Black Fridayn kunniaksi puoleen hintaan myydyt irtokarkit villitsivät kirkkonummelaiset kaoottisiin tunnelmiin.
Myös Suomessa useat myymälät ottivat osaa viime perjantaina vietettyyn, Yhdysvalloista lähtöisin olevaan Black Friday -alennusmyyntipäivään.
Kampanjaan osallistui myös Kirkkonummen Prisma, jossa myytiin tapahtuman kunniaksi irtokarkkeja kolmen euron kilohintaan. Hinta on suunnilleen puolet normaalista.
Iltayhdeksältä alkanut irtokarkkien alennusmyynti houkutteli paikalle satoja ihmisiä, mutta kaikki eivät ilmeisesti osanneet käyttäytyä tilanteessa toisia karkinhimoisia huomioon ottaen. Asiasta on noussut Kirkkonummelaisten julkisessa Facebook-ryhmässä vilkas keskustelu, josta uutisoi ensimmäisenä paikallislehti
Viisykkönen.
”Tsiisus, mitä touhua”
Eräs ryhmän jäsenistä kertoi kuulleensa ystävältään, kuinka tämän lapsi oli kavereineen joutunut poistumaan irtokarkkialennusmyynnistä tyhjin käsin.
– Oli ollut kaaos, aikuiset olivat tönineet, hyllyjä meni rikki ja turvamiehet olivat tulleet paikalle. Tsiisus, mitä touhua. Voisi kuvitella, että tuo olisi ollut lasten juttu, mutta että aikuiset tappelevat karkeista, viestin kirjoittanut ryhmän jäsen kertoi ja toivoi, että joku kyseisistä ”aikuisista” tunnistaisi itsensä.
Päivitys keräsi peräänsä pitkän kommenttiketjun, jossa myös muut ryhmän jäsenet kertoivat irtokarkkimyynnin kaoottisista tapahtumista.
– Meidän poika luovutti myös...siellä eläkeläiset illalla vielä ihan pokkana ohittelivat ja kuulemma joululahjaksi hakivat, eräs kommentoija kertoi.
Toisen mukaan joku asiakkaista oli kontannut lattialla kaapien karkkeja hänen jalkojensa välistä. Hänkin kertoi luovuttaneensa, koska tilanne kävi sen verran ahdistavaksi.
– Kyllä teki mieli muutamallekin aikuiselle sanoa pari valittua sanaa. Yksikin isä huusi lapselleen, ettei saa edes jonottaa. Ja aikuiset taistelivat, jotta pääsivät ekoina. Huhhuh, yhdessä kommentissa kerrottiin.
Useiden kommentoijien mukaan lapset ja nuoret olivat yrittäneet jonottaa nätisti, mutta aikuiset olivat jyränneet heidät rynniessään namujen kimppuun. Toisten mukaan taas nuoriso olisi töninyt pienempiä lapsia.
”Kampanja oli tarkoitettu hyvän mielen tempaukseksi”
Kommenttiketjussa kritisoitiin myös Prismaa kehnoista järjestelyistä. Asiaa kommentoi
Helsingin Uutisille tiistaina Kirkkonummen Prisman johtaja
Jan Lundmark, joka kertoi olevansa tietoinen Kirkkonummelaiset-ryhmässä kuumana käyneestä keskustelusta.
Lundmark kertoi lehdelle, että alennusmyynti sujui pääosin hyvin, vaikka se herättikin paljon kiinnostusta. Hänen mukaansa tapahtuma oli hyvä kokonaisuudessaan, ja siitä on tullut myös positiivista palautetta sekä asiakkailta että henkilökunnalta.
– Kampanja oli tarkoitettu hyvän mielen tempaukseksi, jolla saadaan hymyä suupieliin. Sujuvuus oli turvattu lisäämällä henkilökuntaa irtomakeisosastolle. Lisäksi paikalla oli kolme vartijaa ohjaamassa tilannetta. Mitään hyllyjä ei esimerkiksi hajonnut, Lundmark totesi Helsingin Uutisille.
Anna Nuutinen
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000004888974.html