Brändäyksellä kusettaminen

Idea olikin tossa vertailussa katsoa onko Pirkka ja Real samaa kamaa kun kerran tiedossa oli että samalta tehtaalta tulee. Taffel/Estrella/Prigles vertailu on ihan turha kun on jo lähtökohtaisesti tiedossa että kaikilla kolmella on eri valmistaja. Menee ihan makuasioihin vertailla että mikä noista on paras.

Sama kuin alkaisi vertailla mikä on paras Carlsberg/Olvi/Karhu vai Karjala. Asia on puhtaasti makukysymys...

Siis vertailu Pirkka/Rainbow/mikävaantalonmerkki vs. Taffe/Pringles/Estrella tietenkin. Siitähän tässä koko ketjussa on kyse. Eli onko Brändätyt tuotteet parempia kuin kaupan omat... Eihän toi Real Snacks nyt kovin suurta brändilisää hintaan ole laittanut --> Ei ole kunnon brändi?
 
Outoja kuvitelmia tässä keskustelussa. Brändäyksen tarkoitus on tehdä tuote, palvelu tai valmistaja tutuksi, tarjota asiakkaalle mielikuva laadusta ja saada asiakas sitoutumaan brändin käyttöön. Hinta on vain yksi osa brändiä, eikä mitenkään synonyymi kalleudelle.

Pirkka on aivan yhtä lailla brändi siinä missä Naughty BRGR. Samoin brändejä ovat Rainbow ja Taffel. Mutta eihän Pirkan ja Rainbown brändäyksen tarkoitus ole se, että Pirkan ja Rainbown nimellä tuotteet saa myytyä kalliimmalla hinnalla.
 
Outoja kuvitelmia tässä keskustelussa. Brändäyksen tarkoitus on tehdä tuote, palvelu tai valmistaja tutuksi, tarjota asiakkaalle mielikuva laadusta ja saada asiakas sitoutumaan brändin käyttöön. Hinta on vain yksi osa brändiä, eikä mitenkään synonyymi kalleudelle.

Pirkka on aivan yhtä lailla brändi siinä missä Naughty BRGR. Samoin brändejä ovat Rainbow ja Taffel. Mutta eihän Pirkan ja Rainbown brändäyksen tarkoitus ole se, että Pirkan ja Rainbown nimellä tuotteet saa myytyä kalliimmalla hinnalla.
Totta. Vähän hassusti kirjoitin. Mutta on "halpisbrändejä" kuten Rainbow / Pirkka ( Pirkka taitaa olla kyllä halpisten yläpuolella. Oisko K-Menu se halpis K-kaupassa) ja sitten noita Globaaleja suuria brändejä, paikallisia brändejä jne. Tässä ketjussa vissiin oli tarkoitus ihmetellä, vastaako kalliimman brändin hinta laatua (mikä sinänsä on hyvinkin subjektiivista) vai ei? Harvoinhan noi kaupan omat merkit ihan samaa kamaa on kalliimpien brändien kanssa, mutta joskus varmasti ovat. Mutta ovatko erot merkittäviä? Riippuen tuotteesta tietenkin.
 
Tämä on vähän sama juttu kuin se, ette parasta ennen -päivä on juuri mennyt (esim. eilen). Osa porukasta väittää kivenkovaan, että pystyy maistamaan, että on vanhentunutta. Ei ole vaikea arvata, mikä olisi tilanne sokkotestissä...
 
Tämä on vähän sama juttu kuin se, ette parasta ennen -päivä on juuri mennyt (esim. eilen). Osa porukasta väittää kivenkovaan, että pystyy maistamaan, että on vanhentunutta. Ei ole vaikea arvata, mikä olisi tilanne sokkotestissä...

Miksi revit perseesi kokonaan 30g ylihintaisen maustepussin takia?

Ei tämä nyt niin vakavaa ole. :vihellys:
 
Toinen esimerkki tismalleen 100% samasta tuotteesta jota myydään Pirkkana (ja myös s-kaupassa ja lidlissä oli ainakin välillä heidän brändillä) ja sit brändituotteena:

Fresh salaatit Pietarsaaren maalaiskunnasta
kana-caesar_340_13052016.png


6410405135469



Tätä voisi jo kutsua otsikon mukaiseksi kusetukseksi, tismalleen sama tuote myynnissä eri hinnoilla. Pirkka 3.69€/kpl, Fresh Salaatti 3.99€/kpl
 
Noissa brändi vs. kaupan merkki tappeluissa kannattaa muistaa se tärkein: kaupan merkkien valmistaja saattaa muuttua ihan koska vaan kun joku valmistaa kyseistä tuotetta halvimmalla. Toisin sanoen brändituotteen ostaessa tietää aina mitä saa, kun taas kaupan merkeissä valmistaja voi olla mitä vaan.
 
Miten musta tuntuu, että AP ei ole oikein ymmärtänyt tuota tuotteen hinnan muodostumista. Voisin suositella lukemaan aiheesta jotain. Tässä pari kysymystä pohdittavaksi: Kuka lopulta päättää tuotteen hinnasta? Miten kysyntä ja tarjonta vaikuttaa hintaan?
 
Kohta joku ihmettelee että miksi isossa marketissa on kaikki halvempaa kuin pikkumarketissa. Kusetusta!!! :rofl:
 
Noissa brändi vs. kaupan merkki tappeluissa kannattaa muistaa se tärkein: kaupan merkkien valmistaja saattaa muuttua ihan koska vaan kun joku valmistaa kyseistä tuotetta halvimmalla. Toisin sanoen brändituotteen ostaessa tietää aina mitä saa, kun taas kaupan merkeissä valmistaja voi olla mitä vaan.

Kyllä se "brändituotekkin" saattaa muuttua kuraksi. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi HK:n Sininen makkara jossa nykyään on paljon vähemmän lihaa kuin vuosikymmeniä sitten.

Toki se kaupan omissa merkeissä muutos on usein paljon nopeampi kun tänään ostaa jostain Lidlistä jotain hyvää ruokaa X niin ostaessasi Lidlistä ensi viikolla samaksi luulemaasi ruokaa niin se voi ollakkin vaihtunut täysin toiseksi. Toki se muutos on joskus toiseenkiin suuntaan eli keskinkertainen tuote vaihtuukin yllättäen suorastaan erinomaiseksi.

Bulkkituotteiden osalta se brändilisä on kyllä erikoinen. Esimerkiksi samanlainen litra kevytmaitoa maksaa paljon enemmän vaikka Valion merkillä ostaessa kuin Kotimaista tuotemerkillä. Todennäköisesti molemmissa purkeissa on pääosin Valion sopimusviljelijöiden tuottamaa lehmänmaitoa mahdollisesti samoilta tiloiltakin jopa eikä se valmistusprosessikaan poikkea oikein mitenkään mitä sillä meijerissä tekevät.

Toki se nyt itselle yksi ja sama jos muut kantavat kaupasta jotain kallista bulkkitavaraa niiden merkkien vuoksi.
 
Kohta joku ihmettelee että miksi isossa marketissa on kaikki halvempaa kuin pikkumarketissa. Kusetusta!!! :rofl:

Yllättävän paljon on eroa saman liikkeen eri paikkakuntien kaupoissa. Varsinkin, jos lähimpään isoo kaupunkiin on matkaa yli 50km.
 
Kyllä se "brändituotekkin" saattaa muuttua kuraksi. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi HK:n Sininen makkara jossa nykyään on paljon vähemmän lihaa kuin vuosikymmeniä sitten.

Toki se kaupan omissa merkeissä muutos on usein paljon nopeampi kun tänään ostaa jostain Lidlistä jotain hyvää ruokaa X niin ostaessasi Lidlistä ensi viikolla samaksi luulemaasi ruokaa niin se voi ollakkin vaihtunut täysin toiseksi. Toki se muutos on joskus toiseenkiin suuntaan eli keskinkertainen tuote vaihtuukin yllättäen suorastaan erinomaiseksi.

Bulkkituotteiden osalta se brändilisä on kyllä erikoinen. Esimerkiksi samanlainen litra kevytmaitoa maksaa paljon enemmän vaikka Valion merkillä ostaessa kuin Kotimaista tuotemerkillä. Todennäköisesti molemmissa purkeissa on pääosin Valion sopimusviljelijöiden tuottamaa lehmänmaitoa mahdollisesti samoilta tiloiltakin jopa eikä se valmistusprosessikaan poikkea oikein mitenkään mitä sillä meijerissä tekevät.

Toki se nyt itselle yksi ja sama jos muut kantavat kaupasta jotain kallista bulkkitavaraa niiden merkkien vuoksi.
Joo siis en kiellä etteikö brändikin voi muuttua, mutta nää kaupan merkit on huomattavasti alttiinpia sisältömuutoksille.
 
Asiaa sivuten, onko porukka käynyt tossa BRGR raflassa? Aivan tajuttoman pieniä burgereita, maultaan mitäänsanomattomia ja maksaa joku vähintään kympin kappale. Hesen kerroshampurilainenkin on maukkaampi. Mut se on kai se nimi mikä myy?
Ihmettelen miten se pystyy olemaan mauttomampi kuin Hesen (tai USA lähtöisten ketjujen) burgerit kun nehän on jo täysin mauttomia,
verrattuna siihen miltä oikea itse kunnollisista aineista tehty burgeri oikeasti maistuu.

Nuo ketjuburgerit on taidettu suunnitella sillä menttaliteetilla että poistetaan kaikki makukomponentit joista joku ei mahdollisesti pitäisi ja näin on lopputuloksena tuote joka ei maistu yhtään miltään.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, tää Herlevi on aikaa uus tuttavuus mulle. Ekana havaitsin sen, kun jotain tuotetta mainostettiin, että Herlevin hyvää oliko joku hampurilaissämpylä. Mut jostain se on yhtäkkiä hyökännyt tai tippunut maapallolle, sittenhän sillä oli sarja vähän aikaa sitten, jossa se söi ja teki hampurilaisia Amerikassa. Mieleen jäi, kun se teki illalla hampurilaisia jossain hämyisellä parkkipaikalla mahdollisesti eritasoliittymän alla ja poliisit tulivat ja hakkasivat sen ja kaverinsa pampulla varmaankin ihan aiheesta. Ja siis tällä kaverilla on nyt jokin imperiumi, ehkä pitää käydä tsekkamassa hampurilaiset, kun niitä on tässä ketjussa mainostettu.
 
Miten musta tuntuu, että AP ei ole oikein ymmärtänyt tuota tuotteen hinnan muodostumista. Voisin suositella lukemaan aiheesta jotain. Tässä pari kysymystä pohdittavaksi: Kuka lopulta päättää tuotteen hinnasta? Miten kysyntä ja tarjonta vaikuttaa hintaan?

Kyse oli siitä, että juntit maksaa siitä turvallisuuden tunteesta, jonka saavat, kun ostavat Herlevin naamalla koristeltua suolapussia.
 
Aikamoista kusetusta. Ehkä ihmiset sitten on niin tyhmiä, että ne ei usko osaavansa tehdä burgereita ilman, että kaikki ainesosat on Akseli Herlevi Naughty Burger -brändättyjä.

No juntit suomalaiset ovat niin poropeukaloita, että eivät osaa tehdä itse mitään ruokaa - tai näin ainakin luulevat. Joku perunoiden keittäminen saattaa EHKÄ onnistua. Sitten kun uskalletaan toteuttaa päätös tehdä itse ruokaa, niin ostetaan näitä jäätävän kalliita Herlevin suolaseoksia, kun uskotaan, että muuten ruoka menee pilalle, kun ei ole juuri Herlevin burgereita varten ostettua suolaa. Siihen sitten kylkeen Herlevin sika-nautaa, joka maksaa sekin sen 50 euroa / kg, mutta on oikeasti jotain jännepaskaa. Mutta kyllähän nyt kaikkea pitää ostaa, jossa Herlevin naama vilkkuu...

No mutta tässä ketjussahan nämä Herlevin tosifanit ovatkin jo esittäytyneet, että näin...

Kyse oli siitä, että juntit maksaa siitä turvallisuuden tunteesta, jonka saavat, kun ostavat Herlevin naamalla koristeltua suolapussia.

Selvä henkilökohtainen agendahan tässä on takana. Nussiko Herlevi sun vaimoa vai mitä ihmettä? :cigar2:
 
Joskus oli joku dokkari appelsiineista tjs.
Jättimäinen mehutehdas. Joku esitteli sitä ja selitti miten tekevät usealle brändille mehua.
Maku vaihteli sen mukaan mitä tilaaja toivoi, samaan tiivisteeseen lisätyn veden, sokerin ja hedelmälihan määrä vaihteli.
 
Huvittavia vaan nämä sun itkupotkuraivarit. Juntit sitä, juntit tätä...

Noh, jatka vaan, ei ole multa pois. :kippis:

En mä mitään raivaa, kunhan kerron totuuksia. Osuiko omaan nilkkaan? Tuliko juuri ostettua useampi säkillinen Herlevin suolaa?
 
Törmäsin Akseli Herlevin Burger-suolaan, joka maksaa 63 euroa / kg: Naughty BRGR 30g Burger suola

Vertailun vuoksi suolaa saa 59 centtiä / kg: Meira merisuola 800g karkea, meira - foodie.fi

Brändäyksellä on tehty yli satakertainen hintaero. Aikamoista kusetusta. Ehkä ihmiset sitten on niin tyhmiä, että ne ei usko osaavansa tehdä burgereita ilman, että kaikki ainesosat on Akseli Herlevi Naughty Burger -brändättyjä. Hassuintahan tässä on toki se, että kyllä ne burgerit voi kusta, vaikka olisi mitkä aineet. Yleensä onnistuminen riippuu enemmänkin tekijästä...

Toisaalta tyhmähän ei ole se, joka pyytää...
Mitähän sä selität? Ei toi ole mitää vitun merisuolaa kuten esität.

Ainesosat
Merisuola, sipuli, valkosipuli, SINAPPIJAUHE, ceylon-kaneli, timjami, cayennepippuri.
 
Paras esimerkki on apple. Myydään romurautaa omena logolla nelinkertaiseen hintaan.

Tässä missataan Applen pointti. Ihmiset ei maksa oikeasti siitä raudasta vaan ne maksaa siitä softasta. Se rauta on vain myyntiväline softalle.
Rauta on kaikkea keskiverron ja erittäin hyvän välillä. Applen pöytäkoneet on, jos esteettiset aspektit unohdetaan, raudaltaa about keskivertoa. Kännykät ja tabletit on raudaltaan hyviä mutta about samalla tasolla kuin high-end Androidit. Läppärit on aikalailla raudaltaan parasta mitä saa (tai ainakaan itse en heti keksi Retina MBP:n voittavaa läppäriä raudan osalta).

Softa taaskin on aikalailla parasta mitä saa. Mobiilissa käytettävyys hakkaa Androidin. Tietokoneissa macOS on parasta mitä saa (paitsi jos pelaa), tosin pitää myöntää että Windows 10 alkaa olemaan suht lähellä.
Ja sitten koko homman kruunaa se että miten kaikki nuo eri laitteet toimii yhdessä Applen palveluilla. Mikään muu ei hanskaa tuota kokonaisuutta, Microsoftilla on maksimissaan hyvät deskarit, läppärit ja tabletit mutta ei kännyköitä, kotiautomaatiota tai wearableja. Googlella on hyvät kännykät ja kotiautomaatio, ok tabletit ja wearablet, huonohko DMP mutta ei hyvä deskareita/läppäreitä. Applella on hyvät deskarit, läppärit, kännykät, wearablet, kotiautomaatio ja DMP.
 
Tässä missataan Applen pointti. Ihmiset ei maksa oikeasti siitä raudasta vaan ne maksaa siitä softasta. Se rauta on vain myyntiväline softalle.
Rauta on kaikkea keskiverron ja erittäin hyvän välillä. Applen pöytäkoneet on, jos esteettiset aspektit unohdetaan, raudaltaa about keskivertoa. Kännykät ja tabletit on raudaltaan hyviä mutta about samalla tasolla kuin high-end Androidit. Läppärit on aikalailla raudaltaan parasta mitä saa (tai ainakaan itse en heti keksi Retina MBP:n voittavaa läppäriä raudan osalta).

Softa taaskin on aikalailla parasta mitä saa. Mobiilissa käytettävyys hakkaa Androidin. Tietokoneissa macOS on parasta mitä saa (paitsi jos pelaa), tosin pitää myöntää että Windows 10 alkaa olemaan suht lähellä.
Ja sitten koko homman kruunaa se että miten kaikki nuo eri laitteet toimii yhdessä Applen palveluilla. Mikään muu ei hanskaa tuota kokonaisuutta, Microsoftilla on maksimissaan hyvät deskarit, läppärit ja tabletit mutta ei kännyköitä, kotiautomaatiota tai wearableja. Googlella on hyvät kännykät ja kotiautomaatio, ok tabletit ja wearablet, huonohko DMP mutta ei hyvä deskareita/läppäreitä. Applella on hyvät deskarit, läppärit, kännykät, wearablet, kotiautomaatio ja DMP.

Tämä riippuu myös hyvin paljon siitä mitä kukin tarvitsee.

2 viime vuotta käytin 79€ Lumia 640 puhelinta ja äskettäin ostin 99€ Huawein. Mun käyttöön just sopivia. Soitot, tekstarit, sähköposti, kamera, netti. Ei haittaa jos menee paskaks, uutta vaan tilalle.

Olen ennen omistanut mm. Iphone 4S:n ja Lumia 920:n. Kaikki omalla tavallaan hyviä puhelimia.
 
No tämä. Koskaan ollut kuullutkaan mistään Naughty BRGR:ista saati Herlevistä, kunnes muutama päivä sitten ostin lähikaupasta -30% tarralla olleita hampurilaispihvejä. Ihan jees olivat, mutta täydellä hinnalla olisi jäänyt ostamatta.

Esim. kahveissa Pirkan Costa Rica on varsin juontikelpoista tavaraa (kupissa tälläkin hetkellä), mutta nämä aivan halvimmat kahvit ovat oikeastikin perseestä. Limppareissakaan ei ole peruskokiksen voittanutta. Ja kuten jo mainittukin aiemmin, niin kyllähän nämä saman panimon eri tuotemerkeillä myytävät bisset ovat aivan erimakuisia kuin ns. perustavara, kuten vaikkapa just Olvi.
Vaikea sanoa kuinka hyvin noi myy sielläpäin mut aika erikoinen päätös et toi ei ole PK-seudulle keskitetty tuote. Täällähän toi Naughty BRGR ollut jo muutaman vuoden ns gold standard hampurilaispaikoissa ja kaikki kyllä sen tietää. Siis aivan kaikki. Voi olla et ton TV-sarjan pohjalta tuli sit mausteet kauppoihin.


@Kraikas haluatko selittää miten valmis hampurilaismauste on jotenki verrattavissa tavalliseen suolaan kuten teit aloituspostauksessa? Mitähän kusettamista tossa on jos ihminen käy syömässä elämänsä parhaan burgerin ja sit ostaa kaupasta Burgerimiehen maustetta jolla voi hakea samaa makumaailmaa? Mä teen välillä kotona burgereita ja en ollut tosta mausteesta kuullutkaan. Mut tän ketjun innoittamana pakko kokeilla :D
Tässä missataan Applen pointti. Ihmiset ei maksa oikeasti siitä raudasta vaan ne maksaa siitä softasta. Se rauta on vain myyntiväline softalle.
Rauta on kaikkea keskiverron ja erittäin hyvän välillä. Applen pöytäkoneet on, jos esteettiset aspektit unohdetaan, raudaltaa about keskivertoa. Kännykät ja tabletit on raudaltaan hyviä mutta about samalla tasolla kuin high-end Androidit. Läppärit on aikalailla raudaltaan parasta mitä saa (tai ainakaan itse en heti keksi Retina MBP:n voittavaa läppäriä raudan osalta).

Softa taaskin on aikalailla parasta mitä saa. Mobiilissa käytettävyys hakkaa Androidin. Tietokoneissa macOS on parasta mitä saa (paitsi jos pelaa), tosin pitää myöntää että Windows 10 alkaa olemaan suht lähellä.
Ja sitten koko homman kruunaa se että miten kaikki nuo eri laitteet toimii yhdessä Applen palveluilla. Mikään muu ei hanskaa tuota kokonaisuutta, Microsoftilla on maksimissaan hyvät deskarit, läppärit ja tabletit mutta ei kännyköitä, kotiautomaatiota tai wearableja. Googlella on hyvät kännykät ja kotiautomaatio, ok tabletit ja wearablet, huonohko DMP mutta ei hyvä deskareita/läppäreitä. Applella on hyvät deskarit, läppärit, kännykät, wearablet, kotiautomaatio ja DMP.
Tämä niin tuhannesti. Juuri hetki sitten tsätin puolella joku selitti kuinka Applen rauta on vanhentunutta ja samalla rahalla saa paljon enemmän muilta valmistajilta. Ja kuulemma yritykset ovat Applellekin tärkein kohderyhmä! Joku markkinoinnin peruskurssi pitäis kyl sisällyttää peruskoulun oppimäärään :D Aivan uskomatonta miten pihalla ihmiset voi olla markkintalouden perusteista. Normaali ihminen ostaa ratkaisun ongelmaan eikä mitää helvetin "nönnönnöö-sukupolven prossua" kuten täällä SER-foorumin kuplassa jotkut kai ajattelee..
 
Mitäs jos tämä on kiero markkinointikeino? :darra:

En ollut minäkään koskaan kuullut Herlevistä ennen. Nyt olen.
 
Pointti oli se, että kun itse sotkee suolan noihin muihin mausteisiin, niin halvemmalla saa. Suolaa tuo pääasiallisesti on kuitenkin...
 
Paneehan Olvikin Pirkka oluen. Eri tavaraa ne ovat. Ei se tarkoita että jos joku tuottaa tuotetta että se olisi samaa tavaraa kuin brandi tavara. Yleensä sille edullisemmalle hinnalle on muukin syy kuin brandi. Oli se sitten eri resepti jossa on vähemmän tai halvempia raaka-aneita tai jokin muu. Generic brand kuitenkin ostaa tuotteen sellaiselta taholta jolla on valmiudet valmistaa heille tuote koska heillä ei ole itsellään tehtaita tuota toteuttaa.

Olvi panee myös Stadin Panimon tuotteita jotka on tölkeissä. Tuli viime syksynä käytyä Stadin Panimon panimokierroksella tutustumassa niin siellä kertoivat että Stadin Panimon tölkkioluet tulee Olvin tehtaalta.

Ei se huonoa tavaraa ole ollenkaan mutta parempaa saa "täysillä volteilla" alkosta(Tämä siis aiemman alkoholilain aikana). Nythän kaupat myy Stadin Panimon oluita täysillä volteillakin kauppojen hyllyllä.
 
Jahas.. Eli siis on täysin normaalia liiketoimintaa, että tuotteet hinnoitellaan tasan niin kalliiksi kuin ihmiset ovat niistä valmiita maksamaan. Mikä ihmeen kusetus on pyytää kovaa hintaa, kun SINÄ kuluttajana olet se joka tekee päätöksen ostaa? Kusetukseksi muuttuisi siinä vaiheessa jos myytäisiin jotain muuta kuin paketissa ja tuoteselosteessa sanotaan.
 
En käyttänyt sanaa "kusettaminen" siinä mielessä negatiivisessa mielessä, että paheksuisin Herleviä tai hänen taustaorganisaatiotaan. Saahan sitä vaikka koiran paskaa myydä 1000 euroa / kg, jos joku on niin tyhmä ostamaan, ja silti voi sanoa, että "taas tyhmiä kusetetaan". Vapaaseen markkinatalouteen (jota kannatan) kuuluu ilman muuta se, että myyjä saa päättää vapaasti, millä hinnalla myy. Ostaja saa puolestaan päättää, millä hinnalla ostaa. Osa (suuri sellainen) yksityishenkilö-ostajista on vain niin juntteja, että menevät kaikista yksinkertaisimpiin markkinointitemppuihin, sillä ovat vain niin juntteja. Se on toki luonnonvalintaa, ei mitään sen ihmeempää.
 
Pointti oli se, että kun itse sotkee suolan noihin muihin mausteisiin, niin halvemmalla saa. Suolaa tuo pääasiallisesti on kuitenkin...
Eli kyseessä on jaloste. Sä varmaa ostat puhelimeski mineraleeina suoraa kaivokselta ja hoidat loput itse? Sama analogia. Mitään tekemistä tällä ei ole brändäämisen kanssa kuten joku sulle jo korjasi.

Vaihda nyt edes toi otsikko muotoon "Turhan kalliit brändit" tms. Esimerkkisi tuote ei ole "kusetusta".

Jahas.. Eli siis on täysin normaalia liiketoimintaa, että tuotteet hinnoitellaan tasan niin kalliiksi kuin ihmiset ovat niistä valmiita maksamaan. Mikä ihmeen kusetus on pyytää kovaa hintaa, kun SINÄ kuluttajana olet se joka tekee päätöksen ostaa? Kusetukseksi muuttuisi siinä vaiheessa jos myytäisiin jotain muuta kuin paketissa ja tuoteselosteessa sanotaan.
Joo markkinoinnin kurssin kylkeen toki talouden perusteet mut haluaisin olettaa et kysynnän ja tarjonnan periaate käydään läpi jo nyt.. Näistä ketjuista päätellen näin ei ole asianlaita.

Totuushan on että mikään asia ei ole "ylihintainen" vapailla markkinoilla :kahvi:
En käyttänyt sanaa "kusettaminen" siinä mielessä negatiivisessa mielessä, että paheksuisin Herleviä tai hänen taustaorganisaatiotaan. Saahan sitä vaikka koiran paskaa myydä 1000 euroa / kg, jos joku on niin tyhmä ostamaan, ja silti voi sanoa, että "taas tyhmiä kusetetaan". Vapaaseen markkinatalouteen (jota kannatan) kuuluu ilman muuta se, että myyjä saa päättää vapaasti, millä hinnalla myy. Ostaja saa puolestaan päättää, millä hinnalla ostaa. Osa (suuri sellainen) yksityishenkilö-ostajista on vain niin juntteja, että menevät kaikista yksinkertaisimpiin markkinointitemppuihin, sillä ovat vain niin juntteja. Se on toki luonnonvalintaa, ei mitään sen ihmeempää.
Mut sulta on vieläki perustelematta otsikon ja aloituspostauksen väite. Eli millä perusteella hampparimauste on kusetusta? Anna vähintää esimerkkejä 1:1 vastaavista tuotteista jotka ovat halvempia ilman brändilisää :kahvi:
 
En käyttänyt sanaa "kusettaminen" siinä mielessä negatiivisessa mielessä, että paheksuisin Herleviä tai hänen taustaorganisaatiotaan. Saahan sitä vaikka koiran paskaa myydä 1000 euroa / kg, jos joku on niin tyhmä ostamaan, ja silti voi sanoa, että "taas tyhmiä kusetetaan". Vapaaseen markkinatalouteen (jota kannatan) kuuluu ilman muuta se, että myyjä saa päättää vapaasti, millä hinnalla myy. Ostaja saa puolestaan päättää, millä hinnalla ostaa. Osa (suuri sellainen) yksityishenkilö-ostajista on vain niin juntteja, että menevät kaikista yksinkertaisimpiin markkinointitemppuihin, sillä ovat vain niin juntteja. Se on toki luonnonvalintaa, ei mitään sen ihmeempää.

"Se on kallista vain köyhälle".

Eikait se ole sinulta pois, jos joku ostaa jotain kallista? Kyllä markkinat sen päättää onko tuotteen hinta kohdallaan. Tällä periaatteella olet Mersu-myymälän ovella kuittailemassa ihmisille, että "Juntit..Ladalla olisitte päässyt paljon halvemmin"

Tämä on muuten hyvä markkinointipuhe tuotteelle. Itsekkään en ollut ikinä aikaisemmin kuullut koko Herlevistä, mutta nyt on jostain pussukka saatavat tätä kohutuotetta
 
Otin parivertailun heti käyntiin:

2018-06-19 15.23.54.jpg


2018-06-19 15.25.45.jpg


Ostopaikkana Citymarket, Real Snacks 0.95, Pirkka 0.89

Äkkiseltään erot on todella pieniä. Huononäköinen sanoisi noita ihan samannäköisiksi, mutta Pirkat on jotenkin värikkäämpiä, Realit taas vaaleampia. Makupuolella tuttu ero tulee, Realit maistuu jotenkin maukkaammilta, mutta ero Pirkkaan on hiuksenhieno enkä sokkotestissä varmaan eroa huomaisikaan. Joku saattaa varmaan olla sitäkin mieltä että mitään eroa ei ole tai että Pirkat on parempia.

Hintaero on kuitenkin tosi pieni, 6 senttiä, joten ihan sama kai kumpia ostaa.
Voisikohan valmistuspäivällä(parasta ennen päiväyksellä) olla jotain vaikutusta myös makuun? Eli jos Pirkat vanhempaa erää, ovat "väljähtyneet" odotellessa potenttiaalista ostajaa vs. Real snacksit joita ostetaan tiuhempaan, koska "ei oo mitään halvinta Pirkka paskaa tää"?
 
Voisikohan valmistuspäivällä(parasta ennen päiväyksellä) olla jotain vaikutusta myös makuun? Eli jos Pirkat vanhempaa erää, ovat "väljähtyneet" odotellessa potenttiaalista ostajaa vs. Real snacksit joita ostetaan tiuhempaan, koska "ei oo mitään halvinta Pirkka paskaa tää"?
Cittarissa kyllä tavara kiertää. En jaksa uskoa, että maku muuttuu kovinkaan nopeaan...
 
Voisikohan valmistuspäivällä(parasta ennen päiväyksellä) olla jotain vaikutusta myös makuun? Eli jos Pirkat vanhempaa erää, ovat "väljähtyneet" odotellessa potenttiaalista ostajaa vs. Real snacksit joita ostetaan tiuhempaan, koska "ei oo mitään halvinta Pirkka paskaa tää"?
Ennemmin se placebo voisi vaikuttaa ihan maussa. Maistuu suussakin huonommalta kun tietää että tuote on halvempi, vaikka todellisuudessa voi olla ihan samaa tavaraa ja maku sama.
 
Ennemmin se placebo voisi vaikuttaa ihan maussa. Maistuu suussakin huonommalta kun tietää että tuote on halvempi, vaikka todellisuudessa voi olla ihan samaa tavaraa ja maku sama.

Mm. tätä olen ajanut takaa. Parasta ennen -päiväyksen ylitys aiheuttaa tietyissä ihmisissä aivan käsittämättömän inhoreaktion. Eli jos vaikka maanantaina olisi PE-päivä, niin silloin maistuu mukamas vielä ihan hyvältä, mutta tiistaina on jo mukamas ihan paskan makuista. Ja nyt puhun kuivatuotteista (esim. makaroni), enkä esim. maidosta, vaikka sekin voi toki olla ihan kuranttia useamman päivän PE-päivän jälkeen.
 
Voisikohan valmistuspäivällä(parasta ennen päiväyksellä) olla jotain vaikutusta myös makuun? Eli jos Pirkat vanhempaa erää, ovat "väljähtyneet" odotellessa potenttiaalista ostajaa vs. Real snacksit joita ostetaan tiuhempaan, koska "ei oo mitään halvinta Pirkka paskaa tää"?

Muistelen lukeneeni muutama vuosi sitten joko Ylen jutusta tai Kaleva-lehden jutusta siitä, miten kyseinen sipsitehdas oli tuomassa ja kehittelemässä myyntiin omaa sipsimerkkiä sen sijaan että valmistaa muille vain jotain "pirkka-merkkejä" ja siihen jotain uutta mausteseosta olivat tuunaamassa.

Eli se Pirkka ja Real snacks voivat olla maultaankin aivan erilaisia perunalastuja. Vaikea sanoa minun kun en kumpaakaan ole vuosiin edes maistanut.
 
Mm. tätä olen ajanut takaa. Parasta ennen -päiväyksen ylitys aiheuttaa tietyissä ihmisissä aivan käsittämättömän inhoreaktion. Eli jos vaikka maanantaina olisi PE-päivä, niin silloin maistuu mukamas vielä ihan hyvältä, mutta tiistaina on jo mukamas ihan paskan makuista. Ja nyt puhun kuivatuotteista (esim. makaroni), enkä esim. maidosta, vaikka sekin voi toki olla ihan kuranttia useamman päivän PE-päivän jälkeen.
Mulla on ihan sama lihan kanssa. Vaikka sanotaan aina että kyllä sen lihan tunnistaa hajusta onko hyvää, ni mulla ainakin hajuaisti alkaa heittää häränpyllyä heti kun tiedän että PE päivä menny. En voi luottaa aisteihin. Sitä alkaa haistamaan ja näkemään tiäs mitä kummajaisia.
 
Paras esimerkki on apple. Myydään romurautaa omena logolla nelinkertaiseen hintaan.
Ihan samaa settiä on PC-puolella Quadrot ja Xeonit - ainakin työasemakäytössä. Samaa rautaa hieman alikellotettuna moninkertaisella hinnalla ja homma saatu puskettua niin vahvasti 99%:lle ICT-henkilöistä takaraivoon, että eivät suostu edes harkitsemaan ”kuluttajarautaa”. Applen hankinnalle sentään pystyy keksimään järkeviä perusteluja, mutta ’yritysraudalle’ ei kyllä muuta kuin HP:n, Dell:n, Lenovon jne tuloksen kasvattamisen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 225
Viestejä
4 457 227
Jäsenet
73 695
Uusin jäsen
Antti81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom