Autovero poistuu vuonna 2025 ja paremmat veikkaukset


Korotukset tulleet jo.

Uusissa veroperusteissa täyssähköautojen ajoneuvoveron perusvero nousee keskimäärin noin 53 ja käyttövoimavero keskimäärin noin 35 euroa vuodessa.

Ladattavien hybridiautojen perusvero taas kohoaa keskimäärin noin 37 euroa vuodessa.

Lisäksi ladattavien bensiinikäyttöisten hybridien käyttövoimavero nousee keskimäärin noin 41 euroa vuodessa, mutta ladattavien dieselhybridien käyttövoimavero laskee – ministeriön mukaan keskimäärin noin 140 euroa vuodessa.

Ei-ladattavien hybridiautojen perusverot puolestaan nousevat noin 0–11 euroa vuodessa.

Voi kuinka kauhean kamalaa! Miten me tästä selvitään?!

Aiheuttaa varmasti ihan hirveän markkinahäiriön ja nyt ei voi saavuttaa mitään ilmastotavoitteita

kun ihmiset eivät vaihdakaan niitä vanhoja bensakrematorioitaan patteriautohin.
 
Hyvä että meillä köyhilläkin on paremmin varaa ajaa vanhoilla ritsoillamme.
Pitipä tarkistaa. 8 euroa näköjään nousee vuosimaksu Yariksella (hankittu romutuspalkkiokampanjan aikaan 2015 kun vähäpäästöisiä autoja tuolloin oikein virallisesti tuettiin hallituksen toimesta) - onhan tämä hienoa tämä pienikin kädenojennus hallitukselta. Tosin se käsi tietenkin ojentuu ottamaan lisää rahaa taskusta, mutta kuitenkin.
 

Työ on aloitettu sähköautoilun verotuksen nostamiseen. Kohta päästään varmaankin takaisin bensaan.
Siltä se näyttää, jotenkin oletin, että olisi odotettu pikkasen pidempään sähköautokannan kasvua ennenkuin tuodaan julki, että sähköautoilu tulee yhtä kalliiksi kuin polttoaineillakin.
 

Työ on aloitettu sähköautoilun verotuksen nostamiseen. Kohta päästään varmaankin takaisin bensaan.
Lyhytnäköistä on. Ainakin nykyisillä päästövähennyssitoumuksilla se, ettei liikenteen osuutta saada laskuun, voi tuoda aika suuriakin seuraamusmaksuja. Nämä varmaan sitten katetaan verottamalla molempia sähköautoilijoita lisää?

Nämäkin asiat ovat toki poliittisen päätöksenteon piirissä, mutta käsittääkseni niitä ei ihan helpolla kumota.
 

Työ on aloitettu sähköautoilun verotuksen nostamiseen. Kohta päästään varmaankin takaisin bensaan.

Rahaa näytetään otettavan sieltä missä sitä on ja tuolla sitä löysää rahaa on.

Tuskin sähköautoilijoiden verotusta kuitenkaan paljoa kerralla nostetaan, koska päästötavoitteet.
 
Eli siis vuotuinen ajoneuvovero nousee. Ajosähköä kun on hankala verottaa erikseen muusta kodin kulutuksesta.
 
Siltä se näyttää, jotenkin oletin, että olisi odotettu pikkasen pidempään sähköautokannan kasvua ennenkuin tuodaan julki, että sähköautoilu tulee yhtä kalliiksi kuin polttoaineillakin.
...mikä toisaalta tuskin tulee kenellekään yllätyksenä. Eipä ne dieselit, petrolit yms koskaan ole ilmaisiksi lounaiksi jääneet.
 
Lyhytnäköistä on. Ainakin nykyisillä päästövähennyssitoumuksilla se, ettei liikenteen osuutta saada laskuun, voi tuoda aika suuriakin seuraamusmaksuja. Nämä varmaan sitten katetaan verottamalla molempia sähköautoilijoita lisää?

Nämäkin asiat ovat toki poliittisen päätöksenteon piirissä, mutta käsittääkseni niitä ei ihan helpolla kumota.
Pieni kutina ettei julkisesti ole profiloitunut miksikään sähköistymisen puolestapuhujaksi, ennemmin päinvastoin ja en nyt muista oliko juuri hänen pöydällä vaalien jälkeiset polttoaina alennukset. Joten vielä varmaan pohtii että kuinka paljon omat joukot on vielä polttisväkeä.

Mutta kuten sanoit tuo kyllä vaikeuttaa entisestään tavoitteiden täyttämistä ja kun suusupussakin olisi voinut, sen sijaan että hyökkään sähkisten suuntaan.

Ilmanmuuta sähkisten kukkarolle halutaan mennä, toistaiseksi on kuitekin se tilanne että halvinta jos sähkikset kävisi kaupaksi ilman houkuttelua, seuraavaksi halvinta vähän vauhdittaa kauppaa pienellä suoralla tuella, romutus, haninta tuki. Perinteisesti valtiolle edullistan tukea jonkin hankintaa on se että järjestää jonkin veron kierto konstin.

Siis polttiskäyttäjien kannattaa tukea sähkistenostajia .
 
Joo, persuilla on vaikea, kun pitäisi saada köyhien ja sairaiden oikeistolaisten tuki ja rahat. Siinä on pakko väkisin miettiä mistä ottaa kun ne perinteiset autot palkka ja viina, ne kaikki on oikealla nounou älä ainakaan lisää verotusta! Vaikea kuvitella että pistäisivät kouluja maksullisiksi, vaikka toki ideologinen tuki lisätyhmistämiselle toki on! Veden tieverkon ja rataverkon yksityistäminenkään ei toisi kuin hetken hurman, joka toki voisi riittää jos siitä jokainen hallituksen uusoligarkki omansa saisi? Niitä petroliautoja oli siinä 70-luvun lopussa? eikä silloinkaan kukaan luullut että sitä kauaa jatkuisi.
Monihan toivoisi että se laitoksen hankinta olisi sitä halpaa, eli jokaisella olisi varaa siihen naapurikateusvehkeeseen, jolla ei sitten olisi varaa ajaa.
 
Menkööt tähän tämä.

Tämähän ei ole yllätys ja verottajan vastaiskua odotellessa. Kyllä ne keinot keksii.

Sehän autovero siirrettiin jo vuotuseen veroon kun siitä luovuttiin täyssähköjen osalta.
 
Menkööt tähän tämä.

Tämähän ei ole yllätys ja verottajan vastaiskua odotellessa. Kyllä ne keinot keksii.

Hehe. Tee jotain, jotain tapahtuu. Aina jaksaa yllättää.

Hyvä kansalainen maksaa veroja maksimit ja muistaa ladata autoaan ja saunoa yöaikaan. Paitsi pakkaspäivinä, tai kun alus ankkuroi itämerta, tai jos ei tuule.

Vasta kun saamme tasaveron, joka on 100 %, yhteiskuntamme on valmis. Tätä aatetta onneksi edesautetaan lähes kaikilla valtiollisilla tasoilla.
 
Kilometrivero mainittu sähköautoille.

Mikähän järki on kohta sähköautoa hommata jos sille annetaan kokoajan enemmän raippaa.

Tämä on kyllä jännä maa, kun mitään muuta ei keksitä alijäämäisen talouden korjaamiseksi kuin veron korotukset.
 
Sinänsä loogista jos nuo ajattelevat asiaa sitä kautta että sähköstä tulee vähemmän verotuloja kuin polttoaineesta. Mutta logiikka rapautuu siinä kohtaa kun polttomoottoriauton vero on sitä pienempi mitä pienemmät päästöt ja siten lähes 1:1 suhteessa pienempi polttoaineen kulutus.

Jos loogisesti ajattelisivat koko pakkaa niin mitä pienempi kulutuksinen polttomoottoriauto, niin sitä suuremmat verot siinä pitäisi olla.
 
Sinänsä loogista jos nuo ajattelevat asiaa sitä kautta että sähköstä tulee vähemmän verotuloja kuin polttoaineesta. Mutta logiikka rapautuu siinä kohtaa kun polttomoottoriauton vero on sitä pienempi mitä pienemmät päästöt ja siten lähes 1:1 suhteessa pienempi polttoaineen kulutus.

Jos loogisesti ajattelisivat koko pakkaa niin mitä pienempi kulutuksinen polttomoottoriauto, niin sitä suuremmat verot siinä pitäisi olla.
Ei noiden ajattelu ole koskaan pidemmälle ylettynyt kuin kaupunkilaisen ja työtätekevän kukkarolle.
 
Sinänsä loogista jos nuo ajattelevat asiaa sitä kautta että sähköstä tulee vähemmän verotuloja kuin polttoaineesta. Mutta logiikka rapautuu siinä kohtaa kun polttomoottoriauton vero on sitä pienempi mitä pienemmät päästöt ja siten lähes 1:1 suhteessa pienempi polttoaineen kulutus.

Jos loogisesti ajattelisivat koko pakkaa niin mitä pienempi kulutuksinen polttomoottoriauto, niin sitä suuremmat verot siinä pitäisi olla.
Nykyinen verotustapa on mikä on siksi, että halutaan vähentää autoilun päästöjä. Tämän takia vähäpäästöisiä autoja on suosittu. Tässä on nyt aika hankala yhtälö ratkaistavaksi, kun pitäisi samalla vähentää päästöjä ja saada kuitenkin entisen tason verotulot autoilusta.

Itse uskon, että kilometripohjainen verotus kyllä tulee jossain vaiheessa, mutta saa nähdä, että milloin. Varmaankin sähköautoilun verotusta nostetaan sitä mukaa kun sähköautojen hinnat laskevat kohti polttomoottoriautojen tasoa.
 
Sinänsä loogista jos nuo ajattelevat asiaa sitä kautta että sähköstä tulee vähemmän verotuloja kuin polttoaineesta. Mutta logiikka rapautuu siinä kohtaa kun polttomoottoriauton vero on sitä pienempi mitä pienemmät päästöt ja siten lähes 1:1 suhteessa pienempi polttoaineen kulutus.

Jos loogisesti ajattelisivat koko pakkaa niin mitä pienempi kulutuksinen polttomoottoriauto, niin sitä suuremmat verot siinä pitäisi olla.

Aiemmin polttoaine verotus oli sitä käytön verotusta että yleellisverotusta. Painopiste muuttunut päästöverotukseksi. Fosiilisessa maantieliikenteen polttoaine ei ole päästökaupan piirissä, mutta sen verotuksessa on ns päästö osa. Lisäksi siinä on päästömään kulutukseen ohjaava kustannusota, osittain voi mieltää päästökauppa osaksi. Tulee jakeluvelvoitteen kautta.

Sähkössä myös veroja, mutta se on päästökaupan piirissä suoraan. mutta myös osittain fosiilisten jakeluvelvoitteen piirissä (fosiili kulutus maksaa)

Sähköautoilta siis menee varsin pieni suoraan ns autoilunvero, Suomessa ei ole tiemaksuja, jne niin sähköautojen käytöä on painetta verottaa.

Fosiiliautoilijoilta perinteisesti kerätty erilaisia veroja niin isolla kädellä että sillä rahoteittu liikenteen infrat yms kokonaan ja jäänyt reilusti ylikin (no jos ei lasketa aikansa negatiivisia terveysvaikutuksia) .

Sähkiksiltä peritään vain pieni vuotoinunen käyttömaksu.

Km verotus sisänsä olisi varsin oikeuden mukainen, se kohteli samoin energiatehokkaita kuin vähemmän energiatehokkaita, jos siinä vielä paino kerroin, niin korvaisi hyvin energian mukana verottamisen.

Km verotus on vuosia ollut hanka poliitikoille, sen myyminen kansalle vaikeaa, vaikka olisi oikeuden mukainen. Pelko tietenkin ymmärettävää, pelätään että siitä tulisi helppo tie verottaa aina vain enemmän, mikä on ihan totta.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen verotuksen kiristäminen suhteessa bensaan on kansantaloudellisesti siitäkin ongelmallista,että sähkö tuotetaan kotimaassa kun taas bensa ei. Meiltä lähtee vuosittain miljardeja euroja valuuttaa ulkomaille öljystä. Tätähän ei tietenkään hallituksen bensalenkkaripuolue taida mainostaa turhaan, ostaisivat luultavasti mielellään edelleen halpaa öljyä Venäjältä ennemmin kuin antaisivat rakentaa lisää uusiutuvia.
 
Kyllähän se on ollut tiedossa että sähkisten verotusta nostetaan.

Mutta kohta ollaan siinä tilanteessa että sähkisten verotus ylittää polttomoottorien verotuksen. Ensi vuoden verolapun mukaan sähköautolla on sama ajoneuvovero kuin 190gCO2/km päästävällä pensa autolla. Eli enää ei olla päästöverotuksen äärellä, vaan rahastuksen.

Pienipäästöiset pensat menee jo halvemmalla verotuksella kuin sähkö, vaikka silti päästöt ovat moninkertaiset. Eli vähän ajavan kannattaa ostaa pensa auto, vaikka päästöt ovat moninkertaiset.

Ei siinä muuta kuin että johdonmukaisuus puuttuu.

Polttoainetta me ei täällä tehdä juuri yhtään. Sähkö me tuotetaan valtaosa itse. Olisi voinut luulla että valtion kannattaisi tukea kotimaisen käyttöenergian kulutusta, eikä ulkomaisen. E85 ja biodieselinkin verotus on ihan persiillään. Pitäisi verosuunnittelulla tukea kotimaista mutta nyt tuetaan OPECia
 
Aiemmin polttoaine verotus oli sitä käytön verotusta että yleellisverotusta. Painopiste muuttunut päästöverotukseksi. Fosiilisessa maantieliikenteen polttoaine ei ole päästökaupan piirissä, mutta sen verotuksessa on ns päästö osa. Lisäksi siinä on päästömään kulutukseen ohjaava kustannusota, osittain voi mieltää päästökauppa osaksi. Tulee jakeluvelvoitteen kautta.

Sähkössä myös veroja, mutta se on päästökaupan piirissä suoraan. mutta myös osittain fosiilisten jakeluvelvoitteen piirissä (fosiili kulutus maksaa)

Sähköautoilta siis menee varsin pieni suoraan oma vero, Suomessa ei ole tiemaksuja, jne niin aäsköautojen käytöä on painetta verottaa.

Fosiiliautoilijoilta perinteisesti kerätty erilaisia veroja niin isolla kädellä että sillä rahoteittu liikenteen infrat yms kokonaan ja jäänyt reilusti ylikin (no jos ei lasketa aikansa negatiivisia terveysvaikutuksia) .

Sähkiksiltä peritään vain pieni vuotoinunen käyttömaksu.

Km verotus sisänsä olisi varsin oikeuden mukainen, se kohteli samoin energiatehokkaita kuin vähemmän energiatehokkaita, jos siinä vielä paino kerroin, niin korvaisi hyvin energian mukana verottamisen.

Km verotus on vuosia ollut hanka poliitikoille, sen myyminen kansalle vaikeaa, vaikka olisi oikeuden mukainen. Pelko tietenkin ymmärettävää, pelätään että siitä tulisi helppo tie verottaa aina vain enemmän, mikä on ihan totta.
Kotona verkkosähköllä ladatessa tulee maksaneeksi alvia ja sähköveroa. Nämähän tekee aika ison siivun sähkölaskusta.

Pitää myös muistaa että sähköauto on aika paljon energiatehokkaampi. 5litraa bensaa sadalla kuluttava on kilowattitunneissa 45kWh. Kyllä se sähköautokin tuollaisilla kulutuksilla verotuloja toisi.
 
Sähköautojen verotuksen kiristäminen suhteessa bensaan on kansantaloudellisesti siitäkin ongelmallista,että sähkö tuotetaan kotimaassa kun taas bensa ei. Meiltä lähtee vuosittain miljardeja euroja valuuttaa ulkomaille öljystä. Tätähän ei tietenkään hallituksen bensalenkkaripuolue taida mainostaa turhaan, ostaisivat luultavasti mielellään edelleen halpaa öljyä Venäjältä ennemmin kuin antaisivat rakentaa lisää uusiutuvia.
...
Pienipäästöiset pensat menee jo halvemmalla verotuksella kuin sähkö, vaikka silti päästöt ovat moninkertaiset. Eli vähän ajavan kannattaa ostaa pensa auto, vaikka päästöt ovat moninkertaiset.

Ei siinä muuta kuin että johdonmukaisuus puuttuu.

Polttoainetta me ei täällä tehdä juuri yhtään. Sähkö me tuotetaan valtaosa itse. Olisi voinut luulla että valtion kannattaisi tukea kotimaisen käyttöenergian kulutusta, eikä ulkomaisen. E85 ja biodieselinkin verotus on ihan persiillään. Pitäisi verosuunnittelulla tukea kotimaista mutta nyt tuetaan OPECia

Fosiilinen polttoaine on nyt halpaa, se on tilapäistä, osittain poliittista. Lupauksia pidetty, no tavoite tuskin oli näin halpaa. mutta aina välillä on asioita joista puolueet haluaa pitää kiinni. Siihen osittain liittyy tuo käyttöverotus.

Mutta ilman muutoksia, niin sen fosiilisen hinnan odotetaan nousevan, joten sähkiksen valinnan edullisuus ei ole uhattuna.

Kilometri mainittu keinovalikoimana vasta seuraavalla vaalikaudella, se sopisi myös polttiksiin, vuosimaksun sijaan voisi olla luonteeltaa hyvä vaihtoehto. Ongelma km verotuksessa on miten ne veronperustat, kilometrit mitataan ja ilmoitetaan. Siirtymäaikaa jos miettii, niin olisi hyvä jos menetelät lyötäisiin ajoissa lukkoon, mutta tuskin ennen vaaleja halutaan.

"Vapaaehtoisuus" , tukeva nykyinen aika maksu, tai vaihehtoisesti vapaaehtoinen KM mittari joilloin saisi halutessaan Km perustainen verotuksen.
 
Minä en ymmärrä tuota kilometrimittaamisen ongelmaa, kun autot on pakko katsastaa. Henkilö voi ilmoittaa verotukseen arvion ajomääristään tulevana vuonna ja katsastusmies kun kuitenkin kirjaa katsastuksen yhteydessä ylös, niin siinähän se tulisi samalla tarkennettua. Uusien kiesien kohdalla toki tarkistus vie pidempään, mutta sehän on omistajan viitseliäisyydestä kiinni, tuleeko penalttia jos on ilmoittanut kolme vuotta putkeen liian pienet kilsat. Mittareiden ruuvailu on tietyst mahdollista, mutta muuttuisi tässä vaiheessa myös veropetokseksi.
 
Minä en ymmärrä tuota kilometrimittaamisen ongelmaa, kun autot on pakko katsastaa. Henkilö voi ilmoittaa verotukseen arvion ajomääristään tulevana vuonna ja katsastusmies kun kuitenkin kirjaa katsastuksen yhteydessä ylös, niin siinähän se tulisi samalla tarkennettua. Uusien kiesien kohdalla toki tarkistus vie pidempään, mutta sehän on omistajan viitseliäisyydestä kiinni, tuleeko penalttia jos on ilmoittanut kolme vuotta putkeen liian pienet kilsat. Mittareiden ruuvailu on tietyst mahdollista, mutta muuttuisi tässä vaiheessa myös veropetokseksi.
Kilometrien seuraaminen katsastuksessa on edelleen kuolleena syntynyt ajatus. Millä erottelet esim. ulkomailla ajetut matkat. Taitaa olla myös niin, että matkaa mittaava laite ei ole edes pakollinen varuste.
Suomen pitää vain hyväksyä, että autoista saatava raha vähenee, maailma on muuttunut.
 
Minä en ymmärrä tuota kilometrimittaamisen ongelmaa, kun autot on pakko katsastaa. Henkilö voi ilmoittaa verotukseen arvion ajomääristään tulevana vuonna ja katsastusmies kun kuitenkin kirjaa katsastuksen yhteydessä ylös, niin siinähän se tulisi samalla tarkennettua. Uusien kiesien kohdalla toki tarkistus vie pidempään, mutta sehän on omistajan viitseliäisyydestä kiinni, tuleeko penalttia jos on ilmoittanut kolme vuotta putkeen liian pienet kilsat. Mittareiden ruuvailu on tietyst mahdollista, mutta muuttuisi tässä vaiheessa myös veropetokseksi.
Verottaja voi toki näyttövelvollisuuden laittaa asiakkaalle, mutta oikeusturvan ja vilunki pelintakia sen pitäisi olla vähän luotettavampi kuin korkein veroton km korvaus.

Lainsäädäntöjuttuja ne mitkä tahot hyväksytään tarkastamaan verotusperusteet. ja jos sidotaan vielä autoon, tieliikennekelpoisuuteen että verot hoidettu, niin varmaan riittävä syntys, jos menee peruslakivaluokunnasta läpi.

Itse näksin km pohjaisen vaihtoehtona, päivä/vuosi pohjaiseen, eli jos ajelee vähän, niin saataisiin se auton omistainen halvemmaksi, ja tärkeä nimenomaan polttiksilla, vanhoila polttiksilla. Aivan varmasti oma harrastus tulisi siitämiten km lukuja huijataan, mihin se sillä katoaisi, päinvastoin. Jos hässäkkää niin pitäs sitten tahallisuus, muusta erottaa jos isolla rankulla suitsitaan.


Kansa kyllä maksaa luotettavan mittarin asennuksen, jos sillä voi välttää veroja, eli siinä mielessä ei kaadu mittaamiseen.
 
Kilometrien seuraaminen katsastuksessa on edelleen kuolleena syntynyt ajatus. Millä erottelet esim. ulkomailla ajetut matkat. Taitaa olla myös niin, että matkaa mittaava laite ei ole edes pakollinen varuste.
Suomen pitää vain hyväksyä, että autoista saatava raha vähenee, maailma on muuttunut.
Miksi ne pitäisi erotella? Kuinka iso ongelma tuo oikeasti olisi? Eli montako prosenttia autokannasta ajaa mitenkään merkittävän määrää ulkomailla?

Monessako autossa ei ole matkamittaria nykyään? Noille voidaan lätkäistä joku kiinteä hinta.
 
Verottaja voi toki näyttövelvollisuuden laittaa asiakkaalle, mutta oikeusturvan ja vilunki pelintakia sen pitäisi olla vähän luotettavampi kuin korkein veroton km korvaus.
Voihan sitä vilunkia harrastaa nykyäänkin monella tavalla. Ilmoitat vaikka kotitalousvähennyksiä enemmän kuin mihin olet oikeutettu. Eihän noita kukaan tarkasta. Mittarin ruuvaaminen on kuitenkin nykyäänkin Suomessa harvinaista koska onhan se aika radikaali temppu moraalisessa mielessä.

Päiväkohtaisen ajon tarkistaminen sen sijaan kuulostaa aika vaikealta. Miten se toimisi? Kansalaiset pitää ajopäiväkirjaa?
 
Kilometrivero mainittu sähköautoille.
Noni, siitä se idean siemen on uudelleen istutettu.
Mikähän järki on kohta sähköautoa hommata jos sille annetaan kokoajan enemmän raippaa.

Tämä on kyllä jännä maa, kun mitään muuta ei keksitä alijäämäisen talouden korjaamiseksi kuin veron korotukset.
Eikai siinä ole muuta kuin oma mieltymys. Eiköhän näiden maksuja yritetä teknologiariippumattomasti tasapäistää, jotta turvataan verkokertymä.
Nykyinen verotustapa on mikä on siksi, että halutaan vähentää autoilun päästöjä. Tämän takia vähäpäästöisiä autoja on suosittu. Tässä on nyt aika hankala yhtälö ratkaistavaksi, kun pitäisi samalla vähentää päästöjä ja saada kuitenkin entisen tason verotulot autoilusta.

Itse uskon, että kilometripohjainen verotus kyllä tulee jossain vaiheessa, mutta saa nähdä, että milloin. Varmaankin sähköautoilun verotusta nostetaan sitä mukaa kun sähköautojen hinnat laskevat kohti polttomoottoriautojen tasoa.
Viime aikaiset teot käyttövoimaveron noston myötä signaloivat vain, ettei kyse ole ympäristöstä vaan verojen keräyksen turvaamisesta.
Aiemmin polttoaine verotus oli sitä käytön verotusta että yleellisverotusta. Painopiste muuttunut päästöverotukseksi. Fosiilisessa maantieliikenteen polttoaine ei ole päästökaupan piirissä, mutta sen verotuksessa on ns päästö osa. Lisäksi siinä on päästömään kulutukseen ohjaava kustannusota, osittain voi mieltää päästökauppa osaksi. Tulee jakeluvelvoitteen kautta.

Sähkössä myös veroja, mutta se on päästökaupan piirissä suoraan. mutta myös osittain fosiilisten jakeluvelvoitteen piirissä (fosiili kulutus maksaa)

Sähköautoilta siis menee varsin pieni suoraan oma vero, Suomessa ei ole tiemaksuja, jne niin aäsköautojen käytöä on painetta verottaa.

Fosiiliautoilijoilta perinteisesti kerätty erilaisia veroja niin isolla kädellä että sillä rahoteittu liikenteen infrat yms kokonaan ja jäänyt reilusti ylikin (no jos ei lasketa aikansa negatiivisia terveysvaikutuksia) .

Sähkiksiltä peritään vain pieni vuotoinunen käyttömaksu.

Km verotus sisänsä olisi varsin oikeuden mukainen, se kohteli samoin energiatehokkaita kuin vähemmän energiatehokkaita, jos siinä vielä paino kerroin, niin korvaisi hyvin energian mukana verottamisen.

Km verotus on vuosia ollut hanka poliitikoille, sen myyminen kansalle vaikeaa, vaikka olisi oikeuden mukainen. Pelko tietenkin ymmärettävää, pelätään että siitä tulisi helppo tie verottaa aina vain enemmän, mikä on ihan totta.
Oli nerokas veto pudottaa autovero pois sähköautoilta ja siirtää se ajoneuvoveroon. Näin menetettiin ehkä 10v verokertymä, mutta sähköauton kestäessä 30v saatiin 20v edestä lisäveroja.
Kyllähän se on ollut tiedossa että sähkisten verotusta nostetaan.

Mutta kohta ollaan siinä tilanteessa että sähkisten verotus ylittää polttomoottorien verotuksen. Ensi vuoden verolapun mukaan sähköautolla on sama ajoneuvovero kuin 190gCO2/km päästävällä pensa autolla. Eli enää ei olla päästöverotuksen äärellä, vaan rahastuksen.

Pienipäästöiset pensat menee jo halvemmalla verotuksella kuin sähkö, vaikka silti päästöt ovat moninkertaiset. Eli vähän ajavan kannattaa ostaa pensa auto, vaikka päästöt ovat moninkertaiset.

Ei siinä muuta kuin että johdonmukaisuus puuttuu.

Polttoainetta me ei täällä tehdä juuri yhtään. Sähkö me tuotetaan valtaosa itse. Olisi voinut luulla että valtion kannattaisi tukea kotimaisen käyttöenergian kulutusta, eikä ulkomaisen. E85 ja biodieselinkin verotus on ihan persiillään. Pitäisi verosuunnittelulla tukea kotimaista mutta nyt tuetaan OPECia
Täähän on juuri poliittisesta tahdosta kiinni kun täällä olisi mahdollista tuottaa biokaasua, bioetanolia yms, vaan kaikki munat on laitettu yhteen koriin: sähköön.

Samoin tehtiin aikanaan dieselin kanssa ja hyvinhän siinäkin kävi….
 
Miksi ne pitäisi erotella? Kuinka iso ongelma tuo oikeasti olisi? Eli montako prosenttia autokannasta ajaa mitenkään merkittävän määrää ulkomailla?
Oikeesti ?
Suomessa on miljoonia autoja, ettei siinä nyt tarvi isoa prosenttia niin puhutaan tuhansista,
Toki maksaa ne nytkin Suomeen veroa, jos tänne rekattu, eli ei kai se huonononna. Mutta voi tuoda toki ongelmia läpimenoon. ja tai valituksia.
 
Miksi ne pitäisi erotella? Kuinka iso ongelma tuo oikeasti olisi? Eli montako prosenttia autokannasta ajaa mitenkään merkittävän määrää ulkomailla?

Monessako autossa ei ole matkamittaria nykyään? Noille voidaan lätkäistä joku kiinteä hinta.
No jos tekee 5000km euroopan reissun kesällä ja kilsavero on 4senttiä/km niin mielummin sen 200e jätän lahjottamatta suomen valtiolle..
 
Täähän on juuri poliittisesta tahdosta kiinni kun täällä olisi mahdollista tuottaa biokaasua, bioetanolia yms, vaan kaikki munat on laitettu yhteen koriin: sähköön.

Samoin tehtiin aikanaan dieselin kanssa ja hyvinhän siinäkin kävi….


Hieman eri asiasta kuitenkin puhutaan, jos meinaat että on negatiivinen asia että keskitytään sähköön. Se vain sattuu olemaan käytännössä valmis ratkaisu. Infra meillä on jo. Sitä on helppo tehdä niin henkilökohtaisella tasolla kuin teollisellakin. Ja sitä tarvitaan, ilman liikenteen sähköistymistäkin. Joten on loogista että siihen satsataan. Mielummin toki kotimaista biopolttoainetta kuin OPECin litkuja.
 
Jos se on 4c/km, niin sillä rahalla mitä ajan tiestöä, saa rahat mennä myös tiestöön mutta kun eivät mene.
 
Minä en ymmärrä tuota kilometrimittaamisen ongelmaa, kun autot on pakko katsastaa. Henkilö voi ilmoittaa verotukseen arvion ajomääristään tulevana vuonna ja katsastusmies kun kuitenkin kirjaa katsastuksen yhteydessä ylös, niin siinähän se tulisi samalla tarkennettua. Uusien kiesien kohdalla toki tarkistus vie pidempään, mutta sehän on omistajan viitseliäisyydestä kiinni, tuleeko penalttia jos on ilmoittanut kolme vuotta putkeen liian pienet kilsat. Mittareiden ruuvailu on tietyst mahdollista, mutta muuttuisi tässä vaiheessa myös veropetokseksi.
Ongelma tulee siinä, että Keskusta haluaa tietysti maaseudeulla ajetut kilometrit halvoiksi ja kaupungissa ajetut kilometrit kalliiksi ja tuota ei näe mittarista. Lisäksi, miten sait oppositiossa olevan Keskustan typerät ideat ensi vaalikaudelle nykyisen hallituksen syyksi?
 
Jos se on 4c/km, niin sillä rahalla mitä ajan tiestöä, saa rahat mennä myös tiestöön mutta kun eivät mene.
jos HA autoilla vuodessa ajetaan 40 mijardia kilometrä, niin kymmennen senttiä kilometri olisi jo neljämirjadia, aika lähellä kaikkia energiaveroja, autovero, ajoneuvo vero jossain 1,3 miljardin nurkilla.

Edit, autoilin verotus (veronmaksajat), laskenut vajaasta viidestä miljardista vajaaseen neljään miljardiin, en katsonot onko kunkin vuoden rahassa, otsikko liikenteen verotus, niin muutakin, ja en tavannut oliko vooroon kohdistuva ALV leskettu.

Eli kymmennen senttiä olisi aika lähelle, jos muut liikenne verot mäkeen, viistoista sentti km ja enimmäis kk määrä.

Fosiilisjuttu sitten hoitoon päästökaupalla, liikenteen päästöikeudet, laskevalla käyrällä, ja alussa rinnalla sekitusvelvoite, jota voi sitten hoitaa, puhtaalla sähköllä polttoneisteiden lisäksi.

Hups. 10 senttiä kilometri. oli ensin sentin kilometri.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma tulee siinä, että Keskusta haluaa tietysti maaseudeulla ajetut kilometrit halvoiksi ja kaupungissa ajetut kilometrit kalliiksi ja tuota ei näe mittarista. Lisäksi, miten sait oppositiossa olevan Keskustan typerät ideat ensi vaalikaudelle nykyisen hallituksen syyksi?
Tietulleihin on hinkua tietyillä alueilla ja sille sinänsä ihan perusteet , km verotuksen yhteydessä jos tekniikka otetaan käyttöön niin valmius kannattaa miettiä.

Sille on yllättävän paljon kannatusta, maakunnissa puhutaan pitskin työsskäynti matkoista, ei julkista liikennettä jne, oma auto tarpeen, kasvukeskuksissa halutaan tiemaksuja, keskusta maksuja maalaisilta, no oikeasti niistä asumislähiöistä tulevilta. Yksityisatoilua rajoittavat ymmärttävät että sitä joukko liikennettä ei vo kaikkialla järjestää, maaseutu metro Espooseen oli jo riittävästi. Turkuun tunnin juna.

Eli väylä/aikakohtainen hinnoittelu on kaikkien tavoite. Mutta se nyt on keskustalle poliittinen itsemurha ennen vaaleja, ei se sitä osaa myydä, siitä jää vain mieleen uusi autoilun vero.
 
Miksi ne pitäisi erotella? Kuinka iso ongelma tuo oikeasti olisi? Eli montako prosenttia autokannasta ajaa mitenkään merkittävän määrää ulkomailla?

Monessako autossa ei ole matkamittaria nykyään? Noille voidaan lätkäistä joku kiinteä hinta.
Tämän lisäksi todella tuoreisiinkin autoihin saat ulkomailta ostettua laitteita joilla voit mittarilukeman muuttaa katsastuksen ajaksi.
 
Hieman eri asiasta kuitenkin puhutaan, jos meinaat että on negatiivinen asia että keskitytään sähköön. Se vain sattuu olemaan käytännössä valmis ratkaisu. Infra meillä on jo. Sitä on helppo tehdä niin henkilökohtaisella tasolla kuin teollisellakin. Ja sitä tarvitaan, ilman liikenteen sähköistymistäkin. Joten on loogista että siihen satsataan. Mielummin toki kotimaista biopolttoainetta kuin OPECin litkuja.
Juu, mutta nykyisellä myynti-/tuontitahdilla vie +100v vaihtaa polttiskanta sähköön ja sellaiseen ei välttämättä ole aikaa.

Negatiivinen juttu tuossa on se, ettei sähkö lisää huoltovarmuutta, sillä akut yms komponentit ja tuotanto on 90% Kiinan käsissä.

Tällöin olisi hyvä, ettå meillä olisi polttoainetuotantoa turvaamassa energiantarvetta kun odotellaan sähköistä siirtymää tapahtuvaksi.
 
Juu, mutta nykyisellä myynti-/tuontitahdilla vie +100v vaihtaa polttiskanta sähköön ja sellaiseen ei välttämättä ole aikaa.

Negatiivinen juttu tuossa on se, ettei sähkö lisää huoltovarmuutta, sillä akut yms komponentit ja tuotanto on 90% Kiinan käsissä.

Tällöin olisi hyvä, ettå meillä olisi polttoainetuotantoa turvaamassa energiantarvetta kun odotellaan sähköistä siirtymää tapahtuvaksi.

Mitä polttoainetuotantoa tarkoitat? Sähköllä tuotettua vetyä?
 
Täähän on juuri poliittisesta tahdosta kiinni kun täällä olisi mahdollista tuottaa biokaasua, bioetanolia yms, vaan kaikki munat on laitettu yhteen koriin: sähköön.
Suomessa ei pystytä mitenkään tuottamaan kuin murto-osa tarvittavasta biokaasusta ja -etanolista. Yksinkertaisesti meillä ei ole raaka-ainetta lähellekään riittäviä määriä.
 
Oikeesti ?
Suomessa on miljoonia autoja, ettei siinä nyt tarvi isoa prosenttia niin puhutaan tuhansista,
Toki maksaa ne nytkin Suomeen veroa, jos tänne rekattu, eli ei kai se huonononna. Mutta voi tuoda toki ongelmia läpimenoon. ja tai valituksia.
Mutta miksi se olisi ongelma? En nyt hiffaa. Jos autolla ajaa pääasiassa toisessa maassa, niin kannattaa sitten rekisteröidä se sinne.
 
No jos tekee 5000km euroopan reissun kesällä ja kilsavero on 4senttiä/km niin mielummin sen 200e jätän lahjottamatta suomen valtiolle..
Niinpä niin. Verothan on aina lahjoittamista. Millä tavalla sitten ajattelit hoitaa valtion veropohjan? Miksi just Euroopassa ajelu on sellaista, jossa se on ehdottomasti no-no?
 
Tämän lisäksi todella tuoreisiinkin autoihin saat ulkomailta ostettua laitteita joilla voit mittarilukeman muuttaa katsastuksen ajaksi.
Siis esimerkiksi sähköautoon saa ns. ruuvattua mittaria? Minkälaisia tunareita noiden softien tekijät on? Esimerkiksi tuossa minun Pollessa näyttää olevan NXP:n prossu ja niissä on TrustZone. On aika tavalla kinkkisempää muuttaa dataa joka on siellä.

Toki jos tiedät jonkun tällaisen konstin niin ihan virankin puolesta kiinnostaisi.
 
Mutta miksi se olisi ongelma? En nyt hiffaa. Jos autolla ajaa pääasiassa toisessa maassa, niin kannattaa sitten rekisteröidä se sinne.
Suomen kansalaisen joka asuu vakituisesti Suomessa, niin menisi se ajaminen vaikeaksi, siis ollaan herkäst siihen että toinen auto ulkomailla ajoa varten.

Voisi toki olla niin että ei makseta ulkomailla ajetuista kilometreistä Suomeen, jos raja kontrolli, niin samalla sitten tavoitella sitä että ulkomaalaiset maksaisi km vero Suomessa ajetuista kilometreistä. Samalla voisi lieventää ulkomaisilla kilvill' olevan auton ajoa. jos km vero laulaa, niin saisi suomalaisetkin sillä ajaa.


Toki jos tiedät jonkun tällaisen konstin niin ihan virankin puolesta kiinnostaisi.
Nyt lähti arvailu. haluatko avata lisää
 
Juu, mutta nykyisellä myynti-/tuontitahdilla vie +100v vaihtaa polttiskanta sähköön ja sellaiseen ei välttämättä ole aikaa.

Negatiivinen juttu tuossa on se, ettei sähkö lisää huoltovarmuutta, sillä akut yms komponentit ja tuotanto on 90% Kiinan käsissä.

Tällöin olisi hyvä, ettå meillä olisi polttoainetuotantoa turvaamassa energiantarvetta kun odotellaan sähköistä siirtymää tapahtuvaksi.
Autokannasta yli puolet on sähköautoja ensi vuosikymmenellä.

Sähkö kyllä nimenomaan lisää huoltovarmuutta, koska voimme energian tuottaa itse. Akut taas kestävät pitkään, eli ongelma tulee vasta jos konflikti kestää useita vuosia. Useita vuosia kestävässä konfliktissa ongelmia tulee kyllä myös polttomoottoriautojen kanssa, koska ei meillä sen kummemmin ole niidenkään varaosatuotantoa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 034
Viestejä
4 861 953
Jäsenet
78 515
Uusin jäsen
somotherstough

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom