Civilization VI

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Näkyykö jostain, paljonko tulee hintaa kun ostaa myös expansionit? Se 20€ ei ole paha mutta jos tämä on PC-version tapaan toista sataa kaikkinensa niin ei kiinnosta (uudestaan) investointi, etenkin kun reissuakin on sattuneesta syystä aika vähän tiedossa.
Expansionit tulevat varmasti alennukseen jossain vaiheessa, itse olen ostellut niitä ajoittain jostain aleista ipadille.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Onko porukka pelannut tuota tabletilla, onko se hyvä (vs PC)?

Oma tabletti (Galaxy Tab S2) ei tuota saanut ladattua, varmaan korkea aika olis sekin sitten päivittää (ja tuo S2 on muksun käytössä ollutkin viimeiset 3 vuotta). Eka peli mitä huvittais tosiaan pelata vaikka mökillä riippumatossa.

Edit: PS4:lle toi toki löytyy lisäksi mutta ei padilla huvita pelata, varmaan tabletilla kohtuu sujuvaa?
Edit2: Eikun tosiaan, kyllähän sen tällä Galaxy S10 saa pyörimään, eli voi alustavasti kokeilla miltä se vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Modernilla iPadilla ihan ok ajankulua. Samat vaivat tässä ovat kuin PC:llä (idioottimainen AI).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Pitkästä aikaa pistin peliä pyörimään testatakseni tuota Secret Societies -tilaa ja nyt tuli tenkkapoo. Miten mä valloitan kaupungin, kun siellä on vampyyri, kaupungin muurit on tuhottu ja helat pommitettu nolliin mutta meleellä kun koittaa hyökätä että saisi vallattua sanoo vain "Attack inneffective" ja oma tyyppi ottaa pataan :beye:

edit: olikin vain liian heikko unit ilmeisesti
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 257
Noniin. Piiiiiitkästä aikaa täällä taas parisuhdepelaamista Civin voimin. Oli sekä Rise and Fall & Gathering Storm -lisärit käytössä. Rise and Fallia kokeiltiin joskus pari vuotta sitten, mutta sitten tulikin perjantaihin asti kestänyt tauko Civissä. Gathering Storm -lisäri on itseasiassa ihan kiva, tuo toistuva Meeting counsel tuo peliin ihan kivasti välitavoitteita, ja Rise and Fallin dark / golden ages sekin sävyttää pelaamista -> jotain muuta kuin vain suorittamista loppupeliin. Diplomatia voitto siintää yllättävän lähellä horisontissa, vaikka vielä meillä ei olla edes demokratiaan asti päästy civic-puussa. 16/20 Diplomatic voittopistettä jo kasassa. Taitaa tuo kyllä tulla paljon ennen kuin varsinainen tavoite (kulttuurivoitto).

Pelattiin viikonloppuna ensimmäistä kertaa Ruotsina. Meinasi kyllä punaviinit lentää näytölle ja spontaanit röhönaurut pääsi, kun kuului Ruotsin hyvin tunnistettava tunnusmusiikki, juuri kun vielä sopivasti oltiin tutkimassa meidän Åbo-kaupunkia:
Helan Går :kippis:
:)
 
Viimeksi muokattu:

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Ostin Switchille Gathering Stormin, Rise & Fall sekä ensimmäisen osan frontier passia että versio matchaa mitä omistan PC:llä.

Pakko sanoa että Civin pelaaminen on lisääntynyt huomattavasti. Tätä on yllättävä kiva hieroa Switchillä. Ehkä osa sitä on se että PCllä tuppaa pelaamaan isoja karttoja. Switchillä small map ja nopeammat pelit ovat melko kivoja. Saapahan edes joskus pelit pelattua loppuun.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Kyllä sen PC:lläkin huomaa, että ku poistuu siitä itelle "tutusta" nii alkaa pelit maistuun aina erillä tavalla. Vaihtaa pikkukartan, tai pientä saaristoa tai jotain muuta mikä vie pois siitä iänikuisesta täydellisenpaikan hinkkaamisesta. Tuli pelattua aika vasta peli jossa pienellä mantereella oli kaksi civiä itseni lisäksi ja useita kaupunkeja. Teki vähän ahtaaksi ja oli pakko vallotella jo alussa, että sai ylipäätään territoriota.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Kyllä sen PC:lläkin huomaa, että ku poistuu siitä itelle "tutusta" nii alkaa pelit maistuun aina erillä tavalla. Vaihtaa pikkukartan, tai pientä saaristoa tai jotain muuta mikä vie pois siitä iänikuisesta täydellisenpaikan hinkkaamisesta. Tuli pelattua aika vasta peli jossa pienellä mantereella oli kaksi civiä itseni lisäksi ja useita kaupunkeja. Teki vähän ahtaaksi ja oli pakko vallotella jo alussa, että sai ylipäätään territoriota.
Näinpä. Harmillisesti se aina aloittaessa noista ajatuksista huolimatta kumminkin menee melkein siihen megalomaaniseen "isoin mahdollinen ja paljon muita civejä".
Jotenkin tuntuu että lyhyt peli menee vähän niinkun hukkaan.

Seuraavassa kyllä otan helvetin ison alueen ja vähemmän civejä, tykkään ite siitä että saa rauhassa rakennella ja säätää. Säväyttää enemmän kun kohtaa uuden sakin, kun niitä tulee jatkuvasti, niin ei niihin jaksa oikein panostaa niin paljoa. Nuo mittakaavat on kumminkin tässä semmoisia isoimmillakin kartoilla, että ei kymmentä kaupunkia saa tehtyä ennenkuin on pari civiä heti iholla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Näinpä. Harmillisesti se aina aloittaessa noista ajatuksista huolimatta kumminkin menee melkein siihen megalomaaniseen "isoin mahdollinen ja paljon muita civejä".
Jotenkin tuntuu että lyhyt peli menee vähän niinkun hukkaan.

Seuraavassa kyllä otan helvetin ison alueen ja vähemmän civejä, tykkään ite siitä että saa rauhassa rakennella ja säätää. Säväyttää enemmän kun kohtaa uuden sakin, kun niitä tulee jatkuvasti, niin ei niihin jaksa oikein panostaa niin paljoa. Nuo mittakaavat on kumminkin tässä semmoisia isoimmillakin kartoilla, että ei kymmentä kaupunkia saa tehtyä ennenkuin on pari civiä heti iholla.
Itellä taas jotenki nuo tyhjät kartat on enemmän meh ja tuo rakentelukin alkaa välillä leipomaan. Varsinki sit ku vastustaja rakentaa jotain pikkukyliä joka hemmetin notkon täyteen. Yleensä ite kylläkin pelaan sillä, että civejä on vähemmän ku suositus, mutta saatan sit lisätä noita kaupunkivaltioita. Yks mielenkiintonen peli tuli siitä, kun pelasi sillä "uuden maan valloitus" kartalla, eli kaikki alotti samalta mantereelta ja yks iso manner oli vallotettavaks myöhemmin.

Pelin nopeus monesti määrittää vähän että mitä pelaan, hitaalla mielummin vallottelua, nopealla sit jotain teknologia/kulttuurivoittoja. Yhen yksikön siirtäminen taisteluun ku ei nopeudu yhtään vaikka muuten nopeus olis "multiplayer".
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Jeps, oon ite ottanut melkein kaikki noista voitoista pois, lähinnä katkeraan loppuun saakka menee nuo matsit (tai kunnes ite ragequittaan kun tajuan etten enää pärjää). Ja pisin mahdollinen vuoromäärä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Itse otan uskonto- ja diplomatiavoitot aina pois käytöstä ja poistan vuoromäärien rajan eli pistevoitto jää pois myös. Katsoo aina minkä sitten sattuu samaan mutta yleesä se on tiede tai valloitus. Online nopeus ja modeilla tieteen ja kulttuurin vaatima määrä noin 3x kokoiseksi. Ei tarvitse odotella jonkun builderin rakennusta 15 vuoroa mutta ei ole heti kaikki tekniikat auki.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
ITe en osaa oikeen noita uskontojuttuja hyödyntää, toki voitto on tehty pariinkin kertaan, mutta en jotenki jaksa vääntää niitä levittäjiä ja yrittää levittää sitä omaani, yleensä saan puolustettua omaani, mutta muuten ei riitä innostus. Silti kuitenki jos uskontovoiton laittaa pois päältä, nii vastustajat käyttää joskus poskettomasti resurssia uskontojen kanssa räpläämiseen. Noin muuten oon kyl nyt tasasesti laitellut noita eri voittovaihtoehtoja ja kokeillut myös niin, että on useita vaihtoehtoja eri komboilla.

Viime pelissä oli myös kummasti sitä, että vastustaja säästi paljon great personeita, viimeisiä civejä joita tuhosin, niin niillä saatto olla 6-8 personia siellä viimisessä kaupungissa jemmassa lopulta. Paljon olis AIssa kehittämisen varaa, ettei sille tarttis antaa jotain typeriä buusteja kompensoimaan typeryyttä.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
487
Koitin pelata tätä mutta ei vaan uppoa.. graafinen tyyli ei maistu ja muutenkaan en pidä pelillisistä uudistuksista. Civ 5 on mielestäni kivempi pelata.. eikö workereita saa automatisoitua?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Koitin pelata tätä mutta ei vaan uppoa.. graafinen tyyli ei maistu ja muutenkaan en pidä pelillisistä uudistuksista. Civ 5 on mielestäni kivempi pelata.. eikö workereita saa automatisoitua?
En kyl antais workereita automaatin hoidettavaks, niillä on muutama rakennus jonka jälkeen ne häviää. Pitää miettiä siis tarkkaan mihin ne käyttää, eikä niitä pyöri loppupelissä haittoina tekemässä jotain "turhia" pätkiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Koitin pelata tätä mutta ei vaan uppoa.. graafinen tyyli ei maistu ja muutenkaan en pidä pelillisistä uudistuksista. Civ 5 on mielestäni kivempi pelata.. eikö workereita saa automatisoitua?
Steam workshopista saa modin joka tuo Civ 5:n grafiikat. Itse pidän myös siitä ulkoasusta enemmän. Workereitähän tässä ei ole vaan tilalla on builderit joilla on 3-5 käyttökertaa jonka jälkeen katoavat. Rakennat olennaiset asiat omalla päätöksellä. Toki itsekin pidin siitä ettei tarvitse mikromanageroida noita.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
487
Steam workshopista saa modin joka tuo Civ 5:n grafiikat. Itse pidän myös siitä ulkoasusta enemmän. Workereitähän tässä ei ole vaan tilalla on builderit joilla on 3-5 käyttökertaa jonka jälkeen katoavat. Rakennat olennaiset asiat omalla päätöksellä. Toki itsekin pidin siitä ettei tarvitse mikromanageroida noita.
No mä ihmettelinkin mihin ne katosi :D Pelasin suomenkielistä versiota, huvikseni kokeilin. Ne taisi tosiaan olla rakentajia siinä.

Steam Workshopin modeja ei varmaan voi asentaa kun peli on Epicin launcherista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kyllä sen PC:lläkin huomaa, että ku poistuu siitä itelle "tutusta" nii alkaa pelit maistuun aina erillä tavalla. Vaihtaa pikkukartan, tai pientä saaristoa tai jotain muuta mikä vie pois siitä iänikuisesta täydellisenpaikan hinkkaamisesta. Tuli pelattua aika vasta peli jossa pienellä mantereella oli kaksi civiä itseni lisäksi ja useita kaupunkeja. Teki vähän ahtaaksi ja oli pakko vallotella jo alussa, että sai ylipäätään territoriota.
Sitten kun loppuu aloituspaikkahinkkaus, alkaa se valloitusoptimointi. Tässä pelissä on se ongelma, että civit on aivan eri tasoilla pelin alussa. Babylonia jyrää isonkin kartan nopeasti kovalla vaikeustasolla jos tekee mieli, Maorille ei voi kukaan mitään merikartoilla ja Mali yms. rahacivit nyt vaan ottaa pataan pitkälle ihan kaikilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
No mä ihmettelinkin mihin ne katosi :D Pelasin suomenkielistä versiota, huvikseni kokeilin. Ne taisi tosiaan olla rakentajia siinä.

Steam Workshopin modeja ei varmaan voi asentaa kun peli on Epicin launcherista?
:)
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Ny kyllä ärsyttää, kaikin puolin putkeen mennyt peli portugalilla, mutta great merchantteja ei vaan saa.
Jaa miksei? Koska typeränä en halunnut yhtä tiettyä tyyppiä ottaa, pistin refusea. Ainut ongelma, että ketään muu ei näytä niitä pisteitä oikein hankkivan, joten tällä hetkellä tilanne on se että sen rekrytointi ois maksanut 192. ja mulla on tässä odotellessa kerääntynyt jo noin 800 pistettä ku seuraavalla on 63/192 koossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Ny kyllä ärsyttää, kaikin puolin putkeen mennyt peli portugalilla, mutta great merchantteja ei vaan saa.
Jaa miksei? Koska typeränä en halunnut yhtä tiettyä tyyppiä ottaa, pistin refusea. Ainut ongelma, että ketään muu ei näytä niitä pisteitä oikein hankkivan, joten tällä hetkellä tilanne on se että sen rekrytointi ois maksanut 192. ja mulla on tässä odotellessa kerääntynyt jo noin 800 pistettä ku seuraavalla on 63/192 koossa.
Itse otan vain aivan kaikki joita tarjotaan sen enempää miettimättä :D
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Ja toinen mikä ärsyttää on ettei vieläkään ole mitään tapaa puuttua siihen jos liittolainen nyt vaan sattuu päättämään et tänään ois sopiva päivä valloittaa pari kaupunkivaltiota joiden suzerain mä olen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
780
Ja toinen mikä ärsyttää on ettei vieläkään ole mitään tapaa puuttua siihen jos liittolainen nyt vaan sattuu päättämään et tänään ois sopiva päivä valloittaa pari kaupunkivaltiota joiden suzerain mä olen.
Pelaatko ilman delsuja? Gathering stormin kanssa tuntuu AI toimivan huomattavasti loogisemmin. Suosittelen muutenkin koska tuo peliin paljon uusia juttuja. Diplomatiakin on parantunut verisestä ripulista ihan vaan kosteaksi pieruksi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Ny kyllä ärsyttää, kaikin puolin putkeen mennyt peli portugalilla, mutta great merchantteja ei vaan saa.
Jaa miksei? Koska typeränä en halunnut yhtä tiettyä tyyppiä ottaa, pistin refusea. Ainut ongelma, että ketään muu ei näytä niitä pisteitä oikein hankkivan, joten tällä hetkellä tilanne on se että sen rekrytointi ois maksanut 192. ja mulla on tässä odotellessa kerääntynyt jo noin 800 pistettä ku seuraavalla on 63/192 koossa.
Njoo näitten kanssa saa olla kyl "varovainen". Toinen mikä tuossa ärsyttää, ettei voi olla ihan varma, onko se great person viiminen great person. Eli jos sen skippaa nii onko siellä enää toista otettavana vai oisko vaan kannattanut ottaa. Ja tosiaan omassa viime vallotuspelissä huomasin, ettei vastustaja noita ihan hirveästi sit käytä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Pelaatko ilman delsuja? Gathering stormin kanssa tuntuu AI toimivan huomattavasti loogisemmin. Suosittelen muutenkin koska tuo peliin paljon uusia juttuja. Diplomatiakin on parantunut verisestä ripulista ihan vaan kosteaksi pieruksi.
Kaikki DLC:t ja Frontier Passi löytyy ja on käytössä. Jos hubblella niin Genghis Khan ei ole ehkä stabiilein liittolainen, mutta kulttuuri-Englantikin (mikä se Catherinen oli) meni syyllistymään moiseen
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
RaF sekä GS sisältävä versio tästä mulla Steamissä onkin. Tuli mieleen, että onko joku ostettava paketti, jolla saa kaiken sittemmin tulleen tai mitä tähän kannattaisi hommata, että saa merkittävät pelilliset ominaisuudet ajan tasalle? Jokaista civiä ei tartte olla jos ne pitää yksitellen lunastaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 411
RaF sekä GS sisältävä versio tästä mulla Steamissä onkin. Tuli mieleen, että onko joku ostettava paketti, jolla saa kaiken sittemmin tulleen tai mitä tähän kannattaisi hommata, että saa merkittävät pelilliset ominaisuudet ajan tasalle? Jokaista civiä ei tartte olla jos ne pitää yksitellen lunastaa.
Uusin lisäri sisältää kaikki pelilliset muutokset, käsittääkseni. (eli civejä ja wondereita jää uupumaan)
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Uusin lisäri sisältää kaikki pelilliset muutokset, käsittääkseni. (eli civejä ja wondereita jää uupumaan)
Se on siis tuo New Frontier Pass? Nimestä päätellen kuulostaa siltä, että sillä saisi jonkun tietyn ajan noita DLC:itä? On kyllä hintaa mutta lienee ihan mielekäs investointi jos pelistä tykkää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Se on siis tuo New Frontier Pass? Nimestä päätellen kuulostaa siltä, että sillä saisi jonkun tietyn ajan noita DLC:itä? On kyllä hintaa mutta lienee ihan mielekäs investointi jos pelistä tykkää?
Frontier pass on siis nimenomaan noita civejä ja wondereita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 411
Frontier pass on siis nimenomaan noita civejä ja wondereita.
Joo, GS jos kerran on, niin pitäisi olla kaikki pelilliset uudistukset mukana.

E. Frontier passissa tulee tosin uusia pelitiloja/moodeja
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
No hommasin tuon passin. Olihan siinä siis tosiaan pelillistä sisältöä noiden on/off ruksittavien pelitilojen muodossa (salaliittojengit, barbaariheimot jne).

Mutta hitto että perfektionismi nostaa heti päätään näissä aloituksissa (ja siis olen kaikkea muuta kuin perfektionisti) :D
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
643
Tilanne missä itse vähän myöhästyy uskonto hommissa ja vastustaja ehti oman kylän käännyttämään vääräuskoiseksi. Pari vuoroa myöhemmin omat profeetat ja kaveri syntyvät ja vääräuskosena. Kuinka tässä onnistuisi kääntämään homman takaisin haltuun vai onko peli menetetty tämän suhteen?
 
Liittynyt
21.02.2018
Viestejä
52
Tilanne missä itse vähän myöhästyy uskonto hommissa ja vastustaja ehti oman kylän käännyttämään vääräuskoiseksi. Pari vuoroa myöhemmin omat profeetat ja kaveri syntyvät ja vääräuskosena. Kuinka tässä onnistuisi kääntämään homman takaisin haltuun vai onko peli menetetty tämän suhteen?
Kerran onnistuin tuossa käyttämällä Rock Bandeja Religious Rock -promootiolla. Mutta ennen rokkibändien saamista taitaa olla mahdoton tehtävä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Tilanne missä itse vähän myöhästyy uskonto hommissa ja vastustaja ehti oman kylän käännyttämään vääräuskoiseksi. Pari vuoroa myöhemmin omat profeetat ja kaveri syntyvät ja vääräuskosena. Kuinka tässä onnistuisi kääntämään homman takaisin haltuun vai onko peli menetetty tämän suhteen?
Niin kauan ku sun Holy City on sun uskonnon hallussa, on vielä toivoa. Eli sieltä teet profeetoita ja käyt käännyttämässä kylän takaisin.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
643
Niin kauan ku sun Holy City on sun uskonnon hallussa, on vielä toivoa. Eli sieltä teet profeetoita ja käyt käännyttämässä kylän takaisin.
Okei, no sitten tuo on mennyttä. Yritin Gandhilla mennä vain uskonto linjalla, oli vähän paska aloituspaikka ja joutui siirtymään kauas lähdöstä niin vähän myöhästyi. :/
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 560
Peruspeli on EPICin ilmaistarjonnasta, ja nyt humblebundlessa olisi nuita lisäreitä tarjolla. Ei oikein ota tolokkua mitä kannattaisi ostaa: Civilization 6 Sale | Humble Store

Onko järkevintä ostaa tuo - ja vain tuo - GS?
GS:llä saa Rise and Falling pelimekaniikkamuutokset, joten pelimekaniikan puolesta GS:n ostaminen riittää. Rise and Falling sivilisaatioita sillä ei saa, mutta se tuskin on ihan päällimmäisenä murheena mielessä muutenkaan... New Frontier Passista minulla ei ole kokemusta, mutta eipä siinäkään mitään kiinnostavaa ole kuulostanut olevan. Omasta mielestäni pelkällä GS:llä saa siis parhaan hyödyn.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Tykkään Frontier Passissa Apocalypse moodista. Se tekee luonnonkatasrofeista pahempia ja antaa lisää "leveliä" ilmastonmuutokselle. Saa siinä myös jonkun hihhulin jolla voi luoda katastrofeja mutta sen hirveä fani en ole.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 221
Ostin sitten tuon GS:n humblebundlesta ja liitin epiciin, ei muuta kuin uutta peliä tulille.

Edellisessä pelissä kävi hassu juttu, kun Emperor-tasolla oleva Victoria paineli hurjalla etumatkalla, ja oli pakko hyökätä sen kimppuun kun ei oikein muuta voinut. Jostain syystä Victorialla ei ollut armeijaa käytännössä lainkaan, ja sain helposti kaksi kaupunkia, joissa ei ollut muureja. Homma sitten pysähtyi siihen, koska Bombardit eivät saaneet juuri naarmuja enempää paljon teknisesti edellä olevien kaupunkien muureihin. Noh, ajattelin, että samahan tässä on pommittaa, kun omille joukoillekaan ei näyttänyt tulevan vaurioita.
Aikani kaupunkia piiritettyä, suureksi yllätykseksi kaupungin ympärille ilmestyi kaksi AT-crew barbaaria! Mitä helvettiä! :woot: Mun sotilailla ei ollut niitä vastaan mitään mahdollisuuksia, vaan ne one-shottas minun piiritysjoukot :rofl2: Kävikö tuossa niin, että kaupunkilaiset kapinoivat ja siitä syystä kaupungin ympärille spawnasi barbaareja, jotka käytännössä sitten pelastivat kaupungin valtaukselta? Eihän tuossa ole mitään järkeä, että tuossa käy noin?

Toinen kummallisuus tuli, kun lähdin sitten Aztecin kimppuun. Itellä siis bombardeja ja varsijousia, ja Aztecit painelivat jo Information Erassa, laser-jetteineen, tankkeineen ja ydinsukellusveneineen. Vastaan tuli kuitenkin vain 4 ritaria, ja Aztecin armeija oli sitten siinä. Miksi ihmeessä ne eivät olleet tehneet armeijaa? Kolme tai neljä monernia unittia olisi varmaankin tuhonnut mun koko armeijan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Ostin sitten tuon GS:n humblebundlesta ja liitin epiciin, ei muuta kuin uutta peliä tulille.

Edellisessä pelissä kävi hassu juttu, kun Emperor-tasolla oleva Victoria paineli hurjalla etumatkalla, ja oli pakko hyökätä sen kimppuun kun ei oikein muuta voinut. Jostain syystä Victorialla ei ollut armeijaa käytännössä lainkaan, ja sain helposti kaksi kaupunkia, joissa ei ollut muureja. Homma sitten pysähtyi siihen, koska Bombardit eivät saaneet juuri naarmuja enempää paljon teknisesti edellä olevien kaupunkien muureihin. Noh, ajattelin, että samahan tässä on pommittaa, kun omille joukoillekaan ei näyttänyt tulevan vaurioita.
Aikani kaupunkia piiritettyä, suureksi yllätykseksi kaupungin ympärille ilmestyi kaksi AT-crew barbaaria! Mitä helvettiä! :woot: Mun sotilailla ei ollut niitä vastaan mitään mahdollisuuksia, vaan ne one-shottas minun piiritysjoukot :rofl2: Kävikö tuossa niin, että kaupunkilaiset kapinoivat ja siitä syystä kaupungin ympärille spawnasi barbaareja, jotka käytännössä sitten pelastivat kaupungin valtaukselta? Eihän tuossa ole mitään järkeä, että tuossa käy noin?

Toinen kummallisuus tuli, kun lähdin sitten Aztecin kimppuun. Itellä siis bombardeja ja varsijousia, ja Aztecit painelivat jo Information Erassa, laser-jetteineen, tankkeineen ja ydinsukellusveneineen. Vastaan tuli kuitenkin vain 4 ritaria, ja Aztecin armeija oli sitten siinä. Miksi ihmeessä ne eivät olleet tehneet armeijaa? Kolme tai neljä monernia unittia olisi varmaankin tuhonnut mun koko armeijan.
Siellä on jonkun toisen AI-pelaajan vakooja käynyt rekryymässä partisaaneja, ne spawnaa barbaareina ja barbaarien tekninen taso on maksimit mitä pelistä sillä hetkellä löytyy (eli vähintään yksi sivilisaatio oli kehittänyt AT crewiin vaadittavan teknologian ilmeisesti)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 221
Tämä sama homma toistui sekä lontoon että manchesterin piirityksessä. Voisko olla noin uskomaton sattuma?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Tämä sama homma toistui sekä lontoon että manchesterin piirityksessä. Voisko olla noin uskomaton sattuma?
Jos kaupungit eivät muuttuneet samalla free cityiksi (barbaarikaupungeiksi) niin kyllä. Silloin toki myös spawnaa kun kaupunki flippaa loyaltyn tippuessa liian alas
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 221
Jos kaupungit eivät muuttuneet samalla free cityiksi (barbaarikaupungeiksi) niin kyllä. Silloin toki myös spawnaa kun kaupunki flippaa loyaltyn tippuessa liian alas
Tuossa pelissä ei vielä ollut GS mukana, joten ei ollut koko loyalty-mekaniikkaa. Mutta eikö nuo barbaarit voi tulla jos kaupunkilaiset kapinoi liian matalan amenityn takia (mikä voisi tulla piirityksessä kun kaikki pillagoidaan)?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Tuossa pelissä ei vielä ollut GS mukana, joten ei ollut koko loyalty-mekaniikkaa. Mutta eikö nuo barbaarit voi tulla jos kaupunkilaiset kapinoi liian matalan amenityn takia (mikä voisi tulla piirityksessä kun kaikki pillagoidaan)?
Jaa, kai sekin mahdollista voi olla, en ole kyllä kertaakaan vielä törmännyt itse
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
55
Eikös siinä uudessa barbaari-modessa pysty lahjomaan barbaarit toisen pelaajan kimppuun? En ole itse sitä pelannut mutta muistan jostain kuulleeni. Toisaalta ehkä Vicillä on ollut barbaari-ongelma ja yleensähän ne sitten käy pelaajan kimppuun jos lähellä ovat.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 221
Eikös siinä uudessa barbaari-modessa pysty lahjomaan barbaarit toisen pelaajan kimppuun? En ole itse sitä pelannut mutta muistan jostain kuulleeni. Toisaalta ehkä Vicillä on ollut barbaari-ongelma ja yleensähän ne sitten käy pelaajan kimppuun jos lähellä ovat.
No tässä ei ollut barbaarikyliä lähellä, vaan ne spawnas suoraan kaupungin ympärille. Niistä olisi varmaan pitänyt olla haittaa Victorialle, mutta nyt tilanne oli niin hullu että niistä olikin hyötyä kun ne tuhosi hyökkääjät ja pelasti sen kaupungin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 221
Aikaisemmin kummastelin, että miksi AI ei tehnyt armeijaa, ei vaikka syttyi sota. Olen lueskellut kritiikkiä pelistä ja AI:n huono sotataito nousee usein esille. Noh, en arvannut että se olisi niin huono että se ei edes tee joukkoja.

Toinen peli menossa, pelaan kaverin kanssa tiiminä kuutta immortal-tason AI:ta vastaan. Tiimipeli antaa jonkin verran tasoitusta, koska resurssit ja rahat voi jakaa tarpeen mukaan. Peli on ollut varsin jännittävä, AI:n valtavan etumatkan takia on koko ajan pelko persiissä että koska sieltä tullaan tankeilla minun keihäitä vastaan. Lähdin tavoittelemaan kulttuurivoittoa ruotsilla, mutta aika pian kävi selväksi, että Tomyris karkaa teknologiavoittoon. Vaivalloisen varustautumisen jälkeen Tomyris kaatui kahden rintaman hyökkäyksellä, jonka jälkeen myös muut kolme samalta mantereelta aloittanutta AI:ta saatiin kampitettua.

Uskontoon panostin sen verran, että pystyin torjumaan uskontovoiton vastustajilta. Sotiminen kuitenkin vei veronsa ja kulttuurivoitto lipui saavuttamattomiin, käytännössä oma kulttuuri riitti puolustamaan vastustajien turismia vastaan. Pelissä onkin nyt edessä katkeransuloinen tappio, kun toisella mantereella olevat kaksi sivilisaatiota karkasivat raketilla taivaalle. Olen agressiivisesti kampittanut molempien etenemistä vakoojien avulla, mutta se ei selvästikään riitä. Sotatoimet on aloitettu toisella mantereella, mutta auttamatta liian myöhässä, peli päättynee tiedetappioon vuorolla millä hyvänsä.

Tuntuu että pelasimme kohtalaisen hyvin, mutta kauas jäimme voitosta. Onko pelissä muuta keinoa kampittaa AI:n tiedevoitto kuin käydä sen päälle sotilaallisesti?

Pelissä on diplomatiapisteiden suhteen porsaanreikä, siellä tiimissä voi helposti voittaa avustuskilpailut siten, että toinen antaa avustettavalle rahaa, jonka jälkeen raha annetaan takaisin. Tällä tavalla olisikin ollut mahdollista napata diplomatiavoitto vähän aiemmin, mutta koska sen tuntuu fuskaamiselta, jäi se tekemättä.

Civ6 on kyllä hieno peli. Olen näitä pelannut Civ3:sta lähtien (en kuitenkaan kovin paljoa), ja omasta mielestä kaikista merkittävimmät parannukset ovat: a) heksat, b) stack-of-doomien poisto ja c) districtit. Täytyy kuitenkin yhtyä laulukuoroon ja todeta, että pelin ylivoimaisesti suurin ongelma on susipaska AI. Täydellisen, totaalisen, käsittämättömän paska algoritmi, siis sotimisen suhteen. Pilaa niin valtavasti tätä hienoa peliä. Miten helkkarissa tuo voi edelleen olla noin huonossa kuosissa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
AI:n heikkous on kyllä tämän muuten loistavan pelin Akilleen kantapää. Usein jossain vaiheessa peliä voitto tai tappio on varmasti tiedossa koska mitään yllättävää ei tule tapahtumaan ja loppu onkin aika mekaanista kliksuttelua.

Usein varsinainen peli pelataan alussa kun tuntematon ympäristö tuo mukanaan yllätykset.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 417
Viestejä
4 160 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom