Ghettovcb näyttäisi asentavan backup skriptin itse ESXi pannuun, joten tuolla on suora pääsy tiedostojärjestelmään ja saa hoidettua backuppauksen sitä kautta. Eli ei tarvitse käytellä mitään API:a välissä. Ihan toimiva ratkaisu jos luottaa skriptiin.
Tätä tuli viikonloppuna tutkittua tarkemmin, mutta ajoin vähän seinään. Mun tavoite on, että varmuuskopiot on luettavissa ihan standardi-linuxilla ilman suurempia kikkailuja. Jos esxi-kone lasahtaa, niin voin napata backup-levyn talteen koneen sisältä, ja nostaa virtuaalikoneet uuteen esxi-asennukseen. (Kyllä, tiedostan että tässä järjestelyssä on se riski, että jos vaikka virtapiikki räjäyttää koko esxi-pömpelin, niin on olemassa varmuuskopioiden menettämisen riski. Pidän tätä kuitenkin toissijaisena ongelmana, jonka olen ajatellut ratkaista myöhemmin.)
Esxi:ssä mulla on pari virtuaalikytkintä, toinen 192.168.1.x ja toinen 192.168.2.x verkolle. Tuo 192.168.1.x-verkko on myös esxi:n hallintaverkko, ja sitä varten on fyysinen verkkokortti. 192.168.2.x-verkko on täysin virtuaalinen.
Virtuaalikoneessa mulla on palomuuri-reititin, joka on kytketty molempiin virtuaalikytkimiin. Sen kautta pyörii liikenteen hallinnointi, ja systeemi on toiminut luotettavasti jo vuosia.
Sitten siellä 192.168.2.x-verkossa mulla on Openmediavault pyörimässä omassa virtuaalikoneessaan ja sille on esxi:stä jaettu suoraan yksi kiintolevy. Alkuperäinen suunnitelmani oli, että esxi-varmuuskopiot menisivät tälle levylle niin, että jaan sen nfs:llä esxi:n saataville (GhettoVCB vaikuttaa tukevan tätä). Mutta jostain syystä en pääse sitten kirveelläkään kiinni esxi:stä siihen Openmediavault-palvelimeen. Pystyn esxi:stä pingaamaan onnistuneesti kaikkia 192.168.1.x-verkon osoitteita, ja pystyn pingaamaan jopa 192.168.2.1-osoitetta (kakkosverkon verkkointerface). Mutta en mitään muita koneita siellä verkossa, ja siten ollen en myöskään pääse kiinni tuohon verkkojakooni. Myöskään tuolta virtuaaliverkosta ei pingit kulje esxi:hin.
Kuulisin mielelläni, jos on hyviä ehdotuksia, mikä tässä voi olla vikana. En oikein osaa edes hahmottaa, onko vika esxi:n puolella, vai palomuurissani. Tosin palomuurin logeista ei löydy mitään.
Jos en tuota yhteyttä saa toimimaan, niin sitten nähdäkseni ainut vaihtoehto on että lisään uuden levyn esxi:lle varmuuskopio-datastorena, ja annan varmuuskopioiden mennä sinne. Mutta jos esxi hajoaa ja tarvitsen noita varmuuskopioita, niin pääsisinkö minä jotenkin helposti noihin vmfs-tiedostojärjestelmän varmuuskopioihin silloin kiinni normaalilla linux-koneella? Sen verran googlailin, että linuxille on jokin vmfs-tools -paketti, jolla tämä olisi mahdollista, mutta olisi turvallisempi olo jos homma toimisi natiivisti.
(Sitten voisin tietysti siirtää tuon omv-palvelimen 192.168.1.x-verkkoon, mutta en haluaisi tehdä sitä, koska nuo virtuaaliverkot on tuolla juuri sen vuoksi että saisin vähän pidettyä koneita erillään toisistaan.)