Auton äänieristys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lare
  • Aloitettu Aloitettu

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 346
Ei viitsi enää autohifi-ketjua sotkea näillä, niin tein sitten kokonaan uuden ketjun.

Eli miten porukka on parantanut autoissa äänieristystä ja millainen vaikutus ollut?

Itsellä 2010 farkku Octavia, mikä ei varsinkaan nastarenkailla hiljaisimmasta päästä ole. Päätin mennä mahdollisimman alhaisella budjetilla ja hain biltemasta 3mm ja 1.5mm bitumihuopaa. Paksumpaa takapenkkien alle ja tasaisiin kohtiin takakonttiin ja ohuemmalla vuorasin vararengaskoteloa. Hetken mielijohteesta taittelin myös vanhan maton piiloon tavaratilan kumikaukalon alle. 25€ hinnalla ja 20 minuutin hommalla sai yllättävän paljon rengasmelua pois, eli suurin osa metelistä tulee tuossa näköjään kontista. Rengasmelun sävy on nyt myös paljon miellyttävämpi korvaan.

Täytyy hakea lisää tuota ohuempaa 1,5mm huopaa ja eristää vielä ovet. Luulisi saavan tuolla myös bassot soimaan tarkemmin. Hansikaslokeron takana ja takakontissa resonoi vielä jotain, niin pitää selvittää, mitä niille keksii.
 
Viimeksi muokattu:
Myös katto. Moni unohtaa sen, mutta vaikutusta on. Sinne itse laittanut STP Aeroflexiä.
 
Bitumi saattaa pysyä jollain tavalla isoilla tasaisilla pinnoilla jotka ovat maata kohden, mutta katossa tai pystypinnoilla tuskin. Bitumilla on myös tapana koppuroitua ja halkeilla, etenkin talvipakkasilla, ja sitä maton irtoamista liimatulta pinnalta ei päältäpäin pysty näkemään tai toteamaan, jolloin se menettää koko funktionsa. Lisäksi tuo bitumin (tai butyylin) idea on lisätä kappaleen massaa ja pienentää värähtelytaajuutta. Äänieristys hoituu sitten eri materiaaleilla. Jokeribonuksena vielä tuon bitumin teho on vain murto-osa nykyaikaisista butyylimatoista. Kokonaisuutena siis 0/5 pelkkää rahan hukkaan heittämistä, mutta oppirahat on jokaisen maksettava.

Autonvaimennus.fi | Kaikki Auton Vaimentamisesta
 
Noin 7m2 Ground Zeron 1,8mm alumiini-butyylimattoa löytyy ympäri autoa, enimmäkseen takakontista, pohjalevystä ja ovista. Näiden lisäksi siellä täällä verhoilun alla useampi neliö ohutta STP Biplastia imemässä paneelien resonointeja.
Nykyinen farkku on kolmas peräkkäinen auto jonka olen itse vaimentanut ja ihan mielelläni maksan tuon pari sataa ylimääräistä hiljaisemmasta autosta.

Ground Zero GZDM 3700-AB alubutyl vaimennusmatto 3,7m² | Motonet Oy

Ja stereothan on auton vakiot.
 
Täytyy varmaan hankkia oviin sitten tuota butyylimattoa. Ovipahvin väliin ilmeisesti kannattaa laittaa myös vaahtomuovia bassojen aiheuttaman resonoinnin takia? Takakontin pohjassa tosiaan paljon paljasta tasaista peltiä ja siinä uskon tuon bitumimaton pysyvän. Turha tuo tänään tehty äänieristys ei kylläkään ollut, sillä aivan selkeä ero rengasmelussa ja 230km matkalla sulalla asfaltilla tuli monta kertaa oikein ihmeteltyä, miten äänimaailma muuttui paljon miellyttävämmäksi. Tosin tuo saattaa suurimmaksi osaksi johtua isosta matosta takakontissa, mutta se saa olla siellä, kun pysyy nätisti piilossa kumikaukalon alla :D
 
Onko ruostumisvaaraa..meinaan kun noita kuvia / videoita eristämisestä sinänsä laadukkailla butyylimatoilla katsellut niin näyttäs et onko jokapaikasta 100% pellissä kiinni, kun on taitteita,kulmia,jatkopaloja,mutkia,ahtaita..? Itsellä ei kokemusta asiasta, mutta tullut vaan mieleen tollainen kysymys.
 
Olen itse vaimennellut useampia omia autojani, joitain paremmin ja joitain vain vähän. Kaikki farmareita. Minua on jo vuosikausia ihmetyttänyt, että miksi autonvalmistajat eivät vaimenna takapaksia kunnolla farmareissa. Kuten Lare myös huomasi, karkeasti 30 min / 50 euroa panostuksella saa aikaa korviinkuuluvan parannuksen. Miksi ihmeessä valmistajat eivät tätä tee?

Audi a6 C5 on ensimmäinen oma auto, jossa ei ole tullut tarvetta eristää. Volvo V70 mk2 ei kuulu paksin suunnasta ääntä pahemmin, mutta etupyöristä tulee rengasmelua häiritsevästi.

Etuovien vaimennus parantaa bassotoistoa huomattavasti. Nykyaikaiset butyylimatot ovat huomattavasti helpompia asentaa kuin bitumimatot. Resonanssien/räminöiden poistossa pehmeä teippi tai liimattava tiivistenauha on kätevää. Joskus myös vaahtomuovi.
 
Matka-ajossa ajomelu on kyllä erittäin ärsyttävä. Autojen väliset erot ovat huomattavat. Tässä ei juurikaan kehitystä ole tullu 15v aikana. Osaltaan kiitos kasvaneisiin rengaskokoihin. E39 2000 luvun taitteesta 15" renkailla oli kyllä hiljainen. Joskus 2012 koeajoin uutta octaviaa nastoilla, sen rengasmelu oli järkyttävä .. myös asfaltin kunto vaikuttaa.
 
Matka-ajossa ajomelu on kyllä erittäin ärsyttävä. Autojen väliset erot ovat huomattavat. Tässä ei juurikaan kehitystä ole tullu 15v aikana. Osaltaan kiitos kasvaneisiin rengaskokoihin. E39 2000 luvun taitteesta 15" renkailla oli kyllä hiljainen. Joskus 2012 koeajoin uutta octaviaa nastoilla, sen rengasmelu oli järkyttävä .. myös asfaltin kunto vaikuttaa.
Myös Continental nastat taitaa olla Nokian nastoja hiljaisemmat. Minusta kohtalaisen äänekäs oli myös 2019 Octavia Nokian Hakkapeliitta 9 nastoilla. Rengaskoko oli muistaakseni 16". Oma Peugeot 406 kuulosti hiljaisemmalta 15" nastoilla. Ja 16" nastat oli myös hiljaiset (205/55R16).

Pikkuautoissa on jotain parannusta varmaankin tullut, kun osa on kokoisekseen aika hiljaisia. Esim uusi Fiesta 195/55R16 renkailla. Focus kuulosti myös suht hiljaiselta.
 
Omaan korvaan Nokian nastarenkaat olleet aina meluisammasta päästä. Itse en Nokialaisia osta, mutta käytettynä ostettujen autojen mukana tullut melkein aina Hakkapeliitat nastoilla.
 
Hello Juha
I confirm your order:
3* Silent Coat installation package
4* Silent Coat Extra Installation package
30* Silent Coat Noise Isolator SC8 sheets
30* Silent Coat Noise Isolator SC4 sheets
10* Silent Coat Sound Absorber 7 sheets
10* Silent Coat Sound Absorber 15 sheets
10* Silent Coat Sound Absorber 35 sheets
Totatl is 1000€ including shipping.

Itse iskin tuollaisen määrän tavaraa 3BG farkkupassattiin muutama vuosi takaperin. Kulkee kyllä voinpehmeästi, etenkin vielä kun ymmärsin luopua noista isältä-pojalle perittävistä asfaltinraiskaajista jo useampi vuosi sitten.

Tuo tavaramäärä tuli sitten lavalla ja pino ulottui aikuisen miehen kaulaan asti.. :kahvi:
 
Itse iskin tuollaisen määrän tavaraa 3BG farkkupassattiin muutama vuosi takaperin. Kulkee kyllä voinpehmeästi, etenkin vielä kun ymmärsin luopua noista isältä-pojalle perittävistä asfaltinraiskaajista jo useampi vuosi sitten.

Tuo tavaramäärä tuli sitten lavalla ja pino ulottui aikuisen miehen kaulaan asti.. :kahvi:
Melkoinen setti. Aika monta neliötä asennettavaa + varmaan monta sataa kiloa painoa. Kenties tässä on mukana hifiharrastusta? Jopa kilpailua?
 
Joo oli siinä audiovehkeiden asennukset taustalla, ja sain ne jopa puoliksi valmiiksikin mutta sen jälkeen ollut vähän hiljaisempaa (kirjaimellisesti..) Kyllähän tuo sisusta piti purkaa täysin paljaaksi ja joka pintaan kaikkea kolmea eri mattoa. Katossakin tuo vaikutus oli huomattava, vielä sen jälkeenkin kun noiden butyyli+Noise Isolator -mattojen päälle laittoi vielä tuota 35mm Sound Absorberia.
 
Kuulemma etelä-helsingissä aka. tallinnassa on pajoja jotka tekevät autojen äänieristyksiä. Eniten niissä epäilyttää se, onko työn laatu hyvä ja laittavatko auton sisustan takaisin kasaan yhtä hyvin kuin tehtaalta ettei tule ylimääräisiä natinoita ja murtuneita kiinnikkeitä? Saisi meluisastakin autosta kohtuullisen pienehköllä sijoituksella ja sopivalla rengastuksella.
 
Itse pistin Transporter T6 takatilaan silent coat eristyksen ja hieman kyllä parani ja vielä tuli ovet eristetty pakollisen kaiutinvaihdon yhteydessä.
Taakse meni n6 neliön verran levyjä.
Harkinnassa olisi matkustamot lattia ja pyöränkotelo ja mukavuusväliseinän muutos niin saa verhoilun samalla.
Pakettiautot ovat kyllä usein aika meluisat henkilöautoihin verrattuna mutta ovat helpommin purettavissa tiettyyn rajaan asti.

Ja jos joku miettii vaimennusta farkkuautoon niin se takaa tuleva melu on usein se pahin ovien lisäksi.
Myös jos budjetti sallii voi pistää tuplaeristyksen eli vaikka esim silentcoat levy+ sound absorber päälle mikä on ovissa hyvä vaihtoehto.
Hyvät työkalut on mattotela maton kiinnitykseen, rasvanpoistoaine, viiltosuojahanskat(terävien kulmien ja mattoveitsen takia) ja jonkinlainen verhoilun irroitustyökalut.
 
Matka-ajossa ajomelu on kyllä erittäin ärsyttävä. Autojen väliset erot ovat huomattavat. Tässä ei juurikaan kehitystä ole tullu 15v aikana. Osaltaan kiitos kasvaneisiin rengaskokoihin. E39 2000 luvun taitteesta 15" renkailla oli kyllä hiljainen. Joskus 2012 koeajoin uutta octaviaa nastoilla, sen rengasmelu oli järkyttävä .. myös asfaltin kunto vaikuttaa.
Melun ärsyttävyyteen vaikuttaa erityisesti äänen taajuus. Äkkiseltään voisi kuvitella, että melutasot olisivat 2000-luvun autoissa pienentyneet koska massaa on tullut lisää ja autot ovat "tiiviimpiä" kaikin puolin. Autoissa on todella suuria eroja melutasoissa joka korostuu vielä keväällä nastojen rouhimilla teillä.
Itse olen herkistynyt melulle ja tuntuu lähes jokaisessa autossa häiritsevän enemmän tai vähemmän. Tekee auton vaihdosta hankalan kun budjettikin on aina rajallinen.
 
Eli miten porukka on parantanut autoissa äänieristystä ja millainen vaikutus ollut?

Oman Astra K farkun takapäätä tuli eristeltyä juurikin nastarenkaiden melun takia. Takaloota on täysin äänieristämätön, ainoastaan välipohja vaimentaa ääntä ja alla paljas pelti, joten rengasmelu oli karkealla asfaltilla nastoilla aika ikävää.

Hain Motonetistä STP Black Gold tukkupaketin ja kiinnitysrullan, ja vedin kaikki helposti käsiksi päästävät paikat (kontin pohja, takapenkin alusta) sen kanssa peittoon. Vaikutus oli kohtuullinen, mutta ensi kesänä jatkuu projekti varmaan rengaskaarien eristämisellä, muoviset sisälokarit saa helposti irti ja niiden eristämisellä on kuulemani mukaan hyvin rengasmelua vaimentava vaikutus. Myös ovien eristämistä olen miettinyt, mutta katsotaan nyt mitä kaikkea jaksaa.

Tuossa vielä pari kuvaa
eris-1.jpg
eris-3.jpg
 
E- corsaan tarkoitus olisi pistää tuota stp:n black goldia kanssa kun jäi porukoitten astrasta yli. Kontin pohjan ja vararenkaan poteron pistinkin jo, 100% peittoa en jaksanut nysvätä kun ei taida olla niin väliä. Vielä pitäisi pistää takapenkin alle ja kontin luukun sisälle. Tuolla ei taida mitään kosteutta sisällä kulkea toisin kun sivuovissa, eli pitäisi kai olla ihan turvallinen pistää tuota? Tonne verhoilumuovin alle saisi hyvin samalla jotain pehmeää vaimennusmatskuakin. Onko ehdottaa mitään solumuovin tyyppistä joka kuitenkaan ei imisi kosteutta?

Takakaariinkin tarkoitus kesällä pistää jos tuo kontin sivuverhoilu purkaantuu pienellä vaivalla että saa pellin näkyviin, kokemuksia tostakin?
 
Butyylimatosta saa suurimman hyödyn jo noin 50% peitolla. Kyllä tuota oviin ja muuallekin ns. kosteisiin paikkoihin uskaltaa pistää, ei se vesi sinne butyylin ja pellin väliin pääse mikäli se matto on lanattu kunnolla kiinni puhtaaseen pintaan.

Tutustu tuohon yllä linkkaamaani www.autonvaimennus.fi sivustoon, siellä selostettu kaikki juurta jaksaen.
 
Oman Astra K farkun takapäätä tuli eristeltyä juurikin nastarenkaiden melun takia. Takaloota on täysin äänieristämätön, ainoastaan välipohja vaimentaa ääntä ja alla paljas pelti, joten rengasmelu oli karkealla asfaltilla nastoilla aika ikävää.

Hain Motonetistä STP Black Gold tukkupaketin ja kiinnitysrullan, ja vedin kaikki helposti käsiksi päästävät paikat (kontin pohja, takapenkin alusta) sen kanssa peittoon. Vaikutus oli kohtuullinen, mutta ensi kesänä jatkuu projekti varmaan rengaskaarien eristämisellä, muoviset sisälokarit saa helposti irti ja niiden eristämisellä on kuulemani mukaan hyvin rengasmelua vaimentava vaikutus. Myös ovien eristämistä olen miettinyt, mutta katsotaan nyt mitä kaikkea jaksaa.

Tuossa vielä pari kuvaa
eris-1.jpg
eris-3.jpg
Ihan vastaavat suunnitelmat on itsellänikin. Kuinka paljon vaimennusmattoa meni noihin kuvissa näkyviin paikkoihin? Lähinnä mietin kuinka riittoisa se yksi paketti on.
 
Ihan vastaavat suunnitelmat on itsellänikin. Kuinka paljon vaimennusmattoa meni noihin kuvissa näkyviin paikkoihin? Lähinnä mietin kuinka riittoisa se yksi paketti on.

Siinä satasen tukkupaketissahan on yhteensä 12 kpl 500x750 mm mattoa, eli 4,5 neliötä. Kyllä sitä ihan reilusti vielä jäi jäljelle, en laskenut kuinka paljon, mutta mitä nyt kesää muistelen niin olisko reilu puolet paketista ehkä mennyt noihin hommiin. Eristettä meni suikaleet myös tuonne verhoilun sisäpuolelle kontin sivujen luukkujen kautta, sinne rengasholvien päälle.
 
Kannattaa tehdä sellaisiin isoihin onkaloihin "väliseiniä" solumuovista tms. Vaikuttaa kummasti nekin, vaikkei massaa tule yhtään lisää.

Pitkiin pilareihin voi myös survoa täytteenä pakkausnappuloita ostoskassi tms pussien sisään laitettuna
 
Nyt kun takakontti on eristetty, niin hain Biltemasta tuollaista butyylimattoa ovia varten:
Äänieristyslevy, 2 kpl

Yksi paketti riitti kaikille neljälle ovelle ja oli mukava asentaa, kun tarttui ja taipui hyvin.

Ovissa ei näyttänyt olevan yhtään äänieristystä missään. Ulkopellille en tuota laittanut, kun olisi vaatinut paljon purkamista, mutta sisäpuolelle lätkin ihan reilusti paloja. Sai muuten katsoa tarkkaan, ettei peitä tuolla butyylillä ruuvireikiä, joita oli joka puolella. Vähän piti myös säästellä, ettei lopu viimeisen oven kohdalla materiaalit kesken.

Ovipahvin sisäpuolelle laitoin Bilteman paksumpaa ja pehmeää äänieristyslevyä estämään basson aiheuttamaa räminää. Kuvan jälkeen laitoin sitä vielä reilusti lisää, kun tuo oli ensimmäinen ovi ja en tiennyt, kuinka paljon uskaltaa materiaalia laittaa, jotta menee vielä pahvi takaisin kiinni. Ovipahvin kiinnitysklipsejä ostin pussillisen Laakkoselta, mutta niitä hajosi koko hommassa vain yksi.

NGHAO5u.jpg


Laitoin vielä ylimääräistä ohutta bitumilevyä takakonttiin pyöränkaarien paikkeille peltiä vasten ja tuota vaahtomuovimaista paksua levyä takaluukun verhoilun taakse. Tuloksena tuolla ja ovien vaimennuksella auto on taas yhden pykälän hiljaisempi. Halvat GT Radialin renkaat 225/45/R17 koossa pitävät kyllä aika kovaa kuminaa, mutta nyt ainakin siedettävällä tasolla melu. Plussana myös bassot tuntuvat jykevämmältä ja napakammalta.

Kovin nättejä ja viimeisteltyjä nuo omat äänieristykset eivät ole matto takakontissa huomoiden, mutta ainakin toimii :think:
 
Viimeksi muokattu:
Kuvan perusteella oven sisään olisi saanut melko helposti laitettua mattoa irroittamalla kaiuttimen, 3-4 ruuvia ja yksi liitin auki.

Edittiä: Komento takaisin, näkyykin olevan niiteillä kasassa tuo auto :D

Ja ne matot kannattaa painaa kiinni todella huolellisesti esim. jollain pienellä asennustelalla tai vaikka ruuvarin perällä, ei haittaa vaikka foliopinta siitä vähän kärsisi. Pellistä irti olevasta butyylimatosta ei ole mitään hyötyä.
 
Nyt meni mielenkiintoiseksi. Takatalven takia tuli kiire lyödä nastat takaisin alle ja aikaisemmin meluisana pitämäni Goodyearit olivatkin nyt älyttömän hiljaiset. Aiemmin kesärenkaat olivat hiljaisemmat kuin nastat, mutta omien äänieristyksien takia tilanne vaihtui.

Kesärenkaat pitävät kovaa kuminaa ja ovat ilmeisesti melko kovaa seosta. Tuo ääni varmaan kulkeutuu rakenteita pitkin, kun taas nastojen vollotuksen sai helpommin äänieristettyä. Eli mitäs keksin nyt tuolle kesärenkaiden melulle? Ovet ja takakontti nyt äänieristetty. Jos laitan jotain massaa pyöränkaariin ja butyylia kattoon, niin laskeekohan melu, vai ostanko suoraan pienemmät vanteet ja korkeaprofiiliset kumit?
 
Vaihda renkaat hiljaisiin. Ei niiden välttämättä tarvii eri kokoa olla.

Jos haluat tehdä vaimennusta rengasmeluun, niin tässä ainakin takuuvarmasti tomiva keino (vaatii ainoastaan sisälokasuojan irroituksen)

 
Viimeksi muokattu:
Vaihda renkaat hiljaisiin. Ei niiden välttämättä tarvii eri kokoa olla.

Jos haluat tehdä vaimennusta rengasmeluun, niin tässä ainakin takuuvarmasti tomiva keino (vaatii ainoastaan sisälokasuojan irroituksen)

Löysin Skodan alkuperäiset 15" alumiinivanteet Contin kumeilla, joissa 7mm kaikissa pintaa. Luulisi olevan selvästi hiljaisemmat kuin nykyiset kovat halpisrenkaat 17" koossa. Tuo on varmaan se halvin vaihtoehto, kun saan vanhat vanteet ja renkaat suunnilleen samalla hinnalla myytyä pois :think:
 
Jos vaan mahtuvat paikalleen, eikös tuossa ole jarrut päälle 300mm kiekoilla eli 16" minimikoko?
 
Jos vaan mahtuvat paikalleen, eikös tuossa ole jarrut päälle 300mm kiekoilla eli 16" minimikoko?
Nuo ovat ihan Octavian alkuperäiset vanteet, jotka tulleet paremmassa varustelutasossa vakiona. Pitäisi mahtua. Talvirenkaille ostin syksyllä 15" Enzon vanteet.
 
Päivitellään tänne vähän.

Eli tuo aiempi äänieristys auttoi mukavasti nastarenkaiden huminaan, mutta halpojen matalaprofiilirenkaiden kumina tuli yhä kaiken muun yli ohjaamoon. Ostin Savan renkaat, joissa oli 66dB ohiajomelu vanhojen 72dB sijaan ja kyllä hiljeni ja muutenkin paljon paremmat renkaat.

Nyt vaihdoin kaiuttimet uusiin ja sain tungettua kaiuttimen aukosta materiaalia ulkopeltiin. Hain Motonetista STP:n butyylimattoa ja kaiuttimien mukana tuli Gladen Aero Wave -mattoa ja tungin noita reilusti ovien sisään ja välillä piti varmistaa, että ikkuna mahtuu auki. Myös ovipahviin laitoin tuota paksua pehmeää mattoa räminän takia.

Bitumimatot takakontin pohjassa olivat halkeilleet, niin revin ne irti ja laitoin STP:tä tilalle. Matto sai jäädä ja ne kohdat, mitä se ei peittänyt peitin vielä tuolla Aero Wavella. Edessä jalkatilassa pyöränkaarien päällä aika paljon jotain pehmeää eristettä, mutta sain vielä niiden alle peltiä vasten STP:tä.

Mitään mullistavaa vaikutusta noilla pienillä lisäyksillä ei ollut, mutta ehkä vielä aavistuksen pieneni rengasmelu. Uusille kajareille tulee jossain vaiheessa vielä vahvistin, jonka laitan hansikaslokeron taakse ja samalla voi tutkia, saisiko sinne vielä laitettua järkevästi eristettä. Muuten ajomelu alkaa olla mukavalla tasolla, enkä koe enää tarpeelliseksi eristää lisää. Tuo Motonetin halpa STP ei vakuuttanut, kun Bilteman butyylimatto oli vielä halvempaa, paksumpaa ja tarttui paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Mites muuten, ajatteko autoillanne "urissa", vai lähellä oikean reunan reunaviivaa? Ainakin täällä Savossa on tiet niin urilla ja karkeat, että ajomelussa on melkoinen ero. Urien välissä ja reunaviivan lähellä on vielä onneksi sileämpää tienpintaa.
 
Paikallinen putiikki tarjosi BMW F34 äänieristyksen asennusta avaimet käteen 700-750e riippuen paljonko materiaalia kuluu. Mitä sanoisitte hinta-arviosta onko aivan pöyristyttävä? Tuolla määrällä materiaalia pitäisi varmaan ainakin saada kaikki paikat tukittua vähintään
 
Paikallinen putiikki tarjosi BMW F34 äänieristyksen asennusta avaimet käteen 700-750e riippuen paljonko materiaalia kuluu. Mitä sanoisitte hinta-arviosta onko aivan pöyristyttävä? Tuolla määrällä materiaalia pitäisi varmaan ainakin saada kaikki paikat tukittua vähintään

Näitä ostin 2kpl ja viikonlopun aikana vaimensin koko auton kattoa lukuunottamatta. Ikkunoista alaspäin ei jäännyt "yhtään" peltipintaa näkyviin ja ero oli aika valtava.

STP Black Silver Bulk Pack alumiini / butyyli vaimennusmatto 1,8mm 4,5m2 | Motonet Oy
 
Paikallinen putiikki tarjosi BMW F34 äänieristyksen asennusta avaimet käteen 700-750e riippuen paljonko materiaalia kuluu. Mitä sanoisitte hinta-arviosta onko aivan pöyristyttävä? Tuolla määrällä materiaalia pitäisi varmaan ainakin saada kaikki paikat tukittua vähintään

Jossain tuollaisissa hintaluokissa nuo koko auton vaimennusprokkikset ovat pyörineet mitä olen lueskellut.
Tuntejahan siihen menee aivan pirusti, ja materiaaliakin aika kasa niin siitä se hinta sitten muodostuu kun tekijälle pitäisi liksaakin jäädä.
 
Paikallinen putiikki tarjosi BMW F34 äänieristyksen asennusta avaimet käteen 700-750e riippuen paljonko materiaalia kuluu. Mitä sanoisitte hinta-arviosta onko aivan pöyristyttävä? Tuolla määrällä materiaalia pitäisi varmaan ainakin saada kaikki paikat tukittua vähintään

Kuulostaa kohtuulliselta, tuossa on melkonen työmaa varsinkin jos ei ole aiempaa kokemusta ko. mallin purkamisesta, ja tunteja kuluu reilusti.
 
750 euroa kuulostaa aika mitättömän pieneltä summalta (Suomessa teetetylle työlle), siinä ei taideta käydä kuin suurpiirteisesti läpi auton isoimmat peltipinnat. Olen monasti maininnut jo sen tänne(kin) ketjuun mutta omaan farkkuuni meni jo pelkästään 1000 euroa materiaaleihin ja nekin könttäalennuksien kera Virosta tilattuna, joten suomalaisen myyjän myymänä (ts. katteet kohdillaan) saanet varmaan maksimissaan neljäsosan tuosta määrästä jonka omaani laitoin?


edit. pientä referenssiä: Virossa "premium" äänieristyksen teetätys maksaa 1290 euroa, joten siihen voi suhteuttaa sitten tuon Suomesta saadun tarjouksen 3x kalliimpien työntekijöiden tekemänä...

Noise Insulation PREMIUM
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun takakontti on eristetty, niin hain Biltemasta tuollaista butyylimattoa ovia varten:
Äänieristyslevy, 2 kpl

Yksi paketti riitti kaikille neljälle ovelle ja oli mukava asentaa, kun tarttui ja taipui hyvin.

Ovissa ei näyttänyt olevan yhtään äänieristystä missään. Ulkopellille en tuota laittanut, kun olisi vaatinut paljon purkamista, mutta sisäpuolelle lätkin ihan reilusti paloja. Sai muuten katsoa tarkkaan, ettei peitä tuolla butyylillä ruuvireikiä, joita oli joka puolella. Vähän piti myös säästellä, ettei lopu viimeisen oven kohdalla materiaalit kesken.

Ovipahvin sisäpuolelle laitoin Bilteman paksumpaa ja pehmeää äänieristyslevyä estämään basson aiheuttamaa räminää. Kuvan jälkeen laitoin sitä vielä reilusti lisää, kun tuo oli ensimmäinen ovi ja en tiennyt, kuinka paljon uskaltaa materiaalia laittaa, jotta menee vielä pahvi takaisin kiinni. Ovipahvin kiinnitysklipsejä ostin pussillisen Laakkoselta, mutta niitä hajosi koko hommassa vain yksi.

NGHAO5u.jpg


Laitoin vielä ylimääräistä ohutta bitumilevyä takakonttiin pyöränkaarien paikkeille peltiä vasten ja tuota vaahtomuovimaista paksua levyä takaluukun verhoilun taakse. Tuloksena tuolla ja ovien vaimennuksella auto on taas yhden pykälän hiljaisempi. Halvat GT Radialin renkaat 225/45/R17 koossa pitävät kyllä aika kovaa kuminaa, mutta nyt ainakin siedettävällä tasolla melu. Plussana myös bassot tuntuvat jykevämmältä ja napakammalta.

Kovin nättejä ja viimeisteltyjä nuo omat äänieristykset eivät ole matto takakontissa huomoiden, mutta ainakin toimii :think:
Oliko ovessa
Päivitellään tänne vähän.

Eli tuo aiempi äänieristys auttoi mukavasti nastarenkaiden huminaan, mutta halpojen matalaprofiilirenkaiden kumina tuli yhä kaiken muun yli ohjaamoon. Ostin Savan renkaat, joissa oli 66dB ohiajomelu vanhojen 72dB sijaan ja kyllä hiljeni ja muutenkin paljon paremmat renkaat.

Nyt vaihdoin kaiuttimet uusiin ja sain tungettua kaiuttimen aukosta materiaalia ulkopeltiin. Hain Motonetista STP:n butyylimattoa ja kaiuttimien mukana tuli Gladen Aero Wave -mattoa ja tungin noita reilusti ovien sisään ja välillä piti varmistaa, että ikkuna mahtuu auki. Myös ovipahviin laitoin tuota paksua pehmeää mattoa räminän takia.

Bitumimatot takakontin pohjassa olivat halkeilleet, niin revin ne irti ja laitoin STP:tä tilalle. Matto sai jäädä ja ne kohdat, mitä se ei peittänyt peitin vielä tuolla Aero Wavella. Edessä jalkatilassa pyöränkaarien päällä aika paljon jotain pehmeää eristettä, mutta sain vielä niiden alle peltiä vasten STP:tä.

Mitään mullistavaa vaikutusta noilla pienillä lisäyksillä ei ollut, mutta ehkä vielä aavistuksen pieneni rengasmelu. Uusille kajareille tulee jossain vaiheessa vielä vahvistin, jonka laitan hansikaslokeron taakse ja samalla voi tutkia, saisiko sinne vielä laitettua järkevästi eristettä. Muuten ajomelu alkaa olla mukavalla tasolla, enkä koe enää tarpeelliseksi eristää lisää. Tuo Motonetin halpa STP ei vakuuttanut, kun Bilteman butyylimatto oli vielä halvempaa, paksumpaa ja tarttui paremmin.
Myös ovipaneleihin kannattaa pistää kevyttä ääniaaltoja vaimennettaava mattoa jos mahtuu niin saa hieman paremmat äänet kaiuttimista sekä tiettyjen taajuksien laskua.
Jotain vaahtomuovin tapaista, valikoimaa on aika kattava.
 
750 euroa kuulostaa aika mitättömän pieneltä summalta (Suomessa teetetylle työlle), siinä ei taideta käydä kuin suurpiirteisesti läpi auton isoimmat peltipinnat. Olen monasti maininnut jo sen tänne(kin) ketjuun mutta omaan farkkuuni meni jo pelkästään 1000 euroa materiaaleihin ja nekin könttäalennuksien kera Virosta tilattuna, joten suomalaisen myyjän myymänä (ts. katteet kohdillaan) saanet varmaan maksimissaan neljäsosan tuosta määrästä jonka omaani laitoin?


edit. pientä referenssiä: Virossa "premium" äänieristyksen teetätys maksaa 1290 euroa, joten siihen voi suhteuttaa sitten tuon Suomesta saadun tarjouksen 3x kalliimpien työntekijöiden tekemänä...

Noise Insulation PREMIUM

No pitääpä ottaa selvää vähän, on tuo kuitenkin niin iso raha jo että ihan sekundaa en lähde kelpuuttamaan tuolla summalla. Isoimpana ongelmana varmasti on nuo 19" runflat renkaat jotka vaihtamalla myös sais ääntä pienemmäksi mutta kyllä uskoisin kunnon vaimennuksellakin olevan merkitystä.
 
Selvästi suurin melun lähde on kuitenkin renkaat. Vaihtamalla kapeammat ja paksummalla profiililla olevat kumit voi saada saman hyödyn kuin äänieristämällä. Mieluiten tekee molemmat :)
 
Selvästi suurin melun lähde on kuitenkin renkaat. Vaihtamalla kapeammat ja paksummalla profiililla olevat kumit voi saada saman hyödyn kuin äänieristämällä. Mieluiten tekee molemmat :)

Joka menee sitten täysin ajo-ominaisuuksista pois.

Vaihtamalla autoa suurin hyöty.
 
Vaihtamalla autoa suurin hyöty.

Tämä.. Tosin kysyjän bemari ei varmaan ole huonoin mahdollinen lähtökohta..
Preemiumuissa ei turhan takia ole monimutkaisia pyöräntuentoja, niillä saadaan pyörät pysymään suorassa, vaikka jokaisessa nivelessä on kumia. Kumeilla saadaan osia pitkin johtuvat jyrinät pysäytettyä. Yksinkertaisessa tuennassa (=vähän ripustuksia, pyörän pitää pysyä suorassa yksinkertaisemmalla tuennalla) on pakko käyttää vähemmän joustavia kumeja välissä. Ja tällöin ääni johtuu auton runkoon, eikä siinä enää mikään vaimennus pelasta.

Enkä nyt äkkiseltään usko, että ks BMW:n ajo-ominaisuudet muuttuisivat juuri millään mittarilla huonommiksi, jos alle heittäisi vakiot 225/55/17" renkaat.
 
Tämä.. Tosin kysyjän bemari ei varmaan ole huonoin mahdollinen lähtökohta..
Preemiumuissa ei turhan takia ole monimutkaisia pyöräntuentoja, niillä saadaan pyörät pysymään suorassa, vaikka jokaisessa nivelessä on kumia. Kumeilla saadaan osia pitkin johtuvat jyrinät pysäytettyä. Yksinkertaisessa tuennassa (=vähän ripustuksia, pyörän pitää pysyä suorassa yksinkertaisemmalla tuennalla) on pakko käyttää vähemmän joustavia kumeja välissä. Ja tällöin ääni johtuu auton runkoon, eikä siinä enää mikään vaimennus pelasta.

Enkä nyt äkkiseltään usko, että ks BMW:n ajo-ominaisuudet muuttuisivat juuri millään mittarilla huonommiksi, jos alle heittäisi vakiot 225/55/17" renkaat.

Noo tuo on 3-sarjaa karmittomana. Älytön ero esimerkiksi F10 välillä. Myös materiaali ero on iso.

Kyllä tuo rengastus on mallia lulla. Toki runflatit tuo ehkä vähän jämäkkyyttä.
 
750 euroa kuulostaa aika mitättömän pieneltä summalta (Suomessa teetetylle työlle), siinä ei taideta käydä kuin suurpiirteisesti läpi auton isoimmat peltipinnat. Olen monasti maininnut jo sen tänne(kin) ketjuun mutta omaan farkkuuni meni jo pelkästään 1000 euroa materiaaleihin ja nekin könttäalennuksien kera Virosta tilattuna, joten suomalaisen myyjän myymänä (ts. katteet kohdillaan) saanet varmaan maksimissaan neljäsosan tuosta määrästä jonka omaani laitoin?


edit. pientä referenssiä: Virossa "premium" äänieristyksen teetätys maksaa 1290 euroa, joten siihen voi suhteuttaa sitten tuon Suomesta saadun tarjouksen 3x kalliimpien työntekijöiden tekemänä...

Noise Insulation PREMIUM

Nyt kävin juttelemassa ja tarkempi hinta-arvio oli lattiasta kattoon tehdylle avaimet käteen se noin 2000euroa. Ovet, peräkontti ja rengaskotelot noin 1300€, avaimet käteen. Materiaalit ei olisi kuin 100-200€ about mutta työhän siinä maksaa minkä nyt Suomessa tietenkin ymmärtää. Osaisipa itse tehdä jumalauta muuta kuin kaivaa nenää
 
Joo, ja osaltaan noita hintoja nostaa varmasti myös varaosien hinta jos joka ikinen verhoilun kiinnitysklipsu uusitaan alkuperäisosilla (tai ainakin veloitetaan sen mukaan), niiden hinta lienee bemarillakin muutaman euron luokkaa kappaleelta (ja koko auton vaimennuksessa noita voisi joutua uusimaan jopa 100kpl) :D
 
Nyt kävin juttelemassa ja tarkempi hinta-arvio oli lattiasta kattoon tehdylle avaimet käteen se noin 2000euroa. Ovet, peräkontti ja rengaskotelot noin 1300€, avaimet käteen. Materiaalit ei olisi kuin 100-200€ about mutta työhän siinä maksaa minkä nyt Suomessa tietenkin ymmärtää. Osaisipa itse tehdä jumalauta muuta kuin kaivaa nenää

Tuon verran jos menee materiaaleihin, niin ei sinne ihan älyttömästi tavaraa kyllä ole laskettu. Paketti laadukasta mattoa maksaa usein yli satasen, ja sillä tekee n. 2-4 neliötä, matosta riippuen. Kysyppä tarjousta Domsdetail nimisestä firmasta, Loviisasta, jos se on järkevän matkan päässä. Yhdestä heidän projektista näin kuvia ja oli kyllä vaikuttavaa jälkeä, hintaluokka kai samaa tasoa kuin tuo mainitsemasi.
 
Tuli hommattua Ground Zero GZDM Doorkit - Fanatic Audio jokin aika sitten kun halvalla sain. Tässä viime hetken vinkkejä netistä etsiessäni meni pää pyörälle näitten asennuksesta.

Valmistajalla on ihan selkeät ohjeet mikä mihinkin. Butyylimatto ulkopeltiin, päälle tiivis pehmytmatto ja ovipahviin huokosempi matto.
Youtubessa tuli kumminkin vastaan video jossa asentavat kaikkia mattoja päällekkäin ulkopeltiin ja vielä Butyylimattoa kosteussulkumuovin tilalle eli ei mitään ovipahviin.

Pakkaa alkoi todella sekottaan Fanatic audion juttu Citroen Jumpy 2011 - Autonvaimennus.fi jossa eri merkkiset matot käytössä, mutta käsittääkseni tarkoitus sama. Tässä laitetaan 2 "tiiviimpää" mattoa ulkopeltiin ja huokosempi ovipahviin + kosteussulkumuovi korvattiin raskaimmalla matolla.

Kysymys kuuluukin mikä se on oikea tai viisain tapa asentaa matot? Itsestä tuntuu tuo fanatic audion tyyli fiksuimmalta, mutta en ole ikinä tämmöstä tehnyt niin en tiiä sitten. Tavaran pitäisi kyllä riittää.
 
No, pääsääntöisesti enempi aina parempi. Toki tuo butyylimatto ei tee juuri mitään huokoiseen pintaan liimattuna jos se "kelluu" pinnalla eikä oikeasti lisää kappaleen värähtelymassaa.

Butyylin kanssa alkaa hyödyt heikkenemään käytettyyn tavara/rahamäärään nähden noin 50% peittoalueen jälkeen. Noista muista matoista ei ole samanlaista lukua antaa, mutta käytännössä tunge sinne joka väliin se määrä mihin a) rahat ja b) tilat riittää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom