Autoilua mahdollisimman edullisesti

Olen vaihtanut jarrupalat ja jarrulevyt sekä yhden jarrusatulan ja korjannut toisen. Olen vaihtanut ABS-anturin. Olen vaihtanut pinnapultteja. Olen vaihtanut polttimoita (umpioihin ja mittaristoon). Olen vaihtanut raitisilmansuodattimia ja moottorin ilmansuodattimia. Olen vaihtanut moottoriöljyn suodattimineen. Olen vaihtanut lämmityslaitteen suuntauksenohjauksen kaapelin. Olen vaihtanut pyyhkijät. Olen vaihtanut sulakkeen. Suoritan renkaiden kausivaihdot itse.

Oliko tuossa mitään ihmeellistä? Ei varmastikaan, ei ammattilaiselle ja moni autoharrastaja tekee paljon enemmän kuin minä. Mutta jos mennään bensapumpulle kyselemään, niin tuskin suurin osa on koskaan vaihtanut esim. jarrupaloja ja -levyjä.

Tilastotietoa Amerikasta. Vain kolmasosa on erittäin luottavainen sen suhteen, että osaa vaihtaa sulakkeen tai ilmansuodattimen! Olen selkeästi Advanced-tasolla, mitä tulee autonhuoltoon. :cool:




Huh huh! Sittenhän minäkin olen. Enpä olisi tullut ajatelleeksi...
 
Huh huh! Sittenhän minäkin olen. Enpä olisi tullut ajatelleeksi...

En luota taitooni päätellä, mikä osa viestistäsi on sarkasmia. :D

Mutta vakavasti - osaamisen ja tekemisen taso vinoutuu helposti omassa kuplassa. Traktorilla ennen lukemaan oppimista ajaneet maalaispojat ja netistä asioita tutkivat insinöörit ovat kuitenkin yhteiskunnan vähemmistöjä. Ei firmat huvikseen heittele noita 500€ hintalappuja jarruremonteille. Täällä Euroopan vanhimpien autojen maassa ollaan sen verran köyhiä/pihejä, että ei niitä kukaan maksaisi, jos DIY olisi todellinen vaihtoehto. Nähtävästi yleensä ei ole. Ei ollut minullekaan ennen kuin siihen tällä foorumilla kannustettiin.
 
Tarkastin ihan itse äsken ja Focukseen maksaa jarrut eteen ja taakse 180 e priima osilla ja puolet voi ottaa pois kun laitetaan no-namea.

Olen nyt huoltanut/korjannut/rengastanut vanhaa autoani 29 kuukauden aikana yhteensä 2 716,28€ edestä.

Voisit avata vähän, että mitä korjauksia tuohon summaan kuuluu? Koska summa on sen verran merkittävä, että siinä on pitänyt vaihtaa jo kytkintä sekä jakohihnaa marmorilla useampaan kertaan.
 
Tarkastin ihan itse äsken ja Focukseen maksaa jarrut eteen ja taakse 180 e priima osilla ja puolet voi ottaa pois kun laitetaan no-namea.

Olen nyt huoltanut/korjannut/rengastanut vanhaa autoani 29 kuukauden aikana yhteensä 2 716,28€ edestä.

Voisit avata vähän, että mitä korjauksia tuohon summaan kuuluu? Koska summa on sen verran merkittävä, että siinä on pitänyt vaihtaa jo kytkintä sekä jakohihnaa marmorilla useampaan kertaan.
Eihän tuossa mitään merkittävää ole, uudet rengassarjat maksaa alkaen useamman satasen jo, normaalit öljyhuollot sunmuut liikkeellä 60-100e, sitten muutama yllättävä meno ja muutaman satasen saa niihin menemään kerralla. Ja aikajana vielä kolmen vuoden ajalta niin suhteellisen normaalilta kuulostaa, jos ei siis itse korjaa mitään.
 
Eihän tuossa mitään merkittävää ole, uudet rengassarjat maksaa alkaen useamman satasen jo, normaalit öljyhuollot sunmuut liikkeellä 60-100e, sitten muutama yllättävä meno ja muutaman satasen saa niihin menemään kerralla. Ja aikajana vielä kolmen vuoden ajalta niin suhteellisen normaalilta kuulostaa, jos ei siis itse korjaa mitään.
"Mutta olen itse tehnyt sellaista remonttia, mitä keskivertoautoilija ei tee, plus kannibalisoinut kesärenkaat loppuunajettujen tilalle edellisestä autostani, eli olen päässyt normaalia halvemmalla. "

Öljyjen vaihto on juuri sellainen remontti mikä on helpoimmasta päästä, hintaa tulee itse tehtynä n. 25 e, eli 38 tkm se tehdään noin kaksi kertaa tuossa tapauksessa. Talvirenkailla ajaa helposti 10+ vuotta ilman mitään ongelmaa, niitä ei kukaan investoi halpaan autoon, jos ostetaan niin tori.fi ja satasella saa vanteineen päivineen hyvät renkaat.

29 kk, ei ole kolmea vuotta, ei edes 2,5 vuotta, ihan tarkoituksen hakuista laskelmaa ja höpöhöpö juttuja.
 
"Mutta olen itse tehnyt sellaista remonttia, mitä keskivertoautoilija ei tee, plus kannibalisoinut kesärenkaat loppuunajettujen tilalle edellisestä autostani, eli olen päässyt normaalia halvemmalla. "

Öljyjen vaihto on juuri sellainen remontti mikä on helpoimmasta päästä, hintaa tulee itse tehtynä n. 25 e, eli 38 tkm se tehdään noin kaksi kertaa tuossa tapauksessa. Talvirenkailla ajaa helposti 10+ vuotta ilman mitään ongelmaa, niitä ei kukaan investoi halpaan autoon, jos ostetaan niin tori.fi ja satasella saa vanteineen päivineen hyvät renkaat.

29 kk, ei ole kolmea vuotta, ei edes 2,5 vuotta, ihan tarkoituksen hakuista laskelmaa ja höpöhöpö juttuja.
Jaa eipä tullut aiempaa tekstiä luettua, sittenhän tuo on ihan höpöhöpöä kulujen osalta.
 
Siitä pikkuvikainen Cayenne:


Mukavan rehellinen ilmoitus.
 
Tarkastin ihan itse äsken ja Focukseen maksaa jarrut eteen ja taakse 180 e priima osilla ja puolet voi ottaa pois kun laitetaan no-namea.

Olen nyt huoltanut/korjannut/rengastanut vanhaa autoani 29 kuukauden aikana yhteensä 2 716,28€ edestä.

Voisit avata vähän, että mitä korjauksia tuohon summaan kuuluu? Koska summa on sen verran merkittävä, että siinä on pitänyt vaihtaa jo kytkintä sekä jakohihnaa marmorilla useampaan kertaan.


1735846098142.jpeg


EDIT:

Aiheeseen liittyen:

 
Viimeksi muokattu:
Aiheeseen liittyen:

Olipas huono artikkeli. Tuosta ei periaatteessa saanut mitään irti. Olisivat nyt edes hiukan erotelleet vaikka autojen iän mukaan, paljonko siihen korjaukseen menee rahaa.
Toki kun tuossa tilastossa on mukana moottori- ja polkupyörät niin eipä tuolla tilastolla loppujen lopuksi tee yhtään mitään.

Mutta lainaan sulle nyt sen tärkeimmän kohdan tuosta artikkelista:
Osalla ne kulut ovat paljon suurempia, osalla selkeästi pienempi.
(vissiin joku kirjoitusvirhe päässyt tuohon artikkeliin)
 
Hyvät on kyllä kustannukset noille takajarruille ja jarruputkille. Kuitenkin muutaman tunnin homma esim. takajarrut ja 700e laskua.
Hinnat suoraan Motonetistä, joka on nykyisellään kaikista kallein paikka. Virosta tilaten 1/3 osa hinnalla kaikki, poislukien akku. Sopivasti kalleimpia 1 L Castrol Magnatecceja jne. Brembon levyt ja palat FOCUKSEEN, kas kun ei hiilikuitulevyjä kerralla :D

Onneksi itse pääsen halvemmalla. Passattiin maksoi umpio 55 euroa kun romikselta ostin, Aerolta öljynsuodatin 3 e, raitisilmasuodatin 4 e ja ilmansuodatin 4 e, pyyhkijäsulat 12 e, öljyt 4 l 11,50 e. Kallista on mutta, näillä mennään. Hihnakin pitäisi vaihtaa kilsojen puolesta, mutta kun ikää on vielä n. 1,5 vuotta jäljellä, joten antaapa olla, ei ole ennenkään katkennut, jos hajoaa niin paaliin. Ruostetta on mutta puhumalla selvitty katsastuksesta (10 kk ajoaikaa). Kyllähän tällä ollaan 142 tkm - 572 tkm jo ajettu kilometrikorvauksia, ilman suurempaa remonttia (alkuperäinen kone / laatikko, ei turboa) ja tienannut hintansa useampaan kertaan.
 
Hinnat suoraan Motonetistä, joka on nykyisellään kaikista kallein paikka. Virosta tilaten 1/3 osa hinnalla kaikki, poislukien akku. Sopivasti kalleimpia 1 L Castrol Magnatecceja jne. Brembon levyt ja palat FOCUKSEEN, kas kun ei hiilikuitulevyjä kerralla :D

Onneksi itse pääsen halvemmalla. Passattiin maksoi umpio 55 euroa kun romikselta ostin, Aerolta öljynsuodatin 3 e, raitisilmasuodatin 4 e ja ilmansuodatin 4 e, pyyhkijäsulat 12 e, öljyt 4 l 11,50 e. Kallista on mutta, näillä mennään. Hihnakin pitäisi vaihtaa kilsojen puolesta, mutta kun ikää on vielä n. 1,5 vuotta jäljellä, joten antaapa olla, ei ole ennenkään katkennut, jos hajoaa niin paaliin. Ruostetta on mutta puhumalla selvitty katsastuksesta (10 kk ajoaikaa). Kyllähän tällä ollaan 142 tkm - 572 tkm jo ajettu kilometrikorvauksia, ilman suurempaa remonttia (alkuperäinen kone / laatikko, ei turboa) ja tienannut hintansa useampaan kertaan.

En minä varsinaisesti Bremboa ostanut, sitä iskettiin syliin Motonetin tiskillä, kun ostin alkuperäislaatuista osaa. :D Kuitenkin halvimmista tarvikeosista liikkuu kaikenlaista puhetta, kuinka levyt on heti kohta kierot ja palat pitävät mahdotonta mekkalaa. Ei sillä, kuulemma tuo Brembon halpislinjastokin on kiinalaista kuraa ja oikeasti hyvää on vain firman ratakäyttöön tarkoitettu portfolio. (Olisi tosin tullut vielä kalliimmaksi, jos Motonetillä ei olisi ollut kesäkampanjaa, jossa sai tyyliin 20€ pois 100€ ostoksesta...)

Castrolit on täyttötarpeen ilmaannuttua ostettu Prismasta, jossa ei ole/ollut hyllyssä muutakaan valmistajan öljynlaatuluokituksen täyttävää. On tietysti totta, että jos olisin ajanut vähän pidempään öljyt alarajalla ja mennyt asiakseni hakemaan Bilteman öljyä, niin olisin säästänyt ~vitosen per pullo (mutta siinä menee aikaa ja kertyy ylimääräisiä kilometrejä, joten se säästökin on vähän niin ja näin). Samoin ABS-anturin olisi varmaan saanut muutaman euron edullisemmin ulkomailta kuin Motonetistä, mutta en viitsinyt viivytellä turvallisuuskriittisen vian korjaamisessa. (Mikä turvallisuus, vuosikymmenet ajettiin ilman ABS:eja, kyllä sä viikon ehdit odottaa postinkulkua.)

Siinä olet ihan oikeassa, että en ole mennyt absoluuttisesti halvimman kautta. Kuulemma nuukimmat imuroivat ilmansuodattimiakin... mutta jos se on se halvin ääripää, niin kallein on mennä merkkihuoltoon ja pyytää vaihtamaan paras suodatin. Kun moni senkin tekee, niin en koe huonoa omaatuntoa itse suoritetusta aktiivihiilisuodattimen vaihdosta.
 
En minä varsinaisesti Bremboa ostanut, sitä iskettiin syliin Motonetin tiskillä, kun ostin alkuperäislaatuista osaa. :D Kuitenkin halvimmista tarvikeosista liikkuu kaikenlaista puhetta, kuinka levyt on heti kohta kierot ja palat pitävät mahdotonta mekkalaa. Ei sillä, kuulemma tuo Brembon halpislinjastokin on kiinalaista kuraa ja oikeasti hyvää on vain firman ratakäyttöön tarkoitettu portfolio. (Olisi tosin tullut vielä kalliimmaksi, jos Motonetillä ei olisi ollut kesäkampanjaa, jossa sai tyyliin 20€ pois 100€ ostoksesta...)

Castrolit on täyttötarpeen ilmaannuttua ostettu Prismasta, jossa ei ole/ollut hyllyssä muutakaan valmistajan öljynlaatuluokituksen täyttävää. On tietysti totta, että jos olisin ajanut vähän pidempään öljyt alarajalla ja mennyt asiakseni hakemaan Bilteman öljyä, niin olisin säästänyt ~vitosen per pullo (mutta siinä menee aikaa ja kertyy ylimääräisiä kilometrejä, joten se säästökin on vähän niin ja näin). Samoin ABS-anturin olisi varmaan saanut muutaman euron edullisemmin ulkomailta kuin Motonetistä, mutta en viitsinyt viivytellä turvallisuuskriittisen vian korjaamisessa. (Mikä turvallisuus, vuosikymmenet ajettiin ilman ABS:eja, kyllä sä viikon ehdit odottaa postinkulkua.)

Siinä olet ihan oikeassa, että en ole mennyt absoluuttisesti halvimman kautta. Kuulemma nuukimmat imuroivat ilmansuodattimiakin... mutta jos se on se halvin ääripää, niin kallein on mennä merkkihuoltoon ja pyytää vaihtamaan paras suodatin. Kun moni senkin tekee, niin en koe huonoa omaatuntoa itse suoritetusta aktiivihiilisuodattimen vaihdosta.

On sitä tullut vastaan sellaista tarvikeosaa, että paukkuu 3-4 vuoden päästä alapallonivel uudestaan samalta puolella, samalla kun toisen puolen alkuperäinen alapallonivel 15v vanha ja kunnossa.

Tai kun vaihdoin omaan Astraan koiranluut katsastajan huomauttamana, niin ne oltiin huoltokirjan mukaan vaihdettu vasta noin 30 000 km sitten edellisen toimesta. Sitä edelliset alkuperäiset. No, itse ostin alkuperäislaatuiset Motonetistä, joiden hinta 40€ yhteensä. Ja oli muuten ihan ulkoisestikkin nähden reippaasti jämerämmät.

B Vectraan kun vaihto kaikki takapään puslat ja helat, oli ne alkuperäislaatusena jotain 150€ yhteensä Motonetista, et ei paha. Ja bonuksena mukavampi usein asentaakkin ne varmasti sopivat osat.

Termostaattia vaihtanut pian uudestaan, kun jumissa muutaman kk päästä.

Toki sen tajuaa, että oikeen kalliiden osien kanssa vähän erilainen punninta ostaa alkuperänen, mutta sitten panokset siinäkin seuraa jos ei kestä ja kauhee työ.
 
Viimeksi muokattu:
Jos mahdollisimman halvalla haluaa päästä ja ilman suhteessa kummempaa kompromissia, niin romuria ei kannata unohtaa monessa tapauksessa.

Esim. maksoi vain 35€ 150 000 vähemmän ajettu Astran startti. Ja kuuli jo heti käynnistyksen voimasta kuinka reippaasti paremmassa kunnossa kun oma oli ollut pitkään aikaan ennen hajoamista (hiilet vain kulu).

Uusi alkuperäislaatunen olisi ollut 150€, eli keskivertosesti suhteessa paljon hintavampi, vaikka ne kilometrit käynnistämisen määrää kerrokkaan.

Sitten kaikkein halvimmalla olisi päässyt, kun olisi vaihtanut vain ne hiilet (ylipäätään perehtyen asiaan ja mistä saa), sekä oletuksella että muu startti kestää ainakin jonkun aikaa.
 
Jos mahdollisimman halvalla haluaa päästä ja ilman suhteessa kummempaa kompromissia, niin romuria ei kannata unohtaa monessa tapauksessa.

Ne osatarpeet mitä itsellä on ollut on kyllä ollut ihan päinvastaiset kokemukset.

Esimerkkinä nyt viimeksi Saab 2.2tid turbo (Eli sama kuin Opel Vectra 2.2 dti). Romiksella suomessa 400tkm ajetusta autosta purkuosa oli tyyliin 200-300e silloin kun katsoin ja pari kappaletta niitä suomessa oli.

Uusi Mahlen aftermarket turbosarja ilman panttimaksuja saksan ebaystä posteineen 325e.
 
Ne osatarpeet mitä itsellä on ollut on kyllä ollut ihan päinvastaiset kokemukset.

Esimerkkinä nyt viimeksi Saab 2.2tid turbo (Eli sama kuin Opel Vectra 2.2 dti). Romiksella suomessa 400tkm ajetusta autosta purkuosa oli tyyliin 200-300e silloin kun katsoin ja pari kappaletta niitä suomessa oli.

Uusi Mahlen aftermarket turbosarja ilman panttimaksuja saksan ebaystä posteineen 325e.
Joo en tarkoittanutkaan aina, vaan että oikeissa kohdissa, et muistaen senkin vaihtoehdon. Sanoithan itsekkin 400t ajetusta vs.
 
Ne osatarpeet mitä itsellä on ollut on kyllä ollut ihan päinvastaiset kokemukset.

Esimerkkinä nyt viimeksi Saab 2.2tid turbo (Eli sama kuin Opel Vectra 2.2 dti). Romiksella suomessa 400tkm ajetusta autosta purkuosa oli tyyliin 200-300e silloin kun katsoin ja pari kappaletta niitä suomessa oli.

Uusi Mahlen aftermarket turbosarja ilman panttimaksuja saksan ebaystä posteineen 325e.
Noita 2.2tid 9-3/9-5 on ihan ok purussa harrastajillakin ja hinnat varmaan 1/5 osa purkaamon ryöstöstä. Lisäksi vielä yleensä toimivaa tavaraa, purkaamolta saa mitä vaan. Toki esim. turbon välykset voinee tarkastaa paikanpäällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 714
Viestejä
4 584 373
Jäsenet
75 483
Uusin jäsen
mawwen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom