Aiemmin polttoaine verotus oli sitä käytön verotusta että yleellisverotusta. Painopiste muuttunut päästöverotukseksi. Fosiilisessa maantieliikenteen polttoaine ei ole päästökaupan piirissä, mutta sen verotuksessa on ns päästö osa. Lisäksi siinä on päästömään kulutukseen ohjaava kustannusota, osittain voi mieltää päästökauppa osaksi. Tulee jakeluvelvoitteen kautta.
Sähkössä myös veroja, mutta se on päästökaupan piirissä suoraan. mutta myös osittain fosiilisten jakeluvelvoitteen piirissä (fosiili kulutus maksaa)
Sähköautoilta siis menee varsin pieni suoraan oma vero, Suomessa ei ole tiemaksuja, jne niin aäsköautojen käytöä on painetta verottaa.
Fosiiliautoilijoilta perinteisesti kerätty erilaisia veroja niin isolla kädellä että sillä rahoteittu liikenteen infrat yms kokonaan ja jäänyt reilusti ylikin (no jos ei lasketa aikansa negatiivisia terveysvaikutuksia) .
Sähkiksiltä peritään vain pieni vuotoinunen käyttömaksu.
Km verotus sisänsä olisi varsin oikeuden mukainen, se kohteli samoin energiatehokkaita kuin vähemmän energiatehokkaita, jos siinä vielä paino kerroin, niin korvaisi hyvin energian mukana verottamisen.
Km verotus on vuosia ollut hanka poliitikoille, sen myyminen kansalle vaikeaa, vaikka olisi oikeuden mukainen. Pelko tietenkin ymmärettävää, pelätään että siitä tulisi helppo tie verottaa aina vain enemmän, mikä on ihan totta.