Baldur's Gate 3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 3664
  • Aloitettu Aloitettu
Oon itse kyllä enemmän sellaisen juoksevan taistelun kannalla. Toisaalta ei se varmasti mahdotonta olisi toetuttaa niinkin, että jokaisen vuoron voisi pelata erikseen. Siellä taustallahan ne nopanheitot kuitenkin pyörii :)

Pillars of Eternityhän tarjoaa sekä vuoropohjaisen että real-time with pause. Myös Pathfinderiin on modattu vuoropohjainen. Pathfinderin taistelu olisi kyllä kelvannnut BG 3een....
 
Kyllä, Divinityn combat mekaniikka tähän niin menee kirkkaasti top 3:een omalla odotuslistalla.
Pillars of Eternity pause combat niin putoaa aika alas omalla odotuslistalla. Tuo pause combat oli syy miksi PoE:ssa on edelleen noin 2 tuntia pelattuna, en vaan pystyny jatkamaan sitä pidemmälle sillä mekaniikalla.

EDIT: mainittakoon vielä että Divinityjen parasta antia heittämällä oli co-op moninpeli, realtime with pause combatilla se ei vaan oikein onnistuisi, joten jos meinaavat tuoda moninpelin myös BG3 niin en näe muita vaihtoehtoja kuin vuoropohjainen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, Divinityn combat mekaniikka tähän niin menee kirkkaasti top 3:een omalla odotuslistalla.
Pillars of Eternity pause combat niin putoaa aika alas omalla odotuslistalla. Tuo pause combat oli syy miksi PoE:ssa on edelleen noin 2 tuntia pelattuna, en vaan pystyny jatkamaan sitä pidemmälle sillä mekaniikalla.

Samat. Ostin joskus riskillä noi divinity pelit ja hetken pelattua totesin, että ei hittö nää taistelumekaniikat on hauskoja vaikka vuoropohjanen. Toi Baldurs gate Larianin tekemänä voi olla jopa helpommin lähestyttävä uusille pelaajille jos hahmojen kehitys on selkeämpää kuin mitä se oli divinity peleissä. Ne divinity pelit on ehkä vähän pelottaviakin jos ei ymmärrä sitä hahmon kehitystä siinä. Tässä kohtaa BG 3 voi tuoda tuon saman konseptin, mutta helpommin lähestyttävänä pakettina.
 
Pelasin shadow of amnin hiljattain läpi. Varsinkin kuudella hahmolla pelatessa reaaliaikainen systeemi on lähinnä tuskastuttava. Pausea, konffia, unpause, aargh mitä ne hahmot nyt munas, pause,... toki sitä npc ai:ta voi yrittää tuunata, mutta monessa kohtaa otti lähinnä päähän se systeemi.

Imho. Divinity tyylinen vuoropohjaisuus on voittava veto.
 
Muistaakseni ainakin Neverwinter Nights sai jo laittaa esim. niitä taikoja jonoon, ettei tarvinnut sitä pausea hakata jatkuvasti.
Ehkä joku kompromissi olis mahdollinen, että vuoropohjaisuuden saa päälle kovemmissa väännöissä ja sitten jonkun koboldilauman kohdalla käy hakemassa kahvia ja antaa ajan kulua.
 
Toivottavasti eivät pilaa sarjaa pelimekaniikan vaihtamisella vuoropohjaseksi, BG on kuitenkin RtwP-mekaniikan kruunun jalokivi. Saattavat tuoda molemmat, jotta saavat kosiskeltua mahdollisimman laajaa pelaajakuntaa. Tästä nyt on muutenkin paistanut lähinnä moderni rahastuskierros läpi, yhteyttä vanhaan nyt ei taida olla mitään muuta kuin nimi. Vanhana BG veteraanina (2000h) ei kyllä ole odotukset kovin korkealla.
 
Toivottavasti eivät pilaa sarjaa pelimekaniikan vaihtamisella vuoropohjaseksi, BG on kuitenkin RtwP-mekaniikan kruunun jalokivi. Saattavat tuoda molemmat, jotta saavat kosiskeltua mahdollisimman laajaa pelaajakuntaa. Tästä nyt on muutenkin paistanut lähinnä moderni rahastuskierros läpi, yhteyttä vanhaan nyt ei taida olla mitään muuta kuin nimi. Vanhana BG veteraanina (2000h) ei kyllä ole odotukset kovin korkealla.

Samat fiilikset. Mutta onneksi on Pathfinder ainakin :thumbsup:
 
Divinity 2 jälkeen ei kyllä Baldur's Gaten taistelusysteemi enää maistunut niin hyvältä kuin silloin 20 vuotta sitten. Yllättyisin, jos taistelu olisi jotain muuta kuin DOS2 tyylinen.
 
Striimin perusteella tämä on aika pitkälti myös Divinity 3. Taistelu on vuoropohjaista. Ostoon menee.
 
Vähän saa ehkä totutella tuohon vuoropohjaisuuteen, mutta toisaalta on sitä vanhat Faaloutit vedetty samalla periaatteella aikanaan. Aika paljon samaa fiilistä Neverwinter Nightsin kanssa, mutta helvetisti paremman näköistä tietty :)
Menee kyllä ostoon välittömästi kun mahdollista.
 
Todella hyvän näköistä menoa. 5 edikkaa seuraillaan hyvin, mutta silti on uskallettu tehdä pieniä muutoksia kuten esimerkiksi mage handin toiminta taistelussa.
 
Täydellistä, vietiin enemmän P&P D&D suuntaan. näyttää tosi hyvältä
Mutta tui GUI ei sovi yhtään BGhen. Liiän värikäs ja moderni. pitäs olla metallia ja puuta ym. käyttiksen ulkoilmeessä
 
Todella paljon samaa mitä DOS 2:ssa. Toisaalta mukavan tutun oloinen mutta toisaalta odottelin kyllä edes hiukan eri näköistä peliä.
 
Ei juma että näytti hyvältä, ottaen huomioon että on vielä pre-alpha. Tosin en 5th editioniin pahemmin tutustunut mutta jo nyt huomasin että enemmänkin "house edition", joka on hyvä asia yleensä.

Pojoja myös siitä ettei EA/ubisoft/bethesda tyylinen skriptattu eventti
 
Tuossa vielä gameplay YouTube:n puolella. Timestampista alkaa.
Ilmeisestä tämä on se mitä eilen näytettiin?

Näyttää kyllä hyvältä.

 
Toivottavasti couch-coop / jaettu ruutu on yhtä saumatonta kuin Divinityissä. Ei ole vastaava taikka parempaa vielä löytynyt.
 
Mukana ei siis ole edes mahdollisuutta tohon pausetus/reaaliaikaseen taisteluun? Se on kyllä harmi itelle. En oo koskaan innostunu vuoropohjasista peleistä kun taas Baldur's Gate I ja II on maailman parhaat pelit ollu. Toki tää tulee hommattua ja yritän päästä sisään tohon vuoropohjasuuteen mut toistaiseks kaikki moiset pelit on jääny alkutekijöihin.
 
Aikanaan tuli kahlattua molemmat Baldurit läpi lisäosineen ja vielä uudemman kerran parin kaverin kanssa co-oppina. Pelin koukuttavuus nousi itselle toiseen potenssiin, koska pöytäropeaikojen ansiosta sääntösysteemin tunsi kuin omat taskunsa. Vaikka tuo reaaliaikainen taistelu BG:issä tuntuikin silloin hyvältä, näin jälkikäteen on tajunnut sen heikot puolet. Monesti tuli ihmeteltyä, että eikö se peli nyt rekisteröinyt valittua spelliä tai muuta toimintoa. Lisäksi moninpelissä etenkin spellcastereita pelaavat joutuvat jatkuvasti pausettamaan peliä, jonka voisin kuvitella nykyisin käyvän melko helposti monen hermoille. Em. ongelmat johtuvat pitkälti siitä, että d&d (tai ad&d, johon BG:t pohjautuivat) ei todellisuudessa taivu reaaliaikaiseen taisteluun kovin hyvin. Sääntösysteemin taistelumekaaniikka on alun alkaenkin suunniteltu vuoropohjaiseksi. Ja vaikka vuoropohjaisuuteen siirtyminen viekin BG3:sta kauemmas alkuperäisistä BG:istä, vie se peliä lähemmäs alkuperäistä pöytäroolipeliä, joka itselle ainakin maistuu.
 
Eli nyt varmitustunut, että sarja kustu vuoropohjaisuudella, eikä reaaliaikaista tarjota lainkaan? Totaalinen isku vasten kasvoja, vanhoja veteraaneja kohtaan. Jää kyllä kauppaan jos noin. Ei ole mitään mahdollisuuksia hypätä 2000h jälkeen nopeatempoisesta toiminnasta, hitaaseen odotteluun.

 
Eli nyt varmitustunut, että sarja kustu vuoropohjaisuudella, eikä reaaliaikaista tarjota lainkaan? Totaalinen isku vasten kasvoja, vanhoja veteraaneja kohtaan. Jää kyllä kauppaan jos noin. Ei ole mitään mahdollisuuksia hypätä 2000h jälkeen nopeatempoisesta toiminnasta, hitaaseen odotteluun.

Joo, siis eihän tää enää varsinaisesti tunnu Baldur's Gatelta tän myötä. Divinity: Original Sin III - Baldur's Gate (jotenki näyttääki enemmän OS:n jatkolta ku BG:ltä). Mut annan mahkun, jospa sitä innoistuis.
 
Joo, siis eihän tää enää varsinaisesti tunnu Baldur's Gatelta tän myötä. Divinity: Original Sin III - Baldur's Gate (jotenki näyttääki enemmän OS:n jatkolta ku BG:ltä). Mut annan mahkun, jospa sitä innoistuis.
Itse ei pysty antamaan edes mahdollisuutta, jos olisin hiukan nuorempi lähtisin barrikadeille. Onneksi rpgcodexin sivuilla on jo vihaketju pystyssä, siellä tulen varmasti parantamaan haavoja jonkin aikaa kunnes tämä selkäänpuukotus unohtuu. WoC:n sais kyllä polttaa roviolla, ja tiesin kun Larian tähän hommattiin, mielessä oli raha, eikä Baldur's Gate.
 
Ohos, onpas tämä mennyt ohi. Pitäisiköhän sitä Steamista ostaa ykkösen ja kakkosen EE:t :D. Molemmat on kyllä olleet alkuperäisversioina, jossain muutossa CD:t katosivat (ikinä ei tainnut mennä täysin läpi, Icewind Dale kylläkin)
 
Nyt vähän asiaa sulateltuna on kyllä vähän pettymys pinnassa.
Peli voi olla ihan hyvä, jopa loistava, mutta mulle se tuskin tulee olemaan "oikea Baldur's Gate". Ainoa juttu joka tuossa aidosti kiinnostaa tällä hetkellä on se tarina ja forgotten realms.

Kuulun siihen asiakassegmenttiin, joka ei ole koskaan pelannut noita D&D pelejä ihan nopilla ja papereilla, joten ei oikein kiinnosta lopulta miten ne vuorot siellä pyöriin jne. Sitten taas BG-sarja ja IWD-sarja on kyllä hakattu alusta loppuun. Eli oon puhtaasti pelisarjan fani. Kun kerran Bhaal-saga on koluttu loppuun, niin mikä tämän mahtaa enää yhdistää Baldur's Gate -peleihin?
Tällä hetkellä vähän sellainen fiilis että oikeudet olisi ollut parempi antaa sille PoE-tiimille.

Mutta mielipiteitä toki kaikki...
 
Aikanaan tuli kahlattua molemmat Baldurit läpi lisäosineen ja vielä uudemman kerran parin kaverin kanssa co-oppina. Pelin koukuttavuus nousi itselle toiseen potenssiin, koska pöytäropeaikojen ansiosta sääntösysteemin tunsi kuin omat taskunsa. Vaikka tuo reaaliaikainen taistelu BG:issä tuntuikin silloin hyvältä, näin jälkikäteen on tajunnut sen heikot puolet. Monesti tuli ihmeteltyä, että eikö se peli nyt rekisteröinyt valittua spelliä tai muuta toimintoa. Lisäksi moninpelissä etenkin spellcastereita pelaavat joutuvat jatkuvasti pausettamaan peliä, jonka voisin kuvitella nykyisin käyvän melko helposti monen hermoille. Em. ongelmat johtuvat pitkälti siitä, että d&d (tai ad&d, johon BG:t pohjautuivat) ei todellisuudessa taivu reaaliaikaiseen taisteluun kovin hyvin. Sääntösysteemin taistelumekaaniikka on alun alkaenkin suunniteltu vuoropohjaiseksi. Ja vaikka vuoropohjaisuuteen siirtyminen viekin BG3:sta kauemmas alkuperäisistä BG:istä, vie se peliä lähemmäs alkuperäistä pöytäroolipeliä, joka itselle ainakin maistuu.

Olet viisas mies. Amen! Olen joskus jopa salaa myöntämättä sitä edes itselleni toivonut, että joku tekisi roolipelin joka tuo AD&D pelin tietokoneelle tyylikkäästi toteutettuna ja tuo pelin lähemmäksi kynä paperi roolipelejä. Kuitenkin hyvin tehtynä niin, että kaikki tietokonepelaamisen hyvät puolet tulevat esille.

Sekin kuullosti mielenkiintoiselta, että Larian aikoo tuoda kaikkiin tapettaviin hirviöihin dialogia ja elementtejä, jotka tuovat ne enemmän osaksi maailmaa sen sijaan, että hirviöt kuten Goblinit vain randomilla spawnaavat, jotta voit tappaa ne saadaksesi expat talteen. Nyt hirviöiden kanssa voi jutella ja välttää tappelua tai vaikka homma johtaisi tappeluun saat vähän sisältöä siihen mitä ne hirviöt tekevät ja ajattelevat tms... Eikä se ole vaan sellasta ah tuolla luolassa on Mind Flayer käydään nyrkillä tappamassa se, että saadaan expaa kuten muissa roolipeli toteutuksissa.
 
Näyttää todella hyvältä. En ole koskaan siitä reaaliaikaisesta taistelusysteemistä pitänyt. Se on aina tuntunut jonkinlaiselta tyhmennetyltä kompromissilta verrattuna vuoropohjaiseen taktiseen taisteluun, vaikka alkuperäiset Baldur's Gatet onkin aikanaan tullut pelattua läpi ja niistä tykännyt silloin joskus.
 
Emmä ny sit tiedä miten se tekee pelistä yhtään sen vähempää "baldursgatemaisen" vaikkei tappelu nyt olekaan sitä realtime with pausea. Eikö pelisarjaa voi uudistaa ilman että puristit itkee suolakyyneliä heti? Pitääkö kaikki tehdä aina samoin koska "ei tää muuten ole Baldurs Gate"?
Pls.. mun mielestä on hyvä että Larian uskaltaa ottaa erilaisen lähestymistavan eikä tee orjallisesti samaan tyyliin kuin Obsidian.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo Divinityn vuoropohjainen taistelu sopii mielestäni paljon paremmin näihin D&D peleihin. Mitä tullut aikanaan pelattua Baldur's gateja, Neverwinter Nightseja yms. niin välillä se on aika tuskastuttavaa pause rämpytystä ja taistelut kaoottisia.
 
On sitä jonkinlaista nostalgiaa vanhoista Baldureista, mitä nyt tutoriaalia pitemmälle päässy, kun tehny aina mieli tehdä uusi hahmo. Ei osaa päättää millä pelaa :)

Ainkain näyttää olevan hyvä valikoima rotuja, etenkin suippokorvaisia. Varmasti tulee monta tuntia hahmonluonnissa vietettyä, niin hyvässä kuin pahassa.
 
Emmä ny sit tiedä miten se tekee pelistä yhtään sen vähempää "baldursgatemaisen" vaikkei tappelu nyt olekaan sitä realtime with pausea. Eikö pelisarjaa voi uudistaa ilman että puristit itkee suolakyyneliä heti? Pitääkö kaikki tehdä aina samoin koska "ei tää muuten ole Baldurs Gate"?
Pls.. mun mielestä on hyvä että Larian uskaltaa ottaa erilaisen lähestymistavan eikä tee orjallisesti samaan tyyliin kuin Obsidian.
Voi se hyväkin olla, mutta aika pahasti tässä nyt musta haisee nimellä rahastaminen. En ainakaan tähän mennessä ole nähnyt oikein mitään, joka liittäisi tuon pelin Baldur's Gateen nimen lisäksi. Olen sitten kyllä ihan mielelläni väärässä tulevaisuudessa.
Mitä nyt tästä keskustelua oon tänään silmäillyt, niin aika 50/50 tuntuu menevän mielipiteet. Ne jotka on niihin Divinnity peleihin tutustuneet tuntuu olevan vähän positiivisemmalla mielellä. Mulla ei oo niihin mitään kosketuspintaa, niin mietin ihan niiden vanhojen Baldur's Gate pelien pohjalta.
No mulla on tosin se PoE vielä kesken ja siitä on vielä kakkonenkin, joten sen tyylisiä pelejä kyllä riittää. Nyt oon vähän kahden vaiheilla tämän BG3:n ostamisen kanssa. Pystyn kyllä elämään sen vuoropohjaisuuden kanssa, mutta aika paljon ratkaisee se tarina.

Ymmärsinkö muuten oikein, että tuossa ryhmään saa vain neljä hahmoa, vai tarkoitetaanko sillä vaan moninpeliä?
 
Aika ristiriitaiset fiilikset itsellä.
Yllätyin ensin positiivisesti että miten nyt Baldur's Gate on pääsemässä lähemmäs pen&paper sessioita, kun kaikenlaiset improvisoidut nuolien sytytykset palavasta pensaasta, laatikoiden stackaukset, ym. fysiikkakikat onnistuu pelissä, mutta sitten aloin miettimään että en kyllä oikeastaan kaipaakaan niitä tähän kyseiseen pelisarjaan - tuntuu että peli alkaa sitten keskittyä liikaa tuollaiseen kikkailuun ja sen myötä kaikki alueetkin on rakennettu niiden ympärille.
Tuon vuoropohjaisuuden ymmärrän kyllä täysin D&D 5e sääntöjen myötä, mutta se tosiaan myös muuttaa pelin luonnetta ja tempoa aika paljon. Pelistä tulee enemmän sellainen Xcom-tyylinen taktinen naksuttelu, mikä ei ainakaan mulle ole se mitä tältä peliltä haluaisin.

Neverwinter Nightsista asti myös tuo täys 3d ympäristö tällaisissa peleissä on sotinut omia mieltymyksiä vastaan, eikä se vieläkään vedä vertoja infinity enginen isometrisille näkymälle.

En epäile hetkeäkään etteikö tämä olisi hyvä peli, mutta BG sarja on niin lähellä omaa sydäntä ettei nostalgiahuuruista taida päästä eroon ja mieluummin pitäisin tätä Original Sin kolmosena.
 
Voi se hyväkin olla, mutta aika pahasti tässä nyt musta haisee nimellä rahastaminen. En ainakaan tähän mennessä ole nähnyt oikein mitään, joka liittäisi tuon pelin Baldur's Gateen nimen lisäksi. Olen sitten kyllä ihan mielelläni väärässä tulevaisuudessa.
Mitä nyt tästä keskustelua oon tänään silmäillyt, niin aika 50/50 tuntuu menevän mielipiteet. Ne jotka on niihin Divinnity peleihin tutustuneet tuntuu olevan vähän positiivisemmalla mielellä. Mulla ei oo niihin mitään kosketuspintaa, niin mietin ihan niiden vanhojen Baldur's Gate pelien pohjalta.
No mulla on tosin se PoE vielä kesken ja siitä on vielä kakkonenkin, joten sen tyylisiä pelejä kyllä riittää. Nyt oon vähän kahden vaiheilla tämän BG3:n ostamisen kanssa. Pystyn kyllä elämään sen vuoropohjaisuuden kanssa, mutta aika paljon ratkaisee se tarina.

Ymmärsinkö muuten oikein, että tuossa ryhmään saa vain neljä hahmoa, vai tarkoitetaanko sillä vaan moninpeliä?
Jep, peli näyttää olevan tehty Divinityn pelaajille, ei Baldur's Gaten. WotC teki tietoisen päätöksen, rahan perusteella. Nyt tästä sitten nauttii ne Divinityn pelaajat, ei Baldur's Gaten. Vituttaa, ei tule vastaavaa selkäänpuukotusta mieleen pelialalla.
 
Jep, peli näyttää olevan tehty Divinityn pelaajille, ei Baldur's Gaten. WotC teki tietoisen päätöksen, rahan perusteella. Nyt tästä sitten nauttii ne Divinityn pelaajat, ei Baldur's Gaten. Vituttaa, ei tule vastaavaa selkäänpuukotusta mieleen pelialalla.
Jaa, itse olen Baldur's gate 1 & 2 pelaaja, sekä Divinity OS 1 & 2 pelaaja. Mielestäni Divinityn taistelusysteemi sopii paljon paremmin D&D pohjaiseen peliin. En näe että minut olisi jotenkin petetty, vaikka satoja tunteja Baldur's gatejen parissa tullutkin vietettyä.
 
Jep, peli näyttää olevan tehty Divinityn pelaajille, ei Baldur's Gaten. WotC teki tietoisen päätöksen, rahan perusteella. Nyt tästä sitten nauttii ne Divinityn pelaajat, ei Baldur's Gaten. Vituttaa, ei tule vastaavaa selkäänpuukotusta mieleen pelialalla.

Puhu vaan omasta puolestasi. Ostin molemmat Baldur's Gatet julkaisupäivänä, kakkosesta löytyy keräilyversio, sata kertaa pelannut molemmat läpi mutta silti Divinityn / BG3:n taistelusysteemi sopii paljon paremmin D&D:hen. Varsinkin maagilla oli todella typerää pause rämpytystä kokoajan pelaaminen.
 
ei tule vastaavaa selkäänpuukotusta mieleen pelialalla.

Mikähän ihmeen selkäänpuukotus tässä nyt on kyseessä? Oliko sulle luvattu jossain kohtaa rtwp-mekaniikka? Oliko Larian sanonu missään että rtwp tulee olemaan se juttu?
No ei ole, joten tarkennatko nyt vielä mikä oli se selkäänpuukotus?
 
Puhu vaan omasta puolestasi. Ostin molemmat Baldur's Gatet julkaisupäivänä, kakkosesta löytyy keräilyversio, sata kertaa pelannut molemmat läpi mutta silti Divinityn / BG3:n taistelusysteemi sopii paljon paremmin D&D:hen. Varsinkin maagilla oli todella typerää pause rämpytystä kokoajan pelaaminen.
Ymmärrän myös sen, että jos reaaliaikainen ei onnistu kunnolla, vuoropohjainen odottelu kolahtaa. Siinä voi kuitenkin ottaa sumpit, ja syödä vaikka lounasta taistelun ohella. Reaaliaikainen luo adrenaliinipitoisia taisteluita, mistä BG on tunnettu. Tässä nyt muutetaan kaikki paitsi nimi. Voit kutsua sitä hyväksi peliksi sitten kun se julkaistaan, mutta älä kutsu sitä Baldur's Gateksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onpas kiree ilmapiiri jostain vuoropohjasesta tai reaaliaikasesta taistelusta.
Itteä ei ole niin kiinnostanu onko kumpi noista jos se vaan on tehty hyvin.
Toki ite valitsisin noista kahdesta ton vuoropohjasen, kun tykkään tehdä kaikkea muutakin siinä pelaamisen ohessa useasti.
 
No tää peli on nyt varmaan sille tietylle kansanosalle, johon siis itse kuulun, se maailman parhaan pelisarjan jatko-osa, niin saattaa olla odotukset aika korkealla. Varsinkin kun kyseessä on aika kulttimaineessa oleva peli, joka on jo näinkin vanha. Olihan siitä Beamdogin lisäristäkin aika paljon kritiikkiä.
Lähinnä tässä täytyy odottaa sitä, että miten tää tuleva peli liittyy jotein Baldur's Gate pelisarjaan. Tähän mennessä ainoa asia on ekan trailerin Flaming Fist, eli ilmeisesti siinä kaupungissa ainakin käydään. Vähän sellainen pelko nyt vaan perseessä, että nimellä ratsastetaan (ja edelleen toivottavasti oon väärässä).
Ulkoisesti peli näyttää ihan hyvältä. Ei sitä nyt tarvitse 2-D taustoilla mennä hamaan tulevaisuuteen.
 
SoD oli kohtuu täydellinen lisäri Beamdogilta, joka integroitui täydellisesti pelisarjaan ja liitti osat hyvin yhteen. Kritiikki, tai huutelu siinä nyt oli jotain sjw-huumaa silloin kun se vielä oli cool. Olisin ottanut jatko-osan vaikka vanhalla enginellä Beamdogilta, jos se olisi oikeasti ollut jatko-osa Baldur's Gatelle, ennen kuin tämän jossa muutetaan kaikki.
 
Jaa, itse olen Baldur's gate 1 & 2 pelaaja, sekä Divinity OS 1 & 2 pelaaja. Mielestäni Divinityn taistelusysteemi sopii paljon paremmin D&D pohjaiseen peliin. En näe että minut olisi jotenkin petetty, vaikka satoja tunteja Baldur's gatejen parissa tullutkin vietettyä.

Itse koen, että toki toi Baldursgate 3 on Larianin peli eli tottakai siinä on tuttuja juttuja aikaisemmista peleistä. Larian yrittää saada tuosta Baldursgate 3 helpommin omaksuttavan pelin kuin aikaisemmat DoS 1 ja 2. Varmaan pelissä tulee olemaan kaikki tärkeimmät AD&D mekaniikat. Peli tulee myös olemaan monilta osin erilainen kuin DoS pelit. Uskon myös, että kaikki co-op mekaniikat tulevat olemaan hienosti tehty (paljon paremmin kuin alkuperäisissä BG peleissä) niille jotka haluvat täyden moninpeli kokemuksen. Larian on yksi parhaita firmoja maailmassa tekemään co-op pelattavuutta roolipeliin. Voin vain kuvitella miten hienoa tätä peliä on pelata jollain lanpartyillä jossa kaikki raahaavat koneensa samaan paikkaan. Se menee jo vähän vanhaksi kunnon pen & paper ropettamiseksi, mutta tietokoneella.

Uskon vakavasti, että tämä peli voi saavuttaa jopa suuremman yleisön kuin alkuperäiset BG 1 ja 2. Riippumatta siitä, että kaikki eivät ole koskaan tyytyväisiä eikä kaikkia voi miellyttää. Eikä sellaista tule tapahtumaan, että kaikki olisivat tyytyväisiä. Yleensä sekin on merkki siitä, että jotain suurta on tapahtumassa kun iso määrä valittajia viitsii tulla valittamaan jostain julkaisusta. Esim. kun creative julkaisi total war warhammerin foorumit oli täynnä valittajia milloin mistäkin muutoksesta ja pelistä tuli eniten koskaan myynyt total war peli. Joten tässäkin mielessä olen tyytyväinen siihen mitä Larian on saavuttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärtäähän sen, että ihmisillä kolisee tunteisiin, kun 20 vuotta vanhalle suosikkipelille julkaistaan jatko-osa ja se ei olekaan pelimekaniikaltaan täysi kopio edeltäjästä. Kaikki BG:n elementit kuitenkin kokonaisuutena loivat sen tietyn tunnelman, joka peleistä teki hyviä. Itsekin olen unelmoinut vuosien varrella pelkästään grafiikoiltaan päivitetystä BG-saagan jatkajasta ja satavarmasti sellainen menisi edelleen hankintaan. Täytyy kuitenkin ymmärtää, että peli pitää tuoda nykypäivään, jotta siitä kiinnostuvat muutkin kuin 20 vuotta sitten peliä tahkonneet vanhat jäärät. Nähtäväksi jää minkä verran vanhaa taikaa karisee esimerkiksi tuon uuden taistelumekaniikan tai lukitsemattoman kamerakulman myötä, mutta edelleen odotan julkaisua innolla. Toivottavasti uudet tekniset ratkaisut vain parantavat pelikokemusta. Ulkoasu tulee varmasti vielä muuttumaan ja toivottavasti sieltä tulee osin sitä BG-fiilistä lisää.
 
No toisaalta sen ymmärtää kun pelisarjaa lähetään muuttamaan radikaalisti siitä peruslähtökohdasta mikä se on ollu niin voihan se vituttaa.
Mutta ei se muutos aina huonoa ole. Esimerkkinä vaikka Falloutit. Kakkonen oli skidinä se jumalpeli ja onhan se osittain vieläkin. Mutta hemmetin hyvä että sitäkin sarjaa nykyaikaistettiin. Varsinkin New Vegas ja sen lisäosat + modit oli erittäin tervetullut uudistus.
Itelle ainakin pelisarjoissa on ollut tärkeintä se lore ja vastaava shitti.
Pääasia että viihtyy. Jos ei, niin katse muualle.
 
Emmä ny sit tiedä miten se tekee pelistä yhtään sen vähempää "baldursgatemaisen" vaikkei tappelu nyt olekaan sitä realtime with pausea. Eikö pelisarjaa voi uudistaa ilman että puristit itkee suolakyyneliä heti? Pitääkö kaikki tehdä aina samoin koska "ei tää muuten ole Baldurs Gate"?
Pls.. mun mielestä on hyvä että Larian uskaltaa ottaa erilaisen lähestymistavan eikä tee orjallisesti samaan tyyliin kuin Obsidian.
Tämä vaikuttaa kylläkin enemmän siltä, että Larian menee sieltä missä aita on matalin. Heillä on ns. "kaikki valmiina" vuoropohjaista peliä varten, joten sillä sitten mennään.

Ei tätä nyt ihan purematta pysty nielemään, mutta katsotaan miten homma etenee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom