Cities Skylines *PC* *Xbox One* *PS4*

Hans_K

Team Amy
Platinum-jäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
114
Jos tuosta nyt tosissaan joku käännösprojektia haluaa itselleen ottaa ja DLC:tä uupuu, niin esittää asian kauniisti Colossal Orderille ja aika satavarmasti sieltä putoaa kääntäjille ilmaiset DLC koodit Steamiin.

Itse kun olen muropalkoilla niin DLC:t ei rasita kassaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 386
Tosta Suomennoksesta kannataisi vihjasta Cities Skylines tekijöille. Siellä vois ehkä jollakin olla kiinnostusta tuohon Suomennokseen.
 

Hans_K

Team Amy
Platinum-jäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
114
Joo näinhän se taitaa aika usein olla. Suomen kieli peleissä on kuitenkin aika pieni siivu maailmanmarkkinoilla. Jonkun verranhan noita suomiversioita löytyy vielä, mm. Sims, pari Sonyn first partyä ja EA:n urheilupelit. Vaikkei se nyt montaa kiloeuroa ehkä maksaisi kääntää tuommonen reilu 10k tekstiä ammattilaisella, niin kyllä sille rahelle aina parempaakin käyttöä löytyy.

Eniveis, ettei nyt mene ihan aiheen ohi lässyttämiseksi :D niin tuli tuommonen 2021 versio top modeista katsottua:
Top 20 Cities Skylines Mods and How to Use Them (2021) - YouTube

Ehkä tähän saisi taas inspistä modailla ja pelata hetken.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Iso työmäärä on kyllä, kun kaupungin aloittaa alusta asti ja yrittää saada esim 150 000 asukasta. Muuten on nyt mennyt hyvin, mutta kummastuttaa varsinkin tuo kuolleiden kuljetus, kun tuntuu että joka nurkka on täynnä hautuumaita tai polttolaitoksia ja silti tulee kaupunkiin merkintöjä, että voisko joku noutaa ruumiin pois. Kokonaisuutena peli on kuitenkin kiva ja on aina mielenkiintoista miettiä uudentyyppisiä kaupunkeja. Nyt on menossa Roudabouts versio, missä koko kaupunki on täynnä pieniä ja suuria liikenneympyröitä. Yllättähän hyvin tämäkin on toiminut, vaikka pelin vakio liikenneympyrät ovatkin käytössä, nehän eivät ole mitenkään parhaita liikenteen sujuvuuden kannalta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Mulle isoin työmäärä on aina siinä vaiheessa ku kaupunki saavuttaa sen jonku 50-100k asukasta ja pitää alkaa miettiin koko liikennehommaa uusiksi.

Nuita kuolinaaltoja voi vältellä tekemällä asuinalueita vähän tasaisemmin(eli ei kerralla kaavota high density residenceä isoa aluetta kerralla) ja muistaa, että ne kuolleet siirtyy niillä autoilla. Eli jos samasta talosta kuolee sata kerralla, nii tarvitaan melko monta autoa ennen ku se tyhjenee. Sillä välin ne autot ei sit muualla käy ja niitä kertyy. Toki hautumaaita kannattaa tyhjennellä välillä polttolaitoksiin =P. Rakentaa vaikka neljä viereen ja käskee tyhjentää sen nii ne ajaa käsittääkseni suoraan viereiseen polltohautauspaikkaan. Sit poistaa ne kun ei oo enää täyttä.
 
Liittynyt
18.07.2020
Viestejä
91
Mulle isoin työmäärä on aina siinä vaiheessa ku kaupunki saavuttaa sen jonku 50-100k asukasta ja pitää alkaa miettiin koko liikennehommaa uusiksi.
Itse suunnittelen liikenneverkkoa jo ihan kaupungin alkuvaiheessa, tärkeimpinä moottoritiet sekä 6-kaistaiset kokoojaväylät. Usein merkitsen niiden paikkoja maastoon(esim pienillä jalkakäytävän pätkillä, ei oo kalliita) jo heti kaupungin alkuvaiheessa. Vasta sitten kun kaupunki alkaa tuottaa rahaa niin rupean rakentamaan moottoriteitä, usein tyhjälle maalle, ja kaupunki sitten myöhemmin kasvaa moottoriteiden ympärille.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Itse suunnittelen liikenneverkkoa jo ihan kaupungin alkuvaiheessa, tärkeimpinä moottoritiet sekä 6-kaistaiset kokoojaväylät. Usein merkitsen niiden paikkoja maastoon(esim pienillä jalkakäytävän pätkillä, ei oo kalliita) jo heti kaupungin alkuvaiheessa. Vasta sitten kun kaupunki alkaa tuottaa rahaa niin rupean rakentamaan moottoriteitä, usein tyhjälle maalle, ja kaupunki sitten myöhemmin kasvaa moottoriteiden ympärille.
Ite taas toisaalta just tykkään siitä, että vedän sitä kaupunkia uusiksi enkä niinkään nyhrää aina niitä uusia alueita. Eli ihan surutta saatan vetää jonku alkuvaiheessa rakennetun asuinalueen kokonaan uusiksi. Vaikea itellä aina ennustaa mihin ne ruuhkat muodostuu kun ei aina ole visiota kovin pitkälle.
 
Liittynyt
18.07.2020
Viestejä
91
Ite taas toisaalta just tykkään siitä, että vedän sitä kaupunkia uusiksi enkä niinkään nyhrää aina niitä uusia alueita. Eli ihan surutta saatan vetää jonku alkuvaiheessa rakennetun asuinalueen kokonaan uusiksi. Vaikea itellä aina ennustaa mihin ne ruuhkat muodostuu kun ei aina ole visiota kovin pitkälle.
Tämäkin on totta, aiemmin rakennettujen alueiden uudelleensuunnittelu ja rakentaminen on monesti mukavinta. Tuo minun tyyli on välillä melko tylsä, ehkä voisi hieman muuttaa sitä niin ettei suunnittele liikaa valmiiksi... Hyvä että syntyy keskustelua niin tulee erilaisia näkemyksiä eikä pääse juurtumaan vanhoihin tapoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Itse taas en oikein pidä siitä jyräämisestä, kun puoli kaupunkia menee aina uusiksi. Olenkin miettinyt seuraavaa kaupunkia varten, että miten voisi suunnitella alueen kerrallaan valmiiksi ja sitten siirtyä seuraavaan. Kyllä se periaatteessa olisi mahdollista, voisi jättää tilaa sitten esim rautatielle yms vastaaville, jotka toteuttaisi myöhemmin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Pelityylejä on monenlaisia, omasta mielestäni tuollainen tulevaisuuden ennakointi aiheuttaa tylsistymistä pidemmän päälle. Orgaaniset, ihan aitojen kaupunkien näköiset kaupungit "vanhoine kaupunkeineen" sekä ongelmien ratkominen rajallisilla resursseilla on pelin suola. Alkuvaiheessa yleensä suunnittelen ihan vain päässäni että missä järjestyksessä kaupunki laajenee.

Joskus nuorempana vielä innostuin sandbox-tyylisestä rakentelusta rajattomilla resursseilla mutta nykyään kun koittaa niin max 1-2h kestää kiinnostus sellaisen kanssa, pelissä kuin pelissä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Mjoo, itelläkin ollut nyt piiitkä paussi tän suhteen. Odottelen lähinnä että sais ton Sunset Harborin järkihintaan nii vois taas kokeilla jotain uutta. Vanhassakin kaupungissa olis kyl tilaa rakennella, että ei siinä. Onkohan sieltä vielä montaa lisäriä tulossa, ei oo paljoa kuulunut mitää hetkeen, vai liekkö jo kakkonen kiikarissa ja seuraavat lisärit on lähinnä pikkulisureita. Tietää et se kaupungin alottaminen on ensin aika työlästä että siihen kiintyy ja sen jälkeen vaatii hemmetisti aikaa kun sitä säätää kohilleen. Toisaalta esim. tuo traffic manager oli itelle semmonen mikä teki pelistä mielekkäämmän ku pysty ohjaileen liikennettä ja road anarchyt yms. mahollisti pilkunnysväyksen teiden paikassa. Viime pelissä tosiaan huomasi, että noiden vanhojen alueiden muokkaus oli monesti mielekkäämpää ku uusien tekeminen ja just tuo vanhojen alueiden yhdistely uusiin teihin ja liikennelinjoihin toi haasteita.

Pariin kertaan on avovaimokin lykännyt oman savensa mun haltuun ja sanonut, että korjaa tuo liikenne/risteys ja sit on joko tarttunut toimeen tai yritetty yhessä ratkasta ongelmia.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 265
Tämä on Civilization VI:n ohella erittäin oivallista parisuhdepelaamista. Ei mene kategoriaan "tyhmä sotapeli", vaan yhteistä laatuaikaa yhdessä pelaten. Voiskin asentaa tämän pitkästä aikaa.
 

Hans_K

Team Amy
Platinum-jäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
114
Skylines on Paradoxin koko historian parhaiten myynyt peli, joten oma veikkaus että kakkonen on ollut työn alla jo useamman vuoden.
Paradoxin oman kaupan myydyimmät etusivu on aika karua katsottavaa. Vahingossa pari muuta peliä eksynyt joukkoon:
Games | Paradox Interactive (paradoxplaza.com)

Sunset Harbour on yhdeksäs "gameplay DLC". Tuliskohan sitten vielä yksi viimeinen kymmenes lisäri. Tai ehkä sieltä tulee Complete Edition missä kaikki palikat, ja samoihin aikoihin sitten vinkataan kakkosesta teaser trailerilla.

SC4 sai olla kunkkuna 2003-2015. CS ykkönen pysyy sitten kakkosen releaseen asti kunkkuna, niin oliskin sopivasti Cities 2 release date joskus 2023. Vai pitääkö sittenkin odotella vielä vuoteen 2027... Toivottavasti kakkosta ei sitten pilata millään väkinäisellä moninpelillä, mutta joku asymmetrinen nettipeli Death Strandingin tyyliin saattais olla ihan mielenkiintoista.

EDIT: eipäs kun Sunset taitaakin olla 8. expansion/gameplay dlc.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Vähän kyllä jaksan ihmetellä, että Sim Cityn tontille ei tullut muita pelejä ja mihin se Sim Citykin katosi, luulisin, että olis suosittu peli. No onneksi on tämä Skylines kuitenkin, eikös tämä ole ihan Tampereella kehitetty peli, ainakin PC-versio käsittääkseni.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
577
Varmaan huomasivat, kun Cities Skylines tuli, että Sim Cityn saattaminen pelattavalle tasolle vaatisi liikaa resursseja. Uusin Sim City oli kyllä aika kuraa verrattuna tähän.
 
Liittynyt
18.07.2020
Viestejä
91
Uusin 2013 julkaistu SimCity oli täydellinen epäonnistuminen jonka seurauksena EA sulki koko SimCityä kehittäneen studion. Tämän jälkeen Tamperelainen Colossal Orders näki mahdollisuuden ja teki Cities Skylinesin jonka julkaisi alkuvuodesta 2015.

Edit: Simcity Mobilen kehitystä jatkettiin kyllä tuonkin jälkeen, sitä tehtiin Suomessa EA:n studiolla.

Itse en tuota viimeisintä Simcityä ole kokeillutkaan, mutta aiempia kyllä tuli pelattua paljon, Simcity 4 oli erinomaisen hyvä. Tämä Cities Skylines on kaikilla osa-alueilla silti 10 kertaa parempi. Toivottavasti 2-versio tulee vielä joskus...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Jaah, sopivasti nyt oliki sunset harbor 6,79 hintaan Steamista ku osti tommosen paketin josta jo omisti kaiken. Lähtisköhä sitä taas rakentelee jotain ku saa tonihaukan pakettiin. Jaksaiskohan sitä vielä uuden kaupungin alottaa, on se aina nii iso työ rakennella niitä vesijuttuja että ne saa toimivaksi.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Steamissa tosiaan peli ja lisärit alennuksessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Jaah, sopivasti nyt oliki sunset harbor 6,79 hintaan Steamista ku osti tommosen paketin josta jo omisti kaiken. Lähtisköhä sitä taas rakentelee jotain ku saa tonihaukan pakettiin. Jaksaiskohan sitä vielä uuden kaupungin alottaa, on se aina nii iso työ rakennella niitä vesijuttuja että ne saa toimivaksi.
Jaa tuossahan olisi tosiaan voinut melkein euron säästää... Vähän ärsyttää nyt, kun maksoin sen 7,49 €, mutta enpä toisaalta jaksa lähteä tekemäänkään asialle mitään, kun on noin pienestä säästöstä kyse.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Moottoriurheilun ystävänä oon miettiny, että tähän sopis hyvin moottoriurheilu DLC.

Vois rakentaa oman radan, siihen lähtösuora xx autolle/prätkälle, katsomot, turva-alueet, viihdykkeet ja hotellit yms yms. Ovaaliradat eri kokosina olis kans kova.
Joku rallycross rata olis kans hauska ja siihen vois lisää soratietä ja asfalttia.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
57
Joskus viime toukokuussa(?) tää oli PS+ pelinä niin tuli napattua talteen ja tänään avasin ekaa kertaa.
Voi kiesus että on vaikea! Eikö tässä ole oikeasti mitään tutoriaalia tälläiselle nyhverölle jolle alkuperäinen SimCity (F-U-N-D) on viimeisin kosketus vastaaviin peleihin?

Jollain tasolla tajuan perusjargonit, mutta kun asukasmäärä menee +1500, niin tuntuu että käsissä on höyryävä kasa Suomea joten ei auta kun aloittaa mappi uusiks ja näin noidankehä on valmis.

Vai onko tässä vain niin jyrkkä oppimiskäyrä että tälläistä vasta-alkajaa rankaistaan armotta? Vai yritänkö vain liikaa kerralla? Yleensä tämmöinen simcity/civilization tason mikrohieronta on ollut mieleen
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
288
Joskus viime toukokuussa(?) tää oli PS+ pelinä niin tuli napattua talteen ja tänään avasin ekaa kertaa.
Voi kiesus että on vaikea! Eikö tässä ole oikeasti mitään tutoriaalia tälläiselle nyhverölle jolle alkuperäinen SimCity (F-U-N-D) on viimeisin kosketus vastaaviin peleihin?

Jollain tasolla tajuan perusjargonit, mutta kun asukasmäärä menee +1500, niin tuntuu että käsissä on höyryävä kasa Suomea joten ei auta kun aloittaa mappi uusiks ja näin noidankehä on valmis.

Vai onko tässä vain niin jyrkkä oppimiskäyrä että tälläistä vasta-alkajaa rankaistaan armotta? Vai yritänkö vain liikaa kerralla? Yleensä tämmöinen simcity/civilization tason mikrohieronta on ollut mieleen
Uuden kaupungin aloitus voi tosiaan olla hankalaa aluksi mutta kuten arvasitkin niin ei kannata tehdä liikaa heti. Sellainen pieni vinkki että kannattaa pitää peliä pausella heti aloituksesta kunnes tie/vesi/sähköverkot kattavat suunnilleen kaikki rakennusalueet koska noiden ylläpitomaksut alkavat juosta heti kun rakennat jotain. Tosin kun peliä pitää pausella niin uudet asukkaatkaan eivät lähde tulemaan kaupunkiisi mutta niitä kannattaa odottaa sitten kun annat ajan kulua (tämä on vain oma pinttynyt tapani aloittaa kaupunki ja olen testannut sen suunnilleen toimivaksi kunhan edellä mainitut asiat ovat kunnossa vaikka tili kävisi muutaman tonnin miinuksella). Jätä silti muutama tonni hätärakentamiselle jos joku asia sattui jäämään huomiotta ja joudut rakentamaan jotain seuraavaa leveliä ja rahapalkkiota odottaessa. Itsekin usein uutta kaupunkia aloittaessa olen hieman liian ahne ja rakennan liikaa teitä ja niiden tuomia rakennusalueita mutta niitä ei itse asiassa tarvitse heti alussa niin paljon kuin kuvittelisi. Aivan perusedellytykset vain kuntoon ensin ja siitä sitten lähtee laajentamaan hiljalleen (ja pari leveliä myöhemmin tuloja saattaa olla niin paljon ettei tiedä mihin sen kaiken käyttäisi jos perusteet ovat kunnossa).
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Peli tosiaan heti alussa pauselle.
sit mahdollisimman vähällä rakentamisella vedelle pumppaamo ja poisto, sit hiukan tietä teollisuudelle ja asutukselle. Vesiputket sinne. Sit sähköä kaikelle ja peli maksimi nopeudelle. Sit odotat kunnes talot rakentuu ja alkaa väki virrata.
Sen jälkeen pikku hiljaa lisäilet sen mukaan alueita mitä siellä alhaalla on niitä palkkeja.

Ja youtubeen vaikka joku Cities Skylines perfect start tms, niin näet optimaalisen aloituksen.
Jokatapauksessa aloita todella hitaasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Palveluita ei kannata alussa tarjota yhtään enempää kuin on pakko. Alussa taitaa olla pakko tarjota vain vesi (niin puhdas kuin jätevesikin) ja sähkö, pian kuvioihin astuu mukaan myös jätehuolto ja kuolleista huolehtiminen. Jos on tiukkaa, myöskään paloturvallisuudesta ei kannattane välittää ennen kuin oikeasti syttyy tulipalo. Terveydenhuollosta ja koulutuksesta, poliisista nyt puhumattakaan, ei kannata välittää yhtään ennen kuin nämä perusjutut on hoidettu. Kun toimii tähän tapaan ja kaavoittaa alueita sen mukaan, mille on oikeasti kysyntää, talous pysyy alussa kunnossa, jolloin pelissä pääsee pikku hiljaa etenemäänkin.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
57
Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä! Tuossa kun yöllä katseli myös muutamat lets play videot niin tajusin heti että yrittänyt aivan liian vaikeasti kaiken. Josko tänään lähtisi sujumaan hiukan paremmin.

On kyllä todella outoa että minkäänmoista pikkututoriaalia ei ole vaan heitetään aivan surutta bussin alle. En sitten tiedä olisiko ohjevihkosessa vinkkejä

EDIT. Mites muuten jos pelaa ilman yösykliä, niin voiko budjetoinnin puolelta vetää yön nollille vai?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 465
Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä! Tuossa kun yöllä katseli myös muutamat lets play videot niin tajusin heti että yrittänyt aivan liian vaikeasti kaiken. Josko tänään lähtisi sujumaan hiukan paremmin.

On kyllä todella outoa että minkäänmoista pikkututoriaalia ei ole vaan heitetään aivan surutta bussin alle. En sitten tiedä olisiko ohjevihkosessa vinkkejä

EDIT. Mites muuten jos pelaa ilman yösykliä, niin voiko budjetoinnin puolelta vetää yön nollille vai?
Eikös peli aina vasemmalle alas avaa sellaisia tooltip laatikoita kun jotain uusia juttuja avautuu? Ootko lukenut ne huolella läpi vai klikkaillut pois vaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Neljäs kaupunki oli itsellä sellainen, joka ei mennyt konkurssiin heti alussa. Että kyllä sen pelin oppii, kun jaksaa yrittää, sitten kun kaupunki kasvaa, niin tulee muita haasteita kuin talous ensisijaisena. Alussa on juuri se vaikeus, että pitäisi saada tarpeeksi asukkaita, että rahat eivät lopu heti alkuunsa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 465
Neljäs kaupunki oli itsellä sellainen, joka ei mennyt konkurssiin heti alussa. Että kyllä sen pelin oppii, kun jaksaa yrittää, sitten kun kaupunki kasvaa, niin tulee muita haasteita kuin talous ensisijaisena. Alussa on juuri se vaikeus, että pitäisi saada tarpeeksi asukkaita, että rahat eivät lopu heti alkuunsa.
Millä ihme jättipensselillä oikein vedätte noita kaupunkeja kasaan jos ne kaatuu jo alkuunsa? Mielestäni nimittäin tässä tuo taloudellinen vaikeustaso oli esim. Simcity 4:seen verrattuna varsin helppo. Vaikka modeilla tuotakin puutetta voi onneksi korjata.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
No alussa helpoin keino epäonnistua on rakentaa liikaa, tieverkostoa varsinkin. Toinen hyvä(huono) keino on ottaa se ainoa laina, jonka alussa saa. Ainakin Ps4 versiossa on kolme lainaa, joista alussa saa yhden käyttöönsä. Ottaa sen lainan ja vetää talouden niin tiukalle, että kaikki rahat menee koko ajan kaupungin kasvattamiseen. Jos tulee yksikin ongelma, esim sähköt ei riitä, niin voi olla, että ei ole rahaa korjata ongelmaa eikä saa uuttakaan lainaa jolla asian hoitaisi.

Asukkaat sitten kyllästyy, kun ei ole sähköä ja kaupungin kasvu tyrehtyy tai muuttuu negatiiviseksi, mutta talous on kuitenkin mitoitettu sen kasvun varaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
No tuli itekkin alotettua pitkästä aikaa alusta ja kyllähän se eka peli kaatu heti siihen, että loppu rahat ja unohtu yhistää joku jätevesipumppu sähköverkkoon tjsp. Eli todellakin liian isolla pensselillä. Toisella yrittämällä sit lopulta kyllästyin vaan siihen hitaaseen rakentamiseen ja löin loputtomat rahat päälle.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
No on tätä nyt vähän tullut jo nysvättyä ihan alusta alkaen. Kerranki otin screenshotin tästä alkuvaiheesta ku vielä kaikki on vähän "suunnitteilla" jos sitäkään. "Move it" on kyl mukava modi jota en oo aiemmin tajunnut ladata. Myös "tree brush" tekee noitten puitten laittamisesta vähän kivempaa. Myös Zoning toolilla on tullut leikittyä paljon.
255710_20210221234142_1.png



255710_20190207224950_1.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Tuossa kuvassa näkyy hyvin, miten kaupungin muoto seuraa maaston muotoja, sen takia näyttää niin hienolta tuo kaupunki. Pitäisi kyllä itsekkin pyrkiä samaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Tuossa kuvassa näkyy hyvin, miten kaupungin muoto seuraa maaston muotoja, sen takia näyttää niin hienolta tuo kaupunki. Pitäisi kyllä itsekkin pyrkiä samaan.
Mjoo, siksi pyrin ottamaan noita karttoja joissa on vesistöjä yms. muotoja, että on pakko mukautua eikä tuu vaan semmosta neliötä "parhaalla" mahollisella ruudukolla. Tuo saari sai inspiraationsa jostain Tampan saarista, sitä joutu vähän muokkaileen mieleisekseen ku oli niin pieni. Muutenki pyrin rikkomaan semmosta perus ruutukaavaa paljon ja tekemään "turhiakin" teitä ja väljempää rakennuskantaa.
 
Liittynyt
18.07.2020
Viestejä
91
No on tätä nyt vähän tullut jo nysvättyä ihan alusta alkaen. Kerranki otin screenshotin tästä alkuvaiheesta ku vielä kaikki on vähän "suunnitteilla" jos sitäkään. "Move it" on kyl mukava modi jota en oo aiemmin tajunnut ladata. Myös "tree brush" tekee noitten puitten laittamisesta vähän kivempaa.
Hyvän näköinen kaupungin alku. Tuo etualan asuinalue näyttää kivalta kun on jätetty pienet metsäkaistaleet sen ja isojen katujen väliin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Tuli tajuttua, että eipä oo oikeastaan ihan hirveesti etes näillä teollisuusalueilla leikkinyt vaikka lisärit(Industrial ja Park life) oli edellisen kaupungin loppuvaiheillakin mukana. Melkosesti saa aikaa hukutettua kun noitaki nyhrää lähinnä ulkonäköä ajatellen. Toimiviahan nuo ei sit kyllä ole enää kun ulkonäköä vaan miettii. Noihin campuksiin en oo vielä edes lähtenyt ku pintapuolisesti rykimään. Vievät vaan hirveästi tilaa, että tulee vähän fiilis, että saakohan näitä kaikkia mahtumaan tänne ilman että vievät puolet kartasta. Mukava kuitenkin, että vähän isompaakin rakennusta on tullut näiden myötä eikä pelkästään pikkumökkejä teollisuushalleina tai erillisiä toimimattomia assetteja.
255710_20210222175604_1.png
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Kovasti se laajenee pala kerrallaan. Tykkään tehä vähän sieltä täältä, enkä etene mitenkään systemaattisesti eteen päin. Välillä tekee ensin nuo päätiet ja lähtee sitten rakentaan ympärille tai sit tekee alueen ja alkaa sit miettiin miten sen sais yhistettyä olemassa olevaan verkostoon. Välillä sit jään leikkiin jollain modinpalasella liikennepoliisia tms. jotta näkee että onko koko liikennettä pakko muuttaa vai riittääkö muutama etuajo-oikeusmerkki. Pistin spoilereihin nii ei tarvi kaikkien ladata isoja kuvia.
255710_20210225201112_1.png

Yksityiskohtiakin tulee väkerrettyä vaikka niitä sit harvemmin jää sit kummemmin ihaileen. Tätä osaa kaupungista ehkä eniten säätänyt siirrellen puita ja rakentaen aitoja junaradan viereen yms. Tuota vasemmalla näkyvää yliopistoakin aikansa kyl hioi hienommaksi.
255710_20210225233717_1.png

Tekis mieli alkaa vaan pelaan jotain peliä jossa on joku kaupunki, tyyliin GTA tai Saints Row tms., että sais vähän inspiraatiota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
170k kaupunki, Ps4 konsolilla pelaan eli ei modeja. Aloin vaan miettimään tuota Import / Export asiaa. Mulla on import jotain 15-16 000 ja export 16-20, eli periaatteessa ei ole ollenkaan vientiä. Mistähän tämä johtuisi ja miten näitä lukuja saisi tasapainoon paremmin. Vai pitääkö edes saada? Käsittääkseni iso import luku tarkoittaa, että kaupunki hukkuu ruuhkaan ja sitä onkin ihan riittämiin, muistaakseni traffic on nyt 59%.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
170k kaupunki, Ps4 konsolilla pelaan eli ei modeja. Aloin vaan miettimään tuota Import / Export asiaa. Mulla on import jotain 15-16 000 ja export 16-20, eli periaatteessa ei ole ollenkaan vientiä. Mistähän tämä johtuisi ja miten näitä lukuja saisi tasapainoon paremmin. Vai pitääkö edes saada? Käsittääkseni iso import luku tarkoittaa, että kaupunki hukkuu ruuhkaan ja sitä onkin ihan riittämiin, muistaakseni traffic on nyt 59%.
Mistä tämmönen import/export etes löytyy, vai onko joku juttu joka on hävinny lisureiden myötä?

Vois kuvitella, että importit on nimen omaan kaupungin ulkopuolelta tulevaa tavaraa joka näkyy lähinnä tappiona. Omaa tuotantoa siis pitäis lisätä, mutta se kyl lisää liikennettä kaupungin sisällä.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
57
Mistä tämmönen import/export etes löytyy, vai onko joku juttu joka on hävinny lisureiden myötä?
Sieltä ne graafeista löytyy. Eli mistä katot vedet, sähköt, saasteet jne.

Vaikka ite nöösi olenkin tän pelin suhteen niin en oo tolla tuonnilla vaivannu päätä kun vienti on omassa pääkaupungissa metsää/maataloutta.

Liikennettä se kasvattaa kun kauppoihin pitää goodsit tuoda mutta mutta. Kai se siitä
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Sieltä ne graafeista löytyy. Eli mistä katot vedet, sähköt, saasteet jne.

Vaikka ite nöösi olenkin tän pelin suhteen niin en oo tolla tuonnilla vaivannu päätä kun vienti on omassa pääkaupungissa metsää/maataloutta.

Liikennettä se kasvattaa kun kauppoihin pitää goodsit tuoda mutta mutta. Kai se siitä
Mutta pitäähän niihin muutenki tuoda goodsit, jos ei importtina nii sit omalta alueelta. Ei itellä ole ainakaan ollut koskaan ruuhkaa kaupungin sisääntuloissa vaan aina sisäisen liikenteen solmukohat ja harvoin nyt teollisuus ihan kauppojen vieressäkään tavaraa on tekemäss.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
57
Mutta pitäähän niihin muutenki tuoda goodsit, jos ei importtina nii sit omalta alueelta.
No siis toki, vähän huonosti ilmaisin itseni. Mulla on industry dedikoitu lähes täysin lantavarpaille ja metsälle, niin sen takia goodsit tuleekin lähes täysin importtina.

Mites muuten uskaltaa tehdä; mulla on nyt about 49k ihmisen tuppukylä jossa on industry vähän omillaan ja sitten office, residental ja commercial vähän sekaisin.
Tekis mieli vetää pääväylät eri tavalla ja teoriassa lanata koko kaupunki täysin uuteen uskoon, eli zonettaa kaikki vähän erilleen, luoda järkevä paikallisliikenne jne. Onko tommonen edes teoriassa mahdollista vai tuleeko tuosta kuinka pahasti tukkaan? Tallennus/kokeilu on toki mahdollista, mutta en jaksa edes yrittää jos idea on valmiiksi kuollut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Mites muuten uskaltaa tehdä; mulla on nyt about 49k ihmisen tuppukylä jossa on industry vähän omillaan ja sitten office, residental ja commercial vähän sekaisin.
Tekis mieli vetää pääväylät eri tavalla ja teoriassa lanata koko kaupunki täysin uuteen uskoon, eli zonettaa kaikki vähän erilleen, luoda järkevä paikallisliikenne jne. Onko tommonen edes teoriassa mahdollista vai tuleeko tuosta kuinka pahasti tukkaan? Tallennus/kokeilu on toki mahdollista, mutta en jaksa edes yrittää jos idea on valmiiksi kuollut.
Teollisuus varmaan kannattaakin pitää enemmän tai vähemmän erillään sen haittavaikutuksien (liikenne, saasteet, melu) vuoksi, mutta valtavista teollisuusalueista minulla on tähän asti vain pahaa sanottavaa, sillä niiden liikenne menee hyvin helposti tukkoon. Muista alueista en osaa ihan hirveästi sanoa yksityiskohtia tuntematta, mutta asuinalueiltahan liikkuu porukkaa paljon muille alueille (kuin myös teollisuusalueilta kaupallisille alueille), joten jos erottelee eri alueet tiukasti toisistaan, liikenteeseen voi päästä herkästi muodostumaan solmukohtia eri alueiden välisten matkojen pidentyessä. Sinänsä ei toki kuulosta ongelmalliselta, jos liikenneyhteydet alueiden välillä (ja sisällä) saa pidettyä toimivina, mutta liikenne on kyllä tässä pelissä aina haaste, kun kaupunki kasvaa tarpeeksi isoksi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
No siis toki, vähän huonosti ilmaisin itseni. Mulla on industry dedikoitu lähes täysin lantavarpaille ja metsälle, niin sen takia goodsit tuleekin lähes täysin importtina.

Mites muuten uskaltaa tehdä; mulla on nyt about 49k ihmisen tuppukylä jossa on industry vähän omillaan ja sitten office, residental ja commercial vähän sekaisin.
Tekis mieli vetää pääväylät eri tavalla ja teoriassa lanata koko kaupunki täysin uuteen uskoon, eli zonettaa kaikki vähän erilleen, luoda järkevä paikallisliikenne jne. Onko tommonen edes teoriassa mahdollista vai tuleeko tuosta kuinka pahasti tukkaan? Tallennus/kokeilu on toki mahdollista, mutta en jaksa edes yrittää jos idea on valmiiksi kuollut.
Äkkiähän se menee miinukselle jos vedetään isoja alueita uusiksi. Kannattaa olla varovainen, tässä muutenki nuo tulot ja menot heittelee nii paljon "selittämättömästi". Ainakin edellisessä kaupungissa oli selkeä jojo-ilmiö, että rahan määrä pysy 7-9 miljoonan välissä jos ei mitään tehnyt, ensin meni hirveesti plussalle tulot että nousi ysiin ja sit miinukselle että laski seiskaan.

Ite teen aina niin että kaupat ja ihmiset on aikalailla sekaisin, että se liikenne vähän tasottuu, eikä oo niin suurta eri alueiden välillä. Teollisuuden tosiaan pidän kosmeettisistakin syistä omillaan, usein lähellä moottoritietä on ollut teollisuusalueita vähän omilleen rajattuna. Nyt tän industry-lisärin myötä on joutunut vähän miettii uudestaan ku nuo on niin isoja alueita, ku ennen pysty tekeen melkee joka rampin viereen jonku pienen teollisuusalueen(ja voishan sitä edelleen, vaan vähän tulee käytettyä tuota perus teollisuuskaavoitusta ku ei sille ole kysyntää).

Tiet maksaa yllättävän paljon ja samoin tuo maan muokkaaminen. Isot teollisuusalueet(ennen industry lisäosaa) oli varsinainen murhekryyni ja niiden tiet piti kyl miettiä hyvin. Yksisuuntaisia kannattaa hyödyntää nii tulee vähän risteyksiä missä autot ajaa ristiin. Yks halpa kikka on laittaa risteyksistä liikennevalot pois, jouduttaa yleensä liikennettä ku ne törmäilee toisiinsa ongelmitta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Ei kasva kaupunki ku maantieteellisesti, väkeä on edelleen ~70 000, mikä esim. edelliseen kaupunkiini on 100k vähemmän. Esteettisellä tyylillä ei väkeä kerry. Pysyypähän liikenne edes jotenkuten aisoissa, vaan saa sitä ruuhkia tälläkin määrällä. Ehkä vähän vähemmän on nyt jaksanut neppailla millään pikkuyksityiskohdilla ja yrittänyt jopa vähän tuota liikennettä nyt suitsia ku alkaa olla noita valmiin oloisia alueita joita tuskin lähden ihan radikaalisti enää muuttamaan.

Käynyt kyl mielessä, kun tämä kaupunki laajenee nii vauhdikkaasti, että ottaisko käyttöön kaikki 81 ruutua, tulee nimittäin tällä hetkellä jo tuolla ylälaidassa vastaan nuo mäet ja ainoa laajenemissuunta on tämä kuvan alalaita, erityisesti vasen alareuna minne jotain suurta saa vielä pykättyä. Nuo saaret tulee oleen mielenkiintosta väkertämistä jos en jätä niitä tuommoseksi.

255710_20210308202225_1.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Ps4:sella ei ole kuin 9 ruutua käytössä, tosin asukkaita on nyt 275k, joten en tiedä onko laskukaava jotenkin eri. Mutta 9 ruutua (areas) vaikuttaisi olevan maksimi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 299
Viestejä
4 197 302
Jäsenet
70 888
Uusin jäsen
Putjuh

Hinta.fi

Ylös Bottom