Kiitos näistä!
@janil
Nyt olis ensimmäinen telakkaan asennettava suojakatoksen proto valmiina ja asennettuna paikoilleen. Pysty- ja vaakaputket on 16mm aluputkea (
Sähköasennusputki Purso JAPP16 3m ). Pleksi mielellään 4 millisenä.
Muoviosien tulostus ottaa PCTG-filamentilla ja Prusa i3 MK3S:llä tulostettuna 0,20mm kerroksilla ja quality laadulla reilut 18h. Välttäishän tuohon esim. 0,3mm kerrokset ja draft tulostuslaatukin.
Pleksin muoto on kopioitu suoraan telakan pohjan muodosta, kun se näytti aika sopivalta ja oli helppo piirtää kun heitti vaan telakan pleksilevyn päälle. 5cm jatkoin pleksiä takaa verrattuna telakan pohjaan, että sain robotin peränkin suojan alle.
Ei oo sitten siistitty pleksin reunoja millään tavalla vielä, kun ihan puhdas testiversio kyseessä. Ja noi kattopeltiruuvit on aika rujon näköset. Tarkotus oli tehdä tohon pleksin päälle sellaset 3D-tulostetut spacerit, joihin saa uppokantaruuvit, mut en oo kerenny vielä piirtämään niitä.
Noissa pleksin etu- ja takakiinnityspisteissä on loivaa kulmaa. Tohon noiden väliin tulee vielä kolmannet palat putkeen, jolla pleksin saa halutessaan tosi miedosti kaarelle. Kaiken kaikkiaan aika nätin näkönen, lukuunottamatta noita prototyypin viimeistelyjälkien virheitä, vääriä ruuveja jne. Pitää koittaa huomenna keretä käymään pleksiliikkeessä, josko sieltä löytyis jotain savunharmaata pleksiä järkihintaan.
Edit: Lisätääs tänne vielä nopeet purkuohjeet noille ajomoottori/vaihdelaatikkopaketeille.
- Eli, valmistajan ohjeen mukaisesti renkaista pölykapselit irti (tasapääruuvarilla sisäpuolelta klipsejä kampeamalla irtoaa.)
- Sit renkaat irti, olikohan napamutteri 10mm vai 8mm. Välissä jousiprikka ja normaali prikka.
- Moottori/vaihdelaatikkopaketti lähtee rungosta irti neljällä ristipäällä. (Tässä neliskanttisen muoviosan takapuolella on O-rengas, joka tiivistyy runkoa vasten).
- Sit pitää saada moottorin johtosarja irti emolevystä (pitää purkaa robotin kuoret auki).
- Seuraavaks vaihdelaatikon ulostuloakselista on saatava jousitettu tappi irti. Se lähtee laittamalla alumiininen renkaan napaan tuleva osa pöytää vasten ja naputtelemalla sopivalla esim. kuusiokololla tai torx-päällä jousitettua tappia. Loppunykäisy vaikka pihdeillä. Alumiininen osa ei luultavasti lähde nykäisemällä irti, eikä sitä kannata pakottaa. Paras keino saada tuo osa irti, on laittamalla pyörä takaisin akseliin ja pyörittelemällä sitä, samalla vetäen ulospäin.
- Nyt kun tuo pyörännapaan tuleva osa on irti, niin vaihdelaatikon muovisen asennuskehyksen saa nostettua pois, kunhan ottaa sitä pitelevät ristipääruuvit auki (ovat ruuvilukitteella aika pirun tiukassa).
- Vaihdelaatikko lähtee purkautumaan neljällä kuusiokololla, jotka on tuon muovisen asennuskehyksen alla. (Näissä myöskin ruuvilukitetta).
Miksi tämäkin tuli tutkittua?
Tarkoitus oli tsekata minkälaiset rattaat ja rasvat tuolla on vakiona. Meinasin aluksi, että puran kummatkin ja vaihdan sinne nämä rasvat:
Ultimate Racing Gearbox Teflon Grease (100g.) | Rasvat | Hobbyfactory Oy
Mutta, siellähän olikin ihan reilusti laadukkaan oloista mustaa molybdeenirasvaa, joten arvelin että turhahan tätä on lähtee parantelemaan tässä vaiheessa. Vaihtaa joku talvi sinne rasvat jos jaksaa.
Moottorin pinjoniratas oli metallia, sitä seuraavat 4 muovista, sitä seuraava metallinen pinjoni, sit taas 4 metallista ratasta ja pidemmälle en jaksanu purkaakaan, kun huomasin että eipä tätä kannata ruveta parantelemaan.