Codemasters EA Sports WRC <PC|PS5|XBOX X|S>

Nopeasti aamulla PC-versiota kokeilin, ja melko heikolta vaikutti ruudunpäivitys. Rtx 4090 alla, ja 3440x1440-resolla tarjoiltiin stutteria ja epätasaista ruudunpäivitystä. Ja grafiikka jotenkin oudon suttuista vaikka asetukset täysillä ja renderöinti täydellä resoluutiolla ilman skaalausta.

Varmaan osa paranee hieman asetuksia säätämällä, mutta tökkivä ruudunpäivitys rallipelissä kyllä iso pettymys. Toivottavasti päivittävät pian.

Jep, tää oli aika pettymys kyl. Näyttääkin rumalta (mikä ei tietty nopeassa rallipelissä sikäli haittaa) ja pyörii paskasti.
 
Joo..pettymys täälläkin......saa laittaa grafikka säädöt tosi pienelle, et ees jotenkin pyörii ja ei olis hirveesti tota änkytystä...4080 täällä...
toivotaan, et tulee hyviä päivityksiä...muuten todella iso pettymys...
 
Selkeesti juttujen perusteella saa jättää testaukset myöhemmälle, ettei 2h "testausraja" ylity jotta refund onnistuu. Tosin en usko ACC kokemuksella, että kelmugraffat tulee mihinkään häviämään.
 
ensi maistiaiset otettu, onhan tätä odotettu, pitää opetella ajamaan näytöltä. olen dr2 pelkällä vrllä ajanut. hankalinta on korjata kun ei näe sivulasista ulos :)
kivasti pyörii r75800x3d+rtx4080 oletuksin täysillä kaikki paitsi peilin tiputin mediumille ja motion blur off.
oletus forcet csl dd 8nm on aika hirveät.
jonkilaiset säädöt csl dd 8Nm mallille löytyy EA Sports WRC settings for CSL DD 8Nm ,
ajoin myös kokeeksi samoilla kun olen dr2 toimii myös omasta mielestäni.
dr2_ffb.PNGdr2_ffb_peli.PNG
 
Tuli kans ajeltua muutama pätkä Monte-Carloa. Ajettavuus aika samanlaista kuin DR2 ehkä hitusen parempi. Pitää säätää vielä lisää asetuksia Simucubessa ja pelissä.
Grafiikat oli kyllä pieni pettymys, tuli vähän ACC mieleen ja ajoittaista nykimistä täälläkin havaittavissa. VR toteutusta odotellessa :nb:
Positiivista oli uudet pätkät mitä ajella ja enemmän kaikkea joka tekee kauden ajamisesta vähän syvällisemmän..
 
Hauskaa ja varsin hyvää on ajaminen ollut.

Sanoisin kyllä, että on helpompaa kuin DR2.0. Ei ole pahemmin virheitä tullut tehtyä, vaikka pätkät on uusia. Veikkaisin sen johtuvan siitä, että auto elää todella vähän ja on käytännössä aina todella hyvin hallinnassa. Eivät autot paljon "niiaa" tai heilu kuten oikeissa rallivideoissa tai jopa DR2.0:ssa.
 
Device_defines.xml puukotuksen jälkeen alkoi FFB toimimaan myös puuh. Menee vielä hetki kun asetuksia säätää kohdalleen.
 
Pahaa tekee valtavana dirt 2.0 fanina mutta refundiksi meni steamissa.
RTX3070ti ja suorituskyky aivan surkea sekä graaffisesti aivan paska, ajotuntuma vähän outo, pätkissä ei tiessä juuri tekstuuria sekä liian leveitä verrattuna esim 2.0 ja aivan liian paljon pitoa.
Peli sekoitti mun CSL DD ajurit aivan täysin kun ratin kääntöaste oli asetettu (auto). Pelissä kun meni kalibroimaan rattia niin 90% jälkeen ratti disconnectasi, sama jatkui assetto corsan puolella kun kävin siellä kokeilemassa onko vika pelissä vai ratissa. Uudet ajurit eikä käynnistänyt wrc:tä niin ongelmia ei tullut. (kyllä kokeilin 2 kertaa tämän ja wrc loi ongelman uudelleen)
Ehkä annan pelin vähän vetäytyä ja kokeilla joskus uudelleen, harmittaa todella!
 
Ensivaikutelma vajaan 40min jälkeen:

I'ts in the game! (eli kuluttajan lompakosta).

Heti starttivalikossa on kuskin hahmon valinta, siellä on toki voimaannuttava EA nainen defaulttina.
Peliä ei myös voi pelata ilman internet yhteyttä tai ainakaan yhteyttä EA palvelimiin.

Valikot, paikoitellen ok jos on F1 pelisarjaa pelannut. Ei selkeimmät. FIFAa j a NHL sarjaa paljon pelanneena samat epäloogisuudet (ts paskuudet) toistuu.

Ajotuntuma paikotellen jopa huonompi kuin WRC Generations (Nacom) etenkin asvaltilla. Autoissa ei vaihteisto toimi kuten aidoissa vaan pitää aina avustusvalikosta vaihtaa H-kaavio/sequ päälle tai pois auton mukaan. Myöskään erilliset pedaalit (USBn kautta) vs rattibase ei toimi alussa helposti vaan pitää hieman kikkailla valikoiden kautta (tuttu F1 pelisarjasta).
Peli stutteroi aika rajusti (varsinkin EKn alussa) ja 4090&7800X3D combolla saa noin 90-100fps 5120x1440p näytöllä (EPIC asetukset, DLSS quality asetus). Ilman DLSS quality asetusta peli näyttää vielä kamalemmalta. Grafiikka on suhmua kuten kaikissa UE ajopeleissä tähän mennessä, läheltä ok mutta kun mutkaan tähtää niin on joku rasvoittanut silmämunat.

Kunnon oikeaa FOV säätöä ei ole sekä "penkkiä" ei saa säädettyä tarpeeksi esim tarpeeksi alas (sama kuin DR2). Tämäkin "penkin säätö" toimii DR2 tavoin vain kullimonttu kuvakulmassa joten on pakko käyttää koelauta kuvakulmaa että ajamisessa on mitään järkeä.

He jotka VR porttia odottaa, UE4 ja ACC oli jo todella kamala VR laseilla sekä tehosyöppö/huonosti optimoitu näytölläkin. UE5 Rennsport näyttää about yhtä kamalalle huonommalla suorituskyvyllä (ei toki rallisimu), joten on oma persfiilis ettei tämä ainakaan järkevästi parane suorityskyvyltään VRään edetessäkään.

edit WRC Generations oli valmiimpi peli julkaisussa kuin tämä... ja paremman tuntuinen rattiin.
edit2 Refund on liki mutta odotan vielä Day1 pätsiä
edit3 Ralliautismille pettymys kaikin osin
edit4 On kyllä jännä mitä ihmisille on maksettu (youtube vaikuttajat yms), että tämä olisi oikeasti nykypäivän paras rallisimulaattori.
edit5 Tuntuu ettei tähän ole tuotu mitään lisää FFB saralla, samalta tuntuu ratissa kuin DR2. Asvaltilla vähemmän löysä pidon katoaminen, mutta silti meh
edit6 En jaksa tätä scheissea _pelata_, refund
 
Viimeksi muokattu:
Ensipuraisu otettu. Ihan kivalta vaikuttaa. DR2 tuntuu kuin ilmatyynyaluksella ajaisi, joka jää vielä ilmaan leijumaan joka nypystä ja töyssystä. Tässä tuntuu että jousitus toimii paremmin ja hypyt menee niinkuin pitää ja auto reagoi paljon paremmin ohjaukseen. DR2 jopa suoraan ajaminen oli vaikeaa, mitä se oikeassa elämässä ei ole.

Ehdin kerran ajaa Päijälän läpi ja pari kertaa Maahin. Päijälässä ajelin pitkin mettiä ja katolleen ja säädin kuvakulmia ja grafiikka asetuksia niin ei ajasta sen enempää. Maahia testasin muutaman kerran, niin kyllä nopeet jätkät on nopeita heti kättelyssä. 8s päähän jäin pohjista vaikka taisin 5 tai 6 kertaa ajaa pätkän läpi.

Kuvakulmaa en saanut ihan mieleiseksi, tuntuu että säätöjen rajat jää vähän vajaiksi ja grafiikka ja stutterointi on selkeästi ongelmakohta toistaiseksi. Toivotaan että pelin patchit ja ajuripäivitykset tuovat vähän helpotusta. En aio kuitenkaan palauttaa, ajaminen oli hauskaa ja Rally1 tykillä oli kiva päästä vetään.

Huomenna sitten muiden autoluokkien ja maiden kimppuun.
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko saaneet vaihteet toimimaan , mulla ei toimi kun automaatilla. ???

Pitää aina vaihtaa avustusvalikosta mitä haluat. Esim voi H kaaviolla ajaa 2023 WRC autoa ja flapseilla vanhaa Opel Asconaa tai päinvastoin (tai automaatilla). Peli itsessään ei tee valintaa puolestasi realistisesti eli mikä laatikko autossa on oikeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Kun ihmiset valittaa että liikaa pitoa, muissa nykyisissä wrc autoissaan pitoa on ihan järkyttävästi sorallakin. Pelissä soraralleissa pito myös vaihtelee mielestäni realistisesti, esim Suomessa selvästi parempi kuin Kreikassa. Eihän tämä täydellinen paketti ole mutta hauskaa on ja päivityksiä varmasti tulossa!
 
Peli itsessään ei tee valintaa puolestasi realistisesti eli mikä laatikko autossa on oikeasti.

Tuo on kyllä totaalisen perseestä ettei ole mitään "authentic" vaihtoehtoa, taisi olla DR2 sama homma.

Kun ihmiset valittaa että liikaa pitoa, muissa nykyisissä wrc autoissaan pitoa on ihan järkyttävästi sorallakin. Pelissä soraralleissa pito myös vaihtelee mielestäni realistisesti, esim Suomessa selvästi parempi kuin Kreikassa. Eihän tämä täydellinen paketti ole mutta hauskaa on ja päivityksiä varmasti tulossa!

Kyllä se ihan sama ongelma on noilla historic rasseillakin.. jopa B-ryhmän Lancia Delta tuntui hämmentävän helpolta ajaa. En ole pariin vuoteen ajosimuillut oikeastaan lainkaan, eikä ollut suurtakaan ongelmaa repiä tuota Deltaa soralla H-Kaaviolla ja manuaalikytkimellä.
 
No nyt tämä alkaa tuntua jo hyvältä. Grafiikat on nyt suorastaan ihan hyvät ja pyöriikin ihan kivasti 3080 ja super ultrawide näytöllä. Tämä peli ei todellakaan näytä parhaalta asetukset tapissa vaan vaatii kokeilemista. Erikoinen grafiikkamoottori kieltämättä.
Ratin säädöt on nyt säädelty aika minttiin ja asfaltti sekä Ruotsin ralli selvästi paremmat tuntumaltaan. Erikoiskokeet on kyllä ainakin tuolla Ruotsissa vähän turhan helppoja.

Alkuun tämä tuntui kamalalta, mutta hirveellä säädöllä tästä kyllä saa näköjään mukiinmenevän.
Liikesimulaattoria ei saanut vielä toimimaan tämän kanssa, mutta joku tais sanoa jotain tulevasta päivityksestä niin saa tuonkin käyttöön sitten.

Niin ja hotseat moodi tästä näköjään puuttuu edelleen vai onko joku löytänyt sitä?
 
edit4 On kyllä jännä mitä ihmisille on maksettu (youtube vaikuttajat yms), että tämä olisi oikeasti nykypäivän paras rallisimulaattori.
Tollanen perus yksinäinen youtube jannu on aivan uskomattoman helppo lahjoa. EA voiteli näitä jo ennakoissa, kaikissa ennakkovideoissa luki sponsored EA joten onhan se selvää että mikä on homma nimi.
En itse vielä tuomitse peliä, mutta jätti 2h jälkeen todella kylmäksi, mutta ensipuraisu voi tämmöisissä peleissä myös pettää.
 
Huomattava parannus DR 2.0:sta, mutta jää kyllä vielä RBR:n jalkoihin. Toki tätä nyt tulee tahkottua kun on uutta ja hienoo.
Smoothi 90-100 fps High/ultra asetuksilla 3440x1440 resolla. (5800X3D, 32gb ja 6900 xt)
Logitechin DD ratti toimi täysin plug and playnä eikä mitään moitteita sen suhteen.
 
PS5:lla peri pyörii pääsääntöisesti ihan hyvin, mutta tietyillä etapeilla fps dippailee aika pahastikin (ilmeisesti lähellä rakennuksia ja isompia yleisöalueita) ja satunnaisesti kuva repeilee välillä ilkeästi. Haluaisin uskoa, että nämä fiksataan hyvinkin pian/day one -pätsissä (onko tästä edes mitään virallista tietoa missään?), mutta ehkä tuo 4K/60-fps on hieman liikaa konsoleilla. Vaatii kyllä vahvasti jotain "Performance-modea", jossa reso olisi jotain 2K-luokkaa tai käyttäisi dynaamista skaalausta.
 
PS5:llä testailin tossa illalla, ja jotenkin todella laimea maku jäi koko paketista.

Grafiikat on karuja sekä haaleita, ja jotenkin koomista että samoja aavikkopuskia on kloonattu kaikkiin karttoihin. Kellonaikoja ei vissiin ainakaan time trialissa voi valita, eli aina on kirkas keskipäivä. Tiet on samaa harmaata väylää kaikkialla, eikä sorasta oikein saanut lentelelevien kivien fiilistä tai DR2:n Australian/Uuden Seelannin tyylistä upottavassa hiekassa ajelua. Samoin kunnon silmiä väsyttävää rynkytystä en löytänyt, kuten Ausseissa edellisessä. Ja oliko tässä sääefektejä ollenkaan? Valinnat oli Wet ja Dry, mutta sadetta en saanut aikaiseksi. Eikä silmiin paistavaa ilta-aurinkoa. Tukkipinot on tuttuja jo Amigan Buggy Boy hirvityksestä, mutta eikö tosiaan muuta rekvisiittaa keksitä rallipeleihin?

Driving School oli täysin turha ja epäinformatiivinen, jotain 15 sekunnin pätkiä pahimmillaan mitä sit toistella ja toistella.

Yllättäen panostavat nyt tohon lisenssiinsä, mutta silti olisin toivonut että Uraa tai Championshippiä olisi voinut ajella vanhoilla rasseillakin. Miksei uraa voisi aloittaa jostain Historic-luokasta yhtä hyvin? Nyt noi vanhat klassikot taitaa olla pelkkä kuriositeetti, ja Career modessa on huimat kolme autoluokkaa ajettavana. Vaikka DR2:sen career oli itseään toistava ja tylsä, niin yllättävän pitkään silti jaksoin sitä tahkota, ja nimenomaan aloittamalla ilmaisella fulvialla sieltä pohjalta.


Takaveto-kadetilla ajaminen Aasiassa oli kuin busterilla olisi puskenut perämoottori perässä menemään jossain sinilevälautassa. Harmaassa sinilevälautassa. Etuvetoautoilla meno oli lähempänä DR2:sta, autojen asetuksia en vielä säätänyt että tiedä sitten saako niillä vaikutettua ajettavuuteen kuinka. Muuten ei vielä millään testatulla pätkällä jäänyt startista syöksyessä sellaista fiilistä että ”jumalauta nyt mennään, eikä tämä hirviö kyllä pysy yhtään lapasessa!” Muistan kun aikanaan ekaa kertaa DR2:ta kokeillessa kirosin etuvetoauton puskemista huolimattomasta startista. Tässä pahimmillaan (ehkä Australia?) oli joku puolen kilometrin lentokentän kiitotien levyinen suora, mistä en saanut selkoa mitä pintaa se oikein oli. Muutenkin rakastin DR2:ssa sitä fiilistä kun jollain itselle liian isolla autolla yritti tykittää omaa ennätystä, ja päätyikin vetämään ekasta tai tokasta mutkasta lepikkoon, kerta toisensa jälkeen.

hyvänä puolena FFB oli ehkä monipuolisempi kuin Dirt Rallyssa, tosin lisää rynkytystä kaipaisin siihenkin. Kaipa joku pro kohta alkaa sylkeä päteviä asetuksia nettiin.

tässä ei kai ole Dirt Rallyn kaltaista autokauppaa tai autojen keräilyä ja upgreidausta ollenkaan? Miksi ei? Se oli kuitenkin ihan hauskaa näpertelyä, ja vaikka itselläni motivoi opettelemaan ajamaan sillä hankitulla autolla sen sijaan että olisin hyppinyt menopelistä toiseen koko ajan. Sai ihan vahingossa ikäänkuin personoitua pelin itsensä näköiseksi.
 
PS5:lla peri pyörii pääsääntöisesti ihan hyvin, mutta tietyillä etapeilla fps dippailee aika pahastikin (ilmeisesti lähellä rakennuksia ja isompia yleisöalueita) ja satunnaisesti kuva repeilee välillä ilkeästi. Haluaisin uskoa, että nämä fiksataan hyvinkin pian/day one -pätsissä (onko tästä edes mitään virallista tietoa missään?), mutta ehkä tuo 4K/60-fps on hieman liikaa konsoleilla. Vaatii kyllä vahvasti jotain "Performance-modea", jossa reso olisi jotain 2K-luokkaa tai käyttäisi dynaamista skaalausta.
Kyllä siinä taitaa olla jo performance tila käytössä tällä hetkellä. On se kuvanlaatu aika heikko PS5:lla. Toki voihan se muistakin asioista johtua kuin resoluutiosta, mutta eipä sillä nyt lopputuloksen kannalta niin väliä ole.

DR 2.0 on 1440p ja vähän suttuinen + konsoli assetit. Silti ihan hyvännäköinen välillä, välillä karu (pelin vanha ikä sekä alkuperäinen konsolialusta syynä). Kävin vertaamassa niin EA WRC on suttuisempi, yleisesti karumman näköinen ja valaistuskin heikompi. Jotkut assetit ovat paremman näköisiä, jotkut jopa huonompia. Toki pätkien yleinen visuaalinen suunnittelu on aavistuksen realistisempi uudessa pelissä. Esim. Joku Chile näyttää hyvältä. Suomi sen sijaan aivan hirveän näköinen konsolilla.

Tämmöisistä asioista ei saisi kyllä edes joutua keskustelemaan uuden pelin julkaisussa. Nämä Codemastersin pelit on kuitenkin tehty eri alustoille ja löytyy ikäeroa. Uudemman pitäisi aina näyttää paremmalta.

Indonesia yöllä Lancia Fulvialla: peilissä näkyy jotain vihreitä kasoja tiellä ja peilien piirtoetäisyys lähes nolla. Valoja ei tarvita autossa, kun valaistus on täysin flatti oli sitten ajamassa aukiolla tai metsässä (eroa ei ole). Puiden laatu tippuu ihan mielettömästi metsässä ja samalla tulee nostalginen fiilis CMR1 Indonesiaa kohtaan.

Ajelin lähes kokopäivän ja oli ihan hauskaa, mutta vähän turhan kehnosti on tämä peli tehty. Nimimerkki No Future tuossa yllä jo kuvailikin pelin fysiikoita ja ajamista hyvin. Kyllä silläkin saralla olisi parannettavaa.
 
Tullu tänään pelattua 6 tuntia, mikä on mulle ihan poikkeuksellista. VR:stä flatille ja F1 22:sesta tähän siirtyminen vei miestä puskaan ensimmäiset 4 tuntia, eikä se auto vieläkään tottele. Koko ajan alkaa kuitenkin tuntua paremmalta ja luulen että käsissä on oikein hyvä rallipeli, kunhan vielä totutellaan. Vähän vaikeeta nähdä tietä välillä valaistuksen takia ja tien pinta turhan tasainen, mutta täydellisyyden tavoittelu on turhaa paitsi jazz-musiikissa. Silti jotenkin lokaatioista ja autoista puuttuu se persoonallisuus, mikä teki DR 2.0 taianomaisen. Vähemmän taisi olla sittenkin enemmän. Niin tai näin, pelitilat ja pikku hiljaa löytyvä ajotuntuma kyllä lupaavat, että tämä peli tästä vielä paranee. Kaikki internetin striimaajakuskit ja pro-kuskit ovat olleet niin pähkinöinä ja heidän menonsa on näyttänyt ihan erilaiselta kun mihin itse kykenee, että ei muuta kun kilometrejä alle ennekun aletaan oikein lupaavaa peliä liikaa dumailemaan.
 
Kiitos kommenteista, peruin tilaukseni.
Katsellaan sitten uudestaan jos ja kun peli on siinä kunnossa että täälläkin alkaa nämä vanhat ratinvääntäjäkonkarit olemaan tyytyväisiä.
 
Oottelen suosiolla että peli tulee Game Pass:iin kuten se varmasti jossain vaiheessa ehkä 6kk julkaisusta tulee.
 
Tosi paljon makuasioita tulee tässäkin keskustelussa esille. Toinen kritisoi asiaa mikä toisen mielestä on hyvin. Toki paljon on myös yhteisiä nimittäjiä kuten suorituskyky ja grafiikkaongelmat, mutta niihin varmasti tulee fiksejä. Omasta mielestä DR2 oli heikennys DR1 verrattuna ja tämä on taas selvä parannus DR2 verrattuna.
 
Seittämän tunnin verran tuli eilen pelattua ja ei tää nyt huono oo. Ihmeen ruma tosin ja pyörii vähän miten sattuu. Jotenkin on fiilis että DR2.0 on paremman näkönen ja se pyörii silti paremmin. Tietenkin dirttiä on vuosia hiottu kuosiin ja tää julkastiin vasta eilen. Yks minkä saisivat tehä, niin että pystyisi siirtämään sen progress barin ja mittariston ruudun reunoille, nyt ne jää liian keskelle ruutua uw:llä kun pelaa, ainakin siis omaan makuun liian keskelle.

Noi pikku jutut kun hierovat kuosiin, niin meikällä tulee olemaan ainakin hupia tän parissa. Ajaminen on ihan hauskaa hiekalla, asfaltista oikein osaa vielä sanoa mitään, kun ei montaa pätkää sille tullut testattua.
 
Peliähän saa pelata gamepassin kautta 5 tuntia. Itse asensin pelin mutta taidan odotella pari päivitystä ennen kuin käytän omat 5h. :P
 
Täälläkin eile pari tuntia pelannu, pelaan pädillä, ja vaikka koitin eri säätöjä padiin ja ohjaukseen, niin tuntuu että wrc autoilla ei voi edes jarruttaa, tai spinnaa heti, en tajua en oo ehkä huomannu jotain? Sens 30 lineari 3 deadzone 25
 
Viimeksi muokattu:
Minkä takia muuten tässä on erikoiskokeet (ilmeisesti muutkin kuin Suomen) jotain randomnimiä eikä oikeita? Ne ei kuulu lisenssiin vaikka muuten rallit on lisensoitu?
 
Minkä takia muuten tässä on erikoiskokeet (ilmeisesti muutkin kuin Suomen) jotain randomnimiä eikä oikeita? Ne ei kuulu lisenssiin vaikka muuten rallit on lisensoitu?

Ihan samaa miettinyt jo DR2. Nyt oli ainakin Päijälä ja Leustu mukana jotka ovat oikeita pätkänimiä, mutta varmaan nämä muunnokset missä ajetaan niistä vain osa, on nimetty jonkun pätkältä löytyvän paikan mukaan? Varmaan haluavat antaa mielikuvan useammista uniikeista pätkistä ennemmin kuin Päijälä, Päijälä reversed, Päijälä short, Päijälä short reversed jne. jne. :x3:
 
Täälläkin eile pari tuntia pelannu, pelaan pädillä, ja vaikka koitin eri säätöjä padiin ja ohjaukseen, niin tuntuu että wrc autoilla ei voi edes jarruttaa, tai spinnaa heti, en tajua en oo ehkä huomannu jotain? Sens 30 lineari 3 deadzone 25

Jarrubalanssi autojen setupissa taitaa olla defaulttina aika edessä. Koita pari naksua taaksepäin eteenpäin jos rauhottuis?

Edit: kts. tämä viesti
 
Viimeksi muokattu:
Juu onhan tämä joka tapauksessa ainakin aiempia Wrc:itä parempi, ainakin konsolilla(PS5).
 
Juu onhan tämä joka tapauksessa ainakin aiempia Wrc:itä parempi, ainakin konsolilla(PS5).
No ei kyllä ole millään tavalla...graafisesti täysi raakile ja pyörii huonosti. Tulee varmaan paranemaan tästä mutta täsdä tilassa täyttä kuraa. Pc llä varmaan ihan pelattava mutta konsoliversiot ihan keskeneräiset.

Mutta on tällä toivoa vielä...niinhän acc oli täysin paska alussa myöskin tehokonsoleilla mutta päivitysten jälkeen on jo ihan hyvännäköinen ja rullaa hienosti. Tällä hetkellä en roposiani konsoliversioihin pistäisi.
 
Tosi paljon makuasioita tulee tässäkin keskustelussa esille. Toinen kritisoi asiaa mikä toisen mielestä on hyvin. Toki paljon on myös yhteisiä nimittäjiä kuten suorituskyky ja grafiikkaongelmat, mutta niihin varmasti tulee fiksejä. Omasta mielestä DR2 oli heikennys DR1 verrattuna ja tämä on taas selvä parannus DR2 verrattuna.
Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä. Paras Codemastersin rallipeli tämä on. VR ja muutama fixi niin se on siinä.
 
Tuli pelailtua jonkinaikaa eilen ja tykkäsin kyllä itse, Dirttiä tullut hakattua viimeaikoina paljon.

Suorituskyky aika surkea RX 7800 ja i7 8700k kanssa, 1440p, kaikki mediumilla/alle ja silti aikamoista stutterointia kokoajan. Lowillakin esiintyy mutta ei niin pahasti.

VR takia ostin tämän mutta hieman epäilyttää että miten tuen tullessa toimii kun flätilläkin ainakin toistaiseksi tekee tiukkaa:lol:
 
Tuossa huomasin kun katsoin JimmyB:n striimiä, että sillä valikoiden näppäimet näkyy näppäimistön painikkeina ja mulla näkyy X ja O ja neliö ja muita pad / tms näppäimiä. Saako sen vaihdettua jostain asetuksista vai riippuuko se siitä miten peli tunnistaa sun ohjaimen? Mulla on CSL DD käytössä ja sinänsä toimi hyvin out of the box, mutta aina ei oikein tiennyt mitä pitäisi valikoissa painella oletuksena. Bindasin kyllä ajamisen kannalta oleelliset ja valikoitakin pysty käyttään, mutta vähän arpomista.
 
onhan CSL DD punaisella valolla päällä? sillä ainakin tunnistui oikein. omatekonen käsijarru (arduino nanolla) vaatii joka kerta vaihtamisen unknown -> handbrake jotta pelaa.
laittelin eilen vielä kokeeksi nämä setupit CSL DDlle, pystyy ajamaan jo yhdellä kädellä. tuo on melkein (omasta mielestä) tähän astisista paras, se fanatecin foorumilla oleva oli muuten hyvä mutta renkaat oli kuin tiehen liimatut varsinkin asfaltilla. en toki ole ajanut ralliautoa, mutta ei ainakaan lähetyksissä näytä että ajellaan kahdella kädellä vääntäen.
 
Joo. Punaisella valolla ja se tunnistuu kyllä CSL DD:ksi, mutta valikoihin peli tarjoaa äxiä ja ympyriä ym.
 
Muutama pätkä ajettu ja on ihan rahan arvoinen paketti (ennakkotilaus 44,90€) ja parempi mitä DiRT Rally 2.0 oli.
Auton säätöihin pieniä muutoksia tekee mm. jousituksiin ride height vasemmalla ja oikealla 30mm ja sit tietty steering sensitiveä kannattaa muokkaa.

Pyörii kyllä yllättävän hyvin. Ryzen 5 3600 RTX 3060ti 1080p kaikki high asennossa setupissa DLSS quality päällä 50 sharp reunanpehmennyt epic, niin sellasta 69-75fps 144hz näyttö ja stutterointia ei oo vielä havaittu.
 
Näin kuuden tunnin ajamisen jälkeen vaikuttaa todella hyvältä. Staget ja autot tuntuu ja kuulostaa hyvältä ja career modestakin saatu mukavan monipuolinen.

Grafiikkojen puolesta vähä vaihtelevaa mutta pääosin tyydyttävä. Muutamia nykäisyjä kuuden tunnin aikana, muuten 60-70 fps. Ryzen 5 5600, RTX 3060, ultrawide, default asetukset.
 
Muutama pätkä ajettu ja on ihan rahan arvoinen paketti (ennakkotilaus 44,90€) ja parempi mitä DiRT Rally 2.0 oli.
Auton säätöihin pieniä muutoksia tekee mm. jousituksiin ride height vasemmalla ja oikealla 30mm ja sit tietty steering sensitiveä kannattaa muokkaa.

Pyörii kyllä yllättävän hyvin. Ryzen 5 3600 RTX 3060ti 1080p kaikki high asennossa setupissa DLSS quality päällä 50 sharp reunanpehmennyt epic, niin sellasta 69-75fps 144hz näyttö ja stutterointia ei oo vielä havaittu.

Kokeilitko ilman DLSS? Mulla R7 3700X ja RTX 3060Ti 1080p ja defuasetuksilla (high) oli suttuista ja nykivää. Ajelin sitten Medium settingseillä ilman DLSS ja se oli omaan silmään ihan ok ja hyvin pyöri jotain 80-90fps tienoilla. Joku jossain kirjoitti että V-Syncillä jotain häikkää, niin en testannut sitä itse, enkä DLSS. Täytyy ainakin DLSS testata miltä se omaan silmään näyttää. Nykyään on niin paljon noita kaikkia, ettei jaksaisi kahlata kaikkia asetuksia yksitellen läpi ja katsoa miten se vaikuttaa graafisesti ja tehollisesti.
 
Kokeilitko ilman DLSS? Mulla R7 3700X ja RTX 3060Ti 1080p ja defuasetuksilla (high) oli suttuista ja nykivää. Ajelin sitten Medium settingseillä ilman DLSS ja se oli omaan silmään ihan ok ja hyvin pyöri jotain 80-90fps tienoilla. Joku jossain kirjoitti että V-Syncillä jotain häikkää, niin en testannut sitä itse, enkä DLSS. Täytyy ainakin DLSS testata miltä se omaan silmään näyttää. Nykyään on niin paljon noita kaikkia, ettei jaksaisi kahlata kaikkia asetuksia yksitellen läpi ja katsoa miten se vaikuttaa graafisesti ja tehollisesti.
En ole kokeillut ilman DLSS:ää, laitoin sen suoraan päälle ja lähdin ajamaan, vsync OFF ja anistropinen filtteröinti 4x + afterburnerilla laittanut core +100MHz ja mem +200MHz tappiin tuolle näyttikselle. Muistit DDR4 32GB 4000MHz prossu 4.3GHz joka ytimellä.
e: nousi fps lukemat kun nosti kelloja 81fps, että parempaa prossua huutaa tämä peli [5800x3D/7000-sarjalaista]
 
Viimeksi muokattu:
Jarrubalanssi autojen setupissa taitaa olla defaulttina aika edessä. Koita pari naksua taaksepäin jos rauhottuis?
Eikö tuo ole väärä ohje. Spinnaus yleensä johtuu että jarrubalanssi on liian takana jolloin lukitsee takarenkat ensin ja mitä vakiona nähnyt esim. rally1 niin niissä se on ollut 59%.
Jos spinnailee jarrulla niin jarrubalanssia kohti keulaa eli laittaa heti vaikka 66% alkuun ja hienosäätää 1% kerrallaan siitä alas/ylöspäin riippuen miten auto käyttäytyy jarruilla. Voi myös laskea yleistä jarru forcea jos bias muutokset ei auta yhtään.

Etujarrut muutenkin hoitaa aina isomman osan jarrutuksista paremmin koska paino siirtyy eturenkailla ja sitä myötä eturenkaiden pito vain kasvaa (jarrutuksissa perä taas kevenee->pito vähenee joten jos bias on liikaa takana niin takarenkaat lukkiutuu herkemmin -> spinnaus)

Tieten voi johtua miten diff braking lockit etu+taka ovat suhteessa toisiinsa, ne muuttaa vaikka front braking lock 50% ja rear braking lock 50% (tai 30% ja 30% tmv) niin ei käänny jarrulla diffin puolelta yhtään, ja jos haluaa hieman kääntyvän myös diffistä jarrulla laskee front braking lock 45%, 40% jne kunnes hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuo ole väärä ohje. Spinnaus yleensä johtuu että jarrubalanssi on liian takana jolloin lukitsee takarenkat ensin ja mitä vakiona nähnyt esim. rally1 niin niissä se on ollut 59%.
Jos spinnailee jarrulla niin jarrubalanssia kohti keulaa eli laittaa heti vaikka 66% alkuun ja hienosäätää siitä alas/ylöspäin riippuen miten auto käyttäytyy.
Etujarrut muutenkin hoitaa aina isomman osan jarrutuksista paremmin koska paino siirtyy eturenkailla ja sitä myötä eturenkaiden pito vain kasvaa (jarrutuksissa perä taas kevenee->pito vähenee joten jos bias on liikaa takana niin takarenkaat lukkiutuu herkemmin -> spinnaus)

Tieten voi johtua miten diff braking lockit etu+taka ovat suhteessa toisiinsa, ne muuttaa vaikka front braking lock 50% ja rear braking lock 50% (tai 30% ja 30% tmv) niin ei käänny jarrulla diffi puolelta yhtään, ja jos haluaa hieman kääntyvän myös diffistä jarrulla laskee front braking lock 45%, 40% jne kunnes hyvä.

Hyviä ja oikeita pointteja. Vakiosetupilla testailin, diffeihin en koskenut. Näihin pointteihin lisätäkseni: jos jarrubalanssi on kovin edessä, painonsiirto eteen on rajumpaa, jolloin takarenkailta kevenee kuorma ja takapäästä tulee levottomampi. Tätähän voi kokeilla kompensoida esimerkiksi reboundilla. Kokeilemalla löytää itselleen sopivat setupit, itse olen tämän pelin osalta vielä kovin alussa näiden kanssa.

Toki jos balanssin säätää johonkin ääritaka-asentoon, niin sitten on luvassa kylmää kyytiä ja pelkkää spinnausta. Pienillä muutoksilla on usein isojakin vaikutuksia autojen käytökseen.

Edit: nämä havainnot on tehty pelisarjan edeltävien painosten myötä, joten näillä ei ole välttämättä mitään kytköksiä reaalimaailmaan.

Edit2: testailin ohjaimella, ja totean puhuneeni puuta heinää. Jarrupaineen modulointi on niin paljon helpompaa polkimilla, että vaikutus hämärtyy . Jos spinnailee kovin helposti niin jarrubalanssia eteenpäin juuri niinkuin @karik134 kehotti!
 
Viimeksi muokattu:
Tässä Rally1 Ford Puma Time Trial säädöt Suomeen.

TIME TRIALnyt testattu pari vetoa Saakoski ek TT dry
Alignment:Front: Toe 0.00, Camber -1.50 / Rear: Toe 0.00, Camber -1.50
Brakes:Force: 3000, Bias 66% <- adjust bias if need
Differential:Front: driv 50%, brak 50%, Preload 90.00 / Rear: driv 70%, brak 64%, preload 100.00
Gearing:0.250 / 0.420 / 0.595 / 0.765 / 0.940 / FD 0.200
Damping:Front: Slow 2, Fast 3, Zone 1.30mps, Rebound 0 / Rear: Slow 2, Fast 3, Zone 1.30mps, Rebound 0
Springs:Front: Rh lowest, Spr 130, Arb 22 / Rear: Rh lowest, Spr 102, Arb 22 <- adjust rear arb if need (firmer to fix understeer, softer to fix oversteer)

Saakoski TT dry
1. veto 2:34
2. veto 2:26

peli vain kaatui niin paljon ettei huvittanut ajaa ja säädellä enempää (videomuisti loppuu 8gb 3070 vaikka reso 1920x1080 ja kaikki graffat melkein ultra low, low)

Tieten näitä lukuarvoja voi kopsata Toyotaan tai Hyundaihin myös ja voi toimia hyvin pienten hienosäätöjen jälkeen. Autot kun voi erota akselipituuksien ja painopisteen mukaan hieman.
Nämä jutut voi kopioida suoraan Toyotaan ja Hyundaihin: camberit, brake bias (+force?), diff, gears, damping ja ehkä myös anti-roll bar joista hienosäätää sitä taka arb (ride heightit eli maavara, spring ratet osilta voivat erota autoittain hieman).
 
Viimeksi muokattu:
Minkä takia muuten tässä on erikoiskokeet (ilmeisesti muutkin kuin Suomen) jotain randomnimiä eikä oikeita? Ne ei kuulu lisenssiin vaikka muuten rallit on lisensoitu?

Tässä on mallinnettuna todelliset Leustun ja Päijälän pätkät. Aivan kuten kaikissa muissakin maissa (miinus ne viisi "maanosarallia") on todelliset pätkät, mutta nimet vaan eivät vastaa sitä mitä ne oikeasti ovat
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 632
Viestejä
4 494 191
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom