Jos kaiuttimet ostetaan sokkona, niin se ei ole hifiä. Jos menet liikkeeseen niin sähän testaat siellä +5 eri kaiutinta jonka perusteella teet valinnat oman budjettisi mukaan. Tai viet kotia kuunteluun ne. Käytetyissä sama.
Edullisempi kaiutin voi olla parempi kuin kalliimpi kaiutin. Ei tässä mitään uutta ole. Siksi niitä testataan henkilökohtaisesti.
Loppujen lopuksi se on ihan henkilökohtainen asia minkälaisesta äänestä tykkää. Mutta yleisesti 500 euron kaiuttimet ovat paremmat kuin 300 euron. Ainakin oman kuuntelun perusteella. Mutta se että mikä on hifiä vai ei niin...kaikilla on omat määritelmät.
Audio Pron Addon sarjan kaiuttimet on hintaansa nähden helt okej. Ääni on ihan tasapainoinen, joskin hieman tummasävyinen. Selvästi valmistajalta tietoinen ratkaisu, sillä diskanttipuoli ja yläkeskiäänet on ne, mikä erottaisi jyvät akanoista. Pienissä malleissa ei tietenkään alabassoja voi olla, mutta onneksi niitä ei näissä millään ihan hullumaisella yläbassokorostuksella ole pyritty paikkaamaan. Sinänsä ovat siis ihan suhteellisen tasapainoisia kaiuttimia, ei kovin erottelevia. Ihan pienimmissä esim One / T8 stereokuva jää toki jollain lailla vajaaksi, eli kaiuttimet toimivat vähän pistemäisesti, mutta se ei juuri vaivaa enää tuota T14-mallia.
Jos kuuntelet vaikkapa Genelecin vastaavan kokoluokan kaiuttimien kanssa, niin äänimaailman tarkkuudessa, neutraaliudessa ja erottelevuudessa huomaa eron kuin yöllä ja päivällä. Genelecit tosin on niin kliinisen tarkkoja ja erottelevia, että mulla on ainoastaan työkäytössä - niiden kanssa minun on vaikea rentoutua.
Kotioloissa musiikin kanssa rentoutumiseen käytän 80-luvun Bowers & Wilkinseja Sonyn ES-sarjan vahvistimen ajamana, tai sitten kuulokkeita.
Jos asia on hintaluokasta kiinni, niin musiikin kuunteluun huomattavasti Addonia parempaa ääntä saa vaikkapa Behringer B2030a tai 2031a aktiivikaiuttimilla. Halvemmat Thomannilla 248€ / pari, mutta tarvitsevat toki dacin tai esivahvistimen ja oikeat kaapeli kaveriksi. Näissä Behringerin Genelec -kopioissa onnistuttu yhtä hyvin kuin alkuperäisissä, mutta hinta on pienempi. Huom. itse en näidenkään kanssa pysty oikein rentoutumaan; musiikin kuuntelustani tulee analysoimista.
Mutta suurelle osalle ihmisistä näitä voi suositella. Erinomaiset kaiuttimet, joskin sisustuksellisesti melko lailla rumat.
Jos et pidä itseäsi hirmuisen vaativana, tarkkakorvaisimpana tai analyyttisuuteen taipuvaisena musiikin kuuntelijana, niin nuo Addonit on kuitenkin ihan hyvä valinta.
Vaikka listasinkin joitain puutteitakin, niin ne ei yleensä ärsytä ihmisten korvaa. Lisäksi ne on yksinkertaiset ja helppokäyttöiset ja niissä on hyvät liitännät.
Meidänkin perheessä yhdet on, joskaan en itse niillä kuuntele musiikkia (alun testikuuntelusessioiden jälkeen). Ja kuten muutkin sanoivat, ainahan voi testata ja sitten päättää pitääkö vai palauttaako.