Commodore (C64, C128 ym)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 057
Sain hankittua vihdoin nostalgisen IBM 93f0502 vga monitorin. Jotta sille tulisi enemmän käyttöä, niin
täytyy yrittää etsiä jokin konvertteri, jotta sitä voisi käyttää myös Commodore 64:n, Amigan ja konsolien kanssa.
Pitäisi onnistua ainakin Youtube videoiden perusteella :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
449
Jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, tuossa televisiossa on vain automaattihaku tällä hetkellä, koska alkuperäinen kaukosäädin on korvattu toisella. En ole onnistunut ainakaan löytämään manuaalistahakua vielä siitä, vaikka kaikki olen koittanut. Kuusnepan aloitusruutu siis vilahtaa vain automaattisen haun yhteydessä, mutta jostain syystä se ei tartu siihen. On tämä vaan merkillistä. Kokeiltu nyt kahdella eri rf piuhalla ja kummassakin sama homma.
Ei sulla sattuisi olemaan videonauhuria jossa on scart-liitäntä? Sellaisen kautta kytkin aikoinaan c64:sta testatessani. Eli videot telkkariin kiinni, C64 videoiden sisääntuloon kiinni. Sitten videoiden menun kautta viritys.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Harmi, tuon telkun mukana olisi tullut videot, mutta en ottanut, koska en uskonut niitä tarvitsevani kuusnepan kanssa. Joten sitä optiota ei nyt ole ja tosiaan kerkesin noita potikoita jo käännellä tuossa rf boksissa niin paljon, että senkään puolesta ei taida kuvaa ainakaan tuohon telkkuun nyt saada. Täytyy miettiä muita ratkaisuja sitten.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
951
Sain hankittua vihdoin nostalgisen IBM 93f0502 vga monitorin. Jotta sille tulisi enemmän käyttöä, niin
täytyy yrittää etsiä jokin konvertteri, jotta sitä voisi käyttää myös Commodore 64:n, Amigan ja konsolien kanssa.
Pitäisi onnistua ainakin Youtube videoiden perusteella :)
Eikös tuo ole Commodore 128. Tai sitten joku välimalli?
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
28
Hei Commodore 64 tietäjät.

Vanha sotaratsu C64 "leipälaatikko" rupesi temppuilemaan.
Kone toimi viimeksi keväällä mainiosti. Ostin koneen pari vuotta sitten ja luultavasti kaikki osat on alkuperäisiä.
Käynnistin koneen , niin ruutuun tuli "Out of memory error in 0" teksti.
Google tiesi kertoa, että muisti (muistit) on rikki. Ruudulla on yksi virhemerkki (Space in Rev mode), eli rikkinäinen muisti voisi olla U11 tai U12?

Kysymys kuuluu, onko foorumilla C64 korjaajia, tai tietääkö joku, kuka voisi vaihtaa rikkiäiset muistit?

Kiitos, jos joku pystyy auttamaan.

-Mikey-
 

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
Hei Commodore 64 tietäjät.

Vanha sotaratsu C64 "leipälaatikko" rupesi temppuilemaan.
Kone toimi viimeksi keväällä mainiosti. Ostin koneen pari vuotta sitten ja luultavasti kaikki osat on alkuperäisiä.
Käynnistin koneen , niin ruutuun tuli "Out of memory error in 0" teksti.
Google tiesi kertoa, että muisti (muistit) on rikki. Ruudulla on yksi virhemerkki (Space in Rev mode), eli rikkinäinen muisti voisi olla U11 tai U12?

Kysymys kuuluu, onko foorumilla C64 korjaajia, tai tietääkö joku, kuka voisi vaihtaa rikkiäiset muistit?

Kiitos, jos joku pystyy auttamaan.

-Mikey-
Toivottavasti olet siihen uuden virtalähteen hankkinut, etkä käyttänyt alkuperäistä. Jos ei ole konkkiakaan vaihdettu, niin se olisi hyvä tehdä samalla. Osia kyllä vielä löytyy. Kuusnepa on kyllä helppo juoteltava, jos kolvia on koskaan kädessä pitänyt.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Hei Commodore 64 tietäjät.

Vanha sotaratsu C64 "leipälaatikko" rupesi temppuilemaan.
Kone toimi viimeksi keväällä mainiosti. Ostin koneen pari vuotta sitten ja luultavasti kaikki osat on alkuperäisiä.
Käynnistin koneen , niin ruutuun tuli "Out of memory error in 0" teksti.
Google tiesi kertoa, että muisti (muistit) on rikki. Ruudulla on yksi virhemerkki (Space in Rev mode), eli rikkinäinen muisti voisi olla U11 tai U12?

Kysymys kuuluu, onko foorumilla C64 korjaajia, tai tietääkö joku, kuka voisi vaihtaa rikkiäiset muistit?

Kiitos, jos joku pystyy auttamaan.

-Mikey-
Siihen kannattaa sitten vaihtaa holkkikannat ja piirit niihin, kun vaivautuu tinaamaan ne irti..
Saaneekohan noita muistipiirejä miten helposti?

Sökön piirin SAATTAA löytää ihan s.e. pitää jonkinaikaa päällä ja kokeilee, mikä muistipiireistä on kuumempi, kuin muut.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
28
Toivottavasti olet siihen uuden virtalähteen hankkinut, etkä käyttänyt alkuperäistä. Jos ei ole konkkiakaan vaihdettu, niin se olisi hyvä tehdä samalla. Osia kyllä vielä löytyy. Kuusnepa on kyllä helppo juoteltava, jos kolvia on koskaan kädessä pitänyt.

Kyllä olen hankkinut siihen uuden nykyaikaisen powerin. Mutta, nyt kun muistelin, niin menin kokeilemaan sitä toisen koneen vanhalla powerilla.
Taisi olla virhe...:(
Joskus on koulussa kolvia kokeiltu. Ajattelin, että antaisi kuitenkin jonkun ammattilaisen korjata...
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
287
Joo, en ilman saveria (siinä koneen ja virtalähteen välissä) testais vanhalla virtalähteellä. Missä päin vaikutat? Tiedän Uudellamaalla parinkin tyyppiä, jotka tekevät erittäin hyvää jälkeä. Sitä en toki osaa sanoa, onko heillä paljonkin koneita korjausjonossa. Sekin tosin selviää kysymällä. :)
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
28
Keskisuomessa, Jyväskylän lähellä. Postilla koneet tietenkin kulkee... Jos jotain yhteystietoja olisi tarjota, olisin kovasti kiitollinen.
Mikään kova kiire asian kassa ei ole, kun on kaksi muutakin C64:sta hyllyssä. Tuo rikkinäinen on vaan ollut ykköskone tähän asti.
-Mikey-
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
162
Tässäpä on Commodore 64 faneille pulma ratkaistavaksi (kuva).

Joulukuun 1991 Bitissä oli Hexter listaus jolla pystyy syöttämään Biteissä julkaistuja heksakoodattuja listauksia kuusneloseen.

Ohjelma toimii oikein hyvin mutta ongelman tuottaa se, että kahdeksan heksakoodin jälkeen annetaan yhdeksäs heksakoodi joka on tarkistussumma.
Mutta tarkistussumma on väärä. Sama vika esiintyy KAIKISSA kuusneloselle julkaistuissa ohjelmalistauksissa.

Hexter ohjelma näyttää laskevan tarkistussumman silleen, että se laskee kahdeksan heksalukua yhteen ja siitä laskee tarkistussumman yhteen AND operaatiolla.

eli otetaan esimerkki RESET ohjelman ensimmäisestä rivistä.

A9+31+A2+C0+8D+00+80+8E = 3D7

ja tuosta kun lasketaan tarkistussumma

3D7 AND FF = D7

Mutta kuvassa RESET listauksessa tarkistussumma onkin FA!!!

Vuoden 1992 yhdessäkään Mikrobitissä kukaan ei ole ottanut tuota ongelmaa esille, että kaikissa sinä vuonna kaikissa julkaistuissa listauksissa tarkistussummat on laskettu väärin tai sitten jollain muulla tavalla.....mutta millä tavalla? se onkin kysymysmerkki.


Image1.jpg
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Luultavasti olet näpytellyt Hexterin väärin. Tarkista se.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
162
Luultavasti olet näpytellyt Hexterin väärin. Tarkista se.
Hexter ohjelman olen näpytellyt TÄSMÄLLEEN oikein Mikobitti lehden listauksen mukaan ja eikä listauksessa ole yhtään bugia tai kirotusvirhettä...olen tarkistanut useaan kertaan.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Hexter ohjelman olen näpytellyt TÄSMÄLLEEN oikein Mikobitti lehden listauksen mukaan ja eikä listauksessa ole yhtään bugia tai kirotusvirhettä...olen tarkistanut useaan kertaan.
Tarkista toisesta leden numerosta ja näpyttele uudestaan. Se on melko epätodennäköistä, että emulaattori emuloisi niin metsään, että tuollainen ei toimisi.

Voit sietysti myös debugata sen hexterin. Printtaile ne väliarvot ja testaile erilaisilla syötteillä, mitä se oikein laskee, tyyliin:
00 00 00 00 00 00 00 01 ;01
01 00 00 00 00 00 00 00 ;01
01 01 01 01 01 01 01 01;08
01 02 04 08 10 20 40 80;ff
01 02 04 08 10 20 40 81;00
jne
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 396
Hexter ohjelma näyttää laskevan tarkistussumman silleen, että se laskee kahdeksan heksalukua yhteen ja siitä laskee tarkistussumman yhteen AND operaatiolla.

eli otetaan esimerkki RESET ohjelman ensimmäisestä rivistä.

A9+31+A2+C0+8D+00+80+8E = 3D7
Veikkaan, että siitä Hexteristä on jossain välissä julkaistu "parannettu versio". Tuo kuvaamasi menetelmä on vähän kämäinen, koska se ei huomaa kahden tavun vaihtumista keskenään (joka on varmaankin ihan mahdollinen virhe koodeja naputeltaessa).

Ainakin itse muistan, että niissä biteissä tuli joskus parannuksia tarkistusohjelmiin.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
162
Veikkaan, että siitä Hexteristä on jossain välissä julkaistu "parannettu versio". Tuo kuvaamasi menetelmä on vähän kämäinen, koska se ei huomaa kahden tavun vaihtumista keskenään (joka on varmaankin ihan mahdollinen virhe koodeja naputeltaessa).

Ainakin itse muistan, että niissä biteissä tuli joskus parannuksia tarkistusohjelmiin.
Kävin KAIKKI 1992 Mikrobitit läpi. Mutta yhdessäkään ei ollunna mitään parannuksia tuohon Hexter ohjelmaan.
1993 kuusnelkku unohdettiin kokonaan ja keskityttiin kokonaan 16-bittisiin koneisiin.
Mutta laitan kuvina muutaman. Ensimmäisessä kuvassa on itse Hexter syöttö-ohjelma, josta en löydä mitään ohjelmointivirhettä. Jokainen voi itse tutkailla tuota listausta, että millä ohjelma toimii.

Ainoa selitys johon olen päätynyt on, että se ohjelma mikä on tulostanut nuo heksakoodi listaukset on heittänyt ns. hatusta nuo tarkistussummat. Tai sitten tarkistussummat on laskettu jollain ihmeen monimutkaisella algoritmilla....mutta millä?


C64Vinkkejäosa6.pngC64Vinkkejäosa5 (2).pngc64Vinkkejäosa4.png
 
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
287
Nyt uusia pelejä koodaamaan C64 tai Vic-20 koneeseen, niin voi voittaa TheC64:n extra joystickillä :comp2:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Onkohan joku alkanut tekemään uusia näppiksiä mahdollisesti jopa mekaanisia C64:lle? Ennen covikkia oli ilmeisesti jotain tuloillaan mutta tällä hetkellä ei taida olla mitään uusio tuotantoa?
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 014
Muistan vieläkin kuinka kivaa oli kun vuonna 1982 hankittiin VIc-20. Josasin vaiheessa päivitettiin se c128:n kunnes 1989 ostettiin 386:n. Sen jälkeen seiso vuositolkullva varastossa ja ei kovin montaa vuotta ole kun vietiin ne serriin. Testatttiin kyllä, ei toimineet.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 458
Sen jälkeen seiso vuositolkullva varastossa ja ei kovin montaa vuotta ole kun vietiin ne serriin.
Et kyllä yhtään osannut etukäteen arvata kuinka monen retroilijan päivä juuri mureni ;)

Itse olen aina pyrkinyt myymään kaiken elektroniikan mutta vielä tänäkin päivänä harmittelen kovin sitä, että joku 15-17v sitten muuttaessani hävitin kaikki silloiset lehdet :(

Oli nimittäin kertynyt aikamoinen kokoelma, kaikki tuohon asti ilmestyneet Mikrobitit, C-lehdet, Pelit plus kovakantiset julkaisut, ulkomaalaiset julkaisut ja lisäksi myös Hifi, Bike, MP jne. perke**
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 422
Itse myin c64 muistakseni 2012 ja se oli ollut rikki monta vuotta mutta joku sen muron palstoilta osti.
Muistakseni itsekin siivosin kaapit c64/mikrobitti vuosikerroista mutta jos joku tarvitsee voin kaapit koluta läpi.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Et kyllä yhtään osannut etukäteen arvata kuinka monen retroilijan päivä juuri mureni ;)

Itse olen aina pyrkinyt myymään kaiken elektroniikan mutta vielä tänäkin päivänä harmittelen kovin sitä, että joku 15-17v sitten muuttaessani hävitin kaikki silloiset lehdet :(

Oli nimittäin kertynyt aikamoinen kokoelma, kaikki tuohon asti ilmestyneet Mikrobitit, C-lehdet, Pelit plus kovakantiset julkaisut, ulkomaalaiset julkaisut ja lisäksi myös Hifi, Bike, MP jne. perke**
Haalin itse vanhoja MikroBittejä, Pelit-lehtiä ja C-lehtiä aika pitkään, ennen kuin sain jonkinlaisen kokoelman takaisin. Niitä on oikeasti todella mukava lueskella aina välillä.

En tiedä, olenko yksin mielipiteeni kanssa, mutta esim. Pelit-lehden taso on internet-aikana mennyt tällaisen satunnaisharrastajan silmissä ihan paskaksi. Johtunee siitä, että se on täysin foorumin jatke ja täynnä mukahassuttelua ja inside-läppää. Aika on tainnut ajaa meikäläisen ohi jo kauan sitten :lol:
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 014
Mun mielestä kotimaiset tietokoneaiheiset lehdet eivät koskaan olleet hyviä. Kolumnien logiikkakin ihan outo. Ensin jossain lehdessä Petteri Järvinen sanoo että hänellä ei aikaa pelata sitten parin kuukauden päästä samaisessa kolumnissa hän manaa sitä kun peliohjaimet eivät kestä hänellä. ja toivoisi parempilaatuisia peliohjaimia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
107
Mun mielestä kotimaiset tietokoneaiheiset lehdet eivät koskaan olleet hyviä. Kolumnien logiikkakin ihan outo. Ensin jossain lehdessä Petteri Järvinen sanoo että hänellä ei aikaa pelata sitten parin kuukauden päästä samaisessa kolumnissa hän manaa sitä kun peliohjaimet eivät kestä hänellä. ja toivoisi parempilaatuisia peliohjaimia.
Muistankohan oikein, että Järvinen taisi olla lentokonesimulaattorien ystävä? En muista, että pelasikohan simulaattorien lisäksi lainkaan muita pelityyppejä.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 422
Itsellä oli tuollainen lentosimulaattorin sopiva ohjain mutta oli heikko ja se ei kovin kauan kestänyt pelamista.
Kestävin joystick oli ylivoimaisesti tac-2 ja myös niitä tuli tuhottu jokunen kappale urheilupeleissä.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
TAC-2 oli itsellänikin ehkä pitkäikäisin joystick. Ne kalvokytkinten tapaiset napit alkoi joskus takkuilemaan, mutta muutenhan tuo toimi erittäin hyvin.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 458
Nyt olisi palanen Commodoren ym. laite valmistajien historiaa myynnissä.


Commodore PET + kasettiasema
Commodore VIC (ei testattu)
Commodore +4 + pelejä + kasettiasema
Commodore 64 + kasettiasema
Commodore Amiga 500 + rf-modulaattori (levari toimi ronkelisti)
Commodore Amiga 1000 + 2mt + lisälevari
Commodore Amiga 1200 + 420MT kovalevy
Commodore Amiga 2000 (värit mv, huono adapteri?)
Apple MacIntosh SE + kovalevy
Amstrad CPC6128 MV + pelejä
Sinclair QL + microdrive kasetteja
Sinclair ZX 81 (ei testattu)
Sinclair ZX Spectrum 48k + 50 alkup. peliä + kasettiasema + interface 2
Memotech MTX
Atari 800XL+ pelejä
Atari 2600 + pelimoduuleita
Atari 520STe 4MT + Megafile kovalevy 20MT + SM124 näyttö
Atari 520STFM + SM124 näyttö
Spectravideo Xpress MSX
Sharp MZ800 + pelejä
Toshiba HX-10 +pelejä
Donkey Kong Jr. Pöytäpeli vuodelta 1984
Salora Fellow (ei testattu)
Atari Portfolio
Spectravideo 728
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Kuinkahan paljon tuollakin kokoelmalla olisi hintaa..taidetaan puhua helposti parista tuhannesta eurosta kun katsoo mitä laitteita on mukana.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 458
Kuinkahan paljon tuollakin kokoelmalla olisi hintaa..taidetaan puhua helposti parista tuhannesta eurosta kun katsoo mitä laitteita on mukana.
Tein tarjouksen Mikrobiteistä ja siinä tuli ilmi että kysyntää on ollut jo paljon mutta lähinnä eri laitteista & lehdistä, ei toistaiseksi vielä kokonaisuudesta.
 
Liittynyt
30.11.2018
Viestejä
58
Suunnitellu tässä vähän kuusnepan käyttöön ottoa. Virtalähteistä kuitenkin varoteltu paljon joten meinasin uuden tuohon tilata ennenkun hajotan koko roskan.
Huomasin kuitenkin että vanha virtalähde, joka kylläkin vielä toimii turvallisella alueella ~5.07V, on neljä pinninen. Netissä myytävät uudet virtalähteet on seitsemän pinnisiä, meneeköhän tuohon minun koneeseen paikoilleen tuommonen uusi?
 
Liittynyt
11.08.2017
Viestejä
129
Suunnitellu tässä vähän kuusnepan käyttöön ottoa. Virtalähteistä kuitenkin varoteltu paljon joten meinasin uuden tuohon tilata ennenkun hajotan koko roskan.
Huomasin kuitenkin että vanha virtalähde, joka kylläkin vielä toimii turvallisella alueella ~5.07V, on neljä pinninen. Netissä myytävät uudet virtalähteet on seitsemän pinnisiä, meneeköhän tuohon minun koneeseen paikoilleen tuommonen uusi?
Kyllä menee, kai siinä koneen liittimessä yhtä monta reikääkin on. 7-pinnisessä liittimessä vain ne samat neljä pinniä on kytketty.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280
Suunnitellu tässä vähän kuusnepan käyttöön ottoa. Virtalähteistä kuitenkin varoteltu paljon joten meinasin uuden tuohon tilata ennenkun hajotan koko roskan.
Huomasin kuitenkin että vanha virtalähde, joka kylläkin vielä toimii turvallisella alueella ~5.07V, on neljä pinninen. Netissä myytävät uudet virtalähteet on seitsemän pinnisiä, meneeköhän tuohon minun koneeseen paikoilleen tuommonen uusi?
Mitä niistä virtalähteistä on varoiteltu? Jos niistä menee joku komponentti, niin eikö sitä voisi vaihtaa?
 
Liittynyt
30.11.2018
Viestejä
58
Taitaa olla tuo vanhan mallin ruskea virtalähde sisältä liimaa täynnä, jossain meinattiin että aikamoinen työmaa alkaa tuota korjaileen. Ja uus on aina uus.
Vanhoista sanotaan että alkaa iänmyötä 5V:n linja karkaamaan antaen lopulta 12V:a ulos... vieden koneen mukanaan. Oma kone täyttää ensvuonna 40v, joten arvelisin virtalähteen joutavan jo eläkkeelle ;)
Vois samalla ku tilaa virtalähteen hankkia myös jonku conventerin millä sais hdmi:n kautta kuvan + äänet ulos. Löytyiskö mitään suosituksia?
On jo olemassa s-video adapteri eli ois tarvetta s-video to hdmi laitokselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Olen itse ebaysta pistänyt tulemaan tältä kaverilta virtalähteen Electroware. Kaveri tarjoilee 64:lle ja 128:lle virtalähteitä eri väreillä ja ilmeisesti yhdistettyjä c64 ja levyasema comboja.

Ja tietysti sitten on niitä "saver" palikoita joita laitetaan nepan ja virtalähteen väliin "pelastamaan" kone jos virtalähde luovuttaa.
 
Liittynyt
30.11.2018
Viestejä
58
Nyt on tullu viikonloppu kateltua videoita ja lueskeltua revikoita. Ilmeisesti jos haluaa hdmi:llä ulos kuvaa kuusnepasta vaihtoehdot on Framemeister, OSSC tai Retrotink2x. Ossc vaikuttais mielenkiintoisimmalta.
Kuitenkin herännyt ossc:n suhteen kysymyksiä. Ilmeisesti tuota on helpoin ohjata kaukosäätimellä eli se pitää ostaa mukaan. Kuusnepaan mulla on johto joka muuntaa oman singnaalin s-videoksi, occs:ssä ei kuitenkaan taida olla s-video sisään menoa joten ilmeisesti pitää käyttää scart palikkaa johon tökätään s-video johto kiinni?
Mistä tuo ossc kannattaisi ostaa, hinnat näkyy olevan 100-200e?

:edit Ilmeisesti ei onnistukkaan mikään s-video to scart palikka ossc:n kanssa... vaan vaatii koyuu:n väliin... alkaa vaikuttaa monimutkaiselta ja kalliilta :cautious:


 
Viimeksi muokattu:

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Melko Stydiä tavaraa se vaalean tiiliskivi lootamuuntajan hartsi..
Kairasin tuossa vuodenvahteessa yhdestä sen koneiston about ehjänä esiin (Toimii nyt),

Taidan kuitenkin korvata sen 5v reguosan tällä:


Jätän tasasuuntausosan ja uusimani suotokonkan ja lisään ulostuloon 6V1 (5W, jos löytyy tai pari 2W:n) Zenerin siltävaralta, että tuo antaa ylijänöä jossain vaiheessa.. Ehkä pistän sinne vielä 2A Minisulakkeen sisäänmenon puolelle..

Loppuu se turha kuumeneminen ja muuntajankin teho riittää paremmin..
 
Liittynyt
29.04.2021
Viestejä
2
Moro.

Osaako joku sanoa mikä voisi olla vikana minun koneessa kun aloitusnäyttö on tämän näköinen? Sama kuva tulee sekä rf kaapelilla että av kaapelilla. Kahdessa taulu telkkarissa kokeilin. Kone on ollut laatikossa sen 20 vuotta eikä sille ole tehty mitään. Olisiko paikalla asiantuntijoita joka osaisi näitä korjata?
 

Liitteet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 057
Moro.

Osaako joku sanoa mikä voisi olla vikana minun koneessa kun aloitusnäyttö on tämän näköinen? Sama kuva tulee sekä rf kaapelilla että av kaapelilla. Kahdessa taulu telkkarissa kokeilin. Kone on ollut laatikossa sen 20 vuotta eikä sille ole tehty mitään. Olisiko paikalla asiantuntijoita joka osaisi näitä korjata?
Linkissä vikakuvauksia, voi olla jokin niistä:

Facessa on C64 ryhmiä joissa on korjaajia, ja on myös muita ryhmiä joissa on muidenkin laitteiden korjaajia esim. Amiga, crt-putkinäytöt.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Yleisesti kannattaa olla aika varovainen jos heittää vanhan koneen tulille. Alkuperäinen poweri saattaa olla entinen ja viedä laitteen mukanaan.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Moro.

Osaako joku sanoa mikä voisi olla vikana minun koneessa kun aloitusnäyttö on tämän näköinen? Sama kuva tulee sekä rf kaapelilla että av kaapelilla. Kahdessa taulu telkkarissa kokeilin. Kone on ollut laatikossa sen 20 vuotta eikä sille ole tehty mitään. Olisiko paikalla asiantuntijoita joka osaisi näitä korjata?
Onko sinulla joku moduli kiinni, kun tuo näyttää konekielimonitorin ilmoitukselta..?

Tarkista, että virtalähteestä tulee 5V:n jännite oikein.. Muutoin tuo voisi olla esim pll piiri tai joku rommi vika..
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
22
“Out of memory error in 0" virheen antaa vanha c64 käynnistyksessä. C64 foorumille en päässy kyselemään. Rekisteröinnissä jokin tietokantavirhe. Google tietty auttoi että vika olisi piirissä, mutta missä piirissä?
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 627
Viestejä
4 197 129
Jäsenet
70 756
Uusin jäsen
FuriousJumper

Hinta.fi

Ylös Bottom