Black Mesa

Miksi näitä "suomennoksia" vai mitä lokalisointeja ovatkaan pitää tehdä... voi video..
 
Onko joku testannut, että onko niillä ns. "super" grafiikka-asetuksilla (jotain valaistusasetuksia ynnä muita siellä taisi olla) tässä juurikaan vaikutusta nykyaikaisella näytönohjaimella ruudunpäivitysnopeuksiin? Moottorina kuitenkin jo varsin vanha Source jonka ainakin perusmuodossaan luulisi olevan aika kevyt nyky näyttiksille.
 
Onko joku testannut, että onko niillä ns. "super" grafiikka-asetuksilla (jotain valaistusasetuksia ynnä muita siellä taisi olla) tässä juurikaan vaikutusta nykyaikaisella näytönohjaimella ruudunpäivitysnopeuksiin? Moottorina kuitenkin jo varsin vanha Source jonka ainakin perusmuodossaan luulisi olevan aika kevyt nyky näyttiksille.
2080 Ti:llä laitoin kaikki niin täysille kuin pystyy, 4K:lla pelatessa fps ei tipu alle 60:n.
 
Laitoin, 1440p resoluutiolla pyöri aikaslailla moitteitta vielä 60fps muutamia pieniä yskäisyitä lukuunottamatta.

R5 1600 @ 3.8 GHz
GTX 1070
SSD

Ok. Itselläni myös sama näytönohjain, mutta vaan FullHD näyttö, joten tuskinpa on sitten huolta suorituskyvyn suhteen. :)
 
Xen on alkuperäiseen verrattuna paljon paremmin toteutettu mutta silti harvinaisen perseestä. Todella paljon itseään toistavaa touhua ja tuntuu vielä helvetin pitkälle venytetyltä.
 
Xen on alkuperäiseen verrattuna paljon paremmin toteutettu mutta silti harvinaisen perseestä. Todella paljon itseään toistavaa touhua ja tuntuu vielä helvetin pitkälle venytetyltä.

Täysin samaa mieltä. Lyhyempi ja vähempi olisi riittänyt. Tuo alkoi tuntumaan ennemmin jo ajan tuhlaamiselta ja pelaamisesta ei enää nauttinut. Tapoin sen roikopallin ja siitä etenin vähän matkaa siihen vortigaunt "kylään" ja siinä oli pakko laittaa quit. Ei jaksa enää. Uninstall ja ei tarvtise enää tuon pariin palata.
 
No kyl omasta mielestä pelin paskimman osuuden "pitkittäminen" on melko riskialtis homma ja jos se ei etes onnistu sit lopulta säväyttämään nii vähän heikoilla kantimilla on olla "tyytyväinen" tuotokseen.
 
Jos olisi sama paska julkaistu vain paremmilla grafiikoilla, niin tuskin olisi keneltäkään kiitosta tullut. Jos ihan joulu käy, niin julkaisevat vanhan Xenin, niin kaikki voivat valita vähemmän huonon vaihtoehdon.
 
Jos olisi sama paska julkaistu vain paremmilla grafiikoilla, niin tuskin olisi keneltäkään kiitosta tullut. Jos ihan joulu käy, niin julkaisevat vanhan Xenin, niin kaikki voivat valita vähemmän huonon vaihtoehdon.

Se sama paska paremmilla graffoilla on modina olemassa nimellä "improved xen". Mielestäni pelaamisen arvoinen vaikka itselläni bugasikin huolella.
 
Vähän tuntui tuolla Xenissä, että jotain puzzleja piti tehdä n+1 kertaa ennen kuin pääsi etenemään ja seuraavalla alueellakin samaa pari kertaa vielä varmuuden vuoksi uudestaan samaan aikaan kun vihulaisia puskee joka tuutista. Oli tämä nyt kuitenkin silti odotuksen arvoinen ja visuaalisesti näyttävä vaikka pelimoottori olikin jo vanha. Ja parempi kuin originaali Xen.
 
Joskus vuonna miekka ja kivi, ostin betasta tämän modin ja kyl nyt voin sanoa, että on muutes melkonen helmi rakentunut.
Alkuperäsessä tuppasi jäämään jumiin, suunilleen joka paikkaan jos hyppeli jonnekin laatikon kulmaan väijymään HL2 tapaan. Nyt on poissa noi jumi paikat. Valtava parannus entiseen.
Tässä pelissä joutuu oikeasti suunnitella miten käyttää aseita hyödyksi. Ei muutes enää onnistukaan suora juoksu vihujen kimppuun. Pelaan tuota Black mesa vaikeustasoa siinä tulee muutes turpaa jos ei yhtään suunnittele mitä tekee. Selkeesti on AI:hin panostettu. Noi vihut menee nykyään kulman taakse piiloon. Jotkut jopa nakkelee kranuja sinne luotimyrskyn sekaan.
Toimii tässä vanha kunnon kanakin. Ota joku tutkija/vartija mukaan ja katsele kuin se laukasee ansan. Aivottomia idiootteja ne on vieläkin ja aivan yhtä sokeita kuin ennenkin, mut pikku sadistia pääsee vielä leikkimään ;)
Kivaa läppää muutes heittävät vihut kun hiipii hiljaa vierelle. Onnistuin näkemään salkkumiehen kävelemässä ylätasanteella. Senkin voi näköään bongata pelissä HL2 tapaan.
Kuollu noin vähintään parisataa kertaa vasta, enkä viel ole Xenissä. Ei haittaa, modissa on niin monta kohtaa jota tulee kokeiltua uudelleen useita kertoja. Kunnon räiskintää välillä.

Ei voi muuta kuin suositella, jos silloin tällöin tykkää räiskiä tasoloikan kanssa.
 
Ota joku tutkija/vartija mukaan ja katsele kuin se laukasee ansan. Aivottomia idiootteja ne on vieläkin ja aivan yhtä sokeita kuin ennenkin, mut pikku sadistia pääsee vielä leikkimään ;)

Tai sitten tee kuten minä ja heitä kranaatilla sekä viholliset että apuna oleva vartija kaikki palasiksi. Hups! :D Joko olette muuten kokeilleet kuinka Gordonille limsa maistuu?
 
Joko olette muuten kokeilleet kuinka Gordonille limsa maistuu?
Mikäs juttu tämä on?
Hymm.. Nyt on heittänny jo noin kymmenen kertaa suoraan työpöydälle siinä vaiheessa kun kuolee jollekin isolle örrimöykylle. Jatkuu peli sinällä edellisestä kohdasta automaattisesti kuin uudelleen käynnistää, mut jotain on koodissa häikkää. Taikka sitte omassa koneessa on jotain joka tuon tekee. Pieni miinus pelille noista katkoista. Muuten aika kurko meininkiä.

Sain sentään pelattua melko pitkään ilman kuolemia niin joku huusi vitun assholet ja truuttasi tulta putken täydeltä :geek: vesi on ystävä välillä...
 
Taisin rikkoa jotain niin tekoäly pysynny perässä.
Pari C4 alle ja singolla perseelle niin johan lentää. Tankin tornitkin lentää kivasti kun laitta pari reppua alle. Nyt lenti koko bossi taivaaseen. Joutuu palaamaan hiukka takas seiveissa. Voi harmi :devilish:

1.jpg
3.jpg
4.jpg
 
Enpä ole ihan hetkeen pelannut peliä, josta nää näin kaksijakoiset tunnelmat. Alkuosa pelistä oli helvetin hyvä, samoin Xenin alkupuolisko oli vielä ihan ok pelattavaa ja varsinkin ulkonäöllisesti todella hyvin näin vanhalta pelimoottorilta. Viimeiset 2-3h pelistä olikin jotain niin käsittämätöntä paskaa, että meinasi näppis ja hiiri lähteä lentoon. Niin teennäisesti pitkitetty tuo loppu ja samoja "aivopähkinöitä" toistetaan ihan loputtomiin. Mitäköhän on tekijöiden päässä mahtanut liikkua? Hiukan masokistin vikaa pitää olla että tuosta nauttii. Vähempikin olisi riittänyt niin olisi jäänyt parempi maku koko pelistä. Yksi läpipeluukerta tälle kyllä riitti, ei tule pelattua enää koskaan uudestaan.
 
Yksi läpipeluukerta tälle kyllä riitti, ei tule pelattua enää koskaan uudestaan.

joo. aika samat sanat sanoin tänään ku striimasin tuota.

ihan saatanan liian pitkäks tehty tuon xen.

nyt jonnekkii interceptoriin pääsin. toivottavasti loppu häämöttää.....
 
On tullut Black Mesaan Definite Edition päivityskin (25.11.2020) jota sanotaan viimeiseksi isoksi päivitykseksi nyt:

We are happy to announce that we are releasing our final big update to Black Mesa as a free “Definitive Edition” update. Since March, we have worked to polish the game in terms of both art and design.
If you have been waiting to try Black Mesa, now is a great time to dive in. We’ll continue to support the game to fix major bugs, and the known issues below.


Highlights of the Definitive Edition
Massive polish and art updates throughout the game
Complete lighting and gameplay pass to the chapter “Power Up”
Complete redesign of second “On A Rail” map (map B)
Significant optimizations across the whole game that will improve performance on low to mid range PCs
Outdoor art passes for “We’ve Got Hostiles”, “On A Rail”, “Questionable Ethics”, “Surface Tension”, and “Forget About Freeman”

New shield and architectural art for Interloper
Full workshop support
Updated closed caption/translation files for:
English
Spanish
French
Finnish
German
Italian
Norwegian
Portuguese
Russian
Ukrainian
With all the languages from our Crowdin campaign on the way!

Pitkä tarkempi lista päivityksen muutoksista tästä: Black Mesa - Black Mesa: Definitive Edition - Steam News
 
Joku tommonen tullut eileen ulos




Mutta ei ilmeisesti varsinaisesti Opposing Force, ko/kö ?
 
Joku tommonen tullut eileen ulos




Kappas. Hommasin Black Mesan jouluna ja sitä tässä nyt tasaisen tappavasti pelaillut eteenpäin. Todella hyvä peli ja kummasti auttaa, kun alkuperäinen Black Mesan on tuttu jo entuudestaan. Mietin, että onko tälle pelille olemassa jotain opposing force -tyylistä lisäriä / modia ja tää vaikuttais(?) oleva lähinnä sellaista, vaikka ei olekaan opposing force. Täytyy laittaa lataukseen ja pelit tulille, heti ku Black Mesa itsessään on kahlattu läpi.
 
Sitten vielä jossain vaiheessa Blue Shift, niin meillä on pyhä kolminaisuus kasassa 😍
 
On tuo hetken ollut, "On July 29, 2013, they announced that Operation: Black Mesa was Greenlit and is awaiting the decision to be on Steam."
Aivan kuten tossa Military mod taisi kestää 5-6 vuotta niin myös tässä kestää jos tekevät sitä harraste pohjalta
 
Tulipahan pelattua. Omasta mielestä ihan kohtuullinen remake. Paljon oli pelissä kenttäsuunnittelua järkeistetty hieman realistisemmaksi toisaalta taas liikaa alkuperäisestä poikkeamatta. Xen oli visuaalisesti kaunis joskin vähän toistava. Loppuboss nyt oli vähän turhauttava räpeltäjä. Omasta mielestä oli mukava että tässä oli paljon sellaisia pienempiä juonellisia yksityskohtia tuotu enemmän esille mitkä alunperin alkoi käydä järkeen vasta HL2:n tullessa.

Harmi vain että pelattavuus linuxilla oli täyttä kakkelia. Natiivi versio toimi vakaasti, mutta oli grafiikkabugien takia täysin pelikelvoton. Ilmeisesti liittyi AMD:n grafiikkakortteihin. Yhteensopivuustilassa taas näitä grafiikkaongelmia ei ollut, mutta peli kippasi n. 20-30 min välein ilmeisesti siihen että tavaraa ei osattu ladata pois grafiikkamuistista. Tähän ei vaikuttanut mitä versiota yhteensopivuustilasta käytti.
 
Loppua kohden on alkanut olemaan erinäisiä ongelmia. Gonarch's Larissa kerran hyppäsin vahingossa kartan ulkopuolelle, peli kaatui. Toisella kerralla jäin jumiin johonkin kentällä olevaan esineeseen, käynnistin pelin uudelleen ja nyt ei tallennukset enää toimineet. No ei siinä, aloitin kyseisen kentän uudestaan ja nyt meni läpi. Jäi jokseenkin ärsyyntynyt fiilis, kun siinä alkuperäisessä tallennuksessa oli ammuksia+hev suitin energiaa aika hyvin jäljellä, uudessa sitten paljon vähemmän.

Seuraavassa kentässä sitten juostaan niitä Gargantua -örkkejä karkuun, joita on se lauma siinä. Koko ajan tuntuu, että pelaajahahmo jää pieniinkin esteisiin jumiin ja se on aika kuumottavaa, kun niitä örkkejä on siinä ympärillä se 4-5 kappaletta.

Onneksi pääsin niitä karkuun, jonka jälkeen lällättelin niille ja odotin, että onko sitten selän takana seuraava Gargantua odottelemassa. No ei ollut.
 
Tulipa läpäistyä, vaikka paikoitellen Xenissä alkoi tulla fiilis heittää peli kankkulan kaivoon. Kaikesta huolimatta hyvä peli. Hieman ehkä latistaa tuo aiemmin mainitsemani pelin sekoilu Gonarch's Lairissa, kun pelikään ei ole ihan uunituore ja googlen perusteella bugi ollut jo aika pitkään pelissä. Xen oli kyllä välillä melkoinen sokkelo ja siellä muutamat tasohyppely tilanteet saivat aikaan pienen "voi saatanan saatana" -fiiliksen aikaan. Nihilanthissa hieman jurppi myöskin tuo jo aiemmin kirjoittamani ongelma, eli pelaajahahmo meinasi jäädä jumiin pieniinkin kivenmurikoihin. Sama ongelma on tosin HL2:ssakin, joten lieköhän vaan pelimoottorin tai pelin koodauksen "ominaisuus". Hyvää kuitenkin oli se, että Nihilanth oli kuitenkin hieman helpompi vastustaja päihittää kuin orkkis half-lifessa ja onhan Black Mesan käytäviä kiva rampata, oli se sitten tämä, alkuperäinen HL tai joku sen lisäosa. Ja Xen valituksesta huolimatta, olihan Xen upea paikka ja hyvin suunniteltu taustamusiikki vahvisti tätä fiilistä.

Onneks tähän näyttäis olevan ihan kunnolla lisäsisältöä tarjolla eri näkökulmien kera, niin pienen hapenoton jälkeen voisi siirtyä niihin. Kyllä tätä oli kiva pelata. Hieman tyhjä fiilis nyt, kun tuli pelattua läpi. Onneksi sisältöä löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Pelasin muuten hiljattain originaali Half Lifen ja suoraan sanottuna pidän alkuperäisestä Xenistä enemmän, juuri siitä syystä, että se on paljon lyhyempi ja simppelimpi.

Kaikki kunnia hienosti uusiksi tehdylle Xenille Black Mesassa, mutta vähän tuntuu sille, että fokus katosi tekijöiltä sen kanssa.
Black Mesahan oli todella pitkään "Xeniä vaille valmis" ja samalla Xen turposi lähes omaksi mini-kampanjaksi. Joskus vähemmän on enemmän.

Plus en tiedä korjasiko Anniversary Update jotain suurimpia ärsyttävyyksiä, mutta eipä tuo orkkiksen tasohyppely ollut läheskään niin rasittavaa kuin muistelin.

Sama kritiikki oikeastaan koskee muutamaa muutakin kohtaa Black Mesassa, joissa on lisätty jotain, esim. raketin laukaisun jälkeen BM:ssa on ylimääräinen taistelu sotilaita vastaan.
Se ei anna oikein mitään lisäarvoa vaan ainoastaan turvottaa tehtävän kestoa. Mikä on vähän ristiriidassa sen kanssa kun joitain kohtia on sitten virtaviivaistettu.

Summana orkkiksen uusiksi peluusta jäi kokonaisuutena se fiilis, että se vaan virtaa paremmin ja ennen kaikkea osaa loppua ajoissa.

Tämä on nyt tietysti subjektiivista ja BM on joka tapauksessa upea remake. Kaikesta paistaa Crowbar Collectiven intohimo.
 
Seuraavassa kentässä sitten juostaan niitä Gargantua -örkkejä karkuun, joita on se lauma siinä. Koko ajan tuntuu, että pelaajahahmo jää pieniinkin esteisiin jumiin ja se on aika kuumottavaa, kun niitä örkkejä on siinä ympärillä se 4-5 kappaletta.

Itselleni tuossa kohdassa tökki hieman se, että niitä örkkejä oli tosiaan niin pelimäisen paljon että ihan joka nurkan takaa tuli aina uusi. Joka sai kohtauksen itselleni tuntumaan vähän ns. luonnottomalta eli siltä että siitä oli tehty vain peliä varten mahdollisimman dramaattinen lisäämällä noita örkkejä ihan joka paikkaan ilman että olisi mietitty että vaikuttaako hyvältä se, että siellä Xenissä joka nurkalla asuu noita jättiläisiä. Vähempikin määrä olisi itselleni riittänyt.

Xen kokonaisuutena oli toki pitkä, mutta eipä se itseäni juuri häirinnyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 745
Viestejä
4 629 680
Jäsenet
76 089
Uusin jäsen
hanavesi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom