Hyvä video Velogilta kuten aina. Pyörän koko ja ajoasennot selkeästi mietityttää.
Olen itse ajanut noin 100km, hyvä pyörä ja vaikka laatuvaikutelmasta on oltu monta mieltä, mielestäni esim. vaijeriviennit on toteutettu hyvällä maulla. Huomioiden toki pyörän hinta, löytyy hienompia kun maksaa tarpeeksi.
Runkokoko on ollut itselleni oikea ja vaikka on muuten hyvä, yläselkää joutuu ojentamaan ehkä aavistuksen liikaa omalle liikkuvuudelle (=taitaa olla aika rajallinen, pitää treenailla liikkuvuutta enemmän, toimistotyö ja maastopyöräily ei oikein auta..) joten ajattelin seuraavaksi koettaa miltä ajaminen muutaman sentin lyhyempänä tuntuu. Voi olla että vaihdan takaisin myöhemmin sillä mitään suurta ongelmaa ei ole esiintynyt.
Verkosta löytyy hyviä ohjeita vaikka millä mitalla, mutta alle vielä kootusti tiivistelmää stemmin vaihdosta niille joista tuntuu että pyörän koko on hyvä mutta tulee jossain vaiheessa tarve/kiinnostus pienelle hienosäädölle. Silloin ohjainkannattimen (ts. stemmin) avulla saadaan säädettyä ajoasentoa pidemmälle/lyhyemmälle tai korkeammalle/matalammalle.
Tämä on suositeltavaa ainoastaan, jos runkokoko on todettu oikeaksi, eli ihmeitä ei voi tehdä. Ensisijaisesti tulee hankkia oikea runkokoko mitä voi hienosäätää itselleen sopivaksi.
Vaikeusaste: Helppo
Vaadittavat työkalut: Pari kuusiokoloavainta, mielellään joku taso tangolle vaihdon ajaksi
Aika: 10-40 min riippuen kokemuksesta
Alkuperäinen osa: 90mm suoralla kulmalla
Baanaan yhteensopivat osat: 31,8 mm (ohjaustanko) ja 1 1/8 (putki). Näitä löytyy paljon ja edullisesti käytettynä, eikä maksa montaa kymppiä uutenakaan. Gravel-pyörälle mikä pätee myös maantiepyöriin suositus on yleensä, että kannatin ei ole liian lyhyt (min. 60-70mm) ettei ohjaus mene liian herkäksi. Mutta en ole itse niin vakuuttunut että on ongelma. Tyypillisesti stemmit tällaisiin pyöriin ovat 100mm paikkeilla.
Alla asennettava osa on 60mm pitkä 6 asteen kulmalla eli lyhennystä tulee 30mm. Osa asennetaan nyt ylöspäin nostamaan korkeutta testin vuoksi eli nostaa samalla asentoa hieman, mutta Baanassa ajoasennon korkeutta riittää, joten mahdollista on kääntää myöhemmin ympäri kuten Akuko vinkkasi. Myynnissä on myös kulmasäädettäviä stemmejä mikä on helppo vaihtoehto mutta ovat yleensä aika rimpuloita.
Vaiheet
1. Ota ohjaustanko irti neljä kiinnikettä avaamalla ja varo ettei se tipu. Laita se mielellään johonkin asennuksen ajaksi niin ei turhaan roiku vaijereista asennuksen ajan.
2. Avaa vanhan stemmin 2 satulan puolella olevaa kiinnikettä riittävän auki
3. Avaa ohjainlaakerin kansi. Löydät alta ohjainkävyn, mikä pitää avata kuusiokoloavaimella. (kuva 1)
4. Kun käpy alkaa olla löysällä, nosta se ylös esim. pienellä avaimella tai ruuvimeisselillä varovasti nostamalla. (kuva 2)
5. Tämän jälkeen kaikki on irti ja voit nostaa vanhan stemmin ylös. Esiin tulee ohjainputki (kuva 3), minkä alaosassa on kiinni etuhaarukka
6. Jos tavoite alkaa vähentämään korotuspaloja, integroituja vaijerinkuoria täytyy miettiä. Sitä ei käsitellä tässä.
7. Laita uusi stemmi paikalleen ja työnnä se kunnolla pohjaan.
8. Työnnä ohjainlaakerin käpy kohdilleen. Voit testata ensin kädessä, miten sen kiristys toimii - käytännössä osa laajenee putkeen kun sitä kiristetään. Helppo tapa kiristää on se, että laajenna se ensin mahdollisimman paljon ja aseta se putkeen. Sen jälkeen pidä sormella kiinni reunasta ja kiristä sopivaan momenttiin.
9. Asenna seuraavaksi ohjainlaakerin kansi. Kiristä tämä oikeaan, jämäkkään mutta ei tiukkaan momenttiin ennen kuin kiristät satulanpuoleiset kaksi kiinnikettä.
10. Kiinnitä ohjaustanko keskelle neljästä kohtaa ja kiristä. Oikea korkeussuunta on suurinpiirtein niin, että kahvat osoittavat taka-akselin suuntaan.
11. Katso että tanko on suorassa ja kiristä ohjainputken satulanpuoleiset kaksi kiinnikettä.
12. Kiristä lopuksi ohjainlaakerin kansi. Sitten pitäisi olla kunnossa. (kuva 4)
Oikean momentin testaustapoja - ts. pitää olla riittävän tiukalla mutta ei liikaa tai kiristää ohjausta.
- Keula ei saa kolista tiputtaessa 10cm korkeudelta tai työntäessä etujarru pohjassa.
- Keulan tulee silti liikkua sujuvasti ja jos uskaltaa, voi koettaa, että pystyykö ajamaan ilman käsiä pidempään kuin vähän aikaa. Jos ei pysty, keula ei hae paikkaansa luonnollisella tavalla.
Lopputulos
Täytyy vielä vähän ajella, mutta pyörä tuntuu huomattavasti lyhyemmältä muutaman kilometrin testin pohjalta. Eron huomaa jo pelkästään silmällä.
Tämä on helppo ja melko edullinen tapa saada joustovaraa silloin, kun pyörä on jo hankittu ja säädölle on tarve tai muuten preferenssi tietyntyyppiselle asennolle. Eli korostan edelleen että pyörän tulee alunperin olla oikean kokoinen. Baanassa relevanttia voi olla myös sporttisempi ajoasento koska tanko on melko korkealla suhteessa satulaan. Siihen voi vaikuttaa säätämällä stemmiä eli pyörää ei tarvitse välttämättä sen vuoksi hylätä jos muuten hyvä.
Pahoittelut termeistä tai kirjoitusvirheistä. En ole pyörämekaanikko ja kirjoitettu melko pikaisella tahdilla jos olisi jollekin tulevaisuudessa avuksi, esim. tilanteissa jossa on alunperin oltu kokojen välissä kuten monelle väkisin sattuu.