Jep, MiSTer on retropöydällä C64n vieressä.
Virallista infoa löytyy täältä:
Main MiSTer binary and Wiki. Contribute to MiSTer-devel/Main_MiSTer development by creating an account on GitHub.
github.com
Youtubesta löytyy aiheesta videota pilvin pimein joten sieltä vaan etsimään "Mister FPGA" niin kaikenlaista tietoa löytyy.
Itse de10 nano on peruspala. Pelkällä sillä voi jo ajaa melkoisen määrän tavaraa. USB näppis ja joku USB ohjain tietty on hyvä olla, ja koska de10 nanossa on vain yksi USB, tarvitset USB hubin. Sellaisen jossa on oma virtalähde. Lisäksi todennäköisesti haluat ostaa suomimallisen virtalähteen jossa hieman enemmän ampeereja kuin siinä rimpulassa mikä tulee valmiiksi mukana (perus 5V muuntaja, esim. yleiselektroniikka myy parempaa replacementtia halvalla ettei tarvii jenkkiadapteria)
Sen lisäksi tuohon myydään - sekä tee-se-itse -rakennussarjoina että valmiiksi kasattuina - lisäpalikoita.
Tärkein on tuo muistimoduli koska itse de10 nanon muistit ovat latensseiltaan liian hitaita joillekin coreista. 32MB palikka kelpaa kaikkeen muuhun paitsi isoihin Neo Geon peleihin. 128MB:llä toimii sitten kaikki mitä tällä hetkellä on tarjolla.
Sen lisäksi löytyy siististi DE10 nanon alle menevä USB hubi jos haluaa vähentää kaapelisoppaa (itselläni on tuo) mutta tämän voi korvata ihan millä vaan USB-hubilla jossa on oma virtalähde.
Sitten on täysin optionaalinen I/O boardi höskän päälle.
I/O board lisää analogiulostulon, eli VGA joka on hyödyllinen lähinnä CRT-monitoreiden kanssa. Itse de10-nano sisältää HDMI outin. Lisäksi boardissa on kolme nappia jotka helpottavat vehkeen käyttöä jos näppis ei ole kiinni ja yleensä noissa tulee myös tuuletin joka auttaa FPGAn jäähdyttämisessä. Itse pistin vain heatsinkin päälle ilman tuuletinta ja en ole ongelmia huomannut. Lähinnä tuuletin on silloin ihan jees jos vehkeen kasaa koteloon. Lisäksi tuossa boardissa on toinen SD-korttipaikka jota voi käyttää parissa coressa sekä ääniulostulo erikseen (HDMI:llä tietty menee äänet samaa johtoa, mutta VGA tarvitsee erillisen)
Tähän on myös nykyään optiona käyttää HDMI-to-VGA -muunninta ( tässä siitä:
MiSTer-devel/Main_MiSTer ) joka toimii jo osassa coreja.
Eli koko pinosta tulee tämännäköinen:
Tuosta sitten Lan, HDMI ja/tai VGA, virta ja halutut USB ohjaimet... lisäksi löytyy usb-to-museo-ohjain adaptereita jos haluaa jotain legendaarista 9-pin Tac-2:sta kiinni tai vaikka SNES padia, mutta itsellä on 8bitdo SNES kloonipadi sekä järkälemäinen Horin arcadetikku. Niin ja riittävän iso SD-kortti tarvitaan. de10-nanossa tulee pieni ja silläkin saa jotain tulille mutta jos haluat kaiken maailman vehkeiden kaikki maailman softat niin varmaan 64GB tai 128GB SD kortti ei välttämättä ole huono idea.
Kiinni voi myös laittaa USB-bluetoothia jos haluaa moisia padeja käyttää ja USB wifiä jos ei halua lanka-LANia. Itse de10-nano on linuxpohjainen ja aika hyvin tukee kaikenlaista USBilaitetta.
Oma settini on ilman tuota I/O boardia jota en nähnyt tarpeelliseksi koska ei ole CRT ruutua. Eli de10 + USB-hubi sen alla + 128MB SDRAM-moduli. Ainoat asia mitä tämä setti ei osaa on Sharp X68000-core joka vaatii toisen sdkortin eli vaatisi I/O boardin - kaikki muu pyörii. Niin ja jokunen core ei omaa patterivarmistettua kelloa kun ei ole sitä lisäkilkettä. Oh noes.
Itse de10-nanon tilasin suoraan Mouserilta (
www.mouser.fi) ja näyttäis olevan 117€. Virtalähteen hain YEstä ja oli luokkaa kympin. USB hubin + SDRAM-modulin sekä heatsinkin tilasin tämmöisestä kiskasta:
Buy MiSTer Expansion Boards & Accessories – MiSTer Add-ons For The DE10-Nano FPGA ja setti kustansi tuolloin postikuluineen 108 puntaa eli ~125€. Tavara oli priimaa ja toimitus kesti parisen viikkoa, tosin tilaushetkellä olivat erikseen varoitelleet että jonoa on joten todennäköisesti normaalisti tavara tulee nopeammin.
Softapuolelta löytyy valmis installeri joka PC:llä tekee SD-kortille kaiken valmiiksi ja kun kone on tulilla, se osaa selfupdateta itsensä kunhan on netti. Netin yli tuon koko vehkeen saa myös sitten näkymään verkkoon ja esim. ftp:llä pääsee kiinni ja voi tuupata tavaraa lisää kortille.
Kuten kaikissa retroiluissa, coreilla ajettavat softat on sitten oma soppansa mutta jos google ja torrentti pysyy kädessä niin "MiSTer Pack v5.0" lienee hyödyllinen taikasana. Ja luonnollisesti ajat vaan semmoisia mistä löytyy hyllystä alkuperäinen moduli/levy/kasetti...
Edit: Tässä aika hyvä video joka kertoo lyhyesti mikä on MiSTer FPGA ja mitä sillä voi tehdä. Yli vuoden vanha, joten core-lista on päivittynyt tuosta tilanteesta, mutta muuten ihan ajan tasalla: