Commodore (C64, C128 ym)

Taitaa olla tuo vanhan mallin ruskea virtalähde sisältä liimaa täynnä, jossain meinattiin että aikamoinen työmaa alkaa tuota korjaileen. Ja uus on aina uus.
Vanhoista sanotaan että alkaa iänmyötä 5V:n linja karkaamaan antaen lopulta 12V:a ulos... vieden koneen mukanaan. Oma kone täyttää ensvuonna 40v, joten arvelisin virtalähteen joutavan jo eläkkeelle ;)
Vois samalla ku tilaa virtalähteen hankkia myös jonku conventerin millä sais hdmi:n kautta kuvan + äänet ulos. Löytyiskö mitään suosituksia?
On jo olemassa s-video adapteri eli ois tarvetta s-video to hdmi laitokselle.

Olen itse ebaysta pistänyt tulemaan tältä kaverilta virtalähteen Electroware. Kaveri tarjoilee 64:lle ja 128:lle virtalähteitä eri väreillä ja ilmeisesti yhdistettyjä c64 ja levyasema comboja.

Ja tietysti sitten on niitä "saver" palikoita joita laitetaan nepan ja virtalähteen väliin "pelastamaan" kone jos virtalähde luovuttaa.

Nyt on tullu viikonloppu kateltua videoita ja lueskeltua revikoita. Ilmeisesti jos haluaa hdmi:llä ulos kuvaa kuusnepasta vaihtoehdot on Framemeister, OSSC tai Retrotink2x. Ossc vaikuttais mielenkiintoisimmalta.
Kuitenkin herännyt ossc:n suhteen kysymyksiä. Ilmeisesti tuota on helpoin ohjata kaukosäätimellä eli se pitää ostaa mukaan. Kuusnepaan mulla on johto joka muuntaa oman singnaalin s-videoksi, occs:ssä ei kuitenkaan taida olla s-video sisään menoa joten ilmeisesti pitää käyttää scart palikkaa johon tökätään s-video johto kiinni?
Mistä tuo ossc kannattaisi ostaa, hinnat näkyy olevan 100-200e?

:edit Ilmeisesti ei onnistukkaan mikään s-video to scart palikka ossc:n kanssa... vaan vaatii koyuu:n väliin... alkaa vaikuttaa monimutkaiselta ja kalliilta :cautious:

Viimeksi muokattu:
Melko Stydiä tavaraa se vaalean tiiliskivi lootamuuntajan hartsi..
Kairasin tuossa vuodenvahteessa yhdestä sen koneiston about ehjänä esiin (Toimii nyt),

Taidan kuitenkin korvata sen 5v reguosan tällä:

Jätän tasasuuntausosan ja uusimani suotokonkan ja lisään ulostuloon 6V1 (5W, jos löytyy tai pari 2W:n) Zenerin siltävaralta, että tuo antaa ylijänöä jossain vaiheessa.. Ehkä pistän sinne vielä 2A Minisulakkeen sisäänmenon puolelle..

Loppuu se turha kuumeneminen ja muuntajankin teho riittää paremmin..

Moro.

Osaako joku sanoa mikä voisi olla vikana minun koneessa kun aloitusnäyttö on tämän näköinen? Sama kuva tulee sekä rf kaapelilla että av kaapelilla. Kahdessa taulu telkkarissa kokeilin. Kone on ollut laatikossa sen 20 vuotta eikä sille ole tehty mitään. Olisiko paikalla asiantuntijoita joka osaisi näitä korjata?

Liitteet

Moro.

Osaako joku sanoa mikä voisi olla vikana minun koneessa kun aloitusnäyttö on tämän näköinen? Sama kuva tulee sekä rf kaapelilla että av kaapelilla. Kahdessa taulu telkkarissa kokeilin. Kone on ollut laatikossa sen 20 vuotta eikä sille ole tehty mitään. Olisiko paikalla asiantuntijoita joka osaisi näitä korjata?
Linkissä vikakuvauksia, voi olla jokin niistä:

Facessa on C64 ryhmiä joissa on korjaajia, ja on myös muita ryhmiä joissa on muidenkin laitteiden korjaajia esim. Amiga, crt-putkinäytöt.

Yleisesti kannattaa olla aika varovainen jos heittää vanhan koneen tulille. Alkuperäinen poweri saattaa olla entinen ja viedä laitteen mukanaan.

Moro.

Onko sinulla joku moduli kiinni, kun tuo näyttää konekielimonitorin ilmoitukselta..?

Tarkista, että virtalähteestä tulee 5V:n jännite oikein.. Muutoin tuo voisi olla esim pll piiri tai joku rommi vika..

“Out of memory error in 0" virheen antaa vanha c64 käynnistyksessä. C64 foorumille en päässy kyselemään. Rekisteröinnissä jokin tietokantavirhe. Google tietty auttoi että vika olisi piirissä, mutta missä piirissä?

Liitteet

“Out of memory error in 0" virheen antaa vanha c64 käynnistyksessä. C64 foorumille en päässy kyselemään. Rekisteröinnissä jokin tietokantavirhe. Google tietty auttoi että vika olisi piirissä, mutta missä piirissä?
Luultavasti RAM-muistipiirissä. Kai olet mitannut virtalähteen ettei anna ylijännitettä? Yli 5,4v jännitteillä alkaa muistipiirit rikkoontua ensimmäisenä.

Out of memory error in 0 on nimenomaan viallisen muistipiirin merkki. Oheisessa artikkelissa selostusta asiasta ja miten viallisen piirin löytää. Riippuen C64 emolevystä, piirien määrä ja järjestys voi olla hieman erilainen.

Commodorellle on olemassa C64 Dead Test cartridge moduli, jolla voi tunnistaa viallisen piirin.

Kiitokset vastauksista. Onko näin, ettei vanhaa virtalähdettä kannata yrittää korjata, vaan ostaa suosiolla uusi? Todennäköisesti osa syyllinen tuohon. Yleismittaria en tähän hätään vielä löytänyt.

Kiitokset vastauksista. Onko näin, ettei vanhaa virtalähdettä kannata yrittää korjata, vaan ostaa suosiolla uusi? Todennäköisesti osa syyllinen tuohon. Yleismittaria en tähän hätään vielä löytänyt.
Riippuu virtalähteestä ja omista taidoista. Valettukin brikki on purettavissa, tosin sinne kannattaa pistää uudet sisukset (lineaari regun tilalle hakkuri) "Kiila" malli on muistaakseni "helppo" tapaus.

Onko sinulla joku moduli kiinni, kun tuo näyttää konekielimonitorin ilmoitukselta..?

Tarkista, että virtalähteestä tulee 5V:n jännite oikein.. Muutoin tuo voisi olla esim pll piiri tai joku rommi vika..
9v=10.57
5v=5.08 antoi yleismittari. Lainasin, vaikka tämä ei alunperin mulle ollut tarkoitettu.

Onko moduli koneen sisäpuolella oleva ylimääräinen palikka? Ainakaan koneen ulkopuolella minulla ei ole kiinni mitään ylimääräistä kikkaretta. Jos avaan koneen kuoret niin mistä modulin löytää ja tunnistaa? Kone siis c128.

Onko moduli koneen sisäpuolella oleva ylimääräinen palikka? Ainakaan koneen ulkopuolella minulla ei ole kiinni mitään ylimääräistä kikkaretta. Jos avaan koneen kuoret niin mistä modulin löytää ja tunnistaa? Kone siis c128.
Mikä tässä on ajatuksena? Modulista tulee tässä yhteydessä mieleen lähinnä koneen sisällä oleva RF-modulaattori. Se on se peltikuorinen palikka mihin antennijohto liitetään ulkopuolelta.

edit: jaa, olisi varmaan pitänyt lukea jokunen viesti taaksepäin.

Viimeksi muokattu:
Itse tuli juuri aloitettua commodore-harrastus. Amiga eniten sydäntä lähellä ja löytyy 3xA1200 projektia, 68060 CPU ym... C64 projektit tuli kaikki kuntoon, on alku ja keskivaiheen C64 breadbinii, C64G sekä muutama C64C joista customoin toista hieman.

20210421_140721.jpg

Onko kaikki c64:set uudempaa vai onko osa myös breadbin malleja? Ja minkä värisiä ne, jos maalattu?

Viimeksi muokattu:
Onko kaikki c64:set uudempaa vai onko osa myös breadbin malleja? Ja mikä värisiä ne, jos maalattu?
2kpl breadbin, toinen rev A eli aika alkupään koneita, C64G on breadbin loota vaaleilla väreillä ja ns shortboard emo ja sitten on vielä 2kpl C64C eli se uusittu malli, toisessa shortboard ja 8580 sid (ja on juuri tuo kuvassa oleva maalattu kone)

Itse tuli juuri aloitettua commodore-harrastus. Amiga eniten sydäntä lähellä ja löytyy 3xA1200 projektia, 68060 CPU ym... C64 projektit tuli kaikki kuntoon, on alku ja keskivaiheen C64 breadbinii, C64G sekä muutama C64C joista customoin toista hieman.

Milläs maalasit ja miten?

Kuvassa näkyy kung fu flash... on muutes huippu laitos yhdistettynä pi1541:sen kanssa. Ne pelit joista ei ole .crt tiedostoja toimii hyvin levykuvina pi:n kautta.

tuolta löytyy kung fulle matskua

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
127 803
Jäsenet
49 798
Uusin jäsen
MiikkaN

Hinta.fi

Ylös Bottom