Autoliikkeen virhevastuu käytetyn auton kaupassa

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
108
Pistetääs tälläinen lanka tulille. Aihe on paljon puhuttu ja ilmeisesti aika monitulkintainen. Nyt ilmeisesti saan kunnian nauttia itekin tuosta monitulkintaisuudesta:

Tässä siis oma tarina:

-Tehtiin kaupat 3 viikkoa sitten, helmikuun alussa, vm. 2010 automaattivaihteisesta autosta, ajettu kaupantekohetkellä 129tkm, 2 omistajaa, täysi huoltokirja, myyntihinta 22000€. Vaihdossa meni oma 2007vm 201tkm ajettu auto.

-Lueskelin kaupan jälkeen tuosta nimenomaisesta mallista ja löysin muutamilta foorumeilta keskustelua siitä että tuon vm 2010 nimenomaisen mallin vaihteiston softassa on valmistajan mukaan todettu ongelmia. Ilmenee lähinnä korkeana polttoaineen kulutuksena ja epäloogisena vaihtamisena. Valmistaja on aikanaan tarjonnut ratkaisuksi veloituksetonta softapäivitystä takuuaikana, jolla ongelmat saadaan korjattua.

-Tehtiin tosiaan kaupat helmikuun alussa perjantaina ja seuraavana maanantaina otin yhteyttä merkkihuoltoon selvittääkseni onko meidän kärryyn tehty tuo päivitys. Sain merkkihuollosta viestin että varataan autolle aika ja tarkistetaan onko päivitys tehty. Päivityksen tarkistaminen 60€ ja jos ei ole tehty niin päivitys 125€. Ei ollut tehty, merkkihuolto päivitti auton softat sekä voimansiirron, että moottorinohjauksen osalta.

-Pari viikkoa meni ongelmitta, kunnes eilen auto alkoi temppuilemaan. Vaimo lähti pihasta ajamaan ja muutaman kilometrin päästä kärry alkoi hyytymään ja nykimään. Kierrokset laski vaikka painoi kaasupolkimen pohjaan ja auto nyki pahasti. Auto parkkiin ja virrat pois. 5 minuutin päästä käynnistys ja sen jälkeen tuo on taas toiminut normaalisti.

-Laitoin tänään viestiä autoliikkeeseen tapahtuneesta ja kysyin toimintaohjeita. Liike mistä auto ostettiin on 70km päässä, mutta saman ketjun liike löytyy myös omasta kaupungistani, samoin kuin merkkihuolto.

Tarkoitus on löytää rauhanomainen ratkaisu ongelmaan joten en nyt tässä vaiheessa halua tuoda esille mistä autoliikkeestä tai merkistä on kyse, mutta todettakoon että autoliike on yksi suomen suurimpia, merkki taas yksi myydyimpiä.

Kommentteja?
 
Järkevin tapa on neuvotella liikkeen kanssa ratkaisu, mutta mitä tahansa "sovintoa" ei kannata hyväksyä.
Kuulostaa siltä että virhe on ollut jo ostohetkellä ja myyjällä on velvollisuus korjaukseen ja/tai korvaukseen virheestä.

Kannattaa tutkituttaa vika kunnolla. Vaihteistoviat saattavat tulla todella kalliiksi.

Ota talteen kaikki keskustelut ja pidä päiväkirjaa asioista niin mahdollisen riitatapauksen ilmetessä on jotain kättä pidempää jolla pääsee asiaa vääntämään.

Tuolla tietoa ja toimintaohjeita: Kuluttajaneuvonta tai Reklamaatio-apuri
 
Siis vain ja ainoastaan tuon kerran tapahtui?
Kyseessähän saattaa silloin olla vaikka jäätynyt/tukkeutunut polttoaineensuodatinkin eikä sen kummempaa.

tuon vm 2010 nimenomaisen mallin vaihteiston softassa on valmistajan mukaan todettu ongelmia. Ilmenee lähinnä korkeana polttoaineen kulutuksena ja epäloogisena vaihtamisena.

Saattaapi olla takaisinkutsu kyseessä. Iso liike kyseessä, myyntimerkkien kärjessä. Haiskahtaa VAG ja DSG, kun tuossahan oli vaihteiston toiminta mainittu. Jotain googlesta löysin, toki voin olla väärässä. Mutta ap kertoo sitten jos on jotain raportoitavaa. Parempi näistä on olla hiljaa kunnes asia on finaalissa. Pieni maa niin helposti joku yhdistää johonkin ja sitten..
 
Haiskahtaa VAG ja DSG, kun tuossahan oli vaihteiston toiminta mainittu.
Ei haiskahda. 2010 ja 22k€ auto haiskahtaa joltain kalliimmalta premiumilta ja tuohon aikaan isoissa Audeissa oli tiptronic tai multitronic.

Tai voihan toki joku olla niin pässi, että maksaa jostain 2010 Passatista 22k€ mistä minä näistä tiedän.
 
Muistaakseni, jos parin viikon sisällä ostosta ilmoittaa vian, niin se on lakiteknisesti "ollut ostettaessa".
 
Bemari ja puola viallinen? Vikakoodien luku ja viallisen puolan selvitys. Uusi tilalle ja kovaa ajoa! :D
 
Aloitusviestin perusteella en keksi suoraan mitään yhteyttä laatikon ja ilmenneen vian välillä. Koko ketju on täysin turhaa spekulaatiota ennen kuin selviää, mikä autossa on vikana. Kannattaa ensin selvittää se vika siellä merkkihuollossa, ja sen jälkeen keskustella myyjäliikkeen kanssa (mikäli aihetta ilmenee).

Jotenkin outoa, että aloituksessa pohditaan jo ikään kuin "kostoksi" autoliikkeen nimen ilmiantamista, kun ei ole edes vielä todettu, onko autossa mitään vikaa, kuuluuko mahdollinen vika virhevastuun piiriin, saati mikä on myyjäliikkeen suhtautuminen asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aloitusviestin perusteella en keksi suoraan mitään yhteyttä laatikon ja ilmenneen vian välillä. Koko ketju on täysin turhaa spekulaatiota ennen kuin selviää, mikä autossa on vikana. Kannattaa ensin selvittää se vika siellä merkkihuollossa, ja sen jälkeen keskustella myyjäliikkeen kanssa (mikäli aihetta ilmenee).

Jotenkin outoa, että aloituksessa pohditaan jo ikään kuin "kostoksi" autoliikkeen nimen ilmiantamista, kun ei ole edes vielä todettu, onko autossa mitään vikaa, kuuluuko mahdollinen vika virhevastuun piiriin, saati mikä on myyjäliikkeen suhtautuminen asiaan.

Tässä ei kyllä mitään kostomentaliteettia rehellisesti sanottuna ole. Ajattelin vain mainita erikseen syyn miksen halua puhua yksityiskohdista, koska muuten joko toinen tai kolmas viesti olisi kysellyt näitä tietoja.

Sain tänään autoliikkeeltä asiallisen pyynnön viedä auto paikallisen huoltoliikkeen tarkistettavaksi, ja jopa suoraan yhteyshenkilön sieltä joten tyytyväinen olen että tätä asiaa lähdetään nyt selvittämään. Vikaahan tuossa autossa on, se on kiistatonta. Mutta mitä niin sitä tässä nyt lähdetään yhdessä tutkimaan.
 
No eihä tuossa nyt kannata vielä mitään pelätä, ennenkuin kuulee viansyyn sekä mahdollisen korjauskustannuksen.

Itse olen autokorjaamossa ollut 10v töissä ja kyllä nuo liikkeet haluavat ensijaisesti tottakai korjata autot varsinkin jos autoon tulee heti vika. Tuommoinen mustamaalaus on ihan ihan turhaa sekä spekulointi mahdollisesta viasta.

Soitto myyjälle keneltä ostit, että auto jäi tielleen ja sen jälkeen se on hinattu liikeeseen, josta ilmoitetaan mahdollinen korjauskustannus ja yleensä myös korjaamo on yhteydessä myyjään.
 
Soitto myyjälle keneltä ostit, että auto jäi tielleen ja sen jälkeen se on hinattu liikeeseen, josta ilmoitetaan mahdollinen korjauskustannus ja yleensä myös korjaamo on yhteydessä myyjään.
Tässä kohtaa on tosin hyvä muistaa että se myyjäliike saa päättää missä ja miten se auto korjataan (kunhan korjataan) - eli esim. merkkiliikkeen korjauksia heidän ei ole pakko maksaa.

Jos teetättää ja maksaa korjaukset ilman myyjän hyväksyntää niin joutuu yleensä itse, myös kuluttajansuojan mukaan, maksumieheksi...
 
Tässä kohtaa on tosin hyvä muistaa että se myyjäliike saa päättää missä ja miten se auto korjataan (kunhan korjataan) - eli esim. merkkiliikkeen korjauksia heidän ei ole pakko maksaa.

Jos teetättää ja maksaa korjaukset ilman myyjän hyväksyntää niin joutuu yleensä itse, myös kuluttajansuojan mukaan, maksumieheksi...

Huomasitko, että kirjoitin että ensin soitetaan myyjälle, että autoa on hinattu liikkeeseen, jolloin myös myyjä elähtää jos tämä ei käy..

Nyt on kyse kuitenkin 22ke autosta, eikä 2200e autosta.
 
Huomasitko, että kirjoitin että ensin soitetaan myyjälle, että autoa on hinattu liikkeeseen, jolloin myös myyjä elähtää jos tämä ei käy..

Nyt on kyse kuitenkin 22ke autosta, eikä 2200e autosta.
Huomasin, mutta tekstistäsi sai silti käsityksen että se "soitto myyjälle" on lähinnä ilmoitusluontoinen asia, varsinkin kun ostaja on jo autonsa hinauttanut korjaamoon josta pian heille kerrotaan paljonko homma maksaa.

Usein ihmisillä on se käsitys että voivat korjauttaa autonsa oma-aloitteisesti missä huvittaa. Tässäkin tapauksessa kun myyjäkin on "vain" 70km päässä voivat hyvin haluta auton omaan korjaamoonsa, varsinkin jos ovat AP:n mukaan "yksi suurimpia" autopuljuja suomessa...
 
Huomasin, mutta tekstistäsi sai silti käsityksen että se "soitto myyjälle" on lähinnä ilmoitusluontoinen asia, varsinkin kun ostaja on jo autonsa hinauttanut korjaamoon josta pian heille kerrotaan paljonko homma maksaa.

Usein ihmisillä on se käsitys että voivat korjauttaa autonsa oma-aloitteisesti missä huvittaa. Tässäkin tapauksessa kun myyjäkin on "vain" 70km päässä voivat hyvin haluta auton omaan korjaamoonsa, varsinkin jos ovat AP:n mukaan "yksi suurimpia" autopuljuja suomessa...

No harmilliesti en ole tälläisiin ihmisiin törmänny työssäni, mutta kaipa noitakin on. Tuntuu, että ihmiset ovat hyvinkin valveutuneita tänäpäivänä.
 
Piti ihan lukea uudestaan. Siis eilen sunnuntaina wiltsu laittoi viestiä myyjälle että ei tää pelaa oikein hyvin. Auto kuitenkin ajokuntoinen eikä sitä ole hinattu tai viety mihin tahansa. Myyjäliike otti yhteyttä ja kertoi minne auton voi viedä. Siis ap on koko ajan toiminut oikein.
 
Tällä foorumilla on autotietoutta kohtalaisen hyvin, joten olisi mielestäni fiksua kertoa auton merkki ja malli. Tämän avulla varmasti löytyy enemmän tietoa ja täten myös apua täältäkin.
 
Sytkäongelmaltahan tuo kuulostaa. Voi olla ihan sekin, ettei tulppia ja johtoja ole vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti ja/tai eivät ole vielä huolto-ohjelman mukaan vaihtokunnossa.
 
Ja niiden vikakoodin luku niin loppuu todennäköisesti tuon vian arvailu :cigar2:
 
Vika uusiutui taas aamulla. Tosin tällä kertaa ilman nykimistä. Kaasu pohjassa 80km/h, kierrokset ei nouse yli 3000rpm. Kaasu pois ja uudestaan päälle: sen jälkeen taas ottaa kierroksia.
Näyttöön ilmestyi teksti " Transmission Limited Function". Näppärimmät googlaa tuosta mikä merkki kyseessä, mutta jääköön edelleen mainitsematta.
 
Noissa on lukuisia vaihteiston ohj.laitevikoja, kun Mitsubishi myös käyttää samaa laatikkoa Outlanderissa.

Suosittelen, että nyt tallennat jokaisen lipun ja lapun. Elä hävitä vikakoodilappuja tai ainakin pyydät niistä kopiot itsellesi.
 
Vika uusiutui taas aamulla. Tosin tällä kertaa ilman nykimistä. Kaasu pohjassa 80km/h, kierrokset ei nouse yli 3000rpm. Kaasu pois ja uudestaan päälle: sen jälkeen taas ottaa kierroksia.
Näyttöön ilmestyi teksti " Transmission Limited Function". Näppärimmät googlaa tuosta mikä merkki kyseessä, mutta jääköön edelleen mainitsematta.
Suoli24:ltä, liene jo lukenut tämän:

"Joillakin ollut ongelmia ja ilmoitus "Transmission Limited function". Aiheuttaa että kaikki vaihteet eivät mene päälle ja nykivät kovasti. Itselläni tuli uuteen vuoden vanhaan Mondeoon sama vikailmoitus. Vika oli lopulta EGR pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilissä. Se vaihdettiin ja vika hävisi. Ongelma ei siis välttämättä ole itse lootassa. Työkaverilla sama vika 5 v.vanhassa Mondeossa. EGR vaihto auttoi siihenkin."
 
EGR, tuo monien mitä ihmeellisimpien vikojen aiheuttaja. Nehän jossain välissä lopetti niiden asentelut autoihin, ku totesivat niiden olevan turhia, mutta ne missä niitä vielä on, ni rukoilla pitää.

Kuvien EGR:llä ajettu 150 000km
kuvat sivustolta: Alt-Control | Turbotec

Tuolla vähän suomenkielistä tekstiä asiasta.
egr_tukossa_1.jpg
 
Kuvien EGR:llä ajettu 150 000km
kuvat sivustolta: Alt-Control | Turbotec

Tuolla vähän suomenkielistä tekstiä asiasta.
egr_tukossa_1.jpg

No kyllä on jo niin muurautunut täyteen että en tiedä millä mummelilla tuo on ollut ajossa :confused2: Kyllähän sitä siis muutenkin kertyy tuonne mutta joo...

Omasta putsasin 430tkm kohdilla (muusta syystä, eri merkin auto), karstaa oli ehkä 5-9mm ulkomuistista. Kai tuon oman on joku aiemmin putsannut tai sitten sitä ei niin paljon kerry.

Aloittajan aiheeseen niin vinkkejä vioista ja korjauksista voisi tulla jos tietäisi tarkemmin auton ja laatikon. Tosin tässä sitä ei käsittääkseni haettu joten antaa muiden hakea vika ja katsotaan sitten se autoliikkeen virhevastuu ;):)
 
EGR, tuo monien mitä ihmeellisimpien vikojen aiheuttaja. Nehän jossain välissä lopetti niiden asentelut autoihin, ku totesivat niiden olevan turhia, mutta ne missä niitä vielä on, ni rukoilla pitää.
Mulla mondeossa 300tkm ajettu egr eikä mitään vikaa, toki bensakone, mutta saa toi kenkääkin niin paljon ettei paljon karstat kiusaa.
 
Nimenomaan jos kenkää antaa, ni se auttaa, mut joissain autoissa sekään ei välttis tehoa.

Kyllä ja siksi sanoin myös että bensa, diesel nyt menee tukkoon jossain vaiheessa väkisin vaikka kuinka antaa kenkää...
 
Joku joskus jossakin kertoi nähneensä merkkiliikkeen sisäisessä tiedotuksessa viestin, jossa mainittiin Powershiftin oletetuksi kestoiäksi 160tkm.
 
Auto oli tänään pari tuntia pajalla. Muistiin oli kirjautunut yksi moottorinohjausyksikön vikakoodi: P0331. Tuo taas ilmeisesti liittyy jollain tavalla moottorin epätavalliseen polttoaineen palamiseen. Korjaamo oli tutkinut auton huoltokirjaa ja vaikka sinne olikin kirjattu tarkkaan kaikki tehdyt työt, niin mitään mainintaa ei missään ollut että sytytystulppia olisi koskaan vaihdettu, mikä on jokseenkin outoa koska kaikki huoltoleimat on merkkiliikkeistä. Vaihtoväli on 60tkm.

Uudet tulpat koneeseen, vian etsintä autoliikkeen piikkiin ja tulpanvaihto omasta pussista. En valita, noinhan se kuuluu mennä koska kyseessä on kulutusosat.

Omat fiilikset: mulla on joskus autosta mennyt puola ja se täristi ihan helvetisti ajossa. Oon ajanut pienen matkan autolla missä oli yksi kynttilä pimeänä: tärisee ja nykii. Toi auton nykiminen mitä ensin tapahtui voi hyvinkin liittyä väsyneisiin sytkätulppiin, mutta en näin maalaisjärjellä ajatellen voi mitenkään käsittää miten pimeä tulppa aiheuttaa sen että auto ei reagoi millään tavalla kaasuun.

Toivon että vika poistui nyt, mutta en ole kovinkaan yllättynyt jos tämä ei vielä ollutkaan tässä.
 
Muuttuiko se moottorin toiminta kun kone lämpesi ? Silloin voi tulppia epäillä, koska tulpat väsyvät ajan saatossa ja lämpötilavaihtelut on ne, missä niiden oireilut alkaa huomaamaan, ennenkuin sitten menevät pimeäksi.

Molemmilla kerroilla ongelma ilmeni viiden minuutin sisällä kylmäkäynnistyksestä.
 
Toi auton nykiminen mitä ensin tapahtui voi hyvinkin liittyä väsyneisiin sytkätulppiin, mutta en näin maalaisjärjellä ajatellen voi mitenkään käsittää miten pimeä tulppa aiheuttaa sen että auto ei reagoi millään tavalla kaasuun.
Moottorinohjaus havaitsee sytytyskatkoksia, joten se heittää vikatilan päälle. Käsittääkseni voi lopettaa myös polttoaineen syötön vialliseen sylinteriin, jotta katalysaattori ei vahingoittuisi palamattomasta bensasta. Rajoittaa tehoja, rajoittaa maksimikierroksia ja varmasti täristää vajailla sylintereillä.
Tarkoituksena estää lisävahingot mahdollistaen kuitenkin matkan jatkamisen jollain tavalla.
 
Auto oli tänään pari tuntia pajalla. Muistiin oli kirjautunut yksi moottorinohjausyksikön vikakoodi: P0331. Tuo taas ilmeisesti liittyy jollain tavalla moottorin epätavalliseen polttoaineen palamiseen. Korjaamo oli tutkinut auton huoltokirjaa ja vaikka sinne olikin kirjattu tarkkaan kaikki tehdyt työt, niin mitään mainintaa ei missään ollut että sytytystulppia olisi koskaan vaihdettu, mikä on jokseenkin outoa koska kaikki huoltoleimat on merkkiliikkeistä. Vaihtoväli on 60tkm.

Uudet tulpat koneeseen, vian etsintä autoliikkeen piikkiin ja tulpanvaihto omasta pussista. En valita, noinhan se kuuluu mennä koska kyseessä on kulutusosat.

Omat fiilikset: mulla on joskus autosta mennyt puola ja se täristi ihan helvetisti ajossa. Oon ajanut pienen matkan autolla missä oli yksi kynttilä pimeänä: tärisee ja nykii. Toi auton nykiminen mitä ensin tapahtui voi hyvinkin liittyä väsyneisiin sytkätulppiin, mutta en näin maalaisjärjellä ajatellen voi mitenkään käsittää miten pimeä tulppa aiheuttaa sen että auto ei reagoi millään tavalla kaasuun.

Toivon että vika poistui nyt, mutta en ole kovinkaan yllättynyt jos tämä ei vielä ollutkaan tässä.

Mähän sanoin, että sytkävika. Oma Avensis 2.0 valvematicilla teki saman tempun kun mittarissa oli vain 82tkm, mutta siinä oli varmaan syynä enimmäkseen kaupunkiajo pienillä kierroksilla. Motarin rampista ylös, talla pohjaan niin alkoi röpöttää ja leikkasi tehot alas ("tehot", hah!). Moottorin vikavalo alkoi vilkuttamaan, mutta sammui sitten kun pysähdyin huoltikselle ja sammutin koneen & käynnistin uudestaan. Vein huoltoon niin ilmoitus oli yhden sylinterin sytytysongelmasta. Vaihtoväli tuossa autossa tulpille ja johdoille oli 90 tkm. Ne vaihdettiin Titaani-takuuseen, vaikka kulutusosia olivatkin, varmaankin siksi, etteivät kestäneet huoltoväliä loppuun.
 
Tiedättekö sen fiiliksen kun vituttaa jos veikkaa oikein?

Tänään taas sama homma, tosin ilman tärinää. Auto käyntiin ja liikkeelle, parin minuutin ajon jälkeen kaasupolkimen painaminen ei aiheuta mitään toimenpiteitä moottorissa, ajotietokone herjaa "Transmission Limited Function". Kaasu pois ja uusi painallus: taas toimi. Tällä kertaa nuhaisesta ajostakaan ei oikein voi syyttää koska tuolla painettiin kahden viimeisen päivän aikana +400km 130km/h.

Viesti autoliikkeeseen joka pyysi viemään auton uudestaan lähimpään merkkihuoltoon.

Sivumainintana kerrottakoon että palvelu niin myyjäliikkeen kuin merkkihuollon osalta on tähän mennessä ollut 10/10. Vanhasta merkistä aika synkkiä kokemuksia joten tämä on ollut aika positiivinen kokemus, jos nyt näin voi tässä tilanteessa sanoa.
 
Täällä kans joku tarina Powershiftistä:
C-Max Powershift ongelmia *oli kytkimessä vika) - Ford-Club Finland

Itelläni on Volvossa myös tuo Fordin käyttämä loota ja se muuten toimii ihan ok, mutta kun kanttaa vauhdilla moottoritielle jyrkkää ramppia, niin loota alkaa nikottelemaan. Yhdellä kertaa sekosi ilmeisesti vaihteissa ja auto ilmoitti vaihteiston vajaatoiminnasta. Kaasupoljin hävis hetkeks kunnes teki niskankatkasu vaihdon ja kaikki pelas taas hyvin. Toisella kertaa hukkas parilliset vaihteet askista. Jälkimmäinen korjaantu auton sammutuksella.

Vikakoodeiksi antoi mulla:
P2714 Pressure Control Solenoid 'D' Performance/Stuck Off OBDII Engine Light Trouble Code | Engine-Codes.com ja
P0796 FORD Pressure Control Solenoid 'C' Stuck Off

En muista kumpi oli kummallakin kerralla. Öljyt vaihdettu säännöllisesti, tosin fordista poiketen Volvon huolto-ohjelmassa öljynvaihtoväli on 20tkm pidempi :confused:
 
Noniin.

Auto on ollut tämän päivän huollossa, kävivät koeajolla ja saivat vaihteiston toimintahäiriön kertaalleen aikaiseksi. Diagnostiikan mukaan auto herjaa vaihteiston solenoidiventtiiliä.

Autoon on huoltokirjan mukaan vaihdettu vaihteistoöljyt 119tkm kohdalla, mutta vaihtoväli onkin kuulemma 60tkm. 60tkm huolto on tehty merkkiliikkeessä, mutta mainintaa öljynvaihdosta ei ole.

Huollosta esittivät tänään teorian että jos ensimmäisen kerran tuo vaihto on tehty 119tkm kohdalla, niin uusi öljy on toiminut "liuottimena" jonka irroittama p*ska on nyt tukkinut tuon venttiilin.

Toimenpiteenä vaihtavat nyt uudestaan vielä vaihteistoöljyn ja suodattimen (niillä on nyt ajettu n.12tkm). Saan auton huomenna takaisin, katsotaan josko nyt toimisi. Tällä kertaa fiilikset korjauksen onnistumisesta vähän toiveikkaammat kuin tulppien vaihdon jäljiltä.

Edelleen palvelu niin huollosta kuin autoliikkeestä ollut 10/10, vara-auton sai pyytämättä, vikaa halutaan molempien taholta oikeasti tutkia, huollosta yksityiskohtainen selitys mitä/miksi/mitä seuraavaksi.
 
Mikähän "merkkihuolto" on ollut asialla tuossa 60tkm huollossa kun sekä vaihteistoöljyt, että tulpat johtoineen on jätetty uusimatta? Kuulostaa puhtaalta kusetukselta huollon puolelta ja/tai nihilistin liikkeen teettämä huolto, jossa haluttu minimoida kaikki kustannukset.
 
Mikähän "merkkihuolto" on ollut asialla tuossa 60tkm huollossa kun sekä vaihteistoöljyt, että tulpat johtoineen on jätetty uusimatta? Kuulostaa puhtaalta kusetukselta huollon puolelta ja/tai nihilistin liikkeen teettämä huolto, jossa haluttu minimoida kaikki kustannukset.

Veho Pitäjänmäki näyttää leimanneen 60tkm huollon.
 
Lisättäköön vielä sen verran että nyt kun luin tuon huoltoraportin uudestaan niin laatikossa oli aivan liian vähän öljyä. Tuossa 119tkm kohdalla tehdyn vaihdon jäljiltä laatikosta valutettiin n.4,5l öljyä pois; täyttömäärä on 6l.

Vaihto on tehty valtuutetulla merkkihuollolla, joka tosin ei enää tänä päivänä ole valtuutettujen listalla. Tiedä sitten miksi ei...
 
Ei sieltä kaikki öljyt välttämättä tule edes pois valuttemalla. Tämä näin yleistyksenä eikä juuri tuohon laatikkoon perustuvana tietona
 
Lisättäköön vielä sen verran että nyt kun luin tuon huoltoraportin uudestaan niin laatikossa oli aivan liian vähän öljyä. Tuossa 119tkm kohdalla tehdyn vaihdon jäljiltä laatikosta valutettiin n.4,5l öljyä pois; täyttömäärä on 6l.

Vaihto on tehty valtuutetulla merkkihuollolla, joka tosin ei enää tänä päivänä ole valtuutettujen listalla. Tiedä sitten miksi ei...

Tuosta täytöstä ei voi oikein sanoa mitään tietämättä tarkemmin laatikon ominaisuuksia. Jos sieltä on tosiaan vain valutettu 4,5 ja lisätty 6, on laatikko ollut vajaa 1,5 litraa. Aika monissa automaattilaatikoissa öljytilavuus voi olla monikertainen siihen määrään nähden, mitä sieltä tulee ulos valuttamalla. Siksi usein oikeaoppinen öljynvaihto tehdään huuhtelemalla, ja tässä voi mennä öljyä vaikka 15-20 litraa.
 
Tuosta täytöstä ei voi oikein sanoa mitään tietämättä tarkemmin laatikon ominaisuuksia. Jos sieltä on tosiaan vain valutettu 4,5 ja lisätty 6, on laatikko ollut vajaa 1,5 litraa. Aika monissa automaattilaatikoissa öljytilavuus voi olla monikertainen siihen määrään nähden, mitä sieltä tulee ulos valuttamalla. Siksi usein oikeaoppinen öljynvaihto tehdään huuhtelemalla, ja tässä voi mennä öljyä vaikka 15-20 litraa.

Jos huuhtelu on mukamas oikeaoppinen tapa niin minkä takia melkein kukaan autovalmistaja ei itse sitä käytä omissa huolloissaan vaan valuttavat sen määrän ulos mitä sieltä tulee ja laittavat lisää riittävän määrän.
 
Lisättäköön vielä sen verran että nyt kun luin tuon huoltoraportin uudestaan niin laatikossa oli aivan liian vähän öljyä. Tuossa 119tkm kohdalla tehdyn vaihdon jäljiltä laatikosta valutettiin n.4,5l öljyä pois; täyttömäärä on 6l.

Vaihto on tehty valtuutetulla merkkihuollolla, joka tosin ei enää tänä päivänä ole valtuutettujen listalla. Tiedä sitten miksi ei...

Veho Pitäjänmäkeä ei ole pitkään aikaan ollut enään edes olemassa, joten eihän se voi silloin olla enään valtuutettuna huoltoliikkeenä. Veho kuitenkin on edelleen tuonkin merkin valtuutettu huoltoliike.

Tuo 6l on varmasti koko laatikon öljymäärän tilavuus ja ei sieltä tuota määrää tule vaihdettaessa ulos joten ei sinne niin paljoa voida myöskään lisätä uutta.
 
Jos huuhtelu on mukamas oikeaoppinen tapa niin minkä takia melkein kukaan autovalmistaja ei itse sitä käytä omissa huolloissaan vaan valuttavat sen määrän ulos mitä sieltä tulee ja laittavat lisää riittävän määrän.
Joo, ei se varmaan olekaan oikeaoppinen tapa kaikkiin laatikkotyyppeihin, mutta perinteisiin turbiinilla varustettuihin aika usein se niin tehdään. Se, ettei se ole vaatimuksena aina johtunee siitä, ettei se ole tarpeellista, ts. öljyt puhdistuvat sen verran vain osan vaihtamalla, että laatikko kestää sen suunnitellun 200tkm. Samalla tavalla kuin on myös laatikoita, joissa on ikuiset öljyt. Se ikuisuuden määritelmä vaan vähän vaihtelee.
 
Veho Pitäjänmäkeä ei ole pitkään aikaan ollut enään edes olemassa, joten eihän se voi silloin olla enään valtuutettuna huoltoliikkeenä. Veho kuitenkin on edelleen tuonkin merkin valtuutettu huoltoliike.

Tuo 6l on varmasti koko laatikon öljymäärän tilavuus ja ei sieltä tuota määrää tule vaihdettaessa ulos joten ei sinne niin paljoa voida myöskään lisätä uutta.

Nyt sekoittuu kaksi eri asiaa.

1. 60tkm huolto johon ilmeisesti kuuluu huolto-ohjelman mukaan tulppien vaihto ja vaihteistoöljyn vaihto. Kumpaakaan ei ole tehty, huoltopaikka Veho Pitsku.

2. 119tkm kohdalla tehty vaihteistoöljyn vaihto liikkeessä X, mahdollisesti täyttömäärä aika alakanttiin.

En osaa sanoa paljonko tulee pois ja paljonko lisätään. Minulle vain kerrottiin että nyt ulos saatiin n. 4,5l ja tilalle laitettiin 6l, ja myös tuosta määrästä on veloitettu laskulla.
 
Täyttömäärä ei ole alakanttiin, piste.

Automaattivaihteiston öljymäärä

Vaihdettuna 4.5L
Ensitäyttö 6.0L
 
Täyttömäärä ei ole alakanttiin, piste.

Automaattivaihteiston öljymäärä

Vaihdettuna 4.5L
Ensitäyttö 6.0L
No sit se on helvetisti yläkanttiin, jos kerran sinne on laitettu 6 litraa. Tuleekohtan tuossa laatikko kuinka täyteen täyttöaukon suhteen eli onko ylitäyttö edes teoriassa mahdollinen?

Ei tämä skenaario ole mahdollinen. Aloittaja on käyttänyt autonsa uudelleen juuri öljynvaihdossa, ja jos sieltä olisi tullut pihalle 6 litraa, niin kai huolto nyt olisi heti tajunnut, että ongelmana on ylitäyttö.

Aiempi huolto on siis vain rahastanut ja laskuttanut kuudesta litrasta kokonaistilavuuden mukaan, vaikka öljyä oikeasti kului 4,5 litraa.
 
Viimeksi muokattu:
Näkyykö ne huoltojen laiminlyönnit huoltokirjan merkinnöissä, vai pelkästään merkkihuollon tietokannassa?

Minun mielestäni tässä on aika iso "hanuriin kairaamisen" maku, jos auto myydään täydellä huoltokirjalla merkkihuollettuna ja käytännössä laatikolla on ajettu kaksinkertainen huoltoväli (+mahdollisesti vielä väärällä öljymäärällä 10tkm). Minun mielestäni tästä kuuluu ostajalle muutakin kompensaatiota kuin pelkkä akuutin ongelman korjaaminen.

Pohtisin kyllä vakavissani asian riitauttamista (ja kaupan purkua). Toki se laatikon vaihtokin voi tulla kyseeseen, mutta siinä joutuu ostajakin todennäköisesti kaivamaan kuvetta. Toimivan laatikon (jos se siis tuosta saadaan kuntoon) vaihto tuntuu myös typerältä, mutta vielä typerämpää on maksaa kova hinta autosta, jonka laatikko saattaa porsia laiminlyöntien takia muutaman vuoden sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Olkoot se perinteinen automaattivaihteisto tai kaksoiskytkentävaihteisto tulee ylimääräinen öljy ulos kun vaihteisto on siinä oikeassa lämpötilassa, jota en tänne nyt sattumoisin jaa.

Yleensä halutaan ylitäyttää se 1Litra ja koekäytetään laatikko ja ylimenevä öljy tulee ulos.

Niin tai näin musta on ihan turha mutuilla asiasta, koska ketjun ylläpitäjä ei ole sen enempää kertoa automallia ja tyyppiä eikä moottoria, kunhan vain labelistä tiesin minkä konsernin auto.

Plus edellisen korjaamon haukkuminen, ilman että tietää asiasta sen enempää on kyllä vähiintänkin arveluttavaa.
 
Olkoot se perinteinen automaattivaihteisto tai kaksoiskytkentävaihteisto tulee ylimääräinen öljy ulos kun vaihteisto on siinä oikeassa lämpötilassa, jota en tänne nyt sattumoisin jaa.

Yleensä halutaan ylitäyttää se 1Litra ja koekäytetään laatikko ja ylimenevä öljy tulee ulos.

Niin tai näin musta on ihan turha mutuilla asiasta, koska ketjun ylläpitäjä ei ole sen enempää kertoa automallia ja tyyppiä eikä moottoria, kunhan vain labelistä tiesin minkä konsernin auto.

Plus edellisen korjaamon haukkuminen, ilman että tietää asiasta sen enempää on kyllä vähiintänkin arveluttavaa.

Ei ollut tarkoitus haukkua edellistä korjaamoa. Kysyttiin missä 60tkm huolto oli tehty, vastasin.

Auto on Ford S-Max, bensa, Powershift.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 834
Viestejä
4 548 622
Jäsenet
74 850
Uusin jäsen
Max-fix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom