Autoliikkeen virhevastuu käytetyn auton kaupassa

Näkyykö ne huoltojen laiminlyönnit huoltokirjan merkinnöissä, vai pelkästään merkkihuollon tietokannassa?

Minun mielestäni tässä on aika iso "hanuriin kairaamisen" maku, jos auto myydään täydellä huoltokirjalla merkkihuollettuna ja käytännössä laatikolla on ajettu kaksinkertainen huoltoväli (+mahdollisesti vielä väärällä öljymäärällä 10tkm). Minun mielestäni tästä kuuluu ostajalle muutakin kompensaatiota kuin pelkkä akuutin ongelman korjaaminen.

Pohtisin kyllä vakavissani asian riitauttamista (ja kaupan purkua). Toki se laatikon vaihtokin voi tulla kyseeseen, mutta siinä joutuu ostajakin todennäköisesti kaivamaan kuvetta. Toimivan laatikon (jos se siis tuosta saadaan kuntoon) vaihto tuntuu myös typerältä, mutta vielä typerämpää on maksaa kova hinta autosta, jonka laatikko saattaa porsia laiminlyöntien takia muutaman vuoden sisään.

Huoltokirjassa ei ole sen kummemmin eritelty mitä on tehty. Merkitty vain ajokilometrit, päivämäärä ja huollon tehny liike, kaikki pääkaupunkiseudulla, vahvistettuna Fordin leimalla.

Laatikossa oli vikaa kun auto ostettiin ja se on nyt todettu. Toivon että ongelma korjaantui nyt, mutta jos tuo porsii lopullisesti esim. vuoden sisällä niin katson että voin vedota tähän seikkaan vielä silloinkin.
 
Eihän tuon ikäiseen fordiin pitäisi ns huoltokirjaa olla, vaan merkinnät talletetaan ford etis- ohjelmaan: FordEtis home page

Itse kävin tdci powershift- laatikon öljynvaihdossa viron puolella, mistä merkintä etis-ohjelmaan.
 
Olkoot se perinteinen automaattivaihteisto tai kaksoiskytkentävaihteisto tulee ylimääräinen öljy ulos kun vaihteisto on siinä oikeassa lämpötilassa, jota en tänne nyt sattumoisin jaa.

Yleensä halutaan ylitäyttää se 1Litra ja koekäytetään laatikko ja ylimenevä öljy tulee ulos.

Niin tai näin musta on ihan turha mutuilla asiasta, koska ketjun ylläpitäjä ei ole sen enempää kertoa automallia ja tyyppiä eikä moottoria, kunhan vain labelistä tiesin minkä konsernin auto.

Plus edellisen korjaamon haukkuminen, ilman että tietää asiasta sen enempää on kyllä vähiintänkin arveluttavaa.
Varmin tapa paskoa se laatikko ja tiivisteet...
 
Guuglettelun perustella powershiftissä on, kuten @Teräsmiäs sanoi, ylivuoto/tasoproppu, jota käytetään apuna oikean öljytason saavuttamiseksi laatikon eri osien välillä. Voi hyvinkin olla, että siinä syntyy hukkaa se 1,5 litraa, varsinkin jos homma halutaan tehdä nopeasti, eikä säästellä jokaista desiä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos se öljynvaihto on tapahtunut joskus paikassa jossa ei ole osattu powershiftiin öljyjä vaihtaa, niin mikään ihme ettei toimi. Ensin se aski ylitäytetään tyhjennyksen ja suotimen vaihdon jälkeen ja sitten käytetään kaikkia pykäliä päällä jonka jälkeen tarkistuspropusta valutetaan ylimääräiset ulos ja lisätään hieman öljyä kunnes sitä alkaa taas valumaan tarkistuspropusta.


 
Guuglettelun perustella powershiftissä on, kuten @Teräsmiäs sanoi, ylivuoto/tasoproppu, jota käytetään apuna oikean öljytason saavuttamiseksi laatikon eri osien välillä. Voi hyvinkin olla, että siinä syntyy hukkaa se 1,5 litraa, varsinkin jos homma halutaan tehdä nopeasti, eikä säästellä jokaista desiä.
Onneksi mulla on omissa vielä ihan tikku. :D

Pystyy ainakin seuraamaan miten paljon toosassa on tavaraa.
 
Automaattilatikon öljynvaihdosta kannattaa pitää huolta tarkasti kun ovat todella ikäviä puhdistaa ja ilman laatikon purkua harvemmin onnistuu 100%
Myös pitää muistaa että kilometrimäärät eivät päde jos autolla ajaa vuodessa vähän.
Nämä powershift,dsg,tiprtronic laatikot vaativat erikoistyökaluja öljytäytön yhteydessä eli kotikonstein ei pysty vaihtamaan.
 
Automaattilatikon öljynvaihdosta kannattaa pitää huolta tarkasti kun ovat todella ikäviä puhdistaa ja ilman laatikon purkua harvemmin onnistuu 100%
Myös pitää muistaa että kilometrimäärät eivät päde jos autolla ajaa vuodessa vähän.
Nämä powershift,dsg,tiprtronic laatikot vaativat erikoistyökaluja öljytäytön yhteydessä eli kotikonstein ei pysty vaihtamaan.

Minkä ihmeen erikoistyökalun? Kyllä meillä on Tiptronicceja huollettu ihan itse. Monttua tarvitsee kyllä, koska täyttö tehdään auto vaaterissa ja käynnissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 844
Viestejä
4 548 950
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom