Clair Obscur: Expedition 33's credits are a lot bigger than "30 developers".
www.rockpapershotgun.com
RPS katsoi että liikaa hypeä pienen indie studion menestyksestä ja ihmiset käyttävät 30 ihmisen tiimiä väärin keskusteluissa.
https://www.mobygames.com/game/241065/clair-obscur-expedition-33/credits/windows/ näkee että 403 tekijää oli mukana jossain määrin, AAA peleissä lukemat on tyyliin pari tuhatta nimeä listoilla.
"Gameplay Animation" oli tekemässä jokin korealainen tiimi 8 tyypillä. Musiikkia on muutama säveltäjä sandfall studiolla, loput kuorot ja orkesterit on tietysti ulkopuolisia. Ulkopuolistettu on ainakin osittain QA testaus, ääninäyttely, muut äänet, lokalisaatio, porttaus eri alustoille, trailerit, markkinointi/julkaisu, tuki.
Studio sai Epiciltä $50k megagrantin. He tietysti käyttävät UE5 ja sen mukana saa paljon muiden tekemää Unreal marketplace sisältöä peliin halvalla.
Strategia on siis että Studio keskittyy "hero asset" tekemiseen ja ulkopuolistavat kaiken geneerisen sisällön tai minkä voi jättää muiden firmojen harteille.
Jos haluaa pitää budjetit matalampana tässä on kaikki ainekset siihen, etenkin jos ulkoistamalla saa sisältöä peliin jonka tekemiseen ei tarvitse pitää ranskalaisia palkkalistoilla useita vuosia >100k € menoilla se helpottaa.