Autoilua mahdollisimman kalliisti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Busso
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Vastakohtana tuolle toiselle ketjulle. Ihan mielenkiinnosta, mitkä autot mahtaa olla sieltä kalliimmasta päästä ylläpitää, ajaa ja omistaa?

Toki Ferrarit, Lambot yms varmaan melko kärjessä, vai onko? Mutta mites perinteisemmät käyttöautot? Jostain syystä ensimmäisenä tulee mieleen joku jo hieman vanha Audi A8, S-Mersu, 7-sarja tai näiden merkkien isot maasturit, mutta edes suuntaa antavia lukuja en tiedä.

Omistatko itse mielestäsi kalliin auton omistaa? Hankintahintaa ei tässä lasketa.
 
Olettaisin parhaat osumat saavan kun valitsee jonkun suomessa harvinaisen isoruokaisen ranskiksen. Harvinaisuus nostaa aina hintaa kun kaikki on tilattava jostain hevon kuusesta, bensan hinnan tietää jokainen ja vanhemmat ranskikset ovat autokorjaamojen lottovoitto kun joku paikka repsottaa koko ajan.

EDIT: Alfa on myös korkealla tuolla listalla. Tiedän tyypin joka käytti Alfaansa 10 kertaa korjaamolla yhtenä vuonna ennenkuin antoi periksi ja vaihtoi merkkiä
 
Uudempi kuin 2001 ja iso bensa v8 tms. Mersu jossa ilmajouset ym. herkut niin touhutonni menee helposti kuukaudessa bensan kanssa jos jokaisen pikkuvian korjauttaa veholla ja tuossa kehien sisäpuolella ahkeraan ajaa.
 
Vastakohtana tuolle toiselle ketjulle. Ihan mielenkiinnosta, mitkä autot mahtaa olla sieltä kalliimmasta päästä ylläpitää, ajaa ja omistaa?

Toki Ferrarit, Lambot yms varmaan melko kärjessä, vai onko? Mutta mites perinteisemmät käyttöautot? Jostain syystä ensimmäisenä tulee mieleen joku jo hieman vanha Audi A8, S-Mersu, 7-sarja tai näiden merkkien isot maasturit, mutta edes suuntaa antavia lukuja en tiedä.

Omistatko itse mielestäsi kalliin auton omistaa? Hankintahintaa ei tässä lasketa.
Nyt tilaukseen uusi ranskis tai italialainen. Auto saapuun joskus ensi vuonna. Sitten vain käy joka vuosi vaihtamassa auton uuteen. Tulee varmaan erittäin kalliiksi :)

http://www.renault.fi/henkiloautot/talisman-sport-tourer/
http://www.alfaromeo.fi/alfa-romeo-giulia#_

http://www.bmw.fi/fi/mallisto/5-sarja/sedan/2016/iperformance.html
http://www.volvocars.com/fi/mallisto/mallit/v90-cross-country
http://www.mercedes-benz.fi/content...ercars/home/new_cars/models/e-class/s213.html
http://www.jaguar.fi/jaguar-mallisto/uusi-xf/yleiskatsaus.html


Mulla oli 4 vuotta sitten bmw 740 -96. Maksoi 2500€ ja myin jotain reilun 6kk päästä pois 2500€. Polttoainekulut maltilliset noin 10 litraa satasella jos ajoi oikein hiljaa. Eli oli halpa pitää ja ylläpitääkin. Vakuutukset ei olleet paljon kalliimman alfa romeoon verrattuna.

Mutta uusi auto menettää arvoaan noin 4000€ vuodessa vaikka autolla ei ajaisi yhtään. Tuollainen arvio. Halpis menettää arvoaan vähemmän, koska ostohinta on pienempi.
 
Eihän tuo mitään Leopard 2A4 kuluttaa jopa 10l/km :D
 
vanhemmat ranskikset ovat autokorjaamojen lottovoitto kun joku paikka repsottaa koko ajan.

EDIT: Alfa on myös korkealla tuolla listalla. Tiedän tyypin joka käytti Alfaansa 10 kertaa korjaamolla yhtenä vuonna ennenkuin antoi periksi ja vaihtoi merkkiä
Alfa Romeo 156 on varmaan hyvin korkealla. Ostaa auton, niin sen saa ajaa suoraan paaliin. Samoin Mazda 6.

Itsellä pari peugeot raskista dieselina. PSA osaa tehdä kestäviä dieselmoottoreita. Ajettu 525 ja 350.
Ei ole tarvinnut käyttää korjaamolla eikä repsota mikään paikka :D Taitaa olla niitä essonbaarin juttuja :)

Vanha ranskis on halpa ostaa, eli on myös halpa pitää. Kulutus on pieni. Kori kestää hyvin.

Vanha Toyota saattaa olla pommi? Toyota pitää arvonsa niin hyvin ja siksi auto on kallis?
 
Eihän tuo mitään Leopard 2A4 kuluttaa jopa 10l/km :D
No näin :) Vanha kunnon teka vei vain 100l / 100 km bensaa. Koska lasikuitu painaa niin vähän :) Toki uudempi diesel malli vei sitten vielä vähemmän dieseliä.

Tekahan oli niin kevyt että se kellui vedessä (pystyi kait ajamaan vedessä). Oli vaan omaan aikaan kiellettyä mennä sitä kelluvuutta kokeilemaan.

Teka voisi tosiaan olla parhaasta päästä jos jostain saa ostettua.
teka.jpg

Suomessa tiettömiin oloihin erikoistuneet Kainuun Prikaati ja Jääkäriprikaati käyttävät telakuorma-autoja pääasiallisena ajokalustonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Alfa Romeo 156 on varmaan hyvin korkealla. Ostaa auton, niin sen saa ajaa suoraan paaliin. Samoin Mazda 6.

Itsellä pari peugeot raskista dieselina. PSA osaa tehdä kestäviä dieselmoottoreita. Ajettu 525 ja 350.
Ei ole tarvinnut käyttää korjaamolla eikä repsota mikään paikka :D Taitaa olla niitä essonbaarin juttuja :)

Vanha ranskis on halpa ostaa, eli on myös halpa pitää. Kulutus on pieni. Kori kestää hyvin.
Katsastusten hylkäystilastossa on muistaakseni ranskalaisilla ihan kattava edustus. Ja tuo kommentti korjaamoiden lottovoitosta perustuu isällä olleeseen sitikkaan. Kiva ajaa kun toimi, mutta oli koko ajan korjaamolla ja silloin ei ainakaan tuntunut saavan yhtään osaa suomesta vaan kaikki piti tilata ranskasta. Isä joutui ostamaan Ladan kakkosautoksi, että pääsi jollakin liikenteeseen.
 
Katsastusten hylkäystilastossa on muistaakseni ranskalaisilla ihan kattava edustus. Ja tuo kommentti korjaamoiden lottovoitosta perustuu isällä olleeseen sitikkaan. Kiva ajaa kun toimi, mutta oli koko ajan korjaamolla ja silloin ei ainakaan tuntunut saavan yhtään osaa suomesta vaan kaikki piti tilata ranskasta. Isä joutui ostamaan Ladan kakkosautoksi, että pääsi jollakin liikenteeseen.
Joo ne on niitä pikkuvikoja joita katsastuksessa löytyy. Joku 20€ osa jonka on helppo itse vaihtaa.

Kalliimmaksi tulee sitten esim vag kun joutuisi vaihtamaan koko moottorin ja vaikka vaihdelaatikon myös.
 
Olettaisin parhaat osumat saavan kun valitsee jonkun suomessa harvinaisen isoruokaisen ranskiksen. Harvinaisuus nostaa aina hintaa kun kaikki on tilattava jostain hevon kuusesta, bensan hinnan tietää jokainen ja vanhemmat ranskikset ovat autokorjaamojen lottovoitto kun joku paikka repsottaa koko ajan.

Ei noi V6 Activat ainakaan omien kokemusten mukaan kovin kalliita ole olleet omistaa vrt. "tavallinen" perheauto. Tai ehkä se ei ole tarpeeksi harvinainen ja isoruokainen? Tai sit essonbaari tietää paremmin. :)

X308-koppainen Jaguar XJR oli melko kallis omistaa. Ei se nyt touhutonnia ihan joka kuussa vaadi, korkeintaan joka toinen kuukausi... osaavia korjaamoja on aika harvassa, ja työn hinta sen mukaista. Tietty jos pystyy ite tekemään kaikki rempat ja huollot, niin säästää todella pitkän pennin. Vaikka ei ne osatkaan ihan halvimpia ole. Matka-ajossa pääsi juuri ja juuri alle 11 litran kulutuksella, ainakin talvirajoituksilla. Sekalaisessa ajossa 98E:tä meni sellaiset 14l/100km.
 
Mulla oli 4 vuotta sitten bmw 740 -96. Maksoi 2500€ ja myin jotain reilun 6kk päästä pois 2500€. Polttoainekulut maltilliset noin 10 litraa satasella jos ajoi oikein hiljaa. Eli oli halpa pitää ja ylläpitääkin. Vakuutukset ei olleet paljon kalliimman alfa romeoon verrattuna.

Liikennevakuutus ainakin tossa 740:ssa on tuplat Alfan liikennevakuutukseen verrattuna (itselleni), mikä mielestäni on aika paljon.

Alfa Romeo 156 on varmaan hyvin korkealla. Ostaa auton, niin sen saa ajaa suoraan paaliin. Samoin Mazda 6.

3 vuotta ajelin 156:lla. Bensan ja jakopään ja laturin vaihdon lisäks ei muita kalliita menoja. Tosin ruoste vaivas jo 17 vuotiasta autoa, kuten myös monessa mainitsemassasi Mazda 6:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Luxus-Volkkari eli Touareg tai Phaeton W12 tai V10 TDI motilla niin eiköhän niitä euroja ala palamaan.
 
Liikennevakuutus ainakin tossa 740:ssa on tuplat Alfan liikennevakuutukseen verrattuna (itselleni), mikä mielestäni on aika paljon.

3 vuotta ajelin 156:lla. Bensan ja jakopään ja laturin vaihdon lisäks ei muita kalliita menoja. Tosin ruoste vaivas jo 17 vuotiasta autoa, kuten myös monessa mainitsemassasi Mazda 6:ssa.
Täällä tuli vakuutusten hintaeroa vain 160€ vuodessa kokonaan ilman bonuksia. Eli mitättömän vähän. Bemari kumminkin 4 litran moottorilla ja Alfa puolta pienemmällä 2 litran koneella. Toki Alfalla tohti ajaa paljon kovempaa kuin panssarivaunun painoisella möhköbemarilla :D Bemarin teho 286 hv (paino 2375) ja alfa 155 hv (paino 1770).

Tapiolan laskurista
NGC-948 (nettiautosta vastaava) vakuutus 666,67 €
JLL-4 vakuutus 506,24 €

bemari 70% bonuksilla 200€


Mulla oli alfa 6 vuotta. Heti alkuun meni vaihtoon ylätukivarret + joku pikkuosa päälle, takaiskarit, takajouset. Jakopäätä en vaihtanut. Laturi säilyi ehjänä koska oli vain 250 ajettu. Ohjaustehostin jahosi, eli se tanko etupyörien välillä, lasinpyyhkijän moottori, rääkkä, kampiakselin asentotunnistin. Auton myin 4 vuotta sitten mutta auto oli aivan läpimätä. Pariin katsastukseen sitä piti hitsailla kuntoon. Esim toinen kynnys, ja pohja ja toinen etuiskaritolppa ruosui myös puhki. Eli yhtä pahasti ruostuu kuin mazda. Jossain vaiheessa siis pääsee helpoimaalla kun paalaa auton :) Ranskikset kestää onneksi paljon paremmin.

Bemarissa sitten ruostui polttoainetankki. Pohja oli ok. Saksantuonti. Mutta vaikka siitä on jo se 4 vuotta, niin ruostetta oli vähän joka paikassa. Esim ovet ja takaluukku, lokasuojat. Eli bemari oli päällisin puolin huonommassa kunnossa kuin alfa. Alfassa oli taas pohja koko alalta aivan ruosteessa ja reikäinen.

Tuo voisi olla suh kallis pitää vaikka v12 onkin aika luotettava moottori:
http://www.nettiauto.com/bmw/750/8028264

Tai alfa. Alfa oli pienistä puutteista huolimatta erittäin hyvä auto.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/8323029
 
Viimeksi muokattu:
Täällä tuli vakuutusten hintaeroa vain 160€ vuodessa kokonaan ilman bonuksia. Eli mitättömän vähän. Bemari kumminkin 4 litran moottorilla ja Alfa puolta pienemmällä 2 litran koneella. Toki Alfalla tohti ajaa paljon kovempaa kuin panssarivaunun painoisella möhköbemarilla :D Bemarin teho 286 hv (paino 2375) ja alfa 155 hv (paino 1770).

Tapiolan laskurista
NGC-948 (nettiautosta vastaava) vakuutus 666,67 €
JLL-4 vakuutus 506,24 €

Aivan

Itselleni Tapiolan laskurista ilman bonuksia
NGC-948 vakuutus 1154,54 €
JLL-4 vakuutus 753,88 €

Näin se paikkakunta ja ikä vaikuttaa. Popvakuutuksessa minulle JLL-4:lle olisi vakuutus ~600€ kun NGC-948:n olisi edelleen sama ~1150€

....
...Tai alfa. Alfa oli pienistä puutteista huolimatta erittäin hyvä auto.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/8323029

Jo pelkästään kuvien perusteella ei mikään kovin houkutteleva yksilö, mutta tonnilla saa tonnin auton. Nahat tosin harvinaisen siistit jos kuvan ulkopuolelle jäävä kuskinpenkin reuna ehjä. Tosin näissä yleensä keksimääräistä kestävemmät nahat.

After all Alfat on toki kalliimpia pitää kuin esim vastaavan ikäinen Avensis tai Octavia, mutta ainakaan meikäläisen koettuna ei yhtään sen kalliimpia kuin vastaavat Audit, Mersut tai BMW:tkään. Esim 156 V6 tai Audi A4 V6. Voi olla että on ollut myös hyvää tuuriakin itsellä (paitsi se jo mainittu ruoste joka 156:n pahin ongelma).

Luxus-Volkkari eli Touareg tai Phaeton W12 tai V10 TDI motilla niin eiköhän niitä euroja ala palamaan.

Näistä jääny kuva että ovat oikeasti melkosia rahareikiä, mutta ei kokemusta joten jää itselläni essonbaaritasolle tämä näkemys.
 
Viimeksi muokattu:
VAG mainittu jo moneen kertaan. Miten olisi joku Audi 2008-2011 TSi/FSTi + DSG, ilman huoltokirjaa, kilsoilla ei taida niin väliä olla. Ja auto ladattu mielellään kaikilla mausteilla:D
 
Kulutuslukemissahan kuuluu olla kaks numeroa ennen pilkkua? Mulla on monessa vehkeessä keskikulutus ollut noin 15 litraa, iskutilavuuden vaihdellessa 1,3 ja 2,5 välillä.
Aina hymyilyttää, kun kuulee dieselmiesten vertailevan keskenään jotain 5,4 ja 4,9 lukuja. :vihellys:

Alfasta liikkuu kyllä ihan vääriä huhuja. Onhan ne vähän italialaisia, mutta osat on tosiaan hyvinkin järkevissä hinnoissa. Kutoskoneisen Alfan ääni on joka sentin arvoinen, eli huonona sijoituksena en sellaista pidä.

Mini Cooper S(se vanhempi mekaanisesti ahdettu) on ollut mulla suurin yllättäjä kulujen suhteen. Äärimmäisen hauska peli ajaa ja se näkyi heti rengaskuluissa. Kulutus sekalaisessa ajossa juurikin se 15 yksikköä ysikasia. Talvella selviää halvemmalla, kun räppäily jää pidon puuttumisen takia vähemmälle. Harmikseni jouduin sen hävittämään ennen mahdollista ahdinremonttia.
Kakstuhattaluvun jenkit on salakavalia pelejä. Kuluvat osat voi hinnoiltaan olla melkosen suolasia ja saatavuus huono.

Yhtenä hyvänä ehdokkaana suosittelen Mazdan Rx-8:sia. Jos on 25k rahaa, voi harkita noin 10k autoa.

Jos haluaa ottaa kaiken irti autoilusta maksamisesta, kannattaa hankkia käyttöautoksi harrasteauto. Autoilun menot on suunnilleen silloin autoilijan tulojen tasolla, monesti vähän ylikin.:tup:
 
Alfahan on muuten ihan hyvä. Kori vaan ruostuu siitä moottorin ympäriltä pois :) 2.5 L V6 taisi olla viimeinen oikea Alfa moottori.
edit: Paitsi uusimmassa alfassa moottori on kait otettu ferrarista.
 
Omalla Alfakokemuksella en kyllä allekirjoita että nuo kalliita oli. Aikoinaan 156 nieli ne vakiot etupään uusiksi ja jakohihna 3v/60tkm. Muuten ei tullut mitään yllättävää, se meni joskus aimoisina aikoina vaihtoon. Sen jälkeen ajelin neljä vuotta 159 2.2 bensakrematoriolla ja rapeassa yhdeksän vuoden iässä meni käkkärivaijerit vaihtoon. Muuten kulutusosia. Käynnistyivät kesät ja talvet aina -30C pakkasia myöden ilman ongelmia ja olivat hyviä ajaa. En allekirjoita Alfan väitettä sikäli. Toki 156 mallissa on se 15v/200tkm pohjanvaihtohuolto, mutta noita hyviäkin on.
 
Epäsuorasti, noita 156:a ollut pari kappaletta, ja ei niitä saa myytyä kirveelläkään eteenpäin. Jobbarille meni kumpikin.
 
5v oli Lexus LS ajossa ja km hinta oli n. 0,48e/km. Ihan mukavasti meni rahaa vähän kaikenlaisiin juttuihin, esim starttiremontti 1000e, jakohinha 1000e, ylemmät takatukivarret 1000e ja niin edelleen. Kulutus, vakuutus ja rengaskulut oli kaikki vähän toista kuin jossain 2l autossa, esim 16" renkaat maksoi x2 verrattuna johonkin perusautoon. Kivaa oli mutta ruoste sen lopulta vei myyntiin asti, onneksi pääomakulut oli -50e / 5v :) kun muuttoautosta oli kyse.
 
Epäsuorasti, noita 156:a ollut pari kappaletta, ja ei niitä saa myytyä kirveelläkään eteenpäin. Jobbarille meni kumpikin.
Totta. Ei kukaan tohdi ostaa ainakaan tuota 156 mallia. Toki ilmaiseksi voisi ottaa mutta ei paljon muuten. On niin marginaalinen merkki että ostajat on vähissä. Ranskikset menee varmaan yhtä huonosti kaupaksi. Volvo taas oli suht kysytty.

Alfan 159 malli on kuulemma parempi kuin 156. Mutta nuo 159:t taitaa olla melko kalliita.
Ilmeisesti ohjaustehostin hajoaa 156 ja 159 mallissa. Tehostin olisi ollut remontoituna osana noin 1000€ ja työt päälle. Täytyy irrottaa ainakin moottorin alakiinnikkeet ja pakoputken että saa tehostimen irti ja uusi tilalle. Ebay:stä sai purkuauton ohjausvaihteen muistaakseni reilulla 150€.

Mulla kesti sama jakohihna noin 8 vuotta, eli se 3 vuotta on melko lyhyt :) Ja ei se toki itsellä katkennut. Edellisellä oli kyllä katkennut tai löystynyt ja ainakin venttiilit oli vaihdettu uusiin.

Alfa oli kyllä muuten erittäin luotettava. Tulppiakaan (8 kappaletta) en vaihtanut 6 vuoden aikana. Se kampiakselin asentotunnistin oli ainut joka pysäytti matkan. Oli helppo vaihtaa ja maksoi 20€. Eli pomminvarma mutta kori lahosi. Sekä venttiilit kilkatti rälläämisen jälkeen. Että kai siinä jotain vikaa jossain oli. 2.0 ts kone. Oli tosi lämmin talvella ja erittäin hyvä ajaa kesällä ja talvella. Omassa pieni madallus. Eli meinasi jäädä aina lumisina aikoina pohjasta kiinni. Mutta onneksi vaan meinasi. Eli ajoi vaan riittävän kovaa :) Niin ja öljynpaineenvalo välillä vilkahti. Voi olla että johtui siitä että moottori oli jo kerran kokenut täystuhon jonkun edellisen omistajan aikana. Ostin joltain "huijarilta" kun paljastui että auto olikin tosi huonossa kunnossa. Kampiakselin stefa muistaakseni vuoti myös öljyä.

Eli kovin hyvä maku ei jäänyt italialaisesta tekniikasta :)
Mielestäni se näkyy suoraan tuon 156 mallin hinnassakin. Eli täys romu on.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa näkyy just hienosti miten utopista tuo ajattelu on tavallisen palkansaajan näkökulmasta. 482e kuussa, maksanko vuokraa vai sähköautoa?
 
Tuossa näkyy just hienosti miten utopista tuo ajattelu on tavallisen palkansaajan näkökulmasta. 482e kuussa, maksanko vuokraa vai sähköautoa?

Eikös tuo ole helsingin juttuja. Vuokrat vähän toista kun täällä skutsissa. Siis luin saman uutisen toisaalta, ja siellä oli maininta että homma toimii hesassa, ei muualla. Samaan konkurssiin saa Teslan 1350€/kk.
Kun en tsadissa asu, niin aika paljon saa veivata kaupungilla että saavuttaa tuon 10 000km/vuosi, ellei aja taksia. Eihän tuossa mitään aluerajaa tietenkään voi olla, mutta vaikka ajan itse melko vähän, niin siltikin tuo 10kkm paukkuisi ihan taajama-ajolla, ja muut reissut päälle. Kyllä, se on utopiaa.
 
Suomalainen on tässä asiassa lottovoittaja joka tapauksessa.
Ei Suomessa autoilu erityisesti sen kalliimpaa ole kuin muuallakaan länsimaissa, kalusto on keskimäärin hieman vanhempaa ja ympäristö hieman kuluttavampi, mutta keskiverto autoilija ei maksa sen enempää. Lähinnä 3 vuoden välein uuteen päivittävät saavat autonsa halvemmalla, mutta laajemmassa mittakaavassa sekin tasoittuu.
 
  • Tykkää
Reactions: K.N
Kyllä sen verran monta vuotta tuli Irlannissa autoiltua, että esim käytettyjen autojen hinnat on suomessa tosi paljon kalliimpia.

Toisaalta Irlannissa taas päästöverot oli kalliit, yli 2l kun mentiin koneen koossa, niin sitten maksoi jo kunnolla.

Mutta samalla rahalla sai paljon uudempaa kalustoa käytettäväksi kuin suomessa.
 
Tuossa näkyy just hienosti miten utopista tuo ajattelu on tavallisen palkansaajan näkökulmasta. 482e kuussa, maksanko vuokraa vai sähköautoa?

482 e/kk ei taida kyllä olla mitenkään poikkeuksellinen kuukausierä ihan tavisautostakaan tyyliin uusi Octavia tai vastaava kun sen velaksi ostaa.
 
No eihän tuo nyt mahdoton summa ole maksaa, mutta jos km on rajoitettu tuohon 10k niin siinä tulee ongelma jo monelle. Enemmän tuossa ehkä häiritsee se kokonaisuus, kulujen kannalta kun ei ole oikein mitään järkeä, kerrostalossa auton lataaminen on tosi hankalaa jne.

Ei vaan ole mitenkään järkevä kokonaisuus jos vaikka omaan käyttöön miettisi.
 
Ei tuo kulujen kannalta järkevä lienekään, ei noilla ehdoilla minustakaan vielä sähköautoilijaa tule.

Mutta voin hyvin kuvitella tuon sopivan jollekin joka ei nyt ihan kauheasti autoa tarvitse ja jolla ei ole pikkurahasta pula ja haluaa ehkä vielä imagosyistäkin ajella sähköllä.
 
Eli miten tuo nyt sitten menee. 32700-10500-5985 = 16 200€ / 48kk = 338€/kk.
338 x 12 = 4056 €. Eli vuosittaiset kulut olisi se perus 4000 € vuodessa.

482x12 = Sähköauto on kalliimpi 5780€ ja ajomäärä vain 10 tkm vuodessa.

Siis ei tuota viimeistä erää vähennetä kokonaissummasta vaan hyvityshinnasta.
->
32700 - (10500 - 5985) = 28185€ / 48kk = 587€ / kk = 7046€ / vuosi.

Oikealla laskutoimituksella sähköautosta saadaan 22% halvempi.
 
Mini Cooper S(se vanhempi mekaanisesti ahdettu) on ollut mulla suurin yllättäjä kulujen suhteen. Äärimmäisen hauska peli ajaa ja se näkyi heti rengaskuluissa. Kulutus sekalaisessa ajossa juurikin se 15 yksikköä ysikasia. Talvella selviää halvemmalla, kun räppäily jää pidon puuttumisen takia vähemmälle. Harmikseni jouduin sen hävittämään ennen mahdollista ahdinremonttia.

Miten hitossa sait R53:n kuluttamaan noin paljon ysikasia? Katti tukossa? Itellä menee sekalaisessa ajossa max 15 litraa E85:ttä, enkä todellakaan ajele kevyellä jalalla. Alla semisliksit, ja enkä usko että viritykset olis taloudellisuutta ainakaan parantaneet.

Kieltämättä yllättävän paljon on joutunut remppaa tekemään. Ahdinremppaan en ole vielä päässyt (195tkm mittarissa), mutta kansi ja kytkin oli mukavan kalliita jumpata. Mutta niin hauska laite, ettei tuommoisista jaksa pitkään murehtia. Ei kuitenkaan läheskään kalleimmasta päästä tämän ylläpito. Nyt jo 100tkm takana tällä, enkä ole ihan hetkeen ajatellut luopua.
 
Miten hitossa sait R53:n kuluttamaan noin paljon ysikasia?
Ajotapa se suurin syyllinen oli ja kai se ahtojen nostokin osansa otti. Ei sillä voinut ajaa järkevästi, kun oli niin pirun hauskaa. Kiihdytyksessä ahtimen ujellus ja moottorijarrutuksessa röpinä putkessa on aika koukuttavia, joten ajaminen oli melkoista pumppaamista. Ajaisin sillä kyllä edelleen, jos ei olisi työkuviot aikanaan muuttuneet ja tuloja laskeneet.
 
Siis ei tuota viimeistä erää vähennetä kokonaissummasta vaan hyvityshinnasta.
->
32700 - (10500 - 5985) = 28185€ / 48kk = 587€ / kk = 7046€ / vuosi.

Oikealla laskutoimituksella sähköautosta saadaan 22% halvempi.
Joo, laskin tosiaan aivan väärin.

Sähköauto tosiaan 22% halvempi. Mutta sähköautossa oli vain 40 tkm ajomäärä ja omassa autossa 80 tkm ajomäärä. Ja avensis on myös isompi kuin renault clio kokoinen sähköauto.

Tuo 7000€ vuodessa alkaa olla jo suht kallista :)
 
Kulutuslukemissahan kuuluu olla kaks numeroa ennen pilkkua? Mulla on monessa vehkeessä keskikulutus ollut noin 15 litraa, iskutilavuuden vaihdellessa 1,3 ja 2,5 välillä.
Aina hymyilyttää, kun kuulee dieselmiesten vertailevan keskenään jotain 5,4 ja 4,9 lukuja. :vihellys:

Mulla on vajaa 10 senttinen! Aijaa? Mulla on vaan 8.5! *high five* :D
 
Mulla on jokapäiväisenä käyttöautona Audi A8 4.2 quattro -95, eikä se nyt erityisen kallis auto ole ylläpitää. Kulutus seka-ajossa toki sellainen 11,5l/100 km, mutta esim kulutusosat ihan normaaleissa hinnoissa. Toki sitten jos/kun tiptronic porsii yms isoa ja ikävää tapahtuu, niin saattaahan se eri tavalla kirpasta, jos uutta osaa niiden tilalle vaihtaa.
 
Eihän se kallista ole jos rahalla selviää... :cigar:
Oldsissa 425cid V8 ja V-power nitroa menee. :cool: -Juu, en ole laskenut paljonko vie.... :vihellys:
 
Autolla ei niinkään merkitystä, mutta oma lada harrastus maksoi viime kesänä melkosesti. 1550e/3km.
Eli kaikesta saa kallista kun ajelee tieliikennekäytöstä poistetulla autolla

Tuon vanhan kunnon tekan kun saisi siviililiikenteeseen.
 
Autolla ei niinkään merkitystä, mutta oma lada harrastus maksoi viime kesänä melkosesti. 1550e/3km.
Eli kaikesta saa kallista kun ajelee tieliikennekäytöstä poistetulla autolla

Tuon vanhan kunnon tekan kun saisi siviililiikenteeseen.

Elikkäs Lada on nyt käyttökiellossa, ja siitä pitää maksaa jotain tonnin luokkaa, loppusumma varmaan sakkoja. Jossain myyntipalstoilla törmäsin autoon missä oli yli tonnin maksut selässä, ja auto käyttökiellossa. Omistaja siis ajeli liikennekäytöstä poistetulla, ja yritti myydä sitä pilkkahintaan.

Ajoin itse tieliikennekäytöstä poistetulla romulla viikko sitten, mutta se olikin autoliikkeen auto. Eivät edes koekilpiä jaksaneet laittaa, mainitsivat kyllä asiasta. Itsehän olisin ne sakot saanut, mutta jobbarille olisi jäänyt melkoinen lasku.

Tuosta quotesta minkä löysin jostain randomisti, auto on verovelvollinen, ei kuljettaja. Omistajan/haltijan homma taas on maksaa verot, jos haluaa autonsa liikenteeseen. Ilmeisesti siitä ei tule mitään laskua kummempaa ja ulosottomiestä perässä - jos oikein ymmärsin:confused: Korjatkaa kokeneemmat jos meni multa pieleen, ja miten se käytännössä menee.

Lisäveron määrä ajoneuvosta on 12 kuukauden mittaiselta ajanjaksolta laskettava ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin vähintään 1 000 euroa. Jos veron määrä tulee laskettavaksi ajoneuvolle, joka ei ole rekisterissä tai joka on ilmoitettu liikennekäytöstä poistetuksi, arvioidaan veron määrä sen mukaiseksi, mikä tiedossa olevien seikkojen perusteella vastaisi todennäköisesti vastaavanlaisesta rekisteröidystä ajoneuvosta suoritettavan veron määrää. Vero voidaan määrätä aina vähintään niiden tietojen mukaisena, jotka ajoneuvosta on kirjattu sen ollessa viimeksi rekisterissä.

Ajoneuvo on käyttökiellossa kunnes ajoneuvovero ja ajoneuvoveron lisävero on maksettu täysimääräisenä. Käyttökiellossa olevaa ajoneuvoa ei voi ottaa liikennekäyttöön, katsastaa tai viedä maasta.

Ellei veroa tai sen erääntynyttä osaa ole suoritettu määräajassa, ajoneuvoa ei saa käyttää liikenteessä (käyttökielto). Ajoneuvoa ei saa käyttää liikenteessä siinäkään tapauksessa, että ajoneuvon omistus tai hallinta on siirretty muulle kuin verovelvolliselle. Ajoneuvon käyttö on estettävä myös, jos ajoneuvosta on maksuunpantava 47 a §:ssä tarkoitettua lisäveroa.

Edellä mainituilla perusteilla käyttökiellossa olevaa ajoneuvoa voidaan siirtää ainoastaan trailerilla tai hinaamalla autoa ajoneuvon toinen akseli ilmassa. Hyväksyttävä siirtotapa on hyvä varmistaa myös omasta vakuutusyhtiöstä.

Lähtökohtaisesti ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija on velvollinen suorittamaan ajoneuvoveron ja ajoneuvoveron lisäveron. Jos rekisteriin on merkitty sekä omistaja että haltija, haltija on verovelvollinen.

Jos rekisteriin merkitty tieto on virheellinen, verovelvollinen on se, jonka olisi tullut olla ajoneuvolain tai sen nojalla annettujen säännösten mukaisesti merkittynä rekisteriin ajoneuvon omistajaksi tai haltijaksi. Jollei omistajaa tai haltijaa voida osoittaa tai jos liikennekäytöstä poistettua tai rekisteröimätöntä ajoneuvoa on käytetty ilman omistajan tai haltijan suostumusta, verovelvollinen on se, jonka käytössä ajoneuvon on katsottava olleen.

Lisäveron määrää ei voida arvioida suhteessa ajoneuvon käytön määrään, käytön syyhyn, ajettuun matkaan tai muuhunkaan vastaavaan seikkaan. Siten esimerkiksi se, että ajoneuvolla on ajettu vain lyhyt matka, ei ole peruste lisäveron määräämättä jättämiselle. Ajoneuvovero ja ajoneuvoveron lisävero kannetaan yhdessä erässä. Verot tulee maksaa eräpäivään mennessä. Eräpäivän siirto ilman erityistä syytä ei ole mahdollinen.

Ajoneuvon kuljettajan on aina ajamaan lähtiessään varmistettava, että ajoneuvoa voi käyttää liikenteessä, eli siitä on ajoneuvovero suoritettu, ajoneuvo on liikennekäytössä ja katsastettu sekä vakuutettu.
 
Kallein vaihtoehto varmaan on joku V8/V12 koneella oleva laite missä on ruksittu kaikki mahdolliset lisävarusteet ja vielä vähän konetta piristetty.

Kaveri osti reilu vuosi takaperin, olikohan 2008 vuoden Audi A8:n 4.2l V8 koneella ja kaikilla herkuilla.

Vuoden aikana se taisi olla noin kaksi kuukautta pajalla ja 10000€ ei riittänyt korjauksiin. Hänen onnekseen autoliike maksoi nuo.

Joutuivat esim sähköjohdot uusimaan kokonaisuudessaan ja pelkällä johtosarjalla oli hintaa 6000€.
 
Kallein vaihtoehto varmaan on joku V8/V12 koneella oleva laite missä on ruksittu kaikki mahdolliset lisävarusteet ja vielä vähän konetta piristetty.

Kaveri osti reilu vuosi takaperin, olikohan 2008 vuoden Audi A8:n 4.2l V8 koneella ja kaikilla herkuilla.

Vuoden aikana se taisi olla noin kaksi kuukautta pajalla ja 10000€ ei riittänyt korjauksiin. Hänen onnekseen autoliike maksoi nuo.

Joutuivat esim sähköjohdot uusimaan kokonaisuudessaan ja pelkällä johtosarjalla oli hintaa 6000€.

Vieläkö se Audi on kaverin omistuksessa, vai odottaako lisää yllätyksiä, mihin autoliike ei enää vuoden jälkeen ehkä halua ottaa kantaa?
 
Tuli tuossa huvikseen katottua paikkakunnan hintavamman pään autoja niin olikohan 80-luvun lopun corvette jossa automaatti ja 5.9 litranen V8 niin kait tuolla ainakin saisi soppaa kulumaan jos ei muuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 498
Viestejä
4 537 790
Jäsenet
74 815
Uusin jäsen
Jaroja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom