Cities Skylines *PC* *Xbox One* *PS4*

Hyvä kun tajus alkaa ottaa screenejä tästäki kaupungista tasaisin väliajoin. Hyvin huomaa kaupungin laajentumisen ja muutokset joita tekkee. Tuo Y-risteys Timbohilta on kyl kätevä paikoitellen. Toki siitä pitää vaihtaa kaikki kakskaistasiksi yleensä, mut muuten kyl. Ainoa kukkaristeys löytyy tuolta ihan ylhäältä. Noilla perus kotimaisilla liittymäsysteemeillä pärjännyt ihan hyvin tähän asti. Pilvenpiirtäjät ei oo pääasiassa sallittuja täl hetkel ku nuissa niemennokissa.
Vaihe 1.jpg
Vaihe 2.jpg
 
Liikenne on tässä on vaikea toteuttaa hyvin. Aina on jossain tukos vaikka miten yrittää parannella.
 
Liikenne on tässä on vaikea toteuttaa hyvin. Aina on jossain tukos vaikka miten yrittää parannella.
Joo, erityisen ongelman tuottaa tuo tekoäly, joka tykkää ajaa oikealla kaistalla vaikka vasemmalla olis tilaa ja eivät olis menossa seuraavasta oikealle. Myös hassusti ku poistaa liikennevalot ja säännöt nii autot sit vaan ajaa toisten läpi ja liikenne näyttää sujuvan paremmin.

Tuosta yhen modin national roadista on kyl jonku verran ollut apua. Sekä noista teistä missä on epäsymmetrinen määrä kaistoje. Risteyksissä voi siis olla kääntymiskaistat kahteen suuntaan ja poistumiskaistoja vain yksi.

Capture.JPG


Kaupunkisuunnittelussa on ollut apuna myös se, että välttää valtavia kerrostaloalueita ja sekoittelee noita districtejä keskenään. Eli yks alue ei oo pelkkää taloa ja yks kauppoja, jolloin liikenne hieman tasaantuu ja lyhenee. Officejakin voi heittää sinne tänne ja tuonne nii ei tuu sitä valtavaa työmatkaruuhkaa yms. tietyille alueille. Teollisuuden taas olen sijoittanut valtatien viereen, nii ei haittaa vaikka sitä tien ympäristöä saastuttavatkin, ja heil on lyhyt matka sit motarille. Tuo suomessa suosittu motariliittymä vie myös sen verra vähä tilaa, että niitä voi sit laittaa suht tiuhaan ja välttää sen yhen valtavan kukkaristeyksen tukkeutumisen.

Ihan perus liikenneympyrästäkin on toki apua ku väkertää, vähän lyhentää jonoa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, erityisen ongelman tuottaa tuo tekoäly, joka tykkää ajaa oikealla kaistalla vaikka vasemmalla olis tilaa ja eivät olis menossa seuraavasta oikealle. Myös hassusti ku poistaa liikennevalot ja säännöt nii autot sit vaan ajaa toisten läpi ja liikenne näyttää sujuvan paremmin.

Tuosta yhen modin national roadista on kyl jonku verran ollut apua. Sekä noista teistä missä on epäsymmetrinen määrä kaistoje. Risteyksissä voi siis olla kääntymiskaistat kahteen suuntaan ja poistumiskaistoja vain yksi.

Capture.JPG


Kaupunkisuunnittelussa on ollut apuna myös se, että välttää valtavia kerrostaloalueita ja sekoittelee noita districtejä keskenään. Eli yks alue ei oo pelkkää taloa ja yks kauppoja, jolloin liikenne hieman tasaantuu ja lyhenee. Officejakin voi heittää sinne tänne ja tuonne nii ei tuu sitä valtavaa työmatkaruuhkaa yms. tietyille alueille. Teollisuuden taas olen sijoittanut valtatien viereen, nii ei haittaa vaikka sitä tien ympäristöä saastuttavatkin, ja heil on lyhyt matka sit motarille. Tuo suomessa suosittu motariliittymä vie myös sen verra vähä tilaa, että niitä voi sit laittaa suht tiuhaan ja välttää sen yhen valtavan kukkaristeyksen tukkeutumisen.

Ihan perus liikenneympyrästäkin on toki apua ku väkertää, vähän lyhentää jonoa.
Justiinsa puhut järkeä.Näin se sujuu paremmin.Jatketaan rakentelua:D
 
Onko tähän sellasta modia, että kaikki tietynlaiset tiet voi muuttaa tietynlaiseksi tieksi kerralla?

Tyyliin moottoritiet voi muuttaa kaikki suoraan moottoritieksi missä on äänivalli? Tai kaikki hiekkatiet suoraan asfalttitieksi?
 
Onko tähän sellasta modia, että kaikki tietynlaiset tiet voi muuttaa tietynlaiseksi tieksi kerralla?

Tyyliin moottoritiet voi muuttaa kaikki suoraan moottoritieksi missä on äänivalli? Tai kaikki hiekkatiet suoraan asfalttitieksi?
Eipä ole tullut vastaan. Ei tosin moiselle ole ollut tarvettakaan. Traffic Manager: President editionissa tosin voi säätää jokaisen tien nopeusrajoituksen niin ettei yksittäisiin teihin tarvitse koskea.
 
Eipä ole tullut vastaan. Ei tosin moiselle ole ollut tarvettakaan. Traffic Manager: President editionissa tosin voi säätää jokaisen tien nopeusrajoituksen niin ettei yksittäisiin teihin tarvitse koskea.

Lähinnä sen takia kun noi tiet joissa on vaikka puita välissä aiheuttaa vähemmän melusaastetta, ni olis hyvä jos pystyis suoraan kaikki kerralla vaihtaa.

Mulla on toi traffic manager. Miten siinä pystyy vaihtamaan suoraan kaikkien moottoriteiden nopeudet -> 130?
 
Lähinnä sen takia kun noi tiet joissa on vaikka puita välissä aiheuttaa vähemmän melusaastetta, ni olis hyvä jos pystyis suoraan kaikki kerralla vaihtaa.

Mulla on toi traffic manager. Miten siinä pystyy vaihtamaan suoraan kaikkien moottoriteiden nopeudet -> 130?
I feel the need, the need for speed.
I feel the need....JPG
 
Rakenna eden project niin pääset noista saasteista eroon suurimmaks osaksi.

Minkähänlainen tuo olis toisella mappityypillä joka sallii pilvenpiirtäjät =P
Olen rakentanut kaikki erikoisrakennukset mutta tuo vaatisi muistaakseni jonkin käsittämättömän hölmön "saavutuksen" joka olisi negatiivinen yleisesti ottaen kaupungin menestymisen kannalta. Mutta rahaa on tällä hetkellä jotain reilu 8 miljoonaa, jonkin toisen hölmön "saavutuksen" voisi kai koettaa avata sen turvin että voisi rakentaa jonkin uniikin rakennuksen mutta ei oikein sovi omaan ajatteluuni että huonontaisi kaupungin toimintaa saadakseen jotain lisää. Enkä ole ymmärtänyt vielä tuotakaan pilvenpiirtäjien merkitystä mutta olen vielä aloittelija tässä pelissä kuten aiemmin mainitsin jossain, tykkään vain rakennella koska se vie ajatukset mukavasti pois muista huolista.
 
Olen rakentanut kaikki erikoisrakennukset mutta tuo vaatisi muistaakseni jonkin käsittämättömän hölmön "saavutuksen" joka olisi negatiivinen yleisesti ottaen kaupungin menestymisen kannalta. Mutta rahaa on tällä hetkellä jotain reilu 8 miljoonaa, jonkin toisen hölmön "saavutuksen" voisi kai koettaa avata sen turvin että voisi rakentaa jonkin uniikin rakennuksen mutta ei oikein sovi omaan ajatteluuni että huonontaisi kaupungin toimintaa saadakseen jotain lisää. Enkä ole ymmärtänyt vielä tuotakaan pilvenpiirtäjien merkitystä mutta olen vielä aloittelija tässä pelissä kuten aiemmin mainitsin jossain, tykkään vain rakennella koska se vie ajatukset mukavasti pois muista huolista.
Pilvenpiirtäjät mahtaa olla puhtaasti esteettinen seikka. Siellä on se joku asetus mikä mahollistaa niiden tulemisen noiden punakattoisten talojen tilalle(LVL5 resident tai LVL3 kauppa/toimisto).

Samalla tavalla noihin rakennuksiin ja acheihin löytyy asetukset "unlock all" ja pidä muissa mapeissa saavutetut rakennukset/saavutukset. Eli voi vaikka save scummata, hankkia sen jonku rakennuksen ja loadata pelin ajalta ennen kuin sitä lähti yrittään.

Eipä siitä edenistä muuta iloa ole kuin, että kaupunki näyttä siistimmältä, saman voi toki tehdä modeilla. Ja tosin saahan sillä jätevesilaitoksista puhtaan veden pumppaamoita, joten voi sit tehä tekojärviä yms.
 
Pilvenpiirtäjät mahtaa olla puhtaasti esteettinen seikka. Siellä on se joku asetus mikä mahollistaa niiden tulemisen noiden punakattoisten talojen tilalle(LVL5 resident tai LVL3 kauppa/toimisto).

Samalla tavalla noihin rakennuksiin ja acheihin löytyy asetukset "unlock all" ja pidä muissa mapeissa saavutetut rakennukset/saavutukset. Eli voi vaikka save scummata, hankkia sen jonku rakennuksen ja loadata pelin ajalta ennen kuin sitä lähti yrittään.

Eipä siitä edenistä muuta iloa ole kuin, että kaupunki näyttä siistimmältä, saman voi toki tehdä modeilla. Ja tosin saahan sillä jätevesilaitoksista puhtaan veden pumppaamoita, joten voi sit tehä tekojärviä yms.
Ok, tavallaan ymmärrän ja tavallaan en, enkä ole käyttänyt mitään modeja toistaiseksi vaikka käsittääkseni esim. "hylättyjen rakennusten automaattinen tuhoutuminen" -modi auttaisi vähän mielenrauhan kannalta mutta ei kuitenkaan poistaisi varsinaista ongelmaa.
 
"hylättyjen rakennusten automaattinen tuhoutuminen" -modi
Tämä tuli tänään laitettua kun ei millään jaksanut itse niitä tuhota, ja jos antoi vaan olla, niin väki vähenee...
Aivan ehdoton modi kun päässyt pidemmälle. Oma kaupunki pyörii mukavasti siellä 80k asukkaan tienoilla, mutta kaupunki suunnittelu on sanalla sanoen paska :D
Eka kaupunki kyseessä, joten ei millään ole saanut mitään järkeä siihen kun rakentanut vain sitä mukaa ku paalua on :D
 
Kymmeniä kaupunkeja on tullut rakennettua. Jossain 200k paikkeilla homma kuitenkin lopahtaa.

Oma suunnittelu on mennyt pitkälti julkistä liikennettä kehittäessä. Kuitenkin jossain vaiheessa julkinen liikenne vain lopettaa toimintansa. Eli vaikka teet minkälaisen verkoston tahansa, niin ihmiset siitä huolimatta liikkuvat? En tiedä millä...

Esimerkiksi jos kaupunki koostuu kolmesta alueesta, joissa kaikissa on palveluita, asutusta, teollisuutta jne, niin ihmiset eivät valitse työpaikakseen tai koulukseen siellä omalla alueella olevaa paikkaa, vaan esimerkiksi sieltä toiselta alueelta. Eli loogisesti julkisilla pitäisi olla hirveä määrä liikennettä. Näin onkin johonkin noin 100k asukkaan kaupunkiin asti, sen jälkeen minusta tuntuu ettei peli simuloi enää asukkaiden liikkumista niinkuin on alunperin ollut tarkoitus. Olen saanut julkisilla liikkumaan parhaimmillaan noin 15-17k ihmistä, en yhtään enempää vaikka kaupunki olisi kymmenen kertaa suurempi.

Rakensin ihan kokeeksi vuoren rinteelle noin 2500 ihmisen asuinalueen, ilman mitään palveluita paitsi koulut jne. Vuorelta alas pitkä mutkitteleva kaksikaistainen tie ja monorail. Tiellä lähinnä roskautoja jne. muuta satunnaista. Monorailin aseman laskin näytti parhaimmillaan 80 ihmistä. Kummassakin päässä monorailiä teollisuutta ja palveluita jne. työpaikkoja.

Onko muilla samoja kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tämä vihdoin muutaman hassun YT-videon innoittamana aloitettua ja koukutti heti. Aikaisempaa city sim -kokemusta lähes nolla mutta kyllä tähän nopeasti pääsi kiinni. Nyt populaa joku 40k ja suurin ongelma on tosiaan se liikenne. Ei oikein maalaisjärjellä saa järkeviä teitä kehiteltyä vaan pitäisi kai olla kaupunki-insinöörin paperit ja ymmärrys tekoälyn mutkista. Pelaan sääntöjen mukaan nyt aluksi, tarkoitus luoda vähän mielenkiintoisempia kaupunkeja myöhemmin.
 
Tuli tämä vihdoin muutaman hassun YT-videon innoittamana aloitettua ja koukutti heti. Aikaisempaa city sim -kokemusta lähes nolla mutta kyllä tähän nopeasti pääsi kiinni. Nyt populaa joku 40k ja suurin ongelma on tosiaan se liikenne. Ei oikein maalaisjärjellä saa järkeviä teitä kehiteltyä vaan pitäisi kai olla kaupunki-insinöörin paperit ja ymmärrys tekoälyn mutkista. Pelaan sääntöjen mukaan nyt aluksi, tarkoitus luoda vähän mielenkiintoisempia kaupunkeja myöhemmin.
Eipä taida omakaan liikenneosaamiseni olla mitään huippuluokkaa, mutta tähän asti parhaat tulokset on tullut sillä, että on yrittänyt pitää yhtenäisten alueiden koon pienenä. Tällöin millekään alueelle ei yksinkertaisesti pääse kertymään liikaa liikennettä vaan liikenne ohjataan niille väylille, joilla riittää kapasiteettia - eli siis usein moottoriteille. Sopivan kokoisilla aluiella myöskään liittymien koko ei pääse kasvamaan liikaa. Silloin mennään oman kokemukseni perusteella metsään ja pahasti, jos rakennetaan iso alue, jolla on vain muutama liittymä isomman kapasiteetin väylille. Varsinkin isot teollisuusalueet voivat olla liikenteen kannalta pahoja, sillä teollisuusalueilla on yleensä runsaasti liikennettä.
 
Itse ainakin oppinut kaupunkeja rakentaessa juurikin sen, ettei kannata rakentaa mitään isoja kerrostaloalueita tai kauppa-alueita, vaan sekoitella erikokoisia alueita sinne tänne. Teollisuus kannattaa rakentaa ison iten varteen, järkevine liittymineen välttääkseen ruuhkat. Liian kauaksi asutuksesta ei kuitenkaan kannata rakentaa teollisuutta, ettei teollisuus valita jatkuvasti työvoimapulasta.

Ainoa ongelma mihin en järkevää ratkaisua keksinyt on, miten saada riittämään kouluttamattomia työntekijöitä esim. maatalouteen ja kaivoksiin, samalla kun yrittää pitää korkeaa koulutustasoa yllä. Vaikka aivan eristyksessä olevan asuinalueen rakentaa lähelle teollisuusaluetta, niin ajan kanssa ilmeisesti koulutettuja ihmisiä muuttaa tuonne ja syrjäyttää kouluttamattomat. Melko turhauttavaa yrittää hyödyntää luonnonvaroja tässä...
 
Suosittelen paria modia*, jolla noita voi vekslata. Toki sitten miettimään ihan niitä perusasioita, mihin suuntaan liikenne liikkuu ja mikä on oikeasti tukossa. Se että koko tie näyttää punasena trafficissa, ei tarkota sitä, että kaikki kaistat on tukossa.

Yleissääntönä on, että risteyksiä kannattaa olla peräkkäin vähän ja moottoritieliittymiä paljon. Tähän auttaa esimerkiksi se, että tekee asuinalueille vain yhden tien. Tällöin ruuhka hieman tasautuu asuinalueen sisään, eikä esim. valtaväylälle. Kaikkien teiden ei myöskään tarvi risteytyä vaan voivat mennä toisten yli ja ali. Myöskään 6 kaistasen pääväylän varteen ei kannata tehdä aina taloja. Tiestöstä ja julkisesta liikenteestä kannattaa myös rakennella hieman hierarkkista. Eli niin, että busseilla mennään metroasemille ja metroilla pitkät matkat. Pikkuteiltä mennään keskikokoisille ja niiltä isommille ja yhä isommille.

Erin tyyppisiä asuinalueita kannattaa tehdä, ei pelkkää kerrostaloa ja pilvenpiirtäjää ja toki sekaisin asuinalueita, toimistoa ja kauppaa. Teollisuuttakin voi sijoittaa esim. moottoriteiden viereen, missä on muutenkin meluisaa ja saasteista, ja siitä saa hyvät yhteydet. Ja yleensäkkin väkimäärä per talo kasvaa lähes suhteessa pinta-alaan. Eli isot tontit takaa isot ruuhkat. Kävelykatujen määrästä kannattaa pitää huolta, erityisesti semmoisista, mitkä vähentää suojateitä(varsinkaan jos ei käytä modia, jossa voi poistaa suojatien käytöstä).


Tuohon koulutusongelmaan löytyy muistaakseni After Darkista tai Snow Fallista ratkaisu, jossa voi laittaa kaupunginosalle "pois kouluista" painotuksen. Osittain vähentää kouluttautumista. Toisaalta yliopistoja ei kannata turhaan pitää liikaa. Satellite dish -modi toimii 50 hengen yliopistona, joka tarjoaa buustia asuinalueille, muttei liikaa opiskelupaikkoja.

*Traffic Manager: President edition : antaa mahdollisuuksia säätää yksittäisten kaistojen kääntymisiä, kaistojen ja teiden nopeusrajoituksia, poistaa suojateitä yms yms yms. Älyttömästi vaihtoehtoja pikkunyhertämiseen, varsinki jos on muutamia ongelmapaikkoja.

Network Extensions 2: Lisää erilaisia tievaihtoehtoja, esim. epäsymmetriset tiet, 3 kaistaa yhteen suuntaan ja yksi toiseen yms. Tästä hyötyy parhaiten yllä mainitun modin ansiosta.
 
Traffic manageria olen joo käyttänyt melkein alusta asti. Tuolla saa muokattua hiekkatiestäkin vaikka moottoritien tarvittaessa. Ja näkee paremmin dataa liikennemääristä ja reiteistä. Tuo modi ei mielestäni vaikuta saavutuksiin(?).
 
Traffic manageria olen joo käyttänyt melkein alusta asti. Tuolla saa muokattua hiekkatiestäkin vaikka moottoritien tarvittaessa. Ja näkee paremmin dataa liikennemääristä ja reiteistä. Tuo modi ei mielestäni vaikuta saavutuksiin(?).
Eikö periaatteessa kaikki modit estä saavutukset, mutta sitten on se modi joka poistaa ton ominaisuuden käytöstä :vihellys:
 
Eikö periaatteessa kaikki modit estä saavutukset, mutta sitten on se modi joka poistaa ton ominaisuuden käytöstä :vihellys:
Näin minunkin käsittääkseni. Jotain sisältöä saa kyllä ilman, että estää saavutusten saantia, mutta kaikki varsinaiset modit estävät saavutusten saannin (paitsi se, joka pistää ne takaisin saataville).
 
Tulipahan tähän taas tartuttua, ensimmäistä kertaa sitten julkaisun. Vaan tulipahan huomattua yksi asia minkä olinkin jo ehtinyt unohtaa, musiikit räpsivät ja poksuvat rasittavasti jostain ihmeellisestä syystä. Monia muitakin sama vika vaivannut alusta asti mutta ilmeisesti niin hämärä vika ettei ole saatu korjattua, kaippa jokin tietty rauta aiheuttaa tms. Meinasi alkaa ärsyttämään kun tuli vielä varsinaisten lisäreiden lisäksi napattua nuo radiokanavat, vaan aikani kun yritin keksiä millä sen saisi korjattua totesin vaan että paskat ja laitoin foobarin taustalle ja pelistä musiikit pois. Kun vielä nuo radiomusiikitkin löytyy pelin asennuskansiosta .oggeina, niin ei muuta kuin Dimmua taustalle ja palokunnalle potkut.

Välitömästi täysin koukussa, Konnevesi Deluxe kehittyy vauhdilla ja on jo lupaavasti korviaan myöten veloissa.
 
Empä oo kyl tässä pelissä koskaa käyttänyt tuota lainaominaisuutta. Paitsi kerran ku piti pelastaa emännän kaupunki sen jälkeen ku se oli päättänyt hankkia tämän ja edellinen save ei ollut jostain syystä käyttökelpoinen(oiskohan luottanut autosaveen tms.)
Capture.JPG
 
Empä oo kyl tässä pelissä koskaa käyttänyt tuota lainaominaisuutta. Paitsi kerran ku piti pelastaa emännän kaupunki sen jälkeen ku se oli päättänyt hankkia tämän ja edellinen save ei ollut jostain syystä käyttökelpoinen(oiskohan luottanut autosaveen tms.)
Capture.JPG

Taisin aiheuttaa lainatarpeen pitkälti sillä että rakensin liikaa liian nopeasti, tullut vielä kaiken lisäksi pidettyä ajan kulku hitaimmalla.
 
Sain viimein rakennettua Eden Projectin joka vaati Official Parkin rakentamisen joka vaati 10k neliötä rakennettua toimistokaavaa jonka sain sattumalta viimein täyteen tuhoamalla hylättyjä rakennuksia ja korvaamalla ne toimistokaavalla. Toinen illan saavutus oli Hadron Colliderin rakentaminen joka vaati Posh Mallin rakentamisen joka vaati kaikkien veroprosenttien pitämisen max 4% 20 viikon ajan joka vei rahaa menetettyinä verotuloina noin 6 miljoonaa mutta sitä oli onneksi reservissä juuri tarpeeksi.

Entäs sitten? Ympyräkaupunki voi edelleen hyvin mutta rakentamaan ei pahemmin enää sovi ja hylättyjä rakennuksia ei ole juuri ollenkaan ja niitä ilmaantuukin vain harvakseltaan. Nyt asukkaita 346k, määrä putosi vähän edellämainittujen kikkailujen takia ja nousee tarvittaessa kuten tulotkin.

On tämä kyllä kaikkiaan aika mielenkiintoinen peli, välillä tulee pelattua monta tuntia päivässä ja välillä ei jaksa koskea viikkoihin...
 
On tämä kyllä kaikkiaan aika mielenkiintoinen peli, välillä tulee pelattua monta tuntia päivässä ja välillä ei jaksa koskea viikkoihin...
Tämä kyl kuvastaa hyvin omaa pelaamista. Nyt jäänyt tauolle, mutta koko ajan mielessä kummittelee, että miten jatkaisi vai ostaisiko jonku lisärin piristämään kaupungin laajentamista. Parklife, Green cities ja mass transit pitäs jossain vaiheessa laittaa. Ei vaan kovin paljoa tipu näiden lisäreiden hinnat ajan saatossa, joten lienee parasta sijoittaa seuraavaan hyvinki pian.
 
Kappas, uusi lisäosa Industries julkaistu tänään ja siihen liittyvän päivityksen mukana tulee vähän lisää ilmaistakin sisältöä peliin:
News - All News
Tän pelin lisäreiden ongelma on vähän se, että arvostelut yms mainitsee ominaisuuksia, jotka on tullut peruspeliin ilmaiseksi.

Nyt tuo tietulli on vähän hassu ominaisuus. Lähes kaikkien ongelma on liikenneruuhkat ja rahaa on yllinkyllin. Nyt tarjotaan keino hidastaa liikennettä ja saada lisää rahaa? Vai vaikuttaisko nuo niin, että osa lähtis mielummin sit kulkee julkisilla?
 
Viimeksi muokattu:
Pitihän ne kiinnostavimmat itseltäni puuttuvat lisäosat (Green Cities ja After Dark) hankkia nyt kun olivat vielä puoleen hintaan ja lisäksi tarttui mukaan Industries koko hinnalla jonka ostamista harkitsin jo ilmestyessään lokakuussa. Jospa tuota jaksaisi taas näpräillä vähän parin kuukauden tauon jälkeen.

Bonuksena kuva ympyräkaupungista lokakuulta kun testailin siinä Mass Transitin juttuja:
Cities_2018_09_28_23_52_32_121.jpg
 
En ole ehtinyt vielä testaamaan kunnolla Industries -ominaisuuksia mutta ostin siitä Plus-version koska sillä sai kuvauksen perusteella itselleni mieluisan "Synthetic Dawn Radio"n (euron halvemmalla kuin erikseen ostettuna) joka on parin illan kuuntelun perusteella laadukas sekoitus kasaria, ysäriä, nykyaikaa ja joidenkin vanhojen pelien musiikkimaailmaa. Musiikista tulee mieleen ainakin bändit Daft Punk, Soulwax, Dunne ja pelit Alien Breed, Twisted Insurrection, Turrican 2, ja pelin oma "Official Mars Radio". Arvostan aika paljon tämänkaltaista musiikkiin panostamista vaikka se onkin sattumaa että juuri tässä pelissä kuuntelen mielelläni pelin omaa musiikkia.
 
Itseä vähän ärsyttää se, kun aluksi ei ole mahdollisuuksia tehdä kunnon teitä ja alueita riittävästi erilleen toisistaan. Jossain vaiheessa joutuu sitten tekemään aika paljon uusiksi että saa leveämmät tiet, ja asutuksen erilleen teollisuudesta ettei asukkaat ainakaan saasteisiin kuolisi.
 
Itseä vähän ärsyttää se, kun aluksi ei ole mahdollisuuksia tehdä kunnon teitä ja alueita riittävästi erilleen toisistaan. Jossain vaiheessa joutuu sitten tekemään aika paljon uusiksi että saa leveämmät tiet, ja asutuksen erilleen teollisuudesta ettei asukkaat ainakaan saasteisiin kuolisi.

Pelin suola on juuri tässä niukkuudessa. Jos aloitat heti alussa tekemään jotain suurkaupunkia isoilla bulevardeilla ja aluesuunnitelmilla niin tylsyys koittaa nopeasti. On aivan upeata nähdä nimenomaan kaupungin orgaaninen kehitys, ja se oma kädenjälki siinä.

Vielä sittenkin kun rahaa jo on kuin roskaa, kannattaa kehittää alueita sieltä täältä ja maltilla. Itse olen jättänyt ns. vanhan kaupungin sellaiseksi kuin sen alun perin kehitin ja sitten tehnyt satelliittikaupunginosia ympäriinsä.
 
Pelin suola on juuri tässä niukkuudessa. Jos aloitat heti alussa tekemään jotain suurkaupunkia isoilla bulevardeilla ja aluesuunnitelmilla niin tylsyys koittaa nopeasti. On aivan upeata nähdä nimenomaan kaupungin orgaaninen kehitys, ja se oma kädenjälki siinä.

Vielä sittenkin kun rahaa jo on kuin roskaa, kannattaa kehittää alueita sieltä täältä ja maltilla. Itse olen jättänyt ns. vanhan kaupungin sellaiseksi kuin sen alun perin kehitin ja sitten tehnyt satelliittikaupunginosia ympäriinsä.
Ihtekki tykkään tästä kehityksestä, tulee nimenomaan oikean näköisiä kaupunkeja. Varsinki myöhemmin sit ku alkaa muokkaan isosti vaikka liikennettä, nii harmittaa tuhota etes osiota jostain asuinalueesta joka ollut mukana sieltä alkuvaihesta lähtien. Tokihan nuo asetuksista saa päälle, että loputtomasti rahaa ja kaikki unlockattu jos haluaa.

Saasteet on ehkä ainoa, mikä vaikuttaa omasta mielestä liikaa kaupunkisuunnitteluun ku jokainen pikku nyrkkipajakin saastuttaa ympäristöä ku jätteenpolttolaitos. Onneksi se wonderi mahdollistaa pienteollisuusalueiden teon, varsinkin nyt kun on mahdollista jäädyttää se rakennusmuoto, nii ei välttämättä etes ole mitään savupiipputeollisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tulisin vielä tuon saastuttamisenkin kanssa varmaan jotenkuten toimeen muuten, mutta saastuttamisen visuaalinen vaikutus on sitä luokkaa, että aina haluaa työntää teollisuuden mahdollisimman syrjään. Niin jotta puutkin käytännössä kuolevat teollisuusalueilla? Samaten tuo ärsyttää siksi, että puistot ovat teollisuusalueilla ihan luokattoman näköisiä.
 
Itse tulisin vielä tuon saastuttamisenkin kanssa varmaan jotenkuten toimeen muuten, mutta saastuttamisen visuaalinen vaikutus on sitä luokkaa, että aina haluaa työntää teollisuuden mahdollisimman syrjään. Niin jotta puutkin käytännössä kuolevat teollisuusalueilla? Samaten tuo ärsyttää siksi, että puistot ovat teollisuusalueilla ihan luokattoman näköisiä.

Muistaakseni tuohon oli modi, joka poistaa tuon näkyvän saasteen? Ei nyt muistu nimeä mieleen, mutta löytyy workshopista helposti.
 
Tuo saastuminen on minustakin vähän hölmösti tehty pelissä. Vaikka saisit kaikki teollisuusrakennukset korkeimmalle levelille, niin puskevat vaan saastetta ilmaan. Olisi ihan kiva, jos vaikka ne korkeamman levelin tehtaat olisivat ainakin lähes saasteettomia.
Sitten taas metsäteollisuus ja maatalous eivät saastuta missään muodossa. Joku kepulainen ilmeisesti ollut kehittäjänä :D
Sellutehdas nyt ainakin haisee helvetin pahalle ja maatalouskin välillä aika paskaa vesistöille.
 
Itsellä on ainakin ollut ongelmana nuo deathwavet kun kaupungin kasvaminen alkaa hidastumaan. Korkeimman levelin kerrostaloissa on joskus kuolleita (vanhuuteen) niin paljon että aivan sama paljon on hautausmaita tai krematorioita lähellä.
 
Itsellä on ainakin ollut ongelmana nuo deathwavet kun kaupungin kasvaminen alkaa hidastumaan. Korkeimman levelin kerrostaloissa on joskus kuolleita (vanhuuteen) niin paljon että aivan sama paljon on hautausmaita tai krematorioita lähellä.
Tuo on aika yleinen ongelma. Käsittääkseni se johtuu siitä, että asukkaat ovat kaupunkiin muuttaessaan aina samanikäisiä, jolloin ne myös kuolevat usein samoihin aikoihin. Asuinalueitahan kaavoitetaan suurimman osan ajasta ei yhtään ja sitten ajoittain isompi määrä kerralla, jolloin kaupunkiin saapuu välillä iso joukko nuoria asukkaita, jotka joskus myöhemmin kuolevat samoihin aikoihin. Ilman modeja ainoa korjaus taitaa olla se, että asuinalueita pitäisi kaavoittaa mahdollisimman tasaiseen tahtiin, mikä on tympeää ja epäluonnollisten tuntuista. Itse ratkaisin ongelman asentamalla tämän modin: Steam Workshop :: Citizen Lifecycle Rebalance v2.6 Siinäkin kyllä esiintyy kuolemanaaltoja mutta ne ovat huomattavasti lievempiä ja uskottavampia.
 
Itellä ei enää viimisimmässä kartassa ollut noita kuolemanaaltoja, tosin se johtu just siitä, että en enää kaavottanut kaupunkia niin, että 20km ruutukaavaa ja sit viheriää ruudukkoa täyteen vaan välillä jopa talo kerrallaan ja annoin ajan samalla kulua.
 
Mitäs porukka on tykännyt industries lisäosasta?
Nyt kun sain viimein ensimmäisen teollisuusalueen ylimmälle vitostasolle niin pitää sanoa että kyllähän se tuo paljon lisää näprättävää mutta ihan mielenkiintoisella tavalla. Jokaisella alalla on noin parikymmentä uutta rakennusta joista on aluksi rakennettavissa vain muutama ja sitä mukaa kun alue kehittyy niin saa avattua tehokkaampia rakennuksia. Alueen korkeimmilla tasoilla avautuu myös rakennettavaksi uniikkeja tehtaita jotka eivät ainoastaan vie paljon aluetta vaan myös tarvitsevat paljon resursseja toimiakseen tehokkaasti, myös muilta teollisuuden aloilta. Ilmeisesti tuottavatkin sitten hyvin vientituloja mutta en ole tarkemmin perehtynyt vielä tuohon kuinka kannattavia ovat kaikkiaan.

Sen verran tuli huomattua noiden uusien aloittain erikoistuneiden teollisuusalueiden sijoittelusta että ei kannata antaa ainakaan kaikkia luonnonresursseja "normaalien" erikoistuneiden alojen rakennettaviksi koska sitten luonnonvarat voivat loppua todella nopeasti. Mieluummin vaikka niin että tekee yleiselle teollisuudelle omat alueensa muualle kuin resurssialueille ja sitten tämän lisäosan mahdollistamat erikoisalueet toimimaan resurssialueille niin että luonnonvarat saadaan omaan erikoistuneeseen käyttöön mahdollisimman tehokkaasti. Uusiutuvia luonnonvaroja käyttävillä aloilla tämä ei tietenkään ole tarpeen mutta öljy- ja kaivosalan resurssit näyttäisivät loppuvan nopeasti jos ne antaa normaalin teollisuuden vapaaseen käyttöön.

Edit: tuossa nyt vielä ruutukaappaukset alueesta joka sattui nousemaan ensimmäisenä vitostasolle:
Cities_2019_01_31_10_21_26_253.jpg

Cities_2019_01_31_10_22_23_123.jpg

Ja bonuksena öljyrekka joka tykkäsi kyttyrää kun muokkasin tieverkkoa vähän enemmän, se pyöri ilmassa ympyrää tuon näköisenä vähän aikaa:
Cities_2019_01_30_05_21_41_858.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran tuli huomattua noiden uusien aloittain erikoistuneiden teollisuusalueiden sijoittelusta että ei kannata antaa ainakaan kaikkia luonnonresursseja "normaalien" erikoistuneiden alojen rakennettaviksi koska sitten luonnonvarat voivat loppua todella nopeasti. Mieluummin vaikka niin että tekee yleiselle teollisuudelle omat alueensa muualle kuin resurssialueille ja sitten tämän lisäosan mahdollistamat erikoisalueet toimimaan resurssialueille niin että luonnonvarat saadaan omaan erikoistuneeseen käyttöön mahdollisimman tehokkaasti. Uusiutuvia luonnonvaroja käyttävillä aloilla tämä ei tietenkään ole tarpeen mutta öljy- ja kaivosalan resurssit näyttäisivät loppuvan nopeasti jos ne antaa normaalin teollisuuden vapaaseen käyttöön.
Tää oli kyl ongelma ennen lisäriäki ja sen vuoksi itellä aina täppä, että resurssit ei lopu, että on jotain mahollisuutta sitä kaupunkia oikeesti suunnitella, eikä hetikohta vaihtaa öljy perusteollisuuteen.
 
Tuli napattua Parklife ja Industries tähän nyt taas elävöittämään. Mukavasti pysty jatkaan vanhaa savea ja toisaalta nää uudet jutut antaa nii paljon säätämistä, että jo olemassa olevan kaupungin työstäminen vaatii taas kymmeniä tunteja säätämistä, että saa nuo teollisuusalueet tehtyä uusiksi ja puistoalueita järkättyä sinne minne niitä on ennen keinotekoisesti tehnyt.

Kummasti tullut edelliseen screeniin verrattuna alueita lisää vaikka pitkän aikaa oli tauolla tämä peli:

255710_20180715202746_1.jpg

255710_20190207224950_1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oon vuoden tauon jälkeen nyt viikon verran aina ennen nukkumaanmenoa rakennellut pikkukaupunkia ja hirvittää kun huomaa että on tuhlannut pari tuntia jotain metrolinjoja vedellen :lol: loistava peli. Keskustan "Sunny car intersectionin vieressä ympyrätalo josta eteenpäin olevassa (keskeneräisessä) keskuspuistossa olympia stadion, eduskuntatalo ja keskustakirjasto oodi.

Koko vanha kaupunki on tuollaista lowdens residentalia enimmäkseen. Lippupuisto ympyrämuodossaan on saanut innostuksen Haminasta. IT-specialisation toimistoja lähinnä. Joku vois tehdä sen liputtoman jättitangon vielä propsiksi.

1.JPG 3.JPG 2.JPG Capture.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Komea kaupunki! Miten liikennejärjestelyt toimii? Itselläni tuppaa aina menemään aivan tukkoon kaikki tiet. Tosin varmaan paremminkin voisi kaavoittaa, tulee tehtyä turhan suuria teollisuusalueita ja rahtiliikenne on aivan älytöntä.
 
Nostin jossain vaiheessa kädet pystyyn ruuhkien kanssa ja annoin olla. Tihrustin tunteja jotain liikenneympyröitä ja isompia väyliä, mutta tilanne meni vain pahemmaksi. Ei metro eikä pyöräkaistatkaan auttaneet niin päätin että ruuhkat kuuluvat "suurkaupunkiin".

Luin että kaikkia zoneja pitäisi sekoitella tasaisesti jos ei halua ruuhkia ollenkaan. Mielummin otan ruuhkat ja teen isoja kauppakatuja ja omakotialueita ja toimistokortteleita. Oon myös tehnyt aika paljon tunneleita ja osa isommista valtaväylistä kulkee maan alla.
 
Ite taas nykyään pyrin siihen, että kaupunki on mielummin toimiva kuin suuri. Ruuhkien korjaamiseen käytän paljon aikaa, ei niitä kaikkia saa toki pois, mutta aika paljon jo pienellä kaistanuolten vaihtamisella saa muutettua. Varsinki nuo motariliittymät on onnistunu monesti setvimään ihan sillä, että ohjaa liikenteen käyttämään tiettyjä kaistoja jos aikoo kääntyä tai mennä suoraan.

Kaistojen ohjaus motariliittymässä.
Risteys.JPG


Risteysten välttäminen, kyseiseltä alueelta siis vie vain 2 tietä tuonne vilkkaammille väylille. Jatkuvasti toistuvat risteysalueet ruuhkauttaa liikennettä.
risteykset.JPG


Oman kaupungin ruuhkatilanne suht hyvä, uusin industries tuotti tuon punasen raidan. Vasemmalla näkyy esim pilvenpiirtäjäalueella aika vähän punasta.
ruuhkat.JPG


Kaupungin väkimäärä n. 176000
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 871
Jäsenet
73 257
Uusin jäsen
Vepe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom