut nuolimerkinnät, että onko se fast-travel (bonfire-tallennus-craftaus-respawn) spotti ylemmällä tasolla vai alemmalla. Joskus noissa ruudulle pompsahtavissa aika-haasteissa oon vain tapattanut itseni ja fast-travelilla sitten oikealle alueelle.
Näyttää tuo Control jakavan aika rankasti mielipiteitä MetaCriticissä (vähän kaikilla alustoilla tällä päiväyksellä). Itse rankkaisin tämän johonkin 7/10 tienoille. Toivottavasti tuo metacritikin tilanne muuttuu tulevaisuudessa (oma lehmä ojassa: kotimainen peli kyseessä) - erityisesti jos arviot koskee noita suorituskykyongelmia, jotka remedy tietääkseni paikkailee jossain vaiheessa.
Mutta, itse tykkäsin kyllä: Controllin jauhoi ihan mielellään läpi. Uudelleenpeluuarvoa löytyy ainakin itseltäni, voisi tällä kertaa kerätä ne kaikki skilssit ja katsoa josko tappeluihin saisi enemmän taktisuutta ja syvyyttä kun kaikki telekinetiikka jutut käytössä. Newgame+ :aa en ole toistaiseksi löytänyt.