Laitan vielä johtopäätökset pyörästä edellisen viestin jatkoksi. Sen verran heikosti löytyy muualta tietoa pyörästä ja koeajot huonosti järjestetty eli jos mietityttää. Iso hankinta kuitenkin.
Itselläni siis pituus 183cm, inseam 86 cm ja ape index hieman alle 1. Olen ajanut sekä M- että L-kokoa.
Koeajojen sekä pienen omatoimisen kuvapohjaisen gravel bike fitting -analyysin (huom. ammattitaidon puutteen vuoksi on luotettavuus hyvin lähellä ellei jopa tasan nolla) pohjalta olen itse vähän tylsästi sitä mieltä, että Verkkokaupan sivun suosituspituudet antavat melko hyvät lähtökohdat oman koon arvioinnille, joskin M/L dilemmassa noin 180cm pituudelle M on varmempi valinta. Mitä enemmän keskellä haarukkaa, sitä selkeämpi, koska 10cm on aika pitkä range. Sitten vaan varovasti testiä (vaikka voi ajaa, tuotteen täytyy pysyä myyntikunnossa) ja sen pohjalta lopullinen ostopäätös. Palautus toimii Verkkokaupalla yleisesti hyvin jos alkaa jälkikäteen kaduttaa.
M-koon runko oli omilla mitoilla ihan ajettavissa, mutta on mielestäni liian pieni jos pituutta alkaa olla yli 180cm. On varmasti erinomainen etenkin jossain 175 cm pituuden paikkeilla ja ehkä 180cm asti, tai hieman yli jos muuten lyhyemmät raajat, mutta itselleni sekä stack ja reach selkeästi liian lyhyet. Ajoasento on sinällään ihan mukava ja pyörän hallinta hyvä eli on helppo ajaa (ts. vähän city-Jopo tyyppinen tunnelma), mutta mm. nilkan ja polven asennot ei vakuuta, hankala tuottaa kunnolla voimaa lonkasta ja yläkroppa liian edessä. Tässä voi vaikka vilkuilla alas ja katsoa, näkyykö etupyörän akseli tangon yli, ja jos näkyy ihan reilusti, voi harkita onko runko liian pieni vai onko asetuksissa korjattavissa. Joko erittäin nopeaan tai hyvin rentoon ajoon M-koko voisi olla ok sillä ei se epämukava ollut, mutta ei itselleni.
L-koon runko on puolestaan itse asiassa itselleni aika hyvä. Varauduin että olisi liian suuri Avengerin kokemusten ja sivun mittojen vuoksi/Canyonin kokemusten pohjalta, mutta kun nosti hieman stemmiä, sääti satulan riittävän eteen (ihan tapissa) ja katsoi muutenkin satulan korkeuden riittävän alas, tuntuma muuttuu selvästi parempaan suuntaan ja ajoasennon kulmat ovat mielestäni järkeviä, voimantuotto sujuu kovemmassa ajossa ja on mukavaa menoa. Paino jää ajaessa selkeästi ensisijaisesti satulalle, mikä on hyvä lähtökohta jos huoli on liian pitkä runko. Pientä tuntumaa yläselässä ja niskassa, mutta ei paha enkä ole tottunut tällaiseen ajoasentoon eli en suuremmin huolestu. Itselleni stemmi voisi olla hitusen lyhyempi koska kädet eivät ole ihan niin rennot kuin toivoisi.
L-koon osalta uskon että oikeilla säädöillä kokoa riittää hyvin 190 cm pituuteen asti, mutta veikkaan että pitäisi saada myös omille mitoille toimimaan. Yhtään alle 180 cm pituisilla en L-kokoa suosittele kuten taisi tuolla verkkisläisen palautteessa olla, jos mitat muuten keskiarvoa. Kun pääsee ajamaan, kannattaa kiinnittää huomiota mm. siihen, miten paljon painoa on käsillä ja missä asennossa kyynärpäät ovat - jos kyynärpäät ovat lukossa ja kehon paino pääosin edessä, voi olla että joutuu kurottamaan liian kauas ja tulisi harkita, onko runko liian pitkä/iso vai onko asetuksilla korjattavissa.
Jos on vielä enemmän kokojen välissä kuin itse niin koeajo olisi kyllä hyvä jos sellaiseen tulee mahdollisuus. Pienempi koko on yleensä parempi valinta ja sanoisin että tässä kannattaa lähteä siitä sillä pienemmästä rungosta saa helpommin ison kuin toisinpäin, ja tuo 10cm haitari on niin iso että seuraava koko on jo tuntuvasti suurempi. Mutta on noissa sitten henkilökohtaisia preferenssieroja sekä ominaisuuseroja (mm. raajojen pituus, notkeus) jolloin voi kallistua myös isomman suuntaan. Ehkä voi miettiä yleisesti myös pääasiallista käyttötarkoitusta (ketteryys puoltaa pienempää pyörää, vakaus suurempaa), ajoasennon tuntumaa, ja etenkin sitä että paino jakautuu pääasiassa satulalle ja sen jälkeen stemmille, eli jos menee liian etunojailuksi niin runko on todennäköisesti liian suuri. Varmasti silloin puutuu kädet ja erilaisia kiputiloja esim. ranteisiin ja alaselkään on odotettavissa.
Hyvä laatuvaikutelma pyörästä kyllä jäänyt, SRAM:in järjestelmä kyllä riittää harrastustasolla ja paremmilla kiekoilla saisi painoa pois, muuta siihenkin läpiakseli lisää vaihtoehtoja. Hyvä Verkkokauppa, mitä harvempi Canyonin surkean saatavuuden armoilla, sen parempi.
Kaikki omat mielipiteet varauksella - vaikka eri pyörillä on tullut ajettua ehkä keskimääräistä enemmän maasto- ja DH-ajoa, en omaa roadbikeistä kovin kaksista kokemusta ja mieltymyksiä on erilaisia. Olen myös aina ajanut melko isoilla rungoilla (verrattavissa 56/58) mikä voi vaikuttaa. Eli jos olet itse tyytyväinen valitsemaasi kokoon eikä vastaa ylläolevaa, olet varmasti enemmän oikeassa kuin itse.
Käyn vielä huomenna tutussa paikassa ammattilaisen luona kysymässä mitä mieltä ja saadaanko toiminaan pelkillä säädöillä, mutta ihan hyvä fiilis alustavasti L-koosta. Voi olla että sen jälkeen lukkopolkimet kiinni ja jää omaan pyöräkokoelmaan - täytyy vaan vielä keksiä, mihin pyörä mahtuu.. M-koko ei itselleni jää edes harkintaan edellämainituista syistä.
En valitettavasti pysty nyt punnitsemaan kiekkoja, mutta painavasta päästä on. Toivottavasti joku muu. Taitaa hupiukko muuten olla vaan nimensä veroinen, ihan monikäyttöinen pyörätyyppi on kyseessä.