Autoilua mahdollisimman kalliisti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Busso
  • Aloitettu Aloitettu
Millaisia ihmisiä nuo vähän ajavat on? Asutaan kaupungin keskustassa ja kaikki perhe, tutut yms asuvat samassa kaupungissa? Vai köyhiä --> ei vain ole rahaa liikkua tai liikutaan julkisilla?

Itsellä tulee helposti 10tkm ihan pelkkää "huruajoa" vuodessa vaikka asun yhdessä suomen 3:sta isosta kaupungista, silti sitä tulee vain kummasti liikuttua eteläsuomen alueella millon milläkin asialla.
 
No mulla tulee kilsoja alle 15tkm vuodessa. Sama vaimolla. Eli pk-seudulla asutaan, autot harvemmin käy Kehä 3:n ulkopuolella. Joku max. 5 mökkikeikkaa vuoteen (150km/suunta). Muuten mulla auto saattaa helposti seistä viikonkin pihassa. Nytkin ma-pe ulkomailla työreissussa ja taksilla kentälle. Eli ma-pe välillä 0km ja viikonloppuna meille riittää yksi auto. Teen myös 1-3 päivää viikosta etänä ja vaimo 1-2. Ei siinä hirveästi kilsoja kerry. Kuitenkin tarvitaan kaksi autoa ja ei haluta millään romuilla ajaa, kun ei ole pakko. Siksi nytkin pihassa kaksi 2017 mallista kärryä :)
 
Mulla tulee 10-15tkm vuodessa ja kaikki vapaa-ajan ajoja. Työmatkat kuljen lähes aina julkisilla. Viimeksi omaa autoa käyttänyt töihin mennessä viime tammikuussa, ja silloinkin matka oli vain vajaa 100km suuntaansa.
 
Millaisia ihmisiä nuo vähän ajavat on? Asutaan kaupungin keskustassa ja kaikki perhe, tutut yms asuvat samassa kaupungissa? Vai köyhiä --> ei vain ole rahaa liikkua tai liikutaan julkisilla?

Itsellä tulee helposti 10tkm ihan pelkkää "huruajoa" vuodessa vaikka asun yhdessä suomen 3:sta isosta kaupungista, silti sitä tulee vain kummasti liikuttua eteläsuomen alueella millon milläkin asialla.
Itsellä tuli aiemmin Espoossa asuessa autoilua 8 tkm vuodessa. Työmatkat tein yleensä julkisilla, koska se oli kätevämpää. Autolla tuli liikuttua pääasiassa harrastusten ja lomareissujen takia.
 
Itsellä tuli viimeisen 8 kk aikana vain 1 tkm ajoa, eli kovin paljon ei ollut autolle käyttöä.

Autot on kyllä edullisia ja kaksi autoa on katsastettu. Äskettäin oli vain yksi auto katsastettuna. Viimeisin auto maksoi 425 ja muut 1500 sekä 950 €.

Toisen auton katsastus maksoi 80 €, eli liian kallis paikka. Toisen taas 39 €, eli oli tosi edullinen katsastuspaikka.

Mikään autoista ei ole kallis, mutta tuo 1500 € auto oli aika turha ostos. Siitä saisi jotain 750-1000 € myydessä. Autolla on ikää jo 12 vuotta.

Se hyöty, jos ajaa vähän, niin eipä ole sitten korjattavaakaan katsastuksessa.
 
Kyllä mikä tahansa edustusauto uutena ostettuna on kallista. Mersun S-sarja, Audi A8, Bemun 7-sarja. Osta uutena ja vaihda 2-4 vuoden päästä. Siinä ei paljoa huollot tai kulutukset paina, kun kustannuksia laksetaan... Arvonalenemaa tulee nimittäin senverran reippaasti.

Älä nyt, nuo on rationaalisia tiukan budjetin autoja. Todelliset rahamiehet ajavat ranskalaisilla edustusautoilla. Kaikki on tosin nykyään niin köyhiä, että niitä ei taida enää olla tarjolla?
Esim. Peugeot 607 ja Citroen C6 lienevät poistuneet markkinoilta?
 
Kaksi kalleinta omaa autoa olivat Land Rover discovery 3 V8 HSE. Alle 16 litran ei tuntunut menevän missään olosuhteissa. Kaupungissa hörppi sen rapiat 20 litraa. Eipä silti, helvetin kiva peli, kun oli kunnossa, mutta niin paljon oli pajalla, että piti myydä ennen kuin takuu loppui. Näkyihän tuo olevan vieläkin jollain liikenteessä :)

Sitten, samaa luokkaa oli tuon jälkeen hommattu BMW M5 (E60). Sen kulutus oli kaupungissa isompi kuin lantikalla, maantiellä vähemmän. Tuokin seisoi pajalla niin perkeleesti, että ei mitään järkeä. Tästä tuli luovuttua takuun umpeutuessa.

Nyt sitten ajelen tyytyväisenä vuokrakiesillä ja mietin minkä laittaisi seuraavaksi alle.
 
E32 mallin BMW750 ja ei omaa tallia missä rassata kiesi kuntoon. Kulutus kaupungissa luokkaa 18 litraa satasella ja tien päällä jos oikein tosi varovaisesti ajaa niin kympillä saattaa päästä.
Mutta tämä ei ole vielä mitään siihen verrattuna, että paikkakunnan kokeneimmat äijät raapii tuntitaksalla päivän verran päätänsä laturin vaihdon kanssa, kun laturi on käytännössä moottorin alla. Käynnistymisongelmat (lämpöanturit imusarjoissa lämpeni hallissa talvikelillä lohkoa nopeammin) diagnosoin sitten yhdessä korjaamon jamppojen kanssa..
Auto menikin sitten aika äkäseen myyntiin eteenpäin, ja nettiauto + trafi selvityksen perusteella seuraava omistaja paskoi siitä voimansiirron jossain kiihdytyskisassa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten oisi Mersun vapari AMG V8 autot joissa on se pulttiongelma, siis koneen hajotessa.
 
Baby Aston?
Aston Martin V8 Vantage Coupe (2008) review

Löytyy kaikkea kivaa tyyppituskaa kalliiden huolto- ja ylläpitokulujen lisäksi, osaavaa pajaa tuskin ihan joka nurkalta löytyy eikä osiakaan Motonetista voi noutaa. Vastineeksi saa kauniin ja urheilullisen auton, jonka kanssa jokainen matka lienee hieman innostavampi.

Olis se kyllä hieno :)
 
Baby Aston?
Aston Martin V8 Vantage Coupe (2008) review

Löytyy kaikkea kivaa tyyppituskaa kalliiden huolto- ja ylläpitokulujen lisäksi, osaavaa pajaa tuskin ihan joka nurkalta löytyy eikä osiakaan Motonetista voi noutaa. Vastineeksi saa kauniin ja urheilullisen auton, jonka kanssa jokainen matka lienee hieman innostavampi.

Olis se kyllä hieno :)

Eihän tuo ole edes kallis: Aston Martin Vantage 4.3 V8 2dr
Saako tuolla rahalla edes jotain vähän paremmin varusteltua uutta Avensista?:lol:
 
Juu osittain se juuri ideana :vihellys:. Auto itsessään ei ole poskettoman kallis, mutta autoilu sillä tulee kuitenkin kalliiksi.

Yllättävän maltilliset huoltokulut kumminkin ... mitenköhän mahtaa olla yllättävien lisätöiden laita:
Aston Martin Fixed Price Service
Vuosihuolto (16 tkm) £~650, peräöljyt (64 tkm) £230, tulpat (112 tkm) £260,... jarrut?

Mitä Avensiksen huoltaminen maksaakaan? :)
Polttoainetalous sitten ... ainahan auto kuluttaa kaiken mitä tankkiin kaataa. :)
 
Yllättävän maltilliset huoltokulut kumminkin ... mitenköhän mahtaa olla yllättävien lisätöiden laita:
Aston Martin Fixed Price Service
Vuosihuolto (16 tkm) £~650, peräöljyt (64 tkm) £230, tulpat (112 tkm) £260,... jarrut?

Mitä Avensiksen huoltaminen maksaakaan? :)
Polttoainetalous sitten ... ainahan auto kuluttaa kaiken mitä tankkiin kaataa. :)

Kieltämättä yllättävän edulliset hinnat... mutta Brittein saarilla. Enemmän tekijöitä sekä varaosat samasta maasta aiheuttanee kuluttajalle suotuisaa kilpailua? Epäilen ettei Suomesta saa ihan samaan hintaa autoa tai huoltoa :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo nyt varmaan kalleinta autoilua ole, mutta jos käy ostamassa kerran viikossa uuden Mersun pöllityn tilalle, niin silloin saisi ihan hyvän kilometrihinnan.
Ulkona seisova varas voi kaapata autonavaimen signaalin talon sisältä – uusi Mersu vietiin alle minuutissa
Hieman huvittavaa, että moderneissa autoissa on viimeisen päälle koodatut ajonestot, mutta avaimia pitää kuljettaa peltiboksissa, jos ei halua lahjoittaa autoa varkaille.

:D

8503100ac_4e9d74c9.jpg


Takaisin tähän niin hidastuu ainakin:cigar2:
 
Äkkiseltää tulee mielee et jos fyrkkaa on ja itsetuhoisia ajatuksia niin:

Surkuhupaisa -99 BMW e46. Kyllä oli murheenkryyni niin tekniikaltaan kuin koneeltaan, tosin eipä ollut aikasempi omistaja huoltanut...

Alfa, kaverilla suhtkoht uus alfa ja kone korkkasi käytännössä heti oston jälkeen, idiootti osti samanlaisen varaosiksi ja vaihto koneen vanhaan autoon.

Aiemmin ketjussa mainittu audin uudemmat mallit TSI koneella sekä DSG.

Ranskalaiset.

Hummer H sarja.

Voortit.

T: Audi A4 -04 Quattro
 
General motors: Chevy ja Mustangit tietysti 20th century mallit. :D

Fordit: GTI Focus tai mimmi fiesta :cool:
 
Millaisia ihmisiä nuo vähän ajavat on? Asutaan kaupungin keskustassa ja kaikki perhe, tutut yms asuvat samassa kaupungissa? Vai köyhiä --> ei vain ole rahaa liikkua tai liikutaan julkisilla?

Itsellä tulee helposti 10tkm ihan pelkkää "huruajoa" vuodessa vaikka asun yhdessä suomen 3:sta isosta kaupungista, silti sitä tulee vain kummasti liikuttua eteläsuomen alueella millon milläkin asialla.
Mielummin datailee kotona kuin istuu autossa varmaan? :) Suurinosa kilsoista on töihin ja kotiin. Välillä kauppaan.

Kattelin tuossa uutta Nissan Leafia 36000e
Nissan Micra näyttää suht samalta autolta mutta polttomoottori 15000e
Ajelet joku 280000km tuolla micralla ennen kuin leafin hinta saavutettu, jos lasketaan että bensa on 1,5e/l ja ei lasketa lataukselle mitään kuluja (koska halvemmat huollot vaikka).

Jos ei nyt pilkkuvirhettä tullut.. eniveis aika helvetin kalliita noi vielä. Ostaisin ennemmin Micran ja ajelisin 10v, jonka jälkeen EV tekniikka on varmaan jo vähän halventunut ja yleistynyt.
 
Varmaan Nissan Pulsar olisi parempi vertailukohta. Mutta joo, kyllähän sähköautolle kannattaa aika tarkat laskelmat tehdä jos suoranaista rahallista säästöä aikoo tehdä.
 
Mielummin datailee kotona kuin istuu autossa varmaan? :) Suurinosa kilsoista on töihin ja kotiin. Välillä kauppaan.

Kattelin tuossa uutta Nissan Leafia 36000e
Nissan Micra näyttää suht samalta autolta mutta polttomoottori 15000e
Ajelet joku 280000km tuolla micralla ennen kuin leafin hinta saavutettu, jos lasketaan että bensa on 1,5e/l ja ei lasketa lataukselle mitään kuluja (koska halvemmat huollot vaikka).

Jos ei nyt pilkkuvirhettä tullut.. eniveis aika helvetin kalliita noi vielä. Ostaisin ennemmin Micran ja ajelisin 10v, jonka jälkeen EV tekniikka on varmaan jo vähän halventunut ja yleistynyt.
Oman laskelmasi mukaan huomioiduilla tiedoilla saa siis sähköauton valitsemalla ajaa kokoluokkaa isommalla ja paremmin varustellulla autolla samaan hintaan... mutta toki realismia haetaan niin pitäisi huomioida jäännösarvot, pääomakulut, lataukset jne.

Mutta juu, jos haetaan absoluuttisesti halvinta autoilua kulkineesta välittämättä niin uusi auto ja sähköauto ovat suurimmalle osalle vääriä vastauksia molemmat. Tosin on sähköautojen kilpailukyky parantunut sen verran, että jos ajaa suht paljon ja pystyy lataukset siihen sovittamaan niin ei se mahdotonta ole, että joskus saattaa jopa olla taloudellisesti järkevää, ainakin jos verrataan oikeasti vastaavaan ja vastaavasti varusteltuun polttikseen. Tosin toki tämä tarkoittaa vain kevyemmin verotettua, ei oikeasti halvempaa. Jos katsotaan vain varsinaisia kustannuksia eikä verotusta, niin bensa-autoa halvempaa kulkinetta on hanka löytää vielä pitkään aikaan.

Topikkiin liittyen tietysti lähes minkä tahansa vähänkään kalliimman auton ostaminen ja sillä vähän ajaminen on varma tapa saada kilometrikustannus hulppeaksi.
 
Millaisia ihmisiä nuo vähän ajavat on? Asutaan kaupungin keskustassa ja kaikki perhe, tutut yms asuvat samassa kaupungissa? Vai köyhiä --> ei vain ole rahaa liikkua tai liikutaan julkisilla?

Itsellä tulee helposti 10tkm ihan pelkkää "huruajoa" vuodessa vaikka asun yhdessä suomen 3:sta isosta kaupungista, silti sitä tulee vain kummasti liikuttua eteläsuomen alueella millon milläkin asialla.

Hyvä kysymys. Ihmettelin itsekin asiaa kun ajoin vuoden verran uudella autollani pääsääntöisesti työmatkaa ja sitten kerran viikossa lähimpään kauppakeskukseen kaupoille. Työmatka oli tasan 15km per suunta, 30km päivässä. Kesäaikaan 12km per siivu harrasteauton tallille eli 24km edestakaisin. Silti auton mittariin tuli alle 13tkm tasan vuoden aikana (27.9.2016-27.9.2017). Hämmennys oli suuri.
 
Ei se paljoa vaadi että tulee vähän kilometrejä autoon. Joku vuosi sitten päätin etten ajele omia menoja autolla kuin pakon edestä, niin niitä tuli autoon n.3 000km. Työajoja tuli sitten n.17 000km. Toimistolle kelistä välittämättä pyörällä (5km suunta), tarvittaessa lentokentälle taksilla (asiakas maksoi). Silloin olin poikamies, niin ruokaostokset mahtu reppuun, kun työmatkalla kävi kaupassa. Harrasteisiin pääsi kätevästi pyörällä, 5-10km/suunta. Tosin pääasiallisin harraste oli pyöräily (n.10 000km tuolloin), mutta salia ja leffaa yms. lisäksi. Tuttavien ja kavereiden (5-30km) luona kävin pyöräillen, kun ajaa hitaasti niin tule edes hiki, palatessa sitten vauhdikkaammin mutkan kautta. Omat autoilut oli sitten vanhusten luona käyntejä (+100km/suunta) tai isomman tavaran kuskaamista.

edit: nyt tullut laiskuus ja muu, omia ajoja 10 000km/vuosi, työajot säilyneet.

edit2: ja tämä Oulun seudulla, missä talvi on talvi eikä pitkä syksy
 
Viimeksi muokattu:
Palatakseni aiheeseen: mikä tahansa parempi auto Suomessa on itse asiassa todella kallista. Itsellä (ajoa 30-40 tkm/v pääkaupunkiseudulla) on verotuksen perusteena olevien laskelmien mukaan (eli mukaan tulee auton arvon todellinen lasku sekä kaikki todelliset kulut) kustantanut autoilu viime vuosina noin 2,2-2,5 euroa/km (sic). Oman yrityksen autot onneksi kyseessä, joten käteen jäävään rahaan vaikutus on todellisuudessa vähemmän. Tähän vaihteluväliin sijoittuneet autot ovat olleet kahdesti Audi S7, MB GLE 450 ja MB C63S AMG (viimeisimmästä vain lyhyen seurannan arvio eikä arvonalenemaa ole päässyt vielä ynnäämään). Toki kalliimmaksikin autoilun vielä saa helposti, mutta onhan nämäkin jo ihan pirun kalliita kilometrejä...
 
Viimeksi muokattu:
Oman laskelmasi mukaan huomioiduilla tiedoilla saa siis sähköauton valitsemalla ajaa kokoluokkaa isommalla ja paremmin varustellulla autolla samaan hintaan... mutta toki realismia haetaan niin pitäisi huomioida jäännösarvot, pääomakulut, lataukset jne.

Mutta juu, jos haetaan absoluuttisesti halvinta autoilua kulkineesta välittämättä niin uusi auto ja sähköauto ovat suurimmalle osalle vääriä vastauksia molemmat. Tosin on sähköautojen kilpailukyky parantunut sen verran, että jos ajaa suht paljon ja pystyy lataukset siihen sovittamaan niin ei se mahdotonta ole, että joskus saattaa jopa olla taloudellisesti järkevää, ainakin jos verrataan oikeasti vastaavaan ja vastaavasti varusteltuun polttikseen. Tosin toki tämä tarkoittaa vain kevyemmin verotettua, ei oikeasti halvempaa. Jos katsotaan vain varsinaisia kustannuksia eikä verotusta, niin bensa-autoa halvempaa kulkinetta on hanka löytää vielä pitkään aikaan.

Topikkiin liittyen tietysti lähes minkä tahansa vähänkään kalliimman auton ostaminen ja sillä vähän ajaminen on varma tapa saada kilometrikustannus hulppeaksi.
No siis joo. Katselin nopeasti että oisko Micra sama polttomoottori. Näköjään noillakin uusia malleja nykyään. Eli Pulsar on vastaava. Maksaa jopa 18000e (alkaen). Eli 3000€ laskin pieleen. (varustelusta en tiedä, mutta eiköhän eroa silti tule ainakin 15000e polttiksen hyväksi)

Uskoisin että plug in hybridit ovat pian aika yleisiä ja edullisia (kiitos halvempi vero). Sähkö riittää niissä hyvin kaupunkiköröttelyyn ja pidemmässä ajossa vähentää kulutusta / antaa lisätehoa sähköllä jne.
 
Palatakseni aiheeseen: mikä tahansa parempi auto Suomessa on itse asiassa todella kallista. Itsellä (ajoa 30-40 tkm/v pääkaupunkiseudulla) on verotuksen perusteena olevien laskelmien mukaan (eli mukaan tulee auton arvon todellinen lasku sekä kaikki todelliset kulut) kustantanut autoilu viime vuosina noin 2,2-2,5 euroa/km (sic). Oman yrityksen autot onneksi kyseessä, joten käteen jäävään rahaan vaikutus on todellisuudessa vähemmän. Tähän vaihteluväliin sijoittuneet autot ovat olleet kahdesti Audi S7, MB GLE 450 ja MB C63S AMG (viimeisimmästä vain lyhyen seurannan arvio eikä arvonalenemaa ole päässyt vielä ynnäämään). Toki kalliimmaksikin autoilun vielä saa helposti, mutta onhan nämäkin jo ihan pirun kalliita kilometrejä...

Jos on varaa ajaa tuollaisilla autoilla, niin ei pitäisi paljoa kiinnostaa vaikka maksaisi 5e/kilsa :D Varmasti on ns. pinkka kohdillaan
 
Jos on varaa ajaa tuollaisilla autoilla, niin ei pitäisi paljoa kiinnostaa vaikka maksaisi 5e/kilsa :D Varmasti on ns. pinkka kohdillaan
Tuollaisessa autoilussa ei taida mikään kulu ylittää vuotuista arvonalenemaa vaikka kuinka laskisi yhteen. :D
 
Palatakseni aiheeseen: mikä tahansa parempi auto Suomessa on itse asiassa todella kallista. Itsellä (ajoa 30-40 tkm/v pääkaupunkiseudulla) on verotuksen perusteena olevien laskelmien mukaan (eli mukaan tulee auton arvon todellinen lasku sekä kaikki todelliset kulut) kustantanut autoilu viime vuosina noin 2,2-2,5 euroa/km (sic). Oman yrityksen autot onneksi kyseessä, joten käteen jäävään rahaan vaikutus on todellisuudessa vähemmän. Tähän vaihteluväliin sijoittuneet autot ovat olleet kahdesti Audi S7, MB GLE 450 ja MB C63S AMG (viimeisimmästä vain lyhyen seurannan arvio eikä arvonalenemaa ole päässyt vielä ynnäämään). Toki kalliimmaksikin autoilun vielä saa helposti, mutta onhan nämäkin jo ihan pirun kalliita kilometrejä...
No on kyllä kallista, jos on mennyt noin 70-90ke vuosittain autoiluun. En edes äkkiseltään käsitä, miten voi mennä noin paljon. Kymppi bensoihin ja toinen kaikkeen muuhun poislukien pysäköinti ja arvonalennus. Pysäköintiin luulisi riittävän 5ke/a. Arvonalennus olisi silti luokkaa 50-60ke/a! Ovatko nuo autot olleet aivan tappiin varusteltuja vai onko tuo ihan normaali arvonalennus 150ke autoissa?
 
Ei se paljoa vaadi että tulee vähän kilometrejä autoon. Joku vuosi sitten päätin etten ajele omia menoja autolla kuin pakon edestä, niin niitä tuli autoon n.3 000km. Työajoja tuli sitten n.17 000km. Toimistolle kelistä välittämättä pyörällä (5km suunta), tarvittaessa lentokentälle taksilla (asiakas maksoi). Silloin olin poikamies, niin ruokaostokset mahtu reppuun, kun työmatkalla kävi kaupassa. Harrasteisiin pääsi kätevästi pyörällä, 5-10km/suunta. Tosin pääasiallisin harraste oli pyöräily (n.10 000km tuolloin), mutta salia ja leffaa yms. lisäksi. Tuttavien ja kavereiden (5-30km) luona kävin pyöräillen, kun ajaa hitaasti niin tule edes hiki, palatessa sitten vauhdikkaammin mutkan kautta. Omat autoilut oli sitten vanhusten luona käyntejä (+100km/suunta) tai isomman tavaran kuskaamista.

edit: nyt tullut laiskuus ja muu, omia ajoja 10 000km/vuosi, työajot säilyneet.

edit2: ja tämä Oulun seudulla, missä talvi on talvi eikä pitkä syksy

Itselle olisi ainakin ihan helvettiä päättää ettei ajele "turhia ajoja".
Tarkottaisi esim sitä että työpäivän jälkeen olisi aivan turha ajatus lähteä parin frendin kanssa vaikka kaljalle elleivät satu olemaan ne samat pari-kolme naamaa jotka samoilla nurkilla asuvat, tai katsomaan kummityttöä 50km päähän tai yhtään mitään. Joka päivä pyöriä samoissa nurkissa, töistä kotiin ja aamulla toisin päin. Ei vain meikäläisen luonteelle kyllä sopisi yhtään. Saati sitten harrastaa mitään. Venepaikka on 40km päässä kotoa, mökki samoilla hoodeilla, harrasteauto makaa tallissa 42km päässä. Jos kaikki tekeminen pitäisi rakentaa tähän 10km säteelle niin rahanmenoa olisi aivan perkuleesti kun kaikki tekeminen (tilat lähinnä) maksaa niin pirusti isoissa kaupungeissa.

Täytyisi vaihtaa elämäntyyli ihan kokonaan.

edit: tosin tämän takia käyttikseksi ei voi ostaa mitään kovin erikoista, kun arvonalenema suurien kilsojen takia on kova ja jossain kunnon vehkeessä kulutus olisi jotain ihan muuta kuin nykyinen :D
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 522
Viestejä
4 539 128
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom