Valmiiksi kasattuna kävelin pyörän kanssa myymälästä ulos. Koeajomahdollisuuksia ei paljon ollut, eli istuskelin vain myymälässä M:n ja L:n päällä. Molemmilla varmasti 182cm pituudella pärjäisin; M oli selkeästi näppärämpi, jos ajo olisi enemmän maastossa ja vähemmän tasaista ja suoraa - ei se pieneltä tuntunut. Mutta päädyin kuitenkin L:ään
En tiedä helpottiko vai vaikeuttiko tämä mun päätöstä
Kävin nyt uudestaan mittanauhan kanssa huseeraamassa varastossa ja totesin että cyclossa on saman mittainen stemmi kuin baanassa; 90mm, kun taas maantiepyörässä oli pidempi 110mm. Molemmissa tosiaan top tube sen noin 555 kun baanan L-koossa 565. Tästä vois päätellä että L-baanassa olis "kuroteltava" pikkuisen enemmän kuin cyclossa ja pikkuisen vähemmän kuin maantiepyörässä. Jos menis pienempään kokoon niin asento nousis enemmän pystyyn kun etäisyys laskee 457 milliin.
Toinen asia on sitten se korkeus, isommassa runkokoossa satula on alempana jolloin suhteellisesti ajoasento on pystympi kuin pienemmässä rungossa, jossa satula olis pidettävä korkeammalla suhteessa ohjaustankoon, mikä vois olla mukavampi ajoasennon kannalta, koska itse en kaipaa kovin läjässä olevaa ajoasentoa. Kurottelun tarvettakin toki vois lyhentää laittamalla 10mm lyhyemmän stemmin baanaan, jos pidemmälle kurottelu tuntuu ikävältä.
MT ja CC on kiinnostavasti monesta kohtaa liki saman kokoisia, mm. kokonaiskorkeus mitattuna lattiasta seat tuben yläosaan, vaikka koossa tai tarkemmin sen seat tuben pituudessa, on sentin ero, johtunee cyclon pikkuisen suuremmasta kulmasta seat tubessa. Baanan 56 olis sitte varmaan hitusen isompi/korkeampi ja pidempi. Kiinnitin huomiota myös kampien pituuteen, joka on M-koossa 172,5 ja L-koossa 175 mm, vanhoissa MT:ssä ja CC:ssä on molemmissa 170mm kammet, maastopyörässä 175. En tiedä miten paljon tuo vaikuttaa, mutta ainakin se tekee sen, että lyhyemmällä kammella pitää laittaa satulaa ylemmäs ja ajoasento on "avoimempi" kun jalkojen ei tarvitse mennä niin nippuun ajaessa. Nykyinen kammenpituus on tuntunut aika sopivalta mutta tiedä sitten paljonko tuo 5mm oikeasti siihen vaikuttaa.
Jos tuosta olis olemassa se 54 koko niin tilaisin sukkana sen, mutta kun ei ole. Ajatuksen tasolla jotenkin tuntuis oudolta tilata 52 kokoista pyörää kun se menis kuitenkin koon noita nykyisiä pienemmäksi, ja nuo nykyiset on tuntuneet aika sopivan kokoisilta. Toisaalta taas joltain osin se 52 voisi myös olla soveliaan kokoinen, eikä ainakaan olis "liian pitkä", mikä on yks asia mitä en halua.
Ja ettei olis liian helppoa, oon näköjään painunut sentin verran kasaan vanhemmiten, aiemmin olen ollut 181 cm pitkä, mutta nyt kun mittasin itseni uudelleen niin tasan 180 oli tulos, eikä se varmaan ainakaan ylöspäin ole menossa neljänkympin jälkeen
Saahan sen pyörän toki verkkikseen palauttaa jos koko menee ihan pieleen, mutta sitäkään ei välttämättä osaa heti kättelyssä sanoa onko hyvä vai huono.