Autonominen ajaminen ja itsestään ajavat autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terro
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä visertäjästä, eikä linkkiä. Mutta oliko nyt täysin rajoittamaton, autonoomisesti.

Ajtus että Teslan kaltainen toimija voisi itse päättää ilman raameja miten testailee ei kuullosta ihan hyvältä. Vaikka nyt olisi kyse 19 hyväksytystä autosta, niin tämän keskutelun jälkeen missä vakuuteltu ettei Teslan koodia, toimivuutta voi edes validoida, joku mystinen boxin tekee jotan.

Mutta onko nuo etäkontrollissa ?

Espania tok tärkeää testialuetta jos halutaan tason 3 ajoneuvoja liikenteeseen Espaniaan, tai miksei muuallekkin.
Rajoittamaton siinä mielessä että testialueena on koko espanja eikä kuskin tarvitse olla kyydissä.
tesla-spain-fsd-testing-authorization.jpg
 
Rajoittamaton siinä mielessä että testialueena on koko espanja eikä kuskin tarvitse olla kyydissä.
https://teslanorth.com/2025/11/29/tesla-fsd-wins-big-new-testing-approval-in-spain/
tesla-spain-fsd-testing-authorization.jpg
Kiitos.

Ehkä tässä voi vähän rahoittua, ei toivottavasti tarkoita että Tesla laittaa autoja vapaasti itsekseen liikkuu, vaan tarkemmin tustumatta on raamit millä toimi. Mahdollistaa etävalvotun testin ilman paikallista kuskia. Toivotaan että siirtyy yksinomaan etävalvottuun vasta sittenn kun ollaan nelostasolla.

Linkistä lainaus
The authorization designates automation level SAE 2 and falls under Phase 3 of the ES-AV program, which, per the DGT’s framework, makes onboard safety operators optional and permits remote monitoring.


Linkissäsi oli linkki dgt.es jossa paikallisella kai vähän enemmän
 
Nvidia julkaisi neurips konferenssissa itseajaviin keinoälyä. Alpamayo-R1 open source malli on VLA joka minun käsityksen mukaan yrittää ymmärtää näkemällä ympäristöä ja sisältää järkeilyominaisuuden reitin valitsemiseen. Mallin lisenssi sallii muokkaamisen ja käytön ei kaupallisiin tarkoituksiin. Tän kaltaisilla malleilla voidaan teoriassa syöttää neuroverkkoon sisään sensoridata ja saadaan ulos ohjaus/kaasu/jarru. Oleellista toki myöäs tuo reitin integroiminen jotta auto navigoisi järkevästi kohteeseen.
Alpamayo-R1 (AR1), the world’s first open reasoning VLA model for AV research, integrates chain-of-thought AI reasoning with path planning
While previous iterations of self-driving models struggled with nuanced situations — a pedestrian-heavy intersection, an upcoming lane closure or a double-parked vehicle in a bike lane — reasoning gives autonomous vehicles the common sense to drive more like humans do.

AR1 accomplishes this by breaking down a scenario and reasoning through each step. It considers all possible trajectories, then uses contextual data to choose the best route.

Linkin päässä nvidian gtc-seminaarin esitys malliin liittyen.
Explore the latest advancements in end-to-end (E2E) autonomous driving, a crucial topic as the industry moves toward Level 4 scalable, AI-driven solutions. This session will dive into how NVIDIA’s reasoning vision-language-action (VLA) models provide vehicles with a more humanlike ability to understand and navigate complex scenarios. We’ll show how this innovative approach, accelerated by a continuous self-improving loop powered by NVIDIA Cosmos, enhances the safety guardrails provided by NVIDIA Halos—NVIDIA’s full-stack, comprehensive safety system for physical AI.
Advancing NVIDIA End-to-End Stack for Autonomous Driving with Reasoning Vision-Language-Action Models DC51155 | GTC DC 2025 | NVIDIA On-Demand
 
Viimeksi muokattu:
Poliisit sulkeneet kadun ja pidätystilanne päällä. Waymon itseajava haluaa mukaan tapahtumiin ja jyrää melkein pidätettävän päälle. Tässä nähdään näitä erittäin harvinaisia reunatapauksia mitä pitää yksi kerrallaan nitistää pois softasta. Se on pitkä pätkä kun mennään 99.99999%:ssa viimeisiä prosentin murto-osia pois. Varmaan aika jännäpaikka ollut kyydissä olleilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/Teslarati/status/1995668015007068542

 
Poliisit sulkeneet kadun ja pidätystilanne päällä. Waymon itseajava haluaa mukaan tapahtumiin ja jyrää melkein pidätettävän päälle. Tässä nähdään näitä erittäin harvinaisia reunatapauksia mitä pitää yksi kerrallaan nitistää pois softasta. Se on pitkä pätkä kun mennään 99.99999%:ssa viimeisiä prosentin murto-osia pois. Varmaan aika jännäpaikka ollut kyydissä olleilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/Teslarati/status/1995668015007068542


Meinasin tarttua prosenttiin, mutta googletin ensin, mutta ilmeisesti sinäkin, jos autonomisesti ajettu yli 10 000 000 kilometriä :-) No vakavasti, kai tuossa nyt jotain mokia sattunut useampia. Muistelen että joku onnettomuus uutinen, missä joku itsemurha ehdokas puskista eteen. (vai oliko ihan eri projekti)

Linkin tapauksessa ei ilmeisesti onenttomuutta, mutta ilmeisesti väärään, kiellettyy paikkaan ajoi.

(Edit korjattu kilometrti, eli Google Ai kertoa autonomista ajamista tuon verran, niin jos ysit naputtelin oikein, niin meni nyt sitten se kilometrit missä väärin ajettu.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin tarttua prosenttiin, mutta googletin ensin, mutta ilmeisesti sinäkin, jos autonomisesti ajettu yli 10 000 kilometriä :-) No vakavasti, kai tuossa nyt jotain mokia sattunut useampia. Muistelen että joku onnettomuus uutinen, missä joku itsemurha ehdokas puskista eteen. (vai oliko ihan eri projekti)

Linkin tapauksessa ei ilmeisesti onenttomuutta, mutta ilmeisesti väärään, kiellettyy paikkaan ajoi.
En tiedä missä ne prosentit oikeasti menee. Kunhan heitin noita 999:ia sen verran paljon että havainnollistaa ettei tule koskaan valmiiksi. Aina jotain jäljellä mikä ei toimi. Vähän sama idea kuin vieläkin on paikkoja mihin pääsee hevosella, muulilla tai kävellen mutta ei autolla. Joskus iskee monsuuni ja tarvii olla vene(no ei ehkä suomessa muuten kuin alikuluissa, paikoitellen aasiassa vuosittain tai jenkeissä hurrikaanin kourissa).

Videolla pidätystilanne menossa. Valkoisen reunassa olevan kärryn vieressä on pidätettävä maassa ja poliisit käskevät sitä maahan. Seuraavaksi olisivat laittaneet rautoihin mutta waymo ajoi keskelle toimintaa. Ihminen olisi varmaan tuossa tilanteessa odotellut sen aikaa että poliisit saavat pidätettävän rautoihin ja pois risteyksestä. U-käännöstäkään ei oikein voi tehdä ilman, että ajaa väärään paikkaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
293 888
Viestejä
5 023 398
Jäsenet
80 609
Uusin jäsen
trapridge

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom