Auton äänieristys

Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 444
No, pääsääntöisesti enempi aina parempi. Toki tuo butyylimatto ei tee juuri mitään huokoiseen pintaan liimattuna jos se "kelluu" pinnalla eikä oikeasti lisää kappaleen värähtelymassaa.

Butyylin kanssa alkaa hyödyt heikkenemään käytettyyn tavara/rahamäärään nähden noin 50% peittoalueen jälkeen. Noista muista matoista ei ole samanlaista lukua antaa, mutta käytännössä tunge sinne joka väliin se määrä mihin a) rahat ja b) tilat riittää.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
467
Tuolla ohuemmalla esim. stp black gold butyylimatolla ei tarvitse vuorata kaikkia pintoja täydellisesti, tuon ohuen maton tarkoitus on vähentää laajojen metallipintojen värähtelyä. Moni esimerkiksi vuoraa koko kattopellin sisäpuolelta tuolla vaikka yksi tai kaksi levyä riittää jäykistämään sen. Lattiaan ja oviinkin riittää sopivat palaset, ei tarvitse siis jokaista nurkkaa saada piiloon.

Huokoisemmilla matoilla voi sitten vuorata laajemmat alueet, varsinkin pyöränkotelojen ympäristöt. Lopuksi sitten hankaliin paikkoihin voi sumuttaa äänieristemassaa.

Perhana kun ei tullut kuvattua entistä audi a3:a jossa joku mestari oli leikellyt pieniä n. 3x5cm palasia mm. Lisäjarruvalon sisäpuolelle(näkyi ulkopuolelta ikkunasta) takakontin muoviluukkuihin ja tuhkakuppien kansiin:facepalm:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 444
Noita pikkupaloja on varmaan käytetty resonointien poistamiseen jos on huudateltu Boten Annaa pisin kylän raittia.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
467
Juu, niin minäkin päättelin, varsinkin kun auto oli "teinihkö". Mutta kun minulla vain olisi kuvat niistä niin jokainen voisi päätellä oliko niillä vaikutusta. Esimerkkinä juurikin tuo lisäjarruvalo, ikkunassa olevan lisäjarruvalon sisäpuolella alareunassa muoviin kiinnitettynä oli pikkupala eristettä, paremman tuloksen olisi saanut taittelemalla paperinpalan johonkin väliin.

Suurimpana hyötynä tuosta on varmaankin ollut se että jokainen auton ulkoapäin näkevä on huomannut että autoon on laitettu ihan oikeaa äänieristettä.

Hirveää iloa tuskin on ollut myöskään lampunvaihtoa varten suunniteltujen luukkujen sisäpuolen vaahtomuoveihin liimatuilla palasilla.

Nooh, nuoret kollit olleet asialla, ei kaikkea voi tietää ja placebo vaikutus on monesti suurempi kuin todellinen hyöty:)
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
88
Kuinka paljo suunnilleen tota eristysmattoa menee sedan auton 4 oven eristämiseen, että vetäisi ulkopellin sisäpuolelta kokonaan ja vielä toinen kerros siihen ovipahvin taakse reikien päälle?
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
333
Ite tuli gen 8 civiccii tilattua 9 neliöö STP:n mattoa ja yks ovikitti, eikhää noilla alkuu pääse ja on kesälomalla jotaa tekemistä, jos vaik sais rengasmelun kurii.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 444
Ruosteenesto aka. muhimisen suoja. Noita ruostesuojattuja autoja on tullut nähtyä, pinnalta moni kakku kaunis mutta sisältä kaikki täysin mätää, vain tahmea ulkokuori säilyttänyt muotonsa vuosien saatossa. No, vaatiihan tuo puhkimätäneminen vuosikymmenen tai puolitoistakin, eiköhän sinullakin auto ole taas ehtinyt vaihtua ennen sitä.
 

RieskaMies

Ketä tappaa prossut
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
252
Ruosteenesto aka. muhimisen suoja. Noita ruostesuojattuja autoja on tullut nähtyä, pinnalta moni kakku kaunis mutta sisältä kaikki täysin mätää, vain tahmea ulkokuori säilyttänyt muotonsa vuosien saatossa. No, vaatiihan tuo puhkimätäneminen vuosikymmenen tai puolitoistakin, eiköhän sinullakin auto ole taas ehtinyt vaihtua ennen sitä.
En tiedä että millä aineella oli oman sierran pohja aikanaan käsitelty, jotain pehmeää lähes pikimäistä paksua mustaa möhnää oli pohjassa kauttaaltaan. Takaa jostain kohtaa kokeilin kaapia sitä pois ja ~25vuotias maalipinta löytyi täysin virheettömänä sieltä alta. Moneen muuhun sierraan verrattuna oli suht alhainen melutaso sisällä.
Ne kovettuvat muovimaiset massat ovat niitä mitkä mädättävät pellin altaan, jos vähänkin on ennestään mätää tai kosteus pääsee jostain massan ja maalin väliin niin leviää hirveää vauhtia se ruoste.
 
Liittynyt
15.10.2018
Viestejä
77
Tuli itsekin tuossa vaimennettua -98 corolla. Muuten on kauttaaltaan paitsi ovet vielä tekemättä, kaiutin vaihtojen yhteydessä sitten. Ulkoapäin tosiaan suht siisti kuntonen, mutta kun pääs verhoiluja ja lattiamaton repimään auki ni alko ruskeeta tulemaan esille paikoin. Esim lattiamatto oli märkä etujalka tilasta ni siinähä on muhinu ties kui kaua, joten lattian reuna päässy vähä ottaa pintaväriä, ei meinaa kuivu ikinä parin sentin paksu villa kerros litimärkänä ja muovi kerros siinä lattiamatossa. Revin ne märät villat veke. Mut vaimennuksessa käytin 2 pakettia STP gold eli 9 neliöö butyyli mattoo, yks kerros kauttaaltaan ja pitäs riittää tuosta määrästä vielä oviin. Goldin päälle vielä STP:n aeroflex "telttapatjaa" lattiaan ja "koteloihin" ja kattoon stp biplast pehmeetä mattoo. Tuli kyllä todella hiljanen kyyti, ei kuulu edes nasta renkaiden ropina kuivalla tiellä.:thumbsup: tunteja meni tehdessä, mutta lopputulos palkitsee kyllä.:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
106
En ymmärrä jultsun kommenttia. Alustan massaus on parasta mitä autolle voi tehdä sekä ruostesuojauksen että äänieristyksen kannalta. Se on sitten monen päivän homma jos tehdään hyvin mutta kannattaa kyllä.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
333
En tiedä että millä aineella oli oman sierran pohja aikanaan käsitelty, jotain pehmeää lähes pikimäistä paksua mustaa möhnää oli pohjassa kauttaaltaan. Takaa jostain kohtaa kokeilin kaapia sitä pois ja ~25vuotias maalipinta löytyi täysin virheettömänä sieltä alta. Moneen muuhun sierraan verrattuna oli suht alhainen melutaso sisällä.
Ne kovettuvat muovimaiset massat ovat niitä mitkä mädättävät pellin altaan, jos vähänkin on ennestään mätää tai kosteus pääsee jostain massan ja maalin väliin niin leviää hirveää vauhtia se ruoste.
Se oli varmaan sitä vanhaa hyvää massaa mitä joskus sai, ite viimeks nähny sitä 20v sitte ja seki oli venäjältä tuotua panssarivaunu käytössä ollutta massaa missä "raskasöljyä" seassa, haiski ihan raakaöljylle.
Mut toimi kyl, ei kuivunu ikinä, eikä ruostunu autot.... viherpipertäjät ei niistä kyl tykänny, eikä ympäristö :D
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
253
Auton rungon kautta välittyvään rengasmeluun äänieristyksellä ei taida saada kovin suurta vaikutusta? Vai?
 
Liittynyt
03.11.2019
Viestejä
5
Auton rungon kautta välittyvään rengasmeluun äänieristyksellä ei taida saada kovin suurta vaikutusta? Vai?
”Kovin suuri” on aika subjektiivista.

Resonointia poistavat butyyli- ja raskasmatot vaikuttavat nimenomaan rungon kautta pelteihin välittyviin värinöihin ja sitä kautta ääniin. Desibeleissä ero on vähäisempi kuin äänen sävyssä ja rasittavuudssa yleisesti koettu ero.

Sanotaanko että jos kuulet helposti eroja hifivehkeissä, niin luultavasti kuulet ison eron äänimaailmassa. Puukorvan on sama ajaa vaikka ikkuna auki.
 
Liittynyt
05.02.2020
Viestejä
2
Sorry, mun postitus ruosteenestosta ja äänieristyksestä on poistettu koska olin maininnut yrityksen ja kertonut että olin tyytyväinen. Mutta kuvia (ennen/jälkeen) on jos kiinnostaa niin ainakin näkee minkälainen urakka äänieristyksessä on kyseessä, jos haluaa tulosta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
468
Kelpo tarjous tuli ylivieskalaiselta liikkeeltä, 890e kaikkineen johon kuuluisi peräkontti, takapenkin alunen, ovien ulko ja sisäpellit ja pyöräkotelot. Materiaaleina STP mattoja neljää erilaista, mietin että pitää varmaan varmistaa että laitetaanko niitä jotain tuotteita päällekkäin sitten koska eikö ne eri taajuuksia vaimenna. Olisi ainakin helpompi kuin Viroon lähteä teettämään.
 
Liittynyt
15.10.2018
Viestejä
77
Ensin butyylimattoa alle jäykistämään pelti, se itsessään jo vaimentaa ääntä, sitten pehmyt mattoa butyylin päälle poistamaan kaikuja ja kuminoita joka hiljentää sit entisestään. Varmaan laittaavat toisenlaista pehmyt mattoa sitten verhoilu paneeleihin estämään mahdollisia nitinöitä ja natinoita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 501
Viestejä
1 735 318
Jäsenet
37 551
Uusin jäsen
pwae

Hinta.fi

Ylös Bottom