• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Jos ihan maalaisjärjellä vs. tutkimus. VTT:n tutkimuksessa tulos oli, että jokainen euro lisää asumistukiin nosti vuokria 0,01 euroa. Toki tässäkin on varmasti omat rajansa, mutta erityisesti pääkaupunkiseudulle vuokrat ovat jo korkeammat kuin mitä lainmukaiset normivuokrat ovat, jolloin asumistuen nosto ei juuri vaikuta vuokriin.
Sinä puhut nostosta, minä puhun laskemisesta. Kuten itsekin sanoit katto on jo vastassa. Alapuolella sen sijaan olisi paljonkin tilaa. Ja kun edullisempia asuntoja tyhjenee, se keventää myös kalliimpien nousupaineita.
 
Se voi pian olla, että firmoilta loppuu toimintaedellytykset alueille, joilla on kalliit asunnot. Etenkin näin käy matalapalkkatyöntekijöiden osalta.

No mutta miksi olisi valtion tehtävä huolehtia matalapalkka-alojen firmojen kannattavuudesta? Jos bisnes ei kannata, sitten se ei kannata ja tarvii keksiä korkeamman tuottavuuden tekemistä tai tai olla pyörittämättä bisnestä.
 
Hoitajilta vietiin joulupuuro – Päättäjät valmistelevat itselleen lähes 60 prosentin palkkionkorotuksia

Olen aika tunnekylmä ihminen, mutta eipä ole hetkeen mikään mennyt tunteisiin niin kuin tämä uutinen. Suomi alkaa ilmeisesti paikoitellen muistuttaa jotain banaanitasavaltaa, jossa poliitikot suhmuroivat itselleen varoja täysin häikäilemättömästi.

Ihmismielessä on sellainen outo ja hyvin tunnettu vääristymä, että jos joku raha tai omaisuus on yhteistä tai jaettua, sitä kohdellaan paljon huonommin kuin jos se olisi jonkun omaa. Ei mikään rahasumma voi koskaan riittää, jos sitä tuhlaillaan silmittömästi vaikkapa (toimimattomiin) potilastietojärjestelmiin ja hallintohimmeleihin. Huonon tietojärjestelmän kuluissa ei edes näy lääkäreiden kallis, hiekkaan valunut työaika, joka ei sisälly sen hankintahintaan.

Toinen ihmismielen vääristymä on suurten lukujen käsittämättömyys. Olen joskus pohdiskellut, että mitä jos julkisten hankintojen arvoa mitattaisiin rahan sijaan työpäivissä, eli suomeksi: Kuinka moni ihminen joutuu heräämään maanantaivitutuksissaan ja raahautumaan töihin, jotta sellainen summa kuin 1 000 000 000 euroa saadaan raavittua kasaan?

Otetaan suomalaisen mediaanitulo (n. 39 600 €), oletetaan kokonaisveroasteeksi 50 % (kulutusveroineen) ja jaetaan se 240 työpäivällä. Yhden työpäivän verotuotto on 82,5 € ja tulos on 12 121 212 työpäivää, eli jokainen työssäkäyvä tekee viikon töitä sen summan eteen. Mielestäni tämä konkretisoi paljon paremmin sen, kuinka duunarit joutuvat raatamaan perse ruvella, jotta poliitikot pääsevät törsäämään rahaa.

Itselläni on aika järkkymätön usko siihen, että Suomen asiat on ajettu niin umpisolmuun, että 5 - 10 vuoden päästä suomalaiset eivät enää päätä Suomen asioista, vaan tämä maa tulee ajautumaan selvitystilaan.
 
No mutta miksi olisi valtion tehtävä huolehtia matalapalkka-alojen firmojen kannattavuudesta? Jos bisnes ei kannata, sitten se ei kannata ja tarvii keksiä korkeamman tuottavuuden tekemistä tai tai olla pyörittämättä bisnestä.

Miksi valtion pitäisi tehdä yhtään mitään?
Tällä hetkellä valtio huolehtii yritystuilla lähinnä suuryritysten kannattavuudesta.
 
Hoitajilta vietiin joulupuuro – Päättäjät valmistelevat itselleen lähes 60 prosentin palkkionkorotuksia

Olen aika tunnekylmä ihminen, mutta eipä ole hetkeen mikään mennyt tunteisiin niin kuin tämä uutinen. Suomi alkaa ilmeisesti paikoitellen muistuttaa jotain banaanitasavaltaa, jossa poliitikot suhmuroivat itselleen varoja täysin häikäilemättömästi.

Ihmismielessä on sellainen outo ja hyvin tunnettu vääristymä, että jos joku raha tai omaisuus on yhteistä tai jaettua, sitä kohdellaan paljon huonommin kuin jos se olisi jonkun omaa. Ei mikään rahasumma voi koskaan riittää, jos sitä tuhlaillaan silmittömästi vaikkapa (toimimattomiin) potilastietojärjestelmiin ja hallintohimmeleihin. Huonon tietojärjestelmän kuluissa ei edes näy lääkäreiden kallis, hiekkaan valunut työaika, joka ei sisälly sen hankintahintaan.

Toinen ihmismielen vääristymä on suurten lukujen käsittämättömyys. Olen joskus pohdiskellut, että mitä jos julkisten hankintojen arvoa mitattaisiin rahan sijaan työpäivissä, eli suomeksi: Kuinka moni ihminen joutuu heräämään maanantaivitutuksissaan ja raahautumaan töihin, jotta sellainen summa kuin 1 000 000 000 euroa saadaan raavittua kasaan?

Otetaan suomalaisen mediaanitulo (n. 39 600 €), oletetaan kokonaisveroasteeksi 50 % (kulutusveroineen) ja jaetaan se 240 työpäivällä. Yhden työpäivän verotuotto on 82,5 € ja tulos on 12 121 212 työpäivää, eli jokainen työssäkäyvä tekee viikon töitä sen summan eteen. Mielestäni tämä konkretisoi paljon paremmin sen, kuinka duunarit joutuvat raatamaan perse ruvella, jotta poliitikot pääsevät törsäämään rahaa.

Itselläni on aika järkkymätön usko siihen, että Suomen asiat on ajettu niin umpisolmuun, että 5 - 10 vuoden päästä suomalaiset eivät enää päätä Suomen asioista, vaan tämä maa tulee ajautumaan selvitystilaan.

Siinä oli tosin taas uutinen, jolla ei ollut oikein mitään pohjaa. Seuraavan aluevaltuuston kokoispalkkioista, ei nykyisen, oli kyse, eikä mitään oltu asiasta edes päätetty. Kokoomus ja vasemmistoliitto olivat jo ilmoittaneet vastustavansa esitystä.
 
Siinä oli tosin taas uutinen, jolla ei ollut oikein mitään pohjaa. Seuraavan aluevaltuuston kokoispalkkioista, ei nykyisen, oli kyse, eikä mitään oltu asiasta edes päätetty. Kokoomus ja vasemmistoliitto olivat jo ilmoittaneet vastustavansa esitystä.
Ei mitään pohjaa? OK. Toisella kädellä "säästetään" kassaan pari kymppiä ja toisella kädellä rohmutaan kassasta tonni.

Se että osa puolueista vastustaa, ei tarkoita ettei esitys menisi läpi, jos muilla puolueilla on enemmistö.

Duunarin vaatimus 10 % palkankorotuksesta on poliitikon mielestä vaarallisen suuri, mutta poliitikko saa ja kehtaa esittää itselleen 60 % palkkionkorotusta.
 
Ei mitään pohjaa? OK. Toisella kädellä "säästetään" kassaan pari kymppiä ja toisella kädellä rohmutaan kassasta tonni.

Se että osa puolueista vastustaa, ei tarkoita ettei esitys menisi läpi, jos muilla puolueilla on enemmistö.

Duunarin vaatimus 10 % palkankorotuksesta on poliitikon mielestä vaarallisen suuri, mutta poliitikko saa ja kehtaa esittää itselleen 60 % palkkionkorotusta.

Mitään päätöstä mistään korotuksesta ei oltu tehty. Eikä päätöstä edes tehtäisi nykyisille valtuutetuille, vaan niille, joka keväällä valitaan. Jokainen täysi-ikäinen voi asettua ehdolle, jos kadehtii noita kokouspalkkioita.
 
Siinä oli tosin taas uutinen, jolla ei ollut oikein mitään pohjaa. Seuraavan aluevaltuuston kokoispalkkioista, ei nykyisen, oli kyse, eikä mitään oltu asiasta edes päätetty. Kokoomus ja vasemmistoliitto olivat jo ilmoittaneet vastustavansa esitystä.

Eikö jo tuollaisen korotuksen pelkkä valmistelu ole mielestäsi täysin absurdia?
 
Siinä oli tosin taas uutinen, jolla ei ollut oikein mitään pohjaa. Seuraavan aluevaltuuston kokoispalkkioista, ei nykyisen, oli kyse, eikä mitään oltu asiasta edes päätetty. Kokoomus ja vasemmistoliitto olivat jo ilmoittaneet vastustavansa esitystä.
On pohjaa, mutta puuttuu tärkeä tieto. Kuka on esittänyt moista? Ketkä kannattaneet?

Tässä tilanteessa jo yritys on paha ja toivon, että esittelijää ei valita seuraavalle kaudelle. Ihan riippumatta puolueesta, mutta varsinkin jos on opposition edustaja.
 
Itselleni pisti silmään tuossa puurojutussa hinta. Lainaus artikkelista:
Varhan viestinnästä kerrotaan, että viime vuonna jouluaterian- ja puuron kustannukset olivat yhteensä 24 401,58 euroa. Kuljetus maksoi 347,20 euroa.

Kun työvuorossa jouluna oli noin 1 800 henkilöä, voidaan joulutarjoilujen säästöksi laskea viime vuoden tasossa 13,75 euroa per henkilö.
Millä hitolla riisipuuron hinnaksi saadaan tuollainen summa? Laadukas Kokkikartanon riisipuuroannos maksaa päälle 2 euroa eikä tuota tappiolla myydä. Puurotarjoilun lopettamisen sijaan pitäisi mielestäni kilpailuttaa asia uusiksi. Joku tuossa on vetänyt hyvät massit välistä myymällä käytännössä ilmaista puuroa.
 
Miksi valtion pitäisi tehdä yhtään mitään?
Tällä hetkellä valtio huolehtii yritystuilla lähinnä suuryritysten kannattavuudesta.

No miten tämä ylipäätään liittyy mihinkään? En ole kauheasti tutustunut suuryritystukiin, mutta kai niissä on se, että ne lähtee helposti muualle. Matalapalkka-aloilla samaa vaihtoehtoa ei ole.
 
On pohjaa, mutta puuttuu tärkeä tieto. Kuka on esittänyt moista? Ketkä kannattaneet?

Tässä tilanteessa jo yritys on paha ja toivon, että esittelijää ei valita seuraavalle kaudelle. Ihan riippumatta puolueesta, mutta varsinkin jos on opposition edustaja.

Ei ole pohjaa, kun ei ole vielä edes sitä esitystä. Sitten olisi jokin pohja.
 
Itselleni pisti silmään tuossa puurojutussa hinta. Lainaus artikkelista:

Millä hitolla riisipuuron hinnaksi saadaan tuollainen summa? Laadukas Kokkikartanon riisipuuroannos maksaa päälle 2 euroa eikä tuota tappiolla myydä. Puurotarjoilun lopettamisen sijaan pitäisi mielestäni kilpailuttaa asia uusiksi. Joku tuossa on vetänyt hyvät massit välistä myymällä käytännössä ilmaista puuroa.

Eiköhän siellä ole muutakin kuin pelkkä puuro. Ainakin kaikilla joulupuuroilla, joissa itse olen ollut on tarjoiltu muutakin.
 
Itselleni pisti silmään tuossa puurojutussa hinta. Lainaus artikkelista:

Millä hitolla riisipuuron hinnaksi saadaan tuollainen summa? Laadukas Kokkikartanon riisipuuroannos maksaa päälle 2 euroa eikä tuota tappiolla myydä. Puurotarjoilun lopettamisen sijaan pitäisi mielestäni kilpailuttaa asia uusiksi. Joku tuossa on vetänyt hyvät massit välistä myymällä käytännössä ilmaista puuroa.
Eikös siinä lukenut että JOULUATERIAN- ja puuron kustannukset olivat x€. ei pelkästään puuron hinta.
 
Eli suuryrityksiä on syytä tukea, mutta matalamman tuottavuuden yrityksiä ei?

Tää on just se mitä en sanonut. Mutta nyt kun mietin asiaa, niin onhan se sinänsä totta että matalan tuottavuuden yrityksiä ei ehkä kannata silleen tukea, kun se siirtää talouden painopistettä paskaduunien suuntaan. Se sit on eri asia että onko yritystuet korkeamman tuottavuuden aloillekaan järkeviä, riippuu varmaan tapauksesta. :hmm:
 
Tää on just se mitä en sanonut. Mutta nyt kun mietin asiaa, niin onhan se sinänsä totta että matalan tuottavuuden yrityksiä ei ehkä kannata silleen tukea, kun se siirtää talouden painopistettä paskaduunien suuntaan. Se sit on eri asia että onko yritystuet korkeamman tuottavuuden aloillekaan järkeviä, riippuu varmaan tapauksesta. :hmm:

Se vaan on ihan tosiasia myös, että matalan tuottavuuden töitä ja palveluita tarvitaan. Tulee äkkiä aika ikävää, jos vaikka siivous loppuu.
 
Eiköhän siellä ole muutakin kuin pelkkä puuro. Ainakin kaikilla joulupuuroilla, joissa itse olen ollut on tarjoiltu muutakin.

Eikös siinä lukenut että JOULUATERIAN- ja puuron kustannukset olivat x€. ei pelkästään puuron hinta.
Käsi ylös virheen merkiksi. Kysyin asiasta ihmiseltä joka on Varhalla töissä ja tilanne tosiaan se, että siinä on kinkkua ja muuta perinteistä joulusapuskaa myös tarjolla. Harhaanjohtavasti vain uutisoitu, kun otsikossa puhutaan vain joulupuurosta. Silti mielestäni aivan väärä säästökohde, mutta Varha nyt sekoilee muutenkin vähän väliä näiden säästöjen kanssa.
 
No sitten ei varmaan ole riittävän kovaa tarvetta noille hommille, kun kerran pärjätään mieluummin ilman kuin maksetaan enemmän.

Kyllä niille tarvetta on, mutta kun ei ole tarpeeksi työntekijöitä, niin hommat tehdään kiireellä ja hutiloiden. Jokainen, joka on joskus kilpailuttanut siivouspalveluita tietää, että aikaehdotukset ovat usein aivan poskettomia.
 
Juuri näin. Annettaisi markkinoiden hoitaa niin palkat, asuntojen hinnat ja tarpeet kohtaisi.
Nyt pidetään keinotekoisesti palkkoja alhaalla ja asumiskustannuksia ylhäällä.

Tutkimus kyllä edelleen sanoo, ettei asumistuki juurikaan vaikuta vuokrahintoihin. Johtuen osittain myös siitä, ettei huomioon otettavilla vuokrilla ole mitään tekemistä todellisten markkinavuokrien kanssa.
 
Kyllä niille tarvetta on, mutta kun ei ole tarpeeksi työntekijöitä, niin hommat tehdään kiireellä ja hutiloiden. Jokainen, joka on joskus kilpailuttanut siivouspalveluita tietää, että aikaehdotukset ovat usein aivan poskettomia.

Ainahan sitä on "tarvetta" halvalle työvoimalle. Mutta kyse onkin siitä, että kannattaako valtion subventoida tätä vai antaa markkinoiden järjestää työvoimaa semmoisiin asioihin jossa sitä tarvetta on riittävästi että siitä viitsitään maksaakin. Lähtökohtaisesti ei ole "oikea" tarve jos tarvii saada halvalla. :smoke:
 
Tutkimus kyllä edelleen sanoo, ettei asumistuki juurikaan vaikuta vuokrahintoihin. Johtuen osittain myös siitä, ettei huomioon otettavilla vuokrilla ole mitään tekemistä todellisten markkinavuokrien kanssa.
Missään ei ole edelleen milloinkaan alennettu tukia, eli tutkimus on arvailua.

Alennetaan tukia reilulla kädellä ja katsotaan kolmen vuoden jälkeen mitä tapahtui.

jos tuet ei vaikuta vuokraan, niin miksi juuri vuokramarkkina on erilainen kuin kaikki muut kauppatavarat?

Tässä vatt julkaisema juttu, jossa isommat tuet ohjasi asumaan yksin, ja silloinhan muutettiin asumaan yksin. Jos tuet ei vaikuta, niin miksi se kuitenkin ohjaa ihmisten valintoja näin?

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä niille tarvetta on, mutta kun ei ole tarpeeksi työntekijöitä, niin hommat tehdään kiireellä ja hutiloiden. Jokainen, joka on joskus kilpailuttanut siivouspalveluita tietää, että aikaehdotukset ovat usein aivan poskettomia.
Nuo menee niin että kun firma X siivoaa kahdella työntekijällä kuudessa tunnissa niin firma Y tekee tarjouksen että yksi työntekijä hoitaa saman neljässä tunnissa.

Firma Y vähemmän yllättäen valitaan uudeksi siivousfirmaksi. Sitten sen ainokaisen siivojan voi haukkua pystyyn kun "tekee huonoa työtä".
 
Viimeksi muokattu:
Nuo menee niin että kun firma X siivoaa kahdella työntekijällä kuudessa tunnissa niin firma Y tekee tarjouksen että yksi työntekijä hoitaa saman neljässä tunnissa.

Firma B vähemmän yllättäen valitaan uudeksi siivousfirmaksi. Sitten sen ainokaisen siivojan voi haukkua pystyyn kun "tekee huonoa työtä".
Ja silloin sitå yritystä ei enää normaalissa markkinatilanteessa valittaisi uudelleen. Paitsi julkinen sektori luultavasti valitsisi sen jatkossakin jos exceli näyttää tilatessa sen olevan edullisin.
 
Missään ei ole edelleen milloinkaan alennettu tukia, eli tutkimus on arvailua.

Alennetaan tukia reilulla kädellä ja katsotaan kolmen vuoden jälkeen mitä tapahtui.

jos tuet ei vaikuta vuokraan, niin miksi juuri vuokramarkkina on erilainen kuin kaikki muut kauppatavarat?

Tässä vatt julkaisema juttu, jossa isommat tuet ohjasi asumaan yksin, ja silloinhan muutettiin asumaan yksin. Jos tuet ei vaikuta, niin miksi se kuitenkin ohjaa ihmisten valintoja näin?


Tutkimus on kuitenkin paras tieto asiasta. Sen mukaan asumistuen yhden euron korotus nosti vuokria 0,01 euroa. Ja tämä on täysin ymmärrettävää, koska markkinavuokrat ovat jo valmiiksi kalliimpia, kuin mihin tukea saa.
 
Ainahan sitä on "tarvetta" halvalle työvoimalle. Mutta kyse onkin siitä, että kannattaako valtion subventoida tätä vai antaa markkinoiden järjestää työvoimaa semmoisiin asioihin jossa sitä tarvetta on riittävästi että siitä viitsitään maksaakin. Lähtökohtaisesti ei ole "oikea" tarve jos tarvii saada halvalla. :smoke:

Niin, tukipalvelujen puute johtaa siihen, että kovapalkkaiset asiantuntijat sitten hoitavat myös ne tukipalvelut. Ja tämä johtaa sitten tuottavuuden laskuun. Ja sitten ihmetellään, miksi tuottavuus ei kasva.
 
Tutkimus on kuitenkin paras tieto asiasta. Sen mukaan asumistuen yhden euron korotus nosti vuokria 0,01 euroa. Ja tämä on täysin ymmärrettävää, koska markkinavuokrat ovat jo valmiiksi kalliimpia, kuin mihin tukea saa.
Eikä samalla kumoa mitenkään väittämääni.

Asumistuen korotus ohjasi ihmiset kalliimpiin asuntoihin. Miten voi samaan aikaan väittää että vaikutus on olematon? Ja miksi silloin päinvastainen teko ei ohjaisi toiseen suuntaan?
 

^Mitähän tuolta karsisi?

Omaan silmään pistää:

1. THL? Juustohöylällä puolet toimistoväestä pois (eiköhän ne ravitsemussuositukset voi kopioida suoraan maailmalta, ei siihen tarvita omia lääkäreitä kampaviineröimään, heitä tarvittaisiin hyvinvointialueilla potilastyössä).

2. Tulli 200 miljoonaa? Tuolla rahalla kytätään Temu-tilauksia, liitetään laskuja sisämarkkinoilla kulkeviin alkoholilähetyksiin ja haistellaan huumeita postilähetyksistä? Tämä virasto pyörisi varmasti puolella rahalla oikein mainiosti...

3. Oikeuspalveluvirasto (käytännössä julkinen oikeusapu?) 95 miljoonaa ja yksityiset oikeusavustajat 80 miljoonaa? Jälkimmäisistä pitäisi luopua samantien, aivan älytöntä maksaa valtionvaroista kolminumeroisia summia tunnilta kaikenmaailman pukuketkuille linnakundien puolustamisesta, kun on olemassa julkisiakin oikeusavustajia, joiden tuntikustannus ei ole lähelläkään sitä 130 euroa...

Omana säästöesityksenä vaadin rikosoikeuden kokonaisuudistusta. Tällä hetkellä syntyy älyttömiä prosesseja pienistä asioista - tulli nappaa 5 gramman jauhelähetyksen, analysoi sitä laboratoriossa ja tekee esitutkintaa kuulusteluineen ja kotietsintöineen. Siihen sitten syyteharkinta, haastemiehen tiedoksianto ja oikeudenkäynti... Kokonaiskustannukset helposti 10k€ ja mitä sillä saadaan? Murhamies linnaan? Ei, vaan oikeus tuomitsee varattomalle nistille 60 ps (tulottomalla 360€), joka ei maksettunakaan kata prosessin kustannuksesta kuin muutaman prosentin, ja pahimmassa tapauksessa kustannukset kasvavat entisestään, kun maksamattomia sakkoja aletaan muuntaa vankeudeksi - siihenkin vaaditaan oma oikeudenkäyntinsä.

Ei tässä ole päätä eikä häntää. Uhrittomien ja/tai vähärangaistuksisten rikosten käsittelyyn pitää löytää paljon joustavampia menetelmiä kuin nykyiset. Yksi vaihtoehto voisi olla tällaisten rikosten suppea esitutkinta ja syyttäjäjohtoisesti määrättävä sakkorangaistus (tai enintään 14 vrk arestirangaistus, jos sakkoa ei pysty maksamaan). Jos kokee olevansa syytön ("Mutta herra olut, minä join vain yhden konstaapelin!"), niin maksua vastaan saisi sitten täyden esitutkinnan oikeudenkäynteineen sekä rahansa takaisin, jos jutun voittaa. Maksu ei saisi olla liian iso (tuhansia), jotta syyttömät eivät kärsisi rangaistusta suotta sellaisesta mitä eivät ole tehneet, mutta ei myöskään niin pieni (kymppejä), että ihan vittuillakseen valitettaisiin. 250-500 euroa voisi olla hyvä kompromissi.

Kulutusjuhlien krapula oli sellainen, ettei Suomen historiassa minään muuna ajanjaksona ole tehty yhtä paljon itsemurhia kuin 90-luvun lamavuosina.

Itse asiassa itsemurhakuolleisuus nousi nimenomaan 80-luvun nousukaudella, huippu saavutettiin 1990, ja lama-aikana käyrä lähti laskuun.

1734286484155.png


Lähde: Mielenterveyspooli.fi
 
Eikä samalla kumoa mitenkään väittämääni.

Asumistuen korotus ohjasi ihmiset kalliimpiin asuntoihin. Miten voi samaan aikaan väittää että vaikutus on olematon? Ja miksi silloin päinvastainen teko ei ohjaisi toiseen suuntaan?



Alueilla, joissa asunnoille on riittävästi kysyntää, ei tukien alentaminen ohjaa vuokria alaspäin, koska vuokrat ovat jo selvästi ylittäneet sen määrän, mihin tukea voi edes saada. Ja kysyntää on yleensä siellä, missä on työpaikkoja. Halvalla saa asuntoja alueilta, joissa työpaikkoja ei ole.
 
Omana säästöesityksenä vaadin rikosoikeuden kokonaisuudistusta. Tällä hetkellä syntyy älyttömiä prosesseja pienistä asioista - tulli nappaa 5 gramman jauhelähetyksen, analysoi sitä laboratoriossa ja tekee esitutkintaa kuulusteluineen ja kotietsintöineen. Siihen sitten syyteharkinta, haastemiehen tiedoksianto ja oikeudenkäynti... Kokonaiskustannukset helposti 10k€ ja mitä sillä saadaan? Murhamies linnaan? Ei, vaan oikeus tuomitsee varattomalle nistille 60 ps (tulottomalla 360€), joka ei maksettunakaan kata prosessin kustannuksesta kuin muutaman prosentin, ja pahimmassa tapauksessa kustannukset kasvavat entisestään, kun maksamattomia sakkoja aletaan muuntaa vankeudeksi - siihenkin vaaditaan oma oikeudenkäyntinsä.

Ei tässä ole päätä eikä häntää. Uhrittomien ja/tai vähärangaistuksisten rikosten käsittelyyn pitää löytää paljon joustavampia menetelmiä kuin nykyiset. Yksi vaihtoehto voisi olla tällaisten rikosten suppea esitutkinta ja syyttäjäjohtoisesti määrättävä sakkorangaistus (tai enintään 14 vrk arestirangaistus, jos sakkoa ei pysty maksamaan). Jos kokee olevansa syytön ("Mutta herra olut, minä join vain yhden konstaapelin!"), niin maksua vastaan saisi sitten täyden esitutkinnan oikeudenkäynteineen sekä rahansa takaisin, jos jutun voittaa. Maksu ei saisi olla liian iso (tuhansia), jotta syyttömät eivät kärsisi rangaistusta suotta sellaisesta mitä eivät ole tehneet, mutta ei myöskään niin pieni (kymppejä), että ihan vittuillakseen valitettaisiin. 250-500 euroa voisi olla hyvä kompromissi.
No ratkaisu on tietenkin ilmeinen eli liberaalimpi huumepolitiikka kautta linjan. Bonuksena tästä voi tulla suorastaan tuloja valtiolle kun huumeita verotetaan. Epäsuorat tulot/kustannukset on hyvin monimutkaista matematiikkaa, mutta tietyin varauksin tulee varmasti halvemmaksi kuin nyt.

Alueilla, joissa asunnoille on riittävästi kysyntää, ei tukien alentaminen ohjaa vuokria alaspäin, koska vuokrat ovat jo selvästi ylittäneet sen määrän, mihin tukea voi edes saada. Ja kysyntää on yleensä siellä, missä on työpaikkoja. Halvalla saa asuntoja alueilta, joissa työpaikkoja ei ole.
Esimerkiksi Vaasa ja Lappeenranta tiputetaan ensi vuonna asumistuen enimmäismäärissä pykälää alempaan kuntakoriin, enkä kyllä ole siinä käsityksessä, että kummallakaan kaupungilla huonosti menisi ja että asuntojen hinnat olisi laskussa...

Esimerkiksi tänä vuonna tähän mennessä Vaasan väkiluku on kasvanut yli tuhannella ja Lappeenrannan puolella tuhannella (lähde: Tilastokeskus, Väestörakenteen ennakkotiedot). Asuntojen hinnat tuskin siis laskee mutta asumistuki kyllä laskee.

Luokitus laskee myös esimerkiksi Kouvolan ja Kajaanin kohdalla. Sen jotenkin ymmärrän. Siinä on jotain logiikkaakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 908
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom