Control

Amazon Prime-tilauksella ilmainen Ultimate-versio GOGiin: Prime Gaming

Voimassa käsittääkseni marraskuun ja toimii myös Prime kokeilujaksoilla.
 
Pitänee pelata vielä kolmannen kerran läpi eri alustalla... Ensimmäinen Ultimate Edition läpipeluu meni PC:llä, toinen PS4:lla (oli PS+ ilmaispelinä), ja nyt PS+ Extrassa olisi tarjolla PS5 versio joka pyörii todella paljon nätimmin kuin tuo PS4 versio.
 
Jaksoin vihdoin pelata pari vuotta sitte startatun Epicin lahjoituksen loppuun. Ilmeisesti kaikki perusversion tehtävät, 28 kpl, läpi ja aikaa meni ~25h. Noiden lisäksi muutama board ja "alert" tehtävä. Jukeboxin expeditionia testasin kerran, mutta vihaan aikarajoituksia, joten se jäi eikä siitä olisi mitään kostunutkaan end gameen. Näillä sai täysille health, energy ja throw skillit ja melkein täysille melee ja levitate skillit. Vihujen, ohjusten ja kamojen viskomisen lisäksi muutrama piste groung slammiin. Shield oli omasta mielestä täysin turha, koska sen ollessa ylhäällä et pysty tekemään mitään itse. Vaikka taustaa on C64 ajoista lähtien (tai ehkä juuri sen vuoksi :) ), vaikeustaso oli paikoin haastava. Osana varmaan selkään ilmestyvät tai näkymättömät vihut.

Aseista käytin pääasiassa perus pistoolia ja jossain kohdin konepislaria hoitelemaan mobeja. Pistoolilla sai suht hyvän ja tasaisen damagen ok lippaalla verrattuna muihin aseisiin. Lopussa vähän enemmän snipua vahvempien vihujen shieldien ja life barin vuoksi. Haulikko jäi alkupelin jälkeen jotenkin tehottomaksi ja vaati iholla olemista ja vasta lopussa avattu raketinheitin tuntui turhalta. Olisin toivonut joka aseen oman napin taakse taikka rullalla vaihdettavaksi. Tuo R:llä kahden vaihtelu oli vähän teennäinen hidaste, koska kaikki aseet oli joka tapauksessa vaihdettavissa modeja myöden ihan kesken tappelunkin. Yksi monesta pelimukavuutta ja sujuvuutta ihan turhaa rajoittavista jutuista tässä pelissä. Aseissa lähinnä damage modeja ja hahmolla lisää healthia ja energian hyötysuhdetta heittelyyn. Inventarion pienuus oli myös ihan turha homma, piti jatkuvasti hajottaa kamaa ja olisi ollut jees jos edes maassa olleen modin olisi voinut halutessaan suoraa hajottaa jos inventaario täysi. Eli jälleen näitä quality of life juttuja, joilla tätä olisi voinut parantaa paljon monesta paikkaa.

Teknisesti peli oli hyvä. Ei bugin bugia ja omalla setupilla (5900x, 3080, 32GB @1440) asetukset tapissa pyöri mainiosti. Fysiikanmallinnus oli mainio ja kamojen heittely ja ympäristön ja vihujen murjomien oli oikein toimivaa. Graafisesti tämä oli itselle vähän pettymys. Johtunee varmaan lokaatiosta ja yleisestä synkkyydestä. Efektit kohdillaan. Äänet aika neutraalit. Osa tasojen platformeista oli kyllä hivenen sekavia pelata, esim. minne voi hypätä kun kaikki on mustaa tai räikeän punaista. Kenttäsuunnittelussa oli kuitenkin muutamia hienoja kohtia. Korkkiruuviksi kiertyvät käytävät saavat jotkut varmasti voimaan pahoin, koska itselläkin se aiheutti omituosta tunnetta tasapainossa. Lopun sokkelo mystisesti muuttuvine tasoineen heavyn pauhatessa oli kyllä hieno. Peli muuttui ihan täysin masentavasta kunnolla jyräämiseksi ihan vain tuon soundtrakin voimin.

Ohjaustuntuma oli yleisesti ok, mutta kiivaissa paikoissa se ei välillä ollut niin jouheva kuin olisin toivonut. Jos esim. jätit levitaation liian matalalle, et päässyt enää ylemmäs "resetoimatta" levitaatiota. Eli jäi jostain millistä kiinni että pääset platformille. Väistö/syöksy oli hivenen tökkivä. Juokseminen ärsytti jatkuvasti, mikä ihmetyttää koska sitä varten oli jopa kolme eri valintaa: "toggle on", "toggle on/off", "hold on". Mikään näistä ei toiminut kuten haluaisin. Olettaisin, että toggle on tarkoittaa että se aktivoi jatkuvan juoksemisen, mutta ei. Jos juokset eteenpäin, homma ok. Mutta jos pysähdyt tai peruutat ja lähdet taas eteenpäin, juoksu onkin jostain syystä taas pois päältä. Ja ihan sama homma "hold on" kanssa. Tuon pitäisi toimia niin että jos se SHIFT on pohjassa, niin hahmo juoksee. Nyt se toimii niin että SHIFTiä pitää käyttää pois päältä jos olet eteenpäin liikumisen jälkeen pysähtynyt tai peruuttanut. Todella ärsyttävä ominaisuus (mikä on joissain muissakin peleissä), mikä aiheuttaa sen että pikatilanteissa löntystelet kävellen vaikka pitäisi juosta, kun samalla sormet takovat skilli nappeja ja olet siinä oletuksessa että juoksu oli jo aktivoitu.

Kartta oli suhteellisen sekava sokkeloineen kun koitit päästä jonnekin tiettyy paikkaan. Kerroksia oli vaikea hahmottaa, joten ihmettelin monesti missä se ovi / käytävä on, kun kohdalla olikin seinä. Välillä tuntui että jouhevampaa vain hypätä rotkoon ja syntyä fast travel paikalle. Samalla sai ohitettua ne pirun jatkuvasti läpipelatuille paikoille uudelleen spawnaavat vihut, mitkä varmaan oli siellä skilli / matsku grindia varten. Muutenkin tuo edes takaisin juoksentelu alkoi puuduttaa, "jaha, taas level 5 ovi eikä korttia siihen... palataan varmaan joskus uudelleen tänne". Seinien opasteiden kanssa pärjäsi, mutta välillä tehtävänannot olivat aika suurpiirteisiä... "täällä ollaan, mutta mitäs nyt sitten". Itseä rassaa myös PC:llä kymmeniä vuosia sitten standardiksi muodostuneen "tallennus missä hyvänsä" puute. Konsoleiden myötä nuo checkpointit ovat levinneet joka peliin, vaikka nekin pystyisivät nykyään tallentamaan etenemisen minne vain. Ymmärrän että tuo on pelitekninen homma myös, mutta laittaisivat sen chekpointin sitten heti siihen sivu bossin tai vaikean kohdan ovelle ettei tarvitse turhaa ravata epäonnistumiseten jälkeen. V-käyrä kasvaa jo siitä kuolemasta, joten siihen ei tarvita enää mitään turhia pitkityksiä päälle kuten vaikka sen flamingon luokse lentely. Turha varmaan edes mainita sitä jatkuvaa ravaamista ja saman tekemistä siellä hotellille. Eli quality of life parannuksille olisi ollut tässäkin tilausta.

Tapahtumapaikka, juoni ja tuo sekava yliluonnollisuus eivät toimineet minulle. Sama homma kuin Alan Waken kanssa, mikä jäikin kesken (mielenkiintoinen miljöö ja mysteeri, mutta heti kun on mielenkiintoista, valot pois ja jahdataan haamuja lampulla). Tuo synkka ja sekava fiilis ei tehnyt pelaamisesta kovin rentouttavaa (vaikka semi nuutuneena duunipäivän päälle) ja juonen häröys aiheutti lähinnä skip, skip, skip... koska ei tuossa tunnu kuitenkaan olevan mitään päätä eikä häntää. Eli itselle ei selkeästikään toimi juonellisesti Remedyn pelit. Vaikka tämä on lyhyt, niin tässä tuli yllättävän nopeasti ähky toiston ja samojen vihujen ja arena tappeluiden vuoksi.

Teknisesti paljon hyvää, mutta sitten quality of life, juoni ja yleinen pelifiilis puolella paljon negatiivista. 6/10 tai 7/10... riippuen siitä olenko juuri kuollut ja jälleen kerran juoksemassa turhaa samaa putkea hautakiven luokse.

Niin joo. Ahti oli, joskin yliampuva, niin ihan piristävä hahmo tässä. Suomalaisille aiheuttanee hymähdyksiä, muille ehkä vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
...
Teknisesti paljon hyvää, mutta sitten quality of life, juoni ja yleinen pelifiilis puolella paljon negatiivista. 6/10 tai 7/10... riippuen siitä olenko juuri kuollut ja jälleen kerran juoksemassa turhaa samaa putkea hautakiven luokse.
Olen vasta alussa ja pelannut n. tunnin, mutta jo tässä vaiheessa tuntuu vähän samalta. Paitsi juonesta pidän paljon ja nautin monista pikku hommista, kuten pätkä (ei sana tarkasti) "jokaisella sivilisaatiolla on omat superaseensa, viikingeillä Mjölnir, joku toinen esimerkki, joku kolmas esimerkki, ja meillä on tämä..." pisti mukavasti mielikuvituksen liikkeelle. Sitten löytyi myös tutun näköinen taulu johtajan huoneesta, sopivasti mysteerejä. Turhaa lässytystä on tosin omaan makuun liikaa, ei tarvi aina heittää jotain kielikuvaa jos jotain tapahtuu, koska pelaaja on jo ymmärtänyt tilanteen. Ei tartte yrittää liikaa, epälen että on mennyt ylipohtimisen puolelle.

Iso plussa myös säteenseurannasta! Erityisesti alussa se kiinnitti huomion ja ensimmäistä kertaa huomasin miten toimistojen lasiseinät heijastavat kaiken.

Olen semmonen pelaajaa joka tutkii joka paikan mihin pääsee ja haluan tietää kaiken. Juuri kuten Alan Wakessa, myös tässä näyttää olevan täysin turhia hetkiä. Tämä ei ole avoimen maailman peli mutta dead endejä löytyy. Tähän mennessä vain jotain vessoja koppeineen joista jokaisen tutkin, mutta kyllä turhauttaa kun luulen löytäneeni jonkun secretin joka ei ollutkaan mitään. Noh, ainakaan ei ole putkijuoksu mitä ärsyttäsi enemmän. Tuo on varmasti hankala tasapainottaa, kun ehkä ne vessat alkaisi kyllästyttämään myös jos siellä ois vain aina joku juonilappu samassa kohti.

Ja ne juonilaput, iso miinus siitä ettei niitä juonilappuja voi lukea suoraan! Kerättävät laput ovat pelin tappaja, koska:
+Haluan lukea ne ja ymmärtää mysteeriä tai muuten vain tietää mitä ympärillä on tapahtunut
+Teksti joskus luettavan lyhyttä tai muuten kiinnostavaa
-Pitää painaa nappia 4-10 kertaa että sellaisen saa edes luettua!!! Missaanko jotain, vai pitääkö oikeasti joka kerta avata valikko, selata lappuvälilehtien kohdalle, selata tietyn tyyppisen juonilapun kohdalle, selata alaspäin niin kauan että se uusin lappu löytyy!??? Ratkaisu: Press menu to read ja se näyttää uusimman lapun mikä on noukittu???? (Jos näitä juonilappuja on paljon ne vois olla hyvä järjestää mindmappiin josta saa kronologisen käsityksen)
-Ihmisten nimet outoja joihin ei ole mitään kosketusta joten jututkin menee ohi. Miksi kertoa turhaan? Tuollainen ei ole mikään mysteeri tai edes kiinnostava asia. Anna alussa joku juttu johon tarttua, ja seurata sitä, pelissä kyllä on kiinnostavuutta mutta niissä lapuissa ei. Tämä liittyy myös edelliseen turhauttavaan tapaan lukea niitä
-Miksihän näissä ei käytetä hahmojen kuvia enempää, iso bonus tauluista silti

Ei saateri nämä Remedyn pelit ole enää niin hyviä Max Paynen jälkeen. Alan Waken pelasin läpi, mutta jätin kesken johonkin DLC:hen jossa joku vihu hyökkäs aina takaa. Taitaa jäädä tämäkin peli kesken kun turhauttaa se lappujen lukeminen ja kartta ei erota kerroksia. Pieniä turhauttavia asioita liikaa.

Tuntuu että viimeisen 10v aikana Remedy on käyttäny aikaansa turhiin asioihin. Gameplay on jäänyt erittäin vähälle, mennään turvallisesti massan mukana, ja tarinat ei kanna vaikka ovatkin tavallaan mielenkiintoisia. Max Paynet oli hauskoja ja Future Crew on ollu suosikki vuodesta 1993. Toivottavasti kohta koittaa nostalgian aika 90-luvulle, ja isotkin studiot alkavat taas keskittyä siihen mihin aikoinaan ihastuivat.
 
Viimeksi muokattu:
Olen vasta alussa ja pelannut n. tunnin, mutta jo tässä vaiheessa tuntuu vähän samalta. Paitsi juonesta pidän paljon ja nautin monista pikku hommista, kuten pätkä (ei sana tarkasti) "jokaisella sivilisaatiolla on omat superaseensa, viikingeillä Mjölnir, joku toinen esimerkki, joku kolmas esimerkki, ja meillä on tämä..." pisti mukavasti mielikuvituksen liikkeelle. Sitten löytyi myös tutun näköinen taulu johtajan huoneesta, sopivasti mysteerejä. Turhaa lässytystä on tosin omaan makuun liikaa, ei tarvi aina heittää jotain kielikuvaa jos jotain tapahtuu, koska pelaaja on jo ymmärtänyt tilanteen. Ei tartte yrittää liikaa, epälen että on mennyt ylipohtimisen puolelle.

Iso plussa myös säteenseurannasta! Erityisesti alussa se kiinnitti huomion ja ensimmäistä kertaa huomasin miten toimistojen lasiseinät heijastavat kaiken.

Olen semmonen pelaajaa joka tutkii joka paikan mihin pääsee ja haluan tietää kaiken. Juuri kuten Alan Wakessa, myös tässä näyttää olevan täysin turhia hetkiä. Tämä ei ole avoimen maailman peli mutta dead endejä löytyy. Tähän mennessä vain jotain vessoja koppeineen joista jokaisen tutkin, mutta kyllä turhauttaa kun luulen löytäneeni jonkun secretin joka ei ollutkaan mitään. Noh, ainakaan ei ole putkijuoksu mitä ärsyttäsi enemmän. Tuo on varmasti hankala tasapainottaa, kun ehkä ne vessat alkaisi kyllästyttämään myös jos siellä ois vain aina joku juonilappu samassa kohti.

Ja ne juonilaput, iso miinus siitä ettei niitä juonilappuja voi lukea suoraan! Kerättävät laput ovat pelin tappaja, koska:
+Haluan lukea ne ja ymmärtää mysteeriä tai muuten vain tietää mitä ympärillä on tapahtunut
+Teksti joskus luettavan lyhyttä tai muuten kiinnostavaa
-Pitää painaa nappia 4-10 kertaa että sellaisen saa edes luettua!!! Missaanko jotain, vai pitääkö oikeasti joka kerta avata valikko, selata lappuvälilehtien kohdalle, selata tietyn tyyppisen juonilapun kohdalle, selata alaspäin niin kauan että se uusin lappu löytyy!??? Ratkaisu: Press menu to read ja se näyttää uusimman lapun mikä on noukittu???? (Jos näitä juonilappuja on paljon ne vois olla hyvä järjestää mindmappiin josta saa kronologisen käsityksen)
-Ihmisten nimet outoja joihin ei ole mitään kosketusta joten jututkin menee ohi. Miksi kertoa turhaan? Tuollainen ei ole mikään mysteeri tai edes kiinnostava asia. Anna alussa joku juttu johon tarttua, ja seurata sitä, pelissä kyllä on kiinnostavuutta mutta niissä lapuissa ei. Tämä liittyy myös edelliseen turhauttavaan tapaan lukea niitä
-Miksihän näissä ei käytetä hahmojen kuvia enempää, iso bonus tauluista silti

Ei saateri nämä Remedyn pelit ole enää niin hyviä Max Paynen jälkeen. Alan Waken pelasin läpi, mutta jätin kesken johonkin DLC:hen jossa joku vihu hyökkäs aina takaa. Taitaa jäädä tämäkin peli kesken kun turhauttaa se lappujen lukeminen ja kartta ei erota kerroksia. Pieniä turhauttavia asioita liikaa.

Tuntuu että viimeisen 10v aikana Remedy on käyttäny aikaansa turhiin asioihin. Gameplay on jäänyt erittäin vähälle, mennään turvallisesti massan mukana, ja tarinat ei kanna vaikka ovatkin tavallaan mielenkiintoisia. Max Paynet oli hauskoja ja Future Crew on ollu suosikki vuodesta 1993. Toivottavasti kohta koittaa nostalgian aika 90-luvulle, ja isotkin studiot alkavat taas keskittyä siihen mihin aikoinaan ihastuivat.
Kartassa eri kerrokset on eri värillä. Toki ne on joskus päällekäin ettei näe tarkasti mistä pääsee minnekin, mutta tarkoitus onkin suunnistaa myös maailman mukaan eikä pelkästään kartta kädessä. Samoin peli kertoo kyllä mitä pitää tehdä milloinkin, mutta joudut oikeasti kuuntelemaan mistä puhutaan. Se ei toimi niin että skippaat kaikki keskustelut ja sitten vaan seuraat kompassin markkeria seuraavaan paikkaan. Kun markkeria ei ole. Ja kun kartta ei ole niin yksityiskohtainen, niin sitä keskittyy ihan eri tavalla tarkkailemaan ympäristöä. Muuten se menisi helposti siihen että pidetään juoksunappi pohjassa ja kännetään rintamasuuntaa aina kun kompassimarkkeri käskee niin tekemään. Pian opit kuin itsestään muistamaan paikkoja mistä pääsee minnekin.

Dokumentit voi lukea helposti heti silloin kun sen kerää. Siinä lukee se "pidä jotain nappia pohjassa" niin pääset sen lukemaan. Tuo on kyllä totta että on hankalaa löytää ne menun kautta myöhemmin, niitä dokkareita kun oli jo peruspelissä joku yli 200. Aivan liikaa.

Pelissä on myös puzzleja joita ei ihan heti sellaiseksi miellä. Eikä niitä tarvita tehtävien läpäisyyn eikä edes trophy/achievement metsästyksessä. Se on jo sinällään tyydyttävää kun sellaisen löytää ja keksii siihen ratkaisun ilman googlea tai youtubea. :D
 
Viimeksi muokattu:
Dokumentit voi lukea helposti heti silloin kun sen kerää. Siinä lukee se "pidä jotain nappia pohjassa" niin pääset sen lukemaan. Tuo on kyllä totta että on hankalaa löytää ne menun kautta myöhemmin, niitä dokkareita kun oli jo peruspelissä joku yli 200. Aivan liikaa.
Jostain syystä en ole huomannut että nappia voi painaa pohjassa... :facepalm: Se valikoissa ravaus minuutin välein katkaisi kamelinselän ja nyt muutkin ärsytyksen aiheet varmaan katoavat.
 
Taisin pelata koko pelin läpi lukematta juuri yhtään dokumenttia, kun en kokenut niitä mitenkään oleelliseksi ja niitä oli aivan liian paljon. Lähinnä ärsytti kun tulivat kokoajan vastaan ja taisi mennä se lukukehotuskin usein nopeasti ohi, niin en vaivautunut kaivamaan valikoista.

Nuo dokumentit on kyllä yksi nykypelien riesa, mistä en oikein pidä yhtään, mikäli niitä ei hyödynnetä jotenkin ja juoni on muutenkin itsestään selvä. Harvassa pelissä niillä on sen isompaa merkitystä, poikkeuksena ehkä ensimmäinen Subnautica, missä oli jännittävä lukea mitä miehistölle on tapahtunut ja mistä sai vihjeitä uusiin paikkoihin ja tulevaan.
 
Taisin pelata koko pelin läpi lukematta juuri yhtään dokumenttia, kun en kokenut niitä mitenkään oleelliseksi ja niitä oli aivan liian paljon. Lähinnä ärsytti kun tulivat kokoajan vastaan ja taisi mennä se lukukehotuskin usein nopeasti ohi, niin en vaivautunut kaivamaan valikoista.

Nuo dokumentit on kyllä yksi nykypelien riesa, mistä en oikein pidä yhtään, mikäli niitä ei hyödynnetä jotenkin ja juoni on muutenkin itsestään selvä. Harvassa pelissä niillä on sen isompaa merkitystä, poikkeuksena ehkä ensimmäinen Subnautica, missä oli jännittävä lukea mitä miehistölle on tapahtunut ja mistä sai vihjeitä uusiin paikkoihin ja tulevaan.

Ympäristöstä löytyvät tl;dr:t ovat todella kömpelö kerronnanmuoto ja paljastavat, ettei tekijä kykene kertomaan tarinaa omassa formaatissaan. Sama juttu ääninauhoissa ym. Kömpelöä ekspositiota ja tuttua niinkin uudesta pelistä kuin vuoden 2007 Bioshock: meillä on tässä hieno tarina, jos lopetat pelaamisen ja alat lueskella novellia kömpelössä menurakenteessa tai kuunnella jotain podcastia.

Ei näin. Käytä valitsemasi formaatin keinoja. Kirjallisuuden keinot kirjoihin, elokuvan elokuviin, pelikerronnan peleihin.
 
Ympäristöstä löytyvät tl;dr:t ovat todella kömpelö kerronnanmuoto ja paljastavat, ettei tekijä kykene kertomaan tarinaa omassa formaatissaan. Sama juttu ääninauhoissa ym. Kömpelöä ekspositiota ja tuttua niinkin uudesta pelistä kuin vuoden 2007 Bioshock: meillä on tässä hieno tarina, jos lopetat pelaamisen ja alat lueskella novellia kömpelössä menurakenteessa tai kuunnella jotain podcastia.

Ei näin. Käytä valitsemasi formaatin keinoja. Kirjallisuuden keinot kirjoihin, elokuvan elokuviin, pelikerronnan peleihin.

Täysin samaa mieltä. Toki sitä tarinaa voi pienissä määrin tukea näillä teksti tai äänipätkillä. Mutta tosiaan pitämällä ne kohtuullisina niin määrällisesti kuin pituudeltaan. Ja ennen kaikkea mielenkiintoisina.
 
Ympäristöstä löytyvät tl;dr:t ovat todella kömpelö kerronnanmuoto ja paljastavat, ettei tekijä kykene kertomaan tarinaa omassa formaatissaan. Sama juttu ääninauhoissa ym. Kömpelöä ekspositiota ja tuttua niinkin uudesta pelistä kuin vuoden 2007 Bioshock: meillä on tässä hieno tarina, jos lopetat pelaamisen ja alat lueskella novellia kömpelössä menurakenteessa tai kuunnella jotain podcastia.

Ei näin. Käytä valitsemasi formaatin keinoja. Kirjallisuuden keinot kirjoihin, elokuvan elokuviin, pelikerronnan peleihin.

”Näytä, älä kerro”
 
Remedyn työntekijä värkännyt pelille vielä yhden epävirallisen pätsin.
This patch adds native HDR to Control. It was achieved by rebuilding the game with modified code and shaders.
This is built on top of my previous Ultrawide fix patch.

Compared to the latest official release version (0.0.344.1879), these are the improvements:

  • Native HDR (improves color accuracy/banding, allows greater contrast and brighter highlights).
  • Upgraded DLSS to 2.5.1 and improve its implementation (people reported this is compatible with FSR 2.1 injection)
  • Added a new "Max" texture setting to improve the slow texture streaming (8GB+ VRAM are suggested).
  • Full UltraWide support: unlock any resolution and aspect ratio, including 32:9+.
  • Fixed UI issues at non 16:9 aspect ratios (e.g. enemies health bars were displaced).
  • Some FOV and LOD fixes for UW.
  • Improved window+borderless+fullscreen management.
  • Fixed the game not launching correctly on non Nvidia non AMD GPUs (e.g. Intel Arc).
  • Minor fixes and features around.
 
Juu on toki ja hyvä että on jaksanut omalla ajalla tehdä. Silti näitä fixejä olisi kaivattu vähintään vuosi sitten ja silloinkin olisi ollut jo pahasti myöhässä. Julkaistu kuitenkin jo 2019 tämä peli.

Osa semmosia juttuja, että ei voi käsittää, miksi niitä ei korjattu virallisilla patcheillä jo ajat sitten. Esimerkiksi tuo texturien hidas latautuminen on ihan perseestä ja siitä kärsii ihan jokainen, kuka tätä pelaa.
 
Päivittelivät lisää tota epävirallista pätsiä.

- DLSS 2 päivitetty viimeisimpään versioon (3.1.1. - pelkkä super resolution kuitenkin, ei frame generationia)
- DLAA lisätty
- Added a new setting to use 3x as samples for ray tracing and volumetrics, increasing the quality and reducing noise (this is VERY expensive).

 
Päivittelivät lisää tota epävirallista pätsiä.

- DLSS 2 päivitetty viimeisimpään versioon (3.1.1. - pelkkä super resolution kuitenkin, ei frame generationia)
- DLAA lisätty
- Added a new setting to use 3x as samples for ray tracing and volumetrics, increasing the quality and reducing noise (this is VERY expensive).


Oho. Pitääkin koittaa, miten uusi 3x settingi pyörähtää 4090:llä. Paikka paikoin vähän häiritsevää kohinaa noissa Controlin RT heijastuksia ja varjoissa kuitenkin näkynyt.
 
Tämä tuli tänään Ultimate editionina Gamepassiin, mutta peliä käynnistäessä tulee herjaa "We can't sync your data with the cloud right now."

Muilla samoja ongelmia?

Oon joskus pelannut vähän aikaa Epicissä niin jos jatkuisi samasta vaikkapa..
 
Tämä tuli tänään Ultimate editionina Gamepassiin, mutta peliä käynnistäessä tulee herjaa "We can't sync your data with the cloud right now."

Muilla samoja ongelmia?

Oon joskus pelannut vähän aikaa Epicissä niin jos jatkuisi samasta vaikkapa..
Eipä ne tallennukset maagisesti siirry epicin servereiltä MS servereille? Eikä remedy myöskään itse säilytä tallennuksia, ei ole remedy-tiliä.

Mutta aina kun uusia pelejä tulee gamepassiiin, alussa ongelmat on yleisiä.
 
Tämä tuli tänään Ultimate editionina Gamepassiin, mutta peliä käynnistäessä tulee herjaa "We can't sync your data with the cloud right now."

Muilla samoja ongelmia?

Oon joskus pelannut vähän aikaa Epicissä niin jos jatkuisi samasta vaikkapa..
Voi koittaa manuaalisesti kopsata savet Epic asennuksesta MS asennuksen kansioon
 
Mulla oli ilmainen epic versio joskus, ostin steamista ultimate version noin aw2 releasen aikoin jotain 5e luokkaa, 17h kesti pelata kaikki (main version) guestit läpi ja main guest, ei vaan jaksanut enää pelata noita loppuja dlc läpi enää, hyvä peli, tykkäsin enemmän kuin aw2:sta. Mietin kans jotain savejen siirtoa tms, mutta mukavempi aloitella uudestaan, kaikki grafiikkasetukset sai tappiin nyt 4090:llä ja 4k.
1 sideguest aikaisemmin kaatui ja kaatui, enkä koskaan päässyt sitä läpi muutoin kuin huijaamalla, mutta nyt sekin toimi, vissiin oli korjattu, joku audiobugi tms kaatoi pelin.
 
Annapurna Pictures rahoittaa 50 prosenttia tulevan Control 2 -videopelin kehitysbudjetista ja saa oikeudet laajentaa Control ja Alan Wake -pelibrändejä elokuviin ja televisioon.
 
Viimeksi muokattu:
Annapurna Picrures rahoittaa 50 prosenttia tulevan Control 2 -videopelin kehitysbudjetista ja saa oikeudet laajentaa palkittuja Control ja Alan Wake -pelibrändejä elokuviin ja televisioon.

Minkä takia Remedyn pitää uutisoida sivuillaan asioista "sisäpiiritietona" joissa he itse ovat sopimuskumppani? Joku random manageri kuuli käytävällä että toimari teki tällaisen sopimuksen ja sitten äkkiä postaamaan se firman sivuille sisäpiiritietona. Enkä muutenkaan kyllä ole ihan vakuuttunut tästä touhusta nyt. Niin monet pelileffat sun muut on porsinut sellaista ripulia...
 
Viimeksi muokattu:
Enkä muutenkaan kyllä ole ihan vakuuttunut tästä touhusta nyt. Niin monet pelileffat sun muut on porsinut sellaista ripulia...
Viimeaikoina ollut hyviäkin peleihin perustuvia sarjoja. Last of Us oli mielestäni mainio ja Fallout näköjään myös arvosteluissa pärjännyt.

Mutta vaikka elokuvat/sarjat ripuliksi menisi, niin hyvä että rahoitusta Controlin jatko-osalle löytyy ja bisneksen kannalta varmaan muutenkin hyvä jos jotakuta kiinnostaa tehdä tarinoista myös liikkuvan kuvan tuotetta. :thumbsup:
 
Viimeaikoina ollut hyviäkin peleihin perustuvia sarjoja. Last of Us oli mielestäni mainio ja Fallout näköjään myös arvosteluissa pärjännyt.

Mutta vaikka elokuvat/sarjat ripuliksi menisi, niin hyvä että rahoitusta Controlin jatko-osalle löytyy ja bisneksen kannalta varmaan muutenkin hyvä jos jotakuta kiinnostaa tehdä tarinoista myös liikkuvan kuvan tuotetta. :thumbsup:

Totta kyllä. Mutuna veikkaisin, että jos käy niin että tulee paskaa televisioviihdettä niin se ei vaikuta pelimyynteihin paljokaan tai päinvastoin.
 
Minkä takia Remedyn pitää uutisoida sivuillaan asioista "sisäpiiritietona" joissa he itse ovat sopimuskumppani? Joku random manageri kuuli käytävällä että toimari teki tällaisen sopimuksen ja sitten äkkiä postaamaan se firman sivuille sisäpiiritietona. Enkä muutenkaan kyllä ole ihan vakuuttunut tästä touhusta nyt. Niin monet pelileffat sun muut on porsinut sellaista ripulia...
Eiköhän termi sisäpiiritieto tule osakeyhtiölaista tai jotain vastaavaa...
 
Jos AW2 olis myynyt paremmin ehkä Remedy olisi rahoittanut control 2 100%. Tuommoinen kiva kompromissi että sentään jotain saa pelin tuotoista.
Ken tietää mitä Annapurna näkee noiden IP:n televisioinnissa, ehkä ne tekee control animen ja tunkee sen netflixiin. Alan wakesta toki saisi halvalla tehtyä kauhu live actionin.
 
Kaikki raha remedylle on plussaa pelaajille. Se on vaan sitten lisä jos jotain hyvää sattuvat tekemään TV puolelle. Jo mainittujen lisäksi Cyberpunk anime oli ainakin menestys ja toi hypeä takaisin pelin ympärille käsittääkseni.
 
Tyhmä kysymys: Onko tässä nyt joku perustavanlaatuinen virhe kun pelaan tätä ja oon siinä (ehkä) ensimmäisessä "pomossa", mikä leijailee siellä jossain isossa huoneessa ja turpaan tulee jatkuvasti.

Pitääkö tässä vaan nyt mennä jatkuvasti piilosta piiloon, pysyä laatikoiden takana ja rauhassa ampua menemään tms?

Olen ehkä vaan turhan väsyneenä aina pelannut ja turhautunut yksinkertaiseen ongelmaan ja oon jättänyt sitten yrittämättä. Tämä lienee niitä ohjaimella ja konsolilla tyypillisesti pelattavia pelejä?
 
Tyhmä kysymys: Onko tässä nyt joku perustavanlaatuinen virhe kun pelaan tätä ja oon siinä (ehkä) ensimmäisessä "pomossa", mikä leijailee siellä jossain isossa huoneessa ja turpaan tulee jatkuvasti.

Pitääkö tässä vaan nyt mennä jatkuvasti piilosta piiloon, pysyä laatikoiden takana ja rauhassa ampua menemään tms?

Olen ehkä vaan turhan väsyneenä aina pelannut ja turhautunut yksinkertaiseen ongelmaan ja oon jättänyt sitten yrittämättä. Tämä lienee niitä ohjaimella ja konsolilla tyypillisesti pelattavia pelejä?
Kun pelasin Controlin läpi julkaisussa, niin pomoihin tuli jumitettua usein.
Nyt laittaisin suosiolla kuolemattomuuden asetuksista päälle, jotta voisin nauttia enemmän tarinasta.
 
Tyhmä kysymys: Onko tässä nyt joku perustavanlaatuinen virhe kun pelaan tätä ja oon siinä (ehkä) ensimmäisessä "pomossa", mikä leijailee siellä jossain isossa huoneessa ja turpaan tulee jatkuvasti.

Pitääkö tässä vaan nyt mennä jatkuvasti piilosta piiloon, pysyä laatikoiden takana ja rauhassa ampua menemään tms?

Olen ehkä vaan turhan väsyneenä aina pelannut ja turhautunut yksinkertaiseen ongelmaan ja oon jättänyt sitten yrittämättä. Tämä lienee niitä ohjaimella ja konsolilla tyypillisesti pelattavia pelejä?

Kannattaa mennä yläkertaan ja olla jonkun tolpan takana piilossa ja välillä räiskiä sieltä, muut vihut ilmestyvät alakertaan joten helpompi puolustautua niiltä myös.
 
Pomotaistelut tuotti itselläkin hieman tuskaa, mutta usein niihin löytyi jokin melko idioottivarma apukeino Youtubesta tai muista oppaista.
 
Kun pelasin Controlin läpi julkaisussa, niin pomoihin tuli jumitettua usein.
Nyt laittaisin suosiolla kuolemattomuuden asetuksista päälle, jotta voisin nauttia enemmän tarinasta.

Itse lopulta päädyin tähän ratkaisuun, vaikka hyvin lähelle loppua pelasinkin ilman kuolemattomuutta. Meni vähän maku jo (omaan osaamattomuuteen). :D Ensimmäinen pomotaistelu oli yllättävän helppo.
 
Mun mielestä bossit oli controlissa aika helppoja ja pelasin koko pelin sillä perusaseella. Jedi fallen orderissa ja survivorissa taas on monesti mennyt hermot ja jäänyt tauolle.
 
Ainut bossi Controllissa johon meinasi mennä hermot oli Ankkuri. Olin jo siinä pisteessä että kerran vielä yritän ja sitten lähtee cheatti päälle. Mutta onneksi se sillä yrityksellä sitten antautuikin.
 
Joo ankkuri oli kyl sellanen että lähti jokunen hius päästä ja sitte kun ankkuri kaatui niin tuuletin kyl ihan ääneen ja äänekkäästi :geek:. Sitte se kellobossi oli kans rasittava, siinä toki piti ymmärtää sen vaiheet niin sitten vähän irvisti ja sekin kaatui kyl pienen taistelun jälkeen.
Mielenkiinnolla odotan jo ekaa traileria uudesta controllista.
 
Mä taisin sen ekan bossin (tai sen laatikkobossin) taistella läpi paljaalla, mutta aika nopeesti pistin kuolemattomuuden ja extra damaget päälle kun rupes ärsyttämään ja halusin keskittyä tarinaan.. On tuo vieläkin vähän kesken.
 
Osa niistä pomoista oli helvetin vaikeita. Kai osa vähän haastavia muttei niin pysäyttäviä kuin ne viimeiset joiden kanssa meni tunteja yrittäessä.
Pelin maailmahan haarautuu kunnolla vasta myöhemmin, uskoisin että sen jälkeen voi törmätä vihollisiin joita ei millään pysty hoitamaan. Ennenkuin käy muualla tekemässä muita juttuja tullen voimakkaammaksi.

Mutta se peli on melko putkimainen sitä ennen. Ei niissä pitäisi olla mitään ylitsepääsemätöntä. Kuitenkin kai selviä pomotaisteluita, joissa hyvin voi kestää ennenkuin oivaltaa miten se pitää hoitaa. Tuosta ekasta olin kommentonut että siinä meni puolisen tuntia.

Tämä vissiin. Muistelisin että ihan vaan juoksentelin ympäriinsä ja grindasin sen hitaasti. Ylhäällä ja alhaalla noiden pilareiden takaa, samalla kun noita minioneita hyökkäsi ympäriinsä ja lopussa kaikki paikat olivat täynnä räjähtänyttä irtoroskaa.

Tuossa videolla tuo näyttää todella helpolta, kyllä muistan tuota monta kertaa yrittäneeni mutta ei sillä tavalla että se tuntui koskaan mahdottomalta kuten ne viimeisimmät taistelut. Että enemmän vaan hidasta etenemistä koska joutuu väistelemään ja hoitamaan niitä minioneita ja aina välillä hieman osumaa siihen pomoon.
Muistaakseni tuossa pomolla oli myös joku mekaniikka jossa se räjäyttää noita alakerrassa keskellä olevia juttuja ympäriinsä aika kovaa. Tai jotain siinä räjähteli ympäriinsä helvetisti, mikä itsessään ei ollut ongelma vaan se kaikki muu tapahtuen samalla. Erityisesti kun ne viholliset swapnasi ihan mihin tahansa, jolloin ei ollut koskaan mitään "turvallista" suuntaa johon keskittyä. Tuossa videolla ei näy mitään sellaista miten sen itse muistelin. Se pomovastus sentään pysytteli siinä keskialueella.

Itse kanssa siinä lopussa aloin olemaan epätoivoinen niiden oikeasti viimeistem pomojen kanssa. Niitä sai auki useamman samalla kertaa, kokeilin yhtä uudestaan ja uudestaan, siirryin seuraavaan uudestaan ja uudestaan, eikä mitään aavustustakaan että pääsisin eteenpäin yhdestäkään. Meinasin siis että pitkääkö niitä vastuksia ihan googlettaa ja katsoa miten ne kuuluisi hoitaa. Kuitenkin tykkään itse oivaltaa ja keksiä, ja yleensä oikeasti haastavat pelit ovat harvinaisempia herkkuja kuin liian helpot.


Tässähän on tuon Control 2:n ketju.
 
Tyhmä kysymys: Onko tässä nyt joku perustavanlaatuinen virhe kun pelaan tätä ja oon siinä (ehkä) ensimmäisessä "pomossa", mikä leijailee siellä jossain isossa huoneessa ja turpaan tulee jatkuvasti.

Pitääkö tässä vaan nyt mennä jatkuvasti piilosta piiloon, pysyä laatikoiden takana ja rauhassa ampua menemään tms?

Olen ehkä vaan turhan väsyneenä aina pelannut ja turhautunut yksinkertaiseen ongelmaan ja oon jättänyt sitten yrittämättä. Tämä lienee niitä ohjaimella ja konsolilla tyypillisesti pelattavia pelejä?
Se bossi on pitkälti tutoriaali sekä testi siitä että opit hanskaamaan sen juuri saadun launch-ominaisuuuden. Kannattaa melkein mennä sivuilta portaat ylös välitasanteelle, vahtia selustaa ettei pikkuvihuja tule perässä ylös ja kaavalla että jos et ole hyökkäämässä - älä ole näkyvillä eli piilottele niiden väliseinien takana. Sitten kun olet valmis hyökkäämään niin launchilla jotain bossia kohti, se joko väistää tai ei väistä, vähän aseella vielä perään ja takaisin piiloon. Jos näet että se bossi ottaa jotain materiaalia jonka aikoo omalla launchilla heittää kohti niin piiloon, tästä se ylätasanne on hyvä, on paljon piilopaikkoja ja pikkuvihujen tarvii tulla ne portaat ylös (jos oikein muistan, taas aikaa viime peluukerrasta).
 
Tyhmä kysymys: Onko tässä nyt joku perustavanlaatuinen virhe kun pelaan tätä ja oon siinä (ehkä) ensimmäisessä "pomossa", mikä leijailee siellä jossain isossa huoneessa ja turpaan tulee jatkuvasti.

Pitääkö tässä vaan nyt mennä jatkuvasti piilosta piiloon, pysyä laatikoiden takana ja rauhassa ampua menemään tms?

Olen ehkä vaan turhan väsyneenä aina pelannut ja turhautunut yksinkertaiseen ongelmaan ja oon jättänyt sitten yrittämättä. Tämä lienee niitä ohjaimella ja konsolilla tyypillisesti pelattavia pelejä?

Mulla jäi useammaks kuukaudeks tauolle koko peli ton ekan bossin takia. Lopulta kun annoin itselleni luvan googlata vinkkejä, se meni muutamalla yrityksellä läpi ja muistaakseni kaikki loput pahikset meni kyllä ihan omalla pähkäilyllä lopulta inhimillisesti läpi. Ja hauskaa oli läpi lisäreiden.
 
https://archive.is/VYM6j

Annapurnan peliosion työntekijät erosivat firmasta.

aaas.png
 
Jep ja siis Control 2 yhteistyösopimushan tehtiin Annapurna Picturesin kanssa, ei tuon pelidivisioonan kanssa. Siellä on Remedyn työntekijä jo twitterissä kertonutkin että tämä sopimus turvassa ja edelleen voimassa

 
Mä taisin sen ekan bossin (tai sen laatikkobossin) taistella läpi paljaalla, mutta aika nopeesti pistin kuolemattomuuden ja extra damaget päälle kun rupes ärsyttämään ja halusin keskittyä tarinaan.. On tuo vieläkin vähän kesken.

Tuli nyt vihdoin pelattua tämä läpi, kuolemattomuudella ja unlimited ammoilla. Lopussa meni lähinnä juoksenteluksi ja parit puzzlet katoin guidesta, kun alkoi tuntua hieman pitkäveteiseltä. Hyviäkin kohtia oli, ja peli itsessään
ihan hyvä jos olisi jaksanut rauhassa pelata.. Mutta olisi ollut itselle täysi mahdottomuus ilman cheatteja, sen verran paljon noita vihuja alkoi välillä ilmestyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 713
Viestejä
4 493 276
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom