Commodore (C64, C128 ym)

Ja tänään toi Matkahuolto Gigantin tarjouksesta tilatun C64:n kotiin. :kippis:

Ostit siis tuon jouluna ilmestyneen theC64 full size version? Laittaisitko vähän kommentteja ja mitä olet koneesta pitänyt ja mistä et ole pitänyt siinä? Entä omien rom:en lataus&käyttö toimiiko kuten junanvessa, kun sehän tässä fullsize koneessa se tärkein uudistus ainakin itselleni olisi?
Ja toki saa muutkin koneen omistajat kirjoittaa kokemuksiaan laitteesta.
 
Onko muilla ollut koskaan vaikeuksia saada C64 koteloa kasaan purkamisen jälkeen? Meinaan, että yläosa ei suostu asettumaan alaosan kanssa yhteen saumattomasti vaan jää kantamaan?
 
Vilkaisin vanhanmallin kuusnepaa, ja hyvin oli kotelo paikallaan. Sitten muistin, että Amigan kanssa kävi joskus niin, että näppäimistö ei ollut oikeassa kohdassa, jolloin kotelo ei mene kunnolla paikalleen.
 
Kyllä pikkunepaankin omat romit saa.

Jaa, mutta taisi vaatia enemmän kikkailuu/modailuu, kun eikös tuohon täysikokoiseen saa suoraan usb tikulta? Joten siks varmaan yksinkertaisempi suoraan ostaa täysikokoinen jos omien omistamiensa (tietenkin) pelikasettien rommien käyttö kiinnostaa?
 
Käyt esim gigantissa..

Ohoh, kannattaa varoa.
Näköjään Giganttikin muuttunu kauppapaikaksi jolloin käytännössä kukaan ei ota vastuuta, myyjä näyttää olevan Gigantin sijaan
24Shop mikä myy kaikkea rihkamaa. Jos on ongelmia, kukaan ei ota vastuuta ja palautus ruotsiin omalla kustannuksella, tietenkää tätä ei kerrota etukäteen.

1586758512884.png
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vaan USB tikku kiinni tohon Miniinkin laitetaan ja aletaan pelaamaan, ei mitään eroa.

Ok kiitos korjauksesta, minulle vaan jostain jäänyt sitten virheellinen mielikuva että tuossa minissä olisi estetty tai tehty vaikeeksi omien rommien käyttö.

Tekisipä joku vielä MSX retrokoneen! Ei toki yhtä legendaarinen kuin C64, mutta oli silläkin muutamia klassikkopelejä joita ei muille koneille koskaan tullut.
 
Jos haluaa laajemmin retroilla niin oikea vastaus on MiSTer FPGA.


(jos siis vain PC:llä tai jollain ARM-pohjaisella minikoneella emulointi ei napostele, jossa on aina omat pienet ongelmansa)
 
Jos haluaa laajemmin retroilla niin oikea vastaus on MiSTer FPGA.


(jos siis vain PC:llä tai jollain ARM-pohjaisella minikoneella emulointi ei napostele, jossa on aina omat pienet ongelmansa)
Mikäs tuossa Misterissä on parempaa, kuin tehokkaalla PC:llä emulaattorin pyörittämisessä? Muu, kuin pienempi energiankulutus..?
 
Ok kiitos korjauksesta, minulle vaan jostain jäänyt sitten virheellinen mielikuva että tuossa minissä olisi estetty tai tehty vaikeeksi omien rommien käyttö.
Taisi olla ensimmäisissä versioissa vaikeata, kun piti usb-näppäimistöllä kirjoitella ja portit ei riittänyt ilman hubia. Päivittivät sen niin että onnistuu joystickillä.
 
Jos haluaa laajemmin retroilla niin oikea vastaus on MiSTer FPGA.


(jos siis vain PC:llä tai jollain ARM-pohjaisella minikoneella emulointi ei napostele, jossa on aina omat pienet ongelmansa)

Itsellä on edelleen oikeaa rautaa käytössä C64, Amiga, PC. Sen jälkeen on tullut koitettua erillaisia ns. emulaattori viritelmiä niin kaikki on ollut sysi huonoja käytettävyydeltä erinäisine ongelmineen. Olen tykästynyt oikean aikakauden alkuperäisillä laitteilla pelailemaan retrot nykyäänkin.
 
Alkuperäiset laitteet ovat luonnollisesti se paras tapa, mutta ei välttämättä ole käytännössä mahdollista haalia kaikenlaisia retrokoneita niin että ovat vielä käytettävissäkin helposti ellei sitten osta myös läjää flash/SD-cartteja aidon raudan kaveriksi. Itselläni on myös aito C64 ja siihen Ultimate II+ ja onhan aito aina aito, mutta siihen alkaa loppumaan käytettävissä oleva pöytätila.

MiSTer ei ole oikeastaan emulaattori, vaan se toteuttaa alkup. raudan piirit FPGAlla ja on useissa tapauksissa 1:1 identtinen alkuperäisraudan kanssa. Eli sen sijaan että ajettais softaemua joka on sinne päin, tällä rauta pyörii periaatteessa kellojakson tarkkuudella samoin kuin alkuperäisessä.

Lisäksi tuo taipuu todella laajaan kirjoon rautaa, jopa Amiga, 386-tason DOS-PC ja konsolipuolella Neo Geo pyörähtävät - ja kuulemma jopa PS1n änkemistä tähän muottiin on askarreltu jonkin aikaa, tosin vielä ei ole valmista. Lisäksi porukat ovat alkaneet porttaamaan useita Arcade-masiinoita tälle raudalle.
 
Mikäs tuossa Misterissä on parempaa, kuin tehokkaalla PC:llä emulaattorin pyörittämisessä? Muu, kuin pienempi energiankulutus..?

Latenssit. Sopivalla setupilla saa VGA/RGB outilla täysin alkuperäistä vastaavan vasteajan ohjaimen tökkäisyyn. PC:llä tulee väkisin latenssia niin ohjaimeen vastaamisessa kuin äänessä. MiSTer + HDMI lisää alle 1 framen latenssia vs VGA/RGB-out, mutta vastapainoksi on sitten paljon helpompi löytää ystävällismielinen näyttö. 1000hz USB ratella input lagia ei ole.

Lisäksi tämän saa tietysti helpommin ympättyä esim. Arcade-kabinettiin kuin PCn ja tämä myös käynnistyy vauhdilla vs. että boottaat PCn ja siitä sopivan emun jne. Lisäksi varsin käyttäjäystävällinen pistää pystyyn kunhan rauta on kasassa.

Kannattaa katsella jos kiinnostaa:

 
Viimeksi muokattu:
En jaksa lähteä väittelemään mutta FPGA-pohjaisilla vehkeillä käytännössä ei ole input- ja videolatenssia, PC-emulla sitä on useamman framen verran. Lisäksi emulaattoreilla tuo latenssi voi heitellä. Kasuaali-retroilussa eipä tuo hirveästi puristele ja jonnet eivät edes ole koskaan kokeilleet aitoa rautaa joten eivät tiedä paremmasta, mutta me wanhat pierut kyllä natisemme kun ei vaan tunnu oikealta... MiSTer on reilusti paras tarjolla oleva ratkaisu jos ei alkup. rautaa ole.
 
Alkuperäiset laitteet ovat luonnollisesti se paras tapa, mutta ei välttämättä ole käytännössä mahdollista haalia kaikenlaisia retrokoneita niin että ovat vielä käytettävissäkin helposti ellei sitten osta myös läjää flash/SD-cartteja aidon raudan kaveriksi. Itselläni on myös aito C64 ja siihen Ultimate II+ ja onhan aito aina aito, mutta siihen alkaa loppumaan käytettävissä oleva pöytätila.

Varmaan aika yleinen ongelma tuo pöytätilan loppuminen. En kyllä tiedä varmasti muista, mutta itsellä ainakin on jo aikoja sitten huomaamatta muodostunut uusia "pöytiä" kaikenmaailman laitteista :D
 
Mutta speedrunailuun ja muuhun tarkkaan suosittelen ihan vaan tehokasta PC:tä emulla ja USB millävaan ohjaimella. ZoneV just vetäny kovia ennätyksiä sellaisella setupilla :)
Ja kuten sanoin, et voi mitään asiaa nähdä samantien tapahtumasta ihmissilmällä vaan kuva näkyy vasta kun valo saavuttaa silmän.

Eiköhän tuo ole speedrunnailussa emut haluttuja lähinnä siksi että pystyy helpommin streamaamaan ja nauhoittelemaan elvistelyn aiheeksi kelpaavat runit. Aidolla raudalla tai FPGAlla tarvii capturekortin ja erillisen PCn.
 
Mutta toisaalta ihmissilmäkään ei näe mitään välittömästi, vaan vasta kun valo ehtii kohteesta silmiin asti, joten tehokas PC taitaa olla ihan yhtä nopea todellisuudessa :D
Näytön ja silmän välistä viivettä ei voi vähentää, mutta muutoin kaikki viiveet on paras minimoida. Emulointi joutuu aina mitettimään, kun taas toimiva fpga toimii kuin alkuperäinen mietimätttä mitään tulkintoja.
 
Itsellä on edelleen oikeaa rautaa käytössä C64, Amiga, PC. Sen jälkeen on tullut koitettua erillaisia ns. emulaattori viritelmiä niin kaikki on ollut sysi huonoja käytettävyydeltä erinäisine ongelmineen.
Mitäs vikaa CCS64:ssä on? Siitä on aikaa kun viimeksi olen sitä käyttänyt, mutta en muista mitään ongelmia sen kanssa. Sillä voi myös tehdä asioita joita originaalilla ei, kuten vaikka jos pelissä tulee joku kohta jonka haluaisi menevän nopeammin/hitaammin, nopeuden voi säätää valikosta vaikka jopa 20-kertaiseksi.
 
Vilkaisin vanhanmallin kuusnepaa, ja hyvin oli kotelo paikallaan. Sitten muistin, että Amigan kanssa kävi joskus niin, että näppäimistö ei ollut oikeassa kohdassa, jolloin kotelo ei mene kunnolla paikalleen.

Joo, nimenomaan jotenkin jää kantamaan tuosta keskeltä, vaikka näppisosa pitäisi olla omalla paikallaan, sehän on ainakin uudemman kopan mallissa vain kahdella ruuvilla kiinni yläreunoista.
 
Mutta speedrunailuun ja muuhun tarkkaan suosittelen ihan vaan tehokasta PC:tä emulla ja USB millävaan ohjaimella. ZoneV just vetäny kovia ennätyksiä sellaisella setupilla :)
Ja kuten sanoin, et voi mitään asiaa nähdä samantien tapahtumasta ihmissilmällä vaan kuva näkyy vasta kun valo saavuttaa silmän.

Aika ero noissa näytön -> silmän viiveissä siihen, että tulee 1-2 framea ylimääräistä viivettä. Monissa arcade peleissä 1 frame ylimääräistä viivettä jo tuntuu, kaksi selkeesti ja jos viive vielä vaihtelee, niin tietyissä peleissä on turha yrittää huippusuorituksia. Tasaiseen pieneen viiveeseen tottuu, mutta se tuntuu koko ajan "väärälle" ja tiedä sitten kuinka psykologista se on, mutta itse saan yhdessä pelissä parempia pisteitä kun skaalain (15kHz peli, kabinetissa 31kHz monitori) viiveettömässä moodissa vs. puskuroitu moodi, jossa tulee 20ms viive. Riippuu tosiaan kyllä pelistä ja sen nopeudesta miten vaikuttaa. Toisissa peleissä ei muutaman framen viiveetkään tunnu missään. Kasuaalissa pelaamisessa harvemmin näillä on mitään merkitystä.

Alkuperäinen rauta + viiveetön näyttö > FPGA > emulointi. FPGA on teknisesti joskus jopa parempi, mutta orggishardiksella tulee nostalgialisä.
 
Onko täällä kukaan pelannut verkon yli moninpelejä emulaattoreilla? CCS64:llä on Kaillera-client, mutta en ole koskaan kokeillut Kailleraa ja sen nettisivua ei ole päivitetty ikuisuuteen. Vieläköhän se toimii?
Kaillera - Main

Oma kokemukseni emulaattorin viiveestä on ettei sitä käytännössä ole. Jos olisi vierekkäin emu ja oikea c64 ja sama peli molemmissa, niin kai sitä sitten huomaisi jotain eroa, mutta ei emulla pelatessa ole ikinä edes käynyt mielessä ajatusta "tässä on viivettä, kunpa sitä olisi vähemmän".
 
Tästä ketjusta herää kyllä paljon muistoja. Välillä tulee heitettyä WinVICE kehiin ja pelailtua jotain klassikoita, joita on kauan sitten pikkupoikana hakattu päiväkaupalla, tai sitten niitä, joita ei koskaan itse päässyt pelaamaan mutta ahmi lehtien sivuilta.
Pirates! on edelleen toimiva, sanoisin, että diskettiversio on Amiga-version jälkeen paras versio siitä pelistä ellei sitten jopa paras. Skool Daze, Castle Wolfenstein ja jatko-osansa Return to.. on myös edelleen oikein mainioita.

SIDitkin näistä joskus hajoaa, tosin yleensä se ei estä koneen toimimista muuten, äänet vaan pimenee.
Kuusnepa käyttää SIDiä myös satunnaislukujen generointiin. Havaitsin karvaasti aikanaan omassa lankussa sen hajoamisen.. High Noonissa tuli kaikki vastustajat samasta kohdasta ruutua sisään ja edellä mainittu Pirates! testaa generaattorin toiminnan lataamisen yhteydessä, antoi sitten herjan.
 
En jaksa lähteä väittelemään mutta FPGA-pohjaisilla vehkeillä käytännössä ei ole input- ja videolatenssia, PC-emulla sitä on useamman framen verran. Lisäksi emulaattoreilla tuo latenssi voi heitellä. Kasuaali-retroilussa eipä tuo hirveästi puristele ja jonnet eivät edes ole koskaan kokeilleet aitoa rautaa joten eivät tiedä paremmasta, mutta me wanhat pierut kyllä natisemme kun ei vaan tunnu oikealta... MiSTer on reilusti paras tarjolla oleva ratkaisu jos ei alkup. rautaa ole.

Omistatko itse MISTerin?

Katsoin tuon linkkaamasi videon Misteristä ja vaikuttaa kyllä kivalta masiinalta, mutta arveluttaa vaan tuo työmäärä ja säätämisen määrä, että sen saisi toimii silleen kuten sillä juontajalla siinä videossa kun käynnisteli eri konsoleita&retrokoneita hienosti lennosta.
En oikein tiedä edes mistä aloittaa tuossa systeemissä, kun en edes kunnolla tajuu miksi siinä on se itse "MISTer kone" (de10-nano) ja sitten joku addon boardi vielä? Mikä idea siinä on?
Entäs peliohjaimet käytetäänkö siinä vaan nykyisii padeja esim. pc/xbox/ps padeja usb portissa kiinni?

Ja onko tuolle jotain how to guidea, missä selitettäisiin koko projekti ja asennus step by step?
 
Jep, MiSTer on retropöydällä C64n vieressä.

Virallista infoa löytyy täältä:


Youtubesta löytyy aiheesta videota pilvin pimein joten sieltä vaan etsimään "Mister FPGA" niin kaikenlaista tietoa löytyy.

Itse de10 nano on peruspala. Pelkällä sillä voi jo ajaa melkoisen määrän tavaraa. USB näppis ja joku USB ohjain tietty on hyvä olla, ja koska de10 nanossa on vain yksi USB, tarvitset USB hubin. Sellaisen jossa on oma virtalähde. Lisäksi todennäköisesti haluat ostaa suomimallisen virtalähteen jossa hieman enemmän ampeereja kuin siinä rimpulassa mikä tulee valmiiksi mukana (perus 5V muuntaja, esim. yleiselektroniikka myy parempaa replacementtia halvalla ettei tarvii jenkkiadapteria)

Sen lisäksi tuohon myydään - sekä tee-se-itse -rakennussarjoina että valmiiksi kasattuina - lisäpalikoita.

Tärkein on tuo muistimoduli koska itse de10 nanon muistit ovat latensseiltaan liian hitaita joillekin coreista. 32MB palikka kelpaa kaikkeen muuhun paitsi isoihin Neo Geon peleihin. 128MB:llä toimii sitten kaikki mitä tällä hetkellä on tarjolla.

1587078227363.png

Sen lisäksi löytyy siististi DE10 nanon alle menevä USB hubi jos haluaa vähentää kaapelisoppaa (itselläni on tuo) mutta tämän voi korvata ihan millä vaan USB-hubilla jossa on oma virtalähde.

1587078319685.png

Sitten on täysin optionaalinen I/O boardi höskän päälle.

1587078100140.png

I/O board lisää analogiulostulon, eli VGA joka on hyödyllinen lähinnä CRT-monitoreiden kanssa. Itse de10-nano sisältää HDMI outin. Lisäksi boardissa on kolme nappia jotka helpottavat vehkeen käyttöä jos näppis ei ole kiinni ja yleensä noissa tulee myös tuuletin joka auttaa FPGAn jäähdyttämisessä. Itse pistin vain heatsinkin päälle ilman tuuletinta ja en ole ongelmia huomannut. Lähinnä tuuletin on silloin ihan jees jos vehkeen kasaa koteloon. Lisäksi tuossa boardissa on toinen SD-korttipaikka jota voi käyttää parissa coressa sekä ääniulostulo erikseen (HDMI:llä tietty menee äänet samaa johtoa, mutta VGA tarvitsee erillisen)

Tähän on myös nykyään optiona käyttää HDMI-to-VGA -muunninta ( tässä siitä: MiSTer-devel/Main_MiSTer ) joka toimii jo osassa coreja.

Eli koko pinosta tulee tämännäköinen:

1587078462914.png


Tuosta sitten Lan, HDMI ja/tai VGA, virta ja halutut USB ohjaimet... lisäksi löytyy usb-to-museo-ohjain adaptereita jos haluaa jotain legendaarista 9-pin Tac-2:sta kiinni tai vaikka SNES padia, mutta itsellä on 8bitdo SNES kloonipadi sekä järkälemäinen Horin arcadetikku. Niin ja riittävän iso SD-kortti tarvitaan. de10-nanossa tulee pieni ja silläkin saa jotain tulille mutta jos haluat kaiken maailman vehkeiden kaikki maailman softat niin varmaan 64GB tai 128GB SD kortti ei välttämättä ole huono idea.

Kiinni voi myös laittaa USB-bluetoothia jos haluaa moisia padeja käyttää ja USB wifiä jos ei halua lanka-LANia. Itse de10-nano on linuxpohjainen ja aika hyvin tukee kaikenlaista USBilaitetta.

Oma settini on ilman tuota I/O boardia jota en nähnyt tarpeelliseksi koska ei ole CRT ruutua. Eli de10 + USB-hubi sen alla + 128MB SDRAM-moduli. Ainoat asia mitä tämä setti ei osaa on Sharp X68000-core joka vaatii toisen sdkortin eli vaatisi I/O boardin - kaikki muu pyörii. Niin ja jokunen core ei omaa patterivarmistettua kelloa kun ei ole sitä lisäkilkettä. Oh noes.

1587078923258.png


Itse de10-nanon tilasin suoraan Mouserilta (www.mouser.fi) ja näyttäis olevan 117€. Virtalähteen hain YEstä ja oli luokkaa kympin. USB hubin + SDRAM-modulin sekä heatsinkin tilasin tämmöisestä kiskasta: Buy MiSTer Expansion Boards & Accessories – MiSTer Add-ons For The DE10-Nano FPGA ja setti kustansi tuolloin postikuluineen 108 puntaa eli ~125€. Tavara oli priimaa ja toimitus kesti parisen viikkoa, tosin tilaushetkellä olivat erikseen varoitelleet että jonoa on joten todennäköisesti normaalisti tavara tulee nopeammin.

Softapuolelta löytyy valmis installeri joka PC:llä tekee SD-kortille kaiken valmiiksi ja kun kone on tulilla, se osaa selfupdateta itsensä kunhan on netti. Netin yli tuon koko vehkeen saa myös sitten näkymään verkkoon ja esim. ftp:llä pääsee kiinni ja voi tuupata tavaraa lisää kortille.

Kuten kaikissa retroiluissa, coreilla ajettavat softat on sitten oma soppansa mutta jos google ja torrentti pysyy kädessä niin "MiSTer Pack v5.0" lienee hyödyllinen taikasana. Ja luonnollisesti ajat vaan semmoisia mistä löytyy hyllystä alkuperäinen moduli/levy/kasetti...

Edit: Tässä aika hyvä video joka kertoo lyhyesti mikä on MiSTer FPGA ja mitä sillä voi tehdä. Yli vuoden vanha, joten core-lista on päivittynyt tuosta tilanteesta, mutta muuten ihan ajan tasalla:

 
Viimeksi muokattu:
Skool Daze, Castle Wolfenstein ja jatko-osansa Return to.. on myös edelleen oikein mainioita.
Kunpa joku tekisi pc:lle noista alkuperäistä jäljittelevät versiot, olisi mukava pelata hahmojen liikkuessa sulavasti eikä nykäyksittäin. Miten Wolfensteinissa pääsee pelin loppuun? Joistakin kirstuista löytyi jotain koodeja ja jossain oli huone jossa natsit pitivät kokousta, mutta en keksinyt mitä siinä olisi pitänyt tarkkaan ottaen tehdä.

Kuusnepa käyttää SIDiä myös satunnaislukujen generointiin. Havaitsin karvaasti aikanaan omassa lankussa sen hajoamisen.. High Noonissa tuli kaikki vastustajat samasta kohdasta ruutua sisään ja edellä mainittu Pirates! testaa generaattorin toiminnan lataamisen yhteydessä, antoi sitten herjan.
Tein joskus 64:n basicilla lottonumeroiden arvonta-ohjelman ja se antoi joitakin numeroita paljon useammin kuin toisia. Joskus jopa kaikki 7 numeroa taisivat olla samat kuin jollain aiemmalla arvontakerralla. Äänet olivat kuitenkin ihan kunnossa.
 
Kunpa joku tekisi pc:lle noista alkuperäistä jäljittelevät versiot, olisi mukava pelata hahmojen liikkuessa sulavasti eikä nykäyksittäin. Miten Wolfensteinissa pääsee pelin loppuun? Joistakin kirstuista löytyi jotain koodeja ja jossain oli huone jossa natsit pitivät kokousta, mutta en keksinyt mitä siinä olisi pitänyt tarkkaan ottaen tehdä.
Jatko-osassa piti tappaa Hitler. Nyt en muista, miten se tapahtui mutta olikohan pommiattentaatin paikka. Ekassa Wolfissa piti löytää War plansit jostain arkusta ja livahtaa sitten ulos linnasta.
Ja juma miten oltiin kusi sukassa kun huoneeseen astuessa näki sinipukuisen SS-miehen :D

Skool Dazesta (tai oliko Back to Skoolista) on mukaelma Klass of '99. Kokeilin joskus kauan, kauan sitten.
Muoks: Skool Daze Reskooled! on näköjään uusi indie-versio, mikä yhdistelee nuo vanhat pelit uudemmalla ulkoasulla varustettuna.

Tein joskus 64:n basicilla lottonumeroiden arvonta-ohjelman ja se antoi joitakin numeroita paljon useammin kuin toisia. Joskus jopa kaikki 7 numeroa taisivat olla samat kuin jollain aiemmalla arvontakerralla. Äänet olivat kuitenkin ihan kunnossa.
Nepan satunnaisluvut liittyy kai jotenkin kohinageneraattoriin, että ehkä se ei ole riittävän satunnainen kaikkeen mutta sen verran, ettei sitä huomaa?
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo konkkien alla oleva valkoinen töhnä mitä?
 

Liitteet

  • 20200416_175036.jpg
    20200416_175036.jpg
    5,1 MB · Luettu: 81
Nepan satunnaisluvut liittyy kai jotenkin kohinageneraattoriin, että ehkä se ei ole riittävän satunnainen kaikkeen mutta sen verran, ettei sitä huomaa?

Perus-satunaisuus ei ollut täysin satunaista, esim jos joku näpytti Bitistä Osakesäästäjät (joka taisi olla Vic-20 listaus ja johon piti tehdä yksi muutos että lähti 64:lla toimimaan) niin siinä osakkeet muuttuivat joka kerran ekalla kerralla samalla tavalla ellei muokannut arvontaa niin että siinä oli kellonaika mukana, tällä päästiin todellisiin satunaislukuihin. (Tai ainakin siihen että Osakesäästäjissä ei enää tiennyt miten arvot muuttuvat ekalla kierroksella.)

(En tiedä onko Amigankaan satunnaislukugeneraattori täysin satunainen, jokainen voi kokeilla Pinball Dreamsin Ignition kentässä laukaista ekan kerran pallon täysillä kentälle, menee joka startissa samalla tavalla.)
 
Amigalla oli sama juttu, että generaattorin siemen oli oletuksena aina sama. Ilmeisesti peleissäkään ei aina tajuttu käyttää lisämuistin kelloa tai jotain koneen uptimea siemenenä.
 
Itsellä on hatara muistikuva jostain että käyttämällä näytön kuvan piirtokohtaa (raster line, $D012) rnd:n siemenenä päästiin kohtuu hyvään tulokseen.
 
Miksi ihmeessä?

Large electrolytic capacitors can vibrate at low frquency and cause mechanical damage.
 
Large electrolytic capacitors can vibrate at low frquency and cause mechanical damage.

Mielenkiintoista. Harvoinhan isoja konkkia enää näkee nykyaikaisissa laitteissa, niin tämä C64 levyasema pääsi yllättämään.
 
ei sen konkan tartte olla kovinkaan iso, että sen värinä voi aiheuttaa vähitellen vaurioa. Vanhoissa laitteissa näkee paljon, että kaikki konkat tuettu liimalla
 
Joo, nimenomaan jotenkin jää kantamaan tuosta keskeltä, vaikka näppisosa pitäisi olla omalla paikallaan, sehän on ainakin uudemman kopan mallissa vain kahdella ruuvilla kiinni yläreunoista.

Onko siinä varmasti c64:n näppis eikä vic-20:n?
"The end result is that the VIC-20 keyboard will still fit in a breadbin 64 case (and vice-versa), but the VIC-20 keyboard will not fit in a 64C case with the "clips" on the front edge of the keyboard. The front edge on the 64 keyboard is one of those "flat platforms", but because of the wells/domes on the VIC-20 variant it ends up being way too thick to fit under the clips. "
 
Onko siinä varmasti c64:n näppis eikä vic-20:n?
"The end result is that the VIC-20 keyboard will still fit in a breadbin 64 case (and vice-versa), but the VIC-20 keyboard will not fit in a 64C case with the "clips" on the front edge of the keyboard. The front edge on the 64 keyboard is one of those "flat platforms", but because of the wells/domes on the VIC-20 variant it ends up being way too thick to fit under the clips. "

Tämä sama näppis tässä on ollut viimeiset yli 30v minkä kone on minulla ollut, sitä ennen, en tiedä onko vaihdettu. On se aikaisemmin siis ainakin paikoillaan ollut, mutta nyt ei suostu millään asettumaan, kun purin koneen palasiksi. Ei pitäisi olla mitään välissäkään, pitänee jatkaa tutkimuksia...
 
Olen nyt kahdella eri RF-piuhalla koittanut saada kuvaa ulos 64:sta siinä onnistumatta. Jos selaa aikaisempia postauksia tässä ketjussa, näkee, että joskus se toimi, mutta ei enää, missähän tässä on vika nyt? Tuossa RF boksissa ainakin kolme tai neljä tasapääruuvarilla ruuvattavaa namiskaa, mutta ei hajuakaan niiden vaikutuksesta, eli mitä niistä voi säätää?


Kone kyllä toimii, valot syttyy yms ja melko varmasti kyse on tosiaan vain tuosta rf piuhasta ja uudesta televisiosta. Veikkaan, että jos minulla olisi kuvaputkitelevisio saisin kuvan näkymään heti. Tuolla pari sivua taaempana on tosiaan juttua tästä, että nintendon rf piuhalla sain aikaisemmin toimimaan, mutta nyt, kun sekin on myyty ja tämän koneen oma entinen rf piuha hajosi, ei näillä uusilla johdoilla saa signaalia löydettyä. Mikähän tuossa nintendon piuhassa oli niin erikoista, että se sillä heräsi aina eloon, mikä piirilevy sen harmaan boksin sisällä on? Ei meinaa tällä hetkellä Suomen toreista tai huuto.neteistä löytyä sellaista hienoa 8-pinnin din härpäkettä...

Noniin, päivitystä tähän, kun on ollut tämä keissi pitemmän aikaa tauolla. Sain käsiini vanhan kuvaputkitelevision johon kuusnepan kytkin. Kun telkkuun pistää virityksen päälle se kyllä löytää kuusnepan lähettämän signaalin (sinisen aloitusruudun), jonka siis kytkin ihan perinteisesti rf liittimen/johdon kautta, mutta siis vain vilahtaa ruudussa, eikä se jää siihen. Koitin ruuvailla rf boksin sisällä olevaa ruuvia, mutta ei sillä oikein mitään vaikutusta ollut. Mistähän tämä nyt johtuu siis??
 
(muokattu linkin osalta) Mä nyt yksiselitteisesti hylkäisin ton RF-piuhan ihan suosiolla. Turha sitä kaikkein kehnointa tapaa käyttää, kun parempiakin on saatavilla.
Tästä tämmöinen, niin loppuu arpominen: Commodore C64, C128 High Quality S-VIDEO & Composite Video Cable TV Lead, Cord 732068704070 | eBay
Tilasin samaisen piuhan tuolta parisen vuotta sitten, eikä voi kuin hämmästellä hinta-laatusuhdetta. Suomestakaan ei saa tuohon hintaan (niin harvoin kuin niitä näkyy olevan myynnissä). Tuossa on siis tuo 8-pinninen liitäntä nepan video-liitäntään, ja toisesta päästä löytyy niin komposiittivideo, kuin s-videokin (paras laatu), ja sitten vasen/oikea ääni.
Kyseiseltä myyjältä olen tilannut myös levarikaapelin 1541 -asemaan, ja kuvapiuhan Atariin. Ei valittamista. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa on siis tuo 8-pinninen liitäntä nepan video-liitäntään, ja toisesta päästä löytyy niin komposiittivideo, kuin s-videokin (paras laatu), ja sitten vasen/oikea ääni.
Myyjän tuotetietojen mukaan tuosta ei muuten löydy komposiittivideota ja äänikin on monoääni vaikka tuodaankin kahdelle RCA-liittimelle.
 
Myyjän tuotetietojen mukaan tuosta ei muuten löydy komposiittivideota ja äänikin on monoääni vaikka tuodaankin kahdelle RCA-liittimelle.

Hyvä huomio! Linkkasin epähuomiossa väärän kaapelin. Vaihdoin nyt alkuperäiseen viestiin oikean. :)
 
En nyt millään tavoin tahdo olla vastarannankiiski ja arvostan esittelemääsi kaapelia, mutta tällä hetkellä melkeinpä tuo rf piuha on ainoa mahdollisuus itselläni. Ihan teknisestikin ottaen siis. En ole hakemassa edes parasta kuvalaatua, vaan vain sen, että saisin kuvan ruutuun mahdollisimman helposti. Signaalia kone selvästi syöttää, mutta miksi se ei jää television hakuun "kiinni", eli onko nyt telkussa vika?
 
Eikö telkussa ole manuaalihakua jonka saa pysäytettyä vaikka singnaalilähde on heikompi?
 
Eikö telkussa ole manuaalihakua jonka saa pysäytettyä vaikka singnaalilähde on heikompi?

Jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, tuossa televisiossa on vain automaattihaku tällä hetkellä, koska alkuperäinen kaukosäädin on korvattu toisella. En ole onnistunut ainakaan löytämään manuaalistahakua vielä siitä, vaikka kaikki olen koittanut. Kuusnepan aloitusruutu siis vilahtaa vain automaattisen haun yhteydessä, mutta jostain syystä se ei tartu siihen. On tämä vaan merkillistä. Kokeiltu nyt kahdella eri rf piuhalla ja kummassakin sama homma.
 
En nyt millään tavoin tahdo olla vastarannankiiski ja arvostan esittelemääsi kaapelia, mutta tällä hetkellä melkeinpä tuo rf piuha on ainoa mahdollisuus itselläni. Ihan teknisestikin ottaen siis. En ole hakemassa edes parasta kuvalaatua, vaan vain sen, että saisin kuvan ruutuun mahdollisimman helposti. Signaalia kone selvästi syöttää, mutta miksi se ei jää television hakuun "kiinni", eli onko nyt telkussa vika?

Oliko siinä siis joku onkelma että tuo piuha ei kävisi? Tuollahan sen kuvan nimennomaan saisi helpoiten, sillä mitään kanavahakuja ei edes tarvitse tehdä. Valitsee vaan kaken (tai tv:n) AV-napista toisen (yleensä kahdesta) AV-paikasta. Putkitelkuissa ei välttistä oo sitä s-video -tukea, mutta sellasella euron scart-adapterilla sais ton komposiittipään siihen kiinni (ellei siinä jo itsessään ole valmiina RCA-liitäntöjä, esim. etupaneelin luukun takana). Mutta teet toki kuten parhaaksi koet. Tavallaan se väreilevä rf-huttukuvahan on lähimpänä sitä kokemusta, mitä monilla aikanaan oli (myös allekirjoittaneella). Todellista nostalgiaa. :)
 
Kuvauksen perusteella vaikuttaa siltä että automaattinen kanavahaku hakee jotain sellaista joka toteutuu normaaleilla TV-kanavilla mutta jossa C64 poikkeaa. Esim. kaikki sd tv-kanavat on normaalisti lomiteltuja, kun taas C64 antaa lomittamatonta kuvaa.

Vaihtoehdot siis lienee
1) hommata televisio joka lukittuu automaattihaullakin C64ään
2) hommata tuohon televisioon sellainen kaukosäädin, jolla saat manuaalisesti laitettua UHF kanavan 36 (tosin nyt kun olet ruuvaillut niitä ruuveja niin voi olla että tuokaan ei toimi eli ei välttämättä ole tuolla kanavalla mutta löytynee jostain sieltä läheltä)
3) hommata AV-kaapeli kuten Fabusetan ehdottama
4) Viritellä oma häkkäyspiuha suoraan kuuslankun AV-liittimeen. Eli esim. RCA-kaapelin teurastaa ja tökkää piuhat 64:n päässä suoraan liittimen oikeisiin reikiin. (tämä siis jos valmiin piuhan tilaaminen ja saapumisen odottelu on liian hankalaa)
 
Viimeksi muokattu:
Automaattisella haulla yleensä kuva vain vilahtaa ohitse, ja manuaalisella sen sitten saa helposti kohdilleen. Rf-boksin takana olevasta ruuvista pitäisi myös saada kuva kohdilleen.
Tämä toimii myös kaikkiin muihinkin rf-laitteisiin esim. nauhureihin.
Mutta ehdottomasti kannattaa ostaa parempi kaapeli.
 
Pysähtyisikö se TV videonauhurin (testi) kuvaan?
Jos pysähtyy, säädä se kanavalle 36 ja tallenna TV:seen.
Muuta sitten nepa.
 
Kuvauksen perusteella vaikuttaa siltä että automaattinen kanavahaku hakee jotain sellaista joka toteutuu normaaleilla TV-kanavilla mutta jossa C64 poikkeaa. Esim. kaikki sd tv-kanavat on normaalisti lomiteltuja, kun taas C64 antaa lomittamatonta kuvaa.

Vaihtoehdot siis lienee
1) hommata televisio joka lukittuu automaattihaullakin C64ään
2) hommata tuohon televisioon sellainen kaukosäädin, jolla saat manuaalisesti laitettua UHF kanavan 36 (tosin nyt kun olet ruuvaillut niitä ruuveja niin voi olla että tuokaan ei toimi eli ei välttämättä ole tuolla kanavalla mutta löytynee jostain sieltä läheltä)
3) hommata AV-kaapeli kuten Fabusetan ehdottama
4) Viritellä oma häkkäyspiuha suoraan kuuslankun AV-liittimeen. Eli esim. RCA-kaapelin teurastaa ja tökkää piuhat 64:n päässä suoraan liittimen oikeisiin reikiin. (tämä siis jos valmiin piuhan tilaaminen ja saapumisen odottelu on liian hankalaa)

Automaattisella haulla yleensä kuva vain vilahtaa ohitse, ja manuaalisella sen sitten saa helposti kohdilleen. Rf-boksin takana olevasta ruuvista pitäisi myös saada kuva kohdilleen.
Tämä toimii myös kaikkiin muihinkin rf-laitteisiin esim. nauhureihin.
Mutta ehdottomasti kannattaa ostaa parempi kaapeli.

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Koitin kanavalla 36 viritystä, mutta sama homma sielläkin, ei kuva vilahtaa vain. Jäin vain miettimään noiden säätöpotikoiden tarkoitusta ja huomasin myös, että tuosta RF boksista puuttuu kokonaan se "ulkoinen" säätönuppi joka ikäänkuin tulee koneen taakse, mistä Dragon Age:kin puhui ja se ilmeisesti olisi juuri se tärkein potikka, kuvan virityksen kannalta. Tuossa boksissa sitä ei ole koskaan siis ollutkaan.
Voisikohan kuvan saada siis pysähtymään ihan pelkästään noita potikoita säätämällä. Tai sitten on tosiaan hommattava taas uusi koekaniini televisio. Noh, en kyllä maksanutkaan tuosta edellisestäkään mitään, kun lahjoitus oli.

*Edit. Olihan siinä sittenkin se potikka, mutta se ei ole siis ulkoinen vaan samanlainen päältä säädettävä sisäinen potikka.
 
Jos siis sieltä 64:n sisältä RF-moduulin/virittimen potikoita olet säädellyt edes takaisin, niin taitaa olla menetetty tapaus. Vaatii varmaan jo vähintään huoltomanuaalin ja oskilloskoopin. Ovat ihan hyvästä syystä laitteen sisällä, ja ulkopuolelle on jätetty käyttäjälle tarkoitettu säätö.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 604
Viestejä
4 541 576
Jäsenet
74 828
Uusin jäsen
polygonpanda

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom