Auton pesu

Mitä sitten? Se on sääntö ja suomalaiset tykkää niistä, mutta mitä sitten? Se on kuitenkin pesupaikka, eikä vedet valu suoraan jokeen kuten vaikkapa tässä DIY-pesupaikassa.
Vaikka ympäristölupa sen sallisi, mutta kyseessä on kuitenkin yksityisen toimijan ohje. Mehän ei edes tiedetä onko tällaisien pesupaikkojen ympäristöluvat millaisia, ehkä siellä voi olla ohje käyttää vain tiettyjä pesuaineita. Nämä on vielä kirjoitettu isolla seinään. Jos yritys kieltää tällaisen toiminnan niin miksi ei käyttäisi suoraan sellaista pesutilaa, joka tällaiseen sallii? Tuollaisessa motopesussa kun käytetään omia välineitä ja aineita niin se hidastaa varsinaisen pesurin käyttöä ja samalla tällaisen pesupisteen tuloja.

Viime viikonloppuna kävin Motopesussa ja vaikka porukka ei käyttänyt omia välineitä (aineita kylläkin) niin sai ihmetellä mitä siellä nysvätään. Järjestäen 25-30 min meni jokaisella, kun pesujärjestyksissä ei ollut mitään järkeä. Olin kolmantatena jonossa ja viimeinen kerta kun menen jonoon.

Mitä sitten? Se on sääntö ja suomalaiset tykkää niistä, mutta mitä sitten? Se on kuitenkin pesupaikka, eikä vedet valu suoraan jokeen kuten vaikkapa tässä DIY-pesupaikassa.
Motopesun hinnoittelu perustuu sen painepesurin käyttöaikaan niin aika itsekästä ruveta vitkuttelemaan ja säätelemään omiaan siellä.

kävin Riihimäellä WashXL pesukadulla. Hämmästelin halpaa hintaa, 25€/kk sisältäen imurin käytön eikä näytä olevan rajoituksia pesumäärässä kuten Juhlapesulla. Harmi, ettei tämä ole ketju, pk-seudulla ei löydy näihin hintoihin mitään. Juhlapesukin on aika kallis normaali hinnaltaan. Itsellä 36€/kk, hinta jäänyt jostain alennuksesta, mutta jos tuosta nousee niin lopetan. Ei jaksa aina pitkiä jonoja, nämä autoa vetävät pesukaistat on ihan ylivertaisia ja pesutuloskin usein parempi. Pesupaikan pesukoneet ainakin pesee hyvin, mutta itäisellä puolella ei ole pesupaikkaa vieläkään.

Nauratti taas kun uutisissa autoliiton mies kertoo että yleisin virhe auton pesussa on että pestään liian harvoin. Pitäisi pestä 1-2 viikon välein. Ihan niin paljon en arvosta autonpesua mielekkääksi harrastukseksi että laittaisin vuodessa 52 tuntia liikkumisvälineen puunaukseen. Auto tulee pestyä kaksi kertaa vuodessa samalla kun vaihtaa renkaat. Joskus pesen myös erikoistilaisuuksissa jos pitää ajaa vaikka hauskoihin sukujuhliin kuten hautajaisiin niin ei sinne kehtaa paskaisella autolla mennä. Toki jos on joku harrasteauto ja ei ole elämällä parempaa tekemistä kuin painepesurin suutin käsissä tuntea kerrankin että virtaa hyvällä paineella niin antaa mennä...
Pesetkö vaatteetkin yhtä harvoin?
Auto on vähän kuin asuste, en itse ainakaan ymmärrä sitä että painetaan autolla joka on kattoon asti kurassa ja sisältä kaaoksen vallassa. En minäkään nyt joka päivä sitä pese mutta kyllä nyt vähintään kerran viikossa.

kävin Riihimäellä WashXL pesukadulla. Hämmästelin halpaa hintaa, 25€/kk sisältäen imurin käytön eikä näytä olevan rajoituksia pesumäärässä kuten Juhlapesulla. Harmi, ettei tämä ole ketju, pk-seudulla ei löydy näihin hintoihin mitään. Juhlapesukin on aika kallis normaali hinnaltaan. Itsellä 36€/kk, hinta jäänyt jostain alennuksesta, mutta jos tuosta nousee niin lopetan. Ei jaksa aina pitkiä jonoja, nämä autoa vetävät pesukaistat on ihan ylivertaisia ja pesutuloskin usein parempi. Pesupaikan pesukoneet ainakin pesee hyvin, mutta itäisellä puolella ei ole pesupaikkaa vieläkään.
Melkein osuu kohdalleen.
Normaalihinta per kuukausi on 29,90€/kk, 24,90€/kk saa kun ostaa koko vuoden kerralla.

Auto tulee pestyä kaksi kertaa vuodessa samalla kun vaihtaa renkaat.
Miksi ihmeessä ? Ei se paskaisella autolla ajo nyt niin mukavaa ole, edes itselle. Jos ei jaksa, niin pesuautomaatitkin on keksitty. Edes kerran kuussa, pliis ?

ja sisältä kaaoksen vallassa.
Tämä on valitettavan yleistä. Kerran eksyin ihan luottettavan ja siistin oloisen työkaverin autoon, joka oli ulkoa ihan semi siiti ja autokaan ei ollut mikään ikäloppu lotjake. Sisällä oli helvetinmoinen kaatopaikka. Tyhjiä tölkejä ja mäkkäriroskia lattialla sikin sokin. Pölyjä kojelaudalta oli viimeksi pýyhitty jeesuksen ylösnousemuksen aikaan. Penkit täynnä jotain nöftää, ikkunat sisältä sumeat liasta. Ei voinnut kuin ihmetellä miksi kaveri ei pitänyt arvokkasta autostaan mitään huolta. Heräsi ajatus, että miltä siellä kotona näyttää ?

Kertoo kyllä ihmisestä ja elämänhallinnasta usein. Nämä on monasti sitä porukkaa joilla on asiat kulissina hyvin, mutta kotona kaapit sikin sokin ja muutenkin kaikki vähän "sinne päin". Olen yllättynyt tosiaan että moni ihan päälisin puolin fiksun oloinen kaveri saattaa kotioloissa olla ihan järkyttävässä ympäristössä.
Asia selitetään monasti sillä että ollaan niin kunnianhimoisia ettei ehditä pitää moisista pikkuasioista huolta =D

Minä maksan Juhlapesusta 34e kuussa, en edes tiennyt pesujen rajoituksesta mutta ei kukaan ole puuttunut vaikka pesuja tulee välillä liikaa. Onhan tuohon hintaan käytössä pesu kun pesu

Aika kovaa profilointia tehdään jos auton sisätilojen kunnosta voi päätellä elämänhallinnasta jotain.

Ja olisi ihan mielenkiintoista nähdä joku tutkimustulos siitä, että kuinka usein ihmiset keskimäärin pesettävät autojaan. Veikkaan, että tuolla kerran viikossa tahdilla pääsee vähintään ylimpään desiiliin, ellei jopa ylimpään prosenttiin.

Aika kovaa profilointia tehdään jos auton sisätilojen kunnosta voi päätellä elämänhallinnasta jotain.
Taksikuskit varmaan sitten siivoaa ja järjestää kotinsa joka päivä, parhaimpina päivinä parikin kertaa :)

Ja olisi ihan mielenkiintoista nähdä joku tutkimustulos siitä, että kuinka usein ihmiset keskimäärin pesettävät autojaan. Veikkaan, että tuolla kerran viikossa tahdilla pääsee vähintään ylimpään desiiliin, ellei jopa ylimpään prosenttiin.
Jos tuossa naapureiden autoja hieman vilkoilee , niin kyllä osaa pestään aika laila kerran viikkoon. Joku jopa useammin ja joku sitten harvemmin. Ainakin suht puhtailta näyttävät aina. Itse kuulun kyllä tuohon about kerran viikkoon porukkaan. Voisin pestä kyllä useamminkin jos jaksasi. Varsinkin nyt pölyaikaan , kun sitä pölyä piisaa. Pesen siis itse, en käytä koneessa kuin hyvin harvoin.

Miksi ihmeessä ? Ei se paskaisella autolla ajo nyt niin mukavaa ole, edes itselle. Jos ei jaksa, niin pesuautomaatitkin on keksitty. Edes kerran kuussa, pliis ?

Tämä on valitettavan yleistä. Kerran eksyin ihan luottettavan ja siistin oloisen työkaverin autoon, joka oli ulkoa ihan semi siiti ja autokaan ei ollut mikään ikäloppu lotjake. Sisällä oli helvetinmoinen kaatopaikka. Tyhjiä tölkejä ja mäkkäriroskia lattialla sikin sokin. Pölyjä kojelaudalta oli viimeksi pýyhitty jeesuksen ylösnousemuksen aikaan. Penkit täynnä jotain nöftää, ikkunat sisältä sumeat liasta. Ei voinnut kuin ihmetellä miksi kaveri ei pitänyt arvokkasta autostaan mitään huolta. Heräsi ajatus, että miltä siellä kotona näyttää ?
Oli varmaankin myyntiedustaja. Auto toimii minitoimistona ja välinevarastona. Kotona on sitten se toinen (vähän siistimmin pidetty)auto jolla ajetaan sukulaisten&tuttavien kissanristiäisiin.

Ei kai kerran viikossa auton pesu ole mitenkään poikkeuksellista, muistuupa mieleen kun oli musta auto kuitilla niin sitä saattoi joutua pesemään pari kertaa päivässä 🙂

En nopealla googletuksella löytänyt mitään tukea mutuilulleni, mutta en mitenkään usko että keskimäärin autoja pestäisiin kuin maksimissaan kerran kuukaudessa. Himopesijät ja taksit vääristävät tilastoa joten mediaani kristallipallon mukaan on 7,1 krt/vuosi.

Oli pesutieheys sitten mikä tahansa, niin monelle auto on kuitenkin asunnon jälkeen arvokkain investointi. En ymmärrä miksi ei huolehtisi omaisuudestaan. Ja ylipäätään, miksi auto ei voisi olla puhdas ? Mitkä ovat todelliset syyt pitää auto paskaisena ?

Oli pesutieheys sitten mikä tahansa, niin monelle auto on kuitenkin asunnon jälkeen arvokkain investointi. En ymmärrä miksi ei huolehtisi omaisuudestaan. Ja ylipäätään, miksi auto ei voisi olla puhdas ? Mitkä ovat todelliset syyt pitää auto paskaisena ?
Ei ole aikaa. Kyllähän se olisi kiva jos auto olisi aina puhdas mutta ei ole ykkösprioriteetti. Itse ehkä pesen kerran kuukaudessa tms.

Peseminen ei ole ilmaista ja aika monella on muutakin tekemistä kuin hinkata omaa autoaan.

Toki en ymmärrä miten jotkut sietää ihan hirveän paskaisia autoja. Ärsyttävää viimeistään siinä vaiheessa, kun on niin likainen että kädet on ihan paskassa esim. peräluukun avaamisen jälkeen.

• Tykkää
Reactions: AIF
Motopesun hinnoittelu perustuu sen painepesurin käyttöaikaan niin aika itsekästä ruveta vitkuttelemaan ja säätelemään omiaan siellä.
Useampi motonetin työntekijä on todennut, kun olen asiasta kysynyt että omilla (motonetistä ostetuilla) aineilla auton kinnastelu, suihkuttelupinnoitus jne. on ok.

Jos ei pysty pihalla pesemään niin vastaus on että se maksaa. Toki voi kysyä että mitä väliä sillä vaikka 30-40€/kk hinnalla on suhteessa autoilun kokonaiskuluihin, mutta itselleni se olisi kuitenkin yli 5% lisäys nykytasoon joka sisältää myös realistisen arvion arvonalenemasta.

Jos asuisin omakotitalossa ja varsinkin jos olisi autotalli missä pestä niin tulisihan sitä pestyä varmasti.

Jos ei pysty pihalla pesemään niin vastaus on että se maksaa. Toki voi kysyä että mitä väliä sillä vaikka 30-40€/kk hinnalla on suhteessa autoilun kokonaiskuluihin, mutta itselleni se olisi kuitenkin yli 5% lisäys nykytasoon joka sisältää myös realistisen arvion arvonalenemasta.

Jos asuisin omakotitalossa ja varsinkin jos olisi autotalli missä pestä niin tulisihan sitä pestyä varmasti.
Toi 30 e kuukausi on myös aika optimaalinen kun helposti maksaa kertapesu 20 euroa. Ainakaan itseni lähellä ei ole mitään tuollaista.

Itse olen laiska pesijä, mutta pesisin paljon useammin, jos olisi oma kaivollinen pesupaikka, missä saisi odotella kaikki valmiina. Nyt kun pitää varastosta käydä raahaamassa letkut ja painepesuri ja aineet ja imuri esiin, niin siinä on jo sen verran kynnystä että ei talviaikaan montaa pesua kiinnosta suorittaa. Lämpimään aikaan eri juttu, kun ei tarvitse suojata jäätymiseltä, mutta siitäkin huolimatta kaikki pitää ensin raahata esiin jostain. Tästä päästäänkin aasinsiltana, niin paras laiskanmiehen setti lienee Bilt Hamber Touch-Less ja Gyeonin WetCoat? Onko tuo WetCoat kuinka tarkka pohjien tekemisestä? Riittääkö hyvä kinnastelu ekaa käsittelyä varten vai pitäisikö myös savestella? Ja Onko tuo Touch-Less oikeasti parempaa ainetta ku tuo perus Auto Foam? Ainetta kulunee omassa käytössä niin vähän, että hinta-ero on merkityksetön.

Toi 30 e kuukausi on myös aika optimaalinen kun helposti maksaa kertapesu 20 euroa. Ainakaan itseni lähellä ei ole mitään tuollaista.
Monessa automaattipesulassa on yöaikaan halvemmat hinnat esim. ABC kello 22-06 40% alennus ja ainakin Shellillä ollut välillä kello 21-06 50% alennus. Säästää siis aika hyvin jos jaksaa käyttää vaikka myöhään illalla.

Jos edes pari kertaa kuukaudessa vetäis talvella sen ABC-peruspesun 18,90€ ja yöllä -40% niin pysyisi kalusto paremmassa kunnossa.

Naarmuista pääsee siiten eroon myllyttämällä, mutta ihminen jolle auto on kulkuväline, ei sellaisesta murehdi.

• Tykkää
Olen itse välillä käyttänyt omaa autoa ABC:n Premium pesuohjelmassa ja sitten Shellin "Perfect Shine" pesuohjelmassa, ja noilla on tullut omasta mielestä hyvää jälkeä. Noiden pitäisi kai joku vahakin levittää, joten olen ajatellut, että kun käyttää tuollaisessa niin ei tarvi vaivautua yhtä usein.

Toki itse en jaksa "hifistellä" tämän asian kanssa, ja omat ajomäärät on suhteellisen vähäisiä. Ehkä jos olisi oikeasti hieno auto, niin tämän eteen jaksaisi nähdä enemmän vaivaa. Sisätilaa ei tarvi hirveästi puhdistaa koska ei ole tapana sotkea.

Tästä päästäänkin aasinsiltana, niin paras laiskanmiehen setti lienee Bilt Hamber Touch-Less ja Gyeonin WetCoat? Onko tuo WetCoat kuinka tarkka pohjien tekemisestä? Riittääkö hyvä kinnastelu ekaa käsittelyä varten vai pitäisikö myös savestella? Ja Onko tuo Touch-Less oikeasti parempaa ainetta ku tuo perus Auto Foam? Ainetta kulunee omassa käytössä niin vähän, että hinta-ero on merkityksetön.

Itse laitan käyttikseen kaksi kertaa vuodessa WetCoatin ihan pesun päälle tyyliin liotinpesu + pienpoisto + raudanpoisto lisänä, en ole koskaan savella tehnyt pohjia.

Totta kai ne aineet pysyy paremmin jos pohja 100% käyty läpi ja puhdas, mutta jos näkisin tuollaisen vaivan että alkaisin savella vielä putsaamaan, niin pitäisi pintaan laittaa ihan kunnon pinnoite.

Olen itse välillä käyttänyt omaa autoa ABC:n Premium pesuohjelmassa ja sitten Shellin "Perfect Shine" pesuohjelmassa, ja noilla on tullut omasta mielestä hyvää jälkeä. Noiden pitäisi kai joku vahakin levittää, joten olen ajatellut, että kun käyttää tuollaisessa niin ei tarvi vaivautua yhtä usein.

Toki itse en jaksa "hifistellä" tämän asian kanssa, ja omat ajomäärät on suhteellisen vähäisiä. Ehkä jos olisi oikeasti hieno auto, niin tämän eteen jaksaisi nähdä enemmän vaivaa. Sisätilaa ei tarvi hirveästi puhdistaa koska ei ole tapana sotkea.
En minäkään autoa sotke, mutta eilen pesin ja puunasin ja nyt matto näyttää jo tälle. Viikon päästä tuo kaipaa jo imurointia

1000015367.png

Itse olen laiska pesijä, mutta pesisin paljon useammin, jos olisi oma kaivollinen pesupaikka, missä saisi odotella kaikki valmiina. Nyt kun pitää varastosta käydä raahaamassa letkut ja painepesuri ja aineet ja imuri esiin, niin siinä on jo sen verran kynnystä että ei talviaikaan montaa pesua kiinnosta suorittaa. Lämpimään aikaan eri juttu, kun ei tarvitse suojata jäätymiseltä, mutta siitäkin huolimatta kaikki pitää ensin raahata esiin jostain. Tästä päästäänkin aasinsiltana, niin paras laiskanmiehen setti lienee Bilt Hamber Touch-Less ja Gyeonin WetCoat? Onko tuo WetCoat kuinka tarkka pohjien tekemisestä? Riittääkö hyvä kinnastelu ekaa käsittelyä varten vai pitäisikö myös savestella? Ja Onko tuo Touch-Less oikeasti parempaa ainetta ku tuo perus Auto Foam? Ainetta kulunee omassa käytössä niin vähän, että hinta-ero on merkityksetön.
Riittää kinastelut. Tuo wetcoat irtoaa tyyliin parilla pesulla jokatapauksessa. Osta siihen wetcoatin kaveriksi pesua varten Gyeonin Bathe+ ja lopputulos on kiiltävä. Itse pesen joka kerta bathella ja ehkä jokatoinen kerta käytän wetcoattia, senkin saa paremmin toimimaan kun levittää vielä kintaalla ennen huuhtelua.

Kertoo kyllä ihmisestä ja elämänhallinnasta usein. Nämä on monasti sitä porukkaa joilla on asiat kulissina hyvin, mutta kotona kaapit sikin sokin ja muutenkin kaikki vähän "sinne päin". Olen yllättynyt tosiaan että moni ihan päälisin puolin fiksun oloinen kaveri saattaa kotioloissa olla ihan järkyttävässä ympäristössä.
Asia selitetään monasti sillä että ollaan niin kunnianhimoisia ettei ehditä pitää moisista pikkuasioista huolta =D
Nyt lähti vähän laukalle.

En minäkään autoa sotke, mutta eilen pesin ja puunasin ja nyt matto näyttää jo tälle. Viikon päästä tuo kaipaa jo imurointia

1000015367.png
No joo, täytyy myöntää etten ole itse niin tarkka tuollaisesta. Hiekkaa ja roskaa tuonne pohjalle kertyy väkisinkin pikkuhiljaa.

Nahkapenkit helppo pitää siistinä.

No joo, täytyy myöntää etten ole itse niin tarkka tuollaisesta. Hiekkaa ja roskaa tuonne pohjalle kertyy väkisinkin pikkuhiljaa.

Nahkapenkit helppo pitää siistinä.

Meitä on niin moneen lähtöön :tup:

Nahkapenkit on kyllä helppo pitää puhtaana, mutta niiden hoitoon menee sitten enemmän aikaa kuin kangaspenkin pesuun pari kertaa vuodessa, jos edes nykyään aitoa nahkaa saa. Muovipenkit näyttää sitten 100tkm ajettuna yleensä melko karuilta verrattuna kangaspenkkiin.

Ja ennen kaikkea aika on rahaa. Lähin pesupaikka on prismalla, jossa on aina jono joka liikkuu hitaasti. Seuraavalle pitäisi ajaa 20min, mutta auto otetaan sisään pesukadulle sentään parin minuutin välein. Silti sinnekkin koko reissuun menee herkästi tunti, eikä siellä päin ole yleensä mitään muuta asiaa. Niin helteisessä arjessa auton pesukäynnit jää helposti kerta/kuussa tahtiin.

miksi auto ei voisi olla puhdas ? Mitkä ovat todelliset syyt pitää auto paskaisena ?
Mielenkinoinen ajatus sinänsä, ikänkuin auton pitäminen puhtaana olisi helpompaa, kuin ettei koskisi sihen ollenkaan. Ja se ettei koskisi siihen ollenkaan olisi jotenkin mielenosoitus ja miltei rikos muita kohtaan ;-)
-ei silti, me pestään auto säännöllisesti, miltei joka vuosi!

• Tykkää
Ja ennen kaikkea aika on rahaa. Lähin pesupaikka on prismalla, jossa on aina jono joka liikkuu hitaasti. Seuraavalle pitäisi ajaa 20min, mutta auto otetaan sisään pesukadulle sentään parin minuutin välein. Silti sinnekkin koko reissuun menee herkästi tunti, eikä siellä päin ole yleensä mitään muuta asiaa. Niin helteisessä arjessa auton pesukäynnit jää helposti kerta/kuussa tahtiin.
Todellakin. Jos pesupaikan jonossa on enemmän kuin yksi auto niin jätän menemättä vaikka olisin sitä suunnitellutkin.

Mielenkinoinen ajatus sinänsä, ikänkuin auton pitäminen puhtaana olisi helpompaa, kuin ettei koskisi sihen ollenkaan
Ei se helpompaa ole, kukaaan tuskin sellaista väittää. Luulisin että on vain kiinni viitseliäisyydestä ja vaivannäöstä.

Ja se ettei koskisi siihen ollenkaan olisi jotenkin mielenosoitus ja miltei rikos muita kohtaan ;-)
No niinhän se onkin. Pysäköinninvalvojat voisivat antaa huomautusmaksun paskaisille autoille :)

Ei se helpompaa ole, kukaaan tuskin sellaista väittää. Luulisin että on vain kiinni viitseliäisyydestä ja vaivannäöstä.

No niinhän se onkin. Pysäköinninvalvojat voisivat antaa huomautusmaksun paskaisille autoille :)
Kannattaa vaan keskittyä omaan elämään eikä tuhlata aikaa muiden autojen likaisuuden pohdintaan.

Voisi itse asiassa ostaa nuo automaattipesut jatkossa verkosta. Ei näköjään ole nuo kalliit pesuohjelmatkaan niin kalliita jos ostaa 5 kpl paketissa verkosta, ja tuossa ei ole mitään aikarajoitusta kuten noissa yötarjouksissa.

Esim. tuo Shell/St1 "Perfect Tornado" enää 22 euroa kpl jos ostaa 5 kerralla. Samaan hintaan saa tosiaan siitä iltatarjouksesta 21-06, mutta helpompaa jos voida käydä milloin vain.

Joku kuukausipesu varmaan kannattaa jos ajaa paljon.

Kannattaa vaan keskittyä omaan elämään eikä tuhlata aikaa muiden autojen likaisuuden pohdintaan.
Täysin samaa mieltä, itse ostin 8/2018 käytetyn auton, enkä ole pessyt sitä kertaakaan käsin enkä käynyt pesettämässä sitä missää. Eikä tuo ole yhtään sen likaisempi kun ensimmäisen sadelelin jälkeen, vaikka auto olisi edellisenä päivänä pesty.

Useampi motonetin työntekijä on todennut, kun olen asiasta kysynyt että omilla (motonetistä ostetuilla) aineilla auton kinnastelu, suihkuttelupinnoitus jne. on ok.
Itse olen saanut ehdottoman kielteisen kiellon Kärcherin edustajalta joka kävi kerran kun pesin omaa autoa Korrek Pro shampoolla kinnastellen.

Autonpesujen kurttuulillinen yhteys on kyllä kiinnostava. Muistan kun ed naisystäni sukulainen meni naimisiin ja sitten piti hankia pukua ja käydä parturissa, ja siten pari tuntia ennen: "nyt käyt pesurissa!" Ihmettelin mistä nainen puhuu, nin sanoi että etkö tommosta edes tiedä: aina mennään häihin puhtalla autolla! Olin aivan ällikällä. Tosin en ollut mikään varsinainen häämaanikkokaan, joten kokemukset niistä oli aika vähäiset.
No, oli pakko myöntää että miltei kaikki pihan ehkä 50 autoa, olivat puhtat, paitsi tämän naisen rakas serkku, naisen suuri Rangeroverinsa, se oli kuin safarirallista ;-D

Kysyin jälkikäteen kiinnostuneena lähipiiriltäni, ja aika tasan meni, toiset tiesi moisen sännön ja puolet ei ollut koskaan kuullutkaan.

Kurkattiin kaasupulloa hakiessa tänään: 4 euroa ja saa suihkutella olikos 6 minuuttia autoaan.

Koitetin ja kas, auto ei ollut tosiaankaan sen jälkeen tasaisenlikainen, vaan vain aaltoilevan. Taitolaji, näemmä ;-D

ja toisessa Nesteen pömpelissä oli tarjousta, lity lupiin niin 7 pesua kuussa 24,90e.
Emme liittyneet...

Koitetin ja kas, auto ei ollut tosiaankaan sen jälkeen tasaisenlikainen, vaan vain aaltoilevan. Taitolaji, näemmä ;-D
Painepesurilla pesu on melko turhaa, ellei kyseessä ole auto, jossa on hyvä vaha pohjalla ja vain kevyt pöly pinnassa. Muuten tulee tollanen kauniin aaltoileva pesutulos. Pelkällä autoshampoolla ja kintaalla/kunnon sienellä hieromalla saa monta kertaluokkaa paremman lopputuloksen. Pesin pari päivää sitten autoni harjattomassa pesussa ja se näyttää seepralta, vaikka edellisestä harjapesusta oli pari viikkoa.

Auton pesujen tiheydestä.
Minulla on kotona epäkesko, kiillotusaineet, pari erilaista kinnasta, raudan- ja pienpoistoaineet, bioliukkarit, foamit, vaahdotin, pari shampoota, liuta eri vahoja ja detailerit päälle. Ja vaikka noiden kanssa on kiva läträtä, niin tunnustan ajavani usein likaisella autolla. Kakarat sotkee sen sisältä alta aikayksikön ja pellit likaantuu yhdellä ajolla 50% vuodesta. Ei vaan enää jaksa ruuhkavuosina kiinnostaa. Eikä auton likaisuus heijastele meidän kodin tai elämänhallinnan tilaa. Kun auto oli uusi, niin jaksoin välttää konepesua naarmujen pelossa ja pesin pitkään käsin. Nykyään ajan autopesuun silloin tällöin ja jaksan ehkä kerran vuoteen hifistellä.

Olihan se hyväpintainen auto kivannäköinen kunnon pesun ja esim. Fusson vahan jälkeen, mutta on nykyään niin täynnä naarmuja, että hyvä tulos vaatisi myllytyksen. Ja se vaatisi aikaa, jota ruuhkavuosina on hämmentävän vähän. Pitääpä yrittää aikatauluttaa keväälle auton detailing päivä. Puuhastelu auttaa stressin hallinnassakin, kun on muuta ajateltavaa kuin työt ja perhe-helvetti.

Tämän keskustelun innoittamana katselin lähistöllä olevia kk maksulla käytettäviä autopesuloita. ABC oli kallis (50€/kk), Go Wash pakottaa vuoden jäsenyyteen ja Juhlapesu liian kaukana. Neste yllätti kohtuullisella hinnalla (35€/kk tai 25€/kk klo 20 jälkeen) ja lähimmälle asemalle on alle 4 km. Hintaan ei kuulu vahapesut, mutta jos jaksaisi 2x vuodessa laittaa vaikka Fusso/BH/Turtle Vax (joo, jopa Turtlella on joitain oikeasti hyviä tuotteita) sealant pintaan, niin kerran viikossa harjattomassa pesussa käymällä saisi ajella suht puhtaalla autolla ympäri vuoden.

Kommentoin vielä noita aineita ja niiden käyttöä pihalla. Itse yritän välttää varsinkin hiilivetyjen käyttöä pihalla. Täsmäkäyttöön pienpoistossa, jossa suihkutetaan ja pyyhitään pois ovat ok, mutta ei esi/liuotinpesuun. Vaikka niitä ei kerralla käytä paljoa, niin ne kertyvät hiljalleen ympäristöön. Ja määrät kasvavat helposti, kun en todellakaan ole tienoon ainut autonpesijä.

Statistiikka

Viestiketjuista
273 267
Jäsenet
76 970
Uusin jäsen
HKS KITS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom