Autoilua mahdollisimman kalliisti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Busso
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tuo kulujen kannalta järkevä lienekään, ei noilla ehdoilla minustakaan vielä sähköautoilijaa tule.

Mutta voin hyvin kuvitella tuon sopivan jollekin joka ei nyt ihan kauheasti autoa tarvitse ja jolla ei ole pikkurahasta pula ja haluaa ehkä vielä imagosyistäkin ajella sähköllä.

Kysyin tuolta tarjoukset Zoelle parametreillä 40tkm/vuosi ja pitoaika 24 tai 36kk. Jotenkin uskoisin että Zoen arvosta sulaa puolet pois tuolla vuosisuoritteella jo 2v aikana. Siihen nähden rahaa palaa oikeastaan ihan yhtä paljon otti sen sitten pätkällä tai tolla liisarilla. Model kolmosta odotellessa ihan kilpailukykyinen vaihtoehto oikeastaan, jos haluaisi odotusajan sähköllä ajella.
 
Elikkäs Lada on nyt käyttökiellossa, ja siitä pitää maksaa jotain tonnin luokkaa, loppusumma varmaan sakkoja. Jossain myyntipalstoilla törmäsin autoon missä oli yli tonnin maksut selässä, ja auto käyttökiellossa. Omistaja siis ajeli liikennekäytöstä poistetulla, ja yritti myydä sitä pilkkahintaan.

Ajoin itse tieliikennekäytöstä poistetulla romulla viikko sitten, mutta se olikin autoliikkeen auto. Eivät edes koekilpiä jaksaneet laittaa, mainitsivat kyllä asiasta. Itsehän olisin ne sakot saanut, mutta jobbarille olisi jäänyt melkoinen lasku.

Tuosta quotesta minkä löysin jostain randomisti, auto on verovelvollinen, ei kuljettaja. Omistajan/haltijan homma taas on maksaa verot, jos haluaa autonsa liikenteeseen. Ilmeisesti siitä ei tule mitään laskua kummempaa ja ulosottomiestä perässä - jos oikein ymmärsin:confused: Korjatkaa kokeneemmat jos meni multa pieleen, ja miten se käytännössä menee.

Ei ole enää ajokiellossa. maksoin kaiken pois. Sakot poliisilta suoraan lapaan 50e. Trafi halus tonnin, joka on minimi. Vakuutusyhtiö halusi omansa takaisin, eli ajalta jonka auto oli poistettu liikenteestä tulee vakuutukset kolminkertaisina. Eli mulla oli puolitoista vuotta. Josta tulikin summa 1500e. aikaisemmassa viestissä oli unohtunut trafin tonni pois. Eli summa oli siis yhteensä 2550 euroa. Tämä ainoastaan pienestä testilenkistä.
 
Ei ole enää ajokiellossa. maksoin kaiken pois. Sakot poliisilta suoraan lapaan 50e. Trafi halus tonnin, joka on minimi. Vakuutusyhtiö halusi omansa takaisin, eli ajalta jonka auto oli poistettu liikenteestä tulee vakuutukset kolminkertaisina. Eli mulla oli puolitoista vuotta. Josta tulikin summa 1500e. aikaisemmassa viestissä oli unohtunut trafin tonni pois. Eli summa oli siis yhteensä 2550 euroa. Tämä ainoastaan pienestä testilenkistä.

Ihanan kallista:btooth: Sakoista nyt ei pääse yli. Miten tuo trafi ja vakuutusyhtiö toimi käytännössä, tuliko laskua eräpäivällä? Vakuutusyhtiöltä olettaisin tulevan, mutta trafi? Kun noita verovelkaisia autoja on kuitenkin kaupan, on sitten dieselvero tai käyttömaksut rästissä. Itselläkin ollut yksi kärry mistä piti maksaa muutama kymppi että sai käyttöön, joskin se oli tiedossa eikä tullut yllärinä.
 
Ihanan kallista:btooth: Sakoista nyt ei pääse yli. Miten tuo trafi ja vakuutusyhtiö toimi käytännössä, tuliko laskua eräpäivällä? Vakuutusyhtiöltä olettaisin tulevan, mutta trafi? Kun noita verovelkaisia autoja on kuitenkin kaupan, on sitten dieselvero tai käyttömaksut rästissä. Itselläkin ollut yksi kärry mistä piti maksaa muutama kymppi että sai käyttöön, joskin se oli tiedossa eikä tullut yllärinä.
Tulee trafiltakin eräpäivällä lasku. Vakuutusyhtiön kanssa piti jo ruveta sopimaan maksuajoista kun meinas rahat olla vähissä.
 
Tulee trafiltakin eräpäivällä lasku. Vakuutusyhtiön kanssa piti jo ruveta sopimaan maksuajoista kun meinas rahat olla vähissä.

Thanks, tämä selvensi asiaa. Eli verovelkaiset vehkeet on pääsääntöisesti jo ulosottomiehen asiakkaita. Mihinkään eläkeläisryhmään viittaamatta:smoke:
Offina se että jos joku tietämättömyyttään ostaa auton mistä on tonneja rästissä, niin aika epäreilua että uusi omistaja on maksumies, trafin osalta, eikä ongelman alkuperäinen aiheuttaja.

No sinä sentään maksoit ja pidit luottotietosi, hyvä näin vaikka vituttaahan se varmasti heittää 2550€ suoraan kaivoon. Itsehän olisin aiheuttanut jobbarille melkoisen laskun, jos pienellä koeajolenkillä olisi narahtanut.
 
Autoilun hintaa saa nostettua ihan mukavasti omalla ajotavalla. Kunnon kaasun käytöllä renkaita saa vaihdella ihan mukavaan tahtiin kun pinta / nastat / molemmat katoavat. Ja kannattaa muistaa, että pelti (erityisesti maalattuna) on aina arvokasta jos liian halvalta alkaa meno muuten tuntumaan.
 
:cigar: Ostat polttoaineet aina ilman alennuksia tai boonuksia! :tup:
-Etkä bensavehkeisiin tankkaa mitään 95-lirua vaan korkeampioktaanista, itseasiassa moottorikin tykkää kunnon bensasta. :cool:
 
Aina oon ostanut polttoaineet ilman alennuksia. Lisäksi vain kaksi pistoolia, niin nesteen E10 tai kesä/talvi-laadun dieseliä.

Jos haluaa ajella kalliisti niin vähintään 4 litran bensa. Toki käy myös mahdollisimman painava diesel, niin joutuu maksamaan paljon dieselveroa.

esim tuo näytti kalliilta.
http://www.nettiauto.com/ford/f350/8379237
 
Viimeksi muokattu:
En huomannut katsoa että olikin kuorma-auto. Mutta kalliiksi tulee koska täytyy ajaa ensin kuorma-auto kortti :) Toki sitä voi ilman korttiakin ajella. Kalliiksi voi sekin käydä.
 
Ostaa linja-auton ja rekisteröi sen henkilöautoksi, mahdollisimman painavan tietysti, että saa dieselverot kohdilleen. Kyllähän se naftaakin hörppää. Sitten kun busseilla on jotain verovapauksia, niin pääsee maksamaan varmaan autoveroakin aika hyvät summat.:psmoke:

Tämä on jo sen verran absurdia etten googlella löytänyt mitään järkevää yksiselitteistä vastausta. Trafista tai finlexistä varmaan, mutten jaksa penkoa.
 
Eikös jossain ollut juttua, kun joku oli muuttanut matkailuautoksi muutetun takas henkilöautoksi. Auto oli muutettu joskus 80-luvulla ja uusi omistaja vaihtoi takaisin 2010-luvulla. Joutui maksamaan kaikki verot mitkä tuolta matkailuauto ajalta oli "säästynyt". Se oli melkonen summa.
 
Eikös jossain ollut juttua, kun joku oli muuttanut matkailuautoksi muutetun takas henkilöautoksi. Auto oli muutettu joskus 80-luvulla ja uusi omistaja vaihtoi takaisin 2010-luvulla. Joutui maksamaan kaikki verot mitkä tuolta matkailuauto ajalta oli "säästynyt". Se oli melkonen summa.

Sehän oli tämä case, 9000€ tuli laskua - oli nettiautossa myytävänä ainakin jossain kohtaa, tuotta 9k hinnalla, perusteluineen tottakai. Tiedä sitten onko joku rahamies ostanut ja pelastanut.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000838595.html

Muuten hyvä, mutta henkilöautolla on määrätty maksimimassat ja paikkaluvut.

Paikkaluvut 8, massaa en äkkisiltään löytänyt, ulkomuistista heitän 3500kg ja voin olla väärässä.
 
3500kg kuorma-auton minimikokonaismassa.
Henkilöautossa oli luokkaa 11 tonnia maksimi.

Jos HA niin

Perusvero: 1.732 632.180€
Käyttövoimavero: 6.050 2208.250
Yhteensä: 7.782 2840.43€

Jos laskee sen 11 tonnin mukaan HA ja diesel, niin luulin että summat olisi isompia. No onhan busseissa jotain veroaleja, joten niistä varmaan ainakin pääsee maksamaan vähän enemmän jos ei muuten. Sitten kun muutoskatsastaa.
 
Ei noilla vuosittaisilla veroilla ole mitään merkitystä verrattuna johonkin uudenkarhean paremmin varustellun 7-sarjalaisen Bemmin tai S-mersun arvon pudotukseen ekojen vuosien aikana. Siinä tulee helposti toista tonnia kuukaudessa tappiota kun omistaa tuollaisen.

Katselin joskus Saksassa, että 60 000e lähti 700-sarjan bemmistä ekan 5v aikana helposti, Suomessa tilanne tuskin on parempi?
 
Ei noilla vuosittaisilla veroilla ole mitään merkitystä verrattuna johonkin uudenkarhean paremmin varustellun 7-sarjalaisen Bemmin tai S-mersun arvon pudotukseen ekojen vuosien aikana. Siinä tulee helposti toista tonnia kuukaudessa tappiota kun omistaa tuollaisen.

Katselin joskus Saksassa, että 60 000e lähti 700-sarjan bemmistä ekan 5v aikana helposti, Suomessa tilanne tuskin on parempi?

Näissä perusmerkkien kisavehkeissä varsinkin arvonpudotus on sitä luokkaa, että olisi melkeinpä halvempaa ostaa fefe tai lambo. Silti, koska suomalaisuus, saamme nauttia korkeintaan AMG v8 pörinästä tuolla kaduilla.
 
Miten on mahdollista:confused:

Sillen että eduskunnassa asia sovitaan ja sitten kirjoitetaan lakikirjaan.

Esim matkailuajoneuvot ovat henkilöautoja vaikka kokonaispainoa olisi 25 tonnia. Ei tuosta henkilöautoisuudesta tosin mitään sen kummempaa hyötyä ole, saa ajaa max 80km/h ja vaatii C kortin.
 

Katsottu.

3 §
Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset

1. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on:

a) paketti- ja kuorma-auton (N-luokat), erikoisauton sekä M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h;

b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h;
 
No, tuohon on sentään rullattu kilsojakin mittariin ihan kohtuullisesti...

Täytyy kyllä sanoa, että hemmetin laiskoja myyjiä kun eivät ole edes 40k pyynnillä listattua autoa jaksaneet pestä kuvia varten...
 
No, tuohon on sentään rullattu kilsojakin mittariin ihan kohtuullisesti...

Täytyy kyllä sanoa, että hemmetin laiskoja myyjiä kun eivät ole edes 40k pyynnillä listattua autoa jaksaneet pestä kuvia varten...
 
Vittu mitä kusetusta nämä uusien autojen CO2 päästöt, yhditetty kulutus 2.5l/100km... Juuh... Se on kiva kun kulutus saadaan väännettyä keinotekoisesti alas sähkömoottorin avulla, todellisuudessa ajetaan ilman sähkömoottorin apua kolminkertaisella kulutuksella...
+1 - heti kun ajo on jotain muuta kuin latausasemalta toiselle niin hups, menikin 10L satasella keskustassa ryömisessä... :rolleyes:
 
Vittu mitä kusetusta nämä uusien autojen CO2 päästöt, yhditetty kulutus 2.5l/100km... Juuh... Se on kiva kun kulutus saadaan väännettyä keinotekoisesti alas sähkömoottorin avulla, todellisuudessa ajetaan ilman sähkömoottorin apua kolminkertaisella kulutuksella...
Tai sitten ajellaan jatkuvasti pelkällä sähköllä kun päivittäiset ajot hoituvat sähköllä, ja polttoainetta kuluukin vähemmän kuin 2,5l/100km. Taas kusetetaan.

Tuo kulutusmittaus sykli on väärin suunniteltu, mutta ei se kusetusta ole että tuolla standardilla kulutukseksi muodostuu tuollainen lukema.
 
Yksi jokeri voisi olla myös joku uusi Range Rover ladattuna kaikella mahdollisella sähköhärpättimellä ja isolla bensakoneella. Käsi on pistoolinvarressa koko ajan, vakuutus ym. maksut mukavat ja kuuluisaa englantilaista laatua noin ylipäätään.
 
Yksi jokeri voisi olla myös joku uusi Range Rover ladattuna kaikella mahdollisella sähköhärpättimellä ja isolla bensakoneella. Käsi on pistoolinvarressa koko ajan, vakuutus ym. maksut mukavat ja kuuluisaa englantilaista laatua noin ylipäätään.

Tai esimerkin mukainen Range käytettynä, mistä on just takuu loppunut, pitkällä osarilla tottakai:cigar:
 
Hyvä pointti. Takuuseen saattaisi mennä moni remppa joten alkulöysät on syytä olla pois. Liian vanha ei saa kuitenkaan olla ettei liikaa ole tarvikeosia yms. saatavilla :smoke:
 
Joku Teslan tyylinen täyssähköauto ja sitten paskoo siitä akkusatsin jollain keinolla, niin johan alkaa lompakko keventyä. Tai sitten ilokaasusysteemit autoon ja kunnon revittelyä kunnes moottori hajoaa. Iso mersu voisi kanssa olla hyvä vaihtoehto. Kuluttaa kuulema jopa 40% enemmän vakiona kuin valmistaja väittää.
 
Kalliiksi tulee minkä tahansa auton paskominen millä tahansa tavalla. Ja kyseessähän on mieluiten mahdollisimman uuden ja kalliin kaskottoman auton paskominen.

e. Phantom tai Toureg kiinnostaisi etäisesti ja V10 TDI olisi päheä, mutta riskien realisoituessa kalleus puistattaa.
 
Bensakäyttöinen Hummer, mieluiten H1, on ainakin janoinen eivätkä huollotkaan ihan halpoja taida olla.
 
Kalliiksi tulee minkä tahansa auton paskominen millä tahansa tavalla. Ja kyseessähän on mieluiten mahdollisimman uuden ja kalliin kaskottoman auton paskominen.

e. Phantom tai Toureg kiinnostaisi etäisesti ja V10 TDI olisi päheä, mutta riskien realisoituessa kalleus puistattaa.

Touareg-kuume vaivannu jo jonku aikaa, ja V10 tottakai. Työhommissa noilla sain aikanaan paljon ajella, kuin myös about kaikilla muilla vagin vehkeillä (RS6, S8, Phaeton, jne), mutta tuosta jäi semmonen omistamisen halu. Aivan mahtava auto. Ostohinnat alkaa olla siedettäviä, mutta kiesus se ylläpito, ja huonolla tuurilla isommat rempat. Melkein mikä tahansa normiautossa tehtävä remppa, esim turbojen vaihdot, gates-kytkimet apulaitteille jne vaativat voimalinjan irrottamisen korista. Halpaa.

Mutta silti, mahtava auto. Tahtoo.
 
VAG mainittu jo moneen kertaan. Miten olisi joku Audi 2008-2011 TSi/FSTi + DSG, ilman huoltokirjaa, kilsoilla ei taida niin väliä olla. Ja auto ladattu mielellään kaikilla mausteilla:D
Itellä 2010 .. tuhansien koneremppa heti alkuun (öljynkulutus).. no meni onneksi valmistajan ja myyjän piikkiin (vaihtoauto vakuutus). Satuin selailemaan nettiautoa, että mihin hintaan noita myydään nykyään niin bongasin heti yhden vastaavan auton ja siihenkin oli sama koneremppa tehty :)

Eli jos haluaa jotain 5000e koneremppaa duunata niin joku tollanen Audi missä about 100k kilsaa ainakin on aika varma valinta.
 
Viimeksi muokattu:
"arkiautoista" jos haluaa sellaisen jota saa aina olla korjaamassa ja bensakin maistuu niin hyrslerin voijakkeeri vaan alle.
Kaksi tullut omistettua, 5-vuotiaana ostettu (60tkm) ja 9-vuotias(110tkm) ja molemmilla tuli ajeltua kolmisen vuotta.
Mutta ai jai että oli hyrslerit mukavia kun joka päästä sai koko ajan fixata, osat vielä keskivertoa tyyriimpiä ja iso bensakone saa kukkaron iloiseksi joka kerran kun tankkasit...itsellä oli grand Voyager isommalla 3.8l kutvosella.

Ei koskaan enää...nyt lapset kuljetetaan caravellen bussilla, saksan ladalaatua mutta ainakin ylläpito on murto-osa hyrslerin kuluista:think:

Naapurilla oli 5 vuotta mesen pikkubussi, siinä toinen paske jos haluaa tekemistä, ainut ero chryslerilla ja mesen pikkukopilla oli se että 8-vuotias mersu kaipaili jo uutta peltiä kun chrysler sentään oli suht ruosteeton.Mersun ylläpidosta ei sitten tietoa paljonko esim.viton huoltokulut ja osat maksaa.
 
Isot jenkkiautot, maasturit ja pickupit.

Isällä on ollu muutamia jenkkiautoja, dodge Ramia, chevrolet suburbania ja silveradoa.
Pari ostanu uutena, pari käytettynä.
Noissa isoissa dieseleissä polttoaineen kulutus ei päätä huimaa, alle 10 litraa/100km menee matka-ajossa.
Mutta laatu noissa on ihan kuraa.
50 - 100 tkm välein saa koko etupään rakentaa uudestaan. Niveliä, vetaria ja napoja menee kuin näkkileipää.
Ohjaamon puolelta taas hajoaa kaikki sähköllä toimiva, mittaritaulut, ilmastoinnin säätönamikat ja radiot.
Runkoa ei ole mitenkään ruostesuojattu, joten käytettyä autoa ostaessa kannattaa katsoa rungon kunto.

Moottorin ja vaihteiston Jenkit osaa tehdä, niissä harvemmin on vikaa.
 
Jos oikeesti haluu rahaa nakata roskiin ni voishan sitä ajaa autolla aina tankillisen ja ostaa sitten uuden ku löpö loppuu :D

No ei vaiskaan!

Audi Q7 vm. 07, ajettu 230tkm otettiin ihan piruuttaan ja palautin sen eilen, päivälleen 2 viikkoa kerettiin sillä ajamaan.
Heti ensimmäisenä päivänä tuli käynnistysongelmia ja kaks hajonnutta valoa, auto mukavasti herjaa rikkoutuneesta polttimosta. Muutama päivä meni hyvin mutta sitte auto alko säätelemään omaa korkeuttaan ihan itse, viaksi paljastui joku antura/tunnistin.... Kaikenlaisia autoja on tullut ajettua ja varmasti on hyvä auto, siis jos toimii :D
 
Tuossa laskeskelin että Audi Q7 olisi halventunut jotain 7600 € per vuosi. Ei vielä äly kallista?
Audi Q7 Hinta: alkaen 91 401,00 EUR
15 500€ Audi Q7 3.0 TDI DPF Quattro 5d Tiptronic 5h Maastoauto 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Katumaasturithan pitää hintansa jonkin verran "normaaliautoa" paremmin - tai on ainakin pitänyt viime vuosina.

Ko. yksilö on jo niin vanha, että per vuosi laskenta alkaa olla mitäänsanomatonta. Todennäköisesti viimeisten 5 vuoden aikana hinnanalennus ei ole ollut kuin "vain" n. 5000€/vuosi ja alussa sitten päästelty tonnia per kk.
 
Pakko kyllä sanoa että rahallisesti tässä viimeisimmässä autossa ei ole ollu kyllä järkeä ajoon nähden.
Vuodessa ajanu sen vajaan 4500 kilsaa ja tohon kuuluu pari pitempääkin reissua ja autosta maksoin sen 2250€~ ja tohon päälle uusi tuulilasi 350€~ 2 kpl talvirenkaita 80€.
Puhumattakaan öljyistä.
Ja sitten 5000 kilsan sisään pitäisi jakohihna pumppuineen vaihattaa ja se maksaa tuurilla sen 500-600, pahimmillaan nähny 800 euroonkin menevän.

Diisselikin kun vielä on niin tekee jo melkein pahaa ajaa noin vähän.
 
Pakko kyllä sanoa että rahallisesti tässä viimeisimmässä autossa ei ole ollu kyllä järkeä ajoon nähden.
Vuodessa ajanu sen vajaan 4500 kilsaa ja tohon kuuluu pari pitempääkin reissua ja autosta maksoin sen 2250€~ ja tohon päälle uusi tuulilasi 350€~ 2 kpl talvirenkaita 80€.
Puhumattakaan öljyistä.
Ja sitten 5000 kilsan sisään pitäisi jakohihna pumppuineen vaihattaa ja se maksaa tuurilla sen 500-600, pahimmillaan nähny 800 euroonkin menevän.

Diisselikin kun vielä on niin tekee jo melkein pahaa ajaa noin vähän.
Sitä se nykyään on :D
 
Kyllä mikä tahansa edustusauto uutena ostettuna on kallista. Mersun S-sarja, Audi A8, Bemun 7-sarja. Osta uutena ja vaihda 2-4 vuoden päästä. Siinä ei paljoa huollot tai kulutukset paina, kun kustannuksia laksetaan... Arvonalenemaa tulee nimittäin senverran reippaasti.
 
Myös Tesla Model S voi tulla aika kalliiksi, jos ajaa autolla vähän. Halvimmat uudet on kai noi 90 000 €. Toki autoverossa sitten säästää vastaavaan polttikseen verrattuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 522
Viestejä
4 539 076
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom