AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Pistin tilaukseen kun sopivasti on toimitus ei vahvistettu niin on enemmän aikaa miettiä mitä vahvistimelta haluaa.

Katselin vähän ominaisuuksia mitä noissa kalliimissa on. Bluetooth yhteys jolla saa kuulokkeet kiinni vahvistimeen voisi olla aika käyttökelvollinen.

Vanhassa vahvistimessa on myös kaikki kaiuttimet olleet kiinni bi-ampingillä eli tweetterille ja wooferille on oma kaapeli ja vahvistin. En osaa sanoa onko tuolla käytännössä mitään merkitystä kun aina olen tuota käyttänyt. Tuskin. Tuossa Sonyssä ei tätä mahdollisuutta näyttäisi olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, tänään tuli ilmoitus, että korjattua X4700h:ta olisi vihdoin tullut maahan. Nadi pakettiin ja postiin. Sitten odottamaan saako ennen vuodenvaihdetta Tenonia kotia...

Mistäs tämän tietää, onko uusi vai vanha versio? Tilasin nimittäin black fridayna saman mallin ja toimitus oli juuri ennen joulua (23.12.). Huomasin useamman hifilikkeen ja verkkokaupan sivuilta, että aivan loppuvuodesta lienee tullut jokin x4700h erä Suomeen, kun yhtäkkiä monessa liikkeessä tuota oli heti saatavilla. Omanikin lähti postiin samoihin aikoihin.

Vielä pitäisi hyllykaiuttimet ostaa, mutta piru vie kun niissäkin on koronainflaatio iskenyt. Olisi jäänyt tämä vahvistinkin hommaamatta, jos ei olisi "riittävää" tarjousta sattunut tulemaan vastaan. Odottelemaan jouduin onneksi vain alle yhden kuukauden tilauspäivästä. Nythän tämän x4700h:n myyntihinta Suomessa on jo 500€ yli alkuperäisen OVH:n.
 
Onko jengi tuota Denonin S-sarjaa kokeillut fyysisesti? Esim Denon AVR-S760H että minkä tasoinen laite on.
 
Mistähän voisi johtua, kun Denon AVR-X520:stä hajosi lauantaina 2 takakaiuttimien kanavaa yhdellä kertaa? Ensin kuului jotain epämääräistä rätinää toisesta etukaiuttimesta jonka jälkeen emäntä hätäpäissään sammutti vahvistimen. Tänään uudelleen avatessa takakanavat on poissa pelistä. Yritin tehdä uutta setuppia assistantilla eikä takakanavia löytynyt vaan ainoastaan eteen ja sub. Vahvistin on 5 vuotta vanha.
 
Mistähän voisi johtua, kun Denon AVR-X520:stä hajosi lauantaina 2 takakaiuttimien kanavaa yhdellä kertaa? Ensin kuului jotain epämääräistä rätinää toisesta etukaiuttimesta jonka jälkeen emäntä hätäpäissään sammutti vahvistimen. Tänään uudelleen avatessa takakanavat on poissa pelistä. Yritin tehdä uutta setuppia assistantilla eikä takakanavia löytynyt vaan ainoastaan eteen ja sub. Vahvistin on 5 vuotta vanha.

Siellä on joku komponentti sanonut poks.
 
Siellä on joku komponentti sanonut poks.
Joo näinhän siinä valitettavasti kävi. Oli sen verran edullinen ostos ettei kannata edes korjauttaa...
IMG_20220111_114411 (1).jpg
 
Koska noita uusia Onkyoita ja Pioneereja Diracin kera saadaan Eurooppaan? Ainoa vaihtoehto tällä hetkellä on Denon, jonka saatavuus on myös huono, koska sen sisarukset Marantzit mittaantuvat huonommin ainakin Audio Science Reviewssa.
 
Koska noita uusia Onkyoita ja Pioneereja Diracin kera saadaan Eurooppaan? Ainoa vaihtoehto tällä hetkellä on Denon, jonka saatavuus on myös huono, koska sen sisarukset Marantzit mittaantuvat huonommin ainakin Audio Science Reviewssa.
Aika hiljaista on kyllä. Eivät edes listaa euroopan sivuille dirac malleja. Ehkä ensi syksynä jos taas ristii sormet tiukasti niin jos sieltä yksi malli tulisi. Sitten odotellaan sen jälkeen vain puolesta vuodesta vuoteen että oikea fyysinen kappale tulee kotosalle asti.

Nyt jos laittaa denonin x3700 tilaukseen niin kesäksi kotiin teatteri pystöön.
 
Mareksilta sain marraskuun lopulla Denonin x3700, sieltä kannattanee kysellä jos tarvetta. Pari kuukautta seurailin tilannetta ja oli huonosti saatavilla eri kaupoista, mutta ulkomailta olisi saanut heti. Näköjään tuonkin vahvistimen hinta noussut marraskuulta 200e, hohhoi tätä komponenttipulaa.
 
Koska noita uusia Onkyoita ja Pioneereja Diracin kera saadaan Eurooppaan? Ainoa vaihtoehto tällä hetkellä on Denon, jonka saatavuus on myös huono, koska sen sisarukset Marantzit mittaantuvat huonommin ainakin Audio Science Reviewssa.
Marantz mittautuu huonommin mm. särömittauksissa koska niissä on esim. HDAM -piirit. Jos kuitenkin watit, lähdöt etc. riittävät niin tyhmä syy jättää ostamatta se että esim. särö on huonompi, koska sitä huonommuutta et kuitenkaa omilla korvillasi kuule. Täällä on tällähetkellä Marantz ja sitä ennen oli Denon. Ostin Marantzin koska sai hyvään hintaan.. Noilla mittauksilla voi monesti (imo) tavan käyttäjä pyyhkiä persiinsä.

HDAM -piireistä voit lukea esim. tuolta.
 
Viimeksi muokattu:
Koska noita uusia Onkyoita ja Pioneereja Diracin kera saadaan Eurooppaan? Ainoa vaihtoehto tällä hetkellä on Denon, jonka saatavuus on myös huono, koska sen sisarukset Marantzit mittaantuvat huonommin ainakin Audio Science Reviewssa.
Se on vähän miten noita ASR 'totuuksia' lukee.. Denon 3600 huipputulos saatiin niin, että ohitettiin DACista pääakanavat, muuten ääni säröytyi pahasti. Käytännössä tämän suorituskyvyn ulosmittaaminen tarkoittaa sitä, että et voisi käyttää itse vahvistinta ilman erillistä päätevahvistinta. Marantz 6014 testissä on stereomittauksen säröt tapissa, workaround kytkeä 7.1 prosessointi, jolloin laite oli mittausten mukaan siedettävä. Pääkanavien ohitus ei ilmeisesti mahdollinen tai sitten ei testattu. Näitähän ei tietenkään mittailtu sitten yhtään ristiin, että olisi edes jotain järkevää saatu ulos.

Uskoisin, että noi konsernin vahvarit soi aika lailla kaikki samoilla arvoilla, eikä sillä pitäisi olla loppukäyttäjälle suurta vaikutusta muutenkaan.

Bonuksena vielä samalta foorumilta Topping PA5 testi, jossa mielenkiintoa herättää power vs. distortion slide, jossa 15k ja 10k mittasignaali on aivan tajuttoman säröytynyt ja tämä kuitataan, että 'normal distortion rise with frequency'. Voin sanoa, että ei todellakaan ole normaalia. Toki laite mittautuu hyvin, jos kuuntelee vain mittasignaalia 20Hz.
 
HDAM sitä ja HDAM tätä. Soundin "parantaminen" sillä kustannuksella, että laite suoriutuu teknisesti huonommin ei ole minun mielestäni oikeutettua. Mittaukset ovat karua kertomaa insinöörityön laadusta katseli asiaa miten päin vaan.

Harmi myös, että AKMn tehdas paloi ja Sound United vaihtoi em foorumin tietojen mukaan ainakin joihinkin Denoneihin ja Marantzeihin ilmeisesti Texas Instrumentsin DACeja, joiden speksit eivät pärjää käytetyille AKMn DACeille. Eli esim ASRn X3700 mittaukset eivät välttämättä edes pidä paikkaansa niille yksilöille, joita tällä hetkellä on saatavilla.
 
Pienet markkinatko tekee sen, ettei oikein ole tarjolla järkihintaista AV-esivahvistinta?

Mulla nyt Denon X3500 kiinni 5 x aktiivikaiuttimia ( 4 x B & O Beolab 3 ja keskitienä Belolab 7.4) ja jos myöhemmin kattoon vielä aktiiviset (nykysiten Gallojen tilalle) niin en tarvi vahvistimen päätteitä. Vois kuvitella että saisi samalla rahalla laadukasta passiivista AV-vahvaria jossa tarvittava määrä pre-outteja ja prosessoinnit. Mutta nuo pelkät AV-esivahvarit maksaakin tuplasti enempi ilman vahvitettuja kanavia. :hmm:
 
Pienet markkinatko tekee sen, ettei oikein ole tarjolla järkihintaista AV-esivahvistinta?

Mulla nyt Denon X3500 kiinni 5 x aktiivikaiuttimia ( 4 x B & O Beolab 3 ja keskitienä Belolab 7.4) ja jos myöhemmin kattoon vielä aktiiviset (nykysiten Gallojen tilalle) niin en tarvi vahvistimen päätteitä. Vois kuvitella että saisi samalla rahalla laadukasta passiivista AV-vahvaria jossa tarvittava määrä pre-outteja ja prosessoinnit. Mutta nuo pelkät AV-esivahvarit maksaakin tuplasti enempi ilman vahvitettuja kanavia. :hmm:

Itsekin noita välillä katsellut, mutta varmaan volyymit myynnissä sen verran pieniä, joka sitten pitää hintoja korkealla. Vaikka teoriassa noiden luulisi olevan edullisempia, kun vähemmän komponentteja. Voi tietysti olla että noilla myös rahastetaan enemmän, koska porukalla jolla on varaa ostaa ne aktiivi kaiuttimet/erilliset päätevahvistimet ei ole se hinta enää ratkaiseva tekijä.
 
Mareksilta sain marraskuun lopulla Denonin x3700, sieltä kannattanee kysellä jos tarvetta. Pari kuukautta seurailin tilannetta ja oli huonosti saatavilla eri kaupoista, mutta ulkomailta olisi saanut heti. Näköjään tuonkin vahvistimen hinta noussut marraskuulta 200e, hohhoi tätä komponenttipulaa.

Hieman ennen vuoden vaihdetta X3700h:n hinta nousi 200e ja x4700h 250e. Kyselin marraskuussa tarjouksia useammasta eri hifiliikkeestä 4700-versiosta ja siitä oli silloin mahdollista saada maltillinen alennus, tosin hinta oli silloin 1750e eikä nykyinen 2000e. Pari eri kaveria soitti ja pitivät pitkän palopuheen siitä kuinka saatavuus on heikko ja pitäisi ennemminkin hintaa nostaa, kun kuulemma kaikki kappaleet menevät kuin kuumille kiville mitä saadaan. Näiltä en siis mitään tarjousta saanut. Loppupeleissä päädyin hommaamaan vahvarin kaisanetistä, kun käytännössä em. verkkokaupan varasto on yhtä kuin jimmsin varasto ja siellä esim. 4700 oli 1699e, josta sai BF:nä 10% alennuksen (kaikki kaisanetissä tuolloin 10% alella). Lopulliseksi hinnaksi jäi n. 1530e.

Jos nyt pitäisi vahvistin ostaa, seuraisin ulkomaista tarjontaa, ellei sitten joku hifiliike tekisi hyvää tarjousta tai käytettynä löydä jostain.

Edit: Jos on valmis maksamaan alkuperäistä ovh:ta jonkin verran enemmän, mutta kuitenkin vähemmän kuin nykyiset vallalla olevat hinnat ja on valmis odottamaan saatavuutta, niin ainakin Jimmsillä on x3700h edelleen 1249e ja x4700h 1699e.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin noita välillä katsellut, mutta varmaan volyymit myynnissä sen verran pieniä, joka sitten pitää hintoja korkealla. Vaikka teoriassa noiden luulisi olevan edullisempia, kun vähemmän komponentteja. Voi tietysti olla että noilla myös rahastetaan enemmän, koska porukalla jolla on varaa ostaa ne aktiivi kaiuttimet/erilliset päätevahvistimet ei ole se hinta enää ratkaiseva tekijä.

Noniimpä, hiukan haaveilin jo että sais jonkun eksoottisen ja laadukkaan esivaffin "sopuhinnalla" mutta eipä tietoakaan. Pakko ostaa vahvistetut kanavat vaikkei tarviskaan.
 
Noniimpä, hiukan haaveilin jo että sais jonkun eksoottisen ja laadukkaan esivaffin "sopuhinnalla" mutta eipä tietoakaan. Pakko ostaa vahvistetut kanavat vaikkei tarviskaan.
Taitaa olla monopricen AV-prosessori ns. hinnat-alkaen malli (3999$). Halvempi tosiaan ostaa joku kalliimman hintaluokan Denon joista saa kytkettyä vahvistimet vain pois päältä jos niitä ei tarvi.

 
Vaihtui TV LG C9 --> C1 ja tämän myötä saa laittaa selkeesti enemmän volumea Denon X3500 eArc kautta. Eihän tuo sinällään haittaa, ihmetyttää vaan että voto pitää olla "puolessa välissä" ihan normi katselulla illalla kun TV sisäiset appit käytössä. UHD soittimen kautta tulee luonnollisesti paljon jytäkämmin ja subbarikin soi erilailla.

Voiko / kannattaako HDMI sisääntulo signaalin voimakkuutta korostaa Denonista jos tuo TV tosiaan puskee hiljemmin ääntä eArcin kautta vahvarille?

Denonin asteikolla 0 - 98 volumea täytyy pitää 50 kohdilla AppleTV, Netflix, Disney+ kun vaikkapa Atmos käytössä. Laimeasti tulee myös LFE kanava.

Denonissa kiinni tosiaan 5 x aktiivikaiuttimia että saattavat käyttäytyä erilailla tuon volumen suhteen kuin passiiviset, mutta nämä oli jo käytössä ennen uutta TV:tä.

Mun mielestä nuo B&O aktiivit vaati hiukan pidemmälle väännettyä volumepotikkaa että sama desibeli tuli ulos, toki loppu päässä metakka on varmaan kovempi kun watteja antaa per kanava kaiuttimesta kuitenkin reilusti enemmän. Jokin herkkyys volumen suhteen saattanut muuttua, ja jos nyt tuo C1:sen HDMI eArcin lähtösignaali (tms.) olisikin hiukan heikompi kuin C9:n niin saattaako kertaantua desibelien kanssa näin.
 
Viimeksi muokattu:
@latee77, LGitä en tunne mutta katsoisin onko jossain tv:n uumenissa asetus jola voi säätää lähtevän äänen tasoa - jos siis kaikki tv:n äänet tuntuu olevan hiljaisia. Jos ei tuollaista löydy valikkohelvetistä niin sit vaan nostat vahvarista tuota input-kohtaista tasoa, sen takia se siellä onkin käsittääkseni. :) Mutta ensin katsoisin tv:n päädystä tuota.
 
Mulla LG Nano tarjoaa myös tosi hiljaisia ääniä sekä kuidulla että kuulokelähdöstä, jos haluaa pitää myös telkkarin sisäiset kajarit aktiivisena. Ainakin kuulokelähdön voi määritellä linjaulostuloksi ja sitten alkaa tapahtua. Huono puoli siinä on se, että telkkarin omat kajarit on sitten pois pelistä. Onkyon asteikolla linjatasoisena volumet jossain kympin paikkeilla, kuten CD:itäkin kuunnellessa. Telkkari alkaa kuulua vaimeasti jossain 30 jälkeen. DVD:t tyypillisesti 28. Ei tossa muuta, kunhan muistaa säätää volumet alas ennen CD-kuuntelua.
 
@latee77, LGitä en tunne mutta katsoisin onko jossain tv:n uumenissa asetus jola voi säätää lähtevän äänen tasoa - jos siis kaikki tv:n äänet tuntuu olevan hiljaisia. Jos ei tuollaista löydy valikkohelvetistä niin sit vaan nostat vahvarista tuota input-kohtaista tasoa, sen takia se siellä onkin käsittääkseni. :) Mutta ensin katsoisin tv:n päädystä tuota.

Joo pitää vähän tönkiä, TV ääniasetuksia tulikin jo kaiveltua kun ei meinannut tulla Atmos vahvarille mutta löyty syyllinen sylttytehtaalta, en muista että olis äänilähdön tasoa ollut. Denonista siis pieni lisäpotku arc HDMI:lle.

Ei tuo mikään kaksinen ongelma ole kun reservissä tietty volumea on, kunhan kääntää potikkaa kaakkoon. Mutta tästä jää entiselle kitaristille laimean maku suuhun kun tuossa kohtaa (virtuaalinen votonapin puoliväli) jopa 50W Marshall putkinuppi raikaa jo siinämäärin ettei olisi olehuoneeseen asiaa :p
 
Tämä nyt ei varmaan aivan suoraan kuulu tähän ketjuun, mutta jos joku painii audysseyn kalibrointien kanssa, ja tuntuu että kalibroinnin tulokset (korville, ei REW:ssä) on luokkaa "ok/naah.."

Lyhyt summary: Jos tuntuu että Audyssey ei saa hoidettua hommia kunnolla (et ole tyytyväinen toistoon), ja sulla on matalalle toistavat lattiakaiuttimet refleksiaukoilla (+ kaiuttimet ovat lähellä etuseinää tai sivuseinää), kokeile niiden tulppaamista vaikka villasukilla väliaikaisesti ja aja kalibrointi uudestaan.

Enemmän liirumlaarumia:

Itse siis olen miettinyt jo hetken että lähden Audyssey leiristä Dirac/Anthem leiriin, koska en ole ollut täysin tyytyväinen Audyssey XT32 kalibrointeihin ja olen ajatellut että se ei vaan saa subbarin ja pääkaiuttimien integrointia tehtyä oikein. REW:llä olen mittaillut niinpaljon että naapuritkin varmasti jo tuntee nuo sweeppaukset ja ratbuddysseyllä on tullut säädettyä enemmän kuin 80/90 luvun teini anttilan postimyyntikuvastojen kanssa. Teoriassa paperilla kaikki näyttänyt hyvältä, mutta silti äänimaailma ei ole tuntunut hyvältä. Käytännössä siltä että keski ja ylätaajuuksia on korostettu ja matalampia equtettu audysseyn toimesta rankasti.

Tuossa n. 2 viikkoa sitten päätin vetää Audysseyn kalibroinnin uudestaan siten, että tulppasin etukaiuttimet (molemmissa 2 refleksiaukkoa), vaikka tätä ei kaiutinvalmistajan (Heco) toimesta oltu missään suositeltu / ohjeistettu / vinkattu.

Tämän jälkeen äänimaailma muuttui aivan totaalisesti. REW:n osalta ainoa ero on hieman pienempi jälkikaiku, mutta korville suurin ero on että ääni on lämpimämpi ja erottelevampi. Esim. bassokitaran löytää ja kuulee biiseistä nyt huomattavasti helpommin.
 
Tämä nyt ei varmaan aivan suoraan kuulu tähän ketjuun, mutta jos joku painii audysseyn kalibrointien kanssa, ja tuntuu että kalibroinnin tulokset (korville, ei REW:ssä) on luokkaa "ok/naah.."

Lyhyt summary: Jos tuntuu että Audyssey ei saa hoidettua hommia kunnolla (et ole tyytyväinen toistoon), ja sulla on matalalle toistavat lattiakaiuttimet refleksiaukoilla (+ kaiuttimet ovat lähellä etuseinää tai sivuseinää), kokeile niiden tulppaamista vaikka villasukilla väliaikaisesti ja aja kalibrointi uudestaan.

Enemmän liirumlaarumia:

Itse siis olen miettinyt jo hetken että lähden Audyssey leiristä Dirac/Anthem leiriin, koska en ole ollut täysin tyytyväinen Audyssey XT32 kalibrointeihin ja olen ajatellut että se ei vaan saa subbarin ja pääkaiuttimien integrointia tehtyä oikein. REW:llä olen mittaillut niinpaljon että naapuritkin varmasti jo tuntee nuo sweeppaukset ja ratbuddysseyllä on tullut säädettyä enemmän kuin 80/90 luvun teini anttilan postimyyntikuvastojen kanssa. Teoriassa paperilla kaikki näyttänyt hyvältä, mutta silti äänimaailma ei ole tuntunut hyvältä. Käytännössä siltä että keski ja ylätaajuuksia on korostettu ja matalampia equtettu audysseyn toimesta rankasti.

Tuossa n. 2 viikkoa sitten päätin vetää Audysseyn kalibroinnin uudestaan siten, että tulppasin etukaiuttimet (molemmissa 2 refleksiaukkoa), vaikka tätä ei kaiutinvalmistajan (Heco) toimesta oltu missään suositeltu / ohjeistettu / vinkattu.

Tämän jälkeen äänimaailma muuttui aivan totaalisesti. REW:n osalta ainoa ero on hieman pienempi jälkikaiku, mutta korville suurin ero on että ääni on lämpimämpi ja erottelevampi. Esim. bassokitaran löytää ja kuulee biiseistä nyt huomattavasti helpommin.

Itellä autto kans refleksi putkien täyttäminen, melkeinpä pakollista jos kaiuttimet on liian lähellä seinää. Subbarin jakotaajuus kannattaa säätää vahvistimelta 80hz.
 
Kohta 10v ikään tuleva Yamaha alkanut oireilemaan kylmänä joten miettinyt josko päivittäisi sen nykyaikaan. Tulee ihan 5.1 kotiteatterikäyttöön joten 8K/120Hz jne ei tulle koskaan olemaan tarpeita mutta toki hyvä jos teknologia kantaisi mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen. Niin ja yksi coax digi inputti täytyy persuksista löytyä. Ei oikein uskoa noihin autom. huonekorjauksiin, subi hoituu Anti-Modella ja muuten riittää jos joku equ löytyy.

Onko Yamahan A2A-mallista tai saman sarjan muista kokemuksia tai kuultuja huhupuheita? Muita suosituksia?
 
Tämä nyt ei varmaan aivan suoraan kuulu tähän ketjuun, mutta jos joku painii audysseyn kalibrointien kanssa, ja tuntuu että kalibroinnin tulokset (korville, ei REW:ssä) on luokkaa "ok/naah.."

Lyhyt summary: Jos tuntuu että Audyssey ei saa hoidettua hommia kunnolla (et ole tyytyväinen toistoon), ja sulla on matalalle toistavat lattiakaiuttimet refleksiaukoilla (+ kaiuttimet ovat lähellä etuseinää tai sivuseinää), kokeile niiden tulppaamista vaikka villasukilla väliaikaisesti ja aja kalibrointi uudestaan.

Enemmän liirumlaarumia:

Itse siis olen miettinyt jo hetken että lähden Audyssey leiristä Dirac/Anthem leiriin, koska en ole ollut täysin tyytyväinen Audyssey XT32 kalibrointeihin ja olen ajatellut että se ei vaan saa subbarin ja pääkaiuttimien integrointia tehtyä oikein. REW:llä olen mittaillut niinpaljon että naapuritkin varmasti jo tuntee nuo sweeppaukset ja ratbuddysseyllä on tullut säädettyä enemmän kuin 80/90 luvun teini anttilan postimyyntikuvastojen kanssa. Teoriassa paperilla kaikki näyttänyt hyvältä, mutta silti äänimaailma ei ole tuntunut hyvältä. Käytännössä siltä että keski ja ylätaajuuksia on korostettu ja matalampia equtettu audysseyn toimesta rankasti.

Tuossa n. 2 viikkoa sitten päätin vetää Audysseyn kalibroinnin uudestaan siten, että tulppasin etukaiuttimet (molemmissa 2 refleksiaukkoa), vaikka tätä ei kaiutinvalmistajan (Heco) toimesta oltu missään suositeltu / ohjeistettu / vinkattu.

Tämän jälkeen äänimaailma muuttui aivan totaalisesti. REW:n osalta ainoa ero on hieman pienempi jälkikaiku, mutta korville suurin ero on että ääni on lämpimämpi ja erottelevampi. Esim. bassokitaran löytää ja kuulee biiseistä nyt huomattavasti helpommin.

Oletko kokeillut sitä Audysseyn mobiiliappista? Sillä saa esim. target curven tehtyä ja estettyä korjaukset ylätaajuuksille.

Refleksiputket olen itsekin tukkinut joskus. Sillä kyllä rauhoittuu kai ainakin viritystaajuuden lähettyvillä.
 
Kotiteatteria tässä suunnittelen ja 7.2 vahvistimeksi valitsen Yamahan RX-V6A:n ja kaiuttimiksi klipsch:n sarjan. Nyt pitäisi miettiä tuohon pakettiin vielä vahvistinta pääkaiuttimille ja keskikaiuttimelle, koska tuon Yamahan teho ei yksinkertaisesti riitä noille kolmelle. Onko täällä kellään kokemuksia mitään erillisesta vahvistimesta? Olisiko esim. the t.amp E4-250 hyvä valinta tuohon? Hinta vain 279€ ja 4x250w 8ohmille jatkuvaa tehoa, joka riittäisi enemmän kuin hyvin noille klipsch:n sarjalle.
 
Nyt pitäisi miettiä tuohon pakettiin vielä vahvistinta pääkaiuttimille ja keskikaiuttimelle, koska tuon Yamahan teho ei yksinkertaisesti riitä noille kolmelle.
Ko. Yamahassa ei taida olla pre-out kuin pääkaiuttimille ja subbareille, joten keskikanavan joudut ottaa vahvarista. Sinänsä Klipchithän on herkät, joten tehoahan niiden ei pitäis tarvita.
 
Ko. Yamahassa ei taida olla pre-out kuin pääkaiuttimille ja subbareille, joten keskikanavan joudut ottaa vahvarista. Sinänsä Klipchithän on herkät, joten tehoahan niiden ei pitäis tarvita.

Niinpä muuten on. Tuon keskikanavan tehonkesto on 150w, mutta tosiaan herkkyyttä löytyy hyvin, joten sen voisi ottaa tuosta Yamahastakin tai sitten katsoa malli jossa on myös keskikanavalle preout.
Kiitos huomiosta! Onko sulla kokemusta tuosta the t.amp E4-250:sta tai the t.amp tuotteista ylipäätänsä?

edit. Nopeasti katsottuna pitäis panostaa muutama satanen lisää ja ostaa esim. Marantz SR5015 mikäli haluaa enemmän preoutteja.
 
Viimeksi muokattu:
Kotiteatteria tässä suunnittelen ja 7.2 vahvistimeksi valitsen Yamahan RX-V6A:n ja kaiuttimiksi klipsch:n sarjan. Nyt pitäisi miettiä tuohon pakettiin vielä vahvistinta pääkaiuttimille ja keskikaiuttimelle, koska tuon Yamahan teho ei yksinkertaisesti riitä noille kolmelle. Onko täällä kellään kokemuksia mitään erillisesta vahvistimesta? Olisiko esim. the t.amp E4-250 hyvä valinta tuohon? Hinta vain 279€ ja 4x250w 8ohmille jatkuvaa tehoa, joka riittäisi enemmän kuin hyvin noille klipsch:n sarjalle.

Kuinka lujaa kuuntelet? Klipsch on yleensä suht suurella dB/w lukemalla eli ei ihan helposti pitäisi teho loppua. Et kai katso vahvistimen watteja ja vertaa niitä kaiuttimen nimelliseen tehonkestoon?
 
Kuinka lujaa kuuntelet? Klipsch on yleensä suht suurella dB/w lukemalla eli ei ihan helposti pitäisi teho loppua. Et kai katso vahvistimen watteja ja vertaa niitä kaiuttimen nimelliseen tehonkestoon?

Hyvin suhteellista ja tapauskohtaista minne tuo viritinvahvistimen tehot riittävät.
Mutta kysymykseesi vastaus: en katso pelkkiä RMS tehoja vaan kokonaisuutta. Käytettäviä kaiuttimia, tilaa minne tulevat ja vahvistimen suorituskykyä.

Se riittääkö tuo vahvistin tuonne selviää kokeilemalla, mutta pieni epäilys on että 360w vahvistin saattaa jäädä hieman vajaaksi. Kuitenkin katson hankitavaiheessa mielelläni sellaisen järjestelmän, johon tarvittaessa voin liittää erillisen vahvistimen ilman vaihtamatta viritinvahvistinta.
 
Hyvin suhteellista ja tapauskohtaista minne tuo viritinvahvistimen tehot riittävät.
Mutta kysymykseesi vastaus: en katso pelkkiä RMS tehoja vaan kokonaisuutta. Käytettäviä kaiuttimia, tilaa minne tulevat ja vahvistimen suorituskykyä.

Se riittääkö tuo vahvistin tuonne selviää kokeilemalla, mutta pieni epäilys on että 360w vahvistin saattaa jäädä hieman vajaaksi. Kuitenkin katson hankitavaiheessa mielelläni sellaisen järjestelmän, johon tarvittaessa voin liittää erillisen vahvistimen ilman vaihtamatta viritinvahvistinta.

Ihan mielenkiinnosta mitkä Kilpschit kyseessä ja minkälainen tila? Yleisesti niiden +90db/w herkkyydellä pitäisi esim 50w per kanava tarkoittaa jo aikamoisia äänenpaineita. Toki isossa tilassa hyvin vaimennetussa, isoilla Klipscheillä varsinkin ilman subia voi harkita erillistä päätettä

Kannattaa muistaa äänenvoimakkuuden/tehon suhde, ihan pienellä lisäyksellä ei kovin suuria muutoksia saa aikaan.

Käytetyt Denon X3400 sarjasta ylöspäin ja nuo Marantz taitaa olla edullisimmat joissa preoutit.
 
Ihan mielenkiinnosta mitkä Kilpschit kyseessä ja minkälainen tila? Yleisesti niiden +90db/w herkkyydellä pitäisi esim 50w per kanava tarkoittaa jo aikamoisia äänenpaineita. Toki isossa tilassa hyvin vaimennetussa, isoilla Klipscheillä varsinkin ilman subia voi harkita erillistä päätettä

Kannattaa muistaa äänenvoimakkuuden/tehon suhde, ihan pienellä lisäyksellä ei kovin suuria muutoksia saa aikaan.

Käytetyt Denon X3400 sarjasta ylöspäin ja nuo Marantz taitaa olla edullisimmat joissa preoutit.

Tilan koko on n. 60 neliötä ja korkeutta 2,8m.
Vielä pyörittelen vähän Klipsch kaiuttimien suhteen, mutta todennäköisesti RF82 II pääkaiuttimet, RP-404C keskelle, RB 61 II surround, subbariksi sw-115 ja atmos kaiuttimet RP 500 SA
Miksi juuri nuo? Nuo saan suhteellisen edullisesti hankittua ja ovat tarjolla minulle, mutta katselen nyt vielä hetken ja pyörittelen vaihtoehtoja.
 
Oletko kokeillut sitä Audysseyn mobiiliappista? Sillä saa esim. target curven tehtyä ja estettyä korjaukset ylätaajuuksille.

Kyllä, tuo ratbuddyssey pohjautuu mobiiliapin dataan, eli ladataan sieltä se audysseyn kalibrointitiedosto ja muokataan tietokoneella. Helpompi muokata kuin tuolla apilla (varsinkin jos koittaa kännykän näytöllä kikkailla). Olen ladannut tuon avulla Harmanin housecurven ja apilla rajannut kalibroinnin muistaakseni 500hz alapuolelle.

Ratbuddysseystä löytyy paljon tarinaa täältä: Announcing ratbuddyssey - a tool for tweaking Audyssey...


Miksi juuri 80 eikä vsikka 60?

Nuo taitaa olla tapauskohtaisia, mutta lähtökohtaisesti yleensä 80hz ja siitä voi sitten venkslata ylös tai alaspäin. Vaikka kaiuttimet pystyvät toistamaan alempaa, on yleensä parempi siirtää tuo matalien taajuuksien kuorma subbarille (koska niille on oma vahvistin ja ei kuormita vahvistinta niin paljoa), ja myös subbari (yleensä) on helpompi positioida huoneessa optimaaliseen paikkaan vs. pääkaiuttimet. Tällä taas edesautetaan matalien taajuuksien korostuksia yms.. Mutta vaikka tuota suositellaan, ei se ole mikään kiveen kirjoitettu.

Jos intoa, niin vaikka täältä löytyy paljon keskustelua ko. asiasta: Crossover and Speaker Settings in Relation to Bass Management
 
Tilan koko on n. 60 neliötä ja korkeutta 2,8m.
Vielä pyörittelen vähän Klipsch kaiuttimien suhteen, mutta todennäköisesti RF82 II pääkaiuttimet, RP-404C keskelle, RB 61 II surround, subbariksi sw-115 ja atmos kaiuttimet RP 500 SA
Miksi juuri nuo? Nuo saan suhteellisen edullisesti hankittua ja ovat tarjolla minulle, mutta katselen nyt vielä hetken ja pyörittelen vaihtoehtoja.

Hyvän oloinen setti, tuolla pääsee jo pitkälle.

Nopea laskuri heittää jotain +110db maksimiSPL tuolla vahvistimella, itse voit kokeilla miten watit vaikuttaa. Peruskaavahan on +3db tarkoittaa 3xtehoa

 
Pistin tilaukseen kun sopivasti on toimitus ei vahvistettu niin on enemmän aikaa miettiä mitä vahvistimelta haluaa.

Katselin vähän ominaisuuksia mitä noissa kalliimissa on. Bluetooth yhteys jolla saa kuulokkeet kiinni vahvistimeen voisi olla aika käyttökelvollinen.

Vanhassa vahvistimessa on myös kaikki kaiuttimet olleet kiinni bi-ampingillä eli tweetterille ja wooferille on oma kaapeli ja vahvistin. En osaa sanoa onko tuolla käytännössä mitään merkitystä kun aina olen tuota käyttänyt. Tuskin. Tuossa Sonyssä ei tätä mahdollisuutta näyttäisi olevan.


Millaiset toimitusajat tuolle vahvarille on? Itsellänikin on hakusessa budjettiluokan vahvari 4K-läpiviennillä. Tilasin hätäpäissäni verkkiksestä tuo ylläolevan Yamahan HTR-2071 rikkoutuneen Denonin tilalle, mutta jokin jäi askarruttamaan siinä olisiko Sony:n STR -DH590/790 parempi vaihtoehto. Aika kortilla tuntuu olevan nuo av-vahvistimet yleensäkin.
 
Millaiset toimitusajat tuolle vahvarille on? Itsellänikin on hakusessa budjettiluokan vahvari 4K-läpiviennillä. Tilasin hätäpäissäni verkkiksestä tuo ylläolevan Yamahan HTR-2071 rikkoutuneen Denonin tilalle, mutta jokin jäi askarruttamaan siinä olisiko Sony:n STR -DH590/790 parempi vaihtoehto. Aika kortilla tuntuu olevan nuo av-vahvistimet yleensäkin.

Ei tiedossa, en ole kysellyt tarkempaa arviota. Aikaisemmin noita on tullut erä kerran kuussa. Tammikuun erä ei ole vielä tullut, joten voipi olla mahdollista että tulee vielä tässä kuussa yksi erä.
 
Nuo taitaa olla tapauskohtaisia, mutta lähtökohtaisesti yleensä 80hz ja siitä voi sitten venkslata ylös tai alaspäin. Vaikka kaiuttimet pystyvät toistamaan alempaa, on yleensä parempi siirtää tuo matalien taajuuksien kuorma subbarille (koska niille on oma vahvistin ja ei kuormita vahvistinta niin paljoa), ja myös subbari (yleensä) on helpompi positioida huoneessa optimaaliseen paikkaan vs. pääkaiuttimet. Tällä taas edesautetaan matalien taajuuksien korostuksia yms.. Mutta vaikka tuota suositellaan, ei se ole mikään kiveen kirjoitettu.

Jos intoa, niin vaikka täältä löytyy paljon keskustelua ko. asiasta: Crossover and Speaker Settings in Relation to Bass Management

Tottakai ovat tapauskohtaisia. Mietin vain, että olenko jonkun "perus" nyrkkisäännön tms. missannut :)
Tuo vahvistimen kuormitus taas ei oikein omaan korvaan iske, ei se AV vahvistinkaan rikki mene jos sille kuormaa antaa. Ja jos menee, niin silloin on kyllä jotain vialla/alimitoitettu aika railakkaasti :P
 
Tottakai ovat tapauskohtaisia. Mietin vain, että olenko jonkun "perus" nyrkkisäännön tms. missannut :)
Tuo vahvistimen kuormitus taas ei oikein omaan korvaan iske, ei se AV vahvistinkaan rikki mene jos sille kuormaa antaa. Ja jos menee, niin silloin on kyllä jotain vialla/alimitoitettu aika railakkaasti :p
Olet, 80 on lähtöisin THX:ltä. Eli he tulivat siihen lopputulokseen, että se on paras jakotaajuus, josta soundit subbaselle. Ja nykyään ollaan melko yleisesti sitä mieltä, että se on loistava lähtökohta ja yleisesti jopa suositeltava suoraan.

Toki, jokainen tila ja kaiuttimet ovat omansa.

Ja vahvistimen kuormitus, no siihen on syynsä, että vain pari hassua valmistajaa (vaikkapa NAD) ilmoittaa vahvistintehonsa "oikein", eikä hattiwatteina, mitä muut (millisekuntia tehoa, yhteen kanavaan ja 1kHz signaalilla...)
 
Tottakai ovat tapauskohtaisia. Mietin vain, että olenko jonkun "perus" nyrkkisäännön tms. missannut :)
Tuo vahvistimen kuormitus taas ei oikein omaan korvaan iske, ei se AV vahvistinkaan rikki mene jos sille kuormaa antaa. Ja jos menee, niin silloin on kyllä jotain vialla/alimitoitettu aika railakkaasti :p

Kannattaa myös ajatella asiaa myös siltä kannalta et alle 60hz on niin matalia ääniä, ettei kaikki subbarit toimi kunnolla niin matalalla. Oma kallis subbari jää aika huomaamattomaksi musiikkia kuunnellessa jos sitä soittaa alle 70hz. Alkaa jo miettimään kannattaako kalliiseen subbariin edes sijoittaa.
 
Kannattaa myös ajatella asiaa myös siltä kannalta et alle 60hz on niin matalia ääniä, ettei kaikki subbarit toimi kunnolla niin matalalla. Oma kallis subbari jää aika huomaamattomaksi musiikkia kuunnellessa jos sitä soittaa alle 70hz. Alkaa jo miettimään kannattaako kalliiseen subbariin edes sijoittaa.
Jos pääkaiuttimet ovat kykeneväiset toistamaan oman musiikkimaun mukaisen kokonaiskaistan, niin eipä sitä subwooferia välttämättä tarvitse. Leffat ovatkin sitten aivan täysin eriasia. Omat kaiuttimet toistaa huoneessa sinne 23hz saakka, joten tarpeettomaksi musalla jäisi subbarit täälläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mun pääkaiuttiminahan toimii nykyään Klipschin RP-280F:t.
Speksien mukaan teoriassa pitäisi 32Hz mennä, mutta enpä ole testannut mihin käytännössä menevät.
Subeina sitten 2kpl SVS PB-2000 ja noiden kanssa Antimode.
Vahvistimena Yamahan RX-A830, joten ei siitäkään nyt oikeasti paukut ihan heti lopu.

Mitä eilen pikaiseen testailin, niin nosto 60->80Hz toi jotenkin "epämääräisen" soundien subeista. Jotenki rauhaton, ja liikaa ääniä joita ei mielestäni pitäisi subista tullakaan :D

Kaiketi loppuviimeinen tulema on se, että paras on mitä oma korva sanoo...
 
Mun pääkaiuttiminahan toimii nykyään Klipschin RP-280F:t.
Speksien mukaan teoriassa pitäisi 32Hz mennä, mutta enpä ole testannut mihin käytännössä menevät.
Subeina sitten 2kpl SVS PB-2000 ja noiden kanssa Antimode.
Vahvistimena Yamahan RX-A830, joten ei siitäkään nyt oikeasti paukut ihan heti lopu.

Mitä eilen pikaiseen testailin, niin nosto 60->80Hz toi jotenkin "epämääräisen" soundien subeista. Jotenki rauhaton, ja liikaa ääniä joita ei mielestäni pitäisi subista tullakaan :D

Kaiketi loppuviimeinen tulema on se, että paras on mitä oma korva sanoo...

Ei ole kahdesta subista kokemusta mut äkkiseltään kuulostaa et antimode/vahvistin calibrointi ei ole kohdillaan tai onko subbarin volume sopiva.

Tai sit yksinkertaisesti et vaan ole tottunut siihen et subbari kun toistaa isomman alueen, se on huomattavasti vahvemman kuuloinen.[/QUOTE]
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom