Autolaturi mökille varavoimaksi Arduinon avulla

No niin, eli tuolla tekoälyn korjaamalla koodilla (servo pidetään attached koko käynnistyssyklin ajan) pwm pysyy koko ajan ylhäällä. Mutta servossa ei mitään eloa. Täysin samalla pulssilla testi-Arduinolla toimii täysin oikein.
 
onko sulla scooppia että näkis mitä signaalia siellä servon pinnissä on vai onko mitään.
 
@Nasty76 , joo skoopilla just tsekkasin. Sama just menee servon johdolle. Mitä ihmettä?

Mittasin myös yleismittarilla, että maa ja signaali on oikein päin, niin kyllä. Onkohan signaalissa kuitenkin sitten vielä jotain vialla, jota skooppi ei näy? Luultavasti ei. Koska taajuus: check, pulssisuhde: check, pulssin pituus: check. Kaikki samat, mitä tulee sieltä testi-Arduinostakin.

Oman päähän ei muuta tässä mahdu, kuin että servon ja servojohdon liittimessä on katkos. Joka on kyllä äärimmäisen vaikeaa olla totta, koska samalla liittimellä toimii testi-Arduinolla, ja tuossa kokoonpanon tulossa on ne dupont-piikit, jotka varmasti menee liittimeen tiukasti.
 
@Nasty76 , joo skoopilla just tsekkasin. Sama just menee servon johdolle. Mitä ihmettä?

Mittasin myös yleismittarilla, että maa ja signaali on oikein päin, niin kyllä. Onkohan signaalissa kuitenkin sitten vielä jotain vialla, jota skooppi ei näy? Luultavasti ei. Koska taajuus: check, pulssisuhde: check, pulssin pituus: check. Kaikki samat, mitä tulee sieltä testi-Arduinostakin.

Oman päähän ei muuta tässä mahdu, kuin että servon ja servojohdon liittimessä on katkos. Joka on kyllä äärimmäisen vaikeaa olla totta, koska samalla liittimellä toimii testi-Arduinolla, ja tuossa kokoonpanon tulossa on ne dupont-piikit, jotka varmasti menee liittimeen tiukasti.
Ja servolle menee 5V kuten kuuluukin jostain muualta kuin arduinon kautta ?
 
@ississ , joo, eli se 2 A:n regun 5 V:n linja menee sinne servolle. Mystinen tapaus kerrassaan.

Mittasin vieläkin, niin kyllä se servon 5 V:n karva menee sinne piirikortin 5 V:n karvaan, eli juuri tuohon 2 A regun linjaan. Jos servo liikuskelee suoraan Arduinollakin, niin pitäisi sen nyt noin tehokkaalla virtalähteelläkin toimia. Joku muu tässä nyt on. Pitää vielä mittailla oskulla silloin, kun koko hässäkkä on päällä. Just loppui oskusta virta, kun aloin uudemman kerran mittailemaan. 👍
 
Kyllä se on pojat niin, että tuo hässäkkä toimii nyt. Servon vika oli maapisteessä. Moottorin kyljessä olikin yhden ulkoisten paneelien kiinnitysruuvin, johon maapiste oli kytketty, kierteet aivan korkanneet. Pitää siihen laittaa vaikkapa M10 (alkup. M8) joskus. No kun siirsin maapisteen eri paikkaan, niin alkoi luotettavasti kuulkaas servo inahtelemaan paikalleen! ;)

"Varsinaista" toimitilaa, eli jännitekynnyksellä laukeavaa, ei keritty testaamaan, mutta ihme olisi, jos se ei toimisi. Sammutuskin toimi oikein.

Kovasti on vielä hienosäätämistä ja semmoista. Nyt voisi alkaa rakentelemaan lopullista putkirunkoa ehkä, ellei talvi tule päälle. Varmasti koodiapuakin saattaa vielä tarvia.
 
Kyllä se on pojat niin, että tuo hässäkkä toimii nyt. Servon vika oli maapisteessä. Moottorin kyljessä olikin yhden ulkoisten paneelien kiinnitysruuvin, johon maapiste oli kytketty, kierteet aivan korkanneet. Pitää siihen laittaa vaikkapa M10 (alkup. M8) joskus. No kun siirsin maapisteen eri paikkaan, niin alkoi luotettavasti kuulkaas servo inahtelemaan paikalleen! ;)

"Varsinaista" toimitilaa, eli jännitekynnyksellä laukeavaa, ei keritty testaamaan, mutta ihme olisi, jos se ei toimisi. Sammutuskin toimi oikein.

Kovasti on vielä hienosäätämistä ja semmoista. Nyt voisi alkaa rakentelemaan lopullista putkirunkoa ehkä, ellei talvi tule päälle. Varmasti koodiapuakin saattaa vielä tarvia.
Kannattaisi vetää servolle omat 3 johdinta suoraan ohjauspurkilta eikä maata moottorin rungon kautta.
Sama koskee kaikkea muutakin jonka ei oikeasti tarvitse olla rungossa kuten sytytys ja laturi
 
Näin itsekin tekisin koska se servon maajohto on myö signaalimaa joten suoraan ohjaavaan laitteeseen se maajohto
en myöskään arduinon signaalimaata vetäisi maihin luottaisin että se maa tulee virransyötöstä
 
@ississ ja @Nasty76 , no itse ajattelin tuota myös jo tässä päivänä eräänä ja nyt jos tekisin vielä uudestaan, niin kaikki anturit kortilta asti omilla mailla. Tosin kiekka-anturi onkin omilla johdoilla kortilta saakka. Servolla vain on moottorista se maa otettuna. Mutta nyt sitä ei enää viitsi lähteä tekemään, kun kerran toimii. Jos vielä kerran saisi koko hässäkän tehdä, niin riittävän iso ohjausboksi, johon mahtuu ihan kaikki virta-antureita myöten. Kaikki Arduinon pinnit vedetätäisiin varmuuden vuoksi riviliittimiin. Boksin kylkeen sitten tarpeen mukaan pitkä rivi holkkitiivisteitä.
 
No niin, nyt on tuo hässäkkä jopa maalattuna, ja armoton maapisteiden pähkäily (vai pöhköily?) maalinpoistamisineen on meneillään.

Kierroslukumittaus tekisi mieli muuttaa täysin elektroniseksi. Tuo neodyymi tuntuu olevan herkkä lohkeamaan. Kun irrotin sen nykyisestä pyörijästä, eli roottorista, hajosi se palasiksi. Ei se edes ollut tiukalla, vaan kevyesti vain pienellä ruuvilla. Tämän vuoksi haluaisin mitata kierrosluvun sytytyksestä.

Induktiivinen mittaus tulpanjohdosta olisi hienoin konsti ja sujuvin toteuttaa. Puolassa ei ole matalan jännitteen lähtöjohtoa, vaan puola on suoraan vauhtipyörällä ja siitä lähtee ainoastaa sammutus-, eli maadoitusjohto. Alla tekoälyn ohjeiden mukaan tehty vedos piiristä. Voi olla virheitä kahdestakin syystä: 1) tekoäly on suunnitellut jotain väärin ja 2) minä olen ymmärtänyt kaavion piirtämisen ohjeita väärin.

L1-käämi on johto käärittynä tulpanjohdon ympärille.

1760693428850.png


Nyt kun asiaa tutkii enemmän, tuo Smith-liipaisin kai saattaa laskea myös "ylimääräisiä" pulsseja. Eli kai joku ajastinpiiri voisi olla parempi?
 
Viimeksi muokattu:
No niin, nyt on tuo hässäkkä jopa maalattuna, ja armoton maapisteiden pähkäily (vai pöhköily?) maalinpoistamisineen on meneillään.

Kierroslukumittaus tekisi mieli muuttaa täysin elektroniseksi. Tuo neodyymi tuntuu olevan herkkä lohkeamaan. Kun irrotin sen nykyisestä pyörijästä, eli roottorista, hajosi se palasiksi. Ei se edes ollut tiukalla, vaan kevyesti vain pienellä ruuvilla. Tämän vuoksi haluaisin mitata kierrosluvun sytytyksestä.

Induktiivinen mittaus tulpanjohdosta olisi hienoin konsti ja sujuvin toteuttaa. Puolassa ei ole matalan jännitteen lähtöjohtoa, vaan puola on suoraan vauhtipyörällä ja siitä lähtee ainoastaa sammutus-, eli maadoitusjohto. Alla tekoälyn ohjeiden mukaan tehty vedos piiristä. Voi olla virheitä kahdestakin syystä: 1) tekoäly on suunnitellut jotain väärin ja 2) minä olen ymmärtänyt kaavion piirtämisen ohjeita väärin.

L1-käämi on johto käärittynä tulpanjohdon ympärille.

1760693428850.png


Nyt kun asiaa tutkii enemmän, tuo Smith-liipaisin kai saattaa laskea myös "ylimääräisiä" pulsseja. Eli kai joku ajastinpiiri voisi olla parempi?

74hc14 schmitt on siksi että ulos saadaan kantikkaampi pulssi. Ilman sitä hitaasti nouseva pulssi näkyy lukijalle helpommin epämääräisenä tilana. Se siis vähentää jonkin verran harhapulsseja.

Häiriöiden kannalta olisi kyllä parempi mitata jostain muualta kuin tulppajohdosta...

Mutta jos haluat sen noin tehdä niin tee ensimmäinen versio jollekin koekytkentälevylle vaikka tuon mukaisesti ja mittaa skoopilla mitä tulee. Saattaa vaatia lisää suodatusta.
Lisäksi tuossa kytkennässä on oikeastaan ongelma silloin kun kone ei käy, tulojännitettä ei ole eikä mikään ohjaa A1 tuloa ylös eikä alas. Tässä laittaisin varmaan mieluummin vielä transistorin mittauksen ja piirin väliin.
Kierrosten mittaus tulpan johdosta on kyllä niin vanha juttu että toimivia kytkentöjä pitäisi löytyä ihan perushaullakin.
 
@ississ , kiitoksia taas vastauksesta. Joo, toki on tullut katseltua noita valmiita piirejä. Näyttäisi löytyvän myös aivan valmiita motikoita mittaukseen, mutta niissä on käyttöjännite ymmärtääkseni 9-16 V (tai 15), niin sitten pitäisi kuitenkin rakentaa joku logiikan jännitteen laskupiiri siihen väliin. Niin ei oikein sen osalta pelitä.

Ilman muuta mieluummin mittaisi tosiaan jotenkin muuten. Siellä vauhtipyörässähän on se magneetti jo valmiina. Jos olisi oikein herkkä hall-anturi, saattaisi se ottaa jopa peltikuoren päältä? Kuoren päältä ei ole magneettiin kuin ehkä parikymmentä millä matkaa. Se aikaisempi anturi ei sillä toiminut.
 
Eikö sille Hall anturille saa koppaan tehtyä kiinikettä sisäpuolelle tai poraa koppaan reijän johon virittelee anturin kiinni? Yleensä Hall anturissa on jotain millejä tunnistus etäisyys joten 20mm on normi antureilla mahdoton.
 
@Nasty76 , joo siis siellähän se olikin alun perin, mutta ei toiminut, koska ole ymmärtääkseni jotenkin vääränlainen. Se ei siis magneeton sytytysmagneettiin mitenkään reagoinut. Piti olla erillinen neodyymi, että toimi. Mutta toteutus on niin epätoimiva, ettei millään haluaisi laittaa sitä käyttöön.
 
EI sitä magneettia tms saisi johonkin muuhun pyörivään osaan kiinni.tai mitä haittaa siitä neodyymistä siellä akselilla on ei se taida noilla kierrosnopeuksilla tasapaino ongelmaakaan tuskin on. Tietty saisiko laturista kuten Diesel vehkeistä yhden vaiheen ulos ja siitä rakentaa sen Arduino pulssin
 
Noissa moottoreissa ei taida olla muta kuin se yksi puolaklöntti jossa on kelat ja kytkentä sisällä ja johdot vasin tulpalle ja sammutukseen -> siitä ei suoraan saa muuten kuin tulppajohdosta.

Paras ratkaisu olisi laittaa sopiva hall siihen viereen koska vauhtipyörässä on jo magneetti.
Tai erillinen magneetti ja hall jonnekin muualle.
Tai jonnekin pyörimään kiekko jossa on yksi kolo ja siihen valoportti lukemaan kierroksia.
Tai vastaava kuin se puolakalikka, sopivasta latakasta/levystä u- mallinen pala jonka päälle jokunen kierros lankaa -> saa erillisen pienen jännitteen jossa ei ole ainakaan niin paljon kipinän häiriöitä. Tasasuuntaus ja ohjaus transistorin kautta.

Ja eikös valmis palikkakin kelpaa koska on se akku (9-16V). Jos lähtö on sillä tasolla niin vastusjako tai transistori väliin toimii tason siirtoon.

Ainoa jossa tasonsiirtoa ja suodatusta ei oikeastaan tarvita on se erillinen hall joka lukee joko vauhtipyörän magneettia tai erillistä. Tai valohaarukka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 372
Viestejä
4 974 882
Jäsenet
79 754
Uusin jäsen
roopelylyoja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom