CLAIR OBSCUR EXPEDITION 33 * RPG vuoropohjaisella taistelulla * PS5, Xbox Series X/S & GP, PC * GOTY?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JouBqa
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä se menee kun yrität ja ajoitat hyvin
Ei yhtään lähtenyt niin päätin palata myöhemmin takas kun on korkeempi level. Jos ei sit one hittais niin enemmän mahista.
Oli vaikea saada selvää millon piti väistää kun niin kummalliset liikkeet.

Kaksi bossia piesty ja kyllä tämä on GOTY

Olin ajatellut tehdä kaiken side contentin mut toi gestral beachillä pomppiminen on kyl niin kuraa että saatan skipata 😅
Edit: Meni se pomppiminen!
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä sopivan överi aloitus kyllä pelillä. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta ja hieno "art style". Katotaan alkaa liika rytmipeli tympimään, mutta kokeillaan nyt.

Vähän kummallista miten bugaa hiukset hahmoilla vähän väliä, varsinkin jos depth of field päällä, pilaa muuten ihan nättejä kohtauksia. Samaa shimmeriä näkyy kyllä välivideoissa, että taitaa olla ihan ominaisuus. Huulisynkat on myös ihan hukassa välillä, en tiiä toimisko paremmin jos ois Ranskaks äänet tms 🍷
 
Ei yhtään lähtenyt niin päätin palata myöhemmin takas kun on korkeempi level. Jos ei sit one hittais niin enemmän mahista.
Oli vaikea saada selvää millon piti väistää kun niin kummalliset liikkeet.
Parin pelitunnin jälkeen vaikea sanoa levelin skaalauksesta, mutta tuosta trubaduurista jäi vähän sellainen fiilis että siihen on vaan pakko opetella dodge/parry ajoitukset. Sen verran kovaa tuntui lyövän, ettei leveleistä ole välttämättä hirveästi etua, jos väistöt ei onnistu. Just annoin tuolle selkään, kyllä se useamman yrityksen vaati, mutta lopulta aika simppeli tapaus.
 
Kaksi bossia takana ja kyllähän tuo toistaiseksi maistuu oikein kivasti. On kyllä semmoset jrpg meets soulslike vibat mitkä tuli jo ennakostakin.
Itsellä peli kaatuili muutaman kerran alussa, mutta tuntuu että tällä oli jotain tekemistä resoluution kanssa ja lopulta sain pelata aika pitkään ilman kaatumista. Joutui hieman etsimään sopivia asetuksia että telkkarilta pelattaessa oli järkevä FPS kun oma mylly alkaa kohta olemaan jo kunnioitettavassa kymmenen vuoden iässä, niin ei ihan ultra asetuksilla enää mitään pelata.
En tiedä teinköhän virheen että oman jääräpäisyyteni takia aloitin expertillä. On ollut pakko toistaiseksi skipata jokainen optional bossi, kun dodge/parry on pakko saada joka kerta nappiin tai henki lähtee suorilta. Nuo ajoitukset tuntuu todella tiukoilta(varsinkin parry), en tiedä vaikuttaako expert ollenkaan nuihin vai pelkästään vihujen damageen. Toistaalta huomasin pari asiaa mitä pitää vielä kokeilla tänään. Kun pitkään aikaan en ole pelannut oikein mitään varsinkaan telkkarin kautta, niin game mode taisi unohtua kokonaan, jolla voi olla isokin vaikutus QTE kanssa. Toinen olisi myös vielä kokeilla pelata ihan näytöltä ja vetää FPS tappiin, joka tosin vähän harmittaisi kun peli on pirun nätti ja ikävä laittaa jokin perunamode päälle.
 
Kyllä noista obscure-vihuista tulee final fantasyn Ultima Weapon vibat eli palaan niihin myöhemmin. Toki jos on parry/dodge jumala niin menisi pienemmällä levelillä väistämällä kaikki ja chippailemalls isoa health palkkia pois.

Lampmasterilta tuli eka yrityksellä turpaan ja vaikutti ekalta todella haastavalta bossilta. Voisin grindata levelin ja katella luminat bossiin sopiviksi ja kokeilla uusiksi. Tärkeintä tässä on kyllä opetella bossin patternit ja väistellä. En ole mikään rytmimestari niin normal antaa ihan sopivasti haastetta.

Edit: Toka yrityksellä dominoitiin! Hauska boss

Parasta tässä on kyllä kun voi skilleillä ja luminoksilla buildata hahmoja niin että ne tukevat toisiaan ja voi ns. comboilla niillä.


1000032665.jpg
 
Viimeksi muokattu:
PC twiikkaminen jos kiinnostaa, ao. testattu toimiviksi game pass versiolla ja varmasti myös Steamissa.

Vielä ois joku 3 eri modia jotka tekee samanlaisia engine.ini viilauksia, mikä niistä sit ois paras vai kaikki yhtä huonoja/hyviä :hmm:

HDR:

Cutscenet fps limit pois, samoin överi terävöintifiltteri
 
Kolmisen tuntia takana ja hyvältä maistuu. En muista koske viimeksi pelin ensimmäiset 30min olisi osunut näin pahasti tunteisiin...
 
Siis tuo Strongest beach volleyhän on aivan mahdoton päästä...? Joku juju hoksaamatta kun en pääse lähellekään ja puoli tuntia tätä hakannu
 
Jostain syystä dodgen ja parryn ajoitukset tuntuu tosi vaikeilta tässä pelissä. Pelaan normaalilla vaikeustasolla ja en millään saa Chromatic Lancelier nimistä vihollista hengiltä ihan pelin alussa.
 
Jostain syystä dodgen ja parryn ajoitukset tuntuu tosi vaikeilta tässä pelissä. Pelaan normaalilla vaikeustasolla ja en millään saa Chromatic Lancelier nimistä vihollista hengiltä ihan pelin alussa.
Eipä sen pointti taidakkaan olla että sen heti alussa saisi tapettua, vaan vasta sitten kun hahmot on tarpeeksi kehittynyt.

E: tai sitten vaan treenaa sitä parrya ettei hahmot ole kerrasta vainaa.
 
On tämä ollut ainakin tähän asti todella hyvä mielestäni. Olen nyt maailmankartalle pääsyn jälkeisessä ensimmäisessä paikassa, eli aika alussa vasta. Myös tuo on todella hyvä, että lorea ei tuputeta kaikennäköisenä luettavana muodossa, koska itselläni tulee niistä aina hyvin nopeasti ähky. Harvemmin keskittyminen itselläni riittää niissä kovin pitkälle, vaikka aluksi päättäisikin lukea jokaisen kääreen ja journal-kirjoituksen. En tiedä sitten onko tämä merkki pienemmän studion tekeleestä, kun sitä ei paljoa ole, mutta se käy itselleni. Juoni tuntuu mielenkiintoiselta ja haluaa saada selville mitä on tapahtunut. Taistelusysteemi todella hyvä ja pidän Dodge/parry mekaniikasta vaikka aina ei QTE jutut välttämättä ole hyviä, mutta tässä ne sopii hyvin mukaan. Hahmojen taitosynergioissa myös paljon rakentelumahdollisuuskia. Jos taso pysyy tällaisena, niin aika korkealle pääsee peli omalla listalla
 
Piti kokeilla ja ihan joka peli ei kyllä näin tunteella lähde liikenteeseen. Upeat musiikit kyllä ollut ja jumalauta tämä ei nyi eikä pauka. Vaikeinta astetta en viitsinyt ottaa, vaan se pykälää alempi.
 
Tämä on ensimmäisen muutaman tunnin aikana iskenyt jo aivan järjettömän kovaa itselle. Jostain 20-25v takaa löytyy samoja fiiliksiä kun nuorempana pelaili japsi-rpg:jä. Musiikit toimii, pelattavuus toimii, tarina ja fiilis aivan 10/10. Enpä olisi uskonut että enää peleistä saa tätä samaa fiilistä kuin joskus silloin aikanaan, mutta tämä tuli aivan puskista ja pelkästään alun perusteella itselleni yksi kaikkien aikojen pelikokemuksista.
 
Ottaen huomioon järkky-ylistävät arvostelut, niin tämähän on yllättävänkin perinteinen jrpg ranskalaiskuorrutuksella. Mikä ei mielestäni lainkaan pahasta, monesta tutusta osasesta rakennettu mainio soppa, mikä maistuu sopivan tuoreelta, ennen kaikkea sen ranskalaisen kuorrutteen ansiosta. Mutta kyllähän tämä toimisi anime versionakin. Mielestäni olisi toiminut kuitenkin paremmin perinteisenä vuoropohjaisena ilman noita QTE-virityksiä, jotka onneksi saa automatisoitua, dodgeja ja parryjä. Taistelusysteemissä on syvyyttä ilman moisia turhia kikkailujakin. Joka tapauksessa tämä maistuu hemmetin hyvältä ja imee pelaamaan hirveellä voimalla.
 
Kävin nöyryyttämässä kaikki vastustajat Hidden Gestral Arenalla ja viimeinen Julien meni aikalailla countereilla läpi.:D Teki myös satunnaisesti hämy iskuja. Palkinnoksi sai kyllä ihan hyvät Pictot mitkä periaatteessa varmaan mahdollistaisi yhdellä hahmolla pelaamisen?
 
Onkohan mahdollisesti ensimmäinen euroopassa tehty jrpg tyylinen peli? Ei tule yhtään mieleen vastaavaa, sen verran hyvää jälkeä idässä osaavat tehdä.
 
Itse tuunasin SpecialK:n kautta HDR:n ja on kyllä nannaa, visuaalisesti ja monessa muussakin mielessä. Flying Watersia kun tallustaa niin ei uskoisi kuinka pieni tiimi tässä on taustalla. Sitten sieltä löytyy eräs hökkeli jonka sisätilat taasen toimii esimerkkinä kaikista UE5:n heikkouksista :D saahan tuonkin varmaan näyttämään hyvältä jollain Epic++ - asetuksilla ja korkealla fps:llä joka piilottaa suttuisuuden, mutta ero maltillisemmalla asetuksilla ulkomaailmaan on merkittävä.
 
Flying Watersissa itse. On kyllä huikea peli! Rytmiin pohjaava taistelu toki on toisinaan sellaista, että ei vaan lähde, mutta tänään mennyt kohtuu hyvin. Perfect attackia en alkuun tajunnut ollenkaan, mutta siinähän menee se valkoinen viiva, josta tietää. Viivehyökkäykset pahimpia dodgeta tai parryta kuten esim. Elden Ringissä. Ilmeisesti jokin suhahdus tms. tyyppinen äänikin olisi vihjeenä ajoitukselle, mutta en ole erottanut sitä oikein kaiken seasta.

Nyt pitää Oblivioniin siirtyä hetkeksi. :D
 
Osaako joku sanoa missä nurkissa FPS voisi olla läppärillä 1080p resolla
I5 12450H ja RTX 2060 Mobile muistia 32gb ja nopea levy
minimin alarajoilla mennään, mutta mikä mahtaisi olla todellisuus?
 
Osaako joku sanoa missä nurkissa FPS voisi olla läppärillä 1080p resolla
I5 12450H ja RTX 2060 Mobile muistia 32gb ja nopea levy
minimin alarajoilla mennään, mutta mikä mahtaisi olla todellisuus?
Legion R5 RTX 3060 ja kyllä tuolla pelailee. Välillä tippuu alle 60 fps mutta eipä juuri eroa onko asetukset medium vai low, olisiko prossusta kiinni. Näyttää kyllä hyvältä myös low-asetuksilla.
Tulee pelailtua Geforce Nown kautta mutta eipä paljon paremmin pyöri sielläkään Performance-tierillä.
 
Flying Waters tuli pelattua ja olipahan komeat musiikit siellä loparissa. Hauska oli kyllä vielä. Kerrassaan huikea ollut tähän mennessä. Pitää Steamiin ostaa vielä, kun gamepassia pidän vain satunnaisesti ja muutenkin.

Alkaa sujumaan myös pelin rytmi paremmin ja on keskittyneessä tilassa selkeämmin.
 
Jostain syystä dodgen ja parryn ajoitukset tuntuu tosi vaikeilta tässä pelissä. Pelaan normaalilla vaikeustasolla ja en millään saa Chromatic Lancelier nimistä vihollista hengiltä ihan pelin alussa.

Hyvät fiilikset oli Chromatic trubaduuriin asti. o_O:rofl:
Juokse ohi vaan ja myöhemmin takas. Chromaticit ovat valinnaisia endgame bosseja. Lvl 20 pieksin ekan chromatic (gyrax?
 
Ihan hauska seurata kun facebook-fiidissä tulee vastaan noita lainauksia mm. Final Fantasy-tuottaja Yoshidalta, miten realistinen grafiikka ei toimi vuoropohjaisessa taistelussa, ja toiset on vuosia selittänyt että miten vuoropohjaisuus on mennytta ja se on pelkästään hyvä ja pakko että Final Fantasyt siirtyy reaali-aika taisteluun. FF-brandi kyntää pohjamudissa, ja esim steamin pelaajamäärä piikit on tämmöisiä:
FF XV: 29,498
FF XVI: 27,508
FF VII remake: 13,803
FF VII Rebirth: 40,564

vertailuksi:
Metaphor: 85,961
Clair Obscur:104,563

Eihän tuo toki koko totuus ole, Final Fantasyt ei tullut tuoreeltaan pclle, mutta toisaalta Clair Obscurkin on "ilmaisena" gamepassissa samaan aikaan kun nuo luvut ovat aika murskaavat. Toivoisi vaan että Final Fantasy-brändi annettaisiin vähän pätevämpiin käsiin.
 
Tässä on jotenkin niin paljon sydäntä mukana verrattuna, mitä itse koen, vaikka FF7 Rebirthin parissa. Hienoja juttuja siinäkin, vaikka jumahti itsellä, mutta joskus vielä.

Ihan en ole varma, että pitäisikö tässä parrya hivenen tuunata ja jotenkin tarkentaa. Voi olla, että vaatii vielä vaan reilummin treeniä niin en lukitse vastausta eikä ole kritiikki tässä vaiheessa. Taistelu tässä on kyllä ihan ehdotonta huippua joka tapauksessa.
 
Tässä on jotenkin niin paljon sydäntä mukana verrattuna, mitä itse koen, vaikka FF7 Rebirthin parissa. Hienoja juttuja siinäkin, vaikka jumahti itsellä, mutta joskus vielä.

Ihan en ole varma, että pitäisikö tässä parrya hivenen tuunata ja jotenkin tarkentaa. Voi olla, että vaatii vielä vaan reilummin treeniä niin en lukitse vastausta eikä ole kritiikki tässä vaiheessa. Taistelu tässä on kyllä ihan ehdotonta huippua joka tapauksessa.
En ole itse kovin pitkällä, mutta jos se on liian helppoa, se on sitten ihan OP koko ajan parrya heittää? Siinä pitää olla riskiä.
 
En ole itse kovin pitkällä, mutta jos se on liian helppoa, se on sitten ihan OP koko ajan parrya heittää? Siinä pitää olla riskiä.

Pitää olla toki. Ei tosiaan armoa anna parry tässä. Muutaman kerran ollut varma, että olin ajoituksessa kohdillaan, mutta en sitten osannut sanoa, että olinko myöhässä vai liian ajoissa. Lähinnä tälläinen ongelma ollut minulla. Sillon on hankalampi rukata ajoitusta, mutta siitä se pelaamalla. 😊
 
Voi että tämä on kyllä parantunut kokoajan edetessä. Alkaa kipuamaan jo todella korkealle omissa suosikeissa... Vielä olen pitänyt expert vaikeustasosta kiinni ja pitemmälle mentäessä meno helpottunut alkuun nähden. Ehkä vaan pientä alkukankeutta oli. Toki tuo buildien laajeneminen yms auttaa asiaa. Jos ihmeitä ei tapahdu, niin tämä on kyllä paras julkaisu moneen moneen vuoteen. Varsinkin genressään, mutta ihan muutenkin.
 
Huhtikuu on näköjään kuukausi, milloin julkaistaan se pienemmän studion tekemä yllättäjä. Lähes päivälleen vuosi ennen tätä tuli Steallar Blade. Hienoa kyllä nähdä, miten hyvän vastaanoton peli on saanut. Jännä nähdä, mikä on studion tulevaisuus.
 
Tämä oli itselle ensimmäinen kosketus JRPG/turn based maailmaan ja ensimmäisen 6h perusteella toimii todella hyvin. Combatissa on sopivassa suhteessa interaktioita ja taktiikkaa ja buildien rakentaminen on hauskaa. Parryjen ja dodge -combojen ländääminen on yllättävän tyydyttävää. Isosti plussaa myös siitä, ettei tässä tarvitse ostella potioneita ja miettiä liikaa inventoryn mikromanagerointia, vaan tallennuspisteiltä saa aina refillit. Säästää huomattavasti tarpeetonta näpertämistä ja minmaxausta. Hahmot, tarina ja maailma on laadukkaasti toteutettu ja todella koukuttava, tykkään myös siitä, että sekaan on viljelty sopivassa määrin huumoria keventämään tunnelmaa, ei ole jatkuvasti aivan kuolemanvakava ja synkkä meno. Ainut miinus tulee muutamista alueista, jotka olleet melko tyhjiä sisällöltään ja putkimaisia, ei kuitenkaan hetkauta kokonaisuutta. Mikäli tarina etenee jatkossakin yhtä erinomaisesti niin menee omalla listalla goat -luokkaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 872
Viestejä
4 756 507
Jäsenet
77 375
Uusin jäsen
Eemeli2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom