Black Mesa

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 057
Alkuperäinen käyttäjä pyytänyt poistamaan tunnuksensa,

---

mesabook.jpg



Tulipahan tätä taas pelailtua pitkästä aikaa ja en nähnyt topikkia tästä täällä, ni pakkohan se oli avata.

Kotisivu: Black Mesa: Re-visit the world that started the Half-Life continuum

Steam: Black Mesa Steamissä


Elikkä, kyseessä on rankasti kustomoidulla Source-pelimoottorilla uudelleenkehitelty versio alkuperäisestä Half-Lifesta.
Fanit (joista muodostui sitten itse kehittäjätiimi, Crowbar Collective) alkoivat peliä kehittelemään jo 10 vuotta sitten, kun olivat pettyneet Valven äkkiä kyhäilemään Half-Lifen Source-porttaukseen. Black Mesa ei pelkästään päivitä alkuperäistä uusilla grafiikoilla, vaan luo myös kokonaan uutta, mm. kenttien rakenteisiin ja geometriaan, vihollisten sijoittamiseen, pelin balansointiin, jne, jne. Tietoja pelistä tihkui julkisuuteen jo vuonna 2005, mutta ensimmäinen julkaisu tapahtui vasta vuonna 2012, joka on nykyisellään vanhempi ''legacy''-versio pelistä (ja se oli myös ilmainen, saatavana edelleen.) Se sai osakseen valtavaa kehua ja Valve meni jopa niin pitkälle, että sallivat kehittäjien tienaavan rahaa sillä, ja peli päätyikin Steam Early Access-ohjelmaan keväällä 2015.


Ite pelailin sitä ekaa versiota aikas paljon muutama vuosi takaperin ja jo se oli hämmästyttävän laadukkaasti toteutettu uudelleenversiointi klassikosta. Sitten ostin pelin Steamissä viimevuonna ja olin entistä häkeltyneempi, kehittäjätiimi tosissaan parantelee peliä kokoajan. Pelistä on noin 85 % valmista, mutta viimeinen kappale, Xen, ei vielä ole valmis. Kehittäjät ovat olleet Xen-osion parissa jo monta vuotta täyttähäkää, koska heidän aikomus on lähestulkoon kokonaan tehdä uusiksi se koko paikka, koska se oli aikamoista kuraa ekassa HL:ssä. Ja kun katsoo pelin laatua siltä 85 % osalta, ni voimme odottaa jotain aivan uskomatonta, kun se Xen vihdoin ja viimein julkaistaan.


Kaikenkaikkiaan tällä kehitäjätiimillä on hyvin pullat uunissa, he tekevät täysin lähes Valven kaltaista työtä ja laatua, heillä on täysi Valven tuki ja turva apuna, mutta saavat silti itsenäisesti ja vapailla käsillä kehitellä peliä.



Löytyykös täältä muita kyseisen pelin omistavia ? Jossei, ni hankkikaa ehdottomasti. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tykästyin ekaan halffikseen vasta noin 8v sen julkasun jälkee. Opin arvostamaan sen hyvyyttä vasta sitten ku oli nähty mihin kehitys oli vieny ja miten paljon asioita oli tehty oikein noinkin vanhassa pelissä. Sittemmin toki on arvostus siinä mielessä laskenut, ettei peliin ole jaksanut koskea. Tuo Black Mesa oli kyllä älyttömän laadukas päivitys nykypäivään, mutta empä aatellut, että he vieläkin olisivat sitä xeniä hiomassa. On kyl ollut johonki Daikatanaan ja Duke Foreveriin verrattava ikuisuusprojekti tämäkin.

Oli huvittavaa aika ajoin käydä siel foorumeil ihmettelemässä, muistaakseni kävin sattumalta joku viikko aiemmin ku sit yhtäkkiä tän julkasivat puolivalmiina ladattavaksi. Oli melko hiljasta noin tekijöiden osalta mutta jotkut ne jakso siel edellee toivoa parasta. Itellä oli menny usko aikoja sitten.
 
Tällä hetkellä 6,99€ alennuksessa, lähti kyllä ostoon. Pääsee tulossa oleva Samsungin VA varmasti hyvin oikeuksiinsa tummissa half-lifen maisemissa :)
 
Tämä on tullut monen monta kertaa tahkottua läpi, ja aina vain yhtä mahtava kokemus. On kyllä tunteella ja taidolla tehty. Peliä päivitellään tasaiseen tahtiin ja aina vaan paremmaksi muuttuu. Lahjoitin jo silloin pelin ensimmäisen kerran ilmestyttyä tekijöille 30$, ja kun ilmestyi Steam julkaisuna maksoin sen 20€.

Taas voisi jossain vaiheessa aloitella pelaamaan, kun ainakin muistaakseni Office Complex sekä On a rail - chaptereihin on tullut lisäsisältöä. Varmaan muihinkin. Joskus tulevaisuudessa julkaistava Xen - osa pitäisi olla myös täysin erilainen kuin alkuperäisen tylsä ja päälleliimatun oloinen lopetus. Devejen mukaan Xen tulee olemaan huomattavasti laajempi (jopa nykyisen "pääpelin" pituinen) ja tarinavetoisempi, ja näin ollen huomattavasti mielenkiintoisempi pelattava.

Mutta kaikenkaikkiaan aivan mahtava peli ja suosittelut kaikille, jotka ei vielä ole tutustuneet tähän timanttiin.
 
Ostin tuossa joulun aikaan, asensin ja painoin Play. Näytöllä vilahtaa Crowbar logo ja sitten palaa työpöydälle ja kuin en olisikaan koittanut käynnistää peliä. viiskauttaviis.

E: Steamilla tarkastettu pelin tiedostot ja 157 piti uudelleen ladata. No ei vieläkään toimi :D
 
Viimeksi muokattu:
Joo, nyt se kannattaakin hankkia, ku on taskurahalla saatavissa. :) Täytyy sanoa, et peli on todella tumma ja synkkä, ne on onnistuneet tuomaan sen alkuperäisen Half-Lifen vision peliin mukaan, mikä on sekoitus sci-fi/industrial kauhua suht nopeatempoiseen fps-paukutteluun hyvällä balanssilla ja vaihtelevalla vaikeustasolla. Gabe Newell on aina sanonu sitä, että kauhu on yksi tärkeimmistä elementeistä, mikä ekassa Half-Lifessa oli heille tavoite, HL2:ssa se tosin jäi vähän vähemmälle, se peli oli enemmänkin jännittävä seikkailu ku selkeä selvityminen klaustrofobisessa paikassa. Hyvin nää tän Black Mesan kehittäjät ovat perillä ekan pelin visiosta, se tuntuu erittäin klaustrofobiselta ja synkältä, hyvin realistinen kokemus.
Tästä en olekaan aiemmin kuullut, sillä itse en ainakaan tuntenut mitään kauhun elementtiä kyseisessä pelissä.

Mitä tähän Black Mesaan tulee, niin ostanut olen vissiin viimeisimmästä kesäalesta, mutta vielä en ole pelannut. Ehkä odotan, että Xen osuus julkaistaan.
 
Gabe Newell on tämän sanonut, sen muistan kyllä. Toki, kauhuhan on monimuotoinen elementti, eli kyseessähän ei ole pelkästään ''jumpscare''-tyyppiset jutut, mitkä tarkoittaa kauhua. Ehkä tässäkin pelissä se on pelaajasta kiinni, mitä he tuntevat. Toiset juoksee pelin läpi satasta, toiset tutkii ja eläytyy mukaan. :tup:
Näin se varmaankin on. Itse pelaan pelit yleensä mahdollisimman perinpohjaisesti, mutta edes varsinaiset kauhupelit eivät aiheuta juurikaan pelon tuntemuksia joten ei liene ihme, etten havaitse Half Lifen kauhua.
 
Miten radikaalisti tuo peli on muuttunut siitä kun se viitisen vuotta sitten oli ilmaisjakelussa? Mietin pitäisikö se taas vetäistä läpi...
Ilmeisesti pituutta ainakin tullut lisää mitä aikaisempia viestejä luin.
 
Xeniä odotellaan kyllä vielä täälläkin. :) Joitakin vuosia sitten tuli tosiaan tuota ilmaisversiota jonkin verran pelailtua, mutta vähän silloinkin innostusta laski se ettei saatavilla ollut vielä koko peli vaan ainoastaan osa siitä.
 
Tuli kans alennuksista osteltua tuo ja jopa aloiteltua. Muistikuvat on muuten vähän hämärät halflifesta, sitä ei ole tullut kymmeneen? vuoteen pelattua. Melkein menee siis uutena pelinä meikälle :)
Osaakos joku kertoa miten tuo fov pitäisi konffata 21:9 3440x1440 monitorilla? Aikamoista kalansilmää pukkaa tuolla lätyn reunoilla.
 
Joulun tienoilla alennuksesta ostin (tämän ketjun ansiosta) ja tänään asentelin, illasta arvelin että kattotaas ihan hetki.. Noh, muutama tunti hujahti kuin vettä vaan. Muistoja nousi mieleen noin 17 vuoden ajalta, aina siitä kun kaverin isä "alkuperäisen" Half-Lifen Venäjältä tälle toi siihen kun viimeksi muutama vuosi takaperin tämän läpi vedin :D Loistavasti onnistuttu kyllä säilyttämään alkuperäisen pelin sisältö ja tunnelma, jopa parantamaan. Harva remake oikeasti parantaa alkuperäisteosta niin monella tavalla, kuin tämä Black Mesa tekee. Xeniä odotellessa :kippis:
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän vaikuttaa erittäin lupaavalta ja kaiken lisäksi tuli tämän kuun Humble Bundle Monthlysta. Pitää laittaa asennukseen ja pelata kun löytyy paremmin aikaa. :tup:
 
Tuli kyseinen teos mätettyä läpi silloin, kun se modina julkaistiin. Täyttä kultaahan se oli. Alkuperäinen HL1 jäi aikanaan pelaamatta, vaikka HL2:n ja Episodet hakkasin läpi parilta istumalta. Steamiinkin tuon muistaakseni viime joulualeista ostin Xeniä odottelemaan. Jos ne vaikka tän vuoden puolella sen saisi ulos. Hiljaa hyvä tulee :)
 
Jummi jammi että näyttää maukkaalta Xen noissa kuvissa. Toisaalta kurjaa että lykkääntyi, mutta toisaalta taas hyvä että tekevät huolella valmista tavaraa.
 
Huh huh näyttää kyllä todella hyvältä. Malttamattomana odotan että pääsee taas pelaamaan entistä ehompana tätä. Ja vielä Xenin kera. Herkkua luvassa siis :)

Ja hyvä että eivät suotta kiirehdi, vaan tekevät laadukasta jälkeä ajan kanssa.
 
Huh huh näyttää kyllä todella hyvältä. Malttamattomana odotan että pääsee taas pelaamaan entistä ehompana tätä. Ja vielä Xenin kera. Herkkua luvassa siis :)

Ja hyvä että eivät suotta kiirehdi, vaan tekevät laadukasta jälkeä ajan kanssa.

Jaaha, taitaa olla aika tämän hankkia kun vielä voisi odottaa että on steamin kesäalessa mukana.
 
Menin Youtubeen katsomaan että milltä näyttää ja tuli myös vastaan tämä.

Noin yleisesti tuntuu että mieluummin pelaisi ihan alkuperäistä ihan nostalgian vuoksi. Toki se on jo niin vanha, että grafiikan taso saattaa vähän yllättävää negatiivisesti, vaikka mielikuva siitä olisikin, mutta sen verran varmaan ajan kultaama.

 
Viimeksi muokattu:
Siellähän se nyt on 7,99€ jos joku vielä miettii.

Meinasin jo skipata ja katsella jouluna uudestaan kun ei tuota tule pelattua ennen kun xen julkaistaan, mutta kun noita typeriä kortteja myymällä on näemmä tulossa noin euro ennen alen loppumista niin enkohän tuon sitten poistele viimeisenä alepäivänä :D
 
Tänään tässä kuunnellut alkuperäisen Half Lifen musiikkeja ja Black Mesan. Ja olen tullut siihen tulokseen, että noi uudet sävellykset Black Mesaan eivät vaan toimi, ei alkuunkaan. Ekan Half Lifen musiikit on Oscarin arvoinen suoritus, mikäli peleille niitä jaeltaisiin. Joten siinämielessä ei voi kuin ihmetellä, että miksei kehittäjät lähteneet pyytämään lupaa niiden käyttämiseen/uudelleensäveltämiseen. Ekan haffiksen musiikit on hyvin mieleenpainuvat, ajattomat ja voimakkaat paikkapaikoin, Black Mesan musiikit ovat enemmän semmossia tämän hetken tuotteita.
Itse taas en ole ollenkaan samalla linjalla. Omasta mielestä Nielsenin tuotokset sopivat peliin mahtavasti ja tuovat siihen omanlaisensa tunnelman, joka kuitenkin pitää alkuperäisen fiiliksen läsnä. Toki originaalit sävellykset ovat ne parhaimmat, mutta lähes samalla tasolla näiden uusien kanssa ollaan.
 
Varovasti toivon että pääsen joskus vielä pelaamaan Half-Life 3:a. Kaiken odottamisen jälkeen sen on pakko olla virheetön jumalpeli. Kamalat paineet Valvella siis. Mutta pidetään tämä ketju Black Mesalle, Half-Life 3 omaan ketjuunsa :)
 
Jokos tässä on sotilaat oppineet heittelemään kranaatteja ja suojautumaan esteiden taa? Viimmeksi kun tätä pelasin oli pettymys miten tyhmä tekoäly oli verrattuna alkuperäiseen, siinä ei vihut juosseet sokeasti piipun eteen vaan kranua satoi armotta niskaan jos kämppäsit piilossa
 
Mä jo luulin, että porukka ois lopettanu sen odottelun. :D Se on pelimaailman ultimaattisin huhuilun ja hypetyksen aihe. Epäilisin, että Valvella on se suunniteltuna, mutta jahkailevat VR-juttujen kanssa, koska epäilisin suuresti VR:n olevan se ongelma tässä. He todennäköisesti haluaisivat julkaista pelin vain VR-muodossa, mutta sillä muodolla ei ole tarpeeksi asiakaskuntaa ja tuskin koskaan tulee olemaan riittävästi. Eikä tuo uusi Source 2.0-moottori ole niin suuri askel eteenpäin välttämättä, että alkaisivat sille kyseistä peliä vääntämään. Heillä myös on liikaa kilpailijoita tällähetkellä fps-saralla, joten sekaan astuminen ei välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa, etenkin kun tietää Valven omat panokset tuotteisiinsa.
Asian vierestä kuitenki pakko sanoa, että Valven edellinen tuotos on oikeasti Dota2 vuodelta 2013. Sen jälkeen ei oo tullut yhtää isompa julkasua. Jotain yhtä peliä "isompaa" siellä täytyy olla tekeillä, mahollisesti just joku VR halffis on lyöty hyllylle ja palattu tekemään se hiirinäppisnäyttö-combolla toimiva halffis. Tai sit jotain kunnolla uutta engineä ja sille sit jatko-osia pelisarjoille. Eriskummallisen hiljasta on ollut sieltä päin pelintuotannon osalta. Ja sen verran arvokkaita IP:tä heillä, että tuskin ovat nyt oikeasti hyllyttämässä kaikkea vaan Steamin ja hattukaupan tuottojen takia.
 
HL3 melko varmasti ei tule koskaan. Käsikirjottajia lähteny siihen malliin pois talosta, että mitään suuria odotuksia ei ole.
 
Eipä tässä pieni tai vähän isompikaan lisäodotus enää hirveästi tunnu... Lisäksi olisin lupauksista huolimatta ollut yllättynyt pikemminkin siitä, jos tämä ei olisi myöhästynyt jälleen kerran.

Niinpä tietysti. Peliä on tehty jo yhteensä yli 12 vuotta, pidempään ku DNF:ää aikoinaan. Sen täytyy olla näyttävä valmistuessaan.
Erona on toki se, että tätä on tehty ennen kaikkea modipohjalta eli osa-aikaisesti. Onhan tämä kesto toki silti aivan naurettava, mutta toisaalta ei se ole myöskään täysin vertailukelpoinen.
 
Onhan tämä koko teema vähän ehkä kasvanut liian isoksi suhteessa siihen mitä se oikeasti on. Joku jamppa vähän modaa harrastuksen vuoksi ja sitten onkin jotenkin Valven virallinen tuki ja tiimi muita amatöörejä harjoittelemassa pelintekoa ja ennen kaikkea lauma äänekkäitä pelaajia odottamassa jotain uutta ja ihmeellistä? Mites tässä nyt näin kävi? Onhan tuossa paljon hyvää, mutta taitaa kaikki hyvä olla peräisin alkuperäisestä Half-lifesta. Itselle jäi kesken jonnekin noin puoliväliin tähän asti tehdystä kokonaisuudesta, pitää vähän katsella jos sieltä joskus tulee jotain ns. valmista niin voisi sitten ehkä jaksaa puurtaa loppuun asti. (Toivottavasti vanhat save gamet pysyy...)
 
Viimeksi muokattu:
Ei se mitään, se suurin kunnia pisimmälle kehityshelvetille videopeleissä tulee muuten tänne Suomeen, nimittäin UnReal World. Sitä edelleen työstetään ja sille edelleen julkaistaan päivityksiä, vaikka alkuperäinen julkaisu tapahtui jo vuonna 1992. Kyllä, 1992! :D

UnReal World – Wikipedia
Itse pidän tuota ennemminkin kunnioitettavana. Peliä ei voi ainakaan syyttää tuen puutteesta!
 
Onhan tämä koko teema vähän ehkä kasvanut liian isoksi suhteessa siihen mitä se oikeasti on. Joku jamppa vähän modaa harrastuksen vuoksi ja sitten onkin jotenkin Valven virallinen tuki ja tiimi muita amatöörejä harjoittelemassa pelintekoa ja ennen kaikkea lauma äänekkäitä pelaajia odottamassa jotain uutta ja ihmeellistä? Mites tässä nyt näin kävi? Onhan tuossa paljon hyvää, mutta taitaa kaikki hyvä olla peräisin alkuperäisestä Half-lifesta. Itselle jäi kesken jonnekin noin puoliväliin tähän asti tehdystä kokonaisuudesta, pitää vähän katsella jos sieltä joskus tulee jotain ns. valmista niin voisi sitten ehkä jaksaa puurtaa loppuun asti. (Toivottavasti vanhat save gamet pysyy...)
Juu homma on vähän iffy jos harrastuspohjalta kehitetty modi muutetan täysin itsenäiseksi normaalihinnalla myytäväksi peliksi mutta sen kehitykseen ei samalla panosteta täyttä palkallista kehitystiimiä, toisalta noissa Steam Earlyaces peleissä Valve sietää melkoista huttua kunhan se tuottaa rahaa (paljon pelejä joista näkee jo päälle että kehittäjä ei edes yritä vakavissan tehdä mitään valmista peliä kunhan vain tekee sen verran että pääsee voitolliseksi sillä Earlyaces versiolla eli pelaajille myydään jotain (valmis peli) mitä ei alunperinkään aiottu tehdä).

Siinämielessä tämä Black Mesa on paremmalla pohjalla kuin monet Earlyaces pelit että vaikka kehitys tapahtuu paljolti harrastuspohjalta vapaa-aikana niin niillä kehittäjillä on kumminkin vakaa-aikomus ja tahto saada se peli valmiiksi mikä noilta monilta Earlyaces kikkailijoilta puutuu (nehän ei koskaa edes aikoneet tehdä valmsita peliä).
 
Kaipaan vähän selvennystä tähän peliin. Eli itse en koskaan HL1:stä pelannut, HL2:sen lisureineen toki ja sitten myöhemmin Black Mesan sen ilmaisen version muinoin kun se ilmestyi.

Olen nyt ostanut Steam alesta tämän maksullisenkin Black Mesan ihan tuenkin vuoksi mutta siksikin että pidin ilmaisestakin jo paljon, mutta tätä XEN juttua en koskaan ole käsittänyt, eli mikä se on ja miksi se pitänyt tehdä uudestaan ja viivästyttänyt peliä niin paljon? Tätä early accessia Black Mesaa en ole vielä pelannut, mitä mieltä olette kannattaako odottaa niiden XEN leveleiden julkaisua ja pelata vasta sitten läpi vai voisko jo pelata ns. "puoleen väliin" asti ja pelata loppuun kun XEN tulee, toisin sanoen mihin kohtaan peliä ne XEN levelit sitten tulee sijoittumaan?
 
Xen alkaa siitä, mihin itse alkuperäisessäkin pelissä se normaalimaailma päättyy, siihen siis kun hyppäät siihen isoon teleporttiin. Syy miksi Xen on viivästynyt on se, ettei kehittäjät ruvenneet tekemään niitä alkuperäisiä kenttiä vaan moderneilla grafiikoilla, vaan ne laajentaa koko sitä Xenin kokoa ja muuttaa sitä sen tyyliä täysin erinlaiseksi. Orkkispelissä Xen oli mitäänsanomaton, äkkiä kyhäilty loppu noin muuten hienolle FPS-pelille. Tähänmennessä mitä Xenistä on tietoa tullu, ni sen pitäisi olla tyyliin viisi kertaa isompi kokonaisuus kun mitä se oli alkuperäisessä pelissä. Siihen päälle ynnää sen uudelleensuunnittelutyön, ni ei ihme että on kestänyt näin kauan.


Ja jos sulla ei ole kiire, ni pelaa se peli läpi vasta sitten, ku se julkaistaan Xenin kera kokonaisuudessaan. Ite odottelen siihen asti kanssa, vaikka pelasin sen ''vajaan'' pelin läpi tänävuonna jo kertaalleen.

Juu ei ole kiire joten odotan rauhassa siis. Ja ok siis Xeni oli alkuperäisessä HL1:ssä huono ja siksi päättivät tehdä uusiksi. Aikataulun kyllä ymmärtää kun faniporukka alunperin asialla niin silloin harvoin osataan arvioida oikein vaadittavaa työmäärää ja sen koodaamisen vaatimaa aikaa, plus porukkaa tulee ja menee kun osa aina kyllästyy ja lähtee muualle.

Niin joo se vielä piti tarkennuksena kysyä että eikös tää Black Mesa nyt pitäisi muuten olla aika 1:1 sama (juonelta ja tarinaltaan) kuin vanha HL1, että ei ole mitään järkeä enää alkup. HL1:stä pelata?
 
No kymppi nyt ei maailmaa kaada ainakaan itellä. Parempi sijoitus tämä oli ku Wreckfest tai The Long Dark.

Joo, itselläkin on rahat sisässä, mutta jos joku taas alemyyntien ja tarjousten seassa lukee tätä ketjua, niin jo pari vuotta on luvattu ja vannottu kiven ja kannon kautta, että ensi vuonna valmistuu. Ensi vuonna kaikki on toisin. Nyt vihdoinkin saatte sen, meillä on nyt selkeä suunnitelma, dedikoituja työntekijöitä ja tässä on pari konseptikuvaa ja lens flare.

Jossain vaiheessa vaan täytyy ymmärtää, että siellä on yksi dedikoitu selittelijä, ja valmista ei tule, mutta rahaa pitäisi vielä saada.
 
No kyllä tämä modi on jo rahansa ansainnut oli siinä Xeniä tai ei. Pelasin tämän läpi sillon kun eka versio julkaistiin ja kyllä modin laadukkuus ja se miten sourcemoottoria vääntäneet teki kyllä suuren vaikutuksen.
 
Tämä ei valmistu koskaan. Olemme menettäneet rahamme.
No jaa. Minulla on kyllä poikkeuksellisen kova luotto tämän valmistumiseen. Taisihan näitä valmistumisepäilyjä kuulua jo muutama vuosi modin kehityksen alkamisesta mutta silti se sieltä putkahti ulos ja ihan hyvässä kunnossa vieläpä. Tosin en ole myöskään menettänyt rahaa kun en ole vielä mitään maksanutkaan.
 
No jaa. Minulla on kyllä poikkeuksellisen kova luotto tämän valmistumiseen. Taisihan näitä valmistumisepäilyjä kuulua jo muutama vuosi modin kehityksen alkamisesta mutta silti se sieltä putkahti ulos ja ihan hyvässä kunnossa vieläpä. Tosin en ole myöskään menettänyt rahaa kun en ole vielä mitään maksanutkaan.

Itsehän ne laittoi deadlinen "Summer 2017" viime vuonna tähän aikaan - ja huomautti samalla, että Black Mesa on tarjouksessa.
 
Itsehän ne laittoi deadlinen "Summer 2017" viime vuonna tähän aikaan - ja huomautti samalla, että Black Mesa on tarjouksessa.
Ainakaan minä en ole ottanut missään vaiheessa näitä aikatauluja vakavasti projektin hitaan etenemisen vuoksi. Uskon aikataulun melkein pitävän paikkansa siinä vaiheessa, kun pelin kerrotaan olevan (viittä vaille) valmis.
 
Tyypillistä modiprojektitouhuahan tuo on, tavoitteet laitetaan täpinöissään liian korkealle jolloin työtä on liikaa ottaen huomioon tekijöiden määrän ja sen että sitä pitäisi tehdä vielä muiden töiden ja elämän ohessa. Eiköhän sieltä se Xen lopulta joskus ulos putkahda, luultavasti eivät vain suostu sitä julkaisemaan ennen kun ovat saaneet sen enemmän tai vähemmän siihen kuntoon kun halusivatkin. Tuollaistahan tuo koko projeki on tosiaan ollutkin alusta lähtien, helkkarin hidasta mutta laadukasta.
 
Tyypillistä modiprojektitouhuahan tuo on, tavoitteet laitetaan täpinöissään liian korkealle jolloin työtä on liikaa ottaen huomioon tekijöiden määrän ja sen että sitä pitäisi tehdä vielä muiden töiden ja elämän ohessa. Eiköhän sieltä se Xen lopulta joskus ulos putkahda, luultavasti eivät vain suostu sitä julkaisemaan ennen kun ovat saaneet sen enemmän tai vähemmän siihen kuntoon kun halusivatkin. Tuollaistahan tuo koko projeki on tosiaan ollutkin alusta lähtien, helkkarin hidasta mutta laadukasta.

Näin minäkin tämän olen ajatellut koko ajan. Ei oikein miltään kusetukselta ainakaan vaikuta ja nythän sen sitten näkee mitä päivitystä tulee nyt joulukuussa kun jotain päivitystä sentään lupaavat, eli jos ja kun jotain tulee niin näkee ainakin työtä tehdyn sitten rahojen (meille jotka on maksaneet) vastineeksi.
 
Tämä ei valmistu koskaan. Olemme menettäneet rahamme.
Itselle tämä on ainakin jo hintansa moninkertaisesti maksanut takaisin. Parempaa jälkeä kuin monessa AAA-pelissä.

Musiikkeja tuntuu moni parjaavan. Itse jo silloin ilmaisversion aikoihin maksoin Nielsenille parikymppiä pelkästään siitä syystä, että soundtrack omasta mielestä mestariteos ja sopii kyllä peliin. Makuaisoitahan nämä toki :)

Mutta mielestäni jo tällaisenaan täysin hintansa arvoinen. Xen kun vielä saadaan, niin puhutaan jo aika täydellisestä paketista. Toki jos alkuperäinen ei maistunut, niin tuskin tästäkään hirveitä kicksejä saa. Kehitys toki kestänyt, mutta parempi että tehdään kunnolla kuin että julkaistaisiin puolivillaisena kikkareena joka ei vastaa tekijöidensä visiota.
 
Itselle tämä on ainakin jo hintansa moninkertaisesti maksanut takaisin. Parempaa jälkeä kuin monessa AAA-pelissä.

Musiikkeja tuntuu moni parjaavan. Itse jo silloin ilmaisversion aikoihin maksoin Nielsenille parikymppiä pelkästään siitä syystä, että soundtrack omasta mielestä mestariteos ja sopii kyllä peliin. Makuaisoitahan nämä toki :)

Mutta mielestäni jo tällaisenaan täysin hintansa arvoinen. Xen kun vielä saadaan, niin puhutaan jo aika täydellisestä paketista. Toki jos alkuperäinen ei maistunut, niin tuskin tästäkään hirveitä kicksejä saa. Kehitys toki kestänyt, mutta parempi että tehdään kunnolla kuin että julkaistaisiin puolivillaisena kikkareena joka ei vastaa tekijöidensä visiota.

Olen alkuperäisen Half Lifen ostanut pari kertaa, kun ensimmäinen kopio jäi lapsuudenkotiin ja veljelle.. Se oli tarinankerronnan mestariteos.

Juuri sen takia, että jälki näytti todella hyvältä, olisi hyvä olla se koko peli remasteroituna. Xenin (Black Mesa) olen nähnyt vaan videolta ja peliin käyttämäni aika on alle 2h, jos tuntuu siltä, että pyydän Steamilta rahat takaisin. Enää en kyllä välttämättä saa, kun uskoin ensin kesä 2017, sitten joulukuu 2017, jne. Tässä on sitä samaa viivästystä tullut ja aina ennen aleja on tultu kertomaan, että kohta on valmista.. Mitään Xenin osia ei ole julkaistu.

Pelinähän tämä tulee olemaan melkein täyden kympin suoritus näkemäni perusteella - jos valmistuu. En vaan jaa teidän kaikkien optimismia. Jos joulukuun updatessa lukee kesä 2018, niin sitten on täysi kusetus ja kesädiilien aikaan siirtyy sitten joulukuuhun 2018, kesään 2019, jne..
 
Pelinähän tämä tulee olemaan melkein täyden kympin suoritus näkemäni perusteella - jos valmistuu. En vaan jaa teidän kaikkien optimismia. Jos joulukuun updatessa lukee kesä 2018, niin sitten on täysi kusetus ja kesädiilien aikaan siirtyy sitten joulukuuhun 2018, kesään 2019, jne..

Puhut nyt kuitenkin pelistä jota ollaan tehty nyt vissiinkin 12 vuotta jonka piti ihan alunperin julkaista 2009 :)

Elä hoppuile, näin nuo faniprojektit usein tuppaa menemään. Ei niiltä voi odottaa samanlaista valmistustahtia kuin varsinaisilta firmoilta jotka tekevät pelejä työkseen, varsinkaan silloin kun selvästi panostavat laatuun.
 
Jotenkin outoa että noin kauan niillä kestää Xen osuuden tekeminen. Eihän siellä edes oltu kauaa pelin aikana?
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni Xen oli alkuperäisessä aika hanurista eikä hirveästi se osuus kiinnosta Black Mesassakaan. Taidan odotella joulukuun päivitykset ja pistää pelin pyörimään. :tup:
 
Jotenki kyl käsittämätöntä, että pelin tympeintä osuutta halutaan pidentää. Kuvista päätellen, ei ole luvassa mitää erikoista, ehkä vähemmän tasohyppelyä, mutta ihan sama ongelma, ympäristönä Xen ei vaan ollut koskaan mitenkään kiinnostava, se oli lähinnä Doom3 helvetin kaltainen kuriositeetti, mut ei mitää mitä olis jaksanut kauaa katella.
 
Tultiinkos alkuperäisessä Xenistä enään takaisin maahan? Jotenkin sellainen muistikuva jäänyt että tultiin. Toivottavasti tässä uudessa palataan vielä maankin pinnalle jos toinen osa on yhtä pitkä kuin ensimmäinen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 675
Viestejä
4 543 493
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom